بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)
صفحه 5 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 64
  1. #41
    عضو وفادار
    سالک آواتار ها

    تاریخ عضویت : آذر 1391
    نوشته : 294      تشکر : 4,241
    2,176 در 356 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سالک آنلاین نیست.

    پیش فرض









    2:-تجلیل قران کریم از این راهها را با ذکر ایه ای بفرمایید.

    تجليل قران کريم از علم

    قرآن كريم بارها از علم تجليل كرده است. همچنين در اين كتاب آسمانى به صورت مكرر به عقل و اِعمال قواى آن مانند تفكر و تدبر و تعقل ارجاع شده است و نيز اين سند ارزنده الهى لبريز از مفاهيم عرفانى مى‏باشد.

    در مورد علم مى ‏فرمايد:
    «اِنَّما يَخشَى اللّه‏َ مِن عِبادِهِ العُلماءُ»(7).


    تنها بندگان دانشمند خداوند از او خشيت دارند. البته بيمى كه برخاسته از نظر به ابهت و عظمت ذى الجلال است منحصر به علماء و دانشمندان مى‏باشد. در مورد عقل هم مى‏فرمايد:
    «اِنَّما يَتَذَكَّرُ اولوا الالبابِ»(8).
    تنها صاحبان خرد متذكر و متنبه مى ‏شوند.

    و در مورد عرفان هم مى ‏فرمايد:
    «اَوَلَم يَكفِ بِرَبِّك أنّه عَلى كُلِّ شَى‏ءٍ شَهيدٌ»(9).

    آيا كفايت نمى‏كند كه پروردگارت نسبت به هر چيز حضور دارد.

    علم و عقل و عرفان هر سه چراغهايى تابناك هستند كه آدمى را هدايت مى‏كنند. تبيين راه علم و عقل را به فرصت ديگرى محول مى‏نماييم، در اينجا اشاره‏اى به راه عرفان خواهيم داشت.

    البته اين سه راه مربوط به انسانهاى عادى است، ولى انبياء الهى راهى بسيار برتر را هم در اختيار داشتند كه عبارت از راه وحى و الهام مى‏باشد كه با افاضات الهى هم خودشان منور مى‏گردند و هم به ديگران نورافشانى مى‏كنند.

    راه وحى راهى روشن، بلكه تابان است كه خالى از هر نوع اشتباه و خطا مى ‏باشد. از اين رو معيار براى هرگونه معرفت قرار مى‏گيرد و با استفاده ديگران از ساحت مقدس پيامبران راه سمع و نقل بر روى آنان گشوده مى‏گردد
    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)

  2. تشكرها 8


  3. #42
    عضو وفادار
    سالک آواتار ها

    تاریخ عضویت : آذر 1391
    نوشته : 294      تشکر : 4,241
    2,176 در 356 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سالک آنلاین نیست.

    پیش فرض









    3- راه عرفان را توضیح دهید .


    راه عرفان

    راه عرفان راهى روشن، جذاب و نزديك به معرفت الهى است؛ زيرا در اين راه واسطه‏اى در استدلال وجود ندارد و آفتاب خود دليل آفتاب مى‏گردد، همچنانكه امام عارفان و امير مؤمنان فرمود:
    «اعرفوا اللّه‏َ بِاللّه‏ِ».(10)

    خداى را با خود خدا بشناسيد. و خودش هم در پيشگاه الوهيت مى‏گفت:
    «يا مَن دَلَّ على ذاتِه بذاتِه»(11).

    اى كسى كه به ذات خود بر ذات خويش دلالت مى‏كند.

    معرفت عرفانى به طور مستقيم از فيوضات احديت سرچشمه مى‏گيرد و هستى او را دليل او مى‏داند نه چيز ديگرى را، چنان كه سيد عارفان و زينت عابدان در مناجاتش مى‏گفت:
    «بك عرفتُك و انتَ دللتنى عليك و دعوتَنى اليك و لو لا انت لم ادر ما انت»(12).

    به واسطه خودت من تو را شناختم و تو مرا راهنمايى بر خودت كردى و به سوى خويش خواندى و اگر تو نمى‏بودى من تو را نمى‏شناختم.

    شبيه اين مطلب را مى‏توان در سخنان سنت انسلم مشاهده كرد.

    عارف بيش از هر چيز توجه به خورشيدى دارد كه او آينه‏هاى وجودى را منور ساخته، و توجه به هستى بى‏نهايتى دارد كه به ديگران هستى بخشيده و به بى ‏نياز مطلقى رو مى‏آورد كه فقيران را غنى ساخته است. از اين رو در بينش خويش همه چيز را به خدا نيازمند مى‏بيند و او را بى‏نياز از همه چيز.

    همچنانكه شهيد عارفان و سيد شهيدان عاشقانه مى‏گفت:

    «كيف يُستَدَلّ عليك بما هو فى وجوده مفتقر اليك»(13).


    چگونه استدلال مى‏شود براى تو به آن چيزى كه در وجودش نيازمند به تو مى‏باشد.

    او خدا را آشكارتر از هر چيز مى‏بيند و مدلول را روشن‏تر از هر دليل.

    «ايكون لغيرك من الظهور ما ليس لك حتى يكون هو المُظهر لك»(14).
    پروردگارا! آيا براى غير تو ظهورى بيشتر از تو مى‏باشد تا خواسته باشد او ظاهركننده تو گردد؟!

    «متى غبتَ حتى تحتاجَ الى دليل يَدُلُّ عليك و متى بعدتَ حتى تكون الآثار هى التى توصل اليك»(15).
    كى تو غائب شده‏اى تا نياز به دليلى داشته باشى كه دلالت بر تو كند و كى تو دور شده‏اى تا آثار، آدمى را به تو رساند.

    عارف در هاله‏اى از انوار الوهيت قرار مى‏گيرد، به طورى كه در پرتو آن خودش هم منور مى‏گردد و اشعه پرفروغ آن را در روح و وجدانش لمس مى‏كند و از اين رو پس از رسيدن به مدلول نيازى به دليل و برهان ندارد، همچنانكه ائمه هدى در نيايش خويش مى‏گفتند:
    «فَالحِقنى بنور عِزّك الاَبهج فاكون لك عارفا و عن سواك منحرفا»(16).
    پروردگارا! مرا ملحق كن به نور عزت درخشان‏تر خويش تا آنكه عارف به تو گردم و از غير تو روى برگردانم.
    اشعه تابناك عرفان دل عارف را چنان منور مى‏سازد كه جمال زيباى الهى را مى‏بيند و پيوسته در حال حضور به سر مى‏برد و در پيشگاه عظمت او به عبادت مى‏پردازد
    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)

  4. تشكرها 8


  5. #43
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست ها




    سلام و عرض ادب و احترام

    با تبریک ایام الله 22 بهمن و سی و پنج سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی و یادی از شهدای گرانقدر انقلاب
    «نثار روحشان صلوات»

    اللهمّ صلّ علی محمّد و ال محمّد و عجّل فرجهم

    و اما سئوال :

    1- راههای معرفت کدامست؟ آیا این راهها با همدیگر منافات دارند؟

    2-تجلیل قران کریم از این راهها را با ذکر ایه ای بفرمایید.

    3- راه عرفان را توضیح دهید .


    منبع :

    نگاهي به عرفان اسلامي با الهام از قران و عترت(1)

    پست های 4 - 5 - 6


    سلام دوستان بزرگوار

    بمنظور از غربت بیرون آمدن تاپیکهای گذشته ، ارج نهادن به زحمات بزرگواران صاحب تاپیک و
    رجوع عزیزان به آنها سئوال را به روز کردم.


    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)

  6. تشكرها 7

    منتظرمولا (29-11-1391), مانیل (28-11-1391), مدير اجرايي (17-12-1391), حیران (16-12-1391), سالک (16-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (28-11-1391), عبدالله91 (21-12-1391)

  7. #44
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست ها
    سلام دوستان بزرگوار

    بمنظور از غربت بیرون آمدن تاپیکهای گذشته ، ارج نهادن به زحمات بزرگواران صاحب تاپیک و
    رجوع عزیزان به آنها سئوال را به روز کردم.






    .:: به نام الله ::.







    سلام و عرض ادب.

    برای اعلام پوزش و جبران کوتاهی اینجانب و به منظور جلوگیری از شرمندگی ما از تکرار به روز رسانی سؤال ، پاسخ سؤال ها را به این شرح تقدیم می دارم:









    سؤال 1: راه های معرفت کدام است؟ آیا این راه ها با همدیگر منافات دارند؟



    بر اساس پست شماره ی 4 تاپیک وزین ، جالب و خواندنی
    نگاهي به عرفان اسلامي با الهام از قران و عترت(1) :

    البته ابتدائاً لازم است عرض کنم که یک کلمه ی "کسب" قبل از معرفت ، هم در تاپیک و هم در این سؤال جا افتاده است.


    راه های کسب معرفت عبارتند از:
    راه علم ، راه عقل ، راه عرفان



    راه علم از حس شروع مى‏ شود و با تجربه و آزمايش تكميل مى ‏يابد و راه عقل از فكر آغاز مى‏ گردد و به وسيله منطق و برهان تقويت مى‏ گردد و راه عرفان از فطرت و وجدان برمى‏ خيزد و با تزكيه و عبادت شكوفا مى‏ شود.

    معرفت الهى در سرلوحه معارف قرار گرفته است، ولى اين سه راه را به عنوان طرق اصلى براى هر حقيقت اصيلى مى‏ توان بيان نمود؛ مثلاً براى دريافت خوبى عدالت و زشتى ظلم مى‏ توان از سه راه طى طريق نمود.

    يك دانشمند به ارزش عدالت از طريق علم دسترسى پيدا مى ‏كند؛ مثلاً يك جامعه‏ شناس يا حقوقدان ضرورت آن را در كاوش هاى اجتماعى مى ‏يابد و يك فيلسوف با تجزيه و تحليل عقلايى و يك فرد وارسته اخلاقى هم با فطرتى پاك و بدون آلايش.

    سومى زيبايى عدالت و زشتى ظلم را با وجدان خود درك مى‏ كند و از هرگونه ظلمى تنفر دارد. او با فطرت پاكش از زجر يك كبوتر رنج مى ‏برد و از گرسنگى يك انسان استعمار زده زجر مى‏ كشد و هيچ گونه نيازى نه به دليل علمى دارد و نه به برهان فلسفى.

    گر چه علم و عقل هم حسن عدالت و قبح ظلم را اثبات مى‏ كند، ولى ممكن است يك دانشمند در فرمولهاى علمى گرفتار دغدغه گردد و يك فيلسوف هم در برهانى بودن آن تشكيك كند، ولى يك عارف آن را شهود مى ‏نمايد و گرفتار هيچ گونه دغدغه و تشكيكى هم نمى‏ گردد.


    امّا اين سه نه تنها با يكديگر منافات ندارند ، بلكه اگر خالى از اشتباه باشند مؤيد يكديگر هستند ؛ يكى منتهى به درك شهودى مى ‏شود ، دومى عقلانى و سومى تجربى.

    هر كس به زبانى سخن از وصف تو گويد. در فرهنگ اسلامى علم و عقل و عرفان هر كدام ارزش ويژه خود را دارند و هر يك راه ارزنده ‏اى براى دريافت حقيقت مى ‏باشند. اين سه، نه تنها منافاتى با يكديگر ندارند، بلكه رهنمود به يك هدف و مقصود مى‏ دهند و پايان همه يكى است.











    سؤال 2 : تجلیل قرآن کریم از این راه ها را با ذکر آیه ای بفرمایید.



    تجليل قرآن کريم از راه های کسب معرفت :


    قرآن کریم در مورد راه علم مى ‏فرمايد:


    «اِنَّما يَخشَى اللّه‏َ مِن عِبادِهِ العُلماءُ» [ قسمتی از آیه ی 28 سوره ی مبارکه ی فاطر ]


    تنها بندگان دانشمند خداوند از او خشيت دارند.


    البته بيمى كه برخاسته از نظر به ابّهت و عظمت ذى الجلال است منحصر به علماء و دانشمندان مى ‏باشد.


    در مورد راه عقل هم مى‏ فرمايد:


    «اِنَّما يَتَذَكَّرُ اولوا الالبابِ»
    [ قسمتی از آیه ی 9 سوره ی مبارکه ی زمر ]


    تنها صاحبان خرد متذكّر و متنبّه مى ‏شوند.


    و در مورد راه عرفان هم مى ‏فرمايد:


    «اَوَلَم يَكفِ بِرَبِّك أنّه عَلى كُلِّ شَى‏ءٍ شَهيدٌ» [ قسمتی از آیه ی 53 سوره ی مبارکه ی فصّلت ]

    آيا كفايت نمى‏ كند كه پروردگارت نسبت به هر چيز حضور دارد.










    سؤال 3: راه عرفان را توضیح دهید .



    راه عرفان راهى روشن ، جذاب و نزديك به معرفت الهى است ؛ زيرا در اين راه واسطه ‏اى در استدلال وجود ندارد و آفتاب خود دليل آفتاب مى‏ گردد ،

    همچنانكه امام عارفان و امير مؤمنان امام علی(ع) فرمودند:


    «...اِعرِفوُا اللّه‏َ بِاللّه‏ِ...» [ اصول کافی جلد 1 صفحه 113 قسمتی از روایت 1 ]


    خداى را با خود خدا بشناسيد.


    و خودش هم در پيشگاه الوهيت مى‏ گفت:


    «...يا مَن دَلَّ على ذاتِه بذاتِه...» [ فرازی از مناجات صباح ]


    اى كسى كه به ذات خود بر ذات خويش دلالت مى‏ كند.

    معرفت عرفانى به طور مستقيم از فيوضات احديت سرچشمه مى‏ گيرد و هستى او را دليل او مى ‏داند نه چيز ديگرى را ، چنان كه سيّد عارفان و زينت عابدان در مناجاتش مى ‏فرمود:


    «...بِكَ عَرَفتُك وَ اَنتَ دَلَلتَنى عَلَيكَ وَ دَعَوتَنى اِلَيكَ وَ لَو لا اَنتَ لَم اَدرِ مَا اَنتَ...» [ فرازی از مناجات امام زین العباد(ع) ، معروف به ابو حمزه ی ثمالی ]

    به واسطه خودت من تو را شناختم و تو مرا راهنمايى بر خودت كردى و به سوى خويش خواندى و اگر تو نمى‏ بودى من تو را نمى‏ شناختم.

    شبيه اين مطلب را مى‏ توان در سخنان "سنت انسلم" مشاهده كرد.

    عارف ، بيش از هر چيز توجه به خورشيدى دارد كه او آينه‏ هاى وجودى را منور ساخته، و توجه به هستى بى ‏نهايتى دارد كه به ديگران هستى بخشيده و به بى ‏نياز مطلقى رو مى‏ آورد كه فقيران را غنى ساخته است. از اين رو در بينش خويش همه چيز را به خدا نيازمند مى‏ بيند و او را بى‏ نياز از همه چيز.


    همچنانكه شهيد عارفان و سيّد شهيدان عاشقانه مى‏ فرمود:


    «...كَيفَ يُستَدَلُّ عَلَيكَ بِمَا هُوَ فى وُجوُدِهِ مُفتَقِرٌ اِلَيكَ...»
    [ فرازی از دعای عرفه ی حضرت سیّدالشّهداء ، امام حسین(ع) ]

    چگونه استدلال مى‏ شود براى تو به آن چيزى كه در وجودش نيازمند به تو مى ‏باشد.


    او خدا را آشكارتر از هر چيز مى ‏بيند و مدلول را روشن‏ تر از هر دليل.


    «...اَيَكوُنُ لِغَيرِكَ مِنَ الظُّهوُرِ مَا لَيسَ لَكَ حَتّى يَكوُنُ هُوَ المُظهِرُ لَكَ...»[ فراز دیگری از دعای عرفه ی حضرت سیّدالشّهداء ، امام حسین(ع) ]


    پروردگارا! آيا براى غير تو ظهورى بيشتر از تو مى ‏باشد تا خواسته باشد او ظاهركننده تو گردد؟!


    «...مَتَى غِبتَ حَتَّى تَحتاجَ اِلى دَليلٍ يَدُلُّ عَلَيكَ وَ مَتى بَعُدَتَ حَتّى تَكوُنَ الآثارُ هِىَ الَّتى توصِلُ اِلَيكَ...»
    [ فراز دیگری از دعای عرفه ی حضرت سیّدالشّهداء ، امام حسین(ع) ]


    كى تو غائب شده ‏اى تا نياز به دليلى داشته باشى كه دلالت بر تو كند و كى تو دور شده ‏اى تا آثار، آدمى را به تو رساند.


    عارف در هاله ‏اى از انوار الوهيّت قرار مى‏ گيرد، به طورى كه در پرتو آن خودش هم منوّر مى‏ گردد و اشعه پرفروغ آن را در روح و وجدانش لمس مى‏ كند و از اين رو پس از رسيدن به مدلول نيازى به دليل و برهان ندارد،

    همچنانكه ائمه هدى در نيايش خويش مى‏ فرمودند:


    «...فَاَلحِقنى بِنوُرِ عِزِّكَ الاَبهَج فَاكوُنُ لَكَ عَارِفاً وَ عَن سِوَاكَ مُنحَرِفاً...» [ فرازی از مناجات شریفه ی شعبانیّه ]


    پروردگارا! مرا ملحق كن به نور عزّت درخشان‏ تر خويش تا آنكه عارف به تو گردم و از غير تو روى برگردانم.

    اشعه ی تابناك عرفان دل عارف را چنان منوّر مى‏ سازد كه جمال زيباى الهى را مى‏ بيند و پيوسته در حال حضور به سر مى ‏برد و در پيشگاه عظمت او به عبادت مى ‏پردازد.





    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)
    ویرایش توسط شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) : 28-11-1391 در ساعت 04:59

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  8. تشكرها 9

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (11-12-1391), مليکه (10-12-1391), منتظرمولا (29-11-1391), مانیل (28-11-1391), مدير اجرايي (17-12-1391), کنیز فاطمه(سلام الله علیها) (28-11-1391), حیران (16-12-1391), سالک (16-12-1391), عبدالله91 (21-12-1391)

  9. #45
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    سلام و عرض ادب و احترام به شما سروران

    با سئوالات دیگری از بخش عرفان ناب در خدمتتان هستم :

    1- ارتباط بین لذت و عادت چیست؟
    2- راه خروج و ترک عادت چگونه است ؟
    3- اهل بهشت هم حسرت می خورند؟ اگر بله ،تحسّر آنها از چیست؟


    منبع :

    کلید

    سئوال (1 و 2 )پست 80
    سئوال (3) پست 71
    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)

  10. تشكرها 8

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (11-12-1391), مليکه (10-12-1391), مدير اجرايي (17-12-1391), حیران (16-12-1391), رهرو سراج دل (10-12-1391), سالک (16-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (16-12-1391), عبدالله91 (21-12-1391)

  11. #46
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست ها



    سلام و عرض ادب و احترام به شما سروران

    با سئوالات دیگری از بخش عرفان ناب در خدمتتان هستم :

    1- ارتباط بین لذت و عادت چیست؟
    2- راه خروج و ترک عادت چگونه است ؟
    3- اهل بهشت هم حسرت می خورند؟ اگر بله ،تحسّر آنها از چیست؟


    منبع :

    کلید

    سئوال (1 و 2 )پست 80
    سئوال (3) پست 71

    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)

  12. تشكرها 5

    مدير اجرايي (17-12-1391), حیران (16-12-1391), سالک (16-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (16-12-1391), عبدالله91 (21-12-1391)

  13. #47
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    .:: به نام معبود بی همتـــا ::.




    سلام بر کنیزفاطمه(سلام الله علیها)

    عرض معذرت بابت تأخیر طولانی بنده.


    _________________________________________________


    1- ارتباط بین لذّت و عادت چیست؟

    در هرکجا که عادت پیش بیاید لذّت از بین می رود.

    انسان باید دوبار متولّد شود : تولّد اوّل تولّد از رحم مادر است تولّد دوم باید از رحم طبیعت به در آید تا مائده های آسمانی نصیب او گردد ؛

    اکثر مردم باید مرگ پیش بیاید تا تولّد دوم پیدا کنند که اکثراً سقط می شوند یعنی بعد از آنکه آن سوی شدند باز خوی اینوری دارند و اگر بخواهند صاف شوند مثل آن است که درخت کج صاف گردد که تکامل برزخی پیش می آید که مربوط به ناقصین است.

    که در قرآن به تعبیر عذاب برزخی یاد می شود که تو بهشت و جهنّم خویشی.



    2- راه خروج و ترک عادت چگونه است ؟


    برای خروج از عادت باید آن 4 مرغ نفست را همانند ابراهیم بکشی یعنی خروس صفت نباشی ، لاشخور نباشی ، اردک صفت نباشی ، طاووس صفت نباشی(دروس طهارت)
    *

    که البته تا انسان این امور و صفات مربوط به نفس را بکشد تعبیر آقا مان :

    جان به لب آمد تا جام به لب آمد.



    3- اهل بهشت هم حسرت می خورند؟ اگر بله ، تحسّر آنها از چیست؟

    اهل بهشت حسرت هیچ ساعتی از عمر خود را نمی خورند ، الا ساعاتی را که در دنیا در غفلت بودند و ذکر پروردگار متعال را نکرده بودند .

    _________________________________________________


    * هر يک از اين حيوانات بيانگر چه خُلق و خوي زشتي هستند که حق متعال به پيغمبر خود دستور ذبح و نابودي آنها را صادر مي‌نمايد. با مطالعه و تأمّل در خصوصيات اين حيوانات دانسته مي‌شود که هر کدام از اينها حاوي صفاتي هستند که وجود آنها در انسان رذيله به حساب آمده و او را مستحقّ عقاب خواهد ساخت مثلاً صفت بارز خروس شهوتراني است که وجود آن که افراط در شهوت است، در انسان رذيله بشمار مي‌آيد و يا اينکه خصوصيّت غالب بر طاووس ميل به زر و زيور و نقش و نگار و زيبايي و تجملات دنيايي و کبرو خودخواهي است که باز هم وجود آن در انسان از خصائص ناپسند بشمار مي‌آيد. همچنين است صفاتي چون لجن خوري و مرده خواري که به ترتيب در حيواناتي چون اردک و کرکس نمودِ بيشتري دارد و هريک از آنها در انسان مانع از رسيدن او به کمالات لايق انساني مي‌شود. لذا بايد هر يک از اين صفات را در خود کشت تا بالهاي طيران به عالم قدس گشوده شود. { قسمتی از درس اوّل کتاب طهارت استاد صمدی آملی }
    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)
    ویرایش توسط شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) : 16-12-1391 در ساعت 17:59

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  14. تشكرها 6


  15. #48
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط شهاب منتظر نمایش پست ها

    ......
    ......

    * هر يک از اين حيوانات بيانگر چه خُلق و خوي زشتي هستند که حق متعال به پيغمبر خود دستور ذبح و نابودي آنها را صادر مي‌نمايد. با مطالعه و تأمّل در خصوصيات اين حيوانات دانسته مي‌شود که هر کدام از اينها حاوي صفاتي هستند که وجود آنها در انسان رذيله به حساب آمده و او را مستحقّ عقاب خواهد ساخت مثلاً صفت بارز خروس شهوتراني است که وجود آن که افراط در شهوت است، در انسان رذيله بشمار مي‌آيد و يا اينکه خصوصيّت غالب بر طاووس ميل به زر و زيور و نقش و نگار و زيبايي و تجملات دنيايي و کبرو خودخواهي است که باز هم وجود آن در انسان از خصائص ناپسند بشمار مي‌آيد. همچنين است صفاتي چون لجن خوري و مرده خواري که به ترتيب در حيواناتي چون اردک و کرکس نمودِ بيشتري دارد و هريک از آنها در انسان مانع از رسيدن او به کمالات لايق انساني مي‌شود. لذا بايد هر يک از اين صفات را در خود کشت تا بالهاي طيران به عالم قدس گشوده شود. { قسمتی از درس اوّل کتاب طهارت استاد صمدی آملی }




    از توضیحات کامل ( مبسوط و ضروری )جنابعالی متشکرم


    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)

  16. تشكرها 6

    saba m (21-12-1391), مدير اجرايي (17-12-1391), حیران (16-12-1391), سالک (16-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (16-12-1391), عبدالله91 (21-12-1391)

  17. #49
    عضو ماندگار
    حیران آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 743      تشکر : 6,891
    5,390 در 935 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حیران آنلاین نیست.

    پیش فرض




    با عرض سلام و ادب و ارادت فراوان خدمت استاد بزرگوارم


    ارتباط بین لذت و عادت چیست ؟


    در هرکجا که عادت پیش بیاید لذت از بین می رود.انسان باید دوبار متولد شود :تولد اول تولد از رحم مادر است تولد دوم

    باید از رحم طبیعت به در آید تا مائده های آسمانی نصیب او گردد ؛ اکثر مردم باید مرگ پیش بیاید تا تولد دوم پیدا کنند که

    اکثرا سقط می شوند یعنی بعد از آنکه آن سوی شدند باز خوی اینوری دارند و اگر بخواهند صاف شوند مثله آن است که

    درخت کج صاف گردد. که تکامل برزخی پیش می آید که مربوط به ناقصین است.که در قرآن به تعبیر عذاب برزخی یاد می

    شود که تو بهشت و جهنم خویشی.



    راه خروج و ترک عادت چگونه است ؟

    برای خروج از عادت باید آن 4 مرغ نفست را همانند ابراهیم بکشی یعنی خروس صفت نباشی-لاشخور نباشی-اردک صفت


    نباشی-طاووس صفت نباشی
    (دروس طهارت)


    اهل بهشت هم حسرت می خورند؟ اگر بله ، تحسّر آنها از چیست؟



    -اهل بهشت حسرت هیچ ساعتی از عمر خود را نمی خورند ، الا ساعاتی را که در دنیا در غفلت بودند و ذکر


    پروردگار متعال را نکرده بودند .

    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)

  18. تشكرها 6


  19. #50
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    سلام و عرض ادب و احترام به شما سروران و خوبان آیه های انتظار

    با سئوالات دیگری ازانجمن اخلاق و عرفان در خدمتتان هستم :


    1- به چه دلیل ابتلا به شر و بدی میان مؤمنان فراگیرتر و بیشتر است؟

    2-موارد
    ابتلائات حسنه و نيكو یی که مومنان را فرا مي‌گيرد را با استفاده از آيات و روايات بیان کنید.

    3- سه مورد از موارد ناخوش آيند و شر آزمون‌هاي الهي را بیان بفرمایید.


    منبع :

    (¯*~•~*----- زندگي آزمون بندگي ----- *~• ~*¯)

    سؤال یکم :پست 13
    سؤال دوم :پست 14
    سؤال سوم :پست17


    بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن اخلاق و عرفان)

  20. تشكرها 5

    saba m (21-12-1391), حیران (20-12-1391), سالک (30-01-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (20-12-1391), عبدالله91 (21-12-1391)

صفحه 5 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. █▓▒ بیایید باور کنیم که :« امسال سال فرج است اگر بخواهیم » ▒▓█
    توسط حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* در انجمن مهدویت و انتظار
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 30-12-1391, 13:48
  2. تشییع پیکر 3 شهید پاسدار در گلزار شهدای اراک
    توسط نرگس منتظر در انجمن دفاع مقدس
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 03-02-1389, 17:00
  3. 6دلیل برای ترس از تغییر در زندگی
    توسط محب فاطمه در انجمن مقالات و تحقيقات
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 01-02-1389, 11:12
  4. نحوه‌ی تغییر فونت در گوشی های سری 60 نگارش 3
    توسط محب زهرا در انجمن موبايل
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 27-01-1389, 15:30
  5. احادیثی در مورد تشییع از قول رسول الله (صل الله علیه واله)
    توسط ظهور در انجمن احاديث معصومين عليهم السلام
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 11-01-1389, 11:31

کلمات کلیدی این موضوع

قران چگونه نازل شده است, مبدأ سیر به سوی کمال از چه نقطه ای آغاز می شود, متون عرفانی, مسیر طولانی خودشناسی, نقش پاسخ مناسب به سئوال, چگونه سالک می تواند از زیان واقعی جلوگیری کند؟, چرا باید خدا را طلبکارانه نخواند؟, وسواس چگونه شکل می گیرد ؟, یافتن سئوالات گام اول حرکت, کندی در حرکت کمال, که آن طور تلاوت کنیم؟ چگونه باید احادیث را روایت کرد؟, پاسخ به پرسشها, افزایش قدرت اصلاح, انابه به چه معنایی است؟, انابه عملی را تعریف نمایید., استقامت سبب نزول ملائک, بهترین شادمانی کدامست؟, باز بودن راه کمال, جهالت مانع کمال, جاودانه ترین زندگی نزد خدا و رسول (ص) کدامست؟, حالت نزول قران, در عالم ماده چه چیزی سالک را تهديد و ترعيب مى‏نمايد؟, رویارویی با ناشناخته ها, روایت احادیث به طریق بیان ائمه, راه معرفت, رایطه جهالت و ایستایی, زیان واقعی چیست؟, سیر و سلوک در اصطلاح عرفا یعنی چه؟, سالک چگونه می تواند درمان خود را بیابد؟, سالک در مسیر حرکتش چه حالاتی دارد؟, سرّ نزول ملک, شرک خفی, طلبکاری از خدا یعنی چی, طلبکاری از خدا در دعا

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •