(...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 3 از 13 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 125
  1. #21
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نكته اى كه در يكى از روايات آمده، اين است كه امام صادق(ع) فرمود:.

    من دوست نمى دارم كه مرد مسلمان با زن يهودى و مسيحى ازدواج كند، زيرا بيم آن است كه فرزندش يهودى يا مسيحى شود.(17).
    به نظر مى رسد كه نكته مهم همين است؛ يك زن مسلمان، سعى مى كند كه فرزند خود را مسلمان بار بياورد و يك زن غيرمسلمان نيز مى كوشد كه فرزند خود را غيرمسلمان پرورش دهد؛ بنابراين، توجه به اين حقيقت، بسيار ضرورى است. اگر كسى طالب ايمان و سعادت فرزندان خود باشد، هرگز با زن غيرمسلمان ازدواج نمى كند، مگر اين كه فرزند نخواهد يا مطمئن باشد كه بتواند وظيفه دينى خود را در قبال او به خوبى انجام دهد.
    ازدواج زن مسلمان با مرد يهودى و مسيحى، بدون هيچ ترديدى ممنوع است؛ زيرا با توجه به ويژگى هايى كه در خُلق و خوى زن و مرد هست و تأثيرى كه زنان از شوهران مى پذيرند، نه تنها نمى توانند تعهد اسلامى خود را نسبت به فرزندان انجام دهند، بلكه خودشان نيز در معرض خطرند.





    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  2. تشكرها 3


  3. #22
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    3. سنخيت در احصان.


    كلمه (احصان) به معناى منع است و در قرآن كريم، اسم مفعول اين كلمه؛ يعنى (محصنات) در چهار معنا به كار رفته است:.

    1. زنان پاكدامن و عفيفى كه خود را از آلودگى و روابط نامشروع منع و محافظت مى كنند.(18).

    2. زنان شوهردارى كه درحصار شوهر هستند و ازدواج با آنان ممنوع است.(19).
    3. زنان آزادى كه دخالت ديگران در سرنوشت آنها ممنوع است.(20).
    4. منظور از احصان، اسلام است و طبق اين معنا، محصنات به زنان مسلمان گفته مى شود.


    در اين جا منظور ما از سنخيت در احصان، همان معناى اول است و در حقيقت، خواسته ايم از اصطلاح قرآن خارج نشويم.
    در قرآن مجيد، نه تنها به احصان زن توجه شده، بلكه در مورد مرد نيز اهميت احصان گوشزد گرديده است.
    ديديم كه در آيه پنجم سوره مائده، هنگامى كه حلال ها شمرده مى شدند. از زنان مسلمان و اهل كتاب كه هر دو به محصنات توصيف شده اند، به عنوان كسانى كه ازدواج با آنها حلال است، ياد شد؛ اما در همان آيه، بلافاصله، مرد را نيز محدود به احصان كرده و مى فرمايد:.


    إذا ءاتَيْتُمُوهُنَّ اُجُورَهُنَّ مُحْصِنينَ غَيْرَ مُسافِحينَ وَلا مُتَّخِذى أخْدانٍ؛.


    در صورتى شما مى توانيد با محصنات مسلمان يا اهل كتاب ازدواج كنيد كه كابين آنها را بدهيد و خود به احصان و پاكدامنى آراسته شويد و از زنا و رفيقه بازى خوددارى كنيد.








    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  4. تشكرها 3


  5. #23
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آيه سوم سوره نور نيز اين مطلب را به اين صورت بيان كرد كه: اصولا جذب و انجذابى ميان مرد زناكار و زن پاكدامن و زن زناكار و مرد پاكدامن نيست، بلكه تنها زناكاران هستند كه درحوزه تجاذب يكديگر قرار مى گيرند؛ زيرا به گفته شاعر:.

    كبوتر با كبوتر باز با باز

    كند هم جنس با هم جنس پرواز.
    دليل آن هم كاملا روشن است؛ آنهايى كه آيينه روحشان به زنگار بى عفتى و هرزگى آلوده نيست، در اعماق وجودشان نسبت به آنانى كه روحى آلوده به گناه و هرزگى دارند، احساس تنفر مى كنند.
    زنان پاكدامن، در نظر جامعه سرفراز و عزيزند و زن هاى هرزه، از چشم مردم افتاده و در منجلاب انزوا و بدبختى دست و پا مى زنند؛ مردها هم همين طورند.
    طبع پاكى كه به گناهان آلوده نشده، طالب پاكى است؛ چنين طبعى جز مجذوب پاكى نمى شود و جز پاكى را به خود جذب نمى كند و چه در اين زمينه زيبا و دلنشين است تعبير قرآن! كه مى فرمايد:.


    اَلخَبيثاتُ لِلخَبيثينَ وَالخَبيثُونَ لِلخَبيثاتِ وَالطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ؛(21).


    زن هاى پليد براى مردهاى پليد و مردهاى پليد براى زن هاى پليد و زنان پاك براى مردان پاك و مردان پاك براى زنان پاكند.

    مولوى داستانى نقل به اين مضمون مى كند كه:.


    آن حكيمى گفت: ديدم در تكى

    مى دويدى زاغ با يك لك لكي.
    در عجب ماندم بجستم حالشان
    تا چه قدر مشترك يابم نشان.

    چون شدم نزديك، من حيران و دنگ
    خود بديدم هر دوان بودند لنگ!.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  6. تشكرها 3


  7. #24
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    معلوم مى شود كه تا سنخيت نباشد، محال است كه دو موجود متخالف، با يكديگر اتحاد پيدا كنند. زاغ و لك لك با هم سنخيتى ندارند، ليكن عارضه لنگى توانسته است آنها را رفيق راه و همدم و مونس يكديگر سازد.

    مولوى به دنبال نقل داستان فوق چنين مى گويد:.


    با زبان معنوى گل با جعل

    اين همى گويد كه اى گنده بغل.
    گر گريزانى زگلشن بى گمان
    هست آن نفرت كمال گلستان.
    غيرت من بر سر تو دور باش
    مى زند كاى خس از اين جا دور باش.
    ور بياميزى تو با من اى دنى
    اين گمان آيد كه ازكان مني.
    بلبلان را جاى مى زيبد چمن
    مر جعل را در چمن خوشتر وطن.
    حق مراچون از پليدى پاك داشت
    چون سزد بر من پليدى را گماشت.


    براى اين كه زن و مرد بتوانند در محيط خانواده، از سعادت واقعى برخوردار شوند، اسلام سنخيت در احصان را مورد توجه قرار داده و از اين رهگذر، به دوام و استحكام خانواده ها نيز كمك فراوان كرده است.








    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  8. تشكرها 3


  9. #25
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    4. كفائت.


    باز هم بر اين مطلب اصرار مى ورزيم كه مقصود از ازدواج، تنها آميزش جسمى و تلاقى فيزيكى نيست، بلكه آميزش و اتحاد جان ها و روان ها نيز مورد عنايت است.
    چگونه ممكن است دو انسانى كه هيچ تشابه روانى ندارند، بتوانند عمرى را با تفاهم در زير يك سقف بگذرانند و از كثرت و تباين، به وحدت كامل و توافق برسند!.
    مى گويند: شهيد بلخى كه يكى از علما بود، تنها نشسته بود و مطالعه مى كرد، جاهلى بر او وارد شد و گفت: تنها نشسته اى! وى در جواب گفت: حال كه تو آمدى، تنها شدم!.
    هم نشينى با بعضى از افراد، زجرى دارد كه تنهايى ندارد. سعدى بر اين نكته، واقف است كه: (چندان كه عالم را از جاهل نفرت است، جاهل را از عالم وحشت است!).
    بسيارند كسانى كه از كفائت زن و شوى، هم طبقه بودن آنها از لحاظ ثروت و مقامات مادى، مى فهمند؛ اين گونه برداشت ها نه منطقى است و نه اسلامى.
    امام صادقژ: به اينها فرموده است كه:.


    اَلمُؤمِنُونَ بَعْضُهُمْ أكْفاءُ بَعْضٍ؛(22).

    بعضى از مؤمنان كفو و همتاى يكديگرند.


    مردم مؤمن با يكديگر، كفائت دارند.
    در تاريخ و احاديث اسلامى آمده است كه پيامبر خداْ جويبر را كه مرد تهيدستى بود، به خانه زياد بن لبيد كه مردى متمكن بود، فرستاد و از او خواست كه دختر خود را به وى بدهد.
    زياد به حضور پيامبر آمد و گفت: ما دخترانمان را به كسانى مى دهيم كه با ما كفائت داشته باشند.








    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  10. تشكرها 3


  11. #26
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    پيامبر خداْ فرمود:.


    جُوَيْبِر مُؤمِن، وَالمُؤْمِنُ كُفو لِلْمُؤْمِنَةِ، وَالمُسْلِمُ كُفْو لِلْمُسْلِمَةِ، فَزَوِّجْهُ يا زِياد وَلا تَرْغَبْ عَنْهُ؛(23).


    جويبر، مؤمن است و مرد مؤمن كفو و همتاى زن مؤمنه و مرد مسلمان كفوِ زن مسلمان است. دختر را به او بده و به اين كار بى ميل نباش.


    و با اين ارشاد، ذلفا (دختر زياد) كه دخترى شايسته بود، به همسرى جويبر درآمد.
    اين مطلب كه در اين گونه روايات آمده، در مبحث (سنخيت در ايمان) نيز روشن شده است و چيز تازه اى نيست.

    آنچه در اين جا تازگى دارد، همان كفائتى است كه از لحاظ رفعت و علوِّ مرتبه انسانيتِ شخص مطرح است و در اين زمينه، در منابع اسلامى آمده است كه:.

    اگر خداوند فاطمه را براى على خلق نمى كرد بر روى زمين از آدم به بعد، هيچ كس با او كفائت نداشت.(24).
    مرحوم مجلسى اول، ذيل همين حديث مى گويد:.
    البته بعضى از پيامبران جد فاطمه هستند و نمى توانند با او ازدواج كنند، ولى موسى و عيسى جد او نيستند؛ اما كفو او هم نيستند و اين، دليل است بر اين كه مقام حضرت زهرا از مقام آن پيامبران اولو العزم بالاتر است. چنان كه بر برترى مقام على(ع) هم دلالت دارد.
    در اين جا مقصود ما از كفائت زن و شوى، همين مفهوم لطيف است؛ علاوه بر اين كه زن و شوى در انسانيت و احصان، سنخيت و كفائت دارند، بايد از لحاظ اخلاقى و درجه و مرتبه انسانيت نيز سنخيت داشته باشند. اين مفهوم را ما به پيروى از روايات و رهنمودهاى اسلام، باواژه كفائت مشخص كرده ايم.
    امام صادق(ع) فرمود:.


    اَلكُفْو أنْ يَكُونَ عَفِيفاً وَعِنْدَهُ يَسار؛(25).


    كفائت شخص اين است كه پاكدامن باشد و بتواند هزينه ازدواج و خانواده را تأمين كند.

    عفت و پاكدامنى يك امر اخلاقى است؛ كسى كه عفيف نيست، از لحاظ اخلاقى دچار انحطاط است. پر واضح است كه كسى كه دچار انحطاط اخلاقى است، با كسى كه در مرتبه فضيلت اخلاقى است، كفائت ندارد؛ در حديث زير، اين حقيقت، واضح تر بيان شده است:.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  12. تشكرها 3


  13. #27
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    پيامبر خداْ فرمود:.


    اِذا جا ءَكُم مَنْ تَرْضَوْنَ خُلْقَهُ وَدينَهُ فَزَوِّجُوهُ وإلاّ تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَة فِى الأرْضِ وَفَساد كَبير؛(26).


    هرگاه كسى آمد كه اخلاق و دينش را مى پسنديد، به او همسر بدهيد و اگر ندهيد، در روى زمين، فتنه و فسادى بزرگ است.

    و نيز فرمود:.


    النِّكاحُ رِقّ فَاِذا أنْكَحَ اَحَدُكُمْ وَليدَهُ فَقَدْ أرَقَّها، فَلْيَنْظُرْ أحَدُكُمْ لِمَنْ يرقُّ كَريمَتَهُ؛(27).


    زناشويى محدود كردن آزادى است، هنگامى كه دخترى را شوهر مى دهيد، آزادى او را محدود مى كنيد. ببينيد آزادى دخت گرامى خود را به دست چه كسى محدود مى كنيد.


    در كتاب هاى فقهى ما آمده است كه:.


    هرگاه ولى (پدر يا جد پدرى)، دخترى را از ازدواج با مردى كه كفائت دارد، منع كند و دختر به اين ازدواج مايل باشد، اجازه ولى لازم نيست؛ اما اگر او را از ازدواج با كسى كه به نظر عرف، كفائت ندارد منع كند، دختر بايد اطاعت كند، بلكه اگر او را از ازدواج با كسى منع كند كه كفائت شرعى دارد، ولى براى خانواده ننگ و زشتى محسوب مى شود، بايد اطاعت كند.(28).
    كفائتى كه در اين مسأله مورد نظر است، تنها كفائت از لحاظ ايمان و اسلام نيست، بلكه مربوط به جنبه هاى اخلاقى و فضايل و كمالات انسانى نيز هست.
    يقينا كسانى كه طالب سعادت بيشتر هستند و مى خواهند فرزندانى لايق بپرورانند، به اهميت اين شرط بيشتر و بهتر توجه مى كنند.
    تا اين جا هر چه گفتيم، درباره سنخيت ها بود. لازم است درباره تضاد يا عدم تجانس نيز مقدارى بحث كنيم.







    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  14. تشكرها 3


  15. #28
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    تضاد و عدم سنخيت.


    ارزش يك زن و كمال او، در زن بودن و كامل بودن در جنبه هاى زنانگى و ارزش و كمال يك مرد، كامل بودن او در جنبه هاى مردانگى است. اگر مرد، گرايش زنانه و زن گرايش مردانه پيدا كند، كمال نيست، حتى از نظر اسلام، بعضى از صفات است كه زيبنده مردان و بعضى از صفات است كه زيبنده زنان است.
    از آن جا كه زن در محافظت مرد قرار مى گيرد، بايد مرد داراى غيرت ناموسى باشد و ناموس خود را از دستبرد و تجاوز ناپاكان حفظ كند؛ به همين جهت، غيرت، زيبنده مردان است، نه زنان.


    اميرمؤمنان على(ع) فرمود:.



    غَيْرَةُ المَرْأةِ كُفْر وغَيْرَةُ الرَّجُلِ إيمان؛(29).


    غيرت زن، كفر است و غيرت مرد، ايمان.


    و نيز فرمود:.


    خِيارُ خِصالِ النِسِاءِ شرارُ خِصالِ الرِجالِ: الزَهْوُ وَالجُبْنُ وَالبُخْلُ، فَإذا كانَتِ اَلمَرأةُ مَزْهُوّةً لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِها، وَإِذا كانَتْ بَخِيْلَةً حَفِظَتْ مالَها وَمالَ بَعْلِها، وَإذا كانَتْ جَبانَةً فَرِقَتْ مِنْ كُلِّ شَى‏ءٍ يَعْرِضُ لَها؛(30).


    بهترين صفات زنان، بدترين صفات مردان است: تكبر، ترس و بخل. پس، هرگاه زن متكبر باشد، خود را تسليم هر ناكسى نمى كند و هرگاه بخيل باشد، مال خود و شوهرش را حفظ مى كند و هرگاه ترس داشته باشد، خود را از بدنامى دور نگاه مى دارد.
    زن بودن، هنر مى خواهد. همچنان كه مرد بودن نيز هنر مى خواهد. مردى كه گرايش زنانه دارد، زن نمى شود، اما از مقام مردانگى هم سقوط مى كند. همچنين زنى كه گرايش مردانه دارد، مرد نمى شود، اما از مقام زنانگى نيز سقوط مى كند و به قول آن بانوى دانشمند عرب دكتر بنت الشاطى: (تبديل به جنس سوم مى شود!).
    اسلام به قدرى روى اين مسأله حساسيت دارد كه حتى با اين كه زن يا مرد، لباس يكديگر را بپوشند مخالف است. امام صادق(ع) مى فرمود:.
    رسول خدا زن و مرد را از اين كه در پوشيدن لباس، شبيه يكديگر شوند، منع مى كرد.(31).





    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  16. تشكرها 3


  17. #29
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    پيامبر خداْ مى فرمود:.

    خداوند لعنت كند زنانى را كه خود را همانند مردان مى كنند و خداوند لعنت كند مردانى را كه خود را همانند زنان مى كنند.(32).
    متأسفانه، يكى از گرفتارى هاى بشر عصر ما كه ارمغان تمدن غربى است، حالت گريز غالبِ زنان غربى از زنانگى و گرايش آنان به طرف مردانگى است. اين عارضه كما بيش در مردان غربى نيز پيدا شده است.
    مساحقه زنان ناشى از همين عارضه است. طرز آرايش و لباس پوشيدن و ژست هاى برخى از زنان، ناشى از همين انحراف است.
    قاعده اين است كه زن، براساس سنت آفرينش، مرد را به دنبال خود مى كشد و او را مجذوب خود مى كند، لذا مرد به خواستگارى زن مى رود و پس از توافق، امر ازدواج صورت مى گيرد و زندگى مشترك، تشكيل مى شود.
    هر چه مرد در مردانگى و زن در زنانگى خود قوى تر باشند، اين كشش، طبيعى تر و تركيب و اتحاد، كامل تر خواهد بود.
    از قديم گفته اند: (شب زفاف، كم از تخت پادشاهى نيست!).
    زنى بهتر مى تواند شكار مرد باشد و در شب زفاف، برتر از تخت پادشاهى در دل و جان مرد كشش و طلب به وجود بياورد، كه: از خصلت هاى زنانه قوى ترى برخوردار باشد.
    مردى شب زفاف را گران بهاتر از تخت پادشاهى مى داند كه در محيط پاك و بى آلايشى زيسته باشد و روابط نامشروع، بر جامعه اش حاكم نباشد و خود واقعاً مرد و داراى خصلت هاى مردانه باشد.
    اين جاست كه هر چه زن و مرد از لحاظ مردانگى و زنانگى نامتجانس تر باشند و جاذبه هاى زنانه و ميل و طلب مردانه، قوى تر باشد، سعادت و كاميابى آنها در زندگى بهتر تأمين مى شود.
    امام صادق(ع) فرمود:.


    مِنْ أخْلاقِ الأنبياءِ حُبُّ النِساءِ؛(33).


    علاقه به زنان، از اخلاق پيامبران است.







    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  18. تشكرها 3


  19. #30
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    بديهى است، مردى كه در مردانگى خود كامل باشد، به جنس مخالف علاقه مند است و پيامبران - كه انسان كامل بوده اند - از اين جهت الگو بوده اند و از راه مشروع، محبت خود را به جنس مخالف ابراز مى داشته اند.


    پيشوايان دينى ما، محبت مرد به زن را نشان زيادى ايمان دانسته اند؛ يعنى همان طورى كه ايمان به خدا، برآوردن يك نياز فطرى است و كمال محسوب مى شود، محبت به زنان نيز برآوردن يك نياز فطرى و كمال است.
    امام صادق(ع) فرمود:.
    ما أظُنُّ رَجُلاً يزدادُ فى الإيمانِ خَيْراً إى ازدادَ حُبّاً للنِساء؛(34).


    گمان نمى كنم مردى از لحاظ ايمان بر خير خود بيفزايد، مگر اين كه بر محبتش به زنان نيز افزوده مى شود.


    در همين رابطه است كه در مورد صفات كماليه زن نيز تعبيراتى حكيمانه در منابع اسلامى آمده است:.
    پيامبر خداْ فرمود:.



    أَفْضَلُ نِساءِ أمّتِى اَصْبَحُهُنَّ وَجهاً وَأقَلُّهُنَّ مهراً؛(35).


    بهترين زنان امت من آنهايى هستند كه صورتشان زيباتر و مهرشان كمتر باشد.


    در حقيقت مى خواهد بگويد: زيبايى صورت يا مهر كم، به تنهايى كمال نيست، بلكه وقتى با هم همراه مى شوند، كمال است؛ زيرا معلوم مى شود كه زن نمى خواهد زيبايى صورت خود را به مهر بفروشد.
    امام باقر(ع) فرمود:.


    إذا أرادَ أحَدُكُمْ أنْ يَتَزَوَّجَ فليَسأَلْ عَنْ شَعْرِهِا كَما يَسْأَلُ عَنْ وَجْهِها، فَإنَّ الشعْرَ أحَدُ الجَمالَيْنِ؛(36).


    هنگامى كه يكى از شما مى خواهد ازدواج كند، از موى زن سؤال كند، همان گونه كه از صورتش سؤال مى كند، زيرا مو يكى از زيبايى هاست.


    پيامبر خداْ فرمود:.
    بهترين زنان شما، زنى است كه فرزند بزايد و مهربان باشد و خودش را بپوشد و پاكدامن باشد؛ در ميان خانواده اش عزيز و نزد شوهرش رام باشد، در برابر همسرش خود را جلوه بدهد و در برابر مردان بيگانه خود را حفظ كند، سخن شوهرش را بشنود و او را اطاعت كند و در خلوت، خود را در اختيار اوقرار دهد.(37).
    درباره دو تعبير درحديث فوق كمى دقت كنيم كه عبارتند از: پوشش و پاكدامنى. زنانى كه پوشش ندارند ، كمتر در جذب مرد و ايجاد حالت طلب و عطش در مردان موفقند. پوشش به زنان، وقار و عظمت مى بخشد و آنها را در دل مردان به صورت بت هاى افسانه اى قرار مى دهد، اما زنانى كه به اصطلاح دست و دل بازند و با جلوه گرى ها و طنازى ها، اخلاق جاهليت را در جامعه رواج مى دهند(38)، بدانند كه يك هزارم زنانى كه پوشش دارند، در نزد مردان ارزش ندارند و به همين جهت، در كار خويش موفق هم نيستند و مردانى كه به آنها دل مى دهند، دلى همه جايى و وحشى دارند.
    پاكدامنى نيز به گوهر وجود زن ارزش مى دهد. زنان هر جايى و هرزه، خود را در حد مبلغ ناچيزى كه دريافت مى كنند، تنزل مى دهند و به هيچ وجه نمى توانند براى خود جايى در دلى باز كنند.
    آنها بايد بدانند كه فقط وسيله اى براى اطفاى شهوات شيطانى مردان هوسباز هستند و هرگز كسى به آنها به عنوان شريك زندگى و يار و همدم و مونس نگاه نمى كند و روزى كه جلوه جوانى خود را از دست دادند، متوجه مى شوند كه آن مردانى كه مگس وار گرد شيرينى مى چرخيدند، آنها را فراموش مى كنند.









    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  20. تشكرها 3


صفحه 3 از 13 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •