نگاه تطبیقی به عاشورا سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
نگاه تطبیقی به عاشورا
صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 34 , از مجموع 34
  1. #31
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    اصلی ترین مسئله این است دین با ولایت باطن زنده می شود و ظاهر آن نیز احیا می گردد. اگر مسیر جامعه از ولایت الهی فاصله گرفت از باطن دین جدا شده ایم. در این زمان جنگ با امیرالمومنین توجیه می شود و می گویند معاویه اجتهاد کرده بِأَیهِمُ اقْتَدَیتُمْ اهْتَدَیتُمْ[41].


    در فضای تاریك امیرالمومنین علی علیه السلام با معاویه لعنت الله علیه یکی می شوند. وقتی تاریکی و کوری باشد طلا و مس اشتباه می شود. امیرالمومنین معروف حقیقی است و معاویه منکر حقیقی است.

    از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه ابو حنیفه وقتی در حیره حضرت را ملاقات کرد از امام سوال کرد و گفت آقا امربه معروف ، معروف چیست؟

    حضرت فرمود الْمَعْرُوفُ فِی أَهْلِ السَّمَاءِ الْمَعْرُوفُ فِی أَهْلِ الْأَرْض [42]

    یعنی امیرالمومنین علیه السلام، گفت آقا منکر چیست فرمودند: َ

    اللَّذَانِ ظَلَمَاهُ حَقَّهُ وَ ابْتَزَّاهُ أَمْرَهُ وَ حَمَلَا النَّاسَ عَلَى كَتِفِه [43]

    گفت پس آقا اینهایی که ما می گوییم مانند اینكه روزه بگیر، غیبت نكن و ...چیست؟ امام فرمود این کار خوبیست ولی نهی از منکر نیست. نهی از منکر یعنی مقابله با توسعه ی باطل و كسانی كه عالم را ظلمانی می کنند.
    نگاه تطبیقی به عاشورا

  2. تشكرها 2

    مریم منتظر (22-08-1392), سالک (22-08-1392)

  3. #32
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    فجایع صدر اسلام عامل گمراهی جامعه ی اسلامی




    فاجعه ای که در صدر اسلام اتفاق افتاده این است که فاطمه ی زهرا به محمود بن لبید می فرماید:
    دیگر تمام شد و دیگر به این زودی اصلاح نخواهد شد.

    حوادث تاریخی و اثرات آن به اندازه ی عمر یک انسان نیست. عمر پدیده های عظیم تاریخی فرق می کند. عمر یک سلول درخت و خود درخت متفاوت است. اگر عقب گردی که در صدر اسلام در جامعه ی مومنین اتفاق افتاد در جامعه ی كنونی اتفاق بیافتد و به هر دلیل ولایت باطل حاكم شود دیگر همه چیز ظلمانی است. النَّاصِبُ لَنَا[44]

    فرق نمی کند سواء صلی او زنا یعنی کسی که با ولی خدا درگیر است همه ی افعالش یکی است و همه باطل است و عبادات او نیز باطل و گناه است. مهمترین نعمت الهی این نعمت است و کفران این نعمت نیز همه چیز را پیش می آورد.

    جامعه به جایی می رسد که در پوسته ی اسلام و قالب ظاهری اسلام امام حسین علیه السلام را مرتد اعلام می کنند و به اسم اسلام خون حضرت را می ریزند. علت این است كه جامعه از ولایت الهی فاصله گرفته است. در این جامعه باید سیدالشهدا از نو بیایند و امر به معروف و نهی از منکر کنند. ارید عن آمر بالمعروف و تنهی عن المنکر و یسیر بسیرت جدی.

    در یک سو سیدالشهدا علیه السلام برای نورانی کردن فضا حرکت کردند و در یک سو دشمن توانست امام حسین را در دنیای اسلام تنها کند و ایشان را محاصره نماید.

    هیچ کس نماند و كسانی هم که مانده بودند پراکنده شدند. روز به روز پراکنده شدند و روز به روز بر جمعیت دشمن افزوده می شد و با سر و صدا، طبل و دهل و آرایش نظامی به كربلا می آمدند.

    نگاه تطبیقی به عاشورا

  4. تشكرها 2

    مریم منتظر (22-08-1392), سالک (22-08-1392)

  5. #33
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض















    ذكر مصیبت:



    علی اصغر علیه السلام



    ابن زیاد دستور داد آب را محاصره کنید و دیگر اجازه ندهید یاران حسین برای خیمه هایشان آب بیاورند. با و جود كودكان و زنان می خواستند حضرت را تحت فشار قرار دهند تا شاید تسلیم شود.

    از صبح عاشورا دیگر هیچ آبی در خیمه ها نمانده بود. كودكان در خیمه ها دامن مادرانشان را گرفتنه بودند و فریادشان به العطش بلند بود و امکان ورود به شریعه وجود نداشت. کار به جایی کشید که نه مادر شیر دارد و نه آب در خیمه ها پیدا می شود.

    طفل شیر خوار امام در اثر تشنگی پژمرده شده بود یتلذا عطشا دیگر نمی توانست خود را حرکت دهد و گریه کند، تنها لبانش را باز و بسته می كرد.

    وقتی صدای حضرت به هل من ناصر ینصرنی بلند شد این کودک در گهواره به جنبش در آمد. حضرت بازگشت و او را در آغوش گرفت.

    این کودک با این تشنگی آماده ی عروج شده تا از جام رسول خدا بنوشد و به مقام توحید برسد و این كار از این کودک عجیب نیست.

    عیسای مسیح نیز در گهواره آن کلمات بلند و بر بوالدتی را بیان فرمود. چهره ی دیگر حادثه آزمایش است. پدر نمی تواند برای کودک شش ماهه اش بین دو نهر آب جرعه ای آب تهیه نماید

    لیتکم فی یوم عاشورا جمیعا تنظرونی کیف استسقی لطفلی و ابو ان یرحمونی

    ای کاش جواب حضرت را نمی دادند و حضرت آن طفل را تحویل مادر می داد.

    عمر سعد به حرمله رو کرد:

    چرا جواب حسین را نمی دهی؟

    ای ذبحت طفل من الذن الی الاذن و من الورید الی الورید

    دست ها را زیر خون گلوی علی می برد و به سوی آسمان می پاشید و می فرمود خدایا آنچه مصیبت را بر من آسان کرده این است که تو آن را می بینی. خدای متعال می فرماید:

    صبرا لک یا حسین.

    به امام سجاد عرض کردند مختار خروج کرده و قاتلان امام حسین را مجازات می کند. فرمودند بگو ببینم هرمله زنده است.

    فرمودند :

    خدا از آتش دنیا و آخرت به او بچشاند.

    برخی نقل کرده اند این تیر در گلوی طفل ایستاده بود و راه نفس را براو بسته بود.

    و رضیعه بدم الورید مخذب فطلب علیه.




    تو ای دست خدا با شصت غیبت
    بکش تیر از گلوی شیر خواران
    نگاه تطبیقی به عاشورا

  6. تشكرها 2

    مریم منتظر (22-08-1392), سالک (22-08-1392)

  7. #34
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض
















    پی نوشت ها:


    [1]- الکافی ، ثقه الاسلام کلینی ، 1/ 426 ، باب فیه نکت و تنف من التنزیل فی الولایه ... ص 41 2

    [2]- التكاثر : 8

    [3]- التكاثر : 1

    [4]- التكاثر : 8

    [5]- التكاثر : 5 و 6 و 7

    [6]- البلد : 11

    [7]- همان

    [8]- الکافی ، ثقه الاسلام کلینی، 1/ 430 ، باب فیه نکت و نتف من التنزیل فی الولایه ... ص 412

    [9]- بحار الانوار ،علامه مجلسی، 2 / 183، باب26، ان حدیثهم علیهم السلام صعب مستصعب و ان کلامهم ذو وجوه کثیره و فضل التدبیر فی اخبارهم علیهم السلام و التسلیم لهم و النهی عن رد اخبارهم ... ص182

    [10]- همان

    [11]- الاحزاب : 72

    [12]- البلد : 13

    [13]- الکافی، ثقه الاسلام کلینی، 1/430 ، باب فیه نکت و نتف من التنزیل فی الولایه ... ص 412

    [14]- همان

    [15]- البقره : 257

    [16]- همان

    -[17]طه : 115

    [18]- الکافی، ثقه الاسلام کلینی، 1/ 437 ، باب فیه نتف و جوامع من الروایه فی الولایه ... ص 436

    [19]- سبا : 46


    [20]- الکافی، ثقه الاسلام کلینی، 1/ 420 ، باب فیه نکت و نتف من التنزیل فی الولایه ... ص 412

    [21]- البقره : 257

    [22]- البقره : 257

    [23]- همان

    -[24] یس : 60

    -[25] النور : 60

    [26]- النور : 40

    [27]- وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی،16/246 ، باب 33 ، تحریم تسمیه المهدی علیه السلام و سائر الائمه و ذکرهم وقت التقیه و جواز ذلک مع عدم الخوف ... ص 237

    [28]- الانعام : 91

    [29]- العنكبوت : 64

    [30]- همان

    [31] - البلد الامین، ابراهیم بن علی عاملی کفعمی،286، شهر شعبان ... ص 284

    [32] الاعراف : 33

    [33] - بحار الانوار، علامه مجلسی، 22/473، باب 1، وصیه صلی الله علیه و آله و سلم عند قرب وفاته و فیه تجهیز جیش اسامه و بغض النوادر ... ص 457

    [34] - الانعام : 125

    [35] - بحار الانوار ، علامه مجلسی، 70 / 122، باب122، حب الدنیا و ذمها و بیان فنائها و غدرها باهلها و ختل الدنیا بالدین ... ص 1

    [36] - بحار الانوار ، علامه مجلسی، 9 / 243، باب 1، احتجاج الله تعالی علی ارباب الملل المختلفه فی القرآن الکریم ... ص 2

    [37] - بحار الانوار، علامه مجلسی،70 / 91 ، باب122، حب الدنیا و ذمها و بیان فنائها غدرها باهلها و ختل الدنیا بالدین ... ص 1

    [38] - الحج : 41


    [39] - النور : 35


    [40] - الشمس : 10

    [41]- بحارالانوار ، علامه مجلسی ، 23 / 156 ، باب7، فضائل اهل البیت علیه السلام و النص علیهم جمله من خبر الثقلین و السفینه و باب حطه و غیرها ... ص 104

    [42]- بحار الانوار ، علامه مجلسی،10/ 208، باب13، احتجاجات الصادق صلوات الله علیه علی الزنادقه و المخالفین و مناظراته معهم .... ص 163

    [43]- همان

    [44] - الکافی، ثقه الاسلام کلینی،2/223، باب الکتمان ... ص 221
    نگاه تطبیقی به عاشورا

  8. تشكرها 2

    مریم منتظر (22-08-1392), سالک (22-08-1392)

صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •