(...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 6 از 13 نخستنخست ... 2345678910 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 51 تا 60 , از مجموع 125
  1. #51
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض








    سرانجام در صفحه 94 مى نويسد:.

    به نظرنگارنده، آنچه اكنون مغرب زمين، سخت به آن احتياج دارد و به درد آن مى خورد، نظام متعه است و اگر آنها بتوانند نظام متعه را به نحوى در حقوق مدنى پياده كنند، بسيار مفيد خواهد بود....
    البته به فرض اين كه چنين قانونى تحقق پيدا كند، چند مسأله باقى مى ماند؛ مانند اين كه: احياناً مرد از اين قانون سوء استفاده كند و زنان مى گويند كه اين خلاف تساوى زن و مرد است.
    در اين مسأله، نهايت چيزى كه مى توانيم بگوييم اين است كه: متعه عقد است و احتياج به ايجاب و قبول دارد و در تصميم اولى، زن كاملاً آزاد است و علاوه بر آن شرط وقوع عقد، تراضى طرفين است و در معامله، هر دو عاقد، حق تساوى دارند؛ پس زن به اختيار خود مى تواند متعه را قبول كند يا نكند؛ بنابراين، نمى توانيم بگوييم كه نظام متعه، مستقيماً با تساوى زن و مرد منافات دارد.

    مساله دوم اين است كه: هرگاه متعه در حقوق مدنى پياده شود، ممكن است مردم، بيشتر به متعه علاقه پيدا كنند و كمتر نكاح دايم اختيار نمايند، زيرا متعه هم آسانتر است و هم راحت تر و معمولاً نفس انسان به آنچه آسان تر و راحت تر است، زودتر انس پيدا مى كند و بر اثر رواج كامل نظام متعه، ازدواج دايم محتملاً از بين مى رود و اهدافى كه نكاح دايم دارد، به كلى از دست مى دهد و مفهوم ازدواج كاملاً عوض مى شود. جواب اين مسأله بسيار مشكل است.
    اشكالى كه براى وى پيش آمده، از اين نظر است كه درباره ازدواج دايم و مسأله تشكيل خانواده و نيازى كه زن و مرد به جذب و انجذاب و يگانه شدن دارند، مطالعه نكرده و ازدواج دايم را تا سطح ازدواج موقت، فقط براى رفع نياز جنسى تنزل داده و تصور نموده كه نياز زن و مرد به يكديگر، فقط در حد رابطه تن به تن و آميزش جنسى است و بس، و توجه نكرده است كه قرآن، زن و مرد را وسيله سكون و آرامش يكديگر مى داند و چنين نيست كه با رفع عطش جنسى، از يكديگر سير و بيگانه شوند و به خصوص كه با به وجود آمدن فرزندان، مسؤوليت هاى مشترك نيز آغاز مى شود.
    از دقت در روايات، روشن مى شود كه طرح ازدواج موقت به عنوان يك ضرورت اجتماعى است و براى جلوگيرى از روابط نامشروع و عدم سقوط در ورطه زناست.

    راوى از امام كاظم(ع) درباره متعه سؤال كرد، امام(ع) فرمود:.

    هِىَ حَلال مُباح مُطْلَق لِمَنْ لَمْ يُغْنِهِ اللّهُ بِالتَزويجِ فَلْيَسْتَعْفِفْ بِالمُتْعَةِ، فَإن اسْتَغنى عَنْها بِالتزْويجِ فَهِىَ مُباح لَهُ اِذا غابَ عَنْها؛(1).

    متعه، بدون هيچ قيد و شرطى حلال و مباح است براى كسى كه خداوند او را به ازدواج دايم بى نياز نكرده است. او بايد به وسيله متعه، عفاف خود را حفظ كند و اگر به وسيله ازدواج دايم، از متعه بى نياز شد، در صورتى متعه براى او مباح است كه از همسر خود(به واسطه سفر و...) غايب باشد.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  2. تشكرها 2


  3. #52
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض








    و نيز حضرت به بعضى از موالى خود نوشت:.


    لاتلحُّوا علَى المتعةِ، إنّما علَيكُم إقامةُالسُنَّةِ، فلا تشتَغِلُوا بِها عن فرشِكُمْ وحرائِركُمْ؛(2).

    اصرار بر متعه نكنيد. بر شماست كه اقامه سنت كنيد. به وسيله متعه، خود را از همسران دايمى بازنداريد....

    بنابراين، اسلام مى خواهد نظام خانواده و جذب و انجذاب دايمىِ زن و شوهر را تحكيم بخشد و هرگونه عاملى كه به اين امر لطمه زند، از سر راه بردارد و به همين جهت است كه ازدواج موقت، با دوشيزگان، مشروط به اذن ولى است و هنگامى كه از امام صادق(ع) در اين باره سؤال مى شود، مى فرمايد:.


    يُكْرَهُ لِلعَيْبِ عَلى أهْلِها؛(3).


    پسنديده نيست، زيرا براى خانواده دختر عيب است.


    مى دانيم كه اصل حكم متعه در قرآن كريم، به صورت زير بيان شده است:.


    فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَ‏آتُوهُنَّ اُجُورَهُنَّ فَريضَةً؛(4).


    هر آنچه اززنان بهره برده ايد، اجرتشان را كه بر شما واجب است بدهيد.


    در اين آيه شريفه كلمه (استمتاع) ظهور در ازدواج موقت دارد و در زمان نزول اين آيه نيز ازدواج موقت درميان مردم رواج داشته و قرآن توصيه كرده است كه به اجرتى كه زن و مرد در ازدواج موقت توافق كرده اند، وفا بشود.

    در زمان پيامبر و مدت ها بعد از رحلت ايشان، ازدواج موقت در ميان مسلمين رايج بود تا اين كه خليفه دوم با تأكيد و تصريح به اين كه در زمان پيامبر خدا حلال بود، تحريم كرد و گويا نظرش اين بود كه از ولايت و حاكميت خود استفاده كرده، به عنوان ثانوى و به حكم ضرورت از آن نهى و منع كند و پرواضح است كه عناوين ثانويه و ضرورت، نمى تواند دليل بر حرمت دايمى باشد، ولى اهل تسنن، بدون توجه به جهت صدور حكم، اين تحريم را دايمى تلقى كردند و هنوز كه هنوز است، آثار ناگوار اين طرز تلقى دامنگيرشان است.
    اكنون نمى خواهيم درباره اين كه آيا واقعاً نظرش تحريم به عنوان ثانوى بوده يا نه و آيا حاكم، چنين ولايتى دارد يا ندارد، بحثى كنيم.
    آنچه مسلم است، اين است كه اگر هم نظر خليفه، تحريم ازدواج موقت از لحاظ ضرورت و به عنوان ثانوى بوده، امامان معصوم ماه ضرورت را در جهت حليت و مشروعيت آن مى ديده و تصريح فرموده اند كه:.


    ما كانَتِ الْمُتْعَةُ إلاّ رَحْمَةً رَحِمَ اللّهُ بِها أمَّةَ مُحَمَّدٍْ لَولا نَهْيُهُ عَنْها ما احْتاجَ إلى الزِّنى إلاّ شفاً؛(5).


    متعه، نسيم رحمت است كه خداوند بر امت محمدْ وزيده و اگر وى از آن نهى نمى كرد، هيچ كس محتاج زنا نبود مگر افراد بدبخت.


    البته اين احتياج، طبيعى نيست كه مجوز زنا باشد، بلكه طبق بعضى از روايات، زاييده شقاوت و انحراف است و شبيه احتياجى است كه شخص معتاد، به الكل يا هروئين دارد.





    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  4. تشكرها 3


  5. #53
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض









    مى بينيم كه لحن ادله تشريع ازدواج موقت، نمايانگر گشايش راهى در تنگناهاى زندگى است و چنين به نظر مى رسد كه ازدواج موقت، برزخى است ميان تجرد و تأهل.
    در تنگناى تجرد و عدم امكان تأهل، چه بايد كرد! قبلاً هم گفته ام: جوانى كه مى خواهد دو سال دوره سربازى را بگذراند، چه كند جوانى كه مى خواهد در ديار غربت تحصيل علم و تخصص كند، چه چاره اى بجويد! در مسافرت هاى دور و دراز، كه در دنياى امروز، كم هم نيست، چه علاجى براى غرايز جنسى زنان و مردان، بايد انديشيد!.
    در اين حالات، نه تجرد قابل تحمل است و نه تأهل. پس بايد حد وسط و برزخ ميان آن دو انتخاب شود و زن و مرد با تعيين مدت و مهر با يكديگر ازدواج كنند و پس از پايان مدت، اگر زن به مرحله يائسگى نرسيده است عده نگاه دارد. در صورتى كه باردار است، بايد تا وضع حمل، عده نگاه دارد و كودكى كه از آنها به دنيا مى آيد، تمام احكام و حقوق خود را بر والدين دارد. اگر باردار نيست، در صورتى كه عادت ماهانه نمى بيند، تا چهل روز در عده شوهر است و در صورتى كه عادت ماهانه مى بيند، بايد صبر كند تا دوبار حيض شود.(6).
    البته، با توجه به اين كه فلسفه ازدواج موقت، رفع ضرورت و نياز است، بهتر اين است كه زن و مرد، از انعقاد نطفه جلوگيرى كنند و خود را به مسؤوليت هاى طولانى بعدى گرفتار نسازند. با اين حال، اين نيز به خواست خود آنها بستگى دارد و جنبه الزام و اجبار ندارد.
    در يكى از روايات از جابربن عبدالله انصارى و سلمة بن اكوع، نقل شده است كه: در يكى از لشكرهاى اسلام، (در حال جنگ يا آماده باش) بوديم. پيامبر خدا نزد ما آمد و فرمود:.

    إنَّهُ قَدْ اُذِنَ لَكُمْ أنْ تَتَمَتَّعُوا فَاسْتَمْتِعُوا؛(7).

    به شما اجازه داده شده است كه متعه كنيد. بنابراين، مى توانيد متعه بگيريد.

    اين روايت نيز نمايانگر يكى از تنگناهاى زندگى است ومعلوم مى شود كه سپاهيان اسلام كاملاً درمضيقه بوده اند، به خصوص كه معمولاً سپاهيان، جوانان مجرد يا تازه داماد هستند و تجرد، مشكل بزرگ زندگى آنهاست و آن توصيه اى كه اسلام در مورد روزه گرفتن جوانان مجرد و شكستن موج شهوت دارد، در ميدان نبرد - كه بايد نيروها بيشتر باشد - عملى نيست و بنابراين، در صورت امكان متعه، تنها راه خروج از دشوارى همين است.






    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)



  6. #54
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض










    ساچيكوموراتا نيز به اين حقيقت توجه كرده است و در كتاب خود مى نويسد:.
    اين گونه افراد نومسلمان، وقتى در ميدان جنگ بودند، چه وضع و حالتى داشتند طبيعت بشر بر آنها حكم مى كرد و حالت مادى نيز بر آنها حاكم بود؛ پس واجب بود براى چنان اوضاع و شرايطى ازدواج موقت تشريع شود تا اشكالات آنها رفع گردد و تكاليف زوجيت را ازدوش آنها بردارد.
    بدين جهت، نكاح متعه تشريع شد... و آن به دليل اين بود كه لشكر، احتياج به جوانانى داشت كه داراى زن و فرزند نبودند و نمى توانستند ازدواج دايم كنند و از جهت ديگر معقول نبود در چنان حالت به آنها گفته شود كه براى جلوگيرى از شهوت، روزه بگيرند، زيرا به هيچ وجه در ميدان جنگ، ضعف لشكريان صلاح نبود؛ بنابراين، علت تشريع متعه، عبارت از اين وضع خاص و حالت فوق العاده بود.(8).







    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)



  7. #55
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض








    علت يا حكمت

    در اين جا لازم است به يك مطلب اساسى و اصولى توجه شود كه ممكن است در بحث هاى ديگرى از قبيل بحث طلاق و تعدد زوجات نيز مفيد واقع شود و آن اين كه:.

    از قراين و شواهد روايى و اجتماعى معلوم مى شود كه تشريع حكم متعه، از سوى قانونگذار اسلام، با توجه به رفع مشكلات افراد مجرد و جلوگيرى از خطرات انحراف بوده و در خود قرآن نيز بعد از آن كه تجويز كرده است كه در صورت عدم تمكن نسبت به ازدواج دايم، با زنان آزاد، يا زنان غير آزاد زناشويى كنند و همچنين تجويز ازدواج موقت، مى فرمايد:.

    يُريدُ اللّهُ أنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ وَخُلِقَ الإنْسانُ ضَعيفاً؛(9).

    خداوند مى خواهد كه به شما تخفيف دهد و انسان، ضعيف آفريده شده است.

    با دقت در مجموع آيات 24 تا 28 سوره نساء استنباط مى شود كه: از نظر اسلام، اساس اين است كه مردان به طور دايم، با زنان آزاد، ازدواج كنند؛ اما اگر ضرورتى پيش آيد، با يك درجه تخفيف، انسان مجاز مى شود كه با زن غير آزاد، ازدواج كند يا به ازدواج موقت روى آورد.حال سؤالى كه در اين جا قابل طرح است، اين است كه آيا اين ضرورت، علت جواز ازدواج موقت است يا حكمت آن.

    اگر علت باشد، حكم بر همان محور دور مى زند و در غير مقام ضرورت، ازدواج موقت، جايز نيست و اگر حكمت باشد، حكم بر آن محور نمى چرخد و بنابراين، براى كسى كه اضطرار هم ندارد، ازدواج موقت جايز است.

    نظير همين مطلب را در طلاق و تعدد زوجات نيز مى توان مطرح نمود كه به خواست خدا در جاى خود بحث خواهيم كرد.

    در روايات، دليل محكمى كه ما را قانع كند كه ضرورت، علت حكم است، وجود ندارد و مى بينيم كه سيره مسلمين نيز بر اين نبوده و احياناً به منظور ايجاد محرميت، از متعه استفاده شده است و در روايات نيز آمده است كه: اصرار بر متعه نكنيد و به وسيله متعه، خود را از همسران دايم باز نداريد و بالاخره، على رغم خوددارى اهل تسنن، اقامه سنت نيزمسأله اى است.

    در قانونگذارى معمولاً چنين وضعى پيش مى آيد؛ يعنى امرى حكمت به وجود آمدن قانونى مى شود كه تعميم پيدا مى كند و در موارد ديگر نيز از آن قانون استفاده مى شود. مانند اين كه قوه مقننه قانونى بگذراند كه دولت براى كمك به خانواده هاى محروم، گوشت را به قيمت ارزان ترى به مردم بدهد و مازاد قيمت را از بيت المال بپردازد و به اصطلاح، يارانه بدهد.

    راست است كه اين كار، به منظور تسهيل و تخفيفى است بر خانواده هاى محروم و كم درآمد، منتها خانواده هاى متوسط و پردرآمد نيز از آن استفاده مى كنند؛ اما جا دارد كه آنها از اين قانون، سوء استفاده نكنند و بگذارند فقط همان طبقه بهره مند شوند و آنهايى كه متمكن هستند خود را كَلِ‏ّ بر دولت و بيت المال نسازند.





    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  8. تشكرها 3


  9. #56
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    در مسأله مورد بحث ما نيز يك ضرورت، حكمت اين شده است كه قانون ازدواج موقت از سوى خداوند اعلام شود. از اين قانون، همه مى توانند استفاده كنند، اما بهتر است كه هر كسى خود را مورد سؤال قرار دهد كه آيا براى او هم ضرورتى وجود دارد كه به سراغ ازدواج موقت برود يا نه!.

    خلاصه، اگر هدف از ازدواج موقت، تنوع طلبى و چشيدن زنان گوناگون است، كار حرامى نيست، بلكه حلال است، اما حلال مذموم و منفور! و اگر هدف، رفع ضرورت و فرونشاندن عطش و گريز از زنا و گناه است، حلال است و حلال ممدوح!.

    از آن جا كه در صدر اسلام با عنوان شدن مساله تحريم، وضعى پيش آمد كه ممكن بود يك حكم خدا به طور كلى به دست فراموشى سپرده شود، يك انگيزه ديگر نيز بر انگيزه اصلى افزوده شد و آن اين كه: افراد متعه كنند، براى اين كه ترك متعه سنت نشود و قبحى كه بعضى براى آن در يك جو سازى افراطى به وجود آورده بودند، از بين برود.

    امام صادق(ع) فرمود:.
    من نمى پسندم كه مردى بميردويكى ازبرنامه هاى پيامبرخدا را به جاى نياورد.

    پرسيدند: پيامبر خدا متعه كرد فرمود: آرى.(10).

    وانگهى، وقتى اسلام، تمام كوشش خود را از لحاظ برنامه ريزى زندگى خانوادگى و مسائل تربيتى و اخلاقى متوجه تحكيم خانواده و دوام و بقاى آن كرده، چگونه ممكن است به گونه اى با مسأله ازدواج موقت برخورد كند كه نتيجه اش سست شدن پايه هاى خانواده و ايجاد دافعه ميان زوجين باشد!.

    اسلام براى دلبستگى هاى زن و شوهر به يكديگر زمينه ساز است و براى پيدايش گريز و بى ميلى در ميان آنها مانع است و به همين جهت، رهبر بزرگوار اسلامْ فرمود:.

    هر گاه يكى از شما متوجه زنى زيبا بشود، بايد به سراغ همسر خود برود و نياز و هيجان خود را دفع كند كه در واقع، هر دو يكى هستند.

    يكى پرسيد: اگر همسر ندارد، چه كند فرمود: چشم به آسمان بيندازد و از فضل خداوند، سؤال كند.(11).

    به يقين، افسار گسيختگى درمتعه، سوء استفاده از قانون متعه و زمينه ساز پاره شدن رشته علاقه و دلبستگى زن و شوهر و به سردى گراييدن روابط زوجين است و هرگز اسلام چنين چيزى نمى پسندد.


    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  10. تشكرها 2


  11. #57
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    اختلافات خانوادگي


    اگر كسى هميشه سالم باشد و گه گاه به زكامى، تب و سردردى مبتلا نشود، قدر سلامت نمى داند و در حفظ آن نمى كوشد.
    اگر انسانى به خطر نيفتد، قدر آسايش و آرامش را نمى داند و داستان او داستان غلامى است كه وقتى سوار كشتى شد، شروع به داد و فرياد كرد و سرنشينان كشتى را ناراحت ساخت. حكيمى دستور داد كه: او را به دريا بيفكنند و چون در آستانه غرق شدن و خفگى قرار گرفت دستور داد بيرونش كشند. از آن پس بى سروصدا و آرام در گوشه كشتى خزيد و دم بر نياورد!.


    فراز و نشيب هاى زندگى و بيمارى ها و تندرستى ها و غم وشادى ها براى جامعه و فرد، سازنده است. خانواده هم نمى تواند يك نواخت باشد. آن خانواده اى كه همواره توفان زده اختلافات و كشمكش هاست، نه محيط جذب و انجذاب، بلكه محيط دفع و اندفاع است و (عدمش به ز وجود!) و آن خانواده اى كه در آن هيچ گونه انتقاد و بحث و مشاجره اى وجود ندارد، محيط تفاهم كامل نيست و حتماً طرفين قضيه، هر چه عقده دارند، در دل نگاه مى دارند و دردها و رنج ها را بروز نمى دهند و در موارد اعتراض و انتقاد، مهر سكوت بر لب مى زنند و گلايه ها و شكوه ها را همچون آتشى زير خاكستر پنهان مى سازند، تا كى شعله كشد و همه چيز را در كام خود بسوزاند!.

    بعضى از دانشمندان روان شناس معتقدند كه اگر در محيط خانواده، گه گاه جرّ وبحثى ميان زن و شوهر باشد، مفيد است و زندگى را از يك نواختى نجات مى دهد و عقده اى در دل كسى باقى نمى ماند و زمينه براى تفاهم و همفكرى و هماهنگى بيشتر فراهم مى شود و طرفين، بهتر مى توانند با همزيستى مسالمت آميز و بلكه عشق آميز، زندگى كنند و يكديگر را درك نمايند

    واقعيت نيز همين است، سخن از اين است كه دو انسان، يكديگر را درك كنند. مسلماً هيچ انسانى فاقد نقطه هاى ضعف روحى و عاطفى و اخلاقى نيست. اگر بناست دو انسان به درك كامل يكديگر برسند، حق اين است كه همه نقطه هاى مثبت و منفى و جنبه هاى قوت و ضعف يك شخصيت، به ظهور و بروز برسد تا براى ديگرى معلوم شود كه اين انسان، چند درصد قابل اعتماد و دوست داشتنى و جذب شدنى است.

    بنابراين، پوشاندن عقده ها وگله ها و گلايه ها و اعتراض ها و انتقادها، حل مشكل نمى كند، بلكه مولد اشكال است. بهتر اين است كه شخصيت هر كسى آن گونه كه هست، براى ديگرى عريان و آشكار گردد و آن ديگرى نيز، در برابر هر چه قبول ندارد، بى تحملى خود را عريان و آشكار سازد تا تلاقى نظرها و سليقه ها پيش آيد و حد گذشت و سخت گيرى هر يك ظاهر گردد و هر كدام بتواند خود را آن گونه كه براى همزيستى لازم است، بسازد.

    خواننده گرامى توجه دارد كه ما مسأله را دو جانبه مطرح مى كنيم نه يك جانبه. نمى خواهيم به يكى بى اندازه ميدان بدهيم و ديگرى را خفه و خاموش كنيم.

    مى خواهيم بگوييم: محيط خانواده، نبايد محيط قلدرى و حاكميت مطلق مرد يا زن باشد. بايد هركس بتواند در برابر نقطه هاى ضعف ديگرى اظهار نظر و انتقاد و اعتراض كند و ديگرى نيز حق دفاع داشته باشد؛ اما هر دو بايد توجه داشته باشند كه اين را مقدمه درگيرى ها و انتقامجويى هاى طولانى قرار ندهند، بلكه زمينه ساز تفاهم ها و آشتى هاى بهتر و عميق تر و همه جانبه تر باشد.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  12. تشكرها 2


  13. #58
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    لطف زندگى در جنگ و كشمكش طولانى نيست، بلكه در صفا و صميميت طولانى است. زن و مرد بايد خود، راز آسايش و آرامش را درك كنند و با توقعات غير معقول، زندگى را به كام خود و ديگرى تلخ ننمايند.


    جالب اين است كه بسيارى از زن ها و شوهرها، در ضمن جر و بحث هاى طولانى توجه دارند كه بايد آشتى كنند و در عين حال، آن چنان تاخت و تاز مى كنند كه گويى هرگز نبايد به يكديگر روى آورند. شايد فرخى شاعر به همين درد گرفتار بوده كه مى گويد:.


    آشتى كردم با او پس از جنگ دراز.
    هم بدين شرط كه ديگر نكند با من ناز.


    زن ها بايد بدانند كه اگر جهاد مرد در سنگرها و جبهه ها و حمله ها و دفاع هاى هوايى و زمينى و دريايى است، جهاد آنها در سنگر مقدس خانواده، كوشش و تلاش در راه هر چه بهتر شوهردارى كردن است؛ زيرا امام موسى كاظم(ع) فرمود:


    جِهادُ المَرْأَةِ حُسْنُ التبَعُّلِ؛(12).
    جهاد زن، نيكوشوهردارى است.

    در عين حال، اگر روزى ايجاب كرد اين حق براى او محفوظ است كه براى دفاع از مكتب و مبارزه با ظلم و استكبار، سلاح بر كف گيرد و جان بازى كند.

    زن ها فكر نكنند امروز بيدار شده اند و براى دفاع از حقوق خويش حرف هاى تازه اى مى زنند كه گذشتگان نزده اند، بلكه درصدر اسلام هم زنان مسلمان و روشنفكرى بودند كه خدمت پيامبرْ مى رسيدند و حرف هاى خود را مى زدند و جواب مى گرفتند.





    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  14. تشكرها 2


  15. #59
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض








    اسماء دختر يزيد، خدمت پيامبر آمد و خود را نماينده زنان ديگر معرفى كرد و مطالب و اشكالات خود را اين گونه توضيح داد:.

    خداوند تو را به پيامبرى مبعوث كرد و ما ايمان آورديم. ما زن ها در خانه ها نشسته ايم و خواسته هاى شما مردان را برآورده مى كنيم و فرزند مى زاييم و شما مردان به نماز جمعه و جماعت و عيادت بيماران و تشييع جنازه و حج پياپى و بالاتر از همه جهاد در راه خدا، بر ما برترى يافته ايد. در غيبت شما اموالتان را حفظ مى كنيم و لباستان را آماده مى سازيم و فرزندانتان را تربيت مى كنيم؛ آيا در اجر با شما شريك نيستيم.

    پيامبرْ رو به اصحاب كرد و فرمود:

    آيا هرگز در مسائل و مشكلات دينى، سخنى بهتر از اين از زنى شنيده بوديد!.

    اصحاب عرض كردند: گمان نمى كرديم زنى اين گونه سخن بگويد.

    سپس رهبر عالى قدر اسلام متوجه او شد و فرمود:.

    برو به زن ها بگو: اگر شما در برابر همسرانتان، وظيفه همسرى را خوب انجام دهيد و در پى خشنود ساختن آنها باشيد و در راه جلب موافقت آنها كوشش كنيد، با همه اينها برابرى مى كند.

    اسماء در حالى كه تكبير و تهليل مى گفت، خوش حال از پيش پيامبر رفت.(13).

    اين حقيقت را هم مردها بايد توجه كنند، هم خود زن ها كه در وجود زنان آنچه اصالت دارد قهرمانيگرى درميدان هاى جنگ و سياست و ورزش و... نيست، بلكه آنان از ديدگاه اسلام (ريحانه) زندگى هستند و همچون گل هاى زيبا لطافت و طراوت دارند و اين لطافت و طراوت را نمى شود به دست توفان هاى متداوم اختلاف و مشاجره و ضرب و جرح، سپرد كه: جاى گل در گلدان و در محفل انس و صفاست.

    به سخن اميرمؤمنان(ع) بينديشيم كه فرمود:.

    إنَّ المَرْأةَ رَيْحاَنَة وَلَيْسَتْ بِقَهْرَمانَةٍ؛(14).

    زن در گلزار زندگى، گل است، نه قهرمان.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)

  16. تشكرها 4

    ال یاسین (19-02-1392), ساجده (25-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (24-10-1391), عبدالله91 (12-03-1392)

  17. #60
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض






    اشاره كرديم كه اگر ضرورت ايجاب كرد، همين كه لطافت و طراوت گل را دارد، در جاى خود قهرمانيگرى هم مى كند و همچون جميله پوپاشاى الجزايرى و صدها زن مجاهد و فداكار ديگر، در عرصه مبارزات رهايى بخش، قدم به پيش مى گذارد و افتخارآفرينى مى كند.(15).

    اما پرواضح است كه هرگز نبايد اصل را فداى فرع كرد و هرگز مردى نبايد به دليل قدرت جسمى و بعضى جنبه هاى ديگر، از ارزش و اعتبار گلى كه در بوستان خلقت، به نام زن و همسر و مادر و شريك زندگى با يك دنيا طراوت و لطافت روييده و شكفته است، بكاهد و او را اسير مشت و سيلى و لگد و حربه هاى شكننده و جراحت بار كند.

    به راستى كه آيين اسلام، دقيقاً به ويژگى هاى زن توجه دارد و به مردان هشدار مى دهد كه مبادا اين گوهر لطيفى كه وسيله دلگرمى و دلخوشى و صفاى زندگى شماست و بى او هيچ و پوچيد، تضييع كنيد و رسالت آسمانى او را در تحكيم و استوارماندن خانواده، فراموش نماييد.

    همه اين ويژگى ها در سخن جاودانه و حكيمانه پيامبر اسلامْ نهفته است كه فرمود:.

    إنَّما المَرأةُ لَعِبَة مَنِ اتَّخَذَها فَلايُضَيِّعها؛(16).

    زن در محيط خانواده وسيله دلخوشى است. مبادا كسى كه او را مى گيرد، ضايعش كند.

    شرم آور است دستى كه بايد به نشان هماهنگى و صفا و صميميت، در دست و گردن ديگرى باشد، سيلى هاى گيج كننده و مشت هاى كوبنده و شكننده بزند!.

    احمقانه است كه دستى در برابر شريك زندگى خود گاهى مظهر قهر و خشم و زنندگى و كوبندگى و شكنندگى باشد و گاهى در دست و در گردن او - ولابد براى ارضاى يك جانبه غريزه جنسى خود! - به لطف و نوازش بپردازد!.

    پيامبر خدا از اين گونه مردم تعجب مى كند و مى فرمايد:.


    كَيْفَ تُعانَقُ المَرْأةُ بِيَدٍ ضُرِبَتْ بِها!(17).


    چگونه دستى كه زن را زده است، به گردن اوحلقه مى شود!.


    يا مى فرمايد:.


    أيَضْرِبُ أحَدُكُمُ المَرْأةَ ثُمَّ يَظَلُّ مُعانِقَها!(18).


    آيا همسر خود را مى زنيد و بعد با او دست به گردن مى شويد!.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  18. تشكرها 4

    ال یاسین (19-02-1392), ساجده (25-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (24-10-1391), عبدالله91 (12-03-1392)

صفحه 6 از 13 نخستنخست ... 2345678910 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •