نگاه تطبیقی به عاشورا سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
نگاه تطبیقی به عاشورا
صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 34
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    همراهی با اولیای خدا

    انسان باید با اولیای خدا همراه شود. همراهی دوتاست و در زیارت جامعه ی کبیره می خوانیم معکم معکم یعنی دو همراهی. یک معنای این جمله این است که هم جسم من با اوست و هم روح من و معنای دیگر این که من در دوره ی غربت و پیروزی شما با شما همراه هستم.

    اگر کسی عظمت کار سیدالشهدا را درک نکند نمی تواند دوره ی پیروزی اسلام و دوره ی رجعت و ظهور را تحمل کند. نقل شده است که وقتی حضرت انتقام می گیرند عده ای تردید می کنند و می گویند او پسر نبی رحمت نیست.




    نگاه تطبیقی به عاشورا

  2. تشكرها 5

    مدير اجرايي (07-09-1391), یاس بهشتی (06-09-1391), سالک (09-09-1391), سرسپرده ی سراج (06-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (06-09-1391)

  3. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    ظهور امام زمان علیه السلام
    امام زمان علیه السلام مظهر رحمت خداو تجلیِ رحمتِ نبیِ رحمت است. وقتی امام ظهور می کند بر دیوار خانه ی خدا تکیه می دهد و می فرماید:
    هر کس می خواهد پیامبر خدا را ببیند بیاید و مرا ببیند.

    امام زمان علیه السلام تجلی تام خداست، با وجود اینکه معصومین در مقام نورانیت واحد هستند ان نورکم و طینتکم واحد اما در مقام تجلی، ایشان تجلی اعظم خلافت الهی است. دوره ی کوتاه آمدن حضرت در مقابل باطل به پایان رسیده است و ایشان قهر و غضب الهی را بر مخالفان می باراند، به گونه ای که در حقانیت ایشان تردید می کنند.

    نقل شده که حضرت جلوه هایی از مصیبت سیدالشهدا علیه السلام را نشان می دهند و همه می گویند هر چه بکشد به حق کشته است. کسی که عظمت عاشورا را درک نکند، حتی اگر برای مصیبت امام اشک بریزد معلوم نیست بتواند در دوره ی قیام امام را یاری کند.




    نگاه تطبیقی به عاشورا

  4. تشكرها 6

    مدير اجرايي (07-09-1391), یاس بهشتی (06-09-1391), حیران (07-09-1391), سالک (09-09-1391), سرسپرده ی سراج (06-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (06-09-1391)

  5. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    درک عظمت عاشورا، مقدمه ی همراهی اولیای خدا

    انسان باید به مقامات و الا دست یابد. در فرازی از زیارت جامعه ی کبیره آمده است:
    بابی انت و امی و مالی و عسرتی که با تفدیه شروع می شود اشهدالله و اشهدکم. اگر مراحل قبلی زیارت انجام نشده باشد انسان نمی تواند بگوید (بابی انت و امی). مقدمه ی ورود صد تکبیر است.

    کسی که عظمت خدا در جان او تجلی نکرده نمی تواند به فهم عمیق و جامع برسد و کسی که فهم عمیق نداشته باشد به مقام فدا کردن و همراهی و مقامات بعدی نخواهد رسید.

    اگر انسان می خواهد مراحل را طی نموده و در روز عاشورا در صف سیدالشهدا و جزو کسانی باشد که به استقبال تیر و نیزه برود تا اهل بیت سیدالشهدا زنده بمانند باید عظمت عاشورا را درک نماید. اگر انسان نتواند به باطن این حادثه راه پیدا کند و نتواند ملکوت این حادثه را دریابد و وسعت این حادثه را به اندازه ی ظرفیت خود تلقی کند طبیعی است که این تلقی های محدود از عاشورا انسان را به همراهی نمی رساند.

    نمود بزرگ ترین عبادات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و نمود بزرگ ترین عصیان ابلیس و همه ی لشکریان او علیه ولایت خدا در روز عاشوراست و اگر انسان این حادثه را درک کند امید است که از طریق درک این حادثه به همراهی برسد. فاسئل الله الذی اکرمنی بمعرفتکم و و معرفت اولیائکم ورزقنی البرائه من اعداکم ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الاخره.




    نگاه تطبیقی به عاشورا

  6. تشكرها 6

    مدير اجرايي (07-09-1391), یاس بهشتی (06-09-1391), حیران (07-09-1391), سالک (09-09-1391), سرسپرده ی سراج (06-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (06-09-1391)

  7. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    نگاه فردی و روانشناختی به حادثه ی عاشورا

    گفتیم که ،یکی از نگاه ها به حادثه ی عاشورا نگاه تطبیقی است که این نگاه ممکن است از دو زاویه شکل بگیرد.

    یک زاویه تحلیل روانشناختی و فردی است که خصوصیات روحی و نقاط قوت اصحاب سیدالشهدا مانند سرعت، سبقت، وفا، تسلیم، زهد و فراقت از دنیا را مورد دقت و بررسی قرار می دهد و با خصوصیات انسان تطبیق داده می شود تا انسان ببیند كه آیا توانسته آن خصوصیات مثبت را در خود ایجاد کند تا به همراهی ولی خدا برسد و یا خیر و اگر نتوانسته در فرصت عاشورا تلاش کند که خود را به امام حسین ملحق نماید.

    دومین زاویه تحلیل دشمنان و كسانی است که به هر دلیل از قافله ی امام حسین جا ماندند و یا با امام حسین علیه السلام درگیر شدند. باید دید نقطه ی ضعف این افراد چه بوده است؟ حب دنیا، تاخیر، تسویف و میل به جمع دنیا و آخرت آرزو هایی است که دشمنان حضرت را زمین گیر کرده بود. باید بنگریم كه آیا این نقاط ضعف در ما وجود دارد و یا خیر و اگر وجود دارد برای رفع آن تلاش كنیم. لحظه های حساس آزمایش الهی لحظه ی آمادگی نیست. آمادگی باید در فرصت ها و فراغت ها فراهم شوند.




    نگاه تطبیقی به عاشورا

  8. تشكرها 6

    مدير اجرايي (07-09-1391), یاس بهشتی (07-09-1391), حیران (07-09-1391), سالک (09-09-1391), سرسپرده ی سراج (07-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-09-1391)

  9. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    نگاه اجتماعی به حادثه ی عاشورا و اتمام حجت بر همگان


    زاویه ی دیگر نگاه تطبیقی و جامعه شناسانه به عاشوراست. باید جامعه ی زمان سید الشهدا را مورد تحلیل قرار دهیم و ببینیم چه اتفاق اجتماعی زمینه ی شکل گیری حادثه ی عاشورا را در دنیای اسلام فراهم آورده است؟

    همه ی بصیرت های لازم توسط امام حسین ایجاد شده بود و دعوت امام به بهترین شکل اتفاق افتاده بود. حضرت ماه ها مکه را بعنوان مقر خودشان انتخاب کردند که محل رفت و آمد مسلمانان بود. ایشان به اطراف نامه نوشتند.

    خروج ایشان از مکه خروجی فوق العاده بود که توجه همه را جلب کرد و اخبار به شدت و به سرعت در دنیای اسلام منتشر شد. کسی نبود که نشنیده باشد امام حسین حاضر به بیعت با یزید نشده است. بنابراین حجت تمام شده بود. از سوی دیگر امام حسین در دنیای اسلام شخصیتی مجهول الهویه نبود.




    نگاه تطبیقی به عاشورا

  10. تشكرها 6

    مدير اجرايي (07-09-1391), یاس بهشتی (07-09-1391), حیران (07-09-1391), سالک (09-09-1391), سرسپرده ی سراج (07-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-09-1391)

  11. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ایشان در منطقه ی مدینه و بصره و کوفه كاملا شناخته شده بودند. بسیاری از افراد مسن زنده بودند و خاطرات نبی اکرم با حضرت را هنوز در ذهن و خاطرشان داشتند و کلمات مطهر و نورانی نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دهان به دهان گشته و به گوشها رسیده بود. بنابراین هیچ عذری نبود که کسی بگوید نمی دانستیم امام حسین بیعت نکرده و یا نمی دانستیم که امام حسین چه کسی است.

    در این زمان جریان نفاق به مرحله ای رسیده بود که ضرورتی نمی دید پرده های نفاق را بر باطن کفر خود بیاندازد، بلكه پرده ها را بالا زده بود و علنا اعلام فسق و کفر می کرد. این امر تا زمان معاویه مشهود نبود، ولی بعد از معاویه کاملا علنی گشته بود و بنابراین جبهه ی حق و باطل كاملا از یكدیگرمشخص و ممتاز بودند. یزید به گونه ای اظهار فسق و کفر کرده که اكثر علمای اهل سنت نیز او را کافر و جایز اللعن می دانند.




    نگاه تطبیقی به عاشورا

  12. تشكرها 6

    مدير اجرايي (07-09-1391), یاس بهشتی (07-09-1391), حیران (07-09-1391), سالک (09-09-1391), سرسپرده ی سراج (07-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-09-1391)

  13. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    انحراف از مسیر ولایت الهی دلیل گمراهی جامعه ی اسلامی


    سوال مهم این است كه در این بستر روشن چه اتفاقی در جامعه ی مسلمانان رخ داد که امام حسین در دنیای اسلام تنها شد؛ به گونه ای که دشمن آن جنایت سنگین را انجام داد و بر این کار افتخار می کرد، سرها را به نیزه ها زده بود و اهل بیت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را به عنوان خارجی به اسارت برده بود و در کوچه های شهرها می گردانید.؟

    ریشه ی اصلی این انحراف در دنیای اسلام چه بود؟
    ریشه ی اصلی انحراف اجتماعی انحراف از مسیر ولایت الهی است و ولایت الهی سنگین ترین امتحانی است که خدای متعال از همه ی عوالم گرفته است.
    هرکس در عالم به جایی رسیده از برکت میثاق ولایت رسیده و هر شخص یا جامعه ی زمین خورده به خاطر رویگردانی از ولایت به این سرنوشت دچار شده است.



    نگاه تطبیقی به عاشورا

  14. تشكرها 3


  15. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در کافی از حسین بن نعیر نقل شده :
    هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَ مَا هَلَكَ مَنْ هَلَكَ حَتَّى یقُومَ قَائِمُنَا ع إِلَّا فِی تَرْكِ وَلَایتِنَا وَ جُحُودِ حَقِّنَا[1]

    گمراهی همه ی انسانها و جوامعی كه با شكست مواجه می شوند یک ریشه بیشتر ندارد و آن نعیم الهی است که درباره ی آن از انسان سوال می شود. ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ[2]
    و هر چیزی که انسان را از این نعیم غافل کند لهو انسان و بازیگری و تکاثر استأَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ[3]
    این لهو همان لهوی است که در مقابل، خدای متعال می فرمایدثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیم[4]. هرچیزی که انسان را از این نعیم باز داشته نتیجه اش چیزی جز جحیم نیست. كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیقینلَتَرَوُنَّ الْجَحیم ثُمَّ لَتَرَوُنَّها
    عَینَ الْیقین[5]اگردر این دنیا نیز اهل شهود نباشید در قیامت همه می بینید.

    ائمه ی معصوم فرموده اند نعیمی که خدای متعال انسانها را درباره ی آن بازخواست می کند سوال از خوردنی ها و پوشیدنی ها و خواب لذیذ و آب و گوارا نیست، بلكه سوال از ولایت ماست.





    نگاه تطبیقی به عاشورا

  16. تشكرها 3


  17. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    تمسک به ولایت الهی، تنها راه نجات انسان ها

    در واقع ولایت گردنه ای است که اگر کسی از آن عبور کرد نجات پیدا کرده است.
    در ذیل آیهی فلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَه[6]در کافی نقل شده كه از امام صادق علیه السلام سوال شد یابن رسول الله این آیه ی شریفهَفَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَه[7]عقبه و گردنه ای که باید از آن عبور کرد چیست؟
    امام فرمودند: کسانی که خدا آنها را گرامی داشت و به ولایت ما منت گذاشت از این عقبه عبور کردند و بعد فرمودند: ُ

    نحن تِلْكَ الْعَقَبَةُ الَّتِی مَنِ اقْتَحَمَهَا نَجَا[8]این گردنه بسیار صعب العبور است

    إِنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ [9]، صعب مستصعب است نه فقط صعب.
    لَا یحْتَمِلُهُ إِلَّا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِی مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ قَدِ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ[10]انبیای مرسل و ملائکه ی مقرب و مومنین امتحان شده که خدا قلب هایشان را مهیا کرده كسانی هستند که می توانند بار این ولایت را بردارند و این همان امانت الهی است که فرمود:

    إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَینَ أَنْ یحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولا
    [11]آسمان و زمین با این وسعت توان تحمل این بار امانت را ندارند و در روایات در کافی شریف آمده که این امانت ولایت امیرالمومنین علیه السلام است. برداشتن بار ولایت سنگین ترین تکلیف و اصلی ترین میثاق همه و چیزی است که خدای متعال از هیچ فرد و جامعه ای نسبت به آن گذشت نمی کند.






    نگاه تطبیقی به عاشورا

  18. تشكرها 3


  19. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در روایت آمده كه هیچ کس در شناختن امام معذور نیست. عذری وجود ندارد و خدای متعال عذرها را نمی پذیرد. این امر نعیم خدا و گردنه ای است که انسانها باید از آن عبور کنند و اگر از آن عبور کنند نجات پیدا می کنند.
    سپس امام صادق علیه السلام رو به ابان بن تغلب کرده و فرمود:
    ابان بن تغلب می خواهی مطلبی به تو بگویم که در دنیا و آخرت برای تو سودمند باشد؟ سپس این آیه ی شریفه را فرمود که خدای متعال می فرماید:فَكُّ رَقَبَه[12]معنایش این است:النَّاسُ كُلُّهُمْ عَبِیدُ النَّارِ غَیرَكَ وَ أَصْحَابِكَ فَإِنَّ اللَّهَ[13]شما را نجات دادهو فَكَّ رِقَابَكُمْ مِنَ النَّارِ بِوَلَایتِنَا أَهْلَ الْبَیتِ[14]

    اگر ولایت ولی الله را برداریم همه جهنم استوَ الَّذینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ[15]که روشن است این کفر، کفر به نعمت ولایت الهی استوَ الَّذینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیهاخالِدُون[16]تکلیفی که خدا از فرد، جامعه، جماد و نبات، انس و جن و ملک و حتی انبیای اولوا العزم خواسته این است.




    نگاه تطبیقی به عاشورا


صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •