(...◕✿◕◕✿◕  زن و حق ولايت عامه   ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕  زن و حق ولايت عامه   ◕✿◕◕✿◕...)
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض (...◕✿◕◕✿◕ زن و حق ولايت عامه ◕✿◕◕✿◕...)









    قدرت الزام آور ، در شأني از شؤون اجتماع ، نظير ولايت كبري ( خلافت ) و فصل خصومات ( قضاوت ) و ولايت قانونگذاري و ... ولايت عامه نام دارد.(1)

    در صلاحيت زن براي احراز ولايتهاي عامه ، اختلاف نظر وجود دارد كه محور اين اختلافِ آراء مجموعه اي از ادله شرعي است که در اینجا به بررسی آنها می پردازیم :(2)ا









    (...◕✿◕◕✿◕  زن و حق ولايت عامه   ◕✿◕◕✿◕...)


  2. تشكرها 4


  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    1لف- نص آیات قرآن :
    عده اي معتقدند آيه " الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَي النِّساء ... "(3) ولايت عامه زن و حتي مشاركت زن در قواميت و سرپرستي را نفی می کند و به نظر ايشان حتي اگر آيه مذكور ناظر بر مسؤوليت در خانواده باشد و ناظر بر عرصه هاي عام اجتماعي و سياسي نباشد ، عاجز بودن زن در اداره امور خانواده به طريق اولي عجز وي از اداره شئون مردم و حل مشكلات ايشان را نتيجه مي دهد .(4)

    پاسخ : به نظر بسياري از مفسرين با توجه به ادامه آيه " ... بِما فَضَّلَ اللّهُ بَعضهُم عَلَي بَعض وَ بِما اَنفَقُوا مِن اَموالِهِم "(5 )

    "زيرا خداوند بعضي از انسانها را بر بعضي ديگر برتري بخشيده و از آن رو كه مردان از اموال خويش ( براي زنان ) خرج مي كنند ."
    تنها جايي كه مسؤوليت خرجي دادن زن وظيفه مرد است ، دايره زوجيت است و مسؤوليت پدر در تأمين مخارج دختر به جهت فرزند بودن است و نه به جهت زن بودن،(6 ) بنابراين قوّام بودن مرد بر همسرش مربوط به مديريت اجرايي منزل و از باب وظيفه و نه فضيلت ( معنوي ) و به جهت توانايي و برتری بيشتر مرد در مسائل اجتماعي و شمّ اقتصادي و تلاش و كوشش براي تحصيل مال و تأمين نيازمنديهاي منزل است . (7)




    (...◕✿◕◕✿◕  زن و حق ولايت عامه   ◕✿◕◕✿◕...)


  5. تشكرها 5

    فریبا شرکت (26-08-1391), مدير اجرايي (06-08-1391), ال یاسین (28-08-1391), بيرق ظهور (07-08-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (06-08-1391)

  6. #3
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ب- نص روایات
    : عده ای نیز در محدود بودن عرصه فعالیت زنان در اجتماع و انکار تصدی ولایت عامه توسط زنان به موارد زیر استناد کرده اند :

    1- قسمتی از نامه 31 نهج البلاغه : " ایّاک و مشاوره النساء فَاِنَّ رَأیَهُنَّ إلی أفن و عزمهُنَّ الی وَهن " " با زنان مشاوره نکن که عزم و اراده آنان به سوی سستی است . "

    پاسخ : محدوده فعالیت زنان در آن عصر بسیار محدود بوده و بسیاری از کارهای سخت و فعالیت های اجتماعی را در شأن زن نمی دانسته اند و آنان را از آن امور دور نگه داشته اند ، لذا می توان گفت که دستور به عدم مشورت با زنان یک دستور ارشادی و ناظر به قشر خاصی از زنان است و شامل بانوانی که از ایمان و اخلاص و علم و تجارب معقول زندگی برخوردارند ، نمی شود .(8 )
    چنان که در بحارالانوار ، ج 103 ، ص 253 ، به نقل از حضرت علی ( علیه السلام ) آورده شده است :(9)

    " ایِّاک و مشاوره النساء اِلّا مَن جُرِّبَت بکمال عقلٍ "(10)

    " از مشورت با زنان ، پرهیز کن ، مگر زنی که رشد و کمال عقلی او با تجربه ثابت شده است . "




    (...◕✿◕◕✿◕  زن و حق ولايت عامه   ◕✿◕◕✿◕...)


  7. تشكرها 4


  8. #4
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    " ... بر زن تشکیل نماز جمعه و نیز پذیرش سِمَت قضا واجب نیست "

    پاسخ : اگر از ضعیف بودن (خبر واحد بودن)سند این روایت چشم پوشی کنیم (12) نکته اساسی این است که احکام مندرج در متن حدیث مزبور غیر لزومی است توضیح آنکه حضور در نماز جمعه و پذیرفتن مسؤولیت سخت قضا بر مرد واجب است ( گاه عینی و گاه کفایی ) ، لیکن چنین تکلیف عسیری بر زن نیست یعنی نسبت به حضور در نماز جمعه وپذیرفتن مسؤولیت قضا سلب تکلیف از زن شده است نه نفی حق ، زیرا در حدیث نیامده ( لیس لِلمراه جمعه ... ) تا از آن سلب حق برداشت شود .(13)



    3- خطبه 80 نهج البلاغه :"مَعاشِرَ النّاسِ!اِنَّ النِّساءَ نَواقِصُ الاِیمانِ، نَواقِصُ الحُظُوظِ، نَواقِصُ العُقُولِ، فَأَمّا نُقصانُ ایمانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلاهِ وَ الصِّیامِ فی ایّامِ حیضِهِنَّ وَ أَمّا نُقصانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهادَه امرَأَتَینِ کَشَهادَهِ الرََّجُلِ الواحِد وَ أَمّا نُقصانُ حَظَوظِهِنَّ فَمَواریثُهُنَّ عَلَی الاَنصافِ مِن مَواریثِ الرِّجال فَالتَّقُوا شِرارَ النِّساءِ وَ کُونُوا مِن خِیارِهِنَّ عَلَی حَذَرٍ وَ لاتُطیعُوهُنَّ فی المَعرُوفِ حَتّی لایَطمَعنَ فی المُنکَرِ"(14)1


    " ای مردم ، زنان در ایمان و نصیب و بهره و خرد ناقص اند ؛ دلیل کاستی ایمان آنان در این است که در ایام حیض ، از نماز و روزه باز می مانند و دلیل کاستی ایشان در خرد این است که شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است و دلیل کاستی آنان در بهره این است که حق الارث آنان نصف حق الارث مردان است . بنابراین از زنان بد بپرهیزید و از نیکانشان برحذر باشید و در کارهای نیک از آنان فرمان نبرید تا در کارهای بد طمع نکنند . "






    (...◕✿◕◕✿◕  زن و حق ولايت عامه   ◕✿◕◕✿◕...)


  9. تشكرها 4


  10. #5
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    پاسخ
    : در شرح این سخنان برخی گفته اند که همه خطبه های حضرت مانند آیات قرآن قطعی السند نمی باشد (15)حال به فرض صحت چنین حدیثی باید معنای غیر ظاهری خطبه که برخاسته از تعبییر است مورد توجه قرار گیرد(16) :

    - بخشی از نکوهش های نهج البلاغه ، راجع به زن ، ظاهراً به جریان جنگ جمل بر می گردد – که از نوع قضایای حقیقیه نیستند بلکه تقریباً نظیر قضایای شخصیه یا خارجیه هستند – و اشاره به برپایی جنگ جمل توسط عایشه همسر پیامبر گرامی اسلام ( صلی ا... علیه و آله و سلم ) دارد ، چنانکه بصره با رجال علمی فراوان و کوفه با مردان مبارز کم نظیر نیز در زمینه جنگ جمل مورد نکوهش نهج البلاغه واقع شده است . (17)
    - مقصود از عبارت " نواقص الایمان " نقص رابطه زن با خدا نیست بلکه مقصود ، حالت استثنایی موقت است که زن به جهت عارضه جسمانی که اغلب با دگرگونی های روانی توأم می باشد ، از فشار تکلیف معین و مقرر رها می گردد(18) و اگر ترک عبادات برای زن نقص ایمان باشد ، نماز شکسته و ترک روزه نیز برای مسافر ، حاکی از کاستی ایمان است(19)



    (...◕✿◕◕✿◕  زن و حق ولايت عامه   ◕✿◕◕✿◕...)


  11. تشكرها 4


  12. #6
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    - در توضیح عبارت " نواقص العقول " باید توجه داشت : از آنجا که حضور زن در اغلب مکان ها و ارتباطات زن با حوادث و رویدادهای بسیار گوناگون محدودیت طبیعی دارد .(20) و با توجه به اینکه زن به طور طبیعی و فطری گرایش بیشتری به سمت عنصر عاطفه دارد لذا الزام شهادت دو زن حاکی از این است که اگر عنصر عاطفه ، یکی از آن دو را به سمت و سویی غلط سوق داد (و بعضی جنبه ها مورد غفلت واقع شد) ، نفر دوم از کمند فریب آن جسته و او را هشدار دهد (21)از این رو قرآن آورده است : " اَن تَضِلَّ اِحداهُما فَتَذَکَّر اِحداهُما الاُخری "(22) " اگر یکی از این دو فراموش نمود ، دیگری او را تذکر بدهد . "

    - در توضیح عبارت " نواقص الحظوظ " می توان اشاره کرد به حدیثی که از محمد بن سنان به نقل از امام رضا ( علیه السلام ) آورده شده : علت آن که به زنان ، نصف مردان ارث داده اند آن است که زن چون ازدواج می کند ، می گیرد و مرد می دهد به همین دلیل مال را در اختیار مرد قرار می دهند علت دیگر این که زن هرگاه نیازمند شود هزینه او را مرد می پردازد ولی زن هیچ گاه وظیفه ندارد که هزینه زندگی مرد را بپردازد و مرد اگر نیازمند شود ، از زن چیزی نمی گیرد .

    همچنین امام صادق ( علیه السلام ) در علت دو برابر بودن سهم الارث مردان نسبت به زنان فرموده اند : بر زن ، جهاد واجب نیست و نفقه و معقله نیز نمی پردازد ، این ها به مردان اختصاص دارد(23) .
    - این بخش حدیث که " از نیکان آنان برحذر باشید " دعوت به احتیاط در برابر انحراف هایی است که ممکن است بعداً پیش بیاید ، تا جایی که انسان هشیاری خود را نسبت به زنان نیکوکار نیز از دست ندهد امام ( علیه السلام ) این شیوه را نسبت به همه روابط توصیه می کنند چنان که در شرح نهج البلاغه آمده است : " به برادرت یک سره اعتماد مکن ؛ زیرا اعتماد یک باره قابل برگشت نیست "


    (...◕✿◕◕✿◕  زن و حق ولايت عامه   ◕✿◕◕✿◕...)


  13. تشكر

    فریبا شرکت (26-08-1391)

  14. #7
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    -


    منظور از عبارت " در کارنیک از آنان فرمانبرداری نکنید تا در کار بد طمع نکنند " این است که معمولاً روابط زن و مرد ، روابطی عاطفی است که حد و مرزی ندارد . اگر مرد ، زن را عادت دهد که در امور معقول یک سره گوش به فرمان زن باشد ، به گونه ای که در همه چیز از او پیروی کند ، ممکن است زن را به جایی بکشاند که با فشار آوردن بر عواطف و شهوات مردان آنها را وادار کنند تا در کارهای ناروا نیز از آنان فرمانبرداری کنند. (24)

    ج- سیره حضرت رسول ( صلی الله علیه و آله و سلم ) :عده ای با استناد بر اینکه تاریخ هرگز نشان نداده است که پس از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) تا دوران معاصر، " زنی " حاکمیت و ریاست امت اسلامی را بر عهده گرفته باشد ، مسأله حق قضاوت و حق ولایت عامه اورا رد می کنند(25) .

    پاسخ : در این خصوص باید توجه داشت که در گذشته نه زنان طالب چنین مشارکتی بوده اند و نه از آنان چنین مشارکتی خواسته می شد ؛ در حالی که رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در امور مربوط به عرف اجتماعی ، مادامی که با اصول اعتقادی در تعارض نبود ، به آن ملتزم بودند .(26)

    د- اجماع
    عده ای بدون ارائه برهان قطعی برشرط مرد بودن در امر ولایت عامه به اجماع تمسّک کرده اند .
    پاسخ : اگر بپذیریم که در این زمینه اجماع و اتفاق واقعی بین همه فقیهان دین وجود دارد، باید دید که این اجماع بر تعبد بنا شده است یا بر مصلحت ، چه در امر تعبدی اختیار راه ندارد اما اگر مبنای حکمی مصلحت باشد مجال اختیار باز است و آنچه اختیار در آن صحیح باشد تخلّف از آن عقلاً ممکن است و چنین اجماعی فاقد حجیّت و اعتبار است (27).




    (...◕✿◕◕✿◕  زن و حق ولايت عامه   ◕✿◕◕✿◕...)


  15. #8
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ه- مصلحت


    برخی چنین استدلال کرده اند که ولایت زن با دو مصلحت تعارض دارد :
    الف – مصلحت امت : چرا که زن در معرض انحراف از حکمت و اعتدال است و لازمه ولایت دارا بودن قدرت نظر و ثبات تصمیم و اراده است و زن در این امور ضعیف است .

    ب – مصلحت خانواده : قیام زن به امور ولایت ، او را از اداره منزل باز می دارد و موجب سستی پایه های خانواده می شود ، به نظر صاحبان این عقیده هر چند ممکن است بعضی از زنان از عهده هردو وظیفه بر آیند ، اما ملاک ، عموم زنان هستند نه تعدادی از زنان .

    پاسخ : این افراد به واجب کفایی بودن امر ولایت که مشروط به وجود وسع و طاقت ( چه برای مرد و چه برای زن ) در انجام آن است ، بی توجه بوده اند(28) .
    نتیجه بحث :

    - جنبه عاطفی بودن زن ذاتاً مانع تعدیل قوای عقلی و فکری او نخواهد بود و در صورتی که زن چون برخی از مردان از اعتدال عقل نظری برخوردار باشد ، جنبه خردورزی و فرزانگی معتبر در قضا را دارا می باشد .
    - لزوم ارتیاض و تمرین زنان برای تعدیل عواطف بیشتر از مردان می باشد ، لیکن اگر در پرتو تمرین ، شرایط مساوی پدید آید ، دلیلی بر محرومیت زنان از سِمَت های یاد شده به ویژه نسبت به جامعه زنان وجود ندارد (29) .
    چنانکه رهبر معظم انقلاب در درس خارج فقه شان فرموده اند :
    " نمی خواهیم آنچه که در فقه در مقام اختلاف بین زن و مرد گفته شده ، مسلّمات فرض کنیم ؛ نه ، بعضی از آنها مسلّم است – مثل همین مسأله دیه – بعضی هم واقعاً مسلّم نیست و قابل تجدیدنظر است ؛ مثل مسأله فتوا ، قضاوت و حتی مسأله امامت جماعت که بعضی از بزرگان مثل امام ( رضوان الله علیه ) ، برای زنها – آن طور که در ذهنم هست – حق امامت جماعت قائل نبودند ولی ما این حرف را قبول نکردیم بنابراین این طور نیست که آنچه در فقه به عنوان اختلاف احکام زن و مرد وارد شده است ما آن را به طور مطلق قبول کنیم و قابل خدشه ندانیم ، نه ، بعضی از آنها قابل خدشه است ، بعضی هم واقعاً قابل خدشه نیست . "(30)



    (...◕✿◕◕✿◕  زن و حق ولايت عامه   ◕✿◕◕✿◕...)


  16. #9
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پی نوشت :

    (1) هبه رئوف( عزت ) ، مشارکت سیاسی زن ( دیدگاهی اسلامی ) ، ترجمه محسن آرمین ، نشر قطره ، چاپ اول ، تهران 1377، صص 106و 107
    (2) همان ، ص 108
    (3) و (5) سوره نساء ، آیه 34

    (4) مشارکت سیاسی زن ( دیدگاهی اسلامی ) ، ص 109
    (6) سید محمد حسین فضل ا... ، نقش و جایگاه زن در حقوق اسلامی ، ترجمه عبدالهادی فقهی زاده ، نشر میزان و نشر دادگستر ، چاپ اول ، پاییز 1378، ص 22
    (7) عبد ا... جوادی آملی ، زن در آینه جلال و جمال ، مرکز نشر اسراء ، چاپ اول ، قم 1375، صص391و392
    (8) مهدی مهریزی ، زن در سخن و سیره امام علی (علیه اسلام ) ، انتشارات بهاران ، چاپ اول ، تهران 1381، صص 187و188

    (9) همان ، ص 260
    (10) همان ، ص 258
    (11) زن در آینه جلال و جمال ، ص349
    (12) نقش و جایگاه زن در حقوق اسلامی ، ص28
    (13) زن در آینه جلال و جمال ، صص349و350
    (14) نهج البلاغه / ترجمه محمد دشتی / مؤسسه فرهنگی انتشاراتی قم / چاپ اول / بهمن 1379/ ص 128
    (15) زن در سخن و سیره امام علی (علیه اسلام ) ، ص 100
    (16) سید محمد حسین فضل ا... ، دنیای زن ( آشنایی با حقوق زن (1)) ، کاری از واحد ترجمه ، دفتر پژوهش و نشر سهروردی ، چاپ اول ، بهار 1383، ص59
    (17) زن در آینه جلال و جمال ، صص 369و370
    (18) زن در سخن و سیره امام علی (علیه اسلام ) ، ص 101
    (19) دنیای زن ( آشنایی با حقوق زن (1)) ، ص61
    (20) زن در سخن و سیره امام علی (علیه اسلام ) ، ص 102
    (21) و جایگاه زن در حقوق اسلامی ، صص 54و55
    (22) سوره بقره ، آیه 282
    (23) دنیای زن ( آشنایی با حقوق زن (1)) ، صص 59و60
    (24) همان / ص61
    (25) مشارکت سیاسی زن ( دیدگاهی اسلامی ) ، ص 113
    (26) همان ، صص 113و114
    (27) همان ، صص115و116
    (28) همان ، صص118 - 116
    (29) همان ، ص 353
    (30) مجموعه سخنرانیهای مقام معظم رهبری درباره زن / زن ریحانه آفرینش / انتشارات دارالمهدی / چاپ اول / تابستان 1381/ ص 160
    (...◕✿◕◕✿◕  زن و حق ولايت عامه   ◕✿◕◕✿◕...)


  17. #10
    عضو آشنا

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 34      تشکر : 63
    191 در 35 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    فریبا شرکت آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام
    البته خانمها میتوانند امام جماعت باشند فقط برای خانمها
    برای اقایان که نمیتوانند .
    (...◕✿◕◕✿◕  زن و حق ولايت عامه   ◕✿◕◕✿◕...)

  18. تشكر

    یاس بهشتی (26-08-1391)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •