خداشناسی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
خداشناسی
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 27
  1. #11
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    تعریف واجب الوجود وممکن الوجود :



    هر موجودی که نسبتش با وجود در نظر گرفته شود دو حالت دارد یا اتصاف آن به وجود ضروری است یا اتصاف آن به وجود ضرورت ندارد ( یعنی می شود یا ان را معدوم تصور کرد) به وجود اول که وجود برای ان ضرورت دارد " واجب الوجود " و به دومی " ممکن الوجود " گویند .




    اصل علیت :
    از دیگر مقدمات برهان وجود و امکان اصل علیت است . مفاد این است این است هر موجود ممکنی نیازمند علت است. بر این اساس قانون علیت اصلی عقلی و علمی است .
    شی ممکن شی ای است که وجود برای ان ضرورت ندارد ونسبت ان با وجود و عدم یکسان است یعنی می تواند باشد یا نباشد و برای وجود نیاز به " مرجح " است که این مرجح همان علت است.
    موجود ممکن موجودی است که وجودش وابسته به غیر است و وجود واجب وجودی غیر وابسته است.
    خداشناسی

  2. تشكرها 4

    مدير اجرايي (17-08-1391), یاس بهشتی (17-08-1391), شهیده (17-08-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (18-08-1391)

  3. #12
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    امتناع تسلسل و امتناع دور :



    مقصود تسلسل : ان است سلسله علت ها و معلولها تا بی نهایت پیش رود. بر اساس اصل تسلسل وجود چنین تسلسلی ممنوع است.



    مقصود از دور : ان است که شی ای با یک یا چند واسطه علت خود باشد .
    اگر شی با یک واسطه علت خود باشد دور صریح و اگر شی با چند واسطه علت خود باشد دورمضمر
    مثال : الف علت ب و ب هم علت الف است .( دور صریح )
    الف علت ب و ب علت ج و ج علت الف است .( دور مضمر)



    دور اگر درست باشد موجب اجتماع نقیضین است . یعنی اگر الف علت ب باشد باید قبل الف باشد و اگر ب بخواهد علت الف باشد باید بعد ب بیاید.
    خداشناسی

  4. تشكرها 4

    مدير اجرايي (17-08-1391), یاس بهشتی (17-08-1391), شهیده (17-08-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (18-08-1391)

  5. #13
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    برهان اولیه و ثانویه :



    برهان وجوب و امکان ، خدا را به عنوان واجب الوجود یا علت العلل ثابت می کند همان گونه که نتیجه برهان نظم ، اثبات وجود خدا به عنوان مدبر و ناظم بود .یعنی هر برهانی خدا را به گونه ای ثابت می نماید.
    برهانی که به اثبات وجود خدا می پردازد اوصاف اولیه و اثبات دیگر را اوصاف ثانویه بدانیم.


    شاهد قرانی بر برهان وجوب و امکان :


    در قران مطرح نشده است اما در برخی ایات سخن از نیازمندی موجودات به خداوند آمده است :
    يا أَيهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِي الْحَمِيدُ(فاطر/15)
    اي مردم شما (همگي) نيازمند به خدائيد؛ تنها خداوند است که بي‌نياز و شايسته هر گونه حمد و ستايش است!



    فقر در این ایه معنای گسترده ای دارد و شامل انواع نیازمندی ممکنات به خداوند است که از جمله وجود است .
    شکی نیست هر انسانی مخلوق حادث است زیرا زمانی نبوده است
    یا انسانها بدون علت بوجود امدند یا انسانها خود خود را ایجاد کردند این دو باطل هستند و با اندک تاملی مشخص می شود که خالق خداوند است. این ایه با تکیه بر مخلوق و نیازمندی به علت خدا را ثابت می نماید.( ام خلقوا من غیر شی ام هم الخالقون)
    خداشناسی

  6. تشكرها 4

    مدير اجرايي (17-08-1391), یاس بهشتی (17-08-1391), شهیده (17-08-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (18-08-1391)

  7. #14
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    بخش دوم : توحید



    توحید در دیگر ادیان الهی :
    دعوت به توحید از مختصات اسلام نیست بلکه همه ایان الهی ادیان توحیدی بوده است :
    وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ(الأنبياء/25)
    ما پيش از تو هيچ پيامبري را نفرستاديم مگر اينکه به او وحي کرديم که: «معبودي جز من نيست؛ پس تنها مرا پرستش کنيد.»




    وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيهِ الضَّلَالَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ(النحل/36)
    ما در هر امتي رسولي برانگيختيم که: «خداي يکتا را بپرستيد؛ و از طاغوت اجتناب کنيد!» خداوند گروهي را هدايت کرد؛ و گروهي ضلالت و گمراهي دامانشان را گرفت؛ پس در روي زمين بگرديد و ببينيد عاقبت تکذيب‌کنندگان چگونه بود!



    عمق وژرفای توحید در اسلام :

    آموزه های توحیدی اسلام عمق و غنای بی سابقه ای دارد . یعنی تعالیم اسلام هم برای همه رهگشاست و هم دل و جان همه عاشقان را در تمام سطوح سیراب می کند.چون اسلام دین خاتم است .


    معنای لغوی توحید : مصدراز باب تفعیل از ریشه " وحد " . توحید به معنای یکی دانستن است .



    توحید نظری و عملی :



    توحید نظری یعنی انسان در اندیشه خود به یکتایی شانی از شئون خدا ایمان داشته باشد. یعنی خدا را در ذات و صفات و افعال واحد بداند .



    توحید عملی رفتار موحدانه است . یعنی انسان در برخورد با خدا به گونه ای عمل کند که مقتضای توحید نظری اوست. مثل ؛ توحید در عبادت . انسان عبادت پرستش را بر اساس اعتقادات توحیدی خود انجام می دهد.
    خداشناسی

  8. تشكرها 2


  9. #15
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    معنای اصطلاحی توحید :
    توحید را می توان به دو بخش توحید نظری و عملی تقسیم کرد و در هر یک با اقسام فرعی گوناگونی روبرو می باشیم.



    توحید عبارت است ازاعتقاد قطعی به وحدانیت و یکتایی در ذات وصفات و اعمال خویش و عمل کردن بر اساس این اعتقاد.



    حقیقت توحید اعتقاد جازم و مطابق واقع است به عدم شریک واجب در الوهیت و خواص ان از اساس واحد.



    جایگاه بحث توحید در ساختار علم کلام :
    توحید در کدام بخش از علم کلام جای می گیرد ؟ بحث توحید بحث از برخی اوصاف الهی است
    ( یگانگی خداوند ) پس می توان ان را بخشی از اوصاف الهی به حساب اورد.



    گروهی با توجه به اینکه توحید بخشی از اوصاف است ان را در کنار بقیه اوصاف خدا از ان بحث کرده اند .

    برخی ان را به جهت اهمیت موضوع مستقل بحث نموده اند.
    خداشناسی

  10. تشكرها 2


  11. #16
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    توحید نظری : نه تنها ذات خدا مرکب نیست بلکه ترکیب ذات الهی محال است .
    توحید نظری سه نوع است :‌ ذاتی – صفاتی و عملی

    توحید ذاتی :
    ذات خدا هیچ مثل و شریک و مانندی ندارد.

    توحید ذاتی مشتق بر دو مطلب است :



    - ذات خدا از هر جهت بسیط است و هیچ ترکیبی ندارد ( نفی کثرت درون ذاتی – نفی ترکیب - توحید احدی )
    - در درون خدا هم کثرت نیست .یعنی در کنار خداوند ذات دیگری که خداباشد نیست .( نفی کثرت بیرونی ذاتی – توحید واحدی )

    خلاصه : توحید ذاتی : نفی ترکیب و نفی تعدد و نفی ترکیب با لفظ ( احد ) و نفی تعدد با لفظ ( واحد ) نشان داده می شود.


    دلایل مرکب نبودن ذات الهی : باید ثابت کنیم هیچیک از اقسام ترکیب در خدا راه ندارد .


    نفی ترکیب خارجی : هر گاه شی مرکب را در کنار اجزایش توجه کنیم در می یابیم وجود کل شی به نوعی بر اجزایش متوقف است .یعنی اجزا نباشد کل نیست یعنی عقل حکم می کند کل وابسته به جزش است . اما ممکن نیست وجود خدا متوقف بر خدا باشد زیرا این امر با واجب الوجود و بی نیاز مطلق بودن خداوند سازگار نیست.


    نفی ترکیب عقلی : ترکیب جنس و فصل و ترکیب وجود و ماهیت از ویِگی ماهییات است .
    خداشناسی

  12. تشكرها 2


  13. #17
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    اثبات بساطت ذات خداوند :



    الف - احدیت : یعنی خدا یک وجود واحد است و متعدد نیست.



    کمال مطلق : ذات خداوند نامتناهی و مطلق است و هیچ محدودیتی ندارد زیرا واجب الوجود است .
    اگر دو واجب الوجود باشد یکی راباید کامل و دیگری را باید ناقص بدانیم در این صورت خدا همان اولی است.
    اگر هر دو خدا را دارای کمالی بدانیم که دیگری فاقد ان است نتیجه ان می شود هیچکدام از ان دو خدا نباشد. زیرا نقص با واجب الوجود بودن سازگار نیست.




    ب - نفی ترکیب : ما فرض می کنیم دو تا خدا داریم. این دو تا خدا از لحاظ وجود و خدا بودن مشترک اند. یک فرقی هم دارند وان از جهت این که دو خدا هستند با هم تمایز دارند. یعنی هر یک از دو خدای مفروض از دو جزء ترکیب یافته است. یه مابه الاشتراک(جز مشترک) و یه مابه الامتیاز(جز افتراق) دارند.

    این که یک فرقی با هم دارند مستلزم این است که وجودشان مرکب از دو چیز باشد. یکی وجه اشتراک . یکی وجه افتراق. و خداوند هم بسیط و مرکب نیست. پس یک خدا داریم و این فرض باطل می شود.

    خداشناسی

  14. تشكرها 2


  15. #18
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ج- - برهان تمانع : هر وقت دو خدا فرض شود سه احتمال داریم :


    - تنهایکی می تواند از تحقق اراده ان دیگری جلوگیری کند ولی دیگری قادر به چنین کاری نیست پس دومی به دلیل مغلوب بودن اراده خدا نیست.
    -هر دو می توانند از تحقق اراده یکدیگر جلوگیری کنند.


    -هیچکدام نمی توانند از تحقق اراده دیگری جلوگیری کنند.


    دو احتمال اخیر پذیرفته نیست : زیرا ؛ فرض دوم موجب مغلوب بودن اراده خدا و فرض سوم مستلزم عجز خدایان است. و ما نه می توانیم مغلوب شدن و نه عجز خدا را بپذیریم پس احتمال وجود خدایان مردود است .



    نکته : وحدانیت و یکتایی خداوند در نظر بسیاری از ما در غالب وحدت عددی تصور می شود یعنی معنای یکی بودن خدا مانند معنی یکی بودن خورشید و .. است.


    وحدت عددی در مواردی است که شیئی تحت مفهوم عامی قرار دارد. به گونه ای که مصادیق متعدد برای ان وجود داشته باشد. یعنی وقتی می گوییم یکی است که بشود فرض کنیم که دو تا و سه تا یی هم هست.

    اما در وحدت حقیقی به هیج وجه با مفهوم و مفروض ان هم روبرو نیستیم. به گونه ای است که اساسا فرض دو یا سه هم ممتنع است.



    وحدت خداوند از جمله ی وحدت عددی نیست خداوند وجود محض و نامحدود و خالی از هرگونه ی قید و شرطی است.
    خداشناسی


  16. #19
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    توحید واحدی در قران :



    قران کریم بر توحید واحدی تاکید دارد اگر چه برخی از ایات قران بساطت ذات نیز استفاده می شود . ( لَيسَ كَمِثْلِهِ شَيءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ: هيچ چيز همانند او نيست و او شنوا و بيناست!(شوري/11) )

    وجود هر گونه مثل و مانند و شریک و نظیری را برای خدا نفی می کند این ایه توحید واحدی را ثابت می کند.



    حرف ‌" ک " حرف تشبیه است بنابراین گویا مثل دو بار تکرار شده یعنی هیچ چیزی مانند ، مانند او نیست. مفسران در حکمت تکرار می گویند حرف " ک " زاید وبرای تاکید است .


    برخی می گویند " مثل " برای بیان ذات است یعنی لیس کذاته شی یعنی ؛ چیزی مانند ذات او نیست .



    خلاصه انکه ذات الهی نامتناهی و از هرجهت محدود است و قابل مقایسه با نامتناهی نیست. پس این ایه صراحت بر بی همتایی خدا دارد.



    سوره توحید هم صراحت بر وحدانیت خدا دارد . احد به معنای بساطت ذات است یعنی ذات خدا تر کیب ندارد یکپارچه است .



    در ایه اخر سوره توحید امده خدا کفوی ندارد ( وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ(الإخلاص/4) و براي او هيچگاه شبيه و مانندي نبوده است! ) پس مفاد این ایه نفی هر گونه شریک است .پس توحید ذاتی و توحید افعالی
    ( توحید در خالقیت ) بیان می کند.



    در ایات بسیاری بعد انکه بر یکتایی خدا اشاره شده بر صفت "‌قهاریت " او اشاره شده است :
    قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَهُ دِينِي(الزمر/14)
    بگو: «من تنها خدا را مي‌پرستم در حالي که دينم را براي او خالص مي‌کنم.


    يا صَاحِبَي السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ(يوسف/39)
    اي دوستان زنداني من! آيا خدايان پراکنده بهترند، يا خداوند يکتاي پيروز؟


    قُلِ اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيءٍ وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ(الرعد/16)
    بگو: «خدا خالق همه چيز است؛ و اوست يکتا و پيروز!»
    خداشناسی


  17. #20
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سر تقارن دو صفت وحدانیت با قهاریت :



    اگر موجودی محدود باشد قهار نیست بلکه مقهور است و می تواند تحت سلطه قهار بگیرد پس قهاریت خدا یعنی قید وشرطی بر او حکومت ندارد.
    یعنی نه تنها خداوند همتایی ندارد بلکه اساسا وجود همتا برای او ناممکن است این یعنی وحدت حقیقی در برابر وحدت عددی است.

    در میان روایاتدین سخنان بلندی در باب توحید ذات امده است : پیامبر فرمودند : اینکه او را بی مانند و شبیه و او را خدایی یکتا و افریننده و توانا و اخر و اول و اشکار بدانیم که مثل و مانندی ندارد این است معرفت شایسته خداوند.



    امام علی علیه السلام : اما ان دو قسم توحید که اطلاق ان بر خدا جایز نیست :
    بگوید خدا یکی است و مقصودش وحدت عددی باشد . این نوع وحدت شایسته او نیست زیرا انچه دومی ندارد در اعداد داخل نمی شود
    بگوید خدا یکی از نوع مردم است و منظورش نوعی از جنس باشد . چون مستلزم تشبیه است شایسته پرودگار نیست .
    و ان دو نوعی که صحیح است :
    او یکتا ست و در میان اشیا برای او شبیه نیست و دوم اینکه بگوید خدا احدیت معناست و انقسام ندارد.

    از امام صادق روایت شده ازیکی از یاران خود مقصود الله اکبر را پرسید ان شخص گفت خدا از همه اشیا بزرگ تر است
    امام فرمود با این بیان یعنی خدا در کنارش چیزی است خدا از ان بزرگ تر است .
    بعد امام فرمود : الله اکبر من ان یوصف : خدا بزرگ تر از ان است که به وصف دارد.
    ( التوحيد للصدوق 313 46 باب معنى الله أكبر
    سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ الْآدَمِيِّ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَجُلٌ عِنْدَهُ اللَّهُ أَكْبَرُ فَقَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَيِّ شَيْ‏ءٍ فَقَالَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع حَدَدْتَهُ فَقَالَ الرَّجُلُ كَيْفَ أَقُولُ فَقَالَ قُلْ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَف )

    وحدت حقیقی و وجود مطلق و نامتناهی خداوند جایی برای مقایسه خدا با مخلوقاتش نمی گذارد زیرا ؛ هر مقایسه مستلزم تشبیه است.
    خداشناسی


صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •