(...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 2 از 13 نخستنخست 12345612 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 125
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,380      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اين جاست كه انسان با الهام از قرآن مجيد پى مى برد كه خانواده فقط محيط آميزش نطفه ها و سلول هاى نطفه اى اسپرم و اوول و توليد فرزند و تلاقى بدن ها و اصطكاك فيزيكى آنها و آميزش جنسى نيست، بلكه محيط آميزش روح ها و جذب و انجذاب باطنى زن و مرد و پر شدن خلأ روحى هر يك به ديگرى و به وحدت رسيدن و فناى آنها در يكديگر است.

    اين، همان چيزى است كه هماهنگ با خلقت و آفرينش زن و مرد است و بايد باشد و اگر نيست، عيب و گناه انسان هاست كه با دور ماندن از اقتضاى آفرينش و الهام نگرفتن از وحى الهى، گرفتار آن شده اند و به جاى رسيدن به وحدت، اسير كثرتند و البته آنهايى كه از نور وحى الهى روشنى گرفته و به حيات خانوادگى خود فروغ بخشيده اند، اين چنينند.



    گفت: معشوقى به عاشق ز امتحان.


    در صبوحى كاى فلان ابن الفلان.
    مرمرا تو دوست تر دارى عجب.
    يا كه خود را! راست گويا ذالكرب.
    گفت: من در تو چنان فانى شدم.
    كه پرم از تو ز ساران تا قدم.
    بر من از هستى من جز نام نيست.
    در وجودم جز تو اى خوش كام نيست.
    زان سبب فانى شدم من اين چنين.
    همچو سركه در تو بحر انگبين.







    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  2. تشكرها 3


  3. #12
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,380      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    معيارها، در تشكيل خانواده.


    وقتى از معيارها سخن مى گوييم، در درجه اول بايد توجه داشته باشيم كه اعضاى اوليه خانواده، يك زن و يك مرد مى باشند و هر دو عضو تشكيل دهنده هستند و بنابراين، هر دو بايد در انتخاب يكديگر كمال دقت را به كار برند و مخصوصاً از معيارها غفلت نورزند.
    زن و مرد بايد توجه داشته باشند كه چه مى خواهند و چرا مى خواهند پيمانى را امضا كنند كه براى آنها ايجاد تكليف و مسؤوليت مى كند و بسيارى از آزادى هاى آنها را از بين مى برد!.
    آنها بايد به اين حقيقت آگاه باشند كه زندگى زناشويى براى هر يك از زوجين ايجاد حق مى كند و خواه ناخواه بايد در برابر حقوق متقابل يكديگر تسليم شوند و بپذيرند كه در برابر هر حقى، وظيفه اى و در برابر هر وظيفه اى، حقى ايجاد مى شود و ارزش انسان به وظيفه شناسى و اداى تكاليف است.
    بنابراين، نه فقط مرد بايد مواظب باشد كه با امضاى پيمان زناشويى به چه زنى حق مى دهد و در برابر چه زنى موظف و مكلف مى شود، بلكه زن نيز بايد مواظب اين جهت باشد و هيچ يكِ آنها گرفتار ظواهر فريبنده و جلوه هاى بى محتوا يا كم محتوا نشوند و با معيارهاى مادى، خود را به دام مسؤوليت نيفكنند، بلكه به معيارهايى متكى شوند كه ارزش تحمل مسؤوليت را داشته باشند.
    زن و مرد، هر كدام به تنهايى همچون الكتريسيته مثبت و منفى هستند. نه الكتريسيته مثبت به تنهايى نورافكن و حرارت بخش و انرژى زاست و نه الكتريسيته منفى! اينها هنگامى نور مى دهند و حرارت مى بخشند و مولد انرژى هستند كه يكديگر را بيابند. اينها هر كدام به تنهايى بى موج و بى حركتند و حتى نشانى از هستى خود به ما نمى دهند؛ اما همين كه تلاقى كردند، آشكارا از هستى خود خبر مى دهند و فوايد بى شمارى از خود ظاهر مى سازند.
    نشاط و فروغ زندگى و تموج انسانيت انسان، هنگامى تحقق مى يابد كه اين دو، براساس نيازهاى روحى و جسمى و ميل تركيبىِ طبيعىِ يكديگر را بيابند و با تمام وجود مجذوب يكديگر شوند.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  4. تشكرها 2


  5. #13
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,380      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بنابراين، چه ناآگاه زنان و مردانى كه فقط بر ثروت يا جمال جسمانى تكيه مى كنند و يا تنها اشباع و ارضاى غريزه جنسى را در نظر مى گيرند و به دست خود، خويشتن را از همه مزاياى زندگى خانوادگى بى بهره و محروم مى سازند!.

    اينها فكر مى كنند كامجويى بشر فقط به رنگ پوست و درهم و دينار تأمين مى شود و دل بهانه جوى انسان با سرابى از اين گونه امور، سيراب و اشباع مى گردد!.
    واقعيت اين است كه اين گونه زنان و مردان، در حقيقت، خويشتن خويش را نشناخته و به عمق نيازهاى وجودى خود پى نبرده اند و نه تنها جنس مخالف خود را كشف نكرده، بلكه خود را هم كشف نكرده اند!.
    مولوى در اوايل مثنوى، در داستان شاه و كنيزك، نكته هاى لطيف و ظريفى آورده و نشان داده است كه تجملات و زرق و برقِ كاخ شاهى و سيم و زر و جواهرِ قيمتى و نقش و نگارها، هيچ كدام نتوانسته است قلب بى قرار كنيزك را صيد كند و در كمند عشق شاه بيندازد.


    مرغ جانش در قفس چون مى تپيد
    داد مال و آن كنيزك را خريد.
    چون خريد او را و بر خوردار شد
    آن كنيزك از قضا بيمار شد.
    آن يكى خر داشت و پالانش نبود
    يافت پالان، گرگ خر را در ربود.
    كوزه بودش آب مى نامد به دست
    آب را چون يافت، خود كوزه شكست.



    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  6. تشكرها 2


  7. #14
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,380      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    سرانجام معلوم مى شود كه بيمارى كنيزك از بيمارى هاى جسمى نيست، بلكه از بيمارى هايى است كه منشأ آن، كمبودها و عقده هاى روانى است.


    ديد از زاريش كو زار دل است
    تن خوش است و او گرفتار دل است.
    عاشقى پيداست از زارى دل
    نيست بيمارى چو بيمارى دل.


    مادر يزيد بن معاويه، زنى مسيحى و بيابان نشين بود كه معاويه به خاطر زيبايى اش و با استفاده از نفوذ و قدرت خويش، او را از پدرش خواستگارى كرده و به همسرى گرفته بود.
    معاويه گمان كرده بود دختر ماهرويى كه در هواى لطيف و آزاد و معتدل كوهستان ها و صحراهاى سبز و خرم سوريه رشد كرده، در كاخ طاغوتى وى خود را كامياب و سعادتمند مى يابد و او را به عنوان يك همسر ايدآل مى پذيرد و به او دل مى بندد؛ اما معاويه هنگامى متوجه رؤياهاى پوچ خود شد كه او را محزون و بى تاب ديد و به او گفت: تو در سلطنتى بزرگ هستى و قدر آن را نمى دانى.
    ميسون بى درنگ، در پاسخ وى اشعارى سرود كه ترجمه فارسى آنها، چنين است:.


    خانه اى كه در تنگناى آن، روح ها خفقان پيدا مى كنند، پيش من از كاخى بلند، محبوب تر است.

    پوشيدن لباس درشت و روشنى ديده، پيش من از پوشيدن لباس هاى شفاف محبوب تر است.
    خوردن خشكه نانى در خانه اى شكسته، پيش من از خوردن گرده نان (تازه) محبوب تر است.
    صداى بادهايى كه از هر بيابانى مى وزد، پيش من از آهنگ دف و چنگ، محبوب تر است.
    سگى كه در كنار من عوعو كند، پيش من از گربه اى كه الفت مى گيرد، محبوب تر است.
    شترى كه كينه توز و دشوار است، پيش من از استر رام محبوب تر است.
    مردى كريم و لاغر اندام از عموزادگان، پيش من از مردى مقتدر و سختگير محبوب تر است.(9).




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  8. تشكرها 2


  9. #15
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,380      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ميسون با اشاره اى مى فهماند كه زندگى كاخ نشينى و تشريفات عريض و طويل دربارى، او را خوشبخت نكرده، زيرا (قرة العين) خود را نيافته است.

    اصطلاح فارسى (قرة العين) چشم روشنى است، ليكن در آن تعبير عربى، لطفى نهفته است كه در اين تعبير فارسى، آن لطف، نهفته نيست اگر چه بى لطف هم نيست.
    قرةالعين، كسى است كه چشم را به سوى خود مى كشاند. انسان دلش مى خواهد بيشتر به او نگاه كند و از ديدنش خسته نمى شود. شعر فارسى زير، به همين حقيقت توجه دارد:.
    نه آن چنان به تو مشغولم اى بهشتى روى!.
    كه ياد خويشتنم در ضمير مى آيد.
    ز ديدنت نتوانم،.
    كه:.
    ديده، بر دوزم،.
    اگر معاينه بينم كه تير مى آيد.
    همسران ايدآل قرة العين يكديگرند، زيرا يكديگر را بر حسب ميل طبيعى و نيازهاى اصيل و اساسى خويش يافته و مجذوب يكديگر شده اند.
    جالب اين است كه اسلام به اين حقيقت توجه كامل داشته است. پيشواى عالى قدر اسلام فرمود:.
    يكى از چيزهايى كه مرد مسلمان را اصلاح مى كند، اين است كه زنى داشته باشد كه وقتى به او نگاه مى كند، شادگردد و هنگامى كه از خانه خارج مى شود، شوهر را در قلب و در اعماق وجود خود حفظ كند و هرگاه به او دستورى مى دهد، اطاعت كند.(10).
    مسلماً قضيه يك بعدى نيست. زن هم نياز به شوهرى دارد كه جايى در دل وى باز كند و به ديدنش شاد گردد؛ چگونه مى شود متوقع بود كه زن در غياب شوهر، در كمند علاقه به او، حافظ خانه و ناموس و زندگى اش باشد، ولى آن شوهر، به اصطلاح (قرة العين) وى نباشد!.
    قرة العين، همان كسى است كه ديدنش موجب نشاط و شادى گردد. نه تنها زنان و شوهران بايد قرّة العين يكديگر باشند، بلكه فرزندان نيز براى پدران و مادران، و دوستان صميمى براى يكديگر و مرادها براى مريدها اين چنينند.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  10. تشكرها 2


  11. #16
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,380      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    سنخيت و تضاد.



    براى اين كه زن و مردِ مسلمان بتوانند در چارچوب مكتب خويش همسر ايدآلى بيابند و همچون دو قطب غير همنام، مغناطيس يكديگر را جذب كنند، به چند معيار اساسى بايد توجه شود.
    اين نكته مسلم است كه مغناطيس، هيچ گاه، سنگ، خاك، چوب يا پارچه به خود جذب نمى كند، همچنان كه دو قطب مثبت يا دو قطب منفى مغناطيس نيز يكديگر را جذب نمى كنند و به همين جهت است كه براى حصول جذب و انجذاب، از جهتى سنخيت يا تجانس و از جهتى تضاد يا عدم تجانس شرط است.
    در مسأله گزينش همسر نيز قاعده همين است. يك نوع عدم تجانس، به مقتضاى آفرينش، ميان زن و مرد هست كه همچون الكتريسيته مثبت و منفى، يكديگر را كامل و منشأ اثر مى سازند و همچون قطب مثبت و منفىِ دو آهن ربا، يكديگر را مى ربايند و به وحدت مى رسند.
    اما از سوى ديگر، چند نوع تجانس و سنخيت هم لازم است كه در قرآن و احاديث اسلامى روى آنها تكيه شده است و ما آنها را زير چهار عنوان ذكر مى كنيم:.






    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  12. تشكرها 2


  13. #17
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,380      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    . سنخيت در انسان بودن.



    تجانس و سنخيت، از انسان بودن شروع مى شود. زن و مرد، هر دو انسانند. چقدر در اشتباه بوده اند كسانى كه مرد را انسان و زن را واسطه ميان انسان و حيوان - يا حيوانِ شبيه انسان - تصور كرده اند! اينها نه تنها زن را نشناخته و به او توهين كرده اند، بلكه مرد را هم نشناخته اند و ارزش او را پايين آورده اند!.
    چگونه ممكن است يك انسان سالم و طبيعى، مجذوب يك حيوان بشود يا حيوانى را به خود جذب نمايد! به طور حتم يا مرد بايد از انسانيت خود تنزل كند يا زن بايد از حيوانيت خود بگذرد، تا بتوانند در حوزه جاذبه يكديگر قرار گيرند و مجذوبِ هم شوند. فلاسفه ما مى گويند: (السِنخِيَّةُ عِلّةُ الاِنْضِمامِ؛ براى هم آغوش شدن و به يكديگر پيوستن و به وحدت رسيدن، سنخيت لازم است.).
    در پديده جذب و انجذاب، همچنان كه سنخيت شرط است، تضاد نيز شرط است. ترديدى نيست كه الكتريسيته، با الكتريسيته هم آغوش مى شود و آهن با آهن ربا! جز اين كه مثبت با منفى و منفى با مثبت. مولوى اين سنخيت در جذب و انجذاب را به اين صورت مطرح كرده است:.

    ذره ذره كاندرين ارض و سماست
    جنس خود را همچو كاه و كهرباست.
    ناريان مر ناريان را طالبند
    نوريان مر نوريان را جاذبند.

    بدين ترتيب، بهترين دليل بر اين كه زن و مرد از لحاظ انسانيت تفاوتى با هم ندارند، همين قاعده سنخيت در جذب و انجذاب است.
    درحيوانات نيز قاعده همين است، در ميان آنها نيز تا سنخيت نباشد، مسأله جفت گيرى مطرح نيست.
    مگر انسان چه خصوصيتى دارد كه مستثنا باشد! به چه دليل، در تجاذب جنسى حيوانات، سنخيت شرط است و در تجاذب جنسى انسان ها عدم سنخيت! آيا آنهايى كه اين گونه فكر مى كنند مى خواهند بگويند: بر قلم صنع خطا رفته است!.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  14. تشكرها 2


  15. #18
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,380      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    حافظ هم روزگارى گرفتار چنين انديشه غلطى شده بود. او در دوران جوانى خود گفت:.


    پير ما گفت: خطا بر قلم صنع نرفت!.

    آفرين بر نظر پاك خطا پوشش باد!.
    ولى سرانجام به بركت تقوا و حكمت عملى متوجه شد كه خودش خطا كرده، نه قلم صنع و به همين جهت، چنين گفت:.
    نيست بر دايره يك نقطه خطا از كم و بيش.
    كه من اين مسأله بى چون و چرا مى بينم‏(11).
    آيا اينها هم حاضرند به تقوا و حكمت عملى روى آورند و حافظ وار اين حقيقت را بى چون و چرا بپذيرند كه بر دايره عظيم هستى، حتى يك نقطه خطا وجود ندارد!.
    گمان نزديك به اطمينان من اين است كه روى سخن خداوند در آيه قرآنى زير، به همين گونه افراد است:.


    يِا أيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذى خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدةٍ وَخَلَقَ مِنْها زَوْجَها؛(12).

    اى مردم! در برابر پروردگارتان كه شما را از يك نفس آفريده و جفتش را هم از خودش آفريده است، تقوا پيشه كنيد.

    آرى، آنان كه زن و مرد را از لحاظ انسان بودن از جنس و سنخ يكديگر نمى دانند، هم به زن اهانت كرده اند و هم به مرد، و اين، بر خلاف تقواست.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  16. تشكرها 2


  17. #19
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,380      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    2. سنخيت در ايمان.


    همان طورى كه انسان بودن، فطرى و طبيعى انسان است و محال است كه ميان انسان و غير انسان، جذب و انجذاب و تركيب و توحيد، صورت گيرد، ايمان به خدا هم فطرى انسان است و بنابراين، غير ممكن است كه يك انسان مؤمن - كه به يگانگى خداوند معتقد است - بتواند با يك انسان مادى يا مشرك، كه از فطرت پاك و انسانى خود منحرف شده و فاصله گرفته است، با يك جذب و انجذابِ كامل، به وحدت برسد و از راه تركيب، دوگانگى را به يگانگى مبدل كند؛ بر همين اساس است كه قرآن كريم مى فرمايد:.

    وَلا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكاتِ حَتّى يُؤْمِنَّ وَلأمَة مُؤْمِنَة خَيْر مِنْ مُشْرِكَةٍ وَلَوْ أعْجَبَتْكُمْ وَلا تَنْكِحُوا المُشْرِكينَ حَتَّى يُؤْمِنُوا وَلَعَبْد مُؤْمِن خَيْر مِنْ مُشْرِكٍ وَلَوْ أعْجَبَكُمْ؛(13).

    با زنان مشرك ازدواج نكنيد تا اين كه ايمان بياورند و كنيز با ايمان از زن مشرك بهتر است، اگر چه آن زن مشرك (از لحاظ زيبايى) مايه شگفتى شما باشد، و به مردان مشرك زن ندهيد تا اين كه ايمان بياورند و بنده با ايمان از مرد مشرك بهتر است، اگر چه آن مرد مشرك مايه شگفتى شما باشد.

    وقتى مرد يا زن با ايمان نتوانند با مشرك ازدواج كنند، مسلماً با افراد مادى هم نمى توانند ازدواج كنند؛ زيرا به هر حال، مشرك به خدايى معتقد است، ولى مادى به هيچ چيز معتقد نيست.
    قرآن نه تنها چنين ازدواجى را منع كرده است، بلكه خاطرنشان مى كند كه ميان اين گونه افراد، جاذبه اى وجود ندارد.

    الزَّانى لايَنْكِحُ إلاّ زانِيَةً أوْ مُشْرِكَةً وَالزّانِيَةُ لايَنْكِحُها إلاّ زانٍ أوْ مُشْرِك؛(14).

    مرد زناكار جز با زن زناكار يا مشرك و زن زناكار نيز جز با مرد زناكار يا مشرك، نمى آميزد.

    كسانى هستند كه به خدا معتقدند، اما به نبوت و رسالت اعتقاد ندارند ازدواج با اينها نيز صحيح نيست؛ زيرا ايمان به خدا بدون اعتقاد به نبوت، سازندگى ندارد و به همين جهت، باز سنخيتى ميان مسلمان و اين گونه افراد وجود ندارد.
    كسانى هم هستند كه ايمان به خدا و نبوت دارند، اما به نبوت كسى معتقدند كه اسلام، پيامبرى او را قبول ندارد. ازدواج با اينها نيز بدون ترديد صحيح نيست؛ زيرا فاصله، زياد و سنخيت، ناچيز است.
    اما يهوديان و مسيحيان، هم به خدا معتقدند و هم به نبوت حضرت موسى و عيسيى كه قرآن نيز رسالت آنها را تأييد كرده است كه اينها را اهل كتاب مى نامند و مسلماً سنخيت ميان مسلمان و اهل كتاب، زياد است؛ زيرا در اعتقاد به مبدأ و معاد و رسالت و بسيارى از فروع و برنامه هاى عملى، با هم تشابه دارند؛ مانند: نماز و روزه و... مطابق بعضى از روايات، با زرتشتيان نيز بايد معامله اهل كتاب كرد.





    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  18. تشكرها 2


  19. #20
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,380      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    به همين جهت است كه قرآن، هنگامى كه در سوره مائده - كه آخرين سوره اى است كه بر پيامبر نازل شده و مطابق روايات رسيده، احكام اين سوره ناسخ است و نه منسوخ - امور حلال را مى شمارد، مى فرمايد:.


    الْيَوْمَ اُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ وَطَعامُ الَّذينَ أوتُوا الكِتابَ حِلّ لَكُمْ وَطَعامُكُمْ حِلّ لَهُمْ وَالمُحْصَناتُ مِنَ المُؤْمِناتِ وَالمُحْصَناتُ مِنَ الّذينَ اُوتُوا الكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ؛(15).


    امروز چيزهاى پاكيزه و طعام اهل كتاب( از قبيل گندم و نخود و برنج و لوبيا) و زن هاى پاكدامنِ مؤمن و اهل كتاب بر شما حلال شده است.


    مطابق اين آيه شريفه، ازدواج مرد مسلمان با زن يهودى و مسيحى، بلا اشكال است؛ فقط بعضى گفته اند: اين حكم به وسيله آيه 221 سوره بقره - كه قبلاً نقل شد - نسخ شده است؛ زيرا اهل كتاب، جزء مشركان هستند؛ اما پاسخ اين است كه: اولا به اهل كتاب مشرك گفته نمى شود و ثانياً، سوره بقره قبل از سوره مائده نازل شده است و نمى تواند ناسخ احكام سوره مائده باشد.
    بعضى نيز گفته اند: اين حكم به وسيله آيه زيرنسخ شده است:.


    لا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ الكَوافِرِ؛(16).


    زنان كافر را نگاه دارى نكنيد.


    اين نيز صحيح نيست؛ زيرا اولاً سوره ممتحنه قبل از سوره مائده نازل شده است و ثانياً مقصود از اين آيه اين است كه اگر مردى مسلمان مى شود، در صورتى حق دارد زن خود را نگاه دارى كند كه مسلمان شود؛ اما اگر مسلمان نشود، نبايد او را نگاه بدارد.

    مفسر عالى قدر حضرت علاّمه طباطبايى - رضوان الله عليه - در تفسير الميزان، ذيل آيه 5 سوره مائده مى فرمايند:.

    (نظر به اين كه اين آيه در مقام امتنان و تخفيف است، به وسيله آيه: لاتَنْكِحُوا المُشْرِكاتِ وآيه: لا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ الكَوافِرِ قابل نسخ نيست.).

    بدين ترتيب، از خود قرآن دليلى بر منع ازدواج با زنان اهل كتاب نداريم و تفاوتى ميان ازدواج دايم و منقطع هم نيست، ليكن، روايات در اين باره مختلف است.
    فتاواى فقها نيز مختلف است؛ صاحب جواهر - رحمة الله عليه - روايات منع را حمل بر كراهت كرده است. بعضى ميان ازدواج دايم و منقطع فرق گذاشته، ازدواج منقطع را تجويز و ازدواج دايم را منع كرده اند. بعضى هم در مورد ازدواج دايم، توصيه به احتياط كرده اند و به هر حال، بر مقلدان است كه مطابق رساله هاى عمليه مراجعِ فتوا عمل نمايند.



    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  20. تشكرها 2


صفحه 2 از 13 نخستنخست 12345612 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •