...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕... سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...
صفحه 5 از 5 نخستنخست 12345
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 47 , از مجموع 47
  1. #41
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    2. عقل، به‌ نظر برخي‌ مي‌تواند معيار تجربه‌هاي‌ عرفاني‌ شود؛ زيرا تجربه‌هاي‌ عرفاني‌ در صورتي‌ كه‌ به‌ اتفاق، متوافق‌ باشد مي‌توان‌ كشف‌ كرد كه‌ اگر اين‌ تجربه‌ها به‌ شكلي‌ درست‌ تحصيل‌ شود، كشف‌ به‌ دست‌آمده‌ از آن‌ تجربه‌ها نيز واقعي‌ است؛ اما در صورتي‌ كه‌ ميان‌ مكاشفه‌ و مشاهدة‌ سالكان‌ و عارفان‌ تناقض‌ وجود داشته‌ باشد، بايد معياري‌ براي‌ شهود درست‌ از نادرست‌ وجود داشته‌ باشد.

    برخي‌ معتقدند كه‌ شهود معصوم7 با توجه‌ به‌ اين‌كه‌ از هر زياده‌ و نقيصه‌اي‌ مصون‌ است‌ مي‌تواند براي‌ مكاشفات‌ و مشهودات‌ عارفان‌ ملاك‌ باشد؛ اما برخي‌ ديگر در چنين‌ صورتي، علوم‌ فكري‌ و نظري‌ را براي‌ دستيابي‌ به‌ مكاشفات‌ واقعي‌ سفارش‌ مي‌كنند؛ چه‌ اين‌كه‌ ابن‌ تركه‌ در اين‌ باره‌ مي‌گويد:

    از آن‌جا كه‌ يافته‌هاي‌ سالكان، گاهي‌ متناقض‌ مي‌نُمايد، براي‌ آنان‌ لازم‌ است‌ كه‌ نخست، علوم‌ حقيقي‌ فكري‌ و نظري‌ را تحصيل‌ كنند تا از آن‌ علوم‌ كه‌ منطق‌ هم‌ جزو آن‌ها است، به‌ صورت‌ علم‌ آلي‌ و منطق‌ براي‌ معارف‌ ذوقي‌ استفاده‌ كنند... و وجه‌ حقانيت‌ و صواب‌ ادراكات‌ اين‌ علم‌ را هم‌ با ملكاتي‌ كه‌ در علوم‌ فكري‌ و نظري‌ به‌ دست‌ آورده‌اند، تشخيص‌ دهند.91






    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


  2. #42
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    3. ابن‌ عربي‌ براي‌ عقل، دو جهت‌ را ذكر مي‌كند و مي‌گويد:

    عقل‌ از آن‌ جهت‌ كه‌ مفكر است‌ به‌ حد‌ي‌ معين‌ محدود است‌ كه‌ نمي‌تواند از آن‌ فراتر رود و از آن‌ جهت‌ كه‌ «پذيراي» حقايق‌ است، به‌ هيچ‌ حد‌ي‌ محدود نيست.92

    ‌ ‌او معتقد است‌ كه‌ مقداري‌ از علوم‌ انساني، به‌ واسطة‌ فكر قابل‌ دستيابي‌ است‌ و بخشي‌ را فكر، ممكن‌ مي‌داند؛ ولي‌ عقل‌ از راه‌ فكر نمي‌تواند به‌ آن‌ دست‌ يابد؛ بدين‌جهت، عقل‌ با توجه‌ به‌ استحاله‌نگري‌ به‌ آن، از استدلال‌ بر آن‌ خودداري‌ مي‌كند؛ اما در صورتي‌ كه‌ مشمول‌ رحمت‌ و موهبت‌ الاهي‌ قرار گيرد، خداوند، علم‌ به‌ اين‌ گونه‌ امور را به‌ او مي‌بخشد؛93

    پس‌ در نظر او، جايگاه‌ عقل‌ در علوم‌ رسمي، معتبر و محترم‌ شمرده‌ شده، در عين‌ حال، وصول‌ به‌ مقام‌ يقين‌ از آن‌ طريق‌ را نمي‌پذيرد.94


    در اين‌كه‌ چه‌ كسي‌ مي‌تواند از رحمت‌ الاهي‌ برخوردار باشد، ملاصدرا؛ دربارة‌ خود به‌ صورت‌ تجربة‌ عيني‌ مي‌نويسد:


    در اثر رياضت‌هاي‌ سخت‌ و مجاهدت‌هاي‌ طولاني، باطنم‌ شعله‌ور، و با انوار عالم‌ ملكوت‌ و اسرار جهان‌ جبروت، روشن، و پذيراي‌ پرتو الطاف‌ و عنايات‌ خداوند شده‌ است؛ در نتيجه‌ به‌ اسرار و رموزي‌ دست‌ يافتم‌ كه‌ تا آن‌ هنگام‌ از آن‌ها آگاه‌ نبودم‌ و مسائلي‌ برايم‌ حل‌ شد كه‌ از راه‌ برهان‌ برايم‌ حل‌ نشدني‌ مانده‌ بود؛ بلكه‌ هر چه‌ تا آن‌ روز از راه‌ دليل‌ و برهان‌ دانسته‌ بودم، با اضافاتي‌ از راه‌ شهود و عيان، آشكارا ديدم‌ و به‌ واقعيت‌ آن‌ها رسيدم. 95




    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


  3. #43
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    4. اگر عارفي، علوم‌ عقلي‌ و نظري‌ را داشته‌ باشد، بي‌ترديد در تنظيم‌ يافته‌ها و بيان‌ حقايق‌ عرفاني‌ موقعيت‌ چشمگيري‌ خواهد داشت؛ بنابراين، هم‌ در حوزة‌ تبليغ‌ و هم‌ در مقام‌ دفاع، از توان‌ بيش‌تري‌ بهره‌مند خواهد بود.

    عارفاني‌ مانند قيصري‌ از اين‌ ويژگي‌ برخوردار بودند. او در برخورد با فيلسوفان‌ و متكلمان‌ از اين‌ شيوه‌ استفاده، و با آنان‌ مقابله‌ و مناظره‌ علمي‌ مي‌كرد.


    برخي‌ از متألهان‌ معاصر در امتياز معرفت‌ فلسفي‌ و عقلي‌ و عرفاني‌ آورده‌اند:

    فلسفه‌ حرف‌ مي‌آورد، و عرفان‌ سكوت. آن، عقل‌ را پر و بال‌ مي‌دهد و اين، عقل‌ را پر و بال‌ مي‌كَنَد. آن‌ نور است‌ و اين‌ نار. آن‌ درسي‌ بود و اين‌ در سينه. از آن‌ دلشاد شوي‌ و از اين‌ دلدار. از آن، خداجوي‌ شوي‌ و از اين، خداخوي. آن‌ به‌ خدا كشاند و اين‌ به‌ خدا رساند. آن‌ راه‌ است‌ و اين‌ مقصد. آن‌ شجر است‌ و اين‌ ثمر. آن‌ فخر است‌ و اين‌ فقر. آن‌ كجا و اين‌ كجا؟96


    از بيان‌ و به‌ويژه‌ تعبير «آن‌ راه‌ است‌ و اين‌ مقصد»، استفاده‌ مي‌شود كه‌ نهايت‌ معرفت‌ عقلي، بدايت‌ معرفت‌ عرفاني‌ و شهود است؛ گرچه‌ اتحاد ميان‌ اين‌ دو، منحصر در اين‌ مرحلة‌ نيست؛ بلكه‌ ميان‌ دونتيجة‌ معرفت‌ عقلي‌ و معارف‌ شهودي‌ مي‌تواند اتحاد محقق‌ شود.


    گرچه‌ بهره‌گيري‌ از علوم‌ عقلي‌ براي‌ بيان‌ حقايق‌ عرفاني‌ و شهود كشفي، امكان‌ دارد، چون‌ با واسطه‌ و بالعرض‌ است، ممكن‌ است‌ با خطا و شك‌ و توهم‌ آغشته‌ شود؛ از اين‌رو برخي‌ اين‌ حقايق‌ را بيان‌ناپذير و غيرقابل‌انتقال‌ مي‌دانند.97






    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


  4. #44
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    5. از مجموع‌ سخنان‌ مولوي‌ با تمايزي‌ كه‌ براي‌ عقل‌ جزئي‌ و كلي‌ قائل‌ است، بر مي‌آيد كه‌ او، ديدگاه‌ واقع‌ گرايانه‌اي‌ را ارائه‌ مي‌دهد و اتحاد عقل‌ ودل‌ را به‌ صورت‌ اصل‌ مي‌پذيرد و عقل‌ كل‌ يا كلي‌ را كه‌ بالاترين‌ مرتبة‌ عقل‌ است، به‌ اوليا اختصاص‌ مي‌دهد و شايد بتوان‌ اد‌عا كرد كه‌ قرآن، از بالاترين‌ مرتبة‌ عقل‌ به‌ «لب» و «بصيرت» تعبير مي‌كند و در روايات، از آن‌ به‌ عقل‌ مؤ‌يد به‌ نور، و حجت‌ باطن‌ تعبير شده‌ است.98


    از نظر مولوي‌ عقل‌ در صورتي‌ كه‌ درست‌ عمل‌ كند و حقايق، در حد‌ توان‌ ادراكي‌اش‌ باشد مي‌توان‌ آن‌ را با حقايق‌ قلبي‌ پيوند داد. وي‌ در اين‌ باره‌ مي‌گويد.


    اي‌ خنك‌ آن‌كس‌ كه‌ عقلش‌ نه‌ بود
    نفس‌ دستش‌ ماده‌ و مضطر بود99

    بند معقولات‌ آمد فلسفي‌
    شهسوار عقل‌ عقل‌ آمد صفي‌

    عقل‌ عقلند اوليا و عقل‌ها
    بر مثال‌ اشتران‌ تا انتها

    عقل‌ عقلت‌ مغز و عقل‌ توست‌
    پوست‌معدة‌ حيوان‌ هميشه‌ پوست‌ جوست‌

    عقل‌ دفترها كند يك‌سر سياه‌
    عقل‌ عقل‌ آفاق‌ دارد پر ز ماه100







    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


  5. #45
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ‌ ‌پس‌ اگر در سرزنش‌ عقل‌ ابياتي‌ از مولوي‌ يا حافظ‌ ديده‌ مي‌شود، عقل‌ مؤ‌يد حق‌ تعالي‌ نيست؛ بلكه‌ عقل‌ مشوب‌ و جزئي‌ است‌ و در صورتي‌ كه‌ عقل‌ جزئي‌ انسان، به‌ تأييد نور الاهي‌ برسد، سالك‌ اهل‌ طريقت‌ را به‌ حقايقي‌ والا رهنمون‌ خواهد ساخت؛

    چه‌ اين‌كه‌ جناب‌ ملاصدرا؛ در اين‌ زمينه‌ مي‌نويسد:

    اشتعلت‌ نفسي‌ لطول‌ المجاهدات‌ اشتعالا نوريا و التهب‌ قلبي‌ لكثرة‌ الرياضات‌ التهابا قويا ففاضَت‌ عليها انوار الملكوت، و حلت‌ بها خبايا الجبروت‌ و لحقها الاضوأ الاحديه‌ و تداركها الالطاف‌ الالهيه‌ فاطلعت‌ علي‌ اسرار لم‌اكن‌ اطلع‌ عليها الي‌ الان، و انكشفت‌ لي‌ رموز لم‌ تكن‌ منكشفة‌ هذا الانكشاف‌ من‌ البرهان‌ بل‌ كل‌ ماعلمته‌ من‌ قبل‌ بالبرهان، عاينته‌ مع‌ زوائد بالشهود و العيان‌ من‌ الاسرار الالهيه‌ و الحقايق‌ الربانيه‌ و الودائع‌ اللاهوتيه‌ و الجنايا الصمدانيه.101

    نتيجة‌ تزكيه‌ و تهذيب‌ نفس‌ كه‌ نزد عارفان، مشاهدات‌ و مكاشفات‌ و مشهوداتي‌ را در پي‌ دارد، انسان‌ را در وضعيت‌ خاصي‌ قرار مي‌دهد و آدمي‌ از معارف‌ ويژه‌اي‌ برخوردار مي‌شود.

    يادآوري‌ اين‌ نكته‌ ضرورت‌ دارد كه‌ قرار گرفتن‌ در موقعيت‌هاي‌ ويژه، ممكن‌ است‌ حالاتي‌ را براي‌ انسان‌ در پي‌ داشته‌ باشد كه‌در نتيجه، سالك‌ را به‌ ارتباطي‌ خاص‌ مي‌رساند.

    6. اد‌عاي‌ ديگري‌ نيز كه‌ اتقان‌ و اِحكامي‌ ويژه‌ دارد، اتحاد ميان‌ برهان‌ و عرفان‌ و قرآن‌ است‌ كه‌ اگر حقايق‌ اين‌ سه‌ كشف‌ شود، برهان‌ از آن‌ جهت‌ كه‌ برهان‌ است‌ و نيز عرفان‌ از آن‌ جهت‌ كه‌ عرفان‌ است‌ و قرآن‌ با محتوايش‌ يكي‌ خواهد بود و قلب‌ سليم‌ و عقل‌ بي‌ شائبه، توان‌ دستيابي‌ به‌ اين‌ حقيقت‌ غير قابل‌ انكار را خواهد داشت.
    102






    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


  6. #46
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    در نهايت، آن‌چه‌ از اين‌ دو حوزة‌ معرفت‌ به‌ دست‌ مي‌آيد، اين‌ است‌ كه‌ حقايق‌ عرفاني‌ از حقايق‌ عقلي‌ برتر و بالاتر است؛

    اما اين‌ بدين‌ معنا نيست‌ كه‌ در نقطه‌اي‌ با هم‌ تلاقي‌ و توافق‌ نداشته‌ باشند؛ بلكه‌ عقل‌ خالص، گرچه‌ توان‌ وصول‌ به‌ مقام‌ شهود و كشف‌ را ندارد، منكر كشف‌ و شهود هم‌ نيست‌ و بلكه‌ به‌ نظر برخي، براي‌ كشف‌ درست‌ از نادرست‌ مي‌تواند ملاك‌ و معيار باشد و راه‌يابي‌ به‌ اين‌ درجه‌ براي‌ عقل، همان‌ نقطة‌ تلاقي‌ ميان‌ معرفت‌ عقلي‌ و معرفت‌ عرفاني‌ است.

    افزون‌ بر آن‌چه‌ گذشت، با توجه‌ به‌ سير طولي‌ كه‌ ميان‌ اين‌ دو معرفت‌ و سير وجود دارد، نهايت‌ معرفت‌ عقلي، بدايت‌ معرفت‌ است.

    در اين‌ مرحله‌ نيز از اين‌ اتحاد مي‌توان‌ سخن‌ گفت. ديگر آن‌كه‌ حقايق‌ عقلي‌ به‌ ادراك‌ عقل‌ در آمده‌ و قطعي‌ و جزمي‌ شده، در مرحله‌اي‌ بالاتر، همان‌ حقايق‌ به‌ صورت‌ شهود و حضور در مي‌آيد؛ چه‌ اين‌كه‌ ملاصدرا؛ از اين‌ نكتة‌ عميق، به‌ صورت‌ تجربة‌ عين‌ ياد كرده‌ و اظهار داشته‌ است:
    آن‌چه‌ به‌ برهان‌ دست‌ يافته‌ بود، با افاضة‌ رباني‌ به‌ چشم‌ شهود مشاهده‌ كرد.
    103




    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


  7. #47
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    مراتب‌ و درجات‌ شناخت‌ عرفاني‌

    شناخت‌ عرفاني‌ مانند همة‌ شناخت‌هاي‌ حسي‌ و عقلي، داراي‌ مراتب‌ و مدارج‌ بوده، دستيابي‌ به‌ برترين‌ و بالاترين‌ نوع‌ شناخت، به‌ بهره‌گيري‌ كامل‌ او از ابزار شناخت‌ و برقراري‌ ارتباط‌ با متعلقات‌ شناخت‌ بستگي‌ دارد.



    آن‌چه‌ در مباحث‌ مربوط‌ به‌ مدراج‌ معرفت‌ عرفاني‌ در اين‌ ساحت، مهم‌ به‌ نظر مي‌رسد، بررسي‌ واژگاني‌ مانند مشاهده‌ و مكاشفه‌ و معاينه‌ است؛ زيرا بعضي، سه‌ مرحلة‌ «محاضره»، «مكاشفه» و «مشاهده» را از مراتب‌ و مدارج‌ معرفت‌ عرفاني‌ شمرده،

    اين‌ سه‌ را به‌ اين‌ ترتيب، اشاره‌ به‌ آن‌ مقامات‌ مي‌دانند؛ زيرا محاضره‌ كه‌ در ابتداي‌ امر قرار دارد، همان‌ حاضر آمدن‌ دل، و آن‌ از تواتر برهان، و هنوز وراي‌ پرده‌ است؛ گرچه‌ با غلبة‌ حقيقتِ‌ ذكر حاضر مي‌باشد

    سپس‌ مكاشفه‌ براي‌ سالك‌ عارف‌ به‌ دست‌ مي‌آيد كه‌ حالتي‌ بدون‌ تأمل‌ و فكر است‌ و هيچ‌گاه‌ در چيزي‌ شك‌ نمي‌كند و از نعمت‌ ارتباط‌ با غيب‌ تا حد‌ي‌ برخوردار است.

    در مرحلة‌ سوم، به‌ مقام‌ مشاهدة‌ مي‌رسد كه‌ اوج‌ معرفت‌ بوده، دستيابي‌ به‌ شهودي‌ فراگير است.104




    ...◕✿◕◕✿◕ معرفت شناسی عرفانی ◕✿◕◕✿◕...


صفحه 5 از 5 نخستنخست 12345

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •