(...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 11 از 13 نخستنخست ... 78910111213 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 101 تا 110 , از مجموع 125
  1. #101
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    مقوله قنوت زن، تسليم و تمكين و آمادگى اوبراى پذيرش شوهر است و در اين رابطه بايد هر چه مزاحم و مغاير تسليم و تمكين و آميزش جسم و روح است، از خود بزدايد.

    زن اگر خود را نظيف و پاكيزه نسازد و در حد متعارف و معمول، خود را نيارايد و بى اجازه شوهر به هر جايى آمد و رفت كند، زمينه آميزش جسم و روح را فراهم نكرده و در حوزه جذب و ان جذاب، قرار نگرفته است.

    زن اگر از لحاظ اخلاقى، زمينه ساز انس و الفت شوهر در محيط خانواده نباشد و با اخم هاى خود پيوسته تلخى و نفرت بيافريند، اهل قنوت و تمكين نيست.


    زن بايد عميقاً توجه كند كه جلوه هاى طبيعى زنانه، در محيط خانواده - و نه در بازار و خيابان و پارتى ها و گردش ها - به او در اعماق دل و جان شوهر عظمت و وقار مى بخشد و تحت اجازه و فرمان او بودن، نه تنها چيزى از شخصيت او نمى كاهد، بلكه به شخصيت او اعتلا و بزرگى مى دهد.

    آيين مقدس اسلام، همه اين مسائل را به صورت باز و روشن بيان نموده و جاى هيچ گونه شبهه و ابهامى براى كسى باقى نگذاشته است.

    زنى خدمت پيامبر بزرگ اسلامْ رفت و پرسيد: حق مرد بر زن چيست حضرت فرمود:.

    تُطيعُهُ وَلا تَعْصيهِ، وَلاتَصَدَّقُ مِنْ بَيْتِها شَيْئاً إلاّ بِإذْنِهِ، وَلا تَصُومُ تَطَوُّعاً إى بِإذْنِهِ، وَلاتَمْنَعُهُ نَفْسَها وَإنْ كانَتْ عَلى ظَهرِ قَتَبٍ، وَلا تَخْرُجُ مِنْ بَيتهِا إلاّ بِإذْنِهِ فَإنْ خَرَجَتْ بِغَيْرِ إذْنِه لَعَنَتْها ملائِكَةُ السماءِ، وَمَلائِكَةُ الأرْضِ، وَمَلائِكَةُ الغَضَبِ، وَمَلائِكَةُ الرَحْمَةِ حَتّى تَرْجِعَ إلى بَيْتِها...؛(23).

    او را اطاعت مى كند و نافرمانى نمى كند و بدون اذنش چيزى از خانه اش صدقه نمى دهد و روزه مستحب، بدون اذن او نمى گيرد و در هيچ حالى خود را از او دريغ نمى دارد و از خانه، بدون اذنش خارج نمى شود و اگر خارج شود، فرشتگان آسمان و زمين و فرشتگان غضب و رحمت، او را لعنت مى كنند، تا به خانه برگردد.

    بار ديگر پيامبر خداْ به زنان فرمود:.

    لاتُطَُوِّلَنَّ صَلاتَكُنَّ لِتَمْنَعْنَ أزواجَكُنَّ؛(24).

    آن قدر نماز خود را طول ندهيد كه شوهران را از خود محروم سازيد.

    و باز به يكى از زن ها كه درباره حق شوهر پرسيده بود، فرمود:.

    لَيْسَ لَها أنْ تَصومَ إى بِإذنِهِ - يَعنى تَطَوُّعاً - وَلاتخرُج مِن بَيْتِها إى بِإذنِهِ، وَعَلَيْها أنْ تَطّيَّبَ بأطْيَبِ طِيبها، وتَلبسَ أحْسَن ثِيابها، وَتَزّيَّنَ بِأحسَنِ زِينَتها، وَتعرِضَ نَفسَها عَلَيْهِ غَدوةً وعَشيّةً، وأكثَرُ مِن ذلك حقوقُهُ عَلَيها؛(25).

    حق ندارد بدون اذن او روزه مستحب بگيرد و از خانه خارج شود. وظيفه اوست كه بهترين بوى خوش را به كار برد و بهترين لباسش را بپوشد و با بهترين زينتش خود را بيارايد و صبح و شام خود را در معرض تمتع او قرار دهد و حق شوهر از اين ها بيشتر است.



    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  2. تشكرها 4

    مدير محتوايي (19-02-1392), مدير اجرايي (24-02-1392), ال یاسین (19-02-1392), عبدالله91 (12-03-1392)

  3. #102
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اسلام نمى پسندد كه زن ها،
    خوى و خصلت زنانه خود را كه در همسر جويى و آرايش گرى هاى زنانه است، عاطل و باطل سازند.

    زنى خدمت امام صادق(ع) آمد و عرض كرد: من تصميم گرفته ام كه ازدواج نكنم. حضرت فرمود: چرا عرض كرد: مى خواهم كسب فضيلت كنم.

    فرمود:.

    انْصَرفى، فَلَوكانَ ذلك فضلاً لَكانَتْ فاطمةُ أحقَّ بِهِ مِنْكِ، إنّه لَيْسَ أحد يَسبقُها إلى الفَضْلِ؛(26).

    از اين تصميم منصرف شو. اگر ترك ازدواج فضيلت بود، فاطمه به اين كار سزاوارتر بود، هيچ كس از لحاظ فضيلت، بالاتر از او نيست.


    امام باقر(ع) فرمود:.

    لا ينبَغى لِلمَرأةِ أنْ تعطِّلَ نَفسَها ولو تعلِّقُ فِى عُنُقِها قَلادةً، ولايَنبغى أن تعطِّل يَدَها منَ الخضابِ ولو تمسحُها مَسْحاً بِالحنّاءِ وإنْ كانتْ مسنَّةً؛(27).

    سزاوار نيست كه زن، از زينت كردن خوددارى كند، اگر چه به يك گردن بند باشد و سزاوار نيست كه زن دست خود را خضاب نكند، اگر چه به وسيله حنا و در سن پيرى باشد.


    در عين حال، اين جلوه گرى ها، تنها بايد براى شوهر باشد و به همين جهت، آن بزرگوار فرمود:.

    أيُّمَا امْرَأةٍ تَطَيَّبَتْ لِغَيْرِ زوجِها لَمْ تُقبَلْ مِنْها صَلاة حَتّى تَغْتَسِل مِنْ طيبِها كَغُسْلِها مِنْ جِنابَتِها؛(28).

    هر زنى كه خود را براى غير شوهر خوشبو سازد، هيچ نمازى از او قبول نمى شود، تا وقتى كه خود را به گونه اى كه از جنابت مى شويد از آن بوى خوش بشويد.

    و نيز امام صادق(ع) فرمود:.

    لايَنْبَغى لِلمَرْأةِ أنْ تُجْمِرَ ثَوْبَها إذا خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِها؛(29).

    سزاوار نيست كه زن هنگام بيرون رفتن از خانه، لباس خود را خوشبو سازد.

    و نيز پيامبر خداْ فرمود:.

    لَيْسَ للِنِساءِ مِنْ سَراةِ الطَريقِ وَلكِنْ جنبَيْهِ؛(30).

    زن نبايد از وسط راه بگذرد، بلكه بايد از يكى از دو طرف آن عبور كند.

    امام صادق(ع) فرمود:.

    در زمان پيامبر خداْ مردى به سفر رفت و هنگام رفتن به همسرش گفت: تا بازگشتن من بايد از خانه بيرون نروى. اتفاقاً در طول مسافرت وى، پدر آن زن بيمار شد. زن، كسى خدمت پيامبر خدا فرستاد و پيغام داد كه شوهرم چنين دستورى به من داده و اينك پدرم بيمار است، آيا شما اجازه مى دهيد كه پدرم را عيادت كنم فرمود: نه، در خانه ات بنشين و شوهرت را اطاعت كن.

    طولى نكشيد كه بيمار از دنيا رفت. باز كسى را خدمت پيامبر فرستاد و اجازه خواست كه برجنازه پدر حاضر شود و بر او نماز بخواند. باز هم پيامبر اجازه نداد و دستور داد كه در خانه اش بنشيند و شوهرش را اطاعت كند. سرانجام، مردم، مرده را به خاك سپردند و رهبر بزرگ اسلام، به آن زن پيام داد كه:.

    إنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ قَدْ غَفَرَ لكِ وَلاَِبيكِ بِطاعَتِكِ لِزَوْجِكِ؛(31).

    خداوند به خاطر اين كه شوهرت را اطاعت كردى، گناهان خودت و پدرت را آمرزيد.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  4. تشكرها 4

    مدير محتوايي (19-02-1392), مدير اجرايي (24-02-1392), ال یاسین (19-02-1392), عبدالله91 (12-03-1392)

  5. #103
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در اين جا سعى كرديم بيشتر رواياتى كه در مقام تعليم و تزكيه زنان است و راه و رمز شوهردارى را به آنها عرضه مى كند، ذكر كنيم،تا از اين رهگذر، زنان مسلمان و علاقه مند به مكتب آسمانى اسلام را از رهنمودهاى پر محتواى اسلام آگاه گردانيم.

    بدون شك، خود زنان متعهد و آگاه نيز توجه دارند كه اگر آنها دقيقاً در خط اسلام حركت كنند، سعادتمند خواهند بود و اگر آنها سعادتمند شوند، خوشبختى خانواده ها تأمين مى شود و اگر خوشبختى خانواده ها تأمين شود، نسل هاى آينده نيز سعادتمند و صالح خواهند شد.

    نگارنده اميدوار است كه در اين نوشته ها، هرگز يك بعدى حركت نكرده و آنچه مى نويسد بهانه اى به دست زن يا مردى كه در زندگى خانوادگى به دنبال تخلف است، نداده باشد.


    اگر اسلام روى قنوت و تمكين زن، اين همه تأكيد كرده، روى حسن معاشرت مرد هم كم تأكيد نكرده و اگر خوددارى زن از قنوت، به سعادت اخروى او لطمه مى زند، خوددارى مرد هم از حسن معاشرت، مايه پريشانى او در عالم عقبى خواهد بود.

    امام صادق(ع) فرمود:.

    أيُّما امْرَأةٍ باتَتْ وَزَوْجُها عَلَيْها ساخِط لَمْ تُقبَلْ مِنْها صَلاة حَتّى يَرْضى عَنْها؛(32).

    هر زنى كه شب بخوابد و شوهرش بر او خشمگين باشد، خداوند از او نمازى نمى پذيرد، تا اين كه از وى راضى شود.

    در مقابل، اين را نيز در تاريخ پرشكوه اسلام داريم كه: وقتى سعد بن معاذ به خاطر جراحتى كه در جنگ خندق برداشته بود به شهادت رسيد، پيامبر خدا او را به خاك سپرد و ناگهان تكبيرى گفت كه همه حاضران نيز از او پيروى كرده و تكبير گفتند. وقتى علت تكبير پيامبر خدا را جويا شدند، فرمود: قبر به او فشارى داد. همه از اين گفته رهبر بزرگ اسلام متعجب شدند. آخر چگونه ممكن است كسى كه مقام شهادت نصيبش شده و پيامبر خدا اين همه از او تجليل كرده گرفتار فشار قبر شود!.


    رهبر بزرگ اسلام فرمود:.

    إنَّهُ كانَ فى خُلْقِهِ مَعَ أهْلِهِ سُوْء؛(33).

    او با خانواده اش بدخلقى مى كرد.

    به اين ترتيب، براى اين كه زندگى خانوادگى همراه با تلخى و نفرت نباشد و به صورت مرگ تدريجى در نيايد و خود پايه و اساس يك زندگى شوم و نفرت بار در سراى جاودان نشود، توصيه مى كنيم كه هم زنان و هم مردان مسلمان، اخلاق خانوادگى را از مكتب انسان ساز اسلام فرا گيرند و با به كار گرفتن آن، خود را براى يك سعادت ممتد و مستمر و جذب و ان جذاب و يگانگى واقعى آماده و مهيا سازند و توجه داشته باشند كه: امتياز انسان ها به اخلاق پسنديده و انسانى و اسلامى است.


    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  6. تشكرها 4

    مدير محتوايي (19-02-1392), مدير اجرايي (24-02-1392), ال یاسین (19-02-1392), عبدالله91 (12-03-1392)

  7. #104
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    پى‏ نوشتها:‌

    1.بقره (2) آيه 233.
    2.قصص (28) آيه 7.
    3.بقره (2) آيه 233.
    4.عن ابى الحسن(ع) قال: ينبَغى للرجُلِ أنْ يوسِّعَ على عيالِهِ كَيلا يتمنَّوا موتَهُ (روضة المتقين، ج‏8، ص‏379.).
    5.قرآن كريم مى فرمايد: لا تُبْطِلُوا صَدَقِاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالأذى؛ صدقه هاى خود را با منّت و اذيّت باطل نكنيد (بقره(2) آيه‏264).
    6.قضى على فاطمةَ بخدمةِ مادونَ البابِ وقضى على علىٍ‏ّ بِما خلفَهُ (بحارالأنوار، ج‏43، ص‏81).
    7.نساء (4) آيه 32.
    8.(إنْ قُلتِها فى صبيحةِ كلِّ يومٍ كفاكِ اللّهُ ما أهمَّكِ منْ أمرِ الدنيا والآخِرةِ. (بحارالانوار، ج‏43، ص‏134.).
    9.نساء (4) آيه 19.
    10.همان، آيه 22.
    11.همان، آيه 32.
    12.بدين ترتيب، مقصود از ارث بردن زن، ارث بردن اموال زن است و از نظر ادبى، يا بايد كلمه (اموال) در تقدير باشد، يا بايد اسناد ارث به زن - به جاى اسناد ارث به اموال زن - مجاز عقلى باشد.
    13.بقره (2) آيه 229.
    14.روضة المتقين، ج‏8، ص‏382.
    15.روضة المتقين، ج‏8، ص‏382.
    16.نساء (4) آيه 129.
    17.روضة المتقين، ج‏8،ص‏377.
    18.روضة المتقين، ج‏8،ص‏377.
    19.وسائل الشيعه، باب 88 (از ابواب مقدمات نكاح) حديث 4.
    20.روضة المتقين،ج‏8، ص‏370.
    21.همان، ص‏361.
    22.همان ، ص‏366.
    23.همان، ص‏360.
    24.همان، ص‏362.
    25.همان جا.
    26.همان، ص‏365.
    27.همان، ص‏367.
    28.همان، ص‏367.
    29.همان، ص‏367.
    30.همان، ص‏376.
    31.همان، ص‏365.
    32.سفينة البحار، ماده (خلق).



    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  8. تشكرها 2

    مدير محتوايي (19-02-1392), عبدالله91 (12-03-1392)

  9. #105
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نشوز و شقاق

    فلاسفه مى گويند: هر پديده اى براى حدوث و بقا نياز به دو علت محدثه و مبقيه دارد؛ يعنى تا علت حدوث براى يك پديده محقق نباشد موجود نمى شود و تا علت بقا آن پديده را يدك نكند باقى نمى ماند و سپس در تحقيقات خود به اين جا مى رسند كه: علت بقا، چيزى غير از علت حدوث نيست؛ زيرا هر معلولى، شأنى از شؤون علت بوده و همچون سايه اى تابع و وابسته به آن است و محال است كه بتواند به خودى خود يا به وسيله علت ديگرى دوام و استمرار پيدا كند.


    بنابراين، در فلسفه اسلامى، در باب علت و معلول، دو قانون مسلم داريم:

    يكى نياز هر پديده مستمرى به دو علت حدوث و بقا
    و ديگرى وحدت و يگانگى اين دو علت.


    اگر خانواده را به عنوان يك پديده پذيرفتيم و قبول كرديم كه اين پديده، در حدوث خود معلول جذب و ان جذاب زن و مرد است، بايد بپذيريم كه: در بقا نيز، معلول همين علت است و حتماً آن چيزى كه عامل تشكيل خانواده است، عامل بقا و استمرار و حفظ پيوند خانواده نيز هست.وقتى دو جنس مخالف، در حوزه تجاذب يكديگر قرار گرفتند، به فكر بستن پيمان زناشويى با يكديگر مى افتند، زيرا هر كدام ديگرى را از جنبه هاى جسمى و روحى، ظاهرى و باطنى، مادى و معنوى، براى زندگى مشترك، صالح و شايسته مى شناسد و كاملاً طبيعى است كه با انجام مراسم ازدواج، زندگى خانوادگى را در كنار يكديگر آغاز كنند.


    چه عاملى بهتر از عامل جذب و ان جذاب مى تواند وسيله تشكيل خانواده شود و بقاى خانواده را تضمين و زن و شوهر را در راه تحمل مسؤوليت هاى زناشويى بسيج و آماده گرداند.


    اثر ابتدايى جذب و ان جذاب، انعقاد پيمان زناشويى و يگانه شدن دو بيگانه است و آثار بعدى آن، چيزى جز قنوت و تمكين و حفظ و نفقه و حسن معاشرت نيست؛در حقيقت، آنچه آيين مقدس اسلام، به عنوان حقوق زن و شوهر مقرر داشته، از آثار طبيعى جذب و انجذاب است؛ يعنى زنى كه مى خواهد شوهر را به خود جذب كند و خود مجذوب او شود، قطعاً در حضور او قانت و در غياب او حافظ ناموس و اندوخته مالى اوست و مردى كه مى خواهد زن را به خود جذب كند و خود نيز مجذوب او باشد، حسن معاشرت پيشه مى كند و با فعاليت و تلاش، نيازهاى مادى او را برآورده مى سازد.

    مصلحت زندگى زن و شوهر و فرزندان ايجاب مى كند كه اگر خداى نخواسته، اين جذب و انجذاب از يك طرف يا از هر دو طرف، رو به ضعف گراييده و در معرض زوال است، از راه جهاد با نفس و توجه به توصيه هاى دينى و عكس العمل هاى نيك و بد دنيوى و كيفر و پاداش اخروى و دلسوزى به حال فرزندان، زن در قنوت و حفظ و مرد در تأمين نفقه و حسن معاشرت ساعى باشد و نگذارد بنيان مقدسى كه با تجاذب پديد آمده است با تدافع سرنگون شود


    هرگاه زن يا شوهر، احساس كنند كه به تدريج آن جاذبه اى كه نسبت به شريك زندگى در وجود خود احساس مى كردند، درحال ضعف و زوال است و در همان حال، عقل و منطق را بر هواهاى نفسانى غالب گردانند و مسائل فوق را در نظر نگيرند، مشكلى زندگى خانوادگى را تهديد نمى كند و زمينه اى براى متلاشى شدن بنيان خانواده، باقى نمى ماند؛ اما اگر نخواستند يا نتوانستند بر هواهاى نفسانى غلبه كنند، زمينه براى دفع يا تدافع، فراهم مى شود؛ اگر فقط يكى از آنها جاذبه ندارد، حالت او حالت نشوز و اگر هر دوى آنها جاذبه ندارند، حالت آنها حالت شقاق است.

    اسلام مى خواهد به جاى نشوز زن يا مرد، تمكين و حسن معاشرت و به جاى شقاق زن و شوهر، وفاق و سازگارى و هماهنگى باشد. زن يا مردى كه گرفتار نشوز مى شود، در حقيقت، خودش نخواسته يا نتوانسته است كه خود را درمان كند و اگر هر دوى آنها نسبت به يكديگر در شقاق و گريز هستند، معلوم مى شود هيچ يك آنها درصدد علاج و درمان خود بر نيامده اند.

    هرگاه يكى از آنها حالت گريز دارد، وظيفه ديگرى است كه در صدد چاره جويى برآيد و سعى كند او را از حالت گريز، به حالت جذب و كشش منتقل كند و هرگاه هر دوى آنها حالت گريز دارند، وظيفه دو عضو از دو خانواده آنهاست كه موضوع را تحت بررسى قرار دهند و شقاق را به وفاق تبديل كنند.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  10. تشكرها 5


  11. #106
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    از نظر قرآن كريم، اصولاً خانواده بر دو نوع است:.

    يكى آن كه: بناى آن، برپايه محكم جذب و انجذاب استوار است و بر فضاى آن، سكون و آرامش و مودت و رحمت حاكميت دارد و زن و شوهر و فرزندان با آگاهى و وظيفه شناسى، به حقوق متقابل يكديگر احترام مى گذارند و حتى به مرتبه ايثارگرى و فداكارى مى رسند و با روح وفاق و سازگارى، زمينه هاى اختلاف را از ميان مى برند.


    ديگرى آن خانواده اى كه بناى آن بر پايه لرزان نشوز و شقاق قراردارد. بر فضاى چنين خانواده اى سكون و آرامش و مودت و رحمت حاكميت ندارد. يا مرد، از حسن معاشرت و تأمين نفقه خوددارى مى كند، يا زن از قنوت و تمكين سرباز مى زند، يا هر دو دست خوش تدافع وگريز شده اند؛ اگر گريز، از يك طرف است، نشوز و اگر از هر دو طرف است، شقاق ناميده مى شود.


    در اين كتاب انسان ساز، هم مسأله نشوز زن مطرح شده است و هم مسأله نشوز شوهر و هم مسأله شقاق.

    زن وظيفه دارد كه از راه جهاد با نفس و حسن تبعل، به هيچ وجه علايم نشوز را در چهره و رفتار و گفتار خود ظاهر نسازد و مرد نيز وظيفه دارد كه با حسن معاشرت و تأمين نفقه، كارى كند كه زن دست خوش دلهره و اضطراب نشود و آينده زندگى خانوادگى خود را در خطر ننگرد.

    پر واضح است كه در چنين فرضى مسأله اى به نام نشوز يا شقاق مطرح نمى شود و هيچ گونه خطرى بناى مقدس خانواده را تهديد نمى كند؛ اما اگر آثار و علايم نشوز و شقاق در چهره و رفتار و اخلاق زوجين يا يكى از آنها ظاهر شد، چه بايد كرد.


    اگر مرد، با مشاهده آثار نشوز، در چهره و رفتار و اخلاق زن، بيم آن دارد كه زن (ناشزه) شود، وظيفه اش چيست.

    اگر زن با مشاهده آثار نشوز در چهره مرد و اخلاق و رفتارش، بيم آن دارد كه شوهر و شريك زندگى اش (ناشز) گردد، تكليفش چيست.

    اگر كسان زن و شوهر و داوران محاكم خانوادگى مشاهده مى كنند كه آثار دفع و گريز، در چهره هر دو ظاهر است و بيم آن مى رود كه پيوند زناشويى گسسته شود، مسؤوليت آنها چيست.


    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  12. تشكرها 5


  13. #107
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    بررسى نشوز مرد

    قرآن به هر سه سؤال پاسخ داده است و ما در اين گفتار، پاسخ سؤال دوم را مطرح مى كنيم:(1).

    وَإنِ امْرَأة خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أوْ اِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَالصُّلْحُ خَيْر وَأحْضِرَتِ الأَنْفُسُ الشُّحَّ وَإنْ تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإنَّ اللّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبيراً؛(2).

    اگر زنى بيمناك باشد كه شوهرش گرفتار نشوز يا اعراض شود، بر آنها گناهى نيست كه در ميان خود صلح و آشتى برقرار كنند و بخل و مال دوستى در پيش نفوس انسان ها حاضر است و اگر نيكى و تقوا پيشه كنيد، خداوند به كردار شما آگاه است.

    در پايان اين آيه به مردان گوش زد كرده است كه: از راه احسان و تقوا منحرف نشوند و زنان را آن چنان در تنگنا قرار ندهند كه ناگزير شوند براى تداوم زندگى زناشويى از حقوق حقه خود چشم پوشى كنند؛ زيرا خداوند، به عمل آنها آگاه است و كج رفتارى هاى آنها را در زندگى خانوادگى از نظر دور نمى دارد و يقيناً، اين عمل آنها عكس العمل دارد.

    اما اصل مطلب اين است كه: هنگام ظهور علايم نشوز در چهره و رفتار و اخلاق مرد، زن نبايد بيكار و بى تفاوت بماند، بلكه از آن جا كه مى شود مرد گريزپايى را از راه صلح و مصالحه و بذل و بخشش، رام كرد و به راه آورد، چه بهتر كه زن پيشگام شود و از كيسه كرم و بزرگوارى، چيزى از حقوق خود به او واگذارد!

    مثلاً از همه يا قسمتى از مهر و نفقه و ديگر حقوق خود چشم پوشى كند و بدين وسيله ثابت نمايد كه شوهر را نه به خاطر ماديات، بلكه به خاطر ديگر مزاياى پر اهميت تر زندگى خانوادگى مى خواهد. او فقط شوهر را به خاطر لباس و خوراك و پول توجيبى و چيزهايى از اين قبيل نمى خواهد، بلكه او را به عنوان رفيق زندگى و قوام خود و ولى و مربى فرزندان و عضو مكمل و متمم مجمع خانوادگى مى خواهد و اگر بنا باشد، بخل نفسانى شوهر، بخواهد كانونى اين چنين را متلاشى و منهدم گرداند، او حاضر است جنبه هاى مادى را فداى جنبه هاى معنوى كند كه به گفته قرآن كريم: الصُلْحُ خَيْر؛ صلح و آشتى، بهتر است.


    البته، اين بخل نفسانى، تنها در مرد نيست، در زن هم هست. هم چنان كه مرد، به خاطر بخل، به نشوز روى آورده است، زن نيز به خاطر بخل مى خواهد دينارى از حقوق مادى خود صرف نظر نكند.

    اين جاست كه هر دو را بايد موعظه كرد. به مرد مى گويند: بيا اهل احسان و تقوا باش، توجه كن كه خدا به كردارت آگاه است. اگر مرد، موعظه پذير بود، مشكل حل مى شود و اگر نبود، زن را راهنمايى مى كنند كه: بيا به خاطر صلح و آشتى و رونق و تداوم زندگى خانوادگى، كريمانه رفتار كن و با همت عالى و چشمپوشى از مال و منال، ماديت را به معنويت ببخش و سخاوت مندانه شوهر را رام گردان.

    اگر قبلاً گفته ايم كه بخل براى زن از صفات ممدوح است، در برابر غيرشوهر است، اما در برابر شوهر، سخاوت و كرم براى زن از صفات ممدوح است و نبايد اينها را مطلق پنداشت.

    فقهاى ما درباره نشوز شوهر، چنين مى گويند:.

    هرگاه نشوز شوهر، از راه خوددارى از اداى حقوق واجب، آشكار گردد، زن حق دارد حقوق خود را از او مطالبه كند و به وسيله اندرز و موعظه، او را به راه آورد و اگر به راه نيامد، شكايت او را به محكمه ببرد و قاضى وظيفه دارد كه او را بر اداى حقوق زن، الزام و اجبار كند و اگر اطاعت نكرد، او را تعزير مى كند و حتى مى تواند خودش از مال او به اندازه نفقه بردارد و به زن بدهد.

    اما اگر مرد، ضمن اين كه حقوق واجب زن را ادا مى كند، از حسن معاشرت، سرباز مى زند؛ يعنى آن اخلاقى كه لازمه تداوم و سلامت زندگى خانوادگى است، از خود نشان نمى دهد، در اين حالت، زن مى تواند از همه يا بعض حقوق خود صرف نظر كند و شوهر را نسبت به خود متمايل سازد.

    در اين باره، رواياتى هم از پيشوايان دينى به ما رسيده است.

    ابوبصير مى گويد: از امام صادق(ع) درباره آيه: (وَإن امْرَأة...) سؤال كردم. حضرت فرمود:.

    هذاتَكُونُ عِنْدَهُ الاِمْرَأةُ لا تُعْجِبُهُ فَيُريدُ طَلاقَها، فَتَقُولُ لَهُ: أمْسِكْنِى وَلا تُطَلِّقْنِى وَأدْعُ لَكَ ما عَلى ظَهْرِكَ، وَأعْطِيكَ مِنْ مالِى، وَأحِلُّكَ مِنْ يَوْمى وَلَيْلَتى، فَقَدْ طابَ ذلِكَ كُلُّةُ؛.

    اين آيه، در باره مردى است كه از زن خويش، خوشش نمى آيد و مى خواهد طلاقش دهد، ولى زن به او مى گويد: مرا نگاهدارى كن و طلاقم نده. من هرحقى بر تو دارم، وا مى گذارم و از مال خود به تو مى بخشم و از حقوق روزانه و شبانه ام، هر چه هست، حلالت مى كنم. اينها همه، پاك و حلال است.

    پس اگر در چنين شرايطى، زن از حقوق و اموال خود چيزى به شوهر بدهد، براى شوهر قبول آن جايز و گرفتن آن حلال است؛ در حقيقت، اگر مرد مى خواهد عملى انجام دهد كه منع شرعى ندارد، مى تواند آنچه زن براى برقرارى صلح مى دهد، بگيرد و حلال است، اما اگر مى خواهد كارهايى انجام دهد كه از نظر شرعى بر او حرام است، حق گرفتن چيزى از زن ندارد و اگر بگيرد، حرام است.
    (3).




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  14. تشكرها 5


  15. #108
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    بررسى ضعف يا عدم تمايل مرد

    مردى كه نسبت به همسر خويش تمايلى ندارد، يا تمايلى ضعيف دارد، يا به خاطر جنبه هاى ظاهرى و جسمى و يا به خاطر جنبه هاى اخلاقى و دينى و يا به خاطر طمع مالى و مادى است.


    تنها در فرض دوم، حالت مرد قابل توجيه است، اما دليل اين نمى شود كه نسبت به همسر خود چهره ناشزانه و مغرضانه، نشان بدهد، بلكه از آن جا كه: هر انسانى قابل تربيت و اصلاح است، بايد بكوشد و از راه هاى صحيح، او را اصلاح و تهذيب كند.

    اما در فرض هاى اول و سوم، حالت مرد به هيچ وجه قابل توجيه نيست. در يك انسان آنچه اصالت دارد، انسانيت و اخلاق و ديندارى است و آن ازدواجى ميمنت و بركت دارد كه به خاطر اين امور انجام بگيرد و تداوم پيدا كند، اما آن ازدواجى كه به خاطر مال و جمال باشد، از ديدگاه اسلام، بركت و ميمنتى ندارد. به همين جهت است كه وقتى مردى خدمت پيامبر خدا مى آيد و در امر نكاح مشورت مى كند، به او مى فرمايد:.

    عَلَيْكَ بِذاتِ الدِّين تَرَبت يَداكَ؛(4).

    بر تو باد كه همسر ديندار اختيار كنى، دست هايت نيازمند خداوند باد.

    جالب اين است كه رهبران اسلام، به اشخاصى كه در انتخاب همسر، اصالت را به ديندارى مى دهند، وعده مال و جمال داده اند.

    امام صادق(ع) فرمود:.

    اِذا تَزَوَّجَ الرَجُلُ المَرأة لِجَمالِها أو لِمالِها وُكِّلَ إلى ذلِكَ، وَإذا تَزَوَّجَها لِدينِها رَزَقَهُ اللّهُ الجَمالَ وَالمالَ؛
    (5).

    هرگاه مرد، زنى را به خاطر زيبايى و ثروتش به همسرى بگيرد، به همان واگذار مى شود (و معلوم نيست كه به آنها برسد) و هرگاه او را به خاطر دينش به همسرى بگيرد خداوند زيبايى و مال، روزى او مى سازد.

    حال اگر درنيمه راه زندگى زناشويى، همچون ابتداى آن، باز مرد اصالت را به دين و اخلاق بدهد، خداوند او را از مال و جمال برخوردار و بهره مند مى سازد و اگر اصالت را به مال و جمال بدهد و در برابر زنى كه در اين جنبه ها ايدآل او نيست، حالت نشوز و اعراض پيدا كند، تكيه بر ستون لرزانى زده است و دست حق، او را حامى و پشتيبان نخواهد بود.

    در اين جا، در درجه اول، مرد بايد از راه احسان و تقوا خود را از اين بن بست بيرون بكشد و در درجه دوم، زن بايد از راه صلح و مصالحه و هر تاكتيك معقولى، مرد گريز پايى را رام خود كند و از متلاشى شدن بنيان خانواده جلوگيرى نمايد.



    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  16. تشكرها 2

    مدير اجرايي (24-02-1392), عبدالله91 (12-03-1392)

  17. #109
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    اصالت و شرافت خانوادگي


    اگر خانواده را به درختى تشبيه كنيم، فرزندان به منزله بار و بر آن هستند و اگر به يك زمين تشبيه نماييم، فرزندان به منزله گياهان آن مى باشند.

    هر درختى ميوه سالم و شيرين نمى دهد و هر زمينى لاله و سنبل بر نمى آورد. بعضى از درختان ميوه تلخ و ناسالم مى دهند و بعضى از زمين ها خار و خس مى پرورانند. به فرموده قرآن كريم:.

    وَالبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإذْنِ رَبِّهِ وَالَّذى خَبُثَ لا يَخْرُجُ إلاّ نَكِداً؛(6).

    سرزمين پاك، به اذن پروردگار گياهش بيرون مى آيد و از سرزمين ناپاك جز گياه اندك و بى فايده بيرون نمى آيد.

    آرى: زمين شوره، سنبل بر نيارد!.

    در خانواده هاى اصيل و شريف كمتر اتفاق مى افتد كه فرزندان ناصالح و نانجيب پرورانيده شوند و در خانواده هاى غير اصيل و ناصالح كمتر اتفاق مى افتد كه فرزندان صالح و نجيب، پرورش يابند.

    اصالت و شرافت خانوادگى از آن درجه اهميت برخوردار است كه مى تواند در رديف معيارها در آيد و در بسيارى از موارد، به عنوان يك معيار اطمينان بخش مورد استفاده قرار گيرد.

    وقتى انسان مى بيند در خانواده هاى اصيل و شريف، اكثر افراد، داراى شخصيت مقبول و دوست داشتنى هستند كه كمتر نقطه ضعفى در آنها پيدا مى شود و اگر هم پيدا شود، آن قدر نقطه قوت در آنها هست كه جبران آن ضعف را مى كند و به طور كلى آن را مى پوشاند، چرا از اصالت خانوادگى به عنوان يك معيار مورد اطمينان استفاده نكند.

    در نهج البلاغه نامه اى است كه اميرالمؤمنين در پاسخ معاوية بن ابى سفيان نوشته وطى آن ميان دو خانواده بنى هاشم و بنى اميه مقايسه كرده و نشان داده است كه در برابر هر فضيلت و امتياز و برجستگى در خانواده بنى هاشم، يك رذيلت و انحطاط در خاندان بنى اميه وجود دارد.

    البته اميرالمؤمنين(ع) اهل خودستايى نيست، فقط جواب خود ستايى هاى معاويه را مى دهد و در عين حال، حديث نعمت خدا مى كند و مى فرمايد:.

    در خاندان ما پيامبر است و در خاندان شما ابوجهل كه كارش تكذيب حق بود. ما حمزه شير خدا داريم و شما ابوسفيان، شير پيمان هاى باطل داريد. حسن و حسين، دو سرور جوانان بهشت از ماست و كودكان جهنم (فرزندان مروان) از شما. فاطمه، بهترين زنان عالم از ما و همسر ابولهب (به نام ام جميل كه قرآن او را هيزم كش خوانده) از شماست و از اين قبيل چيزها كه به نفع ما و به زيان شماست!
    (7).

    دكتر آلكسيس كارل فرانسوى دركتاب راه و رسم زندگى از خانواده اى سخن مى گويد كه طبق آمار، اكثر افراد آن دزد و جانى و مديره مراكز فساد و... بوده اند.

    آرى كرم ها و انگل ها، همواره در لجنزار به وجود مى آيند و رشد مى كنند.

    خانواده خوب و شايسته و سالم، زمينه بسيار مناسبى براى پرورش فرزندان سالم و خوب و شايسته است و خانواده بد و ناشايسته و ناسالم، زمينه بسيار مناسب براى پيدايش و بار آمدن فرزندان ناسالم و بد و ناشايسته است.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  18. تشكرها 2

    مدير اجرايي (24-02-1392), عبدالله91 (12-03-1392)

  19. #110
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    به همين جهت است كه براى تشكيل خانواده، حتماً بايد به دنبال آن شريكى براى زندگى بود كه از سلامت جسمى و فكرى و اخلاقى برخوردار باشد و در خانواده اى پاك و سالم پرورش يافته باشد.

    در روايات ما آمده است كه رهبر عالى قدر اسلام به پا ايستاد و فرمود:.

    أيُّهَا النّاسُ إيّاكُمْ وَخَضراءَ الدِمَنِ؛(8).

    اى مردم! از گياه سبزى كه بر زباله ها روييده است بپرهيزيد.

    از پيامبر پرسيدند: مقصود از گياه سبزى كه بر زباله ها روييده، چيست فرمود:.

    اَلمَرْأةُ الحُسَناءُ فى مَنْبَتِ السُوءِ؛(9).

    زن زيبايى كه در خانواده اى ناشايسته به دنيا آمده است.

    پيامبر خداْ در نيايش خود مى گفت:.

    أعُوذُ بِكَ مِن إمْرَأةٍ تُشيبُنى قَبْلَ مِشيبى؛(10).

    خدايا! به تو پناه مى برم از زنى كه مرا گرفتار پيرى زودرس كند.

    و نيز فرمود:.

    اِخْتارُوا لِنُطَفِكُمْ فَإنَّ الخالَ أحَدُ الضَجِيعينِ؛(11).

    براى اين كه فرزندان شايسته اى داشته باشيد، به خويشاوندان همسر و خلق و خوى آنها هم توجه كنيد.

    از نظر اسلام، بهترين مردان كسانى هستند كه اهل تقوا و پاكى و گشاده دستى و اصالت و شرافت خانوادگى باشند و نگذارند كه خانواده آنها دست پيش غير دراز كنند و بدترين مردان، آنهايى هستند كه اهل تهمت و فحش باشند و تنها بخورند و خانواده خود را بزنند و به پدر و مادر خود جفا كنند و عائله خود را نيازمند غير سازند.(12).

    اميرالمؤمنين(ع) فرمود:.

    يَظْهَرُ فى آخِرِ الزَمانِ واقتِرابِ الساعَةِ - وَهُوَ شَرُّ الأزمنةِ - نِسوَة كاشِفات عارِيات مُتَبرِّجات مِنَ الدينِ، داخلات فى الفتن، مائلات إلى الشَهَواتِ، مسرِعات إلى اللذات، مُستَحِهتُ المُحرَّماتِ، فى جَهَنَّمَ خالِدات؛(13).

    در آخرالزمان زنانى پيدا مى شوند كه برهنگى وخودنمايى پيشه مى كنند و داخل فتنه ها مى شوند و به شهوات مايل هستند و براى لذت ها شتابانند و محرمات را حلال مى شمارند و در آخرت هم جاودانه در جهنمند.

    امام صادق(ع) فرمود:.

    لَيْسَ لِلمَرأةِ خَطَر (أى عديل) لالِصالِحَتِهِنَّ وَلا لِطالحتِهِنَّ أمّا صالِحَتُهُنَّ فَلَيسَ خَطَرُهِا الذَهَبَ والفِضَّةَ، بلْ هِىَ خَير مِنَ الذَهَبِ والفِضَّةِ، وَأمّا طالِحَتُهُنَّ فَلَيسَ الترابُ خَطَرَها، بَلِ التُرابُ خَير مِنْها؛(14).

    نه زن خوب، قيمت دارد و نه زن بد. زن خوب را نمى شود به سيم و زر سنجيد؛ زيرا از سيم و زر بهتر است و زن بد را نمى شود با خاك سنجيد؛ زيرا خاك از او بهتر است.

    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  20. تشكرها 2

    مدير اجرايي (24-02-1392), عبدالله91 (12-03-1392)

صفحه 11 از 13 نخستنخست ... 78910111213 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •