سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 18 , از مجموع 18

موضوع: ...◕✿◕◕✿◕ ..رابطه عقل و وحی.. ◕✿◕◕✿◕...

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    عقل به خوبی، توان یافتن امور مافوق ابزار خودش را دارد و هرگز این امور را ضد خود نمی‌یابد. و در هر مرحله از مسیر تكامل، مافوق توانایی خود را درك كرده و به انسان فرمان می دهد تا در پی آموختن از آموزگاری باشد كه به هر طریق بر این امور آگاهی دارد.

    سیر مرحله‌ای آموزش انسان از كودكی تا
    دوران رشد یافتگی نیز مؤید همین امر است. باید توجه داشت كه نه تنها رشد عقل فردی بگونه مرحله‌ای به انجام می‌رسد بلكه اجتماعات انسانی نیز دارای رشد تعقلی مرحله‌ای می‌باشند.

    درهرمرحله عقل، یا خود با امكاناتش
    دانش مورد نیاز را می‌یابد و یا با تشخیص عدم توانایی خویش، بدنبال آموختن آنچه كه قدرت عقلی و یا فرصت زمانی جهت رسیدن به آن را ندارد ، خواهد رفت .





    امضاء

  2. تشكرها 7


  3. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    در طی این مرحله است كه نهایتاً عاقل ترین افراد اجتماع نیز به نقطه و محدوده‌ای می‌رسند كه عقل آنان خود اعتراف به عدم شناخت ماورای این محدوده خواهد نمود و در این مرحله است كه جهت آگاهی خود راهی جز از طریق «آموختن» نخواهد داشت و از همین نقطه است كه وحی بعنوان آموزش عاقل‌ترین انسان در اجتماعات بشری نازل می‌شود تا آنچه را كه بجز از این روش در اختیار انسان قرار نمی‌گیرد را بیاموزد.

    و البته این امر، هم
    شامل آن چیزی كه مافوق شناخت ابزار تعقل است خواهد بود و هم آن نیازی كه برای حیات بشری فوری است و یافتن آن توسط «تعقل بی واسطه» نیاز به زمانهای مدید و طولانی خواهد داشت.





    امضاء

  4. تشكرها 7

    مدير اجرايي (02-10-1391), نرگس منتظر (16-11-1391), آستان جانان (05-10-1391), حیران (02-10-1391), رهرو سراج دل (05-10-1391), سالک (16-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (02-10-1391)

  5. Top | #13

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    در این صورت «وحی» به كمك انسان می‌آید تا انسان توسط آن به ارضای «غریزه اكتشاف» پرداخته و از اموری چون جهانی دیگر و حیاتی با نوع والاتر كه شناخت آنها در دسترس ابزار حسی تعقل او نمی‌باشد‌، مطلع گردد و همچنین نیازهای لازم و فوری را كه انسان در همان زمان محتاج است و هر چند از طریق تعقل قابل دسترسی است ولی به زمان نیازمند می‌باشد، همچون ساخت كشتی، ساخت زره، شناساندن انواع خوراكیهای مضر و یا روشهای پسندیده زندگی را به او بیاموزد‌.




    امضاء

  6. تشكرها 6

    مدير اجرايي (05-10-1391), نرگس منتظر (16-11-1391), آستان جانان (05-10-1391), رهرو سراج دل (05-10-1391), سالک (16-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-10-1391)

  7. Top | #14

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    در این راستا پیامبران انسانهایی بوده‌اند كه در زمان حیات خویش به عنوان قوی‌ترین انسانهای عصر خود‌، در زمینة تفكر، تعقل و اراده اجرائی از طریق خالق انتخاب گردیده‌اند تا با استفاده از نیروی تعقل برتر، واسطه آموزش اموری گردند كه یا محسوس نیستند و یا برای رفع نیازهای آن اجتماعات فوری می‌باشند. پس «وحی» در مقابل «عقل» نیست بلكه وحی مددكار عقل است و هر دو در پی ارضاء نیاز به دانستن و پاسخ‌گویی به غریزه اكتشاف در انسانی می‌باشندکه خود گواهی می‌دهد به تنهایی قادر به فتح قله آگاهی نخواهد بود.







    امضاء

  8. تشكرها 6

    مدير اجرايي (05-10-1391), نرگس منتظر (16-11-1391), آستان جانان (05-10-1391), رهرو سراج دل (05-10-1391), سالک (16-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-10-1391)

  9. Top | #15

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    انسان در مسیر تكاملی خویش همچون كاروانی كه در مسیر و در جهت مقصد معینی در حركت است و راه را نمی‌داند و هر از چند گاهی به شخصی مطلع برمی‌خورد كه مسیر را می‌شناسد و ثابت می كند كه مسیر را می‌دانـد، از او نشـانه‌هایی می‌گیرد و مسافـتی را به سـمت وسوی هدف بر می‌دارد و باز پس از چندی نیازمند راهنمای جدیدی می‌شود كه با نشانی گرفتن از وی و یافتن صحت اقوالش افق دیگری برایش روشن می‌گردد.


    با اسـتفاده از اطـلاعات و علامـاتی كه بدست آورده، مسافت دیـگری را طی می‌نماید و هر چه كه پیش می‌رود، قابلیت بیشتری جهت یادگیری آموزش های «راهنما» می‌یابد تا به جایی كه
    توانایی آن را خواهد یافت تا از راهنما نقشه مسیر را تا به انتها بگیرد و برای ادامه راه با در دست داشتن آن نقشه، دیگر نیازی به راهنمای مسیر نداشته باشد.
    امضاء

  10. تشكرها 4

    مدير اجرايي (17-11-1391), نرگس منتظر (16-11-1391), سالک (16-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-11-1391)

  11. Top | #16

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    پیامبران در بستر تاریخ از اول تا خاتم آنها، وظیفة همین «راهنما» را داشته‌اند و معجزات آنها نیز اموری جهت اثبات راهنمایی صحیح آنها بوده است و در تمامی دورانها اول كسانی كه پس از رؤیـت معجزات به راهنـما ایـمان آورده‌انـد، عقـلای آن اجتـماع بوده‌اند یعنی همان كسانی كه بیشترین توانایی عقلی را درآن عصر داشته‌اند.

    این امر بسیار قابل توجه است كه «معجزه» خود نشـانگـر ارتبـاط عقـل با وحـی می‌باشد چرا كه همواره معجزات از جمله حوادثی بودند كه عقل عقلای زمان در نحوه اجراء‌ آن عاجز می‌ماندند و این خود گوشزدی بود در مسیر رسیدن به نیاز «وحی».
    امضاء

  12. تشكرها 4

    مدير اجرايي (17-11-1391), نرگس منتظر (16-11-1391), سالک (16-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-11-1391)

  13. Top | #17

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    هنگامی كه عقل در مقابل اجرای یك معجزه، درك می‌كرد كه این عمل از طریق اسباب و ابزاری كه در ارتباط با حواس و آموختن از انسانهای دیگر غیر قابل اجراست، خود «عقل» حكم بر ناتوانی و محدودیتش می‌نمود. و خود را آماده شنیدن آموزشی می‌كرد كه از منبعی بالاتر برایش آمده بود. الـبته بـاید یـادآوری نمود كه عقـل نه تنـها در امور فـوق عقلانی محتاج به وحی می‌باشد، بلكه در اموری كه عقل نیز متوجه آن بوده و در فهم آن توانا است نیاز به وحی وجود دارد.
    «معجزه» خود نشـانگـر ارتبـاط عقـل با وحـی می‌باشد چرا كه همواره معجزات از جمله حوادثی بودند كه عقل عقلای زمان در نحوه اجراء‌ آن عاجز می‌ماندند و این خود گوشزدی بود در مسیر رسیدن به نیاز «وحی».

    امضاء

  14. تشكرها 4

    مدير اجرايي (17-11-1391), نرگس منتظر (16-11-1391), سالک (16-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-11-1391)

  15. Top | #18

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    همانگونه كه قبلاً نیز اشاره شد پس از مرحله تعقل در انتها نیاز به «اراده اجرائی»‌ است و در این مرحله است كه حتی اگر پس از مرحله تعقل نیز انسان به امری پی ببرد جهت اجرا نیازمند «اراده» است تا آن امر عملی گردد. چه بسیار اموری كه عقل به ضرر آن حكم نموده ولی جاذبه غرایز، انسان را به سوی خود می‌كشد. وحی در چنین اموری نیز به كمك عقل می‌آید و با حمایت از آن سعی در افزایش قدرت اراده دارد تا این امر به اجرای صلاحدید عقل بیانجامد.


    منبع:تبیان



    امضاء

  16. تشكرها 4

    مدير اجرايي (17-11-1391), نرگس منتظر (16-11-1391), سالک (16-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-11-1391)

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی