(...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 9 از 13 نخستنخست ... 5678910111213 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 81 تا 90 , از مجموع 125
  1. #81
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    علاوه بر اين، اگر - به هر علت - كسى نفقه واجب اقارب خود را نداد، بعد حق مطالبه ندارند؛ در حالى كه اگر كسى نفقه واجب همسر خود را ندهد و مدتى بر اين منوال بگذرد، مديون است و بايد حساب كنند و هر مبلغى كه حق دارد، از شوهر بگيرند و به همسرش بدهند.


    بنابراين، حق نفقه اقارب، قابل مؤاخذه نيست، ولى حق نفقه زن قابل مؤاخذه است؛ البته منظور مؤاخذه الهى نيست، زيرا از اين نظر فرقى ميان نفقه اقارب و نفقه زوجه نيست و هر دو مؤاخذه دارد.

    به هيچ وجه، منظور نفى فعاليت هاى اجتماعى زن نيست، منظور اين است كه اگر زن - صرفا - به خاطر نياز اقتصادى مى خواهد فعاليت اجتماعى كند، چندان موجه نيست، مقام زن بالاتر از اين است كه براى تهيه لقمه اى نان و تأمين مايحتاج زندگى، مجبور به كار و فعاليت باشد. آن چنان كه نه به كارش آن گونه كه شايسته است، برسد و نه به مسؤوليت خانوادگى اش، يا بايد اولى را فداى دومى كند كه بسيار مطلوب و معقول است و يا بايد دومى را فداى اولى كند كه سيره تجدد طلبى و غرب زدگى است و نتيجه آن (از خود بيگانگى) زنان است.

    بديهى است كه اگر زنى بتواند با همفكرى و همكارى شوهر خويش طورى براى خود برنامه ريزى كند كه هم به وظايف خانوادگى اش به نحو مطلوب برسد و هم به وظايف اجتماعى، نه تنها مورد ايراد نيست، بلكه ايدآل نيز هست.

    ايراد ما به آن وضعى است كه زن، وظايف خانوادگى را فدا كند و اين جاست كه گفته ايم: زن ديگر زن نمى ماند، البته مرد هم نمى شود، بلكه تبديل به جنس سوم مى شود.


    و براى اين كه يك جا مسأله را تمام كرده باشيم، مى گوييم: اسلام مخالف فعاليت اقتصادى و علمى و اجتماعى زنان نيست، بلكه مشوق هم هست، به شرطى كه فعاليت هاى اقتصادى و علمى و اجتماعى، موجب از خود بيگانگى آنان نشود.

    از يك سو زن - به حكم طبع زيبا و لطيف زنانه - بايد در سنگر مقدس خانواده، براى شوهر، همسر ايدآل و براى كودكان، مادر نمونه و مربى و ارشاد كننده باشد و از سوى ديگر، بر همسر، واجب و فرض است كه با كار و تلاش، اسباب رفاه و آسايش و امنيت خاطر او را فراهم گرداند.

    اين همان تعاون است. اگر زن به خاطر همين مسؤوليت ها نيازمند نفقه شوهر است، شوهر نيز به خاطر نيازهاى طبيعى، نيازمند زن است. مرد وقتى شوهر و پدر ايدآل است كه پشتوانه او زنى شايسته، به عنوان همسر و مادر ايدآل باشد و زن آن گاه مى تواند همسر و مادرى ايدآل باشد كه پشتوانه او مردى به عنوان شوهر و پدر ايدآل باشد. اينها لازم و ملزوم يكديگر و انفكاك ناپذيرند و چه خودپسند و مغرورند زن ها و شوهرهايى كه خود را منهاى ديگرى مطرح مى كنند!.

    اگر اينها هر دو بخواهند قدرت و استعداد و خلاقيت خود را در خارج از خانه ظاهر كنند، يا هر دو در درون خانه، يا مرد، در درون خانه و زن در بيرون خانه، هيچ كدام موجود ايدآلى نخواهند بود.

    مطلع خورشيد وجود زن در خانواده است. او از اين افق زيبا و پهناور، به جامعه و دولت و ملت، نور و صفا مى بخشد و مطلع خورشيد وجود مرد، در خارج خانواده است. او هم از اين افقِ شكوهمند، خانواده را گرمى و رونق و اعتبار و ارزش مى دهد.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)



  2. #82
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    معيار و ملاك كار اجتماعى را به چه دليل و منطقى، كار بيرون خانواده، قرار داده اند و چرا با مطرح كردن چنين معيار موهومى، مسؤوليت خطير زن در محيط خانواده را اين قدر كم بها داده اند كه دنيا را به فاجعه بكشانند!.


    يك بار ديگر بايد معيارها را بازبينى و بازرسى كرد. آيا ارزش اين كه انسان پيچ و مهره هاى يك ماشين را باز كند و ببندد، بالاتر است، يا اين كه پيچ و مهره هاى مغز و اعصاب و عضلات يك انسان را بپروراند و محكم و استوار سازد!.

    گفتند: زن ماشين جوجه كشى است و او را در سطح يك ماشين بى اراده تنزل و سقوط دادند و كارش را بى بها كردند و به جاى جاذبه، براى او در خانواده دافعه آفريدند و به اداره و كارخانه و سوپرماركت و رستوران و محيط هاى هنرى! كشيدند و تا توانستند بازيچه اش كردند و از اعتبارش كاستند و احياناً برايش استقلال اقتصادى را هم مانند نقل شيرين مضمضه كردند، تا يك باره فاتحه هستى او را بخوانند و عروسك وار، بازيچه اش كنند و دست به دست! آنها كه اين صحنه ها را آفريدند، سود مادى بردند و زن در دام استضعاف، گرفتار و اسير گشت.

    و اين هم اسلام كه با همه شكوه خدايى اش، همچنان در كنار زن، محكم و با صلابت ايستاده و بى آن كه راه فعاليت علمى و اجتماعى و اقتصادى را به روى او ببندد، شوهرى مسؤول و مصمم و فعال، به همسرى اش مى گيرد و بار هزينه هاى اقتصادى او را بر دوشش مى گذارد و حق مادرى (حق شيردادن و حضانت) را مخصوص او مى سازد، تا بتواند با (حسن تبعل) عالى ترين جهاد را در عرصه خانواده داشته باشد و از اين محيط كوچك، شير زنان و شير مردان بپروراند و تحويل جامعه خود دهد و در پيشگاه خداى خود سربلند و روسپيد باشد.

    خداوند به مرد صلابت داده و در برابر صلابت او، تأمين هزينه زندگى اعضاى خانواده را بر دوشش نهاده و به زن لطافت داده و در برابر اين لطافت، از او
    (حسن تبعل) خواسته، از او (مادرى) خواسته، از او خواسته است در دامان پرلطفش، انسان هاى پاك و شايسته پرورش دهد و هيچ چيز را بر همسرى و مادرى ترجيح ندهد؛ اما مادرى و همسرى را بر همه چيز ترجيح دهد و در اين تضاد، چه حكمت ها و اسرارى كه نهفته نيست!!.

    جفت گرايى انسان، به زندگى ارزش و اعتبار مى دهد. آنهايى كه جفت گرا نيستند (مجرد زندگى مى كنند يا در عين ازدواج، مجرد گونه به سر مى برند) ارزش و اعتبار ندارند. جفت گرايى انسان، حتى در عبادات انسان نيز اثر مى گذارد و به همين جهت، امام صادق(ع) فرمود:.

    رَكْعَتانِ يُصَلّيهِمَا المتَزَوِّجُ أفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ رَكعَةً يُصَلّيها أعْزَبُ؛(11).

    دو ركعت نماز كسى كه ازدواج كرده، از هفتاد ركعت نماز كسى كه مجرد زندگى مى كند، برتر است.







    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)



  3. #83
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    معيار در كميّت و كيفيّت نفقه

    درگفتار پيش، درباره اسباب وجوب نفقه بحث كرديم و دانستيم كه نفقه به دو سبب واجب مى شود: خويشاوندى در محدوده پدرى و مادرى و فرزندى و زوجيت به شرط دوام عقد و تمكين و قنوت زن.

    اكنون مى خواهيم درباره مقدار و چگونگى نفقه و به تعبير ديگر، درباره كميّت و كيفيّت آن بحث كنيم و معيار را مشخص نماييم.


    از لحاظ كميت، معيار اين است كه آنچه به طور متعارف و معمول، مورد نياز يك انسان است، تأمين شود.

    بديهى است كه يك زن جوان و شوهردار، نيازهايى دارد كه يك مرد يا يك زن پير يا يك دختر ندارد و در اين معيار و ضابطه، همه اينها ملحوظ است.


    فراموش نكنيم كه در مورد همسر، فقر يا ثروت او مورد نظر نيست و بر شوهر است كه در هر حال، نيازهاى او را به طور متعارف و معمول رفع كند؛ اما در مورد فرزند و والدين، فقر آنها مورد نظر است و به همين لحاظ ممكن است تأمين تمام نيازمندى هاى آنها واجب باشد و يا تأمين قسمتى از نيازمندى هاى آنها؛ يعنى اگر هيچ ندارند، تأمين تمام نيازمندى هاى آنها و اگر كمتر از حد نياز دارند، تأمين قسمتى از نيازمندى ها واجب است.

    فقهاى ما با توجه به ضا بطه و معيار فوق گفته اند: هشت مورد است كه تأمين آنها از سوى شوهر براى زن واجب است:.


    نان، خورش، لباس، فرش و رختخواب، وسايل زندگى، اسباب نظافت، مسكن و خدمتگزار، در صورتى كه داشتن خدمتگزار از شؤونات او باشد.


    در مورد اقارب و خويشاوندان نيز تأمين يا تكميل همين چيزها واجب و لازم است.

    از لحاظ كميت، نان و خورش در حدى بايد تأمين شود كه شخص سير شود و در حقيقت، فايده خوردنى ها اين است كه ويتامين ها و چربى و پروتئين و مواد قندى و... تأمين شود و از اين لحاظ، كمبودى براى بدن نباشد.


    پيشوايان دين نيز بر حسب رواياتى كه از آنها در دست داريم، ملاك و معيار را سير كردن شكم يا سد جوع، قرار داده اند.

    چيزى كه بيشتر در خور تأمل و دقت است، مسأله كيفيت خوردنى ها است.


    بعضى گفته اند: كيفيت نان و غذا بستگى به توانايى و قدرت مالى شخص دارد(12) و در اين زمينه، به آيه قرآنى زير استدلال كرده اند:.

    لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ وَمَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمّا آتاهُ اللّهُ لا يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إلاّ ما ءاتِيهِا؛(13).

    كسى كه صاحب مكنت است، بايد از مكنت خويش، نفقه بدهد و هركس روزى او تنگ شده، بايد از آنچه خداوند به او داده، انفاق كند. خداوند، هيچ كس را بيش از آنچه به او داده، مكلف نمى سازد.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)



  4. #84
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    حقوق و اخلاق

    تا اين جا بحث ما آن چنان بود كه محور بحث را از لحاظ حقوقى مشخص كنيم تا اگر اختلافى در اين زمينه پيدا شود، محاكم قضايى بتوانند بر اساس معيارهاى كمى و كيفى، داورى كنند و اختلافات را رفع و متخلفان را وادار نمايند كه در برابر قانون سر تسليم فرود آورند؛ اما پرواضح است كه جنبه اخلاقى مطلب نيز درخور دقت و تأمل است. هم براى دهنده نفقه و هم براى گيرنده نفقه، توجه به مسائل اخلاقى لازم است.


    در بحث هاى گذشته گفته ايم كه توسعه بر خانواده، از كارهاى پسنديده است و بنابراين، آن كه نفقه مى دهد، اگر سعى كند كه صرف نظر از تأمين آنچه در يك بلد، معمول است و صرف نظر از اين كه: عادت امثال نفقه گيرنده چيست، اسباب رفاه و آسايش و آرامش خاطر آنان كه تحت نفقه اش هستند، فراهم كند و آنها را در وسعت و گشايش قرار دهد، از لحاظ اخلاق اسلامى، در خور ستايش و تمجيد است.

    رهبران اسلام، در اين باره فرموده اند:.

    يَنْبَغى للرَجُلِ أنْ يُوَسِّعَ عَلى عِيالِهِ؛(14).

    براى مرد سزاوار است كه بر عايله خود توسعه بدهد.

    حقوق سرچشمه عقلى دارد و اخلاق سرچشمه عاطفى. عقل با صلابت و استوارى از حق سخن مى گويد و عاطفه و عشق از اخلاق و معلوم است كه عقل، در حرارت و پرتو عشق و عاطفه، همچون برف در حرارت و پرتو خورشيد، ذوب مى شود كه گفته اند: (عقل، آن جا برف بود و آب شد!) و مفهوم اين سخن، فنا و زوال عقل نيست، بلكه عقل نيز سردى و صلابت خود را با حفظ اصالت و موجوديت خويش، در حرارت و پرتو عشق و عاطفه، از دست مى دهد و همچون آب زلال و روان، مطبوع و گوارا مى شود در عين حال، مسند حاكميت خود را نيز از دست نمى دهد.

    بسيار واضح است كه سردى و صلابت عقل، غذاى روحى خانواده ها نيست و عشق و عاطفه كور و بى هدف نمى تواند كشتى خانواده را در طوفان هاى مهلك و امواج كوه پيكر حوادث، به ساحل نجات برساند.

    اما اگر اين دو، با هم هماهنگ شوند و در اين هماهنگى عاطفه، زير فرمان عقل درآيد، محيطى سراسر صفا و گرمى و لطف و پاكى و گذشت و انس و الفت و دلبستگى با تكيه بر همه ارزش هاى والاى عقلى انسان به وجود مى آيد كه گفتنى و نوشتنى نيست، بلكه براى اهلش آزمودنى و لمس كردنى است. به گفته سعدى:.


    بشوى اوراق اگر همدرس مايى
    كه درس عشق در دفتر نباشد

    متقابلاً زن و هر كسى كه گيرنده نفقه است، نيز بايد حتى المقدور ملاحظات اخلاقى را مورد توجه و عنايت قرار دهند و راه و رسم فداكارى و ايثار و گذشت را از ياد نبرند.



    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)



  5. #85
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    زن بايد توجه داشته باشد كه در زندگى مشترك خانواده، دو انسان از بيگانگى به يگانگى رسيده اند و محال است كه در اين زندگى مشترك، همه توقعات و انتظارات برآورده شود، مخصوصاً كه سطح توقعات انسان به اندازه خود انسان مى تواند نامحدود باشد و اگر انسان، گرفتار حرص و تبذير و اسراف شود، هيچ چيزى او را اشباع نمى كند و پيوسته به فكر زرق و برق و تجملات و تشريفات و عوض كردن مد و تغيير رنگ و مدل ماشين و خانه و فرش و لباس و جواهرات و ظروف و كالاهاى تزييناتى خواهد بود و اين، راهى است كه هرگز پايان ندارد و مسلماً با چنين شيوه تنوع طلبانه اى هيچ گاه زن از شوهر خود سپاسگزار نخواهد بود و در هر فرصتى، همچون آتشفشان هاى خشمگين، گلايه ها و اعتراض ها و انتقادها را فوران خواهد كرد و آن مقدار زمينه اى كه براى آسايش و آرامش و ارتباط روحى و معنوى وجود دارد، به نابودى خواهد كشاند.چنين اخلاقى نه تنها زمينه سعادت دنيوى را به طور كلى از بين مى برد، بلكه زمينه سعادت اخروى را نيز نفى و حبط مى كند.


    امام صادق(ع) فرمود:.

    أيُّما امْرَأةٍ قِالَتْ لِزَوْجِها مَا رَأيْتُ قَطُّ مِنْ وَجْهِكَ خَيْراً فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُها؛(15).

    هر زنى به شوهر خود بگويد: هرگز از روى تو خيرى نديدم (ثواب) عملش از بين مى رود.

    چنين اخلاقى در مورد زن، خلاف آن چيزى است كه اسلام از او خواسته است، زيرا اخلاق اسلامى زن، در(حسن تبعل) خلاصه مى شود و در اين تعبير لطيف اسلامى، به اندازه لطافت و صفاى وجود زن، لطف و صفا نهفته است و از اين بالاتر، تعبير ديگرى از رهبر بزرگ اسلام است كه فرمود:.

    لَوْ كُنْتُ آمِراً أحَداً أنْ يَسْجُدَ لأحَدٍ لأَمَرْتُ المَرْأةَ أنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِها؛(16).

    اگر سزاوار بود كه امر كنم كسى به كسى سجده كند، قطعاً به زن دستور مى دادم كه در برابر شوهر خود سجده كند.

    تفاوت اين دو نوع اخلاق بسيار است. اولى انحطاط و دومى ارتقا و تكامل است و صد البته كه خانواده هاى مسلمان بايد صحنه ظهور اخلاق اسلامى باشند و هرگز با زيرپاگذاشتن معيارهاى اخلاقى اسلام، اسباب سستى و متلاشى شدن خود را فراهم نسازند.


    هنر زن، ميدان دارى و گستاخى در برابر شوهر نيست. بالاترين هنرى كه او را در نظر اسلام، زنى نمونه و برتر قرار مى دهد، تلاش او در راه به دام كشيدن قلب مرد و چشمپوشى از جريان هاى ناراحت كننده و خشم آور است.

    امام صادق(ع) فرمود:.

    خَيْرُ نِسائِكُمْ الَّتى إنْ غَضِبتْ أوْ أغْضَِبْتُ قالَتْ لِزَوْجِها يَدى فى يَدِكَ لا أكْتَحِلُ بِغُمضٍ حَتّى تَرضى عَنّى؛(17).

    بهترين زنان شما زنى است كه اگر به خشم آيد يا شوهر خود را به خشم آورد، به او بگويد: دستم در دست تو، من خواب راحت نمى كنم، تا از من خشنود شوى.


    براساس اين همه توصيه جا دارد كه زن در محيط خانواده، به خاطر مسائل اقتصادى، آرامش و آسايش خود و همسر و فرزندان را به خطر نيفكند و بامقدارى قناعت و صرفه جويى، زندگى را با وضع موجود تطبيق دهد و با محبت و ايثار، هر چه بيشتر و بهتر، جاذبه خانوادگى را قوى سازد.

    از اين قسمت كه بگذريم، توجه به يك نكته ظريف ديگر هم ضرورى و لازم است و آن اين كه در شرايطى كه جامعه نياز به صرفه جويى و پايين آوردن مصرف دارد و به علاوه، خانواده هايى هستند كه در مضيقه و فشارند، تنها زنانند كه مى توانند مشكلات مصرف كالا را تا حدودى حل كنند و كمبودها را تقليل دهند و وسيله اى براى كمك و حمايت خانواده هاى محروم و كم درآمد فراهم سازند.


    به اين ترتيب، زن مى تواند از راه قناعت و قاعده دانى در تنظيم امور اقتصادى و مصرف خانواده، سه خدمت بزرگ انجام دهد:.

    1. تحكيم و جلوگيرى از ورشكستگى و عقب ماندگى مالى خانواده.

    2. كمك به دولت و ملت از راه پايين آوردن مصرف و جلوگيرى از خروج ارز و مبارزه با وابستگى اقتصادى و تقويت مبانى خودكفايى.


    3. رسيدگى به خانواده هاى محروم و كم درآمد.

    همه اينها نتيجه (حسن تبعل) زنان است و اين جاست كه انسان بهتر مى تواند درك كند كه چرا اسلام، به زنان توصيه كرده است به جاى جهاد مسلحانه با دشمنان مكتب و استقلال، (حسن تبعل) پيشه كنند و اين جهادشان كمتر از جهاد مسلحانه مردان نيست و حق نيز همين است.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)



  6. #86
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    چند نكته.

    در پايان بحث نفقه، لازم است كه چند نكته اضافه كنيم تا اين بحث در حد خود يك بحث كاملى باشد:.

    1. زنى كه در برابرشوهر تمكين نمى كند و به جاى قنوت، به نشوز روى مى آورد، حق نفقه ندارد و حتى اگر در همين حال، طلاق بگيرد، در ايام عده نيز حق نفقه ندارد.


    2. زن اگر بدون اذن شوهر، به مسافرتى برود كه بر او وجوب شرعى ندارد، در ايام مسافرت، حق نفقه ندارد، اما اگر با اذن شوهر به سفر رود يا بدون اذن او به سفرى برود كه شرعاً بر اوتعين پيدا كرده - مثل حج واجب - نفقه اش در ايام مسافرت بر شوهر واجب است.


    3. زنى كه طلاق مى گيرد و طلاقش، طلاق رجعى است، در ايام عده، نفقه اش بر شوهر واجب است و اگر باردار باشد، تا هنگام وضع حمل بايد نفقه اش را بدهند و اما اگر طلاقش طلاق بائن باشد. حق نفقه ندارد مگر اين كه باردار باشد.

    4. زنى كه شوهرش مى ميرد، بايد به مدت چهارماه و ده روز عده نگاه دارد و اگر بعد از گذشتن اين مدت، از شوهر خود بارداربود، بايد تا وضع حمل، عده نگاه دارد، اما در ايام عده، حق نفقه ندارد.


    5. زن به طور روزانه، نفقه خود را مالك مى شود و البته اگر در خلال روز، از شوهر تمكين نكرد، بايد به آن مقدارى كه تمكين نكرده است، از نفقه به شوهر خود برگرداند و نيز اگر زن به همراه شوهر، بر سر يك سفره - با توجه به معيارهاى كمى و كيفى - غذا صرف كند، حق نفقه اش ادا شده است.


    6. وسايل گرم كننده و خنك كننده در تابستان و زمستان نيز جزء وسايل زندگى است و بر نفقه دهنده است كه تأمين كند.


    7. رفتن به حمام درصورتى كه در خانه نباشد، اعم از اين كه به منظور نظافت يا اداى تكليف واجب باشد، از امورى است كه شوهر بايد هزينه آن را بدهد.


    8. داروهايى كه به طور متعارف، مورد نياز مردم است و غالب مردم به خاطر امراض متداول، ناگزير به مصرف آنهايند، از چيزهايى است كه نفقه دهنده بايد قيمت آنها را بپردازد؛ اما در مورد امراض دشوارى كه هزينه سنگين دارد، ترديد شده است كه آيا تأمين هزينه آن بر عهده نفقه دهنده هست يا نه.


    بعضى از فقها مى گويند: تأمين هزينه اين گونه امراض، ظاهراً جزء نفقه واجب نيست.


    9. نفقه فرزند و فرزندزاده در صورت فقر، واجب است؛ اما نفقه همسر آنها واجب نيست؛ همچنين نفقه پدر در صورت فقر، واجب است، اما پدر، اگر همسرى دارد كه مادر نفقه دهنده نيست، نفقه او واجب نخواهد بود.

    10. همان طورى كه قبلاً نيز گفته ايم: شرط وجوب نفقه، تمكن است؛ بنابراين، اگر كسى فقط به اندازه مخارج خودش درآمد دارد، نفقه ديگرى بر او واجب نيست و اگر فقط به اندازه خود و همسرش دارد، نفقه ديگرى بر او واجب نيست و اگر از همسرش اضافه دارد، نوبت به والدين و اولاد مى رسد.

    11. كسى كه نياز شديد به همسر دارد و اگر ازدواج كند، از عهده نفقه پدر و مادر بر نمى آيد، بايد ازدواج كند؛ اما اگر ترك ازدواج كند، گرفتار معصيت و دشوارى هاى غير قابل تحمل نمى شود، بهتر است كه ازدواج نكند و به والدين خود برسد و صبر كند تا خداوند متعال اسباب بى نيازى او را فراهم گرداند.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)



  7. #87
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پى‏نوشتها:‌

    1.فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِى المَضِاجٍعِ وَاضْرِبُوهُنَّ . (نساء (4) آيه 34.).
    2.بقره (2) آيه 223.
    3.نور (24) آيه 4.
    4.نور (24) آيات 6 - 9.
    5.حسين نورى طبرسى، مستدرك الوسائل، ج‏2، ص‏631.
    6.ابن قتيبه دينورى، الامامة والسياسة، ج‏1، ص‏181.
    7.شيخ حرّ عاملى، وسائل الشيعه، باب 11 (از ابواب نفقات) حديث 5.
    8.همان، باب 21 (از ابواب نفقات)، حديث 5.
    9.همان، باب 4 (از ابواب مقدمات تجارت) حديث 12.
    10.جمعه (62) آيه 10.
    11.وسائل الشيعه، باب 20 (از ابواب مقدمات نكاح) حديث 1.
    12.كنزالعرفان ج‏2، ص‏219 (ذيل آيه 7 سوره طلاق.).
    13.طلاق (65) آيه 7.
    14.روضة المتقين،ج‏8، ص‏379.
    15.همان، ص‏368.
    16.همان، ص‏361.
    17.همان، ص‏101.
    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)



  8. #88
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اقتصاد در خانواده


    هر فردى عضو يك جامعه بزرگى به نام ملت يا امت است و سرنوشت او در بسيارى از امور، تابع سرنوشت آن جامعه بزرگ است و ميان او و ساير افراد، نوعى اشتراك، حاكم است.


    همچنين، هر فردى عضو يك جامعه كوچكى به نام خانواده است از آن جا كه در اين جامعه كوچك، كثرت به وحدت تبديل مى شود، اشتراك در منافع، با شدت و قدرتى بيشتر از آنچه در ملت يا امت حاكم است، به چشم مى خورد.

    هيچ كس نمى تواند منكر شود كه زندگى اجتماعى مستلزم اشتراك است، تنها چيزى كه مورد بحث و اختلاف است، اين است كه: آيا دايره اين اشتراك، به قدرى گسترش دارد كه بايد مالكيت هاى خصوصى را بر طبق مذاق سوسياليست ها در اموال توليدى و بر طبق مذاق كمونيست ها، هم در اموال توليدى و هم مصرفى از بين ببريم، يا اين كه تا اين حد گسترش ندارد و مالكيت هر كسى را بايد بر طبق ضوابطى نسبت به اشيايى محترم بشماريم!.

    از اين قسمت كه بگذريم، مى بينيم زندگى اجتماعى سراسر اشتراك است. مدرسه ها، دانشگاه ها، مساجد، بيمارستان ها، معادن، منابع طبيعى، بانك ها، ادارات، جاده ها، كارخانه ها، امكانات رفاهى، راديوها، تلويزيون ها، مجالس مقننه، دولت ها، فرهنگ وميراث هاى تاريخى و... همه مشترك است. اگر به كشورهاى سوسياليستى يا سرمايه دارى بروى، تفاوتى در اين امور، ميان آنها نمى بينى.

    تنها چيزى كه مورد اختلاف است، جنبه اقتصادى و مسأله كار و سرمايه و توليد و توزيع و ابزار توليد و ارزش اضافى و امورى از اين قبيل است كه ديدگاه هاى سوسياليستى، كمونيستى، كاپيتاليستى و اسلامى، درباره آنها مختلف است و ما آنها را در كتاب اقتصاد در مكتب توحيد شرح داده ايم.


    در جامعه كوچك خانواده، از نظر سرمايه دارى مى توان جايى براى اين بحث باز كرد كه: حد و مرز اشتراك در خانواده تا كجاست آيا خانواده، همچون يك شخصيت حقوقى است و هر چه هست به همين شخصيت حقوقى تعلق دارد يا اين كه هر كس هر چه دارد، متعلق به خودش است.

    بديهى است كه آنچه بايد در اين سلسله بحث ها دنبال كنيم، نه نظر گاه سوسياليسم و كمونيسم است و نه نظرگاه سرمايه دارى، بلكه مى خواهيم ببينيم اسلام، مسأله اقتصاد را در خانواده چگونه حل كرده است آيا در اين كانونِ وحدت و صفا و صميميت و اشتراك در سرنوشت و جذب و انجذاب، مالكيت هاى فردى به طور كلى از بين مى رود، يا اين كه يكى از اعضا، در جنبه هاى اقتصادى، محور خانواده مى شود و همه اختيارات در تصرف و نقل و انتقال و داد و ستد به دست اوست، يا اين كه وضع ديگرى است.

    اين مسأله كاملاً روشن است: نوزادى كه تازه به دنيا مى آيد تا چند سالى نياز به مراقبت و تربيت و امكانات مادى و معنوى دارد تا به مرحله اى برسد كه بتواند روى پاى خود بايستد و نيازى به كسى نداشته باشد.

    در اين مدت، تنها پناهگاه او خانواده است و مسلم است كه در اين پناهگاه، مسؤوليت ها متوجه پدر و مادر است. مادر از لحاظ طبيعى و عاطفى، مسؤوليت ها را مى پذيرد و چند ماهى طفل را در رحم خويش مى پروراند و بعد از فراغ، او را در دامان پر مهر و با شيره جان خويش رشد مى دهد و پس از پايان دوره شيرخوارگى نيز همچنان پيوند عاطفى مادر و فرزند مستحكم مى ماند و به همين جهت، براى مادر نسبت به حضانت و شيردادن و پرستارى فرزند، دستورى به عنوان يك تكليف واجب در منابع اسلامى وجود ندارد. كسى كه خودش عاشقانه طفل را در آغوش مى گيرد و براى خواب كردن او آهنگ جان نواز (لاى لاى) كه از هر آهنگ و دارويى، مسكن تر و آرام بخش تر است، زمزمه مى كند و حاضر است فقط به خاطر ارضاى ميل مادرى، از شب تا صبح در كنار بستر طفل بيدار بماند، چه نيازى به فرمان و دستور دارد! تكليف با عقل در ارتباط است نه با عاطفه و نه با طبيعت. اگر اين پيوند عاطفى ميان مادر و فرزند وجود نداشت، با تكليف و دستور هم نمى شد مادرى را اين همه به خاطر كودكى مقيد و محدود كرد! به همين جهت، قرآن مسأله شيردادن مادر به كودك را با زبان ديگرى غيراز زبان امر و نهى، بيان مى كند تا ارزش مقام مادرى را بالا ببرد و مشخص كند كه اقتضاى طبيعت مادرى چيست و با مادران چگونه بايد سخن گفت!


    به آيه قرآنى زير توجه كنيم:.

    وَالوالِداتُ يُرْضِعْنَ أوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ؛(1).

    مادران، دو سال تمام فرزندان خود را شير مى دهند.

    يعنى، اقتضاى طبيعت مادرى اين است و نيازى به دستور نيست. بامادر بايد با زبان وحى و الهام سخن گفت و او را يارى كرد كه در پيچ و خم هاى زندگى و فراز و نشيب حوادث در نماند و در راه مادرى، پيامبرانه معجزه گر باشد.



    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  9. تشكرها 3


  10. #89
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    مادرموسى كه به عنوان يك الگوى تمام عيار مادرى در تاريخ شناخته شده است. كارش به مرحله اى مى رسد كه به وسيله وحى، در رابطه مستقيم با خداوند قرار مى گيرد و به او گفته مى شود كه:.

    تا آن گاه كه از مأموران فرعونى بيم و هراسى پيدا نكرده است، موسى را شير دهد و همين كه دچار بيم و هراس شد، طفل را به دريا بيندازد و ترس و اندوه را از خود دور سازد و مطمئن باشد كه خداوند، طفل را به او باز مى گرداند و پرچم رسالت را به دستش مى سپارد.(2).

    آرى، وظيفه مقدس مادرى در حدى است كه: اولاً مادران با عشق و فداكارى و ايثار، به استقبال آن مى روند و براى اجراى آن نيازى به امر و دستورندارند و ثانياً خدا نيز پشتيبان و ياور مادران است و در جامعه نيز بايد همه گونه خدمات و امكانات و برنامه هاى ارشادى و كمكى براى آنها فراهم باشد تا هر چه بهتر بتوانند فرزندانى لايق و صالح تحويل جامعه دهند.

    در محيط خانواده نيز وظيفه مرد است كه از لحاظ اقتصادى، امكانات زندگى زن را فراهم كند و در مسير مقدس همسرى و مادرى، او را يارى دهد و حتى توسعه بر خانواده، درنظام خانوادگى اسلام از چيزهايى است كه توصيه و سفارش شده است.


    قرآن مجيد در اين زمينه مى فرمايد:وَعَلَى المَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالمَعْرُوفِ؛(3).

    بر پدر است كه روزى و لباس مادران را به آنچه نيكوست تأمين كند.

    پيشوايان دينى ما مى فرمايند:.

    سزاوار است كه مرد بر خانواده خود از لحاظ اقتصادى گشايش دهد تا آرزوى مرگش را نكنند.(4).

    ملاحظه مى كنيد كه قرآن هنگام طرحِ مسأله تأمينِ نيازِ اقتصادىِ همسر، به آن جنبه (معروف) مى دهد و چنان كه آشنايان با فرهنگ قرآن مى دانند (معروف) در برابر (منكر) است و از لحاظ لغت، معروف به معناى شناخته و منكر به معناى ناشناخته است و اولى در مورد نيكى ها و دومى در مورد بدى ها به كار مى رود و در حقيقت، مى خواهد بگويد: اين كه مرد موظف مى شود كه نياز اقتصادى همسر را تأمين كند، نبايد اين گونه تلقى شود كه به عنوان يك امر تحميلى و سربارى است، بلكه همان گونه كه عمل مادر، عملى است مقدس و از دل برخاسته، كار پدر نيز بايد پاداش يك امر مقدس و برخاسته از اعماق دل و به عنوان تعاون و همكارى باشد.

    روشن تر بگويم: ممكن است تأمين نيازاقتصادى يك انسان جنبه (منكر) داشته باشد و از روى ادب و احترام و تكريم صورت نگيرد، بلكه براى پاره اى از انگيزه هاى غير عاطفى و غيرانسانى و غيراسلامى صورت گيرد؛ مثل اين كه انسان كمك ها و خدمات خود را با منت و اذيت همراه سازد.(5).

    چنين كارى از نظر اسلام (معروف) نيست، بلكه منكر است. هرگز سزاوار نيست كه شخص در برابرهمسر اين گونه عمل كند، بلكه به عنوان يك شريك زندگى و يار و همدم و پاسخگويى به يك نياز طبيعى و انسانى بايد با مسأله تأمين نيازهاى اقتصادى او برخورد كند كه رمز سعادت و كمال، همين است.

    در زندگى خانوادگى، فقط مقررات خشك، حاكم نيست. اشتراك و همفكرى و همدردى و فداكارى و ايثار حاكم است. اگر تنها حاكميت مقررات خشك بود، جا داشت كه مرد نيز آنچه را به عنوان (نفقه) به همسر و فرزندان مى دهد، به خاطر اسقاط تكليف باشد و جنبه هاى عاطفى و اخلاقى را مورد نظر قرار ندهد.

    مى بينيم كه در محيط خانواده، زن بسيارى از مسؤوليت ها را مى پذيرد و ايثارگرانه، آنها را انجام مى دهد و در برابر آن، انتظار پاداش مادى ندارد، ولى به طور حتم، انتظار پاداش معنوى دارد و طالب اين است كه مرد - و حتى جامعه - پاسخ ايثارش را به ايثار و اجر و پاداش فداكارى هاى عاشقانه اش را با فداكارى هاى عاشقانه بدهند.

    هيچ قانونى در اسلام نداريم كه به مادر دستور داده باشد كه: وقتى از حمل فارغ شد، شيردادن و بزرگ كردن طفل را بر عهده گيرد.

    هيچ فرمانى از سوى قانون گزار اسلام صادر نشده است كه: زنان را به وظايف خانه دارى و خياطى و آشپزى و خريد لوازم خانه، موظف كرده باشد؛ اما تأمين لباس و مسكن و آذوقه آنها بر مردان واجب شده و در برابر آن، وظايف واجبى نيز براى آنها مقرر گرديده است كه تمكين شوهران در روابط همسرى و ترك مسافرت هاى غيرواجب و چيزهايى از اين قبيل است.




    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)



  11. #90
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    مى گويند: پيامبر گرامى اسلام، كارها را ميان دخترش فاطمه و دامادش على(ع) به پيشنهاد خودشان بدين گونه تقسيم كرد:.

    بر فاطمه است كه كارهاى داخل خانه را و بر على است كه كارهاى بيرون خانه را انجام دهد(6).

    اكنون اين رويه، در خانواده هاى مسلمان، سنت پسنديده اى شده است. زنان مسؤوليت هاى داخل خانه را بر عهده مى گيرند و شوهران مسؤوليت هاى بيرون خانه را. در عين حال، زنان بسيارى هستند كه دركارهاى بيرون خانه نيز شوهر را كمك مى كنند و مردان بسيارى كه دركارهاى داخل خانه، مددكار زنان هستند.

    متأسفانه، بسيارند مردانى كه تصور مى كنند اين سنت پسنديده، يك تكليف واجب است و به همين جهت، اگر قصور يا تقصيرى مشاهده كنند، به مؤاخذه و مجازات، متوسل مى شوند. قطعاً زنان بسيارى نيز وجود دارند كه گرفتار چنين برداشتى هستند.

    بايد اين ها را آگاه كرد كه: مسأله ايثار و همكارى و همدردى مسأله اى است و مسأله تكليف و وظيفه قانونى مسأله اى ديگر.

    اسلام در رابطه با پيمان زناشويى، حداقلِ تكليف را براى زنان مشخص كرده است و در برابر آن، مردان را موظف به تأمين لباس و خوراك و مسكن مورد نياز آنها ساخته است
    .

    اما اسلام خواسته است كه زن و مرد در چارچوب ازدواج و تشكيل خانواده، كاملاً جذب يكديگر شوند و در حالت جذب وان جذاب، خود همه مسائل خانواده را حل كنند.


    مسأله اقتصاد درمحيط خانواده نيز بايد از همين ديدگاه حل شود. از اين ديدگاه است كه زن در غيبت مرد، به عنوان يك ناظر امين، سرمايه اقتصادى خانواده را پاسدارى مى كند و حتى با بخل و تنگ نظرى، به مصرف آن اقدام مى كند و حاضر نيست كه سخى و دست و دل باز معرفى شود.

    او در مصرف سرمايه اقتصادى خانواده سخت گير و در برخورد با مردان بيگانه، متكبر است و در آنچه مربوط به آبرو و حيثيّت او مى شود، محتاط و ترسوست.

    با وجود چنين همسرى، مرد با اطمينان خاطر به دنبال فعاليت اقتصادى مى رود و موفق مى شود كه بيشتر از حد نياز خانواده كار كند و درآمد داشته باشد و درآمد اضافى را پس انداز نمايد.


    اگر زنان بخواهند به همان وظايف واجب خود اكتفا كنند، مردها نيز هرگز آن گونه موفقيت ها در فعاليت هاى خويش نخواهند داشت. اين جاست كه انسان در مى يابد كه زن ها در زندگى و جنبه هاى اقتصادى و پيشرفت هاى اجتماعى، شريك همسران خود هستند و بسيار ظالمانه است اگر مرد تصور كند كه هرچه در اين زندگى مشترك فراهم شده مخصوص خود اوست و اگر روزى اين پيوند مشترك به وسيله طلاق يا وسيله ديگرى گسسته شد، زن را بايد با همان لباسى كه بر تن دارد، از خانه بيرون كرد.


    همين مسأله در مورد فرزندان نيز مطرح است. فرزند - اعم از دختر و پسر - در محيط خانه، يار و مددكار پدر و مادر است و تا آن جا كه برايش ممكن است خدمت مى كند. خدماتى كه دخترها در خانه، در همكارى با مادر انجام مى دهند و خدماتى كه پسرها - غالباً - در همكارى با پدر انجام مى دهند، قابل توجه است.

    از آن جا كه اسلام، اساس را بر اين قرار داده است كه زندگى خانوادگى تنها با مرگ زن يا شوهر متلاشى شود، براى تقسيم ذخاير مالى خانواده پس از مرگ سهم هر كسى را مشخص كرده است تا هيچ كس، از پاداشِ زحمات خود محروم نماند.



    (...◕✿◕◕✿◕ خانواده در قرآن ◕✿◕◕✿◕...)


  12. تشكرها 2

    ال یاسین (19-02-1392), عبدالله91 (12-03-1392)

صفحه 9 از 13 نخستنخست ... 5678910111213 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •