سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

موضوع: (...◕✿◕◕✿◕ شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...)

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید    (...◕✿◕◕✿◕ شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي  ◕✿◕◕✿◕...) (...◕✿◕◕✿◕ شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي  ◕✿◕◕✿◕...) (...◕✿◕◕✿◕ شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي  ◕✿◕◕✿◕...) (...◕✿◕◕✿◕ شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي  ◕✿◕◕✿◕...) (...◕✿◕◕✿◕ شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي  ◕✿◕◕✿◕...) (...◕✿◕◕✿◕ شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي  ◕✿◕◕✿◕...) (...◕✿◕◕✿◕ شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي  ◕✿◕◕✿◕...) محبوب کن - فیس نما
  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    تیر 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,761
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,661
    مورد تشکر
    24,547 در 7,152
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض (...◕✿◕◕✿◕ شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...)






    شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي



    طرح مسئله
    پاسخ
    اجماع فقهاي اماميه
    مخالف در مسئله
    قرآن كريم
    روايات
    جمع بندي دلايل




    امضاء



  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    تیر 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,761
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,661
    مورد تشکر
    24,547 در 7,152
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    اساساً بحث از صلاحيت يا عدم صلاحيت زنان، براي تصدّي رسمي، در نظام
    حكومت اسلامي، در باب شرط "ذكوريت" در امر قضاوت، در فقه مطرح است، زيرا فقها
    قضاوت را يك منصب رسمي و با عنوان "ولاية القضاء" مطرح ساخته اند، و آن را از شئون
    ولايت عامه دانسته، لذا ذكوريت را شرط كرده اند. از اين رو دامنه بحث، فراتر از مسئله قضاوت است، و شامل تمامي مناصب رسمي،
    كه از شئون ولايت عامه محسوب شود، مي گردد. شهيد اول - قدس سره - در كتاب "دروس" در تعريف "قضاء" مي گويد: "وهو ولاية
    شرعية علي الحكم في المصالح العامة من قبل الامام"
    [1]. وي قضاوت را ولايت دانسته، لذا عنوان منصب را يافته، و به اذن "نصب" از جانب
    امام (ولي امر مسلمين) نياز دارد. فقها رضوان الله تعالي عليهما از همين ديدگاه كه قضاوت، ولايت و منصب است،

    امضاء



  4. Top | #3

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    تیر 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,761
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,661
    مورد تشکر
    24,547 در 7,152
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    ذكوريت را شرط كرده اند. شيخ انصاري(ره) در كتاب مكاسب، در مسئله "ولايت" صريحاً از مقام
    حكومت قضائي، با عنوان "منصب" ياد كرده است. [2] و لذا سيد طباطبائي - صاحب رياض المسائل - پس از نقل اجماع از بزرگان فقهاي
    شيعه، آن را براي حجيت اعتبار اين شرط، كافي دانسته و مي گويد: "مضافاً الي الاصل، بناء علي اختصاص منصب القضاء بالامام اتفاقاً، فتوي و نصاً" [3].
    او منصب قضاوت را از شئون امامت و ولايت عامه دانسته، لذا ذكوريت را شرط
    نموده، و آن را از شرايط معتبر در قاضي گرفته است. صاحب جواهر- قدس سره - و ديگر فقها، در اين زمينه، به حديث معروف : "لا يفلح
    قوم وليتهم امراة"
    [4] تمسك جسته اند، زيرا قضاوت ولايت است، و مشمول عموم يا اطلاق
    اين حديث مي گردد. [5] از اين بحث كه درباره شرط ذكوريت در امر قضاوت است، به دست مي‌آيد كه: محط
    بحث در مورد نظر فقها، چيزي فراتر از آن، و كبراي مسئله "شرط ذكوريت" در
    تمامي مناصبي است كه از شئون ولايت عامه محسوب مي شود، و از آن مقام نشئت
    گرفته است. لذا اگرچه بحث حاضر درباره شرط ذكوريت در قاضي است، دامنه آن گسترده تر و
    مستفاد آن، كبراي شرطيت مذكور در مطلق مناصب رسمي دولت اسلامي است.



    امضاء


  5. تشكرها 2


  6. Top | #4

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    تیر 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,761
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,661
    مورد تشکر
    24,547 در 7,152
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    طرح مسئله




    شرط "ذكوريت" در قاضي، يكي از مسائل مورد اتفاق آرا و اجماع فقهاي اماميه است. در
    اين زمينه نيز رواياتي - از طرق اهل سنت و شيعه - در دست است كه شايستگي زنان را براي
    امر قضاوت، منتفي دانسته است. دليل اين شرط را اجماع و روايات وارده دانسته، علاوه بر اصل كه مقتضاي آن، عدم
    صلاحيت قضاوت است براي كسي كه واجد شرايط ياد شده در كلام فقهانباشد.

    |41|
    درباره "اجماع" دو خدشه وارد ساخته اند: اولاً: اجماع يادشده، مدركي است، و به
    روايات مذكوره متكي مي باشد، لذا نمي تواند كاشف از حجيت قطعي، وراي روايات
    مذكوره باشد ثانياً: در مسئله، مخالف وجود دارد: ميرزاي قمي در كتاب "غنائم" الايام، و محقق
    اردبيلي در "مجمع الفائدة والبرهان"، درباره روايات مذكوره گفته اند: اسناد تمامي آن ها
    ضعيف يا مرسل است، و لذا قابل استناد نيست. پس اصل جواز،حاكم است و مانعي از
    قضاوت زن، باعنوان منصب رسمي وجود ندارد.




    امضاء


  7. تشكرها 2


  8. Top | #5

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    تیر 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,761
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,661
    مورد تشکر
    24,547 در 7,152
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    پاسخ




    اولاً: اجماع فقهاي اماميه قطعي است و از صدر اسلام تاكنون كتاب هاي فقهي اي كه در
    اين زمينه بحث كرده اند، بالاتفاق، شرط ذكوريت را يادآورشده‌اند؛
    ثانياً: مخالفي در مسئله وجود ندارد و آن چه ميرزاي قمي و محقق اردبيلي
    - قدس سرهما - دراين باره فرموده اند، عبارت است از: پذيرفتن اجماع، ولي "مصب" و
    مورد آن را "منصب" قضاوت دانسته اند، نه "فعل قضاوت"؛ يعني اگر يك زن عالم و
    فاضلي بخواهد ميان دو نفر زن كه شهود نيز زن باشند، فصل خصومت نمايد و اختلاف
    آنان را حل كند مانعي ندارد، چون در حقيقت، از باب رجوع جاهل به عالم است. و آن را
    ازمصب اجماع خارج دانسته اند. لذا با مورد اجماع، كه نفي صلاحيت براي منصب
    قضاوت است، مخالفتي ندارند؛
    ثالثاً: اجماع، اگر مستند به روايات ياد شده باشد، موجب "جبرسند" قوت سند
    مي گردد، زيرا مورد عمل اصحاب قرار گرفته، و طبق آن فتوا داده اند، و چون اهل خبره
    هستند، موجب اطمينان و وثوق به روايات مذكور مي گردد.
    البته چون مبناي حجيت "خبر واحد" بناي عقلا است، عقلا به چنين خبرهايي كه مورد
    عنايت اهل فن باشد، اطمينان مي كنند.
    پوشيده نباشد كه ما شهرت استنادي را جابر مي دانيم، چه رسد به اجماع استنادي! و


    |42|
    اين شيوه قدماي اصحاب است، كه بر همان مبناي عقلايي استوار مي باشد.
    در نتيجه: اگر اجماع استنادي باشد و به روايات ياد شده استناد كرده باشد، موجب
    جبرسند و قوت سند روايات مي گردد، و روايات مذكوره صلاحيت استناد فعلي"حجيت"
    را دارا مي گردند. و اگر اجماع، استنادي نباشد، خود مستقلاً حجت است، زيرا در اين
    صورت كاشف قطعي از حجت خواهد بود.
    لذا خدشه در اجماع كه مدركي است، و خدشه در روايات كه ضعيف و مرسل اند،
    قابل جمع نيست، و به نحو "مانعه الخلو" يكي از دو حجت وجود دارد:يا اجماع غير
    مستند، يا روايات مورد استناد عمل اصحاب.



    امضاء


  9. تشكرها 2


  10. Top | #6

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    تیر 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,761
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,661
    مورد تشکر
    24,547 در 7,152
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    اجماع فقهاي اماميه



    1- شيخ الطائفه، ابوجعفر محمد بن الحسن طوسي(وفات 460 ق) كتاب "خلاف" را
    بدين منظور نوشته تا مسائل اختلافي ميان مذهب اماميه و ديگر مذاهب را بيان كند، در اين
    كتاب چنين مي گويد: "لايجوزان تكون المراة قاضية في شيء من الاحكام.و به قال الشافعي. و قال
    ابوحنيفه: يجوزان تكون قاضية فيما يجوز ان تكون شاهدة فيه، وهوجميع الاحكام

    الاالحدود والقصاص. وقال ابن جرير: يجوزان تكون قاضية في كل ما يجوزان يكون
    الرجل قاضياً فيه، لانها تعد من اهل الاجتهاد"
    [6]. او نخست ديدگاه فقهاي اماميه را به طور مطلق و بدون استثنا بيان داشته كه: زن هرگز
    شايستگي قضاوت را ندارد، و در هيچ يك از احكام قضائي نمي تواند قضاوت نمايد. و اين كلام از شيخ الطائفه، با اين قاطعيت مي رساند كه هرگز مخالفي از فقهاي شيعه
    در اين زمينه وجود نداشته، و اين خود، نموداري از اتفاق آراي فقهاي شيعه است. سپس به ديدگاه محمد بن ادريس شافعي مي پردازد. كه هم گام با اماميه است. ولي
    ابوحنيفه، قضاوت زن را در مواردي كه شهادت او پذيرفته است، مي پذيرد. لذا صرفاً در
    باب حدود و قصاص، حق قضاوت ندارد، زيرا شهادت زن در آن دو باب پذيرفته نيست و

    |43|
    در ديگر احكام مي تواند قضاوت نمايد.ابن جرير، فرقي ميان زن و مرد، اگر اهليت اجتهاد
    را داشته باشند، قائل نيست. سپس شيخ به استدلال مي پردازد و مي گويد: اساساً اصل بر عدم جواز قضاوت
    است، زيرا "حجيت" و نفوذ كسي بر ديگري، به دليل قاطع نياز دارد، و به اصل جواز يا
    عمومات باب قضا، نمي توان تمسك جست بلكه بايد دليل ويژه اقامه نمود، كه مدعي
    جواز قضاوت زن، فاقد چنين دليلي است. به علاوه، از پيغمبر اكرم(ص) روايت شده است كه: "لايفلح قوم وليتهم امراة"؛
    رستگار نخواهند گرديد، گروهي كه زن بر آنان رهبري مي كند." نكته جالا در كلام شيخ آن است كه از واژه "ولايت" كه مورد نهي قرارگرفته [7]، نهي
    از قضاوت استفاده كرده، كه نهي ازعموم مناصب را در نظام اسلامي مي رساند. و نيز استدلال مثل شيخ، به اين روايت، اعتماد او را به آن مي رساند، كه مورد استناد
    حكم شرعي قرارداده است. البته خواهيم گفت كه اين گونه روايات، كه جنبه تاريخي نيز دارد [8]، از روايات مشهور
    مورد تسالم به شمار مي رود. 2- شهيد اول ابوعبدالله جمال الدين مكي بن محمد دمشقي(شهادت786ق) در
    كتاب پر ارج "الدروس الشرعية في فقه الاماميه" - كه درباره استوارترين آراي فقهي شيعه
    نگاشته است، و از لحاظ قدرت فقاهتي در سطح بالايي قرار دارد- قاطعانه،
    شرط "ذكوريت" در قاضي را، چه قاضي منصوب باشد يا قاضي تحكيم يادآور
    شده است.
    [9] 3- محقق اول ابوالقاسم نجم الدين جعفربن الحسن حلي(وفات 676ق) در
    كتاب "شرايع الاسلام" ذكوريت را در قاضي، بدون ترديد و قاطعانه شرط كرده است. [10] 4- علامه محمدبن الحسن، ابن المطهر حلي(وفات771 ?.ق) در كتاب "قواعد" كه
    خلاصه آراي فقهي او را تشكيل مي دهد، و مورد عنايت بزرگان فقها قرارگرفته، نيز شرط
    ذكوريت را بدون ترديد، در رديف ديگر شرايط قطعي قاضي ياد كرده است.

    فخرالمحققين، فرزند برومندش، در شرح عبارت پدر، آن را مسلم گرفته است. [11]



    امضاء


  11. تشكرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. هركي دعوت بشه دوستش دارند
    توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* در انجمن امام سجاد (ع)
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 19-09-1391, 19:23
  2. دوران كودكي ‌گمشده در هياهو
    توسط شكوفه ياس در انجمن كودك و نوجوان
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 17-04-1389, 17:16
  3. بختكي به جان خانواده
    توسط رایکا در انجمن ماهواره ديني
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 12-04-1389, 23:15
  4. زندگی نامه *شهید مسعود منفرد نياكي*
    توسط درگاه محبوب در انجمن زندگينامه شهدا
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 16-12-1388, 11:41
  5. كي در سراي چشمم قصد ظهور داري ؟
    توسط لحظه هاي سبز در انجمن مطالب كاربران جهت ارسال به گروه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 22-08-1388, 11:49

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی