عبرتهای عاشورا سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
عبرتهای عاشورا
صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 48
  1. #21
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    عبرت‌های عاشورا


    از مهم‌ترین آموزه‌ها و تعالیم عاشورا، در طول سالیان دراز و قرن‌های متمادی، عبرت‌آموزی این واقعه‌ی غم‌بار تاریخی است و باید اذعان داشت مهم‌تر از درس‌های عاشورا عبرت‌های عاشوراست.[11]

    درس‌های عاشورا راه درمان را نشان می‌دهد و عبرت‌ها راه پیش‌گیری را، اندیشه‌های فعّال و ذهن‌های هوشیار از مشاهده‌ی كربلا و پدید آمدن این حادثه‌ی بزرگ و دردناك، در تاریخ صدر اسلام، به عبرت‌ها و چرایی ایجاد آن می‌رسند كه برای انسان‌های كوتاه‌بین، گرفتار در قالب‌ها قابل دسترسی نمی‌باشد، زیرا آنها حوادث را تا ریشه‌های آن نمی‌توانند پی‌جویی كنند.




    عبرتهای عاشورا

  2. تشكرها 6


  3. #22
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    حضرت آیة اللّه‏ خامنه‏ای با طرح سؤالی ذهن‏ها را به عبرت‏های عاشورا و اعماق ریشه‏های آن می‏برد:

    چرایی پیدایش حادثه‏ی عاشورا

    «در بخش پیدایش حادثه‏ی عاشورا، چرایی رخداد حادثه مهم است. اتفاقی که افتاده است، در صدر اسلام است. من یک وقت گفتم12 که جا دارد اگر ملت اسلام فکر کند که چرا پنجاه سال بعد از وفات پیغمبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله کار کشور اسلامی به جایی رسیده باشد که همین مردم مسلمان، از وزیرشان، امیرشان، سردارشان، عالمشان، قاضی شان و قاری شان در کوفه و کربلا جمع بشوند و جگر گوشه‏ی همین پیغمبر را با آن وضع فجیع به خاک و خون بکشند!؟
    آدم باید به فکر فرو برود که چرا این طور شد؟13







    عبرتهای عاشورا

  4. تشكرها 6


  5. #23
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    از آنجا که انقلاب اسلامی ایران را در همه‏ی مراحل الگو گرفته از نهضت حسینی می‏دانند انگیزه‏ی طرح این سؤال را یک درس عملی معرّفی می‏نماید:

    «من می‏گویم چه شد که کار به اینجا رسید؟ چرا امت اسلامی که آن قدر نسبت به جزئیات احکام اسلامی و آیات قرآنی دقت داشت، در یک چنین قضیه‏ی واضحی، این قدر دچار غفلت و سستی و سهل انگاری بشود که چنین فاجعه‏ای به وجود بیاید؟
    این مسأله انسان را نگران می‏کند. مگرما از جامعه‏ی زمان پیغمبر و امیرالمؤمنین قرص‏تر و محکم‏تریم؟ چه کار کنیم که آن طور نشود؟»14

    در عبرت‏های عاشورا سخن از ارتجاع جامعه است، سخن از انحرافی است که هدف بعثت را از میان می‏برد، سخن از سرنوشتی است که به سراغ همه‏ی ادیان گذشته و پیامبران آمد و کتاب آنها را تحریف و آئیین آنها را بی خاصیت و بلکه در جهت اهداف دشمنان نبوّت قرار داد.




    عبرتهای عاشورا

  6. تشكرها 6


  7. #24
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    سخن از خطری است که قرآن از آن چنین یاد می‏کند:

    محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله نیست مگر رسول و پیامبری. پیش از او نیز پیامبرانی بودند. آیا اگر او در گذشت یا شهید شد شما به عقب برگشته و به جاهلیت خود رجوع می‏کنید؟ هر که از مسیر برگردد به خدا ضرر نخواهد رسانید. خداوند جزای نیک به شاکران عطا خواهد کرد.15

    سخن از سقوط ارزش‏هاست، سخن از گردابی است که همه چیز را به کام خود فرو می‏برد و فرزندان راستین انقلاب را به قتلگاه می‏برد. گرچه سبط پیامبر و سید شباب اهل جنت باشد.
    رهبر معظم انقلاب می‏فرماید:
    «حالا عبرت کجاست؟ عبرت این جاست که چه کار کنیم جامعه آن گونه نشود. ما باید بفهمیم که آن جا چه شد که جامعه به اینجا رسید.»16



    عبرتهای عاشورا

  8. تشكرها 6


  9. #25
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    تغییراتی در خواص جامعه



    در جستجوی ریشه‌ی ارتجاع جامعه و ماجراهای بعد از رحلت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و ضعف تدریجی جامعه‌ی اسلامی، بار مسؤولیت این گناه نابخشودنی را بردوش آن دسته از نخبگان طرفدار حق و فرزندان انقلاب می‌یابند كه در پی كسب امتیازات دنیوی برآمده‌اند و در لغزش‌گاه دنیاطلبی، شهوت‌پرستی، مقام خواهی و مظاهر زندگی دنیا و مادیات لغزیده‌اند و ساده‌لوحان ناآگاه را نیز به دنبال خود كشانده‌اند: «وقتی خواص طرفدار حق در یك جامعه ـ با اكثریت قاطعشان ـ آنچنان می‌شوند كه دنیای خودشان برایشان اهمیت پیدا می‌كند، از ترس جان، از ترس از دست دادن مال و از دست دادن مقام و پست، از ترس منفور شدن و تنهاماندن، حاضر می‌شوند حاكمیت باطل را قبول بكنند و در مقابل باطل نمی‌ایستند و از حق طرفداری نمی‌كنند و جانشان را به خطر نمی‌اندازند ـ وقتی این طور شد ـ اوّلش با شهادت حسین بن علی با آن وضع آغار می‌شود، آخرش هم به بنی‌امیه و شاخه‌ی مروانی و بعد بنی عباس و بعد از بنی عباس هم، سلسله‌ی سلاطین در دنیای اسلام تا امروز می‌رسد.»[17]





    عبرتهای عاشورا

  10. تشكرها 6


  11. #26
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    منشأ انحراف جامعه، انحراف و سقوط گروه اندك اما تأثیرگذاری است كه خواص نامیده می‌شوند. در معرفی چهره‌ی خواص كه همان برگزیدگان و نقش آفرینان هستند چنین می‌فرمایند:
    «خواص كسانی هستند كه از روی فكر و فهمیدگی و آگاهی تصمیم‌گیری می‌كنند، یك راهی را می‌شناسند و دنبال آن راه حركت می‌كنند. وقتی عملی انجام می‌دهند، موضع‌گیری می‌كنند، راهی را انتخاب می‌كنند، از روی فكر و تحلیل است، می‌فهمند و تصمیم می‌گیرند و عمل می‌كنند.»[18]

    دگردیسی فكری در عوام و چهره‌ی عوام، كه پیروند و در پی انحراف نخبگان و خواص، آنها نیز به انحراف كشیده می‌شوند را چنین معرفی می‌نمایند:
    «عوام كسانی هستند كه وقتی جو به یكی سمتی می‌رود اینها هم می‌روند، تحلیل ندارند. یك وقت مردم می‌گویند زنده باد، این هم نگاه می‌كند و می‌گوید زنده باد، یك وقتی مردم می‌گویند مرده باد. این‌ها دنبال این نیستند كه ببینند چه راهی درست است، چه حركتی صحیح است، بفهمند، بسنجند، تحلیل كنند، درك كنند.»[19]









    عبرتهای عاشورا

  12. تشكرها 5

    مدير اجرايي (26-09-1391), یاس بهشتی (26-09-1391), حیران (26-09-1391), سالک (19-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (18-09-1391)

  13. #27
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    با برداشت از سوره‌ی مباركه‌ی حمد، در تبیین صراط مستقیم و مصداقی كه برای مغضوب و ضالّین آمده، ویژگی خواص و عوام را استفاده می‌كنند: كسانی كه نعمت داده شده‌اند دو گونه‌اند:

    1-یك عده كسانی كه وقتی نعمت الهی را دریافت كردند، نمی‌گذارند كه خدای متعال بر آنها غضب كند، و نمی‌گذارند گمراه بشوند. این‌ها همان‌هایی هستند كه شما می‌گویید خدایا ما را به راه این‌ها هدایت كن. «غیر المغضوب علیهم»، با تعبیر علمی و ادبیش، برای «الذّین انعمت علیهم» صفت است. صفت «الذّین» این است كه «غیر المغضوب علیهم و لاالضالین»؛ آن كسانی كه مورد نعمت قرار گرفتند امام دیگر مورد غضب قرار نگرفتند، «ولاالضالین»، گمراه هم نشوند.

    2-یك دسته هم كسانی هستند كه خدا به آنها نعمت داد، اما نعمت خدا را تبدیل كردند و خراب نمودند، لذا مورد غضب قرار گرفتند، یا دنبال آنها راه افتادند، لذا گمراه شدند. البته در روایات ما دارد كه «المغضوب علیهم» مراد یهودند، كه این، بیان مصداق است، چون یهود تا زمان حضرت عیسی(ع)، یا حضرت موسی(ع) و جانشینانش، عالما و عامدا مبارزه كردند.

    «ضالین» نصاری هستند، چون نصاری گمراه شدند. وضع مسیحیت این گونه بود كه از اوّل گمراه شدند ـ حالا لااقل اكثریتشان این طور بودند ـ اما مردم مسلمان نعمت پیدا كردند. این نعمت به سمت «المغضوب علیهم» و «الضّالین» می‌رفت. لذا وقتی امام حسین علیه‌السلام به شهادت رسید، در روایتی از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است كه فرمود: فلمّا ان قتل الحسین(صلوات اللّه‌ علیه) اشتد غضب اللّه‌ تعالی علی اهل الأرض[20] وقتی امام حسین(ع) كشته شد غضب خدا درباره مردم شدید شد. معصوم است دیگر، بنابراین، جامعه‌ی مورد نعمت الهی، به سمت غضب سیر می‌كند، این سیر را باید دید. خیلی مهم است، خیلی سخت است، خیلی دقت لازم دارد. حالا خواصی كه گمراه شدند شاید «مغضوب علیهم» باشند، عوام شاید «الضالین» باشند.»[21]








    عبرتهای عاشورا

  14. تشكرها 8

    tamana (27-09-1391), مانیل (26-09-1391), مدير اجرايي (26-09-1391), یاس بهشتی (26-09-1391), بیقرار ظهور (02-09-1392), حیران (26-09-1391), سالک (27-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (26-09-1391)

  15. #28
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    مسؤولیت خواص و عوام


    ویژگی اثرپذیری عوام از خواص بار مسؤولیت خواص را سنگین‌تر می‌كند. این كه در منابع اسلامی آمده كه: «اذا فسد العالِم فسد العالَم»، آنگاه كه عالِم فاسد شود، جهان فاسد می‌شود، معطوف به همین ویژگی است.

    «بزرگ‌ترین گناه انسان‌های ممتاز و برجسته، اگر انحرافی از آنها سر بزند این است كه انحراف آنها موجب انحراف بسیاری از مردم می‌شود. وقتی دیدند سدها شكست، وقتی دیدند كارها بر خلاف آنچه كه زبان‌ها می‌گوید، جریان دارد، و برخلاف آنچه كه از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نقل می‌شود، رفتار می‌گردد، آنها هم آن طرف حركت می‌كنند.[22]

    سرنوشت عوام بستگی به شرایطی دارد كه در آن زندگی می‌كنند و چون سرنوشت چیزی نیست كه بتوان نسبت به آن بی‌تفاوت بود باید مواظب بود جزو عوام نباشیم: «یك عده عوام‌اند، تصمیم‌گیری ندارند. به شانس عوام بستگی دارد، اگر تصادفاً در زمانی قرار گرفت كه امامی سركار است ـ مثل امام امیرالمؤمنین علیه‌السلام،‌ مثل امام راحل (ره) ما ـ كه این‌ها را به سمت بهشت می‌برد، خوب، این هم به ضرب دست خوبان، رانده خواهد شد و ان‌شاءاللّه‌ به بهشت می‌رود.

    اگر اتفاقاً طوری شد كه در زمانی قرار گرفت كه «وجعلناهم ائمة یدعون الی النار»، «الم تر الی الدین بدلوا نعمت اللّه‌ كُفرا و احلّوا قومهم دارالبوار جهنّم یصلونها و بئس القرار»، اگر در یك چنین زمانی قرار گرفت، به سمت جهنم خواهد رفت. پس باید مواظب باشید جزو عوام نباشید».[23]




    عبرتهای عاشورا

  16. تشكرها 2


  17. #29
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    از دیدگاه مقام معظم رهبری معیار تمایز خواص از عوام، بصیرت است. آنچه سبب می‌شود انسان در این تقسیم‌بندی جزو خواص قرار بگیرد، روشن‌بینی، روشن‌دلی و بصیرت است.

    اگر این نبود جزو عوام خواهد بود:

    «نمی‌گویم جزو عوام نباشید یعنی باید حتماً بروید تحصیلات عالیه بكنید. نه! گفتم كه معنای عوام این نیست. ای بسا كسانی كه تحصیلات عالیه هم كردند و جزو عوامند، ای بسا كسانی تحصیلات دینی هم كردند و جزو عوامند، ای بسا كسانی كه فقیرند یا غنی اند و جزو عوامند. عوام بودن، دست من و شماست. باید مواظب باشیم عوام نباشیم، یعنی هر كاری می‌كنیم از روی بصیرت باشد. آن كسی كه از روی بصیرت كار نمی‌كند عوام است. لذا می‌بینید قرآن درباره‌ی پیغمبر(ص) می‌فرماید:

    «أدعو الی اللّه‌ علی بصیرة اَنَا وَ مَنِ ابتعنی» یعنی من و پیروانم با بصیرت عمل می‌كنیم و دعوت می‌كنیم و پیش می‌رویم. پس اوّل ببینید جزو آن گروه عوامید یا نه. اگر جزو گروه عوامید به سرعت خودتان را از گروه عوام خارج كنید. سعی كنید قدرت تحلیل پیدا كنید، تشخیص بدهید، معرفت پیدا كنید.»[24]





    عبرتهای عاشورا

  18. تشكرها 2


  19. #30
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    عملكرد خواص در صدر اسلام


    در بررسی زمینه‌های انحراف جامعه‌ی اسلامی، كه سبب شد حادثه‌ی كربلا برای نجات اسلام پدید آید، به عملكرد خواص می‌رسیم.

    به حوادث بعد از رحلت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله كه نگاه می‌كنیم، از اوّلین حادثه كه ماجرای سقیفه بود تا صف‌بندی سپاه كوفه در برابر امام حسین علیه‌السلام، می‌بینیم این قشر از جامعه كه تحت عنوان اصحاب در صدر اسلام شناخته شدند، در عمل به وظایف خود، كه بیان حقایق در مواقع لازم و طرفداری عملی از حق بود، كوتاهی كرده‌اند.




    عبرتهای عاشورا

  20. تشكرها 2


صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •