...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕... سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...
صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 47
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    آن‌چه‌ از مجموع‌ اين‌ تعاريف‌ بر مي‌آيد، اين‌ است‌ كه‌ معرفت‌ عرفاني، حوزه‌اي‌ خاص‌ از معارف‌ است‌ كه‌ در دسترس‌ هر كس‌ نيست؛ بلكه‌ براي‌ آنان‌ كه‌ دل‌ را تصفيه‌ كرده، و از تجليات‌ رحمانيه‌ بهره‌مند شده، و همواره‌ به‌ مراقبت‌ خود اهتمام‌ ورزيده، و در موقعيت‌ خاص‌ قرار گرفته‌اند، حاصل‌ مي‌شود و به‌ وسعت‌ ديد، نظر و بصيرت‌ نائل‌ مي‌شوند و حقايق‌ عالم‌ را به‌ قدر ظرفيت‌ خود مكاشفه‌ و مشاهده‌ مي‌كنند.

    چنين‌ معرفتي‌ با همة‌ ويژگي‌هايش، شاخصه‌هايش‌ وصف‌ناپذير بوده،24 شفافيتي‌ بسيار ويژه‌ براي‌ صاحب‌ آن‌ دارد؛ به‌ همين‌ جهت، فراواني‌ تعاريف، به‌ واسطة‌ حالات‌ و مقامات‌ گوناگون‌ عارفان‌ بوده‌ است.25




    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  2. تشكرها 5

    مریم منتظر (24-11-1391), حیران (12-10-1391), رهرو سراج دل (12-10-1391), سالک (11-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (11-10-1391)

  3. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    تفاوت‌ علم‌ و معرفت‌


    خواجه‌ عبدالله‌ انصاري؛ در فرق‌ علم‌ و معرفت‌ گفته‌ است‌ كه‌ علم‌ بر دليل‌ متكي‌ بوده‌ و در آن، هيچ‌ نوع‌ جهل‌ و شكي‌ يافت‌ نمي‌شود و دليل‌ را دو گونه‌ (نقلي‌ مثل‌ كتاب‌ و سنت‌ و عقلي‌ مانند برهان) دانسته‌ است.

    او علم‌ را به‌ سه‌ درجه‌ و رتبه‌ تقسيم‌ كرده:
    اول‌ علم‌ جلي‌ و آن‌ علومي‌ است‌ كه‌ از طريق‌ حواس‌ ظاهري‌ و باطني‌ به‌ دست‌ مي‌آيد و قضاياي‌ بديهي‌ مثل‌ مشاهدات، وجدانيات، و مشهورات‌ در اين‌ مقوله‌ مي‌گنجد.

    دوم‌ علم‌ خفي‌ كه‌ علم‌الوارثه‌ نيز ناميده‌ مي‌شود و علومي‌ است‌ كه‌ در قلوب‌ پاك‌ و دل‌هاي‌ ابرار مي‌رويد؛ دل‌هايي‌ كه‌ از هر گونه‌ علايق‌ دنيايي‌ و ارتكاب‌ شهوات‌ و گناهان‌ پاكند .

    سوم، علم‌ لدني26 كه‌ به‌ ادراك‌ شهودي‌ اطلاق‌ مي‌شود و از ويژگي‌هاي‌ اين‌ علم، آن‌ است‌ كه‌ نمي‌توان‌ آن‌ را وصف‌ كرد و حاصل‌ تجليات‌ الاهي‌ است‌ كه‌ هنگام‌ رفع‌ حجاب‌ عين‌ عبد و رعيت‌ رخ‌ مي‌دهد؛ سپس‌ معرفت‌ را در نخستين‌ منزل‌ واپسين‌ قسمت‌ كتاب‌ خود، يعني‌ در نهايات‌ آورده‌ است‌ و اين‌ حكايت‌ مي‌كند كه‌ به‌ اعتقاد وي، معرفت‌ فوق‌ علم‌ است.




    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  4. تشكرها 5

    مریم منتظر (24-11-1391), حیران (26-10-1391), رهرو سراج دل (12-10-1391), سالک (11-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (11-10-1391)

  5. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    او معرفت‌ را چنين‌ تعريف‌ كرده‌ است:
    المعرفة‌ احاطة‌ بعين‌ الشيء كما هو.

    اگر حقيقت‌ شيء ادراك‌ شود، معرفت، حاصل‌ آمده، و اگر شيءاز طريق‌ صورت‌ زايد ادراك‌ گردد، علم‌ پديد آمده‌ است؛

    پس‌ ادراك‌ دو گونه‌ است:
    1-ادراك‌ عرفان‌
    2-ادراك‌ علم.
    در اولي، واسطه‌ كه‌ همان‌ صورت‌ زايد است، ميان‌ مدرِك‌ و مدرَك‌ نيست؛ اما در دومي، واسطه‌اي‌ وجود دارد و نكتة‌ مهم‌ از نظر خواجه‌ اين‌ است‌ كه‌ علم‌ مربوط‌ به‌ عقل، با استدلال‌ و تأم‌لات‌ و عمليات‌ ذهني‌ به‌ دست‌ مي‌آيد. معرفت‌ براي‌ قلب‌ و با تجليات‌ الاهي‌ حاصل‌ مي‌شود.27

    ابن‌ عربي‌ در تفاوت‌ ميان‌ علم‌ و معرفت‌ مي‌نويسد:
    اختلف‌ اصحابنا في‌ مقام‌ المعرفة‌ و المعارف‌ و مقام‌ العلم‌ و العالم‌ فطائفة‌ قالت‌ مقام‌ المعرفة‌ رباني‌ و مقام‌ العلم‌ الاهي‌ و به‌ اقول‌ و به‌ قال‌ المحققون‌ كسهل‌ التستري‌ و ابي‌ يزيد و ان‌ العريف‌ و ابي‌ مدين‌ و طائفة‌ قالت‌ مقام‌ المعرفة‌ الاهي‌ و مقام‌ العلم‌ دونه‌ و به‌ ايضاً‌ اقول‌ فانهم‌ ارادوا بالعلم‌ ما اردناه‌ بالمعرفة‌ و ارادوا بالمعرفة‌ ما اردناه‌ بالعلم‌ فالخلاف‌ فيه‌ لفظي‌ و عمدتنا قول‌ الله‌ تعالي‌ (وَ‌ اًذا سَمِعُوا ما اَنزَلَ‌ الي‌ الرَّسُولِ‌ تَري‌ اَ‌عيُنَهم‌ تَفيضُ‌ مِنَ‌ الدَّمعِ‌ مِما عَرَفُوا مِنَ‌ الحَقٍّ) فسماهم‌ عارفين‌ و ما سماهم‌ علمأ ثم‌ ذكر ذكرهم‌ فقال‌ يقولون‌ ربنا و لم‌ يقولوا الهنا آمنا و لهم‌ يقولوا علمنا و لا شاهدنا فاقروا بالاتباع‌ فاكتبنا مع‌ الشاهدين‌ و ما قالوا نحن‌ من‌ الشاهدين‌ و... .


    او معرفت‌ را نعمت‌ الاهي‌ ، و علم‌ را از دو طريق‌ قابل‌ دسترس‌ مي‌داند: يكي‌ از طريق‌ نظر و فكر به‌ دست‌ مي‌آيد كه‌ از شبهه، شك‌ و حيرت‌ در امان‌ نيست‌ و ديگري‌ از راه‌ سلوك‌ و تقوا حاصل‌ مي‌شود. او اين‌ علم‌ را كه‌ كشف‌ مي‌داند، معرفت‌ مي‌نامد.28






    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  6. تشكرها 4


  7. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    سيدحيدر آملي‌ در نسبت‌ ميان‌ اين‌ دو مي‌نويسد:

    معرفت، اخص‌ از علم‌ است؛ زيرا به‌ دو معنا به‌ كار مي‌رود كه‌ هر يك‌ از آن‌ دو، نوعي‌ از انواع‌ علم‌ شمرده‌ مي‌شود. يكي‌ فهم‌ باطن‌ كسي‌ از روي‌ نشانه‌هايي‌ در ظاهر وي، و ديگري، درك‌ دوبارة‌ كسي‌ كه‌ مدتي‌ پيش‌ ديده‌ بودي.

    مورد معرفت‌ در نوع‌ اول‌ «غايب»، و در نوع‌ دوم‌ «شاهد» است؛ بنابراين، تفاوت‌ عارف‌ با عالم، جز بر اساس‌ تفاوت‌ معرفت‌ها نيست.29

    او معتقد است‌ كه‌ معرفت‌ عارفان، پرواز به‌ سمت‌ شهود بوده‌ كه‌ از شهود ذات، به‌ معرفت‌ اسما و صفات‌ دست‌ مي‌يابد؛ بدين‌جهت، معرفت‌ در نظر عارف، غير از علم‌ و برتر از آن‌ بوده‌ است؛ زيرا شناختِ‌ واجب‌ و نيز ممكنات، جز با كشف‌ و شهود ممكن‌ نيست‌ و اگر با دقت‌ نظر مشاهده‌ شود، ممكنات‌ غير از ظهورات‌ و تجليات‌ حق‌ تعالي‌ چيزي‌ نيستند.30





    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  8. تشكرها 5

    مدير اجرايي (28-10-1391), مریم منتظر (24-11-1391), حیران (26-10-1391), رهرو سراج دل (26-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (26-10-1391)

  9. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    برخي‌ در تفاوت‌ ميان‌ اين‌ دو گفته‌اند:

    هر معنايي‌ را كه‌ بتوان‌ از آن‌ تعبير كرد، به‌ گونه‌اي‌ كه‌ ذهن‌ شاگرد با يك‌ يا چند بار شنيدن‌ آن‌ عبارت، با ذهن‌ معلم‌ يك‌سان‌ مي‌شود، آن‌ را علم‌ گويند.

    و اگر معنايي‌ را جز با عبارت‌هاي‌ متشابه‌ و نمادين‌ نتوان‌ از آن‌ تعبير كرد، معرفت‌ شمرده‌ مي‌شود.31





    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


  10. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    معرفت‌ عرفاني‌ در قرآن‌ و سنت‌


    با توجه‌ به‌ گسترة‌ حقيقت‌ شهود و حضور واقعيات‌ در معرفت‌ عرفاني، دين‌ جايگاه‌ ويژه‌اي‌ را براي‌ اين‌ نوع‌ معرفت‌ باز كرده‌ است؛ بلكه‌ تأكيد مي‌كند كه‌ با سلوك‌ عرفاني، دستيابي‌ به‌ واقعيات، كامل‌تر و واقعي‌تر و توجه‌ به‌ قدسيات‌ و وصول‌ به‌ حقايق‌ براي‌ انسان‌ بازتر و مهياتر خواهد شد و بر اين‌ اساس، عبادت‌ او در برابر خداي‌ محبوب، با انگيزة‌ مهر و محبت‌ و عشق‌ توأم‌ خواهد بود، نه‌ به‌ اميد ثواب‌ و نه‌ از ترس‌ عقاب، و در همة‌ حوزه‌هاي‌ حيات‌ بشري‌ اين‌ معرفت‌ تأثير خواهد گذاشت؛

    بدين‌سبب، علامة‌ طباطبايي؛ دربارة‌ اين‌ معرفت‌ مي‌نويسد:

    چنين‌ معرفتي، انسان‌ خداشناس‌ را به‌ عالم‌ بالا متوجه‌ ساخته‌ و حجت‌ خداي‌ پاك‌ را در دل‌ انسان‌ جايگزين‌ مي‌كند و همه‌ چيز را فراموش‌ مي‌دارد و گرداگرد همة‌ آرزوهاي‌ دور و دراز وي‌ خط‌ بطلان‌ مي‌كشدو انسان‌ را به‌ پرستش‌ و ستايش‌ خداي‌ ناديده‌ كه‌ از هر ديدني‌ و شنيدني‌ روشن‌تر و آشكارتر است، وا مي‌دارد،

    در حقيقت‌ هم‌ اين‌ كشش‌ باطني‌ است‌ كه‌ مذاهب‌ خداپرستي‌ را در جهان‌ انساني‌ به‌ وجود آورده‌ است.

    عارف، كسي‌ است‌ كه‌ خدارا از راه‌ مهر و محبت‌ پرستش‌ مي‌كند، نه‌ به‌ اميد ثواب‌ و نه‌ از ترس‌ عقاب، و از اين‌ جا روشن‌ مي‌شود كه‌ عرفان‌ را نبايد در برابر مذاهب‌ ديگر، مذهبي‌ مستقل‌ شمرد؛ بلكه‌ معرفت‌ عرفاني‌ راهي‌ است‌ از راه‌هاي‌ پرستش‌ (پرستش‌ از راه‌ محبت‌ نه‌ از راه‌ بيم‌ و اميد) و راهي‌ است‌ براي‌ درك‌ حقايق‌ اديان‌ در برابر راه‌ ظواهر ديني‌ و راه‌ تفكر عقلي؛32





    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


  11. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    از اين‌ رو قرآن‌ كريم‌ از معرفتي‌ سخن‌ مي‌گويد كه‌ نه‌ از راه‌ درس‌ و بحث‌ و مطالعه‌ يا فكر و انديشه‌ به‌ دست‌ مي‌آيد و نه‌ از طريق‌ حس‌ و تجربه‌ دستيابي‌ به‌ آن‌ ممكن‌ خواهد بود؛ بلكه‌ كسب‌ آن‌ فقط‌ از راه‌ سير و سلوك‌ و تزكية‌ باطن‌ امكان‌پذير است؛ بدين‌ علت، چنين‌ معرفتي‌ را برترين‌ و بالاترين‌ نوع‌ معرفت‌ و شناخت‌ مي‌داند. گذري‌ به‌ برخي‌ از آيات، اين‌ اد‌عا را بدون‌ كوچك‌ترين‌ ترديدي‌ به‌ اثبات‌ مي‌رساند.33


    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا اًِن‌ تَتَّقُوا اَ‌ يَجعَل‌ لَكُم‌ فُرقَاناً34‌ ‌ وَمَن‌ يَتَّقِ‌ اَ‌ يَجعَل‌ لَهُ‌ مَخرَجاً‌ وَيَرزُقهُ‌ مِن‌ حَيثُ‌ لاَ‌ يَحتَسِبُ‌ وَ‌اتَّقُوا اَ‌ وَيُعَلٍّمُكُم‌ اُ‌ وَ‌اُ‌ بِكُلٍّ‌ شَيءٍ‌ عَلِيمٌ.35

    ‌اين‌ سنخ‌ از آيات‌ تأكيد مي‌كند كه‌ از راه‌ پاك‌سازي‌ نفس‌ از آلودگي‌ها، آدمي‌ به‌ معرفتي‌ برتر دست‌ مي‌يابد.
    وَ‌الَّذِينَ‌ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهدِيَنَّهُم‌ سُبُلَنا.36


    ‌از اين‌ آيه‌ به‌دست‌ مي‌آيد كه‌ جهاد و مقابله‌ با دشمن‌ ظاهري‌ و شيطان‌ و نفسِ‌ طغيانگر، بستري‌ مناسب‌ را براي‌ وصول‌ به‌ معرفتي‌ يقيني‌ فراهم‌ مي‌سازد.37




    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  12. تشكرها 5


  13. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    از مجموع‌ اين‌ آيات‌ استفاده‌ مي‌شود كه‌ آدمي‌ هر اندازه‌ به‌ تزكيه‌ نفس‌ توفيق‌ يابد و از مقام‌ شامخ‌ تقوا برخوردار باشد، به‌ همان‌ اندازه‌ به‌ اين‌ معرفت‌ دست‌ خواهد يافت. از دستة‌ ديگر آياتِ‌ اين‌ نوع‌ معرفت، با علم‌ لدني‌ يا علم‌ اعطايي‌ تعبير شده؛ مانند آيات‌ 12 يوسف، 65 كهف، 114 طه، 79 و 74 انبيا، 15 نمل، 14 قصص.


    نتايجي‌ كه‌ با تعمق‌ در اين‌ نوع‌ آيات‌ به‌ دست‌ مي‌آيد، يكي‌ اثبات‌ علم‌ و معرفتي‌ غير از علم‌ حصولي‌ اكتسابي‌ به‌نام‌ علم‌ لدني‌ يا علم‌ موهبتي‌ است‌ و ديگري، دستيابي‌ به‌ اين‌ نوع‌ معرفت‌ است‌ كه‌ با بلوغ‌ معنوي‌ و آمادگي‌ لازم‌ و به‌ تعبيري‌ آماده‌سازي‌ نفوس‌ آدميان‌ ممكن‌ خواهد بود.38




    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  14. تشكرها 5


  15. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    برخي‌ آيات، به‌ معرفتي‌ يقين‌آور كه‌ هيچ‌ نوع‌ شك‌ و شائبه39 در آن‌ يافت‌ نمي‌شود، اشاره‌ مي‌كند؛ مانند آية‌ 5 تا 7 تكاثر، 95 واقعه، 51 حاقه، 47 مدثر، و 99 حجر كه‌ ظاهر لفظ‌ يقين، همان‌ معرفت‌ قطعي‌ و جزم‌ شهودي‌ به‌شمار مي‌رود كه‌ از هر ترديدي‌ آراسته‌ است. بر اساس‌ معنا و تفسيري‌ از آية‌ سُبحَانَ‌ اِ‌ عَمَّا يَصِفُونَ‌ اًِ‌لاَّ‌ عِبَادَ‌ اِ‌ المُ-خلَصِينَ،40 در صورتي‌ كه‌ آيه‌ از آيات‌ پيشين‌ مستقل‌ دانسته‌ شود، به‌دست‌ مي‌آيد كه‌ خداوند متعالي‌ از همه‌ وصف‌ هايي‌ كه‌ وصف‌ كنندگان‌ براي‌ او ذكر مي‌كنند، منزه‌ و پيراسته‌ است، مگر وصف‌ هايي‌ كه‌ بندگان‌ مخلص‌ برايش‌ بيان‌ مي‌كنند.

    بر اساس‌ اين‌ معنا فقط‌ افراد خالص‌ درگاه‌ ربوبي‌ از معرفت‌ حقيقي‌ برخوردارند كه‌ آنان‌ را شايستة‌ وصف‌ واقعي‌ خداوند مي‌كند؛ پس‌ ميان‌ مقام‌ اخلاص‌ كه‌ سر‌ الاهي‌ است‌ و شناخت‌ و معرفت‌ خاص‌ از صفات‌ و اسماي‌ الاهي‌ ملازمه‌اي‌ برقرار است‌ و وصول‌ به‌ چنين‌ مقامي‌ فقط‌ با سير و سلوك‌ معنوي‌ و بريدن‌ از غير و دل‌ بستن‌ به‌ او ممكن‌ خواهد بود.





    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  16. تشكرها 5


  17. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    علامة‌ طباطبايي‌ مي‌نويسد:
    دليل‌ بر اين‌كه‌ مخلصان‌ درگاه‌ الاهي‌ واقعي‌ وصف‌ مي‌كنند، اين‌ است‌ كه‌ در مسير خود فقط‌ خداي‌ متعالي‌ را مقصد و مقصود خود قرار مي‌دهند و براي‌ غير حق‌ تعالي‌ سهميه‌اي‌ در نظر نمي‌گيرند؛ بدين‌سبب‌ آن‌ها فقط‌ خداي‌ متعالي‌ را مي‌شناسند و غير او را فراموش‌ كرده‌اند و شناخت‌ غير خداوند براي‌ اين‌ افراد به‌ وسيلة‌ خود او است؛ از اين‌ رو اگر خداوند را در نفسشان‌ وصف‌ كنند، به‌ اوصافي‌ كه‌ شايسته‌ و لايق‌ حضرت‌ حق‌ است، وصف‌ مي‌كنند.41


    آياتي‌ مانند آية‌ 18 تا 21 مطففين‌ به‌ معرفت‌ و شهود عرفاني‌ تصريح‌ مي‌كند و آية‌ وَمَن‌ يُؤمِن‌ بِ‌اِ‌ يَهدِ‌ قَلبَهُ‌ وَ‌اُ‌ بِكُلٍّ‌ شَيءٍ‌ عَلِيمٌ،42 از هدايت‌ و معرفت‌ قلبي‌ كه‌ از كجي‌ و انحراف‌ و گمراهي‌ معر‌ا، و بر پاية‌ ايمان‌ استوار است، سخن‌ مي‌گويد. اين‌ نوع‌ آيات‌ در قرآن‌ كريم‌ بسيار است‌ و با تتبع‌ و تعمق‌ در متن‌ آيات‌ مي‌توان‌ بر آن‌ها دست‌ يازيد.


    روايات‌ بسياري‌ نيز از معرفت‌ و شهود عرفاني‌ سخن‌ گفته‌اند. اين‌ دسته‌ از روايات، هم‌ اصل‌ معرفت‌ شهودي‌ را تأييد كرده‌ و هم‌ راه‌هاي‌ وصول‌ به‌ آن‌ را ارائه‌ داده‌اند و نيز بر عوامل‌ نگه‌داري‌ آن‌ تأكيد ورزيده‌ و از سوي‌ ديگر به‌ موانع‌ دستيابي‌ به‌ اين‌ نوع‌ معرفت‌ نيز به‌ طور دقيق‌ اشاره‌ كرده‌اند.





    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  18. تشكرها 5


صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •