(...◕✿◕◕✿◕  ارزش زن در جامعه   ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕  ارزش زن در جامعه   ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 16 , از مجموع 16
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض











    استدلال بر ضرورت آموزش نظامى توسط بانوان در شكلهاى مختلف آن نيز كاملا روشن است. كما اينكه امام خطاب به جمعى از بانوان مى فرمايند:


    «اگر دفاع بر همه واجب شد، مقدمات دفاع هم بايد عمل بشود. از آن جمله قضيه اينكه ترتيب نظامى بودن، ياد گرفتن انواع نظامى بودن را براى آنهايى كه ممكن است. اين طور نيست كه واجب باشد بر ما كه دفاع كنيم و ندانيم چه جور دفاع كنيم. بايد بدانيم چه جور دفاع مى كنيم ... البته در آن محيطى كه شما تعليم نظامى مى بينيد بايد محيط صحيح باشد، محيط اسلامى باشد، همه جهات عفاف محفوظ باشد، همه جهات اسلامى محفوظ باشد.»(105).


    پايان بخش اين محور، سخن ديگرى از حضرت امام در پيش از پيروزى انقلاب است كه هم تاكيدى بر مشاركت مسئولانه بانوان در جهاد شرعى است و هم تاكيدى بر حضور فعال در جامعه و مشاركت در امورى كه به سرنوشت آنان مربوط مى شود:


    «اين تبليغات كه «اگر اسلام پيدا شد مثلا ديگر زنها بايد بروند توى خانه ها بنشينند و قفلى هم درش بزنند كه بيرون نيايند» اين چه حرف غلطى است كه به اسلام نسبت مى دهند.


    صدر اسلام زنها توى لشكرها هم بودند، توى ميدانهاى جنگ هم مى رفتند.»(106).




    (...◕✿◕◕✿◕  ارزش زن در جامعه   ◕✿◕◕✿◕...)


  2. تشكرها 5


  3. #12
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    يازدهم: عفاف و حجاب، دژى تسخيرناپذير


    وقتى از منظر انديشه و نگاه امام خمينى به دين شناسى در حوزه مسايل زنان مى پردازيم ضرورت حفظ شئون و شرايطى كه يك زن مسلمان بايد در حضور اجتماعى و سلوك و رفتار خويش به آن كاملا پايبند باشد، بخوبى آشكار است. همان كه از آن به عفاف و پاكدامنى، و به حجاب و پوشش شرعى ياد مى كنيم.


    انقلاب و مبارزه تا پيروزى هنر امام بود، اما هنر بزرگ و بى بديل امام اين بود كه اين همه را با صبغه دينى و كاملا منطبق بر خواستها و ارزشهاى دينى سامان داد. آوردن بانوان به صحنه انقلاب و ميدان مبارزه بى شك هنر امام بود. اما هنر بى نظير وى آن بود كه آنان را با تاكيد بر حفظ شئون شرعى به صحنه آورد و در ميدان دفاع از دستاوردهاى انقلاب، حاضر نگه داشت؛ تا آنجا كه انقلاب او، «انقلاب چادرها» نام گرفت. اين حقيقت شيرين از يك منظر جاى شگفتى ندارد چرا كه امام اساسا يكى از اهداف قيام خود را نجات جامعه از فرهنگ بى بند و بارى و زدودن مظاهر هتك كرامت بانوان و آنچه خود امام از آن تعبير به «آزادى وارداتى» مى كرد بود. هنر امام اين بود كه نه ضرورت حضور اجتماعى و سازنده بانوان در سرنوشت خود و جامعه را فداى يكسويه نگرى و تنگ نظرى به دين و جايگاه زن نمود و نه به عذر مبارزه و حضور بانوان در صحنه هاى مختلف آن، چارچوبهاى شرعى و شئون مورد نظر شريعت در روابط اجتماعى بانوان را ناديده گرفت. در نگاه امام، شخصيت اجتماعى و كرامت انسانى زن مسلمان و حضور سازنده او در جامعه و نقش كامل وى در تعيين سرنوشت خود، تنها با حفظ همه جهات شرعى كه در اينجا از آن با نام عفاف و حجاب ياد مى كنيم، ممكن است و طبعا و لزوما تحليل شخصيت و ارائه چهره اجتماعى زن مسلمان از منظر دين شناسى امام، در هر جايگاه و مسئوليتى كه قرار مى گيرد، عفاف و حجاب به معناى وسيع و صحيح آن به عنوان يك اصل محورى، حضور دارد و صد البته كه نه «عفاف» مى تواند در دايره بسته سليقه اين دين مدار يا سهل انگارى و ولنگارى فكرى و اعتقادى آن توجيه گر، تفسير و تعيين مصداق گردد و نه «حجاب» بر مدار تنگ نظرى و تعصب بيجاى اين فرد يا آن گروه مى چرخد و نه موم صفت مى تواند هر روز و به دلخواه هر كس به شكلى در آيد. چارچوب شرعى آن مشخص است و هر جا نيز عرف، موضوع حكم شرع باشد، مردم عرف خود را مى شناسند. حضرت امام، بارها بر انجام وظايف و مسئوليتهاى اجتماعى بانوان تاكيد ورزيده اند و در عين حال حفظ ساير شئون دينى را يادآور شده اند:




    (...◕✿◕◕✿◕  ارزش زن در جامعه   ◕✿◕◕✿◕...)



  4. #13
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    «امروز بايد خانمها وظايف اجتماعى خودشان را و وظايف دينى خودشان را بايد عمل بكنند و عفت عمومى را حفظ بكنند و روى آن عفت عمومى، كارهاى اجتماعى و سياسى را انجام دهند.»(107).


    امام وظيفه دينى را در جاى ديگر با اشاره به وضعيت مطلوب كنونى در ايران شرح مى دهند:


    «همان طورى كه مردها بايد در امور سياسى دخالت كنند و جامعه خودشان را حفظ كنند، زنها هم بايد دخالت كنند و جامعه را حفظ كنند. زنها هم بايد در فعاليتهاى اجتماعى و سياسى همدوش مردها باشند. البته با حفظ آن چيزى كه اسلام فرموده است، كه بحمدالله امروز در ايران جارى است.»(108)


    اين جلوه اى از همان سخن اميرالموئمنين(ع) است كه حيا و عفت را از صفات و دستاوردهاى ايمان شمرد و جز سجاياى آزادگان و رسم نيكان دانست:


    «ان الحيا و العفّة من خلائق الايمان و انّهما لسجيّة الائحرار و شمية الائبرار»؛(109).


    «حيا و پاكدامنى، نشانه آزادگى و جوانمردى و لازمه ايمان است.»


    ملتى كه آزادى يافته، لازمه آزادى را حيا و پاكدامنى و رها شدن از فرهنگ بى بند و بارى مى داند. پاكدامنى و حجاب نشانه آزادگى است و مردان و زنان آزاده، آنانند كه با حيا و پاكدامن باشند.


    آزادگى، خاستگاه و سرمنشا بسيارى صفات نيك و سلوك پسنديده از جمله حيا و خويشتن دارى است. اين سخن امام صادق(ع) است كه «حريت» را جامع صفاتى مى شمارد كه اگر حتى يكى از آنها در كسى نباشد، خير چندانى در وى نيست؛ وفادارى، تدبير، حيا، حسن خلق و در نهايت كه به تعبير امام(ع) جامع صفات ديگر است، آزادى:


    «خمس خصال من لم تكن فيه خصلة منها فليس فيه كثير مستمتع؛ اولها: الوفا، و الثانية: التدبير، و الثالثة: الحيا، و الرابعة:

    حسن الخلق، و الخامسة ـ و هى تجمع هذه الخصال ـ:
    الحرّية.»(110).




    (...◕✿◕◕✿◕  ارزش زن در جامعه   ◕✿◕◕✿◕...)



  5. #14
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    حضرت امام در جاى ديگرى مى فرمايد:



    «بانوان محترم ايران ثابت كردند كه دست خوش اين طور توطئه ها نشده اند و نمى شوند و ثابت كردند كه در دژ محكم عفت و عصمت هستند و جوانان صحيح و نيرومند و دختران عفيف و متعهد به اين كشور تسليم خواهند كرد و هيچ گاه نخواهند در آن راههايى كه قدرتهاى بزرگ براى تباه كردن اين كشور پيش پاى آنها گذاشته بود، به آن راهها نخواهند رفت.»(111)


    بنابراين، حفظ جهات شرعى به صورت كامل در همه صحنه هاى حضور اجتماعى به معناى وسيع كلمه، يك الگوى محورى، براى دين شناسى در حوزه مسايل زنان از منظر حضرت امام است. حضرت امام، حتى بانوان را به آموزش نظامى تشويق كرد و آن را در شرايطى واجب شمرد، و يا به عنوان نمونه از عضويت در ارتش يا سپاه پاسداران نهى نكرد اما همواره با تاكيد بر حفظ جهات شرعى و شئون دينى زن مسلمان.(112)


    تكمله اين محور، سخنى از اميرالموئمنين(ع) است، خطاب به مردم عراق، آنهم در زمانى كه حضرت در راس حكوم بودند و شنيده بودند در رفت و آمد برخى زنان و مردان حدود و مرزهاى شرعى و كرامت انسانى بانوان رعايت نمى گردد:


    «يا اهل العراق! نِبّئتِ ان نساكم يدافعن الرجال فى الطريق؛ اما تستحون؟!»(113)


    «اى عراقيان! شنيده ام كه زنان شما در راه با مردان برخورد مى كنند[ !و مثلا شانه به شانه مى شوند] آيا شرم نمى كنيد؟!»


    همين نكته را در گزارش ديگرى كه مرحوم كلينى در كتاب كافى آورده چنين مى خوانيم:


    «اما تستحيون و لا تغارون؟! نساكم يخرجن الى الائسواق و يزاحمن العلوج؛»(114)


    «آيا شرم نمى كنيد و به غيرت نمىآييد كه زنانتان روانه بازارها مى شوند و با افراد لاابالى و بى ايمان برخورد مى كنند و مى لولند؟!».




    (...◕✿◕◕✿◕  ارزش زن در جامعه   ◕✿◕◕✿◕...)



  6. #15
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    دوازدهم: تحصيل و تدريس، فرصتى براى همه

    اسلام، دين دانش و معرفت، انديشه و قلم است. جاى جاى اين دين شريف، دعوت به رشد علمى و تاكيد بر تحصيل كمالات معرفتى، آموزش دادن و دانش آموزى است. تاريخ اسلام، از نخستين روز آن گواه گويا و انكارناپذيرى بر اين حقيقت روشن است. آن همه آيات كه به دانش و كمالات معرفتى و پى بردن به رموز عالم و كشف حقايق هستى فرامى خواند. و آن حجم وسيع متون حديثى كه در باب علم و جنبه هاى مختلف آن، وارد شده و به مبارزه عليه جهل و عقب ماندگى پرداخته است و آن سيره حسنه و عملكرد افتخارآميز اوليا دين عليهم السلام كه بيشترين تلاش را در گسترش دانش و معرفت و تعميق و توسعه فراورده هاى علمى داشته اند و آن تاريخ علمى مسلمانان تا كنون كه از فرط روشنى هيچ نياز به اشاره نيز ندارد


    اساسا اسلام كه رسالت خود را «هدايت» مى داند، نمى تواند جز بر مبناى دانش و معرفت، به رسالت خود جامه عمل پوشد.


    اسلام كه آدميان را بى هيچ تفاوتى ميان زن و مرد مخاطب سخن و تكليف سازى خويش مى داند و «عقاب» بى«بيان» را به حكم عقل، زشت مى شمارد، نمى تواند به دانش و دانايى فرا نخواند.


    اسلام كه سيادت و استقلال موئمنان به خويش را طلب مى كند و به عنوان يك اصل فراگير در طول و عرض، در زمان و مكان، تاكيد مى ورزد كه «و لن يجعل الله للكافرين على الموئمنين سبيلا»(115) «كافران را هيچ راه سلطه و سيادتى بر مسلمانان نيست»، جز اين نيست كه همه موئمنان را به جهاد علنى فراگير دعوت كند. اسلام كه حتى رفتارهاى عبادى بندگان را در جهت كسب معرفت و دستيابى به مراحل معرفتهاى درونى و شناخت بيشتر حقيقت هستى و «ملكوت» آسمانها و زمين مى داند و اساسا، پايه اصلى «معراج» به هر معنا و شكلى كه باشد چيزى جز دستيابى به حقايقى برتر در جهان ملكوت و در بارگاه قدس ربوبى نيست، چه اينكه، جانمايه اصلى نزول فرشتگان بويژه فرشته وحى، اتصال بشر به جهان معرفت و عوالم غيب و رمز و رازهايى است كه آدمى جز به مدد ايمان به پيامبران(ع) و به واسطه وحى، راه به آنها ندارد، هويت اين دين چيزى جز معرفت و دانش در مراتب مختلف آن و ايمان به حقايق برتر هستى و وفق دادن و هماهنگ ساختن خويش با آن نيست. آيا چنين دينى در ذات خود اساسا مى تواند با دانش پذيرى نيمى از مخاطبان خود سازگارى نداشته باشد. اين درست به آن مانَد كه گفته شود اين دين با هدايت و ايمان و سعادت جاودانه اين نيمه كارى ندارد! آيا چنين مكتبى هيچ منفعتى در ناآگاهى موئمنان به خويش دارد. اين درست به آن مانَد كه گفته شود اسلام منفعت و بقاى خود را در بى ايمانى مردمان و هدايت نايافتگى آنان مى جويد! نيك درمى يابيم كه چرا حضرت امام خمينى، شكرگزار و ستايشگر فضايى هستند كه بانوان ما را از عقايد بسته اى كه دانش را در انحصار مردان مى جست نجات بخشيد و همه را دعوت مى كنند كه كاستيهاى گذشته را نيز جبران كنند:



    (...◕✿◕◕✿◕  ارزش زن در جامعه   ◕✿◕◕✿◕...)



  7. #16
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض









    «بحمدالله امروز آن بندهايى كه به عقايد ما بسته شده بود رها شد. امروز تمام قشرهاى ملت مشغول تربيت و تعليم هستند.



    بانوان مشغول هستند. الان بانوان مشغول هستند. الان بانوان جزو طلاب علوم دينيه در قم و در جاى ديگر هستند و خودشان در هر جا هستند مشغول تربيت و تعليم هستند و اين يك امرى است كه در اين انقلاب تحقق پيدا كرد. آن وقت همچو محصور كرده بودند كه براى بانوان هيچ حق قائل نبودند كه حتى در يك مجمع ده نفرى وارد بشوند و مساله علمى بگويند و مساله عقيدتى بگويند. امروز اينها مى توانند با همه حفظ جهات اسلام در همه جاى كشور تبليغات بكنند، بلكه در خارج از كشور هم. ما بسيار عقب افتاده بوديم در اين امور و امروز بايد تلافى كنيم، بايد نقيصه ها را رفع بكنيم.»(116).


    جاى پرداختن به آن همه ادله روشن در تاكيد اسلام بر ضرورت تحصيل و تدريس دانش و معرفت در رشته هاى مختلف علوم، بويژه علوم مورد نياز جامعه و بالاخص دانش هدايت و كمالات معنوى، نيست و در اين مجال، نيازى به بازگو كردن حتى بخش كوچكى از آن نيز نمى باشد. ما نمى توانيم و نبايد اين همه برهانهاى روشن و قطعى را ناديده انگاشته و به صرف وجود برخى متون يا به عذر برخى عوارض، تحصيل و تدريس را چهره اى مردانه به آن بدهيم و حتى آن را مايه «فتنه» براى نيمه ديگر احتمال دهيم. اين چيزى جز تحجّر و درآميختن سليقه ها و عادات شخصى به دين و ديانت نيست. از اين رو اگر در برخى روايات، تعليم بانوان به گونه اى مورد نكوهش قرار گرفته و از منع آنان از دانش آموختن سخن گفته، اين مضامين حديثى را نمى توانيم بپذيريم. نه موازين حديث شناسى و حديث پذيرى چنين روا مى دارد و نه اصول استنباط و اجتهاد در شريعت مقدس مى تواند اينها را همراهى كند و نه با مذاق شريعت و دين، دانش و معرفت همخوانى دارد. اين دسته روايات را بايد به كنارى نهاد. يا به گونه اى قابل قبول به تاويل برد يا اگر چنين وجهى يا توانى نيست، مسئوليت فهم آن را از خود سلب كرد و دانش آن را ـ چنان كه در تعبير بزرگان دانش حديث رواج دارد ـ به صاحبان آن واگذار نمود. براى مبارزه با همين انديشه هاى واپسگرا و در راستاى تشويق به رفع كاستيهاى گذشته و رشد علوم و برشمارى دستاوردهاى انقلاب است كه حضرت امام، بر يكسانى زن و مرد در تحصيل و تدريس تاكيد مى ورزند و الاّ كيست كه نداند دانش به معناى وسيع آن چهره اى مردانه ندارد و نبايد داشته باشد:




    (...◕✿◕◕✿◕  ارزش زن در جامعه   ◕✿◕◕✿◕...)



صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •