(...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 5 از 13 نخستنخست 123456789 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 125
  1. #41
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    محور فلسفه اين عشق هم تنها انسان نيست، بلكه كل جهان است و مى شود گفت: اگر جاذبه عشق نبود،

    جهانى هم نبود.
    دور گردونها ز موج عشق دان
    گر نبودى عشق بفسردى جهان.
    كى جمادى محو گشتى در نبات!
    كى فداى روح گشتى ناميات!.
    روح كى گشتى فداى آن دمى
    كز نسيمش حامله شد مريمى!.
    هر يكى بر جا ترنجيدى چو يخ
    كى بدى پران و جويان چون ملخ!.
    ذره ذره عاشقان آن كمال
    مى شتابد در علو همچون نهال.
    منتظر در غيب، جان مرد و زن
    مول مولت چيست زوتر گام زن.


    اگر ديده مى شود كه خانواده ها روى مهريه فرزندان خود تكيه مى كنند، بيشتر به خاطر نگرانى از آينده و متلاشى شدن كانون خانوادگى است. آنها بيم اين دارند كه دخترشان در آغاز يا نيمه راه زندگى مشترك شكست بخورد و احياناً با داشتن يك يا چند فرزند، به دريافت طلاقنامه خود گرفتار آيد و در صف بيوه هاى جامعه قرار گيرد. بنابراين، مهريه سنگين، به منزله يك تضمين است تا اولاً شوهر ازترس اداى آن به فكر جداي و تجديد همسر نيفتد و ثانياً اگر چنين فكرى به سرش افتاد، لااقل براى زن از نظر مالى اعتبارى وجود داشته باشد.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  2. تشكرها 3


  3. #42
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض









    اين نگرانى بى مورد هم نيست. روابط آزاد و لاابالى گرى ها باعث بالا رفتن آمار طلاق در دنيا شده است. اگر در يك درياى متلاطم و توفانى، ملوانان بيم غرق شدن داشته باشند، تعجب ندارد. وقتى جوامع بشرى بر اثر بى بندوبارى ها و هرزگى ها همچون گرداب هاى مهلك شده باشند و قربانى آن هم خانواده ها باشند، چرا پدرها و مادرها براى آينده فرزندان دلبندشان دل نسوزانند و مضطرب و نگران نباشند!.

    بسيار واضح است كه مهريه گزاف، همچون يك ريسمان يا زنجير محكمى است كه مى شود به وسيله آن شكل ظاهرى خانواده را حفظ كرد و يك انسان آماده فرار را به اسارت گرفت و يك زندگى سرد و تلخ و بى روح و نشاط را كه نامش زندگى خانوادگى است، ولى از ويژگى هاى آن به كلى عارى و خالى است، تداوم بخشيد.
    خانواده جاذبه مى خواهد. اين جاذبه بايد به قدرى قوى باشد كه براى حفظ هر يك از زوجين، هيچ گونه نيازى به كند و زنجير و ايجاد ترس و وحشت نباشد؛ در غير اين صورت، ولو اين كه زن و مردى عمرى را در زير يك سقف با هم بگذرانند و با يكديگر پيوند جسمى هم داشته باشند، به خاطر عدم پيوند روحى و انس والفت قلبى، احساس سعادت و خوشبختى نخواهند كرد.


    پس زبان بى زبانى خوش تر است

    همدلى از همزبانى خوش تر است.


    اگر فرض كنيم كه پدران و مادران بتوانند با مهريه گزاف، دخترانشان را از بيوگى و دربه درى حفظ كنند و جلو متلاشى شدن خانواده را بگيرند، تكليف مردها چيست آخر، هميشه هم مرد در صدد گريز و شانه خالى كردن از زير بار وظيفه نيست. گاهى زن مقصر است و گاهى هم هر دو!تازه، آن زنى كه پاى مردى را در دام مهريه بسته و دل او را به رشته مهر و محبت نكشيده، چگونه مى تواند خوشبخت باشد! يا آن مردى كه فقط با تكيه به اين كه اسلام اختيار طلاق را به او سپرده است، زن را براى خود نگاه مى دارد و هيچ پيوند روحى ميان او و همسرش نيست، چگونه مى تواند آسوده و آرام باشد! پس بايد فكر ديگرى كرد. بايد معيارهاى اصيل را شناخت و به كار گرفت. بايد اخلاق اسلامى را در جامعه زنده كرد. بايد موازين اسلامى در معاشرت ها و روابط زن و مرد، مورد توجه اكيد قرار گيرد. درمان كردن كارى است منطقى؛ اما منطقى تر از آن، پيشگيرى است.






    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  4. تشكرها 4


  5. #43
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض










    اين را هم بايد بدانيم كه بالا بردن مهريه، اگر بدترين درمان نباشد، بهترين هم نيست. ارشاد كردن زنان و مردان، در تداوم پيوند خانواده نقش بسيار مؤثرى دارد. اگر سرگذشت و سرنوشت كودكانى كه به خاطر متلاشى شدن خانواده، به فساد و بدبختى و تباهى كشيده شده اند، در رسانه هاى گروهى براى خانواده ها تشريح شود، روح فداكارى و گذشت در وجود زوجين تقويت مى شود و به خاطر هوس هاى زودگذر و بهانه هاى پوچ و لغزش هاى قابل گذشت، يكديگر را به محكمه طلاق نمى كشانند.

    مگر چه مانعى دارد كه زن، در برابر هوس خويش زانو نزند و تسليم خواسته هاى دل نشود و به حال مردى توجه كند كه به او دل داده و خودش را وقف سعادت او و فرزندانش كرده است، يا چه عيبى دارد اگر مردى ملاحظه زحمات همسرى را كند كه تا نيمه راه زندگى همراه او آمده و صاحب فرزند يا فرزندانى شده و اكنون به وفادارى همسر خود نياز دارد و نبايد او را با تازه ترى مبادله كرد.
    مولوى در داستان آن پادشاهى كه به هواى كنيزكى لشكر كشى ها كرده واو را به دست آورده و سرانجام، به خاطر همسر خويش از كردار خود پشيمان شده بود، چنين مى گويد:.

    زان سبب كز غيرت و رشك كنيز
    مادر فرزند دارد صد ازيز.
    مادر فرزند را بس حق هاست
    او نه درخورد چنين جور و جفاست.
    رشك غيرت مى برد خون مى خورد
    زين كنيزك سخت تلخى مى برد.

    بنابراين، دل بستن به مهريه، معقول نيست، زيرا اگر مهريه به خاطر جلوگيرى از متلاشى شدن خانواده است، بايد فكر ديگرى كرد. مهريه براى بنيان خانواده، مانند نقش و نگار است و اگر خانه اى از پاى بست ويران باشد، از نقش و نگار آن چه طرفى مى توان بست و اگر مهريه به خاطر حفظ ظواهر و تفاخر ومباهات و عناوين خيالى و تشريفات است، كه باز بدتر! مگر يك دختر يا زن، يك انسان نيست! آيا انسانيت را مى شود به كميت و چند و چون سنجيد آيا آدمى كه ارزش خود را در بالا بودن مهريه جستجو مى كند، ارزش حقيقى خود را گم نكرده است! چرا آب را رها كنيم و به دنبال سراب بگرديم! چه فرق مى كند كه انسان ارزش خود را در پول يا مقام يا خانه مجلل يا لباس گران بها و تجملات بيابد يا در مهر سنگين!.

    جامه همان به كه بر تن تو كند فخر
    خواهى ابريشمين و خواهى كتان.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  6. تشكرها 5

    tamana (25-09-1391), مدير اجرايي (24-09-1391), نرگس منتظر (24-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (24-09-1391), عبدالله91 (12-03-1392)

  7. #44
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض










    بى جهت نيست كه پيامبر گرامى اسلامْ، مهريه همسران و دختران خود را پانصد درهم قرار داده است‏(14) و براى همسرىِ دخترِ خويش مردى چون على را انتخاب كرد كه از مال و منال دنيا دستش تهى و از انسانيت و كمالات انسانى عالى ترين بهره را داشت و در همين رابطه به فاطمه فرمود:.

    فَوَاللّهِ لَوْ كانَ فى أهلى خَير منه مازَوّجْتُكِهِ،(15).

    اگر در ميان كسان خويش، بهتر از على سراغ داشتم، تو را به على نمى دادم.

    خانواده اى كه با پيوند با ميمنت زهرا و عليى به وجود آمد، بهترين و كامل ترين الگوى يك خانواده در اسلام است و تمام معيارهاى اسلامى در آن متجلى است و آنچه در آن اهميتى ندارد، مهريه و ماديات است. بد نيست جوان هاى ما بدانند كه امام صادق(ع) فرمود:.

    إنَّ عَليّاً(ع) تَزَوَّجَ فاطِمَةَ عَلى بُردٍ وَ دِرْعٍ وَفِراشٍ كانَ مِنْ إهابِ كبشٍ؛(16).

    على با فاطمه ازدواج كرد، در حالى كه سرمايه او يك برد و يك زره و يك پوستين بود.

    آيا مى شود از اين ساده تر زندگى مشترك خانوادگى را آغاز كرد اگر جوانان ما براى بستن پيمان زناشويى، اين الگو را در نظر گيرند، به آسانى بر حل مساله ازدواج غلبه مى كنند و بدون ترديد، مى توانند در پرتو سادگى و گريز از تشريفات و تجملات، به سعادت واقعى نيز برسند، چنان كه اعضاى نخستين خانواده نمونه اسلام رسيدند.
    پول زياد و خانه وسيع و تجملات و تشريفات، اركان سعادت نيستند. مهريه گزاف، درمان دردهاى خانواده ها نيست، بلكه پيوندهاى عاطفى و همبستگى و همدلى ركن اصلى است. به جاى تلاش كردن در اين امور، بايد در امر اتحاد و يگانگى تلاش كرد و خلاصه، يار جُست نه رقيب و عاشقِ خود جست، نه عاشق ظواهر مادى و زرق و برق هاى دنيوى! و چه زيبا گفته است سقراط در جواب آنانى كه به خانه كوچك و كج و معوج او ايراد مى گرفتند! شعر زير زيبا و خواندنى است:.






    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  8. تشكرها 5

    tamana (25-09-1391), مدير اجرايي (24-09-1391), نرگس منتظر (24-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (24-09-1391), عبدالله91 (12-03-1392)

  9. #45
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    خانه اى مى ساخت سقراط حكیم
    .
    گردِ وى از خلق غوغايى بخاست.
    هر كسى از خانه اش عيبى گرفت.
    اين زخردى و كجى و آن كم و كاست.
    آن يكى مى گفت: از اين گونه وثاق.
    كى سزا و در خور استاد ماست!.
    جملگى همراه گفتند: اى حكيم.
    اين چنين خانه نه درخورد شماست.
    زانكه از تنگى و خردى اندر آن.
    كس نمى داند شدن از چپ و راست.

    فيلسوف از اين سخن خنديد و گفت:.

    دوستان، اين خرده گيرى ها خطاست.
    كاشكى اين كلبه ناچيز من.
    پرتوانستى شد از ياران راست‏(17).
    با اجراى صيغه عقد، نصف مهريه اى كه بر سر آن توافق شده، به زن تعلق مى گيرد و با هم بستر شدن آنها تمام مهريه متعلق به اوست و به هر حال، دينى است بر عهده شوهر كه بايد ادا كند؛ اما اگر قبل از اين كه هم بستر شوند، از يكديگر جدا گردند و در ضمن صيغه عقد درباره مهريه، سخنى به ميان نيامده است، بر مرد است كه در حد توانايى خود چيزى به زن بدهد.
    قرآن كريم در اين باره مى فرمايد:.


    مَتِّعُوهُنَّ عَلَى المُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى المُقتِرِ قَدَرُهُ مَتاعاً بِالمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى المُحْسِنينَ؛(18).

    بايد به اندازه توانايى خود چيزى به زن بدهيد و اين حكم حقى است بر نيكوكاران

    به طور كلى، اسلام براى جنبه هاى اقتصادى خانواده، مقررات خاصى دارد كه مسأله مهريه هم بايد در كادر همان مقررات، مورد مطالعه قرار گيرد و اگر درنظر بگيريم كه زن از مال شوهر و پدر و مادر ارث مى برد و نفقه او بر عهده شوهر و قبل از ازدواج، در صورت عدم تمكن، بر عهده پدر است، متوجه مى شويم كه تكيه نكردن زياد روى مهريه، هيچ گونه زيانى متوجه زن نكرده، بلكه مقام او را نيز بالا برده است و ما قبلاً از رسول گرامى اسلامْ نقل كرديم كه بهترين زنان امت وى آنانى هستند كه صورتشان زيباتر و مهرشان كمتر باشد؛ يعنى درصدد اين نباشند كه جمال و زيبايى خداداد خود را با پول مبادله كنند.





    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  10. تشكرها 5

    tamana (25-09-1391), مدير اجرايي (24-09-1391), نرگس منتظر (24-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (24-09-1391), عبدالله91 (12-03-1392)

  11. #46
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض









    با مطالعه در جنبه هاى اقتصادى خانواده، در مى يابيم كه پيوند زناشويى تنها در وحدت و اتحاد جسمى و روحى اثر نمى گذارد، بلكه در جنبه هاى اقتصادى نيز مؤثر است و ما اين مطلب را به بحث مستقلى موكول مى كنيم و حال به مطلب ديگرى مى پردازيم.

    در آغاز گفتيم: آن جا كه ازدواج، مقدمه اى براى تشكيل خانواده و ايجاد كانون صفا و محبت است، مهريه آن قدر كم اهميت مى شود كه اگر در ضمن اجراى عقد، اشاره اى به آن نشود، عقد صحيح است.
    مفهوم سخن فوق اين است: آن جا كه ازدواج، مقدمه تشكيل خانواده نباشد، مهريه آن قدر اهميت پيدا مى كند كه اگر در ضمن اجراىِ عقد، اشاره اى به آن نشود، عقد باطل است.

    حقيقت اين است كه: اسلام بنا به مصالحى - كه بحث خواهيم كرد - نوعى ازدواج به نام (ازدواج موقت) تشريع كرده است كه برخلاف (ازدواج دايم) هدفِ آن، تشكيل خانواده و آثار و نتايج آن نيست، بلكه به خاطر محرم بودن يا رفع نياز جنسى زن و مرد صورت مى گيرد و صد البته كه براى جلوگيرى از زنا و انحرافات و گناه، تشريع آن بسيار جنبه حياتى دارد و براى اشخاصى كه به خاطر تحصيل يا سربازى يا مسافرت، قادر به تشكيل خانواده نيستند و درعين حال ممكن است به گناه كشيده شوند، بسيار لازم است.

    اين ازدواج، از نظر تشريفات، بسيار سبك است. زن حق نفقه ندارد و همچنين - در صورت عدم اشتراط - از شوهر ارث نمى برد و آن گونه حقوقى كه در ازدواج دايم براى زن و مرد مقرر است، وجود ندارد؛ اما تنها چيزى كه در آن اهميت پيدا مى كند، مهريه است.
    در صيغه عقد ازدواج موقت، هم بايد مهريه ذكر شود و هم مدت ازدواج، اگر اولى ذكر نشود، ازدواج، باطل و اگر دومى ذكر نشود، ازدواج دايم است.
    با توجه به اين كه در ازدواج موقت، زن نه حق نفقه دارد و نه از شوهر ارث مى برد، تنها پشتوانه اى كه براى زن از نظر اقتصادى باقى مى ماند، مهريه است.






    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  12. تشكرها 4


  13. #47
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض











    نكته ديگرى نيز در خور توجه است و آن اين كه: در ازدواج دايم، اگر كار زن و شوهر به جدايى بكشد؛ درمدتى كه در عده طلاق است و نمى تواند شوهر كند، بايد نفقه اش تأمين بشود، اما در ازدواج موقت، پس از پايان مدت نيز زن حق نفقه ندارد؛ اگر چه موظف است كه در صورت هم بسترى و عدم يائسگى، مدتى را كه اسلام مقرر داشته است، در عده شوهر باقى بماند.

    همين نكته، ما را به اهميت هر چه بيشترمهريه در ازدواج موقت، واقف مى سازد و به همين جهت، بايد به تفاوت هاى ماهوى دو نوع ازدواج و نقش مهريه در هر يك از آنها توجه داشته باشيم.
    اگر در ازدواج دايم كه پايه يك زندگى مشترك براى همه دوران عمر است، بنابراين است كه حتماً مهريه اى در كار باشد، بهتر اين است كه معادل همان پانصد درهمى باشد كه پيامبر بزرگ اسلامْ، براى زنان و دختران خويش قرار داد.
    در روايات ما گفته شده است كه سنت محمّدىْ در مورد مهريه پانصد درهم است‏(19) و به همين جهت، در خاندان پيامبر از اين مبلغ كه به (مهر السنه) معروف است تجاوز نمى شده است و مؤمنان و متدينان نيز از همين سنت، تبعيت كرده و مى كنند.

    در كتب تاريخ آمده است كه معاويه از دختر زينب كبرى و عبدالله براى يزيد، خواستگارى كرد و به فرستاده خود توصيه نمود: به پدر و مادر دختر بگويد كه اگر با ازدواج آنها موافقت كنند، دين آنها را ادا مى كند و اختيار تعيين مهريه را هم به دست خود آنها مى سپارد و هر اندازه پول بخواهند به آنها مى دهند.
    پدر و مادر دختر گفتند: اختيار دختر و همه ما به دست دايى دخترحضرت امام حسين(ع) است. هر چه ايشان تصميم بگيرند، مورد قبول ماست.

    اما امام حسين(ع) فرمود: (اگر يزيد لايق همسرى اين دختر بود، مهريه اش همان مهرالسنه بود. ما دخترمان را به پول نمى دهيم و عادتمان اين نيست كه به وسيله دختر به شوهر دادن، دين خود را ادا نماييم.).

    سپس دختر را به عقد پسر عمويش درآورد و قطعه زمينى هم به آنها بخشيد.(20).








    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  14. تشكرها 4


  15. #48
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در عين حال، پذيرش (مهر السنه) از سوى زن به عنوان يك امر مستحب و فضيلت و ارزش اسلامى توصيه مى شود و اگر كسى مايل به انجام يك مستحب نباشد، مورد ملامت نيست. به خصوص كه انجام اين مستحب، بايد به عنوان يك سنت، در جامعه جا بيفتد و احياناً موجب اهانتى نباشد.خوشبختانه، همان طورى كه در جامعه ما وجدان مذهبى بيدار شده و تحولات معنوى بسيارى به وجود آمده، زمينه براى پذيرش اين سنت نيز در حال گسترش است. مى شناسم جوانانى كه يك دوره تفسير الميزان را مهريه قرار داده اند يا به نام چهارده معصوم، با چهارده هزار تومان مهريه، با يكديگر پيوند زندگى مشترك بسته اند.

    خوشبختانه در برنامه هايى كه اسلام در زمينه هاى مختلف به ويژه در مورد خانواده دارد، آن قدر جاذبه وجود دارد كه اگر درست عرضه شوند و زمينه هاى عملى براى آنها فراهم گردد، مردم بسيارى هستند كه با آغوش باز استقبال مى كنند.
    اكنون به بركت جاذبه اسلام، مى بينيم كه ملت ما روزى نيست كه قربانى هايى در راه انقلاب و جمهورى اسلامى ندهد؛ آيا ملتى كه اين چنين از خود گذشتگى مى كند، از چشم پوشى از اين گونه تجملات و تشريفات عاجز است يا دريغ مى ورزد.
    اينك ملت ما به مرحله اى رسيده كه وسيله رهايى و آزادى خود را - به حق - اسلام شناخته است. بدون ترديد، ملتى كه به چنين شناختى رسيده، بدون هيچ گونه مسامحه اى حاضر است قوانين و احكام اسلام را مو به مو اجرا نمايد و حتى مستحبات را نيز عمل كند.
    اضافه مى كنم كه زيبايى زندگى و تجلى كامل ديندارى، فقط در ترك محرمات و فعل واجبات نيست، بلكه عمل به مستحبات و ترك مكروهات نيز در اين جهت مؤثر است.





    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  16. تشكرها 4


  17. #49
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پى‏نوشتها:‌


    1.
    لوكانَ مثلكِ كلّ أُمٍ‏ّ برّة
    غنِى البنونَ بِها عنِ الآباءِ.
    ر.ك: زنان قهرمان، به همين قلم.
    2.
    لعمرُكَ إنَّنى لأُحِبُّ داراً
    تكونُ بها سكينة والرُبابُ.
    أُحبُّهُما وأبذِلُ جُلَّ مالِى
    وليسَ لعاتبٍ عندِى عتابُ.
    3.روضة المتّقين، ج‏8، ص‏82.
    4.روضة المتّقين، ج‏8، ص‏82.
    5.همان، ص‏86.
    6.همان، ص‏82و 83.
    7.نور (24) آيه 33.
    8.همان، آيه 32.
    9.روضة المتقين، ج‏8، ص‏111.
    10.همان، ص‏169.
    11.همان، ص‏94.
    12.همان، ص‏93.
    13.نساء (4) آيه 20.
    14.روضة المتقين، ج‏8، ص‏173.
    15.همان، ص‏177.

    16.همان، ص‏176.
    17.رشيد ياسمى (متوفاى 1335).
    18.بقره (2) آيه 236.
    19.السنّةُ المحمّديّةُ خمسُمائةِ درهم؛ روضة المتقين،ج‏8، ص‏171.
    20.ر.ك: زنان نامدار، ج‏3، ص‏87.


    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  18. تشكرها 4


  19. #50
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    مُتعه، يك ضرورت اجتماعى


    در سال 1358 كتابى به نام ازدواج موقت به قلم بانو ساچيكوموراتا منتشر شد كه در بررسى ابعاد مسأله، جالب و قابل توجه بود.
    نگارنده اين كتاب ژاپنى است، ولى به مدت پنج سال در دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران، در رشته فقه و مبانى اسلامى نزد اساتيد آن دانشكده، تحصيل كرده و درباره متعه نيز به عنوان رساله فوق ليسانس، مطالعات و تحقيقات گسترده اى انجام داده است.
    براى كسى كه در محيط ما زندگى مى كند و درباره ازدواج موقت گرفتار القاآت و تلقينات غلطى هست و شبهاتى از اين سو و آن سو به گوشش خورده و احياناً سوء استفاده هايى نيز از اين و آن شنيده يا مشاهده كرده است، همواره عقده ها و نگرانى هايى وجود دارد و شايد در اعماق دلش طرفدار اين باشد كه اصولاً وجود چنين قانونى چه لزوم و ضرورتى دارد و آيا وجود چنين قانونى، نوعى اهانت به زن نيست!.
    اما براى كسى كه در محيط هاى غير اسلامى زندگى كرده و ديدگاه هاى متفكران اجتماعى را شناخته و به نيازها و ضرورت هاى زندگى نوع بشر توجه كامل دارد، وجود قانون ازدواج موقت در اسلام، يكى از امتيازات و برجستگى هاست.
    به همين جهت، وى در آغازِ پيش گفتارِ كتابِ مزبور مى نويسد:.

    موضوعات بسيارى است كه شرقيان، آن را دليل عقب ماندگى خود دانسته و به دور انداخته اند و يا لااقل توجهى به آن ندارند، ولى متفكران غربى، پس از تحقيقات و بررسى هاى زياد در تاريخ گذشته و مشاهده واقعيت هاى اجتماعى كنونى، بدين نتيجه رسيده اند كه همان امور، كليد حل مشكلات امروزى است.
    موضوع متعه نيز از اين قبيل است كه از لحاظ وضع ازدواج و طلاق در دنياى امروزى و مقتضيات اجتماعى عصر ما بسيار قابل توجه است.

    و درصفحه 85 مى نويسد:.

    گستاخى گردش روزگار شهادت مى دهد به اين كه: در مغرب زمين به اصطلاح امروزى، آخرين مد ازدواج، ازدواج قراردادى است؛ به اين معنا كه زن و مرد با هم توافق مى كنند و براى مدت معينى ازدواج مى نمايند در حالى كه در سرزمين شيعه مذهب، متعه را به دست آويز تساوى زن و مرد، كم كم و به تدريج از بين مى برند و نكته قابل توجه در اين قضيه آن است كه در نتيجه تساوى زن و مرد و آزادى كامل زن در مغرب زمين، ازدواج قراردادى به وجود آمده است.

    و نيز در صفحه 92 مى نويسد:.

    درحقوق مدنى غير از مذهب شيعه، ازدواج موقت به معناى اخص وجود ندارد، ولى در واقع، مردم به طور آشكار و يا به طور پنهانى ازدواج موقت مى كنند و چون اين از نظر قانون جايز نيست، پس مانند زناست و اگر بچه پيدا شد، بعضى زنان سقط جنين مى كنند و يا اگر بچه متولد شد، بچه نامشروع خواهد بود.






    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  20. تشكرها 2


صفحه 5 از 13 نخستنخست 123456789 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •