نگاه تطبیقی به عاشورا سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
نگاه تطبیقی به عاشورا
صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 34
  1. #21
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در روایت آمده كه هیچ کس در شناختن امام معذور نیست. عذری وجود ندارد و خدای متعال عذرها را نمی پذیرد. این امر نعیم خدا و گردنه ای است که انسانها باید از آن عبور کنند و اگر از آن عبور کنند نجات پیدا می کنند.
    سپس امام صادق علیه السلام رو به ابان بن تغلب کرده و فرمود:
    ابان بن تغلب می خواهی مطلبی به تو بگویم که در دنیا و آخرت برای تو سودمند باشد؟ سپس این آیه ی شریفه را فرمود که خدای متعال می فرماید:فَكُّ رَقَبَه[12]معنایش این است:النَّاسُ كُلُّهُمْ عَبِیدُ النَّارِ غَیرَكَ وَ أَصْحَابِكَ فَإِنَّ اللَّهَ[13]شما را نجات دادهو فَكَّ رِقَابَكُمْ مِنَ النَّارِ بِوَلَایتِنَا أَهْلَ الْبَیتِ[14]

    اگر ولایت ولی الله را برداریم همه جهنم استوَ الَّذینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ[15]که روشن است این کفر، کفر به نعمت ولایت الهی استوَ الَّذینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیهاخالِدُون[16]تکلیفی که خدا از فرد، جامعه، جماد و نبات، انس و جن و ملک و حتی انبیای اولوا العزم خواسته این است.




    نگاه تطبیقی به عاشورا

  2. تشكرها 5

    مدير اجرايي (14-09-1391), یاس بهشتی (15-09-1391), حیران (14-09-1391), سالک (19-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (14-09-1391)

  3. #22
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً[17]اولوا العزم كسانی بودند كه در مقابل نعمت ولایت صاحب تصمیم و عزم بودند و بار ولایت را برداشتند. این همان ولایت خداست و نباید شرک در ولایت ایجاد شودوَلَایتُنَا وَلَایةُ اللَّهِ الَّتِی لَمْ یبْعَثْ نَبِیاً قَطُّ إِلَّا بِهَا[18]توحید هم به همین معناست.
    در کافی ذیل این آیه قل إِنَّماأَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّه[19]آمده است که حضرت فرمودند:أَعِظُكُمْ بِوَلَایةِ عَلِی علیه السلامهِی الْوَاحِدَةُ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَة[20]این آن امتحان است که خدای متعال از افراد و جوامع می گیرد. اگر این امتحان را دادند در امتحان توحید موفقند و طبیعی است جریان ولایت الهی بر آنها واقع می شوداللَّهُ وَلِی الَّذینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ [21]این گونه سیر به طرف عالم انوار حاصل می شود و درجات قرب حاصل می گردد.

    مومنان در دنیا نیز در بهشت اوصاف ولی خود مستغرق اند و بهشت و برزخشان با اولیائشان است. اگر در این امتحان جامعه ای شکست خورد، یعنی زیر بار ولایت خدا و ولایت ولی خدا نرفت و از آن اعراض کردمَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَ مَا هَلَكَ مَنْ هَلَكَ حَتَّى یقُومَ قَائِمُنَا علیه السلامإِلَّا فِی تَرْكِ وَلَایتِنَا وَ جُحُودِ حَقِّنَا [22]سیر این جامعه به سوی ظلمات آغاز می شود. خدا چنین جامعه ای را رها نمی كند والذین کفروا اولیاهم الطاغوت[23]همه ی این جامعه ظلمانی می شود.



    نگاه تطبیقی به عاشورا

  4. تشكرها 5

    مدير اجرايي (14-09-1391), یاس بهشتی (15-09-1391), حیران (14-09-1391), سالک (19-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (14-09-1391)

  5. #23
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    توصیف علی علیه السلام از زمان حکومت اولیای طاغوت
    امیرالمومنین علیه السلام در توصیف دوران خلیفه ی اول در خطبه ی شقشقیه می فرمایند:
    این دوران، دوران تاریکی کور کار اولیای طاغوت است. اولیای طاغوت ظلمانی هستند و محیط را نیز ظلمانی می کنند. در محیط ظلمانی همه ی سرمایه ها بر باد می رود. در این فضای تاریک آنها می توانند به اهداف و مقاصد خود برسند.

    کار اولیای طاغوت عداوت و دشمنی استأَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیكُمْ یا بَنی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبین[24]کسی که بر خدای متعال استکبار می ورزد نسبت به بندگان نیز رحم و عطوفت ندارد، بلكه عجب كار او خودفروشی و تکبر است؛ از ذلت آنها احساس عزت می کند و از توجهات آنها ارتزاق روحی می کند و متنعم به این امر است.



    نگاه تطبیقی به عاشورا

  6. تشكرها 5

    مدير اجرايي (14-09-1391), یاس بهشتی (15-09-1391), حیران (15-09-1391), سالک (19-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (14-09-1391)

  7. #24
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    تفاوت رویه حکومت اولیای الهی با رویه اولیای طاغوت


    اولیای طاغوت مجبورند فضا را تاریک و ظلمانی کنند. در فضای روشنی که انسان راه را می بیند جز به امیرالمومنین رو نمی آورد. رسیدن به اهداف بزرگ جز با امیرالمومنین ممكن نیست.
    در فضای تاریک و ظلمانی انسان پیش روی خود را نمی تواند ببیند و تفاوت اولیای طاغوت و اولیای الهی این است كه اولیای الهی فضا را روشن می کنند، مشکات انوار الهی هستند و معارف آنها همان نور الهی است که عالم را روشن کرده استاللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض[25]آنها فضا را روشن می کنند، چون می خواهند هدایت کنند، اما آنهایی که می خواهند گمراه کنند ابتدا فضا را تاریک می کنند و سپس در این فضای تاریک سرمایه ها، راه، هدف و حتی خود انسان ها فدا می شوند.




    نگاه تطبیقی به عاشورا

  8. تشكرها 5

    مدير اجرايي (26-09-1391), یاس بهشتی (15-09-1391), حیران (15-09-1391), سالک (19-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (14-09-1391)

  9. #25
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ظُلُماتٌبَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ إِذا أَخْرَجَ یدَهُ لَمْ یكَدْ یراه[26]در این فضای تاریک و ظلمانی است که امیرالمومنین بر بالای هفتاد هزار منبر لعن می شود. در این فضا ارزش ها تغییر می كنند و منکر و معروف جای یكدیگر را می گیرند.
    ابتدا پوسته و ظاهر دین را حفاظ باطن کفر قرار می دهند، چون یكباره نمی توان فضای اجتماعی را تغییر داد. هیچ تفاوتی بین جاهلیت مدرن و کهنه وجود ندارد. مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیه[27]کسی که ولی خود را نشناخته مرگ او مرگ جاهلی است. فرقی نمی کند مرگ او در قرن بیستم باشد یا قبل از هجرت.

    جاهلیت چیزی جز نشناختن خویش و راه صحیح و مشغول شدن به لهویات نیست. هرکس به خدا مشغول نیست بازیگر استقُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فی خَوْضِهِمْ یلْعَبُون[28]تو خدا را مطرح کن و بگذار اینها در بازیگریشان فرو بروند. بازیچه ها فرق می کنند، ولی همه یک چیز است و آن بازیستوَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِب[29]کسی که به دنیا مشغول است اگر در کهن سالی نیز باشد هنوز مانند یک طفل است. وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِی الْحَیوانُ[30].





    نگاه تطبیقی به عاشورا

  10. تشكرها 5

    مدير اجرايي (26-09-1391), یاس بهشتی (15-09-1391), حیران (14-09-1391), سالک (19-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (14-09-1391)

  11. #26
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    دستگاه ولایت باطل ابتدا فضا را تاریک می کند و اولین چیزی را که بر می دارد چراغ است ان الحسین مصباح الهدی. امیرالمومنین را مهجور می کند و اصل دین در جامعه مهجور می شود و در جامعه فروع دین را دامن می زند.

    فرمودند ما حقیقت دین هستیم السلام على الدین المأثور [31]حقیقت و تمامیت دین ولی خداست. آنچه گفته می شود مانند اخلاق و اعتقاد و آداب مناسک ولایت ولی الله است. درقوس نزول حقیقت دین ولایت ولی خدا است و در قوس صعود حقیقت دین تولی به ولایت خدا است. همه ی ارزش ها از دامان ولایت خدا می رویند. باطن دین ولایت خدا است و ظاهر و فروع دین احکام هستند. قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّی الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ[32]یا ذرو ظاهر الاثم و الباطنه.
    در کافی آمده که قرآن ظاهر و باطن دارد. حلال در ظاهر قرآن همان است که می بینید و در باطن آن ولایت الهی است. همه ی محیطی که جایز است انسان وارد آن شود محیط ولایت الهی از دنیا تا آخرت است. حرام در ظاهر قرآن محرمات است و در بطن قرآن ولایت ائمه ی جور است. بنابراین اولین کار این است كه در پوشش پوسته ی دین باطن دین را از بین می برند حَسْبُنَاكِتَابُ اللَّه [33]چیزی غیر از این نیست.




    نگاه تطبیقی به عاشورا

  12. تشكرها 5

    مدير اجرايي (26-09-1391), یاس بهشتی (26-09-1391), حیران (17-09-1391), سالک (19-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-09-1391)

  13. #27
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    زهد و دل كندگی از دنیا، عامل شرح صدر و صعود



    خطبه ا ی از امیرالمومنین در نهج البلاغه آمده است. حضرت در این خطبه دعوت به زهد می کند. جوامع روایی زیادی داریم، ولی در هیچ یک اشاره به دنیا و زهد با عباراتی به این لطافت نیامده است.

    وقتی ولایت باطل آمد در پوشش دین، دنیا را آباد می کند و مانع بصیرت و شكوفایی انسان می گردد، انسان را در دنیا حبس كرده و مانع روشنایی قلب او می گردد

    فَمَنْ یرِدِ اللَّهُ أَنْ یهْدِیهُ یشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلام[34]

    نمی گذارد انسان ها شرح صدر پیدا کنند. در مجمع البیان مرحوم طبرسی بیان می کنند از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم سوال شد شرح صدر چیست که لازمه ی هدایت است؟

    آیا هدایت بدون بسط وجود و گسترش دامنه ی وجودی انسان ایجاد نمی شود؟

    حضرت فرمودند :

    نور. نورانیتی است که در قلب انسان به وجود می آید.

    متوجه نشدند و عرض کردند آیا علامت هم دارد؟

    حضرت فرمودند که سه علامت دارد: َ

    التَّجَافِی عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةُ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَبْلَ نُزُولِ الْمَوْت[35]

    دل کندگی از دنیا، حالت پرواز پیدا کردن و انابه.

    امام می فرمودند ماسواالله دارالخلود است و دارالخلود نعیم الهی است و آمادگی برای سیر و الاستعداد للموت.



    نگاه تطبیقی به عاشورا
    ویرایش توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) : 15-08-1392 در ساعت 00:38

  14. تشكرها 5

    مدير اجرايي (26-09-1391), یاس بهشتی (26-09-1391), حیران (19-09-1391), سالک (19-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (26-09-1391)

  15. #28
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    وقتی این نورانیت در باطن انسان ظهور می کند دیواره های جود انسان را می ریزد.

    پیداست آنچه انسان را زندانی کرده، سینه ی تنگی است که ظلمانی است، دیواره های ظلمانی دور آن را گرفته و جایی را نمی بیند و به دنیا مشتاق می شود.

    وقتی نور ولایت الهی بر قلبی تابید حجاب های ظلمانی كنار می رود و شرح صدر حاصل می شود و آن وقت انسان از دنیا دل کنده می شود و متوجه عالم بالا می گردد.

    این نور مبدا تحیر برای سیر و سفر است این نور جز نور ولایت الهی نیست. هُمْ وَ اللَّهِ نُورُ اللَّه [36]

    بنابراین ولایت حق قلوب را نورانی می کند، حجاب ها را بر می دارد و شرح صدر می آورد.
    نگاه تطبیقی به عاشورا
    ویرایش توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) : 15-08-1392 در ساعت 00:40

  16. تشكرها 4

    مدير اجرايي (26-09-1391), یاس بهشتی (26-09-1391), حیران (26-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (26-09-1391)

  17. #29
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    الدنیا سجن[37] در زندان است كه میل به پرواز در انسان ظاهر می شود. گاهی ولایت باطل می آید و نمی گذارد این نور وارد قلب انسان شود، هم قلب را ظلمانی می کند و هم ارتباطات اجتماعی را ظلمانی می کند تخیط عمیا در این فضای ظلمانی هر اتفاقی می تواند رخ بدهد.


    در این فضای ظلمانی یزید، امیرالمومنین می گردد و به خاطر تقرب به یزید کسی اسب بر بدن امام حسین می تازاند.

    اساس انحراف، انحراف از ولایت الهی است.

    ولایت ولی خدا انسان ها را زنده می کند و به شرح صدر و نور می رساند و از سر سفره ی دنیا برمی خیزاند. این تمدن پردازی و جامعه پردازیِ دیگری است

    إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاه[38]


    اگر جریان ولایت تغییر کرد جامعه از باطن دین تخلیه می گردد و جامعه ای که از ولایت الله اعراض می کند در واقع از دین و خدا اعراض کرده است اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الارض.[39]


    نگاه تطبیقی به عاشورا

  18. #30
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    آغشتگی و جابجایی حق و باطل در فضای حکومتی ظلمانی




    جامعه ای که پشت به نور كرده در ظلمت گرفتار می شود. در این ظلمت مهمترین اتفاق جابجایی خوبی و بدی است. حتی هدایت های باطنی دس می شود وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها[40]

    ولایت باطل است که دس می کند و این نورانیت ها را از بین می برد. حق، باطل می شود و باطل می شود حق. كار به جایی می رسد که انسانی می خواهد اصلاح کند، ولی نمی تواند؛ چون آنچه را که اصلاح می داند فساد است. می گویند «انما نحن مصلحون» و می خواهند دنیا را آباد کنند و ملت ها را آزاد کنند، ولی آنچه را که آنها آزادی می دانند زندان انسان است و مدام می گویند دموکراسی.


    انسانی که می خواهد به طرف خدا حركت كند با این بازیگری ها و لهو و لعب ها مشغول نمی شود. اگر ولایت عالم به دست کفار بیافتد عالم را ظلمانی می کنند و یهودیان جنایتکار می شوند انسانهای شریفی که از حق خود دفاع می کنند و ملت های مسلمانی که معنویت و حیاتشان تحت چپاول قدرت ها قرار گرفته می شوند تروریست.




    زمانی كه نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آخرالزمان را تعریف می کنند پس از بیان آخرین مرحله ی تاریکی ها و ظلمات می فرمایند معروف منکر و منکر معروف می شود. یعنی ارزش های اجتماعی تغییر می كنند.


    حجاب علامت عقب افتادگی و فرد با حجاب به عنوان عامل تحجر مطرح می شود و بی عفتی ها به عنوان علامت رشد و توسعه مطرح می گردند. برخی محافل عزاداری امام حسین را تحقیر می کنند و می گویند اینها مبتلا به مازوخیسم و خود آزاری هستند، اما در آن سو کاخ سفید اطلاعیه می دهد که سگ خانوادگی بوش مرده.

    نگاه تطبیقی به عاشورا

صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •