...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕... سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...
صفحه 4 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 47
  1. #31
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    در روايات‌ نيز قلب، ابزار مشاهدة‌ عوالم‌ غيبي‌ است؛ در صورتي‌ كه‌ حجاب‌هاي‌ قلبي‌ او با تزكيه‌ و تهذيب‌ برداشته‌ شود. از پيامبر اكرم6 روايت‌ شده‌ است:


    و عَينانِ‌ في‌ قَلبِهِ‌ يَبصُرُ‌ بِهِما اَمرَ‌ آخِرَتِهِ، فاذ‌ا اَر‌ادَ‌ اُ‌ بِعَبدٍ‌ خَيراً‌ فَتَحَ‌ عَيناه‌ اللَّتَينِ‌ في‌ قَلبِهِ‌ فَاَبصَرَ‌ بِهِما ما وَ‌عَدَهُ‌ بالغَيبِ، فَ‌آمن‌ بالغيب‌ علي‌ الغيب.66


    انسان‌ها دو چشم‌ درقلب‌ دارند كه‌ با آن‌ها امور غيبي‌ و نامحسوس‌ و آن‌چه‌ را به‌ حيات‌ آخرتي‌ مربوط‌ است‌ مشاهده‌ مي‌كنند. هرگاه‌ خداوند خير كسي‌ را بخواهد، دو چشم‌ قلب‌ او را باز مي‌كند، و او با ديده‌هاي‌ قلب، وعده‌هاي‌ غيبي‌ خدا را مي‌بيند، و با آن، به‌ غيب‌ ايمان‌ مي‌آورد.67







    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


  2. #32
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    رواياتي‌ كه‌ از اين‌ ابزار معرفتي‌ حكايت‌ داشته‌ باشد، بسيار است. در بعضي‌ از آن‌ها تصريح‌ شده‌ كه‌ قلب‌ مؤ‌من، يگانه‌ وسيله‌اي‌ است‌ كه‌ گنجايش‌ دريافت‌ حقايق‌ را با تمام‌ گسترداش‌ دارد؛ همان‌گونه‌ كه‌ در اين‌ حديث‌ قدسي‌ آمده‌ است:


    لايَسَعني‌ اَرضِيَ‌ و لاسَمائي‌ وَلكنَ‌ وَسِعَني‌ قَلبُ‌ عَبدي‌المؤ‌من.68



    خداي‌ متعالي‌ «قلب» و «دل» را بزرگ‌ترين‌ ابزار معرفتي‌ قرار داده‌ است‌ تا انسان‌ به‌ هر حد‌ي‌ از توسعه‌ نائل‌ شود، قابليت‌ چنين‌ معرفتي‌ را داشته‌ باشد؛ بدين‌سبب، اهل‌ عرفان‌ با همة‌ اختلافاتي‌ كه‌ ممكن‌ است‌ در روش‌ علمي‌ و عملي‌ داشته‌ باشند، در اين‌ حقيقت‌ اتفاق‌ نظر دارند كه‌ رسيدن‌ به‌ حقايق، فقط‌ از راه‌ كشف‌ و شهود قلبي‌ قابل‌ دسترس‌ است‌ و اين‌ نتيجه‌ نه‌ با رياضت‌ فكري‌ و علمي، بلكه‌ با تزكيه‌ نفس‌ به‌ دست‌ مي‌آيد.69

    آينة‌ دل‌ چون‌ شود صافي‌ و پاك
    ‌نقش‌ها بيني‌ برون‌ از آب‌ و خاك‌


    هم‌ ببيني‌ نقش‌ و هم‌ نقاش‌ را
    فرش‌ دولت‌ را و هم‌ فر‌اش‌ را70


    آينه‌ بي‌نقش‌ شد يا بدبها
    زآنكِ‌ شد حاكي‌ جملة‌ نقش‌ها71

    چون‌ ز خود رستي‌ همه‌ برهان‌ شدي ‌
    چونكِ‌ بنده‌ نيست‌ شد، سلطان‌ شدي72
    ‌ ‌
    از اين‌ رو عارفان، علوم‌ حاصل‌ از مكاشفات‌ و مشاهدات‌ را به‌ نتايج‌ حاصل‌ از براهين‌ عقلي‌ ترجيح‌ مي‌دهند.73







    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


  3. #33
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    گروهي‌ تصريح‌ كرده‌اند كه‌ قلب، محل‌ معارف، و عقل، ركن‌ معرفت‌ است؛ ولي‌ عقل‌ نمي‌تواند به‌ حقايق‌ پنهاني، معرفت‌ يابد.74


    سيدحيدر؛ تفاوت‌ اساسي‌ و بنيادي‌ عرفان‌ با حكمت‌ و كلام‌ را در روش‌ تحقيق‌ آن‌ها دانسته‌ و معتقد است‌ كه‌ موضوع‌ اين‌ سه‌ علم، به‌ يك‌ حقيقت‌ بر مي‌گردد. تفاوت‌ فقط‌ در روش‌ آن‌ها است؛ زيرا در حكمت، دستيابي‌ به‌ معارف‌ حكمي‌ از راه‌ برهان‌هاي‌ عقلي‌ و مقدمات‌ قياس‌ و ترتيبات‌ منطقي‌ امكان‌پذير است‌ و در كلام، وصول‌ به‌ معارف، بر ادلة‌ عقلي‌ و شواهد نقلي‌ استوار بوده، از اين‌ راه، عقايد درست‌ را از نادرست‌ تشخيص‌ مي‌دهند؛ اما در عرفان، از راه‌ كشف‌ و شهود، معارفي‌ به‌دست‌ مي‌آيد كه‌ بر قلب‌ عارف‌ القا مي‌شود؛


    بنابراين، فقط‌ با كشف‌ و شهود بر قلب‌ و دل‌ است‌ كه‌ به‌ معارف‌ مي‌رسد؛ آن‌ هم‌ با تجلي‌ خداي‌ متعالي‌ است‌ كه‌ با توجه‌ به‌ مراتب‌ قلب‌ عارف، از آن‌ به‌ «وحي» و «الهام‌ »و «كشف» تعبير مي‌شود.75





    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


  4. #34
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    جايگاه‌ عقل‌ نزد اهل‌ معرفت‌



    اعتبار استدلال‌هاي‌ عقلاني‌ بر كسي‌ پوشيده‌ نيست؛ از اين‌ رو، عارفان‌ نيز همانند ديگران‌ آن‌ را معتبر مي‌شمرند؛ اما آن‌چه‌ نزد عارفان‌ در اين‌ زمينه‌ مطرح‌ است، رجحان‌ معرفت‌ حاصل‌ از مكاشفات‌ و مشاهدات‌ بر نتايج‌ به‌ دست‌ آمده‌ از براهين‌ عقلي‌ است؛ زيرا نزد آنان‌ در باب‌ معرفت، اصالت‌ با شهود و وجدان‌ وحضور است؛ بدين‌جهت‌ براي‌ دستيابي‌ به‌ حقايق‌ اشيا كه‌ بالاترين‌ مرتبة‌ معرفتي‌ است، راهي‌ جز عرفان‌ وجود ندارد و راه‌ عقلاني، توان‌ دستيابي‌ به‌ چنين‌ معارفي‌ را ندارد. بر اين‌ اساس، توجه‌ به‌ اين‌ نكته‌ ضرور است‌ كه‌ بررسي‌ اين‌ مسأله، به‌ مراتب‌ معرفت‌ بستگي‌ دارد؛ اما راه‌ استدلال‌ و تعقل‌ در حوزة‌ خاص‌ است‌ و براي‌ اثبات‌ بسياري‌ از حقايق، بسيار مفيد و كارساز خواهد بود؛ البته‌ رسيدن‌ به‌ آن‌ حقيقت، بدون‌ كشف‌ و شهود امكان‌پذير نخواهد بود؛ از اين‌ رو برخي‌ تصريح‌ كرده‌اند كه‌ «عقل»، به‌ هيچ‌وجه‌ به‌ حقايق‌ اشيا و مبادي‌ عالي‌ راه‌ ندارد.76 آنان‌ گرايش‌ عرفاني‌ را بر دانش‌ عقلي‌ و فلسفي‌ ترجيح‌ مي‌دهند و براي‌ كشف‌ حقايق، راه‌ و شهود و وجدان‌ را لازم‌ مي‌دانند.77

    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


  5. #35
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    نكته‌اي‌ كه‌ لازم‌ است‌ به‌ دقت‌ مطالعه‌ شود، معناي‌ عقل، و بعد، بررسي‌ مقايسه‌اي‌ ميان‌ عقل‌ و دل‌ است. بدون‌ ترديد، وجود چنين‌ حقيقتي‌ در انسان‌ با حكمت‌ الاهي، روزنه‌اي‌ براي‌ رسيدن‌ به‌ حقيقت‌ است؛ منتها هر كدام‌ در حوزة‌ متعلقات‌ خود مي‌تواند معارفي‌ را فرا روي‌ انسان‌ قرار دهد.


    از عقل‌ به‌ اندازة‌ توان‌ و سعة‌ وجودي‌اش‌ و از دل‌ نيز به‌ قدر ظرفيت‌ خود بايد انتظار داشت.
    اگر اين‌ دو حقيقت‌ كه‌ به‌ صورت‌ دو ابزار شناخت78 مطرحند، به‌ گونه‌اي‌ شايسته‌ و دقيق‌ بازنگري‌ شوند و در حوزة‌ فعاليت‌ معرفتي‌ آن‌ها مداقه‌ شود، چه‌ بسا چنين‌ نتيجه‌اي‌ به‌دست‌ آيد كه‌ هر كدام‌ در حوزة‌ خود، آدمي‌ را به‌ نتايجي‌ خواهد رساند و انسان‌ به‌ مرتبه‌اي‌ از معرفت‌ دست‌ خواهد يافت‌ و نتيجة‌ نهايي‌ اين‌ خواهد بود كه‌ هيچ‌گاه‌ نبايد اين‌ دو را در برابر هم‌ قرار داد؛ بلكه‌ به‌ لحاظ‌ سير و سلوك‌ در طول‌ هم‌ قرار دارند، نه‌ در عرض‌ هم؛ بنابراين، آدمي‌ پس‌ از سير عقلاني‌ به‌ سير قلبي‌ توفيق‌ خواهد يافت‌ و از دانايي‌ به‌ دارايي‌ سير خواهد كرد؛ البته‌ اين‌ سير طبيعيِ‌ سلوك‌ آدميان‌ است‌ و اگر به‌ غير اين‌ طريق‌ باشد، آن‌ سير به‌ روال‌ و سبك‌ طبيعي‌ صورت‌ نخواهد پذيرفت.







    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


  6. #36
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    گويا قرار دادن‌ اين‌ دو در برابر همديگر، امري‌ نادرست‌ باشد؛ زيرا در صورتي‌ دو چيز با هم‌ مقايسه‌ مي‌شود كه‌ هر كدام‌ در يك‌ حوزة‌ كاري‌ قرار گرفته‌ باشد؛ سپس‌ بتوان‌ آن‌ دو را با هم‌ مقايسه، و يكي‌ را أخذ و ديگري‌ را طرد كرد؛ اما وقتي‌ حوزة‌ هر كدام‌ از هم‌ متمايز باشد، مقايسه، امري‌ نامطلوب‌ است؛ بدين‌جهت، وقتي‌ از عقل‌ خالص‌ نه‌ مشوب، به‌ درستي‌ بهره‌ برداري‌ شود، نتايج‌ فراواني‌ را در اختيار صاحب‌ معرفت‌ قرار مي‌دهد؛ چه‌ عقل‌ نظري‌ و چه‌ عقل‌ عملي.


    توجه‌ به‌ آيات‌ و روايات، اين‌ حقيقت‌ را به‌درستي‌ آشكار مي‌سازد كه‌ حوزة‌ فعاليت‌ عقل،
    او‌لاً‌ بسيار گسترده‌
    و ثانياً‌ نتيجه‌بخش‌ است؛

    چه‌ اين‌كه‌ در حوزة‌ عقل‌ عملي، وقتي‌ از امام‌ صادق7 پرسيده‌ مي‌شود: عقل‌ چيست، مي‌فرمايد:
    العقل‌ ما عبد به‌ الرحمن‌ و اكتسب‌ به‌ الجنان.79


    نتيجة‌ نزديكِ‌ بهره‌گيري‌ بهينه‌ از عقل، عبادت‌ خداي‌ متعالي، و نتيجة‌ پس‌ از آن، رسيدن‌ به‌ بهشت‌ جاودانه‌ است؛ بدين‌سبب، حجت‌ و راهنماي‌ باطني‌ شمرده‌ شده‌ است.80

    عقل‌ در مرتبة‌ خودش، چه‌ در مقام‌ راهبردي‌ و چه‌ كاربردي، آثار بسياري‌ را در جنبة‌ تكاملي‌ براي‌ انسان‌ به‌ ارمغان‌ خواهد آورد. فرمانبرداري‌ و امانتداري‌ و ثواب‌ و عقاب، همه‌ جا به‌ بركت‌ بهره‌گيري‌ درست‌ از عقل‌ است؛81 به‌ همين‌ دليل، خداوند آن‌ را محبوب‌ترين‌ آفريدگان‌ معرفي‌ مي‌كند82 و به‌ تعبير امام‌ صادق7 براي‌ عقل، لشكرهايي83 ذكر مي‌شود كه‌ اگر آدمي‌ به‌ آن‌ها دست‌ يابد، به‌ مقام‌ كمال‌ خواهد رسيد؛ از اين‌ رو توجه‌ به‌ معناي‌ عقل، در كارايي‌ و قضاوت‌ها بسيار نقش‌ آفرين‌ خواهد بود؛ پس‌ اين‌ گونه‌ نيست‌ كه‌ عقل‌ سمت‌ حق‌شناسي‌ نداشته‌ باشد؛ بلكه‌ اين‌ سمت‌ براي‌ عقل‌ در مراتب‌ گوناگون‌ و گسترده‌اي‌ مطرح‌ است؛ بنابراين، بايد به‌ مراتب‌ آن‌ ارج‌ نهاد و جايگاه‌ آن‌ را محفوظ‌ دانست؛ چه‌ اين‌كه‌ بسياري‌ چون‌ عطار به‌ اين‌ نكته‌ اشاره‌ كرده‌اند:

    عقل‌ اندر حق‌شناسي‌ كامل‌ است‌
    ليك‌ كامل‌تر ازو جان‌ و دل‌ است‌

    گر كمال‌ عشق‌ مي‌بايد تو را
    جز ز دل، اين‌ پرده‌ نگشايد تو را84




    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


  7. #37
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    عین‌ القضاة‌ برای‌ عقل‌ این‌ اندازه‌ کاربرد را پذیرفته‌ و معتقد است‌ که‌ عقل، برای‌ اثبات‌ واجب‌ الوجود توان‌ دارد؛ گرچه‌ از درک‌ حقایق‌ امور الاهی‌ یعنی‌ ماورای‌ طبیعت‌ ناتوان‌ است.85


    آن‌چه‌ مهم‌ به‌ نظر می‌رسد، این‌ است‌ که‌ باید جایگاه‌ عقل‌ را در نظام‌ هستی‌ تبیین‌ کرد و وظایف‌ و مسؤ‌ولیت‌ آن‌ را به‌ درستی‌ شناخت‌ و انتظاراتی‌ را که‌ از عقل‌ خالص‌ باید داشت، بازشناخت؛ سپس‌ باید روشن‌ ساخت‌ که‌ آیا عقل‌ به‌ وظیفة‌ خود به‌ درستی‌ عمل‌ می‌کند یا خیر؛ بدین‌جهت، به‌نظر می‌رسد که‌ آن‌چه‌ در طعن‌ یا تحقیر عقل‌ ذکر شده‌ است، باید به‌ عقل‌ مشوب‌ مربوط‌ باشد، نه‌ عقل‌ خالص، وگرنه‌ اگر غرض‌ از آفرینشِ‌ عقل‌ در نظام‌ هستی‌ به‌ درستی‌ روشن‌ شود، چنین‌ طعن‌هایی‌ زیبندة‌ آن‌ نخواهد بود؛ از این‌ رو به‌ تعبیر بعضی، با عقل‌ می‌توان‌ خداجوی، و با عرفان‌ خداخوی‌ شد.86







    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


  8. #38
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    اتحاد معرفت‌ عرفانی‌ و معرفت‌ عقلی‌


    اتحاد میان‌ دو معرفت‌ عرفانی‌ و عقلی، از مباحث‌ پایه‌ای‌ است‌ که‌ در معرفت‌شناسی‌ عرفانی‌ جایگاه‌ ویژه‌ای‌ دارد. گرچه‌ برخی‌ از عارفان‌ بر عقلگرایی‌ طعنه‌ زده‌ و آن‌ را چوبین‌ و سست‌ دانسته‌اند، توجه‌ به‌ این‌ نکته‌ ضرورت‌ دارد که‌ خدای‌ حکیم‌ در آفرینش‌ «عقل»، حکمت‌ فراوانی‌ را مقرر کرده‌ است‌ و وجود آدمی‌ را به‌ حقایق‌ بسیاری‌ خواهد رساند؛ بدین‌سبب‌ در عین‌ حال‌ که‌ میان‌ این‌ دو نوع‌ معرفت، امتیازها و تفاوت‌هایی‌ وجود دارد، و ابزار معرفت‌ در هر کدام، خاستگاه‌ و جایگاه‌ ویژة‌ خود را دارا است، و قلمرو هر کدام‌ از این‌ معرفت‌ها ویژگی‌ خاصی‌ دارد می‌توان‌ اد‌عا کرد که‌ این‌ دو نوع‌ معرفت، دو مقولة‌ متباین‌ از هم‌ نیستند؛ بلکه‌ هر دو از مظاهر و تجلیات‌ نفس‌ هستند و هر یک‌ در قلمرو خود، اعتباری‌ خاص‌ دارد؛87


    از این‌ رو بجا است‌ که‌ ابتدا، به‌ اختصار دربارة‌ قلمرو آن‌ها سخن‌ بگوییم‌ تا در نهایت‌ چه‌ بسااین‌ دو معرفت‌ در نقطه‌ای‌ به‌ هم‌ پیوند خورند.

    روشن‌ است‌ که‌ جدایی‌ این‌ دو نوع‌ معرفت‌ از چند جهت‌ است:


    نخست‌ این‌که‌ ابزار هر کدام‌ با دیگری‌ تفاوت‌ دارد؛ زیرا معرفت‌ عقلی‌ و فلسفی، دستمایة‌ عقل‌ و اندیشه، و معرفت‌ عرفانی، دستمایة‌ بصیرت‌ باطنی‌ که‌ از مجاهده، ریاضت، تزکیه‌ و تهذیب‌ حاصل‌ می‌شود است.

    دوم‌ آن‌که‌ کوشش‌ عقل‌ با اصول‌ و مبادی‌ خویش، در تجرید محوری‌ و انتزاع‌ صورت‌های‌ ذهنی‌ خلاصه‌ می‌شود؛ بنابراین، از ادراک‌ کنه‌ حقایق‌ عینی‌ ناتوان‌ است؛ اما در بصیرت‌ عرفانی، دریافت‌ حقایق‌ عوالم‌ مُلک‌ و ملکوت‌ امری‌ دست‌یافتنی‌ است.






    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  9. تشكرها 2


  10. #39
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    سوم‌ آن‌که‌ این‌ دو در شیوة‌ کار و فعالیت‌ نیز با هم‌ متفاوتند؛ زیرا عقل‌ با همین‌ اولیات‌ و حقایق‌ معلوم، با یک‌ سری‌ عملیات‌ ذهنی‌ و فعالیت‌های‌ عقلانی‌ و به‌ کمک‌ برهان‌ و استدلال، مجهولات‌ را معلوم‌ خود خواهد ساخت؛ اما در معرفت‌ «بصیرت‌ عرفانی»، حقایق‌ ازلی‌ به‌ صورت‌ حدس‌ درک‌ می‌شود با این‌ تفاوت‌ که‌ یقین‌ حاصل‌ از بصیرت، قوی‌تر و صریح‌تر از یقین‌ دست‌یافته‌ از استدلال‌ و برهان‌ است.

    تفاوت‌ چهارم، در نتایج‌ این‌ دو معرفت‌ است؛ زیرا معرفت‌ فلسفی‌ نتیجه‌ای‌ جز ادراک‌ ندارد؛ اما نتیجة‌ معرفت‌ عرفانی، «وصول» است.88




    برخی، تفاوتی‌ دیگر را افزوده‌اند که‌ کار عقل‌ و اندیشه، زمانمند و مکانمند و در حوزة‌ جهان‌ طبیعت‌ و محدود بوده؛ اما کار بصیرت‌ عرفانی، در حوزة‌ ازلی‌ و فراتر از زمان‌ و مکان‌ است.
    89



    نکتة‌ دیگری‌ که‌ در این‌ خصوص‌ باید بدان‌ توجه‌ شود، این‌ است‌ که‌ با توجه‌ به‌ مرتبة‌ برتر معرفت‌های‌ عرفانی، دستیابی‌ به‌ آن، چون‌ بر تهذیب‌ و تزکیه‌ مبتنی‌ است، دشوارتر خواهد بود.




    تا کنون‌ روشن‌ شد که‌ عقل‌ نیز در حوزة‌ معرفت، جایگاهی‌ بس‌ رفیع‌ دارد؛ منتها منزلتش‌ در مقایسه‌ با معرفت‌ عرفانی‌ و قلبی، کم‌تر است. توجه‌ به‌ حفظ‌ محدودة‌ این‌ دو، جایگاه‌ هر دو را روشن‌ خواهد ساخت؛ بنابراین، نه‌ باید در ستیز معرفت‌ عارفان‌ قرار گرفت‌ و نه‌ به‌ هیچ‌انگاری‌ و بی‌توجهی‌ معرفت‌ فیلسوفان‌ فتوا داد؛

    بلکه‌ باید هر کدام‌ را در ساحت‌ و حوزة‌ خود ارج‌ نهاد و از هر دو برای‌ دستیابی‌ به‌ حقایق‌ عالم‌ بهره‌ جست.

    به‌ نظر می‌رسد که‌ بخشی‌ از انتقاد عارفانِ‌ واقعی‌ به‌ معرفت‌ علمی‌ و عقلی، همین‌ است‌ که‌ نباید معرفت‌ عقلی‌ را از محدودة‌ خود فراتر ساخت؛ بلکه‌ رعایت‌ حدود آن‌ معرفت، امری‌ ضرور است‌ و نیز نباید فقط‌ به‌ آن‌ معرفت‌ بالید و شناخت‌ برتر از آن‌ را انکار کرد؛ بلکه‌ در برابر این‌ خود بینی‌ها و حجاب‌ها باید ایستاد.





    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  11. تشكرها 2


  12. #40
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    اکنون‌ هنگام‌ آن‌ رسیده‌ که‌ دربارة‌ پیوند این‌ دو معرفت‌ نیز نکاتی‌ یاد آوری‌ شود.




    1. عقل‌ در صورتی‌ که‌ در سیر عقلانی‌ خود دچار آسیب‌ و انحراف‌ نشود، به‌ درک‌ تجارب‌ کشفی‌ و شهودی، توانا خواهد بود؛ البته‌ بخشی‌ از حقایق، بدون‌ واسطه‌ برای‌ عقل، قابل‌ دستیابی‌ نیست؛ اما با کمک‌ قوه‌ دیگری‌ به‌ چنین‌ ادراکی‌ راه‌ خواهد یافت؛ چه‌ این‌که‌ صائن‌ الدین‌ علی‌ بن‌ محمد ترکه، در پاسخ‌ اشکالی‌ که‌ مبنای‌ آن، عدم‌ درک‌ عقل‌ از معارف‌ کشفی‌ است، گفته‌ است:




    ما نمی‌پذیریم‌ که‌ چون‌ تجارب‌ عرفانی، فوق‌ عقلند، دیگر عقل‌ امکان‌ درک‌ آن‌ها را ندارد. بلی، پاره‌ای‌ از حقایق، پنهان، بالذ‌ات‌ و بی‌ واسطه‌ برای‌ عقل‌ قابل‌ وصول‌ نیستند؛ بلکه‌ آن‌ها را با کمک‌ گرفتن‌ از قوة‌ دیگری‌ که‌ از خود عقل‌ شریف‌تر است، در می‌یابد؛ اما چون‌ با این‌ قوه‌ به‌ دست‌ آمده، آن‌ها نیز مانند مدرکات‌ دیگر، در دسترس‌ عقل‌ و اندیشه‌ قرار می‌گیرند.


    هر نیرویی‌ که‌ معنای‌ کلی‌ را دریابد، چه‌ با نظر و برهان‌ وچه‌ از راه‌ کشف‌ و وجدان، حد‌ و رسم‌ عقل‌ بر آن‌ صدق‌ می‌کند. «عقل» به‌ معانی‌ متداول‌ آن‌ که‌ مبنای‌ علوم‌ رسمی‌ است‌ و از راه‌ استدلال، از معلوم‌ به‌ مجهول‌ می‌رسد (همان‌ قوه‌ فکریه) نباید با مطلق‌ عقل‌ و اندیشة‌ انسان‌ که‌ این‌ هم‌ یکی‌ از مراتب‌ و درجات‌ آن‌ است، اشتباه‌ شود.90




    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...

  13. تشكرها 2


صفحه 4 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •