(...◕✿◕◕✿◕    معيارهاي حقوقي و فقهي غيبت شوهر   ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕    معيارهاي حقوقي و فقهي غيبت شوهر   ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 13 , از مجموع 13
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    اما اين¬گونه تحليل کجا حق آن زوجه را برآورده مي‌کند! حقي که در پرتوفتاوا ايجاد شده است يعني «زوج نمي‌تواند که‌...» معنايش اين است که زوجهحقش اين مي¬باشد که زوج بالاي سرش باشد. اگر اين زوج حق زوجه را پشت پازد، آيا داد خواهي‌ مي‌ماند به روز يوم الحساب‌؟
    حق در اسلام يعني آنچه که شارع وضع کرده است‌. در حقوق اسلام به جايقوانين و مقررات دو اصطلاح احکام و خطابات به کار رفته‌ است. اين احکام وخطابات سه قسم است از جمله تقاضا و يا خواستن، تقاضاي انجام دادن افعالمعيني که معناي واجب پيدا مي‌کند، هر کس مخالف اين تقاضا عمل کند، مجازاتدارد. و تقاضاي ترک معيني که معناي حرام مي‌يابد، هر کسي مخالفت با تقاضاکند، قابل تعقيب کيفري هستند. از لحاظ اين که عملي از نظر اجتماعي قابلمجازات باشد. بايستي تمام ارکان جرم موجود باشد: تجاوز به قانون‌، کردارمادي و قصد و ارتکاب جرم‌. اين ارکان مبتني است بر اصل قانوني بودن جرم‌،لزوم يک عنصر خارجي و مفهوم اراده‌. بايد گفت که حالا عمل مرد افغانستانيراجع به ترک همسرش بيشتر از چهار ماه بدون عذر و بدون رضايت زوجه حراماست‌. آيا ضمانت اجرايي حرام چيست‌؟ مي‌دانيم که ملاکهاي عقلي کيفرهايشرعي مصلحت و مفسده است‌. رعايت مصالح انسانها، معيار تشريع احکام شرعياست‌. منشاي اين اعتقاد خود قرآن است‌. چنانکه پيدا است خداوند علت حرمتشراب و قمار را مصلحت انسان ذکر کرده است.‌(23) زناشويي به قول هگل، رابطةبي واسطة اخلاق گرايانه اي است که نخست عنصر سر زندگي طبيعي را در برمي¬گيرد، دوم، اتحاد جنس طبيعي - در خود آگاهي‌، که صرفاً باطني است ووجود آن به همين دليل‌، صرفاً بيروني مي¬باشد- به يگانگي معنوي‌، به عشقخود آگاه بدل مي‌شود.(33) اگر اين رابطة بي¬واسطة اخلاق گرايانه با عملکرديکي از طرفين رابطه مختل شد آن وقت چه‌ بايد کرد؟
    به تعبير ديگر اگر ضمانت اجراي فتاواي فقهاي دين را اخلاق بدانيم و تخلفاز فتواي شرعي را گناه و ارتکاب عمل حرام‌، آيا در مورد مسئله مناقشه چهحکمي مي‌شود؟ به نظر مي¬رسد از آنجا که ترک زوج توسط زوجه به مدت طولانيمنجر به فساد زن جوان مي‌شود و از آنجا که زوج بدون عذر و رضايت زوجه¬اشرا ترک کرده و از آنجا که ترک زوجه زير پاگذاشتن خطاب و يا حکم شرعي است‌،و نيز از آنجا که فتاواي فقها مبين حکم شرعي است، از قاعدة «حق طلاق بامرد است‌» استثناهايي صورت گرفته است‌. اجراي طلاق توسط حاکم شرع و يانمايندة حاکم شرع را از فتاوا نيز استنباط مي‌توانيم‌. به علاوه به نظرحقوقدانان، قاعدة نفي حرج‌، همچنين نفي عسر و لاضرر نيز مؤيد قرارمي‌گيرد. اگر پرسيده شود چطور با وجود ظاهر نص «الطلاق، بيد من اخذبالساق‌» بدون حضور زوج انحلال نکاح مي¬تواند صورت بگيرد‌؟ مي¬توان گفت‌: از آنجاکه زوج، زوجة جوانش را ترک کرده و به مدت طولاني‌اي که در فقه وقانون پيش بيني شده آنهم بدون عذر و بدون رضايت و اذن زوجه‌، هم از فتاوايمراجع تقليد به دست مي‌آيد و هم از ملاکات عقلي و هم از دکترين علما و هماز قوانين مدونة کشورها اينکه آن زوجه¬اي که زوجش وي را ترک کرده، پس ازدرخواست جدايي و طي کردن مقدماتي از قبيل درخواست از زوج براي عودت بهوطن، پس از طي مراحل پيش بيني شده در قانون، زوجه مي¬تواند رها شود.






    (...◕✿◕◕✿◕    معيارهاي حقوقي و فقهي غيبت شوهر   ◕✿◕◕✿◕...)


  2. تشكر

    مدير اجرايي (12-08-1391)

  3. #12
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض










    قانون مدني افغانستان

    راجع به غيابت زوج، جلد اول، جزء چهارم قانون مدني افغانستان به تفريق بهسبب غيابت اختصاص يافته است. مادة 194 همين قانون صراحت دارد اينکه: «هرگاه زوج مدت سه سال يا زياده از آن بدون عذر معقول غايب گردد، در صورتيکه زوجه از غيابت وي متضرر شود،‌ مي تواند از محکمه مطالبه تفريق نمايد. گرچه زوج مالک دارايي بوده و زوجه از آن نفقه خود را تامين کرده بتواند.» باز هم در بند يک مادة 195 همين قانون آمده است: «در صورت غيابت زوج،محکمه بعد از استماع مطالبة تفريق از جانب زوجه، موضوع را به زوج غايب،کتبا اعلام نموده و مدتي را تعيين مي¬نمايد تا در خلال آن، زوج مذکور بهمسکن فاميل عودت نموده يا زوجة خود را به اقامتگاه خويش طلب نمايد. درصورتي که زوج غايب با وجود اعلام محکمه، بدون عذر معقول به غيابت خودادامه بدهد يا اصلا وصول اعلام به زوج غير ممکن باشد، در چنين احوال،محکمه به تفريق بين زوجين حکم مي‌نمايد.»




    (...◕✿◕◕✿◕    معيارهاي حقوقي و فقهي غيبت شوهر   ◕✿◕◕✿◕...)


  4. تشكر

    مدير اجرايي (12-08-1391)

  5. #13
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    منابع و ماخذ

    1- ترمنيولوژي حقوق‌، دکتور جعفري لنگرودي‌، 1346، ابن سينا، تهران‌
    2- حقوق مدني ج 1، دکتور ناصر کاتوزيان‌
    3- همان‌
    4- همان‌.
    5- همان‌
    6- همان
    7- همان
    8- حقوق مدني ج 1، دکتور کاتوزيان
    10- فقه تطبيقي‌، مغنيه‌، پور جوادي‌، بنياد علوم اسلامي ص 319 ـ 318
    11- حقوق مدني ج 4. دکتور سيد حسن امامي‌، کتابفروشي اسلاميه‌، 1374 تهران‌
    12- همان‌
    13- حقوق مدني ج 1، دکتور ناصر کاتوزيان‌، ج 3، 1371، تهران‌.
    14- همان
    15- همان
    16- همان‌
    17- همان‌
    18- همان‌
    19- لمعه دمشقيه ج 2، شهيد اول‌، دارالفکر، ص 109، 1373 قم‌.
    20- فقه تطبيقي‌
    21- همان‌
    22-همان‌
    23- همان
    24- توضيح المسائل‌، آيت الله خويي‌، مهر، قم‌، 1412 هجري قمري‌
    25- توضيح المسائل‌، آيت الله صانعي‌، نهضت‌، قم‌،1373
    26- توضيح المسائل‌، آيت الله منتظري‌، دفتر معظم له‌، قم‌، 1375
    27- توضيح المسائل‌، آيت الله ناصر مکارم شيرازي‌، هدف‌، قم‌
    28- منتخب توضيح المسائل‌، آيت الله سيستاني‌، مشهد، 1419 هجري قمري
    29- تحريرالوسيله ج 2، امام خميني‌، مکتبة الکاظمي‌، 1366 تهران‌
    30- تحريرالوسيله ج 3، (ترجمه‌) امام خميني‌، انتشارات اسلامي قم‌
    31- تأثير زمان و مکان بر قوانين جزايي اسلام‌، دهقان‌، نشر مدين‌، قم‌، 1376
    32- مباني عدالت جزايي‌، حقوق اسلامي‌، ظفري‌، اميرکبير،77 تهران
    33- عناصر فلسفة حقوق‌، هگل، مهبد ايراني طلب‌، بند 161، نشر پروين‌،1378، تهران‌
    از منابعي ديگري که استفاده شده‌
    1ـ تقريرات درس استاد دکتور امينيان مدرس‌، مهر ماه 1375 دانشکدة حقوق و علوم اسلامي، دانشگاه آزاد، مشهد
    2ـ در آئيه حقوق‌، دکتور حسن حبيبي‌، کيهان‌، 1367، تهران‌
    3ـ مکتب‌هاي حقوقي در حقوق اسلام‌، دکتور محمد جعفر جعفري لنگرودي‌، گنج دانش‌، 1370، تهران‌
    4ـ راهنماي طرح دعاوي خانوادگي‌، ساسان نژاد و باقري‌
    5ـ مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقي ايران‌، دکتور ناصر کاتوزيان‌، ج 16،1372، تهران‌
    6ـ حقوق خانواده ج 1، يدالله بازگير، فردوسي‌، 1378، تهران‌
    (...◕✿◕◕✿◕    معيارهاي حقوقي و فقهي غيبت شوهر   ◕✿◕◕✿◕...)


  6. تشكر

    مدير اجرايي (12-08-1391)

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •