سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: آثار مثبت نعمت میانه روی !

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    عضو ماندگار
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    3908
    نوشته
    432
    تشکر
    1,613
    مورد تشکر
    1,938 در 452
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    توجه آثار مثبت نعمت میانه روی !


    آثار مثبت نعمت میانه روی !




    امام علی (علیه السلام) می فرماید: اگر خدای متعال بخواهد به فردی خیر و نیکی برساند ، میانه روی و اقتصاد و تدبیر در کارها را به او ارزانی داشته و وی را از بی تدبیری و اسراف باز می دارد.




    هرگونه افراط و تفریط از نگاه و عقل و منطق بشری مذوموم و نا خوش آیند است . همواره صاحبان اندیشه های معتدل و غیر افراطی و کارگذاران برخوردار از رفتار سنجیده و به دور از کندی و یا تندی ، محبوب جامعه بوده و مقبولیت بیشتری دارند.

    دین اسلام نیز با مقوله افراط و تفریط مقابله نموده و تمامی آحاد جامعه را به اعتدال و میانه روی در رفتار و کردار ، دعوت نموده است.
    علی (علیه السلام) سفارش به میانه روی و اعتدال


    امام علی (علیه السلام) می فرماید : اگر خدای متعال بخواهد به فردی خیر و نیکی برساند ، میانه روی و اقتصاد و تدبیر در کارها را به او ارزانی داشته و وی را از بی تدبیری و اسراف باز می دارد. همچین آن حضرت در وصیت خود به فرزندش می فرماید: در زندگی میانه رو باش و در عبادت الهی نیز روش اعتدال پیشه کن، شیوه ای را اتخاذ کن که در حد توان و طاقت تو بوده و همواره بتوانی آن را به اجرا در آوری. ( نهج البلاغه، نامه 31 ) هر تفریطی برای انسان زیان بار است و هر افراطی فساد آفرین است. (همان، حکمت 105)
    انواع افراط و تفریط


    افراط و تفریط مقوله ای است که در تمامی عرصه های زندگی کاربرد داشته و فراگیر است . در اینجا به چند مورد از آن اشاره می کنیم:
    1)افراط و تفریط در کار؛کم کاری و پر کاری اگر از حد متعارف خویش بگذرد تبدیل به نوعی ناهنجاری شغلی خواهد شد چرا که کم کاری علاوه بر تأثیر نامطلوبش بر وظایف شغلی ، شخصیت کارمند را نیز مخدوش می کند. « نتیجه تفریط و اهمال کاری پشیمانی است.»( نهج البلاغه ، حکمت 172)
    از طرف دیگر کار و تلاش فراوان نیز موجب ضایع ساختن حقوق خانواده و یا فرزندان و یا جامعه ناپسند شمرده می شود به همین دلیل است که اولیای دین اوقات شبانه روز خود را به چند قسمت تقسیم کرده اند : عبادت ، تفکر، استراحت و فعالیت روزمره.


    قهر افسار گسیخته و تندی بدون مرز و حصار به عنوان تنها راه به سامان آوردن امور ، روشی نادرست و عقیم است؛ تندروی بی جا نوعی از جنون و دیوانگی است زیرا که صاحبش پشیمان می شود و اگر پشیمان نشود معلوم می گردد جنون او ریشه دار است


    2)افراط و تفریط در سخن گفتن ؛ پر گویی و کم گویی افراطی مذموم شمرده شده است به گونه ای که زیاده گویی در روایات دینی بر کم خردی حمل شده است . اصولاً پرحرفی شخصیت واقعی انسان را بر ملا نموده و افکار و خصوصیات پنهان وی را در منظر قضاوت دیگران قرار می دهد چنانکه تفریط در بیان حقایق و و اقعیت ها از قبیل پرده بر نداشتن از جرم نوعی کمک به جرم و ظلم محسوب می شود.
    3)افراط و تفریط در مصرف کالا؛ یکی از گونه های افراط، اسراف در اموال و امکانات شخصی یا عمومی است. هم در مورد استفادها از امکانات شخصی و هم در مورد استفاده از اموال عمومی باید جوانب اعتدال را رعایت کرد علی الخصوص اموال دیکران ، از این رو اسراف و زیاده وری در آنها نه تنها حرام محسوب گردیده بلکه مجازات بیشتری دارد.« اسراف را رها کن و اقتصاد و میانه روی را پیشه خود کن » ( نهج البلاغه ، نامه 21)
    4)افراط در باورها و گرایش ها؛ افراط و تفریط در بزرگ کردن یا کوچک نمودن فرد و به کار گیری مدح و ستایش و یا نکوهش مذموم و ناپسند است. از این رو حفظ حرمت اشخاص را در هر درجه و مقام اجتماعی واجب شمرده و غیبت آنان از گناهان کبیره به حساب می آید.




    امضاء

  2. تشكرها 3

    مدير اجرايي (15-08-1391), بيرق ظهور (15-08-1391), رهرو سراج دل (16-08-1391)

  3.  

  4. Top | #2

    عنوان کاربر
    عضو ماندگار
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    3908
    نوشته
    432
    تشکر
    1,613
    مورد تشکر
    1,938 در 452
    دریافت
    0
    آپلود
    0


    جهت گیری تند سیاسی نوعی افراط

    در این جهت گیری فی المثل در محیط های کاری فردی به عنوان ناهمخوان بودن با گرایش های سیاسی آنان از پست و حق طبیعی خویش محروم گردیده و به جای آن فردی هم گرا و هم آهنگ با ایده و خط افراد سازمان جایگرین می گردد که نشان از بی عدالتی دارد. این قبیل بی عدالتی ها تأثیر شگرفی بر کند ساختن روند حرکت ها و فعالیت های اجتماعی گذارده و نیروهایی را به حاشیه می کشاند.
    سلامتی؛ با میانه روی در هر کای می توان به سلامت روحی و جسمی دست یافت . امام علی (علیه السلام) چنین می فرمایند : کسی که خواهان سلامتی است ناگزیر از میانه روی است

    قهر افسار گسیخته و تندی بدون مرز و حصار به عنوان تنها راه به سامان آوردن امور ، روشی نادرست و عقیم است؛

    « تندروی بی جا نوعی از جنون و دیوانگی است زیرا که صاحبش پشیمان می شود و اگر پشیمان نشود معلوم می گردد جنون او ریشه دار است. » ( نهج البلاغه حکمت 247)


    آثار میانه روی

    1)سلامتی؛ با میانه روی در هر کای می توان به سلامت روحی و جسمی دست یافت . امام علی (علیه السلام) چنین می فرمایند : « کسی که خواهان سلامتی است ناگزیر از میانه روی است .»
    2)برکت مال ؛ همچنین حضرت در این باره می فرمایند: « اقتصاد و میانه روی موجب رشد و برکت مال و امکانات محدود می گردد.»
    3)فراهم کننده زندگی شیرین ؛ امام علی (علیه السلام) می فرمایند: « بر شما باد میانه روی، زیرا اعتدال و میانه روی بهترین یار و مددکار انسان برای زندگی شیرین و گواراست.»
    4)آمادگی برای رویارویی با مشکلات؛ کسی که در دارایی و نداری میانه رو باشد خویش را برای رویارویی با مشکلات زمانه آماده ساخته است.

    5)از بین بردن فحشا و فساد؛ برای از بین بردن فحشا و فساد از اندام اجتماع باید مرز میانه روی و عقل و منطق را رعایت نمود.

    فرآوری : مریم پناهنده



    بخش نهج البلاغه تبیان



    منابع:

    1. نهج البلاغه ترجمه دشتی

    2.نقش و حقوق کارکنان در سازمان ها از دیدگاه امام علی، علی اصغر عطاران طوسی

    3. مسائل جامعه شناسی از دیدگاه امام علی، هئیت تحریریه بنیاد نهج البلاغه




    امضاء

  5. تشكرها 2

    مدير اجرايي (15-08-1391), رهرو سراج دل (16-08-1391)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی