بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)
صفحه 4 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 64
  1. #31
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,987 در 11,149 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست ها



    سلام و عرض ادب

    بهترین شادمانی و جاودانه ترین زندگی نزد خدا و رسول (ص) کدامست؟


    پست 6 و 7
    ╬^*^*مشق عاشقی *گلچینی از دستورالعمل های عرفانی عرفا *^*^╬



    .:: به نام حضرت دلدار ::.



    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر ، کنیز فاطمه سلام الله علیها


    طبق آموزه هایی که از حضرت عالی در تاپیک های ارزشمند
    موضوع عرفان آموخته ایم:


    بهترین شادمانی نزد خدا و رسول(ص) :

    خداوند در شب معراج از محبوبش ، پیامبر گرامی اسلام (ص) پرسید:

    ای احمد آیا می دانی یهترین شادمانی کدام است؟

    پیامبر فرمود : خدایا ، نمی دانم.

    خداوند فرمود : بهترین شادمانی آن است که همیشه مشغول ذکر من باشد و از آن خسته نشود و نعمتهای مرا فراموش نکند و مرا بشناسد و شب

    و روز به دنبال جلب رضایت من باشد.


    و هم چنین است :


    جاودانه ترین زندگی :

    خداوند در شب معراج به افتخار خلائق ، حضرت ختمی مرتبت ، محمّد مصطفی (ص) فرمود :

    و جاودانه ترین زندگی این است که همیشه مراقب نفس خویش باشد تا دنیا نزد او کوچک و بی ارزش شود و آخرت نزد او بزرگ و با ارزش گردد ،

    خواسته ی مرا بر خواسته خویش ترجیح دهد و به دنبال رضایت من باشد ،

    و مرا آن چنان که هستم بزرگ بداند.

    همیشه متذکّر علم و اطلاع من به خودش باشد.


    * * *

    اَعوُذُ بِالله ِمِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ

    بِسمِ الله ِالرَّحمنِ الرَّحیمِ

    «اَلَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» {سورةالرّعد-28}

    كسانى كه ايمان آورده‏ اند، و دلهايشان به ياد خدا مطمئن (و آرام) است؛ آگاه باشيد ، تنها با ياد خدا دلها آرامش مى‏ يابد!


    امام على عليه السّلام فرمودند: «اَلذِّكرُ يونِسُ اللُّبَّ وَيُنيرُ القَلبَ وَيَستَنزِلُ الرَّحمَةَ» ؛

    ياد خدا عقل را آرامش مى دهد ، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد. {غررالحكم، ج2، ص66، ح1858}
    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)
    ویرایش توسط شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) : 28-10-1391 در ساعت 10:16

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  2. تشكرها 9

    saba m (08-11-1391), قطره ای از دریای فاطمیه (07-11-1391), مدير محتوايي (28-10-1391), یاس بهشتی (28-10-1391), کنیز فاطمه(سلام الله علیها) (28-10-1391), حیران (29-10-1391), رهرو سراج دل (28-10-1391), سالک (28-10-1391), عهد آسمانى (08-11-1391)

  3. #32
    عضو وفادار
    سالک آواتار ها

    تاریخ عضویت : آذر 1391
    نوشته : 294      تشکر : 4,241
    2,176 در 356 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سالک آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست ها



    سلام و عرض ادب

    بهترین شادمانی و جاودانه ترین زندگی نزد خدا و رسول (ص) کدامست؟


    پست 6 و 7
    ╬^*^*مشق عاشقی *گلچینی از دستورالعمل های عرفانی عرفا *^*^╬


    با عرض سلام و ادب خدمت استاد بزرگوارخانم کنیز فاطمه(سلام الله علیها)

    ضمن تشکر از تاپیکهای بسیار ارزشمند شما وسوالها ی خردمندانه تان






    بهترین شادمانی نزد خدا و رسول(ص)

    خداوند در شب معراج از پیامبر (ص) پرسید:
    ای احمد آیا می دانی یهترین شادمانی کدام است؟

    پیامبر فرمود : خدایا نمی دانم.
    خداوند فرمود : بهترین شادمانی آن است که همیشه مشغول ذکر من باشد و از آن خسته نشود و نعمتهای مرا فراموش نکند و مرا بشناسد و شب و روز به دنبال جلب رضایت من باشد.



    جاودانه ترین زندگی

    خداوند در شب معراج فرمود :

    و جاودانه ترین زندگی این است که همیشه مراقب نفس خویش باشد تا دنیا نزد او کوچک و بی ارزش شود و آخرت نزد او بزرگ و با ارزش گردد ،
    خواسته ی مرا بر خواسته خویش ترجیح دهد و به دنبال رضایت من باشد ،
    و مرا آن چنان که هستم بزرگ بداند .
    همیشه متذکر علم و اطلاع من به خودش باشد




    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)

  4. تشكرها 9


  5. #33
    عضو ماندگار
    حیران آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 743      تشکر : 6,891
    5,390 در 935 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حیران آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست ها



    سلام و عرض ادب

    بهترین شادمانی و جاودانه ترین زندگی نزد خدا و رسول (ص) کدامست؟



    با عرض سلام و ادب خدمت استاد بزرگوارم :




    بهترین شادمانی نزد خدا و رسول(ص)

    خداوند در شب معراج از پیامبر (ص) پرسید:

    ای احمد آیا می دانی یهترین شادمانی کدام است؟


    پیامبر فرمود : خدایا نمی دانم.


    خداوند فرمود : بهترین شادمانی آن است که همیشه مشغول ذکر من باشد و از آن خسته نشود و نعمتهای مرا

    فراموش نکند و مرا بشناسد و شب و روز به دنبال جلب رضایت من باشد.




    جاودانه ترین زندگی

    خداوند در شب معراج فرمود :

    و جاودانه ترین زندگی این است که همیشه مراقب نفس خویش باشد تا دنیا نزد او کوچک و بی ارزش شود و

    آخرت نزد او بزرگ و با ارزش گردد ،

    خواسته ی مرا بر خواسته خویش ترجیح دهد و به دنبال رضایت من باشد ،

    و مرا آن چنان که هستم بزرگ بداند .


    همیشه متذکر علم و اطلاع من به خودش باشد.


    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)

  6. تشكرها 9


  7. #34
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    سلام و عرض ادب و احترام

    با تبریک ایام ولادت مسعود حضرت رسول اکرم سئوال بعدی را به نظر دوستان می رسانم :

    1- شأن نزول آیه مبارکه " :«و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خير للصابرين؛ (نحل.621) " را بفرمایید .

    2-شیوه ی کنترل خشم در بیان امام محمد باقر علیه السلام را ،بفرمایید.


    منبع :

    راهکارهاي کنترل خشم از ديدگاه امام باقر عليه السلام

    پست های 4 و 6

    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)

  8. تشكرها 6

    saba m (08-11-1391), مدير اجرايي (06-11-1391), یاس بهشتی (06-11-1391), سالک (07-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-11-1391), عهد آسمانى (08-11-1391)

  9. #35
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,987 در 11,149 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست ها



    سلام و عرض ادب و احترام

    با تبریک ایام ولادت مسعود حضرت رسول اکرم سئوال بعدی را به نظر دوستان می رسانم :

    1- شأن نزول آیه مبارکه " :«و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خير للصابرين؛ (نحل.621) " را بفرمایید .

    2-شیوه ی کنترل خشم در بیان امام محمد باقر علیه السلام را ،بفرمایید.


    منبع :

    راهکارهاي کنترل خشم از ديدگاه امام باقر عليه السلام

    پست های 4 و 6



    .:: به نام خداوند جان و خرد ::.


    سلام و عرض ادب.

    طبق آموزه های تاپیک وزین
    راهکارهاي کنترل خشم از ديدگاه امام باقر عليه السّلام پاسخ سؤال بدین شرح است:




    * توضیح: ابتدائاً لازم است توضیح عرض کنم که سوره ی مبارکه ی نحل مجموعاً 128 آیه بیشتر ندارد و طبیعتاً آیه 621 هم ندارد و مدّ نظر سؤال ، آیه ی شریفه ی 126 است نه 621 ، فکر می کنم اشتباه تایپی پیش آمده و ارقام سر و ته تایپ شده اند.



    شهادت حضرت حمزه (ع) و خشم پيامبر خدا (ص)


    در اين خصوص روايتي زيبا از سيره رسول گرامي اسلام (ص) نقل شده است كه حمزه بن عبدالمطلب ، عموي بزرگوار و برادر رضاعي حضرت رسول بود ؛ زيرا حمزه از ثويبه اسلميه - دايه پيامبر قبل از حليمه سعديه - شير خورده بود. حمزه از رسول خدا چهار سال بزرگتر بود.

    او در جنگ احد 60 سال داشت كه به دست وحشي - غلام جبير بن مطعم - به شهادت رسيد. وحشي به تحريك و تطميع هند - دختر عتبه بن ربيعه و مادر معاويه بن ابي سفيان - حضرت حمزه سيدالشهداء را مورد حمله غافلگيرانه قرار داد و به شهادت رساند. هند كه از آن بزرگوار به شدت ناراحت بود و از حضرت حمزه به علت كشته هاي جنگ بدر كينه شديدي داشت ، بعد از شهادت حمزه اعضاي بدن آن حضرت را مثله كرد و حتي جگرش را بيرون آورده، از عمق كينه آن را در دهانش مكيد.

    رسول خدا (ص) وقتي به بالين پيكر قطعه قطعه عمويش آمد آن چنان ناراحت و خشمگين شد كه سخن از انتقام گفت. در آن هنگام ، جبرئيل عليه السّلام نازل شد و براي دلداري پيامبر (ص) اين آيه شريفه را نازل كرد: «
    وَ اِن عَاقَبتُم فَعَاقِبوُا بِمِثلِ مَا عوُقِبتُم بِهِ وَ لَئِن صَبَرتُم لَهُوَ خَيرٌ لِلصابِِرينَ ؛ (نحل.126)

    هرگاه خواستيد كسي را مجازات و عقوبت كنيد ، تنها به مقداري كه به شما تعدّي شده كيفر دهيد و اگر صبر كنيد ، اين كار براي صبركنندگان بهتر است. » پيامبر نيز خشم خود را كنترل كرد و فرمود: «پس من صبر مي كنم.»


    شيوه هاي كنترل خشم

    براي فرونشاندن خشم و غضب راهكارهاي مختلفي وجود دارد كه با انجام آن مي توان از ضررهاي بعدي عصبانيت جلوگيري كرد.

    وقتي كه در حضور امام باقر(ع) سخن از غضب به ميان آمد، حضرت فرمود؛ «همانا كه مرد خشمگين مي شود و تا خود را داخل آتش نكند ]و به گناهي دست نيالايد. [ آرامش نمي يابد و خشمش فرو ننشيند. ]

    پس براي اينكه در هنگام خشم به كارهاي ناشايست اقدام نكنيد [ هرگاه شخصي خشمگين شد اگر ايستاده است فورا بنشيند تا پليدي و وسوسه شيطان از او دور شود و هرگاه به خويشاوندش غضب كند، به نزد او برود و بدنش را مس كند؛ چرا كه خويشاوند اگر مس شود، آرامش يابد.»(6)

    در توضيح اين حديث، ما براي كنترل خشم و عصبانيت راهكارهاي ديگري كه دانشمندان اخلاق و روان مطرح كرده اند نيز پيشنهاد مي كنيم:

    1- در آن حالت شخص به سيره انبياء ، اولياء و صلحاء - كه خود را پيرو آنان مي داند - توجه كند و در مورد آيات و احاديثي كه غضب بي جا را مذمت كرده اند ، فكر كرده و از عواقبش برحذر باشد.

    2- در هنگام خشم استعاذه نمايد و با گفتن جمله « اَعوُذُ بِالله ِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم ِ » به خداوند عالم پناه ببرد.

    3- با آب سرد وضو بگيرد و يا غسل نمايد.

    4- زمينه ها و بسترهاي ديگر خشم را خود يا ديگران از ميان بردارند مانند گرسنگي ، تشنگي ، خستگي ، بي خوابي و ...

    5- فوائد شيرين و لذت بخش كظم غيظ را - كه بارها تجربه كرده - در نظر آورد.

    6- از افراد بدخلق و عصباني فاصله بگيرد و رفاقت نكند.

    7- اعتقاد به قضا و قدر خداوندي را در وجودش تقويت كند و بداند كه گاهي پديد آمدن برخي حوادث ناگوار كه با ميل باطني او ناسازگار است ، در اثر تقدير الهي است. امام باقر(ع) در اين زمينه فرمودند: در ميان خلق خدا سزاوارترين كس به تسليم در برابر قضاي خدا كسي است كه خداي عزوجل را بشناسد و هر كه به قضا راضي باشد، قضا بر او وارد شود و خدا اجر او را بزرگ فرمايد و هر كه قضا را ناخوش دارد ، قضا بر او وارد شود و خدا اجرش را تباه سازد.

    8- انسان وقتي كه بر فردي ضعيف تر از خودش خشم مي گيرد، فراموش نكند كه قدرت خداوند خيلي بالاتر از قدرت اوست و ممكن است مورد قهر و غضب و انتقام خداوند قرار گيرد. قرآن مي فرمايد: «آنها بايد عفو كنند و چشم بپوشند، آيا دوست نمي داريد خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند آمرزنده و مهربان است.» (نور22)

    9- سفارش به اطرافيان در مورد يادآوري عواقب شوم عصبانيت و تذكر نكات مؤثر.

    نوشته اند كه در ميان پادشاهان بني اسرائيل عادتي مرسوم بود كه آنان را در حكومت كنترل مي كرد؛ به اين صورت كه در نزد هر يك از آنان حكيمي دانا بود و صحيفه اي به همراه داشت كه هرگاه پادشاه عصباني مي شد، آن حكيم، صحيفه را در مقابل او گرفته، به دستش مي داد. در آن صحيفه نوشته بود: «بر زيردستان رحم كن! از مرگ بترس! روز جزا را فراموش نكن!» وقتي شاه آن را مي ديد، غضبش ساكن مي شد.

    چه زيباست افرادي كه قادر به كنترل خشم خود نيستند و هميشه بعد از عصبانيت پشيمان مي شوند، چنين صحيفه اي تهيه كنند و به اطرافيان بسپارند كه در هنگام غضب آنان، علاوه بر ارائه آن صحيفه، آثار خوش خلقي و عاقب شوم بدخلقي و عصبانيت را به وي يادآور شوند تا در خانواده يا در اجتماع و يا در مراكز مهم به اين وسيله خشم خود را كنترل نمايند. حتي يك حديث، يك نكته و يا عبارتي در موضوع كظم غيظ با خط درشت، در محل زندگي نصب كنند كه ديگران او را به آن توجه دهند.

    10-آخرين نكته اينكه بدانند انسان هاي عصباني در ميان مردم و عقلاي عالم منفورند و بردباران عزيز و محترم.
    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)
    ویرایش توسط شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) : 07-11-1391 در ساعت 09:34

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  10. تشكرها 6

    saba m (08-11-1391), مدير اجرايي (07-11-1391), کنیز فاطمه(سلام الله علیها) (07-11-1391), حیران (07-11-1391), سالک (07-11-1391), عهد آسمانى (08-11-1391)

  11. #36
    عضو وفادار
    سالک آواتار ها

    تاریخ عضویت : آذر 1391
    نوشته : 294      تشکر : 4,241
    2,176 در 356 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سالک آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست ها



    سلام و عرض ادب و احترام

    با تبریک ایام ولادت مسعود حضرت رسول اکرم سئوال بعدی را به نظر دوستان می رسانم :

    1- شأن نزول آیه مبارکه " :«و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خير للصابرين؛ (نحل.621) " را بفرمایید .

    2-شیوه ی کنترل خشم در بیان امام محمد باقر علیه السلام را ،بفرمایید.


    منبع :


    راهکارهاي کنترل خشم از ديدگاه امام باقر عليه السلام

    پست های 4 و 6

    با عرض سلام و ادب خدمت استاد بزگوار خانم کنیز فاطمه (سلام الله علیها)

    جواب سوال دوم:





    خشم پيامبر (ص)

    در اين خصوص روايتي زيبا از سيره رسول گرامي اسلام (ص) نقل شده است كه حمزه بن عبدالمطلب، عموي بزرگوار و برادر رضاعي حضرت رسول بود؛ زيرا حمزه از ثويبه اسلميه- دايه پيامبر قبل از حليمه سعديه- شير خورده بود. حمزه از رسول خدا چهار سال بزرگتر بود.

    او در جنگ احد 60 سال داشت كه به دست وحشي- غلام جبير بن مطعم- به شهادت رسيد. وحشي به تحريك و تطميع هند- دختر عتبه بن ربيعه و مادر معاويه بن ابي سفيان- حضرت حمزه سيدالشهداء را مورد حمله غافلگيرانه قرار داد و به شهادت رساند. هند كه از آن بزرگوار به شدت ناراحت بود و از حضرت حمزه به علت كشته هاي جنگ بدر كينه شديدي داشت، بعد از شهادت حمزه اعضاي بدن آن حضرت را مثله كرد و حتي جگرش را بيرون آورده، از عمق كينه آن را در دهانش مكيد.

    رسول خدا (ص) وقتي به بالين پيكر قطعه قطعه عمويش آمد آن چنان ناراحت و خشمگين شد كه سخن از انتقام گفت. در آن هنگام،جبرئيل عليه السلام نازل شد و براي دلداري پيامبر (ص) اين آيه شريفه را نازل كرد:«و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خير للصابرين؛ (نحل.621)

    هرگاه خواستيد كسي را مجازات و عقوبت كنيد، تنها به مقداري كه به شما تعدي شده كيفر دهيد و اگر صبر كنيد، اين كار براي صبركنندگان بهتر است.» پيامبر نيز خشم خود را كنترل كرد و فرمود: «پس من صبر مي كنم.»(4


    شيوه هاي كنترل خشم


    براي فرونشاندن خشم و غضب راهكارهاي مختلفي وجود دارد كه با انجام آن مي توان از ضررهاي بعدي عصبانيت جلوگيري كرد.

    وقتي كه در حضور امام باقر(ع) سخن از غضب به ميان آمد، حضرت فرمود؛ «همانا كه مرد خشمگين مي شود و تا خود را داخل آتش نكند ]و به گناهي دست نيالايد[ آرامش نمي يابد و خشمش فرو ننشيند. ]

    پس براي اينكه در هنگام خشم به كارهاي ناشايست اقدام نكنيد[ هرگاه شخصي خشمگين شد اگر ايستاده است فورا بنشيند تا پليدي و وسوسه شيطان از او دور شود و هرگاه به خويشاوندش غضب كند، به نزد او برود و بدنش را مس كند؛ چرا كه خويشاوند اگر مس شود، آرامش يابد.»(6)
    در توضيح اين حديث، ما براي كنترل خشم و عصبانيت راهكارهاي ديگري كه دانشمندان اخلاق و روان مطرح كرده اند نيز پيشنهاد مي كنيم:
    1- در آن حالت شخص به سيره انبياء، اولياء و صلحاء- كه خود را پيرو آنان مي داند- توجه كند و در مورد آيات و احاديثي كه غضب بي جا را مذمت كرده اند، فكر كرده و از عواقبش برحذر باشد

    2- در هنگام خشم استعاذه نمايد و با گفتن جمله «اعوذ بالله من الشيطان الرجيم» به خداوند عالم پناه ببرد

    3- با آب سرد وضو بگيرد و يا غسل نمايد

    4- زمينه ها و بسترهاي ديگر خشم را خود يا ديگران از ميان بردارند مانند گرسنگي، تشنگي، خستگي، بي خوابي و
    ...
    5- فوائد شيرين و لذت بخش كظم غيظ را- كه بارها تجربه كرده- در نظر آورد

    6- از افراد بدخلق و عصباني فاصله بگيرد و رفاقت نكند

    7- اعتقاد به قضا و قدر خداوندي را در وجودش تقويت كند و بداند كه گاهي پديد آمدن برخي حوادث ناگوار كه با ميل باطني او ناسازگار است، در اثر تقدير الهي است. امام باقر(ع) در اين زمينه فرمود: در ميان خلق خدا سزاوارترين كس به تسليم در برابر قضاي خدا كسي است كه خداي عزوجل را بشناسد و هر كه به قضا راضي باشد، قضا بر او وارد شود و خدا اجر او را بزرگ فرمايد و هر كه قضا را ناخوش دارد، قضا بر او وارد شود و خدا اجرش را تباه سازد.»(7)

    8- انسان وقتي كه بر فردي ضعيف تر از خودش خشم مي گيرد، فراموش نكند كه قدرت خداوند خيلي بالاتر از قدرت اوست و ممكن است مورد قهر و غضب و انتقام خداوند قرار گيرد. قرآن مي فرمايد: «آنها بايد عفو كنند و چشم بپوشند، آيا دوست نمي داريد خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند آمرزنده و مهربان است.» (نور22).

    9- سفارش به اطرافيان در مورد يادآوري عواقب شوم عصبانيت و تذكر نكات مؤثر.

    نوشته اند كه در ميان پادشاهان بني اسرائيل عادتي مرسوم بود كه آنان را در حكومت كنترل مي كرد؛ به اين صورت كه در نزد هر يك از آنان حكيمي دانا بود و صحيفه اي به همراه داشت كه هرگاه پادشاه عصباني مي شد، آن حكيم، صحيفه را در مقابل او گرفته، به دستش مي داد. در آن صحيفه نوشته بود: «بر زيردستان رحم كن! از مرگ بترس! روز جزا را فراموش نكن!» وقتي شاه آن را مي ديد، غضبش ساكن مي شد.

    چه زيباست افرادي كه قادر به كنترل خشم خود نيستند و هميشه بعد از عصبانيت پشيمان مي شوند، چنين صحيفه اي تهيه كنند و به اطرافيان بسپارند كه در هنگام غضب آنان، علاوه بر ارائه آن صحيفه، آثار خوش خلقي و عاقب شوم بدخلقي و عصبانيت را به وي يادآور شوند تا در خانواده يا در اجتماع و يا در مراكز مهم به اين وسيله خشم خود را كنترل نمايند. حتي يك حديث، يك نكته و يا عبارتي در موضوع كظم غيظ با خط درشت، در محل زندگي نصب كنند كه ديگران او را به آن توجه دهند.
    01-آخرين نكته اينكه بدانند انسان هاي عصباني در ميان مردم و عقلاي عالم منفورند و بردباران عزيز و محترم.








    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)

  12. تشكرها 6


  13. #37
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    سلام و عرض ادب و احترام

    با تبریک ایام الله 22 بهمن و سی و پنج سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی و یادی از شهدای گرانقدر انقلاب
    «نثار روحشان صلوات»

    اللهمّ صلّ علی محمّد و ال محمّد و عجّل فرجهم

    و اما سئوال :

    1- راههای معرفت کدامست؟ آیا این راهها با همدیگر منافات دارند؟

    2-تجلیل قران کریم از این راهها را با ذکر ایه ای بفرمایید.

    3- راه عرفان را توضیح دهید .


    منبع :

    نگاهي به عرفان اسلامي با الهام از قران و عترت(1)

    پست های 4 - 5 - 6


    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)

  14. تشكرها 3

    حیران (23-11-1391), سالک (24-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (28-11-1391)

  15. #38
    عضو ماندگار
    حیران آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 743      تشکر : 6,891
    5,390 در 935 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حیران آنلاین نیست.

    پیش فرض




    با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرانبها سرکار (کنیز فاطمه(س) )


    راههاى معرفت براى شناخت و معرفت راههاى متعددى وجود دارد كه به طور كلى مى‏توان آنها را در سه راه خلاصه كرد:
    راه علم،
    راه عقل
    راه عرفان


    راه علم از حس شروع مى‏شود و با تجربه و آزمايش تكميل مى‏يابد و راه عقل از فكر آغاز مى‏گردد و به وسيله منطق و

    برهان تقويت مى‏گردد و راه عرفان از فطرت و وجدان برمى‏خيزد و با تزكيه و عبادت شكوفا مى‏شود.


    معرفت الهى در سرلوحه معارف قرار گرفته است، ولى اين سه راه را به عنوان طرق اصلى براى هر حقيقت اصيلى مى‏توان

    بيان نمود؛ مثلاً براى دريافت خوبى عدالت و زشتى ظلم مى‏توان از سه راه طى طريق نمود.

    يك دانشمند به ارزش عدالت از طريق علم دسترسى پيدا مى‏كند؛ مثلاً يك جامعه‏شناس يا حقوقدان ضرورت آن را در كاوشهاى

    اجتماعى مى‏يابد و يك فيلسوف با تجزيه و تحليل عقلايى و يك فرد وارسته اخلاقى هم با فطرتى پاك و بدون آلايش.


    سومى زيبايى عدالت و زشتى ظلم را با وجدان خود درك مى‏كند و از هرگونه ظلمى تنفر دارد. او با فطرت پاكش از زجر يك

    كبوتر رنج مى‏برد و از گرسنگى يك انسان استعمار زده زجر مى‏كشد و هيچ گونه نيازى نه به دليل علمى دارد و نه به برهان فلسفى.


    گر چه علم و عقل هم حسن عدالت و قبح ظلم را اثبات مى‏كند، ولى ممكن است يك دانشمند در فرمولهاى علمى گرفتار دغدغه

    گردد و يك فيلسوف هم در برهانى بودن آن تشكيك كند، ولى يك عارف آن را شهود مى‏نمايد و گرفتار هيچ گونه دغدغه و تشكيكى هم نمى‏گردد.
    اين سه نه تنها با يكديگر منافات ندارند، بلكه اگر خالى از اشتباه باشند مؤيد يكديگر هستند؛ يكى منتهى به

    درك شهودى مى‏شود، دومى عقلانى و سومى تجربى. هر كس به زبانى سخن از وصف تو گويد. در فرهنگ

    اسلامى علم و عقل و عرفان هر كدام ارزش ويژه خود را دارند و هر يك راه ارزنده‏اى براى دريافت حقيقت

    مى‏باشند. اين سه، نه تنها منافاتى با يكديگر ندارند، بلكه رهنمود به يك هدف و مقصود مى‏دهند و پايان همه يكى است.


    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)


  16. #39
    عضو ماندگار
    حیران آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 743      تشکر : 6,891
    5,390 در 935 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حیران آنلاین نیست.

    پیش فرض





    جواب دوم :قرآن كريم بارها از علم تجليل كرده است. همچنين در اين كتاب آسمانى به صورت مكرر به عقل و

    اِعمال قواى آن مانند تفكر و تدبر و تعقل ارجاع شده است و نيز اين سند ارزنده الهى لبريز از مفاهيم عرفانى مى‏باشد
    .

    در مورد علم مى ‏فرمايد:

    «اِنَّما يَخشَى اللّه‏َ مِن عِبادِهِ العُلماءُ»(7).


    تنها بندگان دانشمند خداوند از او خشيت دارند. البته بيمى كه برخاسته از نظر به ابهت و عظمت ذى الجلال است منحصر به

    علماء و دانشمندان مى‏باشد. در مورد عقل هم مى‏فرماي
    د:

    «اِنَّما يَتَذَكَّرُ اولوا الالبابِ»(8).


    تنها صاحبان خرد متذكر و متنبه مى ‏شوند.

    و در مورد عرفان هم مى ‏فرمايد:

    «اَوَلَم يَكفِ بِرَبِّك أنّه عَلى كُلِّ شَى‏ءٍ شَهيدٌ»(9).



    آيا كفايت نمى‏كند كه پروردگارت نسبت به هر چيز حضور دارد.



    راه عرفان

    راه عرفان راهى روشن، جذاب و نزديك به معرفت الهى است؛ زيرا در اين راه واسطه‏اى در استدلال وجود ندارد و آفتاب


    خود دليل آفتاب مى‏گردد، همچنانكه امام عارفان و امير
    مؤمنان فرمود:



    «اعرفوا اللّه‏َ بِاللّه‏ِ».(10)


    خداى را با خود خدا بشناسيد. و خودش هم در پيشگاه الوهيت مى‏گفت:

    «يا مَن دَلَّ على ذاتِه بذاتِه»(11).


    اى كسى كه به ذات خود بر ذات خويش دلالت مى‏كند.



    • معرفت عرفانى به طور مستقيم از فيوضات احديت سرچشمه مى‏گيرد و هستى او را دليل او مى‏داند

      نه چيز ديگرى را، چنان كه سيد عارفان و زينت عابدان در مناجاتش مى‏گفت:


      «بك عرفتُك و انتَ دللتنى عليك و دعوتَنى اليك و لو لا انت لم ادر ما انت»(12).


      به واسطه خودت من تو را شناختم و تو مرا راهنمايى بر خودت كردى و به سوى خويش خواندى

      و اگر تو نمى‏بودى من تو را نمى‏شناختم.

      شبيه اين مطلب را مى‏توان در سخنان سنت انسلم مشاهده كرد.


      عارف بيش از هر چيز توجه به خورشيدى دارد كه او آينه‏هاى وجودى را منور ساخته، و توجه


      به هستى بى‏نهايتى دارد كه به ديگران هستى بخشيده و به بى ‏نياز مطلقى رو مى‏آورد كه فقيران را


      غنى ساخته است. از اين رو در بينش خويش همه چيز را به خدا نيازمند مى‏بيند و او را بى‏نياز از همه چيز.

      همچنانكه شهيد عارفان و سيد شهيدان عاشقانه مى‏گفت:

      «كيف يُستَدَلّ عليك بما هو فى وجوده مفتقر اليك»(13).


      چگونه استدلال مى‏شود براى تو به آن چيزى كه در وجودش نيازمند به تو مى‏باشد.

      او خدا را آشكارتر از هر چيز مى‏بيند و مدلول را روشن‏تر از هر دليل.

      «ايكون لغيرك من الظهور ما ليس لك حتى يكون هو المُظهر لك»(14).


      پروردگارا! آيا براى غير تو ظهورى بيشتر از تو مى‏باشد تا خواسته باشد او ظاهركننده تو گردد؟!

      «متى غبتَ حتى تحتاجَ الى دليل يَدُلُّ عليك و متى بعدتَ حتى تكون الآثار هى التى توصل اليك»(15).
      كى تو غائب شده‏اى تا نياز به دليلى داشته باشى كه دلالت بر تو كند و كى

      تو دور شده‏اى تا آثار، آدمى را به تو رساند.

      عارف در هاله‏اى از انوار الوهيت قرار مى‏گيرد، به طورى كه در پرتو آن خودش

      هم منور مى‏گردد و اشعه پرفروغ آن را در روح و وجدانش لمس مى‏كند و از اين

      رو پس از رسيدن به مدلول نيازى به دليل و برهان ندارد، همچنانكه ائمه هدى در نيايش خويش مى‏گفتند:
      «فَالحِقنى بنور عِزّك الاَبهج فاكون لك عارفا و عن سواك منحرفا»(16).

      پروردگارا! مرا ملحق كن به نور عزت درخشان‏تر خويش تا آنكه عارف به تو گردم و از غير تو روى برگردانم.
      اشعه تابناك عرفان دل عارف را چنان منور مى‏سازد كه جمال زيباى الهى را مى‏بيند و پيوسته در حال حضور به سر مى‏برد و در پيشگاه عظمت او به عبادت

      مى‏پردازد.











    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)

  17. تشكرها 4


  18. #40
    عضو وفادار
    سالک آواتار ها

    تاریخ عضویت : آذر 1391
    نوشته : 294      تشکر : 4,241
    2,176 در 356 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سالک آنلاین نیست.

    پیش فرض




    با عرض سلام و ارادت خدمت استاد ارجمند

    سرکار خانم کنیز فاطمه (سلام الله علیها)

    1- راههای معرفت کدامست؟ آیا این راهها با همدیگر منافات دارند؟

    براى شناخت و معرفت راههاى متعددى وجود دارد كه به طور كلى مى‏توان آنها را در سه راه خلاصه كرد:
    راه علم،
    راه عقل
    راه عرفان.

    راه علم از حس شروع مى‏شود و با تجربه و آزمايش تكميل مى‏يابد و راه عقل از فكر آغاز مى‏گردد و به وسيله منطق و برهان تقويت مى‏گردد و راه عرفان از فطرت و وجدان برمى‏خيزد و با تزكيه و عبادت شكوفا مى‏شود.

    معرفت الهى در سرلوحه معارف قرار گرفته است، ولى اين سه راه را به عنوان طرق اصلى براى هر حقيقت اصيلى مى‏توان بيان نمود؛ مثلاً براى دريافت خوبى عدالت و زشتى ظلم مى‏توان از سه راه طى طريق نمود.

    يك دانشمند به ارزش عدالت از طريق علم دسترسى پيدا مى‏كند؛ مثلاً يك جامعه‏شناس يا حقوقدان ضرورت آن را در كاوشهاى اجتماعى مى‏يابد و يك فيلسوف با تجزيه و تحليل عقلايى و يك فرد وارسته اخلاقى هم با فطرتى پاك و بدون آلايش.

    سومى زيبايى عدالت و زشتى ظلم را با وجدان خود درك مى‏كند و از هرگونه ظلمى تنفر دارد. او با فطرت پاكش از زجر يك كبوتر رنج مى‏برد و از گرسنگى يك انسان استعمار زده زجر مى‏كشد و هيچ گونه نيازى نه به دليل علمى دارد و نه به برهان فلسفى.

    گر چه علم و عقل هم حسن عدالت و قبح ظلم را اثبات مى‏كند، ولى ممكن است يك دانشمند در فرمولهاى علمى گرفتار دغدغه گردد و يك فيلسوف هم در برهانى بودن آن تشكيك كند، ولى يك عارف آن را شهود مى‏نمايد و گرفتار هيچ گونه دغدغه و تشكيكى هم نمى‏گردد.

    اين سه نه تنها با يكديگر منافات ندارند، بلكه اگر خالى از اشتباه باشند مؤيد يكديگر هستند؛ يكى منتهى به درك شهودى مى‏شود، دومى عقلانى و سومى تجربى. هر كس به زبانى سخن از وصف تو گويد. در فرهنگ اسلامى علم و عقل و عرفان هر كدام ارزش ويژه خود را دارند و هر يك راه ارزنده‏اى براى دريافت حقيقت مى‏باشند. اين سه، نه تنها منافاتى با يكديگر ندارند، بلكه رهنمود به يك هدف و مقصود مى‏دهند و پايان همه يكى است
    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)


صفحه 4 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. █▓▒ بیایید باور کنیم که :« امسال سال فرج است اگر بخواهیم » ▒▓█
    توسط حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* در انجمن مهدویت و انتظار
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 30-12-1391, 13:48
  2. تشییع پیکر 3 شهید پاسدار در گلزار شهدای اراک
    توسط نرگس منتظر در انجمن دفاع مقدس
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 03-02-1389, 17:00
  3. 6دلیل برای ترس از تغییر در زندگی
    توسط محب فاطمه در انجمن مقالات و تحقيقات
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 01-02-1389, 11:12
  4. نحوه‌ی تغییر فونت در گوشی های سری 60 نگارش 3
    توسط محب زهرا در انجمن موبايل
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 27-01-1389, 15:30
  5. احادیثی در مورد تشییع از قول رسول الله (صل الله علیه واله)
    توسط ظهور در انجمن احاديث معصومين عليهم السلام
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 11-01-1389, 11:31

کلمات کلیدی این موضوع

قران چگونه نازل شده است, مبدأ سیر به سوی کمال از چه نقطه ای آغاز می شود, متون عرفانی, مسیر طولانی خودشناسی, نقش پاسخ مناسب به سئوال, چگونه سالک می تواند از زیان واقعی جلوگیری کند؟, چرا باید خدا را طلبکارانه نخواند؟, وسواس چگونه شکل می گیرد ؟, یافتن سئوالات گام اول حرکت, کندی در حرکت کمال, که آن طور تلاوت کنیم؟ چگونه باید احادیث را روایت کرد؟, پاسخ به پرسشها, افزایش قدرت اصلاح, انابه به چه معنایی است؟, انابه عملی را تعریف نمایید., استقامت سبب نزول ملائک, بهترین شادمانی کدامست؟, باز بودن راه کمال, جهالت مانع کمال, جاودانه ترین زندگی نزد خدا و رسول (ص) کدامست؟, حالت نزول قران, در عالم ماده چه چیزی سالک را تهديد و ترعيب مى‏نمايد؟, رویارویی با ناشناخته ها, روایت احادیث به طریق بیان ائمه, راه معرفت, رایطه جهالت و ایستایی, زیان واقعی چیست؟, سیر و سلوک در اصطلاح عرفا یعنی چه؟, سالک چگونه می تواند درمان خود را بیابد؟, سالک در مسیر حرکتش چه حالاتی دارد؟, سرّ نزول ملک, شرک خفی, طلبکاری از خدا یعنی چی, طلبکاری از خدا در دعا

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •