زن در آينه جلال و جمال سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
زن در آينه جلال و جمال
صفحه 4 از 19 نخستنخست 1234567814 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 181
  1. #31
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    منظور از نفس در اين كريمه همانا گوهر و ذات و اصل واقعيت عينى شى ء است . و مراد از آن ، روح ، جان ، روان و مانند آن نيست . مثلا اگر گفته اند فلان شى ء فى نفسه چنين است يعنى در ذات و هستى اصلى خود چنين است و وقتى گفته اند: جائنى فلان نفسه ، (50) يعنى فلان كس خودش آمده است كه معناى نفس مرادف با عين يعنى اصل ذات خواهد بود. پس روا نيست كه مباحث علم النفس كهن يا تازه را به آيه ربط داد و يا تحقيق درباره آيه محل بحث را با آيات ناظر با پيدايش نفس و نفح آن در انسان و رجوع آن به سوى پروردگار و ديگر مباحث قرآنى مرتبط به احكام روح انسانى وابسته دانست . پس مرد از نفس همانا ذات و واقعيت عينى است .
    بنابر مبناى فوق مفاد آيه مزبور اولا اين است كه همه انسانها از هر صنف ، - خواه زن خواه مرد زيرا كلمه ناس شامل همگان مى شود - از يك ذات و گوهر خلق شده اند و مبدا قابلى آفرينش همه افراد يك چيز است ، و ثانيا اولين زن كه همسر اولين مرد است او هم از همان ذات و گوهر عينى آفريده شده ، نه از گوهر ديگر و نه فرع بر مرد و زائد بر او و طفيلى وى . بلكه خداوند اولين زن را از همان ذات و اصلى آفريده است كه همه مردها و زنها را از همان اصل خلق كرده است . آنگاه به كيفيت تكثير نسل اشاره مى شود كه از حوصله اين مقالت كه رسالتى جز مقدمه يك كتاب را ندارد بيرون است . مطالب ياد شده را مى توان از آيه :
    هو الذى خلقكم من نفس واحدة و جعل منها زوجها... (51)
    اوست كه شما را از نفس واحدى آفريد، و جفت وى را از آن پديد آورد.
    و از آيه :
    خلقكم من نفس واحدة ثم جعل منها زوجها... (52)
    آفريد شما را از نفس واحد سپس جفت وى را از آن پديد آورد.


    زن در آينه جلال و جمال



  2. #32
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    استفاده نمود، پس مفاد آيه هاى ناظر به اصل آفرينش همانا وحدت مبدا قابلى خلقت همه مردان و زنان و نيز اولين مرد و اولين زن كه نسل كنونى به آنها منتهى مى شوند، خواهد بود.
    و اما احاديث ناظر به مبدا قابلى آفرينش مانند آنچه محمد بن بابويه قمى صدوق قده به طور مسند در علل الشرايع (53) و به طور مرسل در من لا يحضره الفقيه (54) نقل كرده است كه : زرارة بن اعين از حضرت امام صادق عليه السلام سوال كرد: نزد ما مردمى هستند كه مى گويند خداوند حوا را از بخش نهايى ضلع چپ آدم آفريد؛ امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند از چنين نسبت ، هم منزه است و هم برتر از آن است ...آيا خداوند توان آن را نداشت كه همسر آدم را از غير دنده او خلق كند، تا بهانه به دست شفاعت كنندگان دهد كه بگويند بعضى از اجزاى آدم با بعض ديگر نكاح نمود...سپس فرمود: خداوند بعد از آفرينش آدم ، حوا را به طور نو ظهور پديد آورد...آدم عليه السلام بعد از آگاهى از خلقت وى از پروردگارش ‍ پرسيد: اين كيست كه قرب و نگاه او مايه انس من شده است ؟ خداوند فرمود: اين حوا است آيا دوست دارى كه با تو بوده و مايه انس تو شده و با تو سخن بگويد و تابع تو باشد؟ آدم گفت : آرى پروردگارا تا زنده ام سپاس تو بر من لازم است ، آنگاه خداوند فرمود: از من ازدواج با او را بخواه چون صالحيت همسرى تو را جهت تاءمين علاقه جنسى نيز دارد و خداوند شهوت جنسى را به او عطا نمود...سپس آدم عرض كرد: من پيشنهاد ازدواج با وى را عرضه مى دارم ، رضاى شما در چيست ؟ خداوند فرمود رضاى من در آن است كه معالم دين مرا به او بياموزى ...
    اين حديث گرچه مفصل است و از لحاظ سند نياز به تحقيقى بيشتر دارد، چون برخى آحاد سلسله مشترك و برخى مجهول اند چنانكه بعضى از مضامين آن هم نياز به توضيح بيشتر دارد ولى مطالب مهم و سودمندى از آن استفاده مى شود كه به بعضى از آنها اشاره مى شود:


    زن در آينه جلال و جمال



  3. #33
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    - خلقت حوا از ضلع و دنده چپ آدم صحيح نيست .
    2 - آفرينش حوا همانند خلقت آدم بديع و نو ظهور بوده و مستقل است .
    3 - نزديكى و نگاه آدم به حوا مايه انس وى شده است و خداوند نيز همين اصل را پايه برقرارى ارتباط بين آنها قرار داده و اين انس انسانى قبل از ظهور غريزه شهوت جنسى بوده زيرا جريان غريزه مطلبى است كه بعدا مطرح مى شود.
    4 - خداوند گرايش جنسى و شهوت زناشويى را بر آدم عليه السلام القا نموده و اين در حالى است كه جريان انس و دوستى قبلا برقرار شده بود.
    5 - بهترين مهريه و صداق همانا تعليم علوم الهى و آموختن معالم دين است كه خداوند آن را به عنوان مهر حضرت حوا بر آدم قرار داده است .
    6 - بعد از ازدواج ، آدم به حوا گفت به طرف من بيا و به من رو كن و حوا به او گفت تو به سوى من رو كن ، خداوند امر كرد كه آدم برخيزد و به طرف حوا برود و اين همان راز خواستگارى مرد از زن است وگرنه زن به خواستگارى مرد برمى خواست . البته منظور از اين خواستگارى آن خطبه قبل از عقد كه در اين حديث مبسوط آمده نيست .



    زن در آينه جلال و جمال



  4. #34
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    بناى خانواده بر پايه مهر و مديريت
    تا اينجا روشن شد كه آفرينش زن و مرد از يك گوهر است و همه زنان و مردان مبدا قابلى واحد داشته ، چه اين كه مبدا فاعلى همه آنها خداى يگانه و يكتاست و هيچ مزيتى براى مرد نسبت به زن در اصل آفرينش نيست ، و اگر برخى از روايات عهده دار اثبات اين مزيت اند، يا از لحاظ سند نارسا و يا از جهت دلالت ناتمام اند، و اگر فرضا از هر دو جهت تام باشند چون مساءله مورد بحث يك امر تعبدى محض نيست ، نمى توان آن را نظير مسائل فقهى صرف با يك دليل ظنى غير قطعى ثابت كرد، مگر در حد مظنه و گمان كه سودمند به حال مسائل علمى نخواهد بود.
    همانگونه كه قبلا اشاره شد اصل در تاءسيس خانواده بر اساس مهر و رافت و گرايش و جاذبه همانا زن است چنانكه اصل در تشكيل خانواده از لحاظ مديريت و تاءمين هزينه و تعهد كارهاى اجرايى و سرپرستى و دفاع از حوزه تدبير خانواده مرد است ؛ مطلب دوم نيازى به اثبات ندارد زيرا شواهد قرآنى مانند الرجال قوامون على النساء و... بر اين امر گواهى مى دهد و سيره رايجه مسلمين نيز آن را تاييد مى كند، عمده اثبات مطلب اول است . و چون تحليل عميق هر مطلب مرهون تبيين مبادى تصورى آن است چنانكه در گرو پذيرش مبادى تصديقى آن است ، تاكيد بر اين نكته را لازم مى داند كه يكى از مهمترين مبادى تصورى مساله فوق تمايز بين مهر عاطفى و انس ‍ عقلى از يك سو و گرايش غريزى و شهوت حيوانى از سمت ديگر است تا اساس خانواده بر محور دوستى انسانى و عقلى تاءمين گردد نه بر مدار شهوت جنسى ، و نقش زن به عنوان مظهر جمال الهى در چهره انسان روشن شود نه به عنوان عامل رفع شهوت به صورت يك جنس ماده .





    زن در آينه جلال و جمال


  5. تشكرها 2


  6. #35
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بنيان مهر و عطوفت خانواده
    شوق و علاقه بين دو چيز، يك پيوند خاص و جودى است و حقيقت هستى نيز داراى مراتب تشكيكى است از اين جهت اشتياق و كشش در تمام ذرات هستى هست ليكن در هر مرتبه ، حكم خاص همان درجه را دارد گاهى به صورت جذب و دفع در نهاد گوهرهاى كان ظهور دارد و زمانى به صورت اخذ و اعطا و مانند آن در گياههاى رستنى جلوه مى نمايد و گاهى به عنوان شهوت و غضب در حيوانهاى غير معلم پديد مى آيد و گاهى به صورت ميل و نفرت در حيوانهاى تربيت شده و برخى از افراد تربيت نشده انسانى ظهور مى كند و آنگاه فاصله هاى طولانى را طى مى نمايد تا به صورت تولى و تبرى و حب فى الله و بغض فى الله و... تجلى نمايد. آنچه در اين مساءله مهم است توجه به اين نكته است كه آيا راز آفرينش زن و مرد و سر گرايش اين دو به هم و انگيزه تاءسيس خانواده و تربيت انسان كامل همانا گرايش جنسى است كه هدفى جز اطفاء نائره شهوت نداشته و در حيوانات وحشى نيز بيش از انسان يافت مى شود و جاهليت جديد چونان جاهليت كهن به آن دامن مى زند، و يا راز انعطاف زن و مرد و هدف تشكيل حوزه رحامت و پرورش مسجود فرشتگان و جلوه خليفة اللهى و جامع جلال و جمال و همه اسماء خداوندى همانا گرايش عقلى و مهر قلبى و انس ‍ اسمائى است تا بتواند ملائكه تربيت نمايد و فرشتگان فراوانى را به خدمت بگيرد و راز بسيارى از اسرار آفرينش را حل نمايد؟ چون گرايش ‍ جنسى در حيوانهاى نر و ماده نيز يافت مى شود و درباره آفرينش حيوان ماده انگيزه ويژه اى مگر همان راز عمومى خلقت و كيفيت خلق زوجين از هر جنس گياهى و حيوانى مطرح نيست .
    بنابراين راز اصيل آفرينش زن چيزى غير از گرايش غريزى و اطفاء نائره شهوت خواهد بود كه خداوند آن را آرامش زن و مرد بيان كرده و اصالت را در ايجاد اين آرامش به زن داده و او را در اين امر رواين اصل دانسته و مرد را مجذوب مهر زن معرفى كرده است . ضمن آن كه حقيقت هر دو را يك گوهر دانسته و هيچ امتيازى از لحاظ مبدا قابلى آفرينش بين آنها قائل نشده است . در سوره اعراف مى فرمايد:


    زن در آينه جلال و جمال



  7. #36
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    هو الذى خلقكم من نفس واحدة و جعل منها زوجها ليسكن اليها (55)
    منظور از نفس واحده همان حقيقت واحده و گوهر واحد است . يعنى مبدا قابلى همه شما انسانها يك حقيقت است و در اين امر هيچ فرقى بين زن و مرد نيست چنانكه هيچ امتيازى بين انسان اولى و غير اولى نيست و اين گونه از تعبيرها همانند تعبير به بنى آدم است كه شامل همه انسانها حتى حضرت آدم عليه السلام نيز خواهد شد نظير آيه ذريه :
    و اذ اخذ ربك من بنى آدم من ظهور هم ذريتهم ... (56)
    و هنگامى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم ، ذريه آنان را برگرفت ...
    كه اين اخذ ميثاق اختصاصى به فرزندان آدم ندارد بلكه شامل آن حضرت هم خواهد بود.
    كلمه نفس در آيه مزبور تانيث سماعى و مجازى دارد نه حقيقى و تاءنيث كلمه واحده به همين لحاظ است و معناى نفس واحده همانا حقيقت واحد اصل فارد است .
    منظور از ازدواج در اين آيه نيز زن است كه همسر مرد است . و بهترين تعبير از زن كلمه زوج است نه زوجه كه جمع آن ازواج است نه زوجات . و تعبير از زن به كلمه زوجه فصيح نيست بلكه راغب در مفردات آن را لغت رديئه دانسته و به همين خاطر در هيچ قسمت از قرآن از زن به عنوان زوجه و از زنان دنيا يا آخرت به عنوان زوجات ياد نشده بلكه فقط به عنوان زوج و ازواج ياد شده است .
    چون عنوان زن با تعبير زوج مطرح شده قهرا مرد به عنوان شوهر از آيه استفاده مى شود و ضمير مذكر ليسكن ، به مرد بر مى گردد يعنى مرد بدون آفرينش زن سكينت و آرامش ندارد و نيازمند به انيس است .
    مرجع ضمير مؤ نث - اليها - نفس واحده نيست و بلكه به زوج بر مى گردد يعنى زن و مفاد آن چنين مى شود كه گرايش انسى مرد به زن است و بدون آن ماءنوس نيست و با وى انس گرفته و آرام مى شود.


    زن در آينه جلال و جمال



  8. #37
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض









    ومن اياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها وجعل بينكم مودة ورحمة ان في ذلك لايات لقوم يتفكرون (
    3)

    و از نشانه‏ هاى او اين كه از خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد، وميانتان دوستى ورحمت نهاد. آرى، در اين نعمت‏براى مردمى كه مى‏انديشند نشانه‏ هايى است.

    مطالبى كه از اين آيه كريمه استنباط مى‏شود غير از آنچه از آيه سوره اعراف استظهار شد عبارت است از:
    1 - تمام زنها از لحاظ گوهر هستى واصل مبدا قابلى همتاى مردان‏اند وخلقت هيچ زنى جداى از خلقت مرد نيست، البته مساله طينت‏حكم جدايى دارد كه طينت اولياى الهى از غير آنها ممتاز است، وآن بحث، اختصاصى به زن يا مرد ندارد، ودر اين همتايى بين نخستين انسان وانسانهاى بعدى فرقى نيست چنانكه در اين جهت امتيازى بين اوليا وديگران نيست.








    زن در آينه جلال و جمال



  9. #38
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    - تمام زنها از لحاظ حقيقت از سنخ گوهر مردان‏اند نظير آنچه كه درباره رسول اكرم(ص) تعبير شده است كه:
    لقد من الله على المؤمنين اذ بعث فيهم رسولا من انفسهم (4)

    خداوند منت نهاد بر مؤمنين آنگاه كه در ميان آنها پيامبرى از خودشان برانگيخت و...
    لقد جاءكم رسول من انفسكم عزيز عليه ما عنتم (5)
    پيامبرى از خودتان به سوى شما آمد كه بر او دشوار است‏شما در رنج‏بيفتيد.
    البته تفاوت فراوانى بين وجود نورانى نبى اكرم(ص) وديگران وجود دارد ليكن آنها باعث نمى‏شود كه وجود مبارك رسول گرامى(ص) نوعى جداى از نوع متعارف انسان باشد، چنانكه وجود نورانى حضرت فاطمه زهرا يافت نمى‏شود واين تمايزهاى معنوى مانع وحدت نوعى آن حضرت با زنان ومردان ديگر نخواهد بود.





    زن در آينه جلال و جمال



  10. #39
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    - منشا گرايش مرد به زن وآرميدن مرد در سايه انس به زن همانا مودت ورحمتى است كه خداوند بين آنها قرار داده واين مودت الهى ورحمت‏ خدايى غير از گرايش شهوى حيوان‏ها به عنوان آيه الهى ياد نشده وروى آن اصرارى ديده نمى‏شود.
    آنچه در حديث زراره از حضرت امام صادق... رسيده نيز همين معنا را تاييد مى‏نمايد كه اصالت در گرايش مرد به زن همان محبت الهى است زيرا مساله شهوت جنسى بعد از انس انسانى حضرت آدم به حوا به او داده شد ودر مرتبه قبلى كه سخن از مهر قلبى است‏سخن از غريزه شهوى اصلا مطرح نبوده ونيست. واز اين رهگذر زن محبوب رسول اكرم(ص) واقع شده است كه فرمود:
    «حبب الي من دنياكم النساء والطيب وقرة عيني في الصلاة‏»،(6) ودر پرتو همين نگرش است كه حضرت امام باقر... از رسول اكرم(ص) نقل نموده است: «ما بني بناء فى الاسلام احب الى الله تعالى من التزويج‏»، (7) وحضرت امام صادق... از پيامبر گرامى(ص) نقل فرموده است: «من تزوج احرز نصف دينه...»، (8) وحضرت امام صادق... فرموده است: «اكثر الخير في النساء». (9)






    زن در آينه جلال و جمال



  11. #40
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    دو ديدگاه متفاوت

    اگر جريان هماهنگى زن و مرد با بصيرت ملكوتى مشاهده شود حكم آن همين است كه بيان شد و اگر با نگاه ملكى ديده شود حكمش آن است كه انسان كامل يعنى حضرت على بن ابيطالب عليه السلام جامع و جلال و جمال الهى مى فرمايد: حياء يرتفع ، و عورات تجتمع ، اشبه شى ء بالجنون ، الاصرار عليه هرم ، الافاقة منه ندم ... (64) يعنى هنگام زناشويى حيا و شرم رخت بر مى بندد و عورتها با هم جمع مى شوند، شبيه ترين چيز به ديوانگى است ، اصرار بر آن مايه پيرى است و به هوش آمدن از آن با پشيمانى همراه است ...و چيزى كه مايه ارتفاع شرم و پايه پشيمانى و نزديك به جنون است سنت نخواهد بود، بلكه همان سكينت و مودت و رحمت كه جاذبه اى الهى بين مرد و زن است و اساس تشكيل حوزه رحامت و تاءسيس سلسله ارحام و محارم و تاءمين روابط مهرآميز خانوادگى و زمينه ساختار نظام برين انسانى است كه سنت ديرين انبيا و بويژه خاتم صلى الله عليه و آله آنهاست . از اين رهگذر بعضى از فقهاى گرانقدر اسلام پيمان نكاح را يك عقد معاوضى بين دو نفر به نام زن و شوهر ندانسته بلكه آن را يك معاهده مشوب به عبادت مى دانند و لزوم عقد نكاح را كه از عقود لازمه است همانند عقد بيع ، اجاره و...نمى دانند و شرط خيار را در آن باطل مى شمارند.




    زن در آينه جلال و جمال



صفحه 4 از 19 نخستنخست 1234567814 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •