...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕... سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...
صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 47
  1. #21
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    در روايات‌ نيز از علم‌ و معرفتي‌ خبر داده‌ مي‌شود كه‌ با سنخ‌ علوم‌ متداول، بيگانه‌ است‌ و آن‌ علمي‌ است‌ كه‌ با اخلاص‌ براي‌ انسان‌ حاصل‌ مي‌شود43 يا اگر آدمي‌ به‌ دانسته‌هاي‌ خود عمل‌ كند، به‌ دانشي‌ دست‌ مي‌يابد كه‌ در هيچ‌ جا براي‌ او حاصل‌ نمي‌شود.44 توجه‌ به‌ اين‌ دسته‌ روايات، ما را به‌ معرفتي‌ وجداني‌ و شهودي‌ رهنمون‌ مي‌سازد. از امام‌ صادق7 روايات‌ شده‌ است‌ كه‌ به‌ عنوان‌ بصري‌ فرمود:


    دستيابي‌ به‌ اين‌ علم، با آموختن‌ ممكن‌ نيست؛ زيرا علم، نوري‌ است‌ كه‌ خداوند بر دل‌ كسي‌ كه‌ بخواهد هدايتش‌ كند، مي‌تابد؛ پس‌ اگر خواهان‌ علم‌ و معرفت‌ هستي، بايد در ابتدا حقيقت‌ بندگي‌ را در خود بجويي‌ و علم‌ را با به‌ كار بردن‌ آن‌ بطلبي‌ و فهم‌ را از خدا بخواهي‌ تا به‌ تو عنايت‌ كند.45


    در روايتي‌ كه‌ علامة‌ مجلسي‌ در بحارالانوار به‌ نقل‌ از امام‌ صادق7 در كتاب‌ توحيد آورده، معرفت‌ شهودي‌ و عرفاني‌ استفاده‌ مي‌شود؛ زيرا در آن‌ روايت‌ آمده‌ است‌ كه‌ مردي‌ به‌ نام‌ ذعلب‌ يماني‌ از امام‌ علي7 در حالي‌ كه‌ مشغول‌ سخنراني‌ در منبر كوفه‌ بود، پرسيد: آيا پروردگار خود را ديده‌اي؟ فرمود:


    اَفَأعبُدُ‌ ما لا أري؟ آيا خدايي‌ را كه‌ نديده‌ام‌ مي‌پرستم؟ فَقالَ‌ وَ‌ كَيفَ‌ تَراهُ؟ او را چگونه‌ ديده‌اي؟ فرمود: «لا‌ تراه‌العُيونُ‌ بمشاهدة‌ العيان‌ و لكن‌ تُدركُهُ‌القُلُوبُ‌ بِحقائقِ‌الايمانِ».46





    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  2. تشكرها 9


  3. #22
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ‌با كمي‌ تأمل‌ و دقت‌ در اين‌ حديث‌ شريف‌ روشن‌ مي‌شود كه‌ مقصود حضرت، علم‌ برهاني‌ نيست؛ زيرا با رؤ‌يت‌ سازگاري‌ ندارد؛ بدان‌ سبب‌ كه‌ در اين‌ روايت، از ديدن‌ سخن‌ به‌ ميان‌ آمده‌ است، نه‌ از فهميدن.


    در حكمت‌ 247 پس‌ از كلام‌ نوراني‌ حضرت‌ دربارة‌ علم‌ و طالبان‌ آن، به‌ علمي‌ اشاره‌ فرمود كه‌ بدون‌ ترديد، غير از علوم‌ حسي‌ و عقلي‌ است:
    هَجَمَ‌ بِهِمُ‌ العِلمُ‌ عَلَي‌ حَقِيقَةِ‌ البَصِيرَةِ‌ وَ‌ بَاشَرُوا رُوحَ‌ اليَقِينِ،47


    ‌ ‌و در خطبة‌ 22 به‌ صراحت‌ مي‌فرمايد: سالك‌ الاهي‌ بر اثر رياضت‌ و سلوك‌ به‌ مرتبه‌اي‌ مي‌رسد كه‌ حقايق‌ اشيا به‌ صورت‌ انوار بر وي‌ ظهور مي‌كند.


    در روايات‌ به‌ اين‌ نكته‌ اشاره‌ شده‌ كه‌ اگر آدمي‌ به‌ دانسته‌هايش‌ عمل‌ كند، خداوند علمي‌ را به‌ او مي‌دهد كه‌ در هيچ‌ مرحله‌اي‌ توفيق‌ دستيابي‌ به‌ آن‌ را ندارد. آن‌چه‌ از مجموع‌ آيات‌ و روايات‌ به‌ دست‌ مي‌آيد، اين‌ است‌ كه‌ دستيابي‌ به‌ بخشي‌ از اسرار هستي‌ و حقايق‌ عالم‌ فقط‌ با معرفت‌ شهودي‌ و وجداني‌ در دسترس‌ خواهد بود.





    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  4. تشكرها 9


  5. #23
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    موضوع‌ علم‌ عرفان‌


    جلوه‌دهنده‌ با همة‌ تجلياتش‌ مي‌تواند موضوع‌ عرفان‌ قرار گيرد؛ بنابراين، به‌ تصريح‌ عارفان، ذات‌ احديت‌ و صفات‌ ازلي‌اش‌ و همة‌ جلوات‌ و ظهورات‌ او، موضوع‌ عرفان‌ خواهد بود؛ منتها حدود اين‌ معرفت، به‌ توسعة‌ معنايي‌ و وجودي‌ عارف‌ بستگي‌ دارد؛ زيرا هر چه‌ ظرف‌ وجودي‌ انسان‌ به‌ واسطة‌ تصفيه‌ و تزكية‌ نفس‌ گسترش‌ يابد، قابليت‌ دستيابي‌ به‌ معرفت‌ وجداني‌ و شهودي‌ براي‌ او بيش‌تر فراهم‌ خواهد بود؛ از اين‌ رو همة‌ جلوه‌هاي‌ وجودي‌ حق‌ تعالي‌ مي‌تواند متعلق‌ چنين‌ معرفتي‌ قرار گيرد.


    آن‌چه‌ يادآوري‌ آن‌ ضرورت‌ دارد، اين‌ است‌ كه‌ در شناخت‌هاي‌ به‌دست‌ آمده‌ به‌واسطة‌ حس‌ يا عقل، محدوديتي‌ وجود دارد؛ زيرا حس‌ با توجه‌ به‌ شرايط‌ خاص‌ مي‌تواند به‌ محدوده‌اي‌ از اشيا، آن‌ هم‌ به‌ ظواهر و عوارض‌ دست‌ يابد، و عقل‌ خالص‌ نيز گرچه‌ دايرة‌ شناختش‌ بسيار گسترده‌تر از حس‌ است‌ و حتي‌ شناخت‌ حس‌ نيز در انتها به‌ عقل‌ منتهي‌ مي‌شود.


    با
    اين‌ حال‌ داراي‌ محدوده‌اي‌ است‌ و توانا خواهد بود ذوات‌ مانند ذات‌ لايزال‌ الاهي‌ و جواهر اشيا را به‌ اثبات‌ رساند؛ اما چنين‌ شناختي‌ به‌ مرحلة‌ حضور و وجدان‌ نمي‌رسد؛ بدين‌جهت، لذا معرفت‌ شهودي‌ و وجداني، هم‌ دايره‌اش‌ گسترده‌ است‌ و هم‌ عين‌ معلوم، نزد عارف‌ و عالم‌ حضور مي‌يابد و انسان، وجود معلوم‌ و صفات‌ آن‌ را احساس‌ و با چشم‌ شهود و حضور مشاهده‌ مي‌كند.






    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  6. تشكرها 9


  7. #24
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    قيصري‌ در موضوع‌ عرفان‌ مي‌نويسد:

    فموضوع‌ هذا العلم‌ هو الذ‌ات‌ الاحدية‌ و نعوتها الازليه‌ و صفاتها السرمديةُ.48‌

    ‌ موضوع‌ علم‌ عرفان، ذات‌ احديت‌ و نعوت‌ ازلي‌ و صفات‌ سرمدي‌ او است.

    ابن‌تركه‌ نيز موضوع‌ اين‌ علم‌ را «وجود مطلق»49 دانسته؛ اما با توجه‌ به‌ اين‌كه‌ در بينش‌ عارفان، وجود و موجود حقيقي، همان‌ ذات‌ احدي‌ و صفات‌ او است‌ و به‌ غير آن‌ حقيقت‌ مطلق، همه، ظهور و جلوة‌ اويند، سخن‌ از ذات‌ حق، بحث‌ از همة‌ عوالم‌ هستي‌ است‌ و سيدحيدر آملي‌ در موضوع‌ علم‌ عرفان‌ آورده‌ است:


    موضوع‌ علوم‌ حقيقي، يعني‌ معرفت‌ صوفيه، عبارت‌ از معرفت‌ ذات، اسما، صفات‌ و افعال‌ حق‌ و معارف‌ وابسته‌ به‌ اين‌ها است.50




    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  8. تشكرها 9


  9. #25
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ابزار معرفت‌ عرفاني‌


    در اين‌كه‌ آدمي‌ از چند وسيله‌ و دريچه‌ مي‌تواند در ميدان‌ شناخت‌ گام‌ نهد و هر كدام‌ تا چه‌ حد‌ و مرتبه‌ او را در عرصة‌ شناخت‌ قرار مي‌دهد، در ميان‌ فلاسفة‌ اسلامي‌ و غير اسلامي‌ و نيز عارفان، فراوان‌ سخن‌ به‌ ميان‌ آمده‌ است‌ و با توجه‌ به‌ اين‌كه‌ در اين‌ مقاله، ابزار شناخت‌ عرفاني‌ بررسي‌ شده، به‌ شكل‌ گذرا به‌ آن‌چه‌ ديگران‌ در اين‌ باره‌ گفته‌اند، بسنده‌ مي‌شود.


    دانشمندان‌ در مقولة‌ ابزار شناخت‌ به‌ دو گروهند: دسته‌اي‌ معتقد به‌ تك‌ ابزاري‌اند و گروه‌ ديگر، به‌ چند ابزاري‌ تمايل‌ دارند. دستة‌ نخست‌ نيزبه‌ سه‌ دستة‌ حسيون‌ تقسيم‌ مي‌شوند؛ مانند ماديون‌ و پوزيتويست‌هاكه‌ معتقدند ابزار شناخت‌ فقط‌ از طريق‌ حس‌ و داده‌هاي‌ حسي‌ امكان‌پذير خواهد بود،51

    عقليون‌ مانند افلاطون‌ از يونان‌ و فلاسفة‌ مشأ كه‌ از ميان‌ ابزار متعدد شناخت‌ فقط‌ به‌ خِرَد و استنتاجات‌ عقلي‌ اعتماد مي‌كنند، 52 و اشراقيون‌ مانند فلاسفة‌ اشراق‌ كه‌ معتقدند:

    يگانه‌ ابزار شناخت، قلب‌ و دل‌ است‌ و فقط‌ از طريق‌ تصفية‌ نفس‌ و تهذيب‌ دل‌ مي‌توان‌ به‌ حقايق‌ دست‌ يافت‌ كه‌ برخي‌ از فيلسوفان‌ غرب‌ مانند برگسون53 نيز آن‌ را پذيرفته‌اند. اينان‌ به‌ ترتيب، حس، عقل‌ و قلب‌ را ابزار شناخت‌ مي‌دانند.





    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  10. تشكرها 6

    saba m (05-02-1392), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (24-12-1391), مدير اجرايي (24-12-1391), یاس بهشتی (20-01-1392), سالک (03-02-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (27-02-1392)

  11. #26
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    گروه‌ دوم‌ كه‌ معتقد به‌ چند ابزاري‌اند نيز به‌ چند دسته‌ تقسيم‌ مي‌شوند:

    عده‌اي‌ دو وسيلة‌ حس‌ و عقل‌ و برخي‌ عقل، و دل، و بعضي‌ حس‌ و عقل‌ و دل‌ را ابزار شناخت‌ معرفي‌ كرده‌اند.


    آن‌چه‌ مهم‌ به‌ نظر مي‌رسد، توجه‌ به‌ نوع‌ شناخت‌ و معرفتي‌ است‌ كه‌ با تك‌ تك‌ ابزار به‌ دست‌ مي‌آيد و نزد عارفان، هر معرفتي‌ كه‌ بدون‌ وسيلة‌ دل‌ و قلب‌ به‌دست‌ آيد، قابل‌ اعتماد نيست‌ و معرفتي‌ ناقص‌ است.


    فقط‌ معرفتي‌ كه‌ با واقعيت‌ مطابقت‌ كامل‌ دارد، معرفت‌ شهودي‌ و عرفاني‌ است‌ وقرآن‌ كريم‌ آن‌ را مركز فهم‌ و كانون‌ ايمان‌ و وسيلة‌ ادراك‌ حقايق‌ معرفي‌ كرده‌ است؛ چنان‌كه‌ مي‌فرمايد:


    أَفَ‌لاَ‌ يَتَدَبَّرُونَ‌ القُر‌آنَ‌ أَم‌ عَلَي‌ قُلُوبٍ‌ أَقفَالُهَا.54

    ‌ ‌اين‌ كريمة‌ شريفه، تدبر در قرآن‌ را به‌ قلب‌ نسبت‌ داده؛ چه‌ اين‌كه‌ آية‌ 22 مجادله‌ و آيات‌ ديگر نيز از اين‌ مركز ادراك‌ فهم‌ و شهود خبر مي‌دهند.


    قلب‌ كه‌ يگانه‌ ابزار معرفت‌ نزد عارفان‌ به‌شمار مي‌رود، به‌ معناي‌ مركز معرفت‌ها و ادراكاتي‌ است‌ كه‌ سالك‌ را به‌ حقايق‌ مي‌رساند كه‌ وصول‌ به‌ چنين‌ مقامي‌ از طريق‌ حس‌ وعقل‌ ممكن‌ نيست.55



    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  12. تشكرها 7

    saba m (05-02-1392), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (24-12-1391), مدير اجرايي (24-12-1391), یاس بهشتی (20-01-1392), حیران (24-12-1391), سالک (03-02-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (27-02-1392)

  13. #27
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ابن‌ عربي‌ در اين‌ باره‌ مي‌گويد:

    قلب، وسيله‌ و ابزار تحصيل‌ معرفت‌ خدا و اسرار الاهي‌ است؛ بلكه‌ تحصيل‌ هر آن‌چه‌ تحت‌ علم‌ باطن‌ واقع‌ مي‌شود؛ بنابراين، قلب، وسيله‌ و ابزار ادراك‌ و ذوق‌ است، نه‌ مركز حب‌ و عاطفه.56

    شهيد مطهري‌ دربارة‌ قلب‌ در نقش‌ ابزار شناخت‌ مي‌گويد:

    انسان‌ در عين‌ اين‌ كه‌ موجودي‌ واحد است، صدها و هزارها بُعد وجودي‌ دارد. «من» انساني‌ عبارت‌ است‌ از مجموعة‌ بسياري‌ انديشه‌ها، آرزوها، ترس‌ها، اميدها، عشق‌ها و... همة‌ اين‌ها در حكم‌ رودها و نهرهايي‌ هستند كه‌ همه‌ در يك‌ مركز، به‌ هم‌ مي‌پيوندند.

    خود اين‌ مركز دريايي‌ عميق‌ و ژرف‌ است‌ كه‌ هنوز هيچ‌ بشر آگاهي‌ اد‌عا نكرده‌ است‌ از اعماق‌ اين‌ دريا اطلاع‌ پيدا كرده‌ است. فلاسفه‌ و عُرفا و روان‌ شناسان، هر يك‌ به‌ سهم‌ خود، به‌ غور در اين‌ دريا پرداخته‌اند و هر يك‌ تا حدودي‌ به‌ كشف‌ رازهاي‌ آن‌ موفق‌ شده‌اند؛ اما شايد عرفا در اين‌ زمينه‌ موفق‌تر از ديگران‌ بوده‌اند. آن‌چه‌ را قرآن‌ «دل‌ و قلب» مي‌نامد، عبارت‌ است‌ از واقعيت‌ خود آن‌ دريا كه‌ همة‌ آن‌چه‌ را كه‌ روح‌ ظاهر مي‌ناميم، رشته‌ها و رودهايي‌ است‌ كه‌ به‌ اين‌ دريا مي‌پيوندد و حتي‌ خود عقل‌ نيز يكي‌ از رودهايي‌ است‌ كه‌ به‌ دريا متصل‌ مي‌شود.57







    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  14. تشكرها 6

    saba m (05-02-1392), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (20-01-1392), مدير اجرايي (21-01-1392), یاس بهشتی (20-01-1392), سالک (03-02-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (27-02-1392)

  15. #28
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در قرآن، واژه‌اي‌ كه‌ به‌ اين‌ وسيلة‌ معرفتي‌ اشاره‌ داشته‌ باشد، سه‌ واژگان‌ است:

    1. قلب‌ در 132 مورد؛

    2. صدر در 44 آيه؛

    3. فؤ‌اد كه‌ در شانزده‌ آيه‌ واردشده‌ است.


    قلب‌ معاني‌ متعددي‌ دارد؛ از جمله‌ دگرگون‌ ساختن، حذف‌ و انصراف، قطعه‌ گوشتي‌ كه‌ در سينة‌ انسان‌ قرار دارد،58 خالص‌ و ناب‌ هر چيزي، دگرگون‌ ساختن،59 ظاهر و باطن‌ را تغيير دادن، وجه‌ خالص، و فؤ‌اد و عقل.60 در قرآن‌ كريم‌ نيز قلب‌ به‌ معاني‌ متعددي‌ آمده‌ است؛ از جمله‌ به‌ معناي‌ روح‌ كه‌ آية‌ 46 حج‌ بدان‌ اشاره‌ دارد:


    وَلكِن‌ تَعمَي‌القُلُوبُ‌ التي‌ فِي‌الصُّدُور،


    ‌ ‌و به‌ معناي‌ عقل‌ و فهم‌ نيز آمده‌ است؛61 مانند آيه‌ 87 توبه‌ كه‌ مي‌فرمايد:


    وَ‌ طِبُعَ‌ عَلي‌ قُلُوبِهِم‌ فَهُم‌ لا يَفقَهُونَ.‌ ‌ دل‌هاي‌ آن‌ها نقش‌ كفر و ظلمت‌ گرفت‌ تا ديگر حقايق‌ را درك‌ نكردند.





    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  16. تشكرها 6

    saba m (05-02-1392), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (20-01-1392), مدير اجرايي (21-01-1392), یاس بهشتی (20-01-1392), سالک (03-02-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (27-02-1392)

  17. #29
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    طبق‌ تفسيري‌ از امام‌ موسي‌ كاظم7 قلب‌ در آية‌ 37 سورة‌ ق‌ (اًن‌ في‌ ذلِك‌ لَذِكري‌ لِمَن‌ كان‌ لَه‌ قَلبٌ) به‌ معناي‌ عقل‌ آمده‌ كه‌ مركز ادراكات‌ منطقي‌ و تعقلي‌ است.62


    معاني‌ ديگري‌ كه‌ مي‌توان‌ از بعضي‌ آيات‌ به‌ دست‌ آورد، اين‌ است‌ كه‌ قلب‌ به‌ مركز معرفت‌هاي‌ ويژة‌ الاهي‌ اطلاق‌ مي‌شود و اين‌ معناي‌ نزديك‌ يا همان‌ معنايي‌ است‌ كه‌ عارفان‌ از آن‌ سخن‌ گفته‌اند؛ چه‌ اين‌كه‌ در آية‌ شريفة‌ نَزَلَ‌ بِهِ‌ الرُّوحُ‌ الا‌ َمِينُ‌ عَلَي‌ قَلبَِ،63 بي‌ شك‌ پيامبر اكرم6 به‌ واسطة‌ سعة‌ وجودي‌ باطني‌ خويش‌ و كانون‌ قلب، مجموعة‌ حقايق‌ وحياني‌ را دريافت؛ بدين‌سبب، شهيد مطهري‌ در اين‌ زمينه‌ مي‌نويسد:



    قرآن‌ آن‌ جا كه‌ از وحي‌ سخن‌ مي‌گويد، هيچ‌ سخني‌ از عقل‌ به‌ ميان‌ نمي‌آورد؛ بلكه‌ تنها سرو كارش‌ با قلب‌ پيامبر است. معناي‌ اين‌ سخن‌ آن‌ است‌ كه‌ قرآن، به‌ نيروي‌ عقل‌ و با استدلال‌ عقلاني‌ براي‌ پيامبر حاصل‌ نشده؛ بلكه‌ اين‌ قلب‌ پيامبر بود كه‌ به‌ حالتي‌ رسيده‌ بود غير قابل‌ تصور ما و در آن‌ حالت، استعداد درك‌ و شهود آن‌ حقايق‌ متعالي‌ را پيدا كرده‌ است.64






    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  18. تشكرها 4

    saba m (05-02-1392), مدير اجرايي (04-02-1392), سالک (27-02-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (27-02-1392)

  19. #30
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    بعضي‌ از انديشه‌وران‌ از واژه‌هاي‌ سه‌ گانة‌ «قلب، فؤ‌اد و صدر» كه‌ حدود 192 بار در قرآن‌ آمده، نتايج‌ ذيل‌ را به‌دست‌ آورده‌اند.


    1. قساوت‌ و سختي‌ دل، از سختي‌ سنگ‌ شديدتر است؛ زيرا سنگ‌ قابل‌ انفجار است؛ ولي‌ هنگامي‌ كه‌ قلب‌ قسي‌ شد و به‌ مرحلة‌ فرعوني‌ و چنگيزي‌ رسيد، نيروهاي‌ همة‌ دنيا قدرت‌ انفجار آن‌ را ندارد.


    2. الهامات، وحي‌ و بارقه‌هاي‌ سازنده، به‌ قلب‌ مربوط‌ است، نه‌ تعقل‌ معمول‌ حرفه‌اي‌ كه‌ كارگرِ‌ استخدام‌ شدة‌ خودِ‌ طبيعي‌ است.


    3. اتحاد ميان‌ انسان‌ها از راه‌ قلب‌ است، نه‌ عقول‌ نظري‌ جزئي‌ كه‌ قدرت‌ رها شدن‌ از چنگال‌ حواس‌ تجزيه‌ طلب‌ و خودِ‌ طبيعي‌ سودجو را ندارد.


    4. اطمينان‌ و آرامش‌ در حيات‌ معقول، از آنِ‌ قلب‌ است. اين‌ آرامش‌ و اطمينان‌ از حق‌ آغاز مي‌شود و در حق، پايان‌ مي‌پذيرد و تا هنگامي‌ كه‌ قلب، نسخ‌ نشده‌ و هويت‌ طبيعي‌ خود را از دست‌ نداده‌ است، اضطراب‌ و تشويش‌ در سرشت‌ انساني‌ دست‌ از آن‌ بر نخواهد داشت‌ تا رابطة‌ خود را با خدا به‌طور درستي‌ برقرار سازد. استناد اطمينان‌ و آرامش‌ به‌ قلب، در سوره‌هاي‌ مائده، آية‌ 113، انفال، آية‌ 10 و نحل، آية‌ 106 و 112 آمده‌ است.


    5. آن‌چه‌ آدمي‌ مي‌تواند به‌ صورت‌ محصول‌ حيات‌ معقول‌ و ارمغان‌ وجود خويش، به‌ بارگاه‌ خداوندي‌ ببرد، فقط‌ و فقط‌ قلب‌ سليم‌ است‌ كه‌ براي‌ به‌ دست‌ آوردن‌ و ساختن‌ آن‌ در اين‌ دنيا، حداكثر كوشش‌ بايد انجام‌ گيرد. فقط‌ قلب‌ سليم‌ مي‌تواند جهان‌ و انسان‌ و ارزش‌هاي‌ آن‌ دو را بشناسد.


    6. كبر و نخوت، و خودآرايي‌ و خود نمايي‌ كه‌ پديده‌ هايي‌ از بيماري‌ خود محوري‌ به‌شمار مي‌روند، معلول‌ بسته‌ شدن‌ فعاليت‌هاي‌ سازندة‌ قلب‌ هستند. هنگامي‌ كه‌ اين‌ قطب‌ نماي‌ انساني‌ مختل، و اين‌ مهمانسراي‌ الاهي‌ ويران، و اين‌ مدار انسانيت‌ منحرف‌ شد، ديگر نيك‌ و بد و احترام‌ ذات‌ و به‌طور كلي، هست‌ و نيست، بايد و نبايد و شايد و نشايد، مسخره‌اي‌ بيش‌ نخواهد بود.65






    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  20. تشكرها 3


صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •