(...◕✿◕◕✿◕  احكام روابط زن و شوهر   ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕  احكام روابط زن و شوهر   ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 26
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    هبه


    56- سؤال: آيا زن مى‏تواند از مال خودش بدون اذن شوهرش به كسى ببخشد(هبه كند)؟

    جواب: هبه او از مال خودش صحيح است حتى اگر شوهر او را نهى كند.

    امام: با استفاده از كتاب استفتائات، ج 2، نذر، سؤال 11.


    57- سؤال: اگر زنى مهر خود را به شوهر ببخشد بعد پشيمان شود مى‏تواند آنرا طلب كند؟
    جواب: تبريزى: اگر مهر در ذمه شوهر بوده و ابراء كرده نمى‏تواند مطالبه كند، و اگر عين خارجى بوده و بخشيده و در اختيار او قرار داده بنابر احتياط نمى‏تواند پس بگيرد.

    استفتاء

    فاضل: اگر مهريه بر ذمه شوهر باشد با بخشيدن آن ديگر جاى برگشت نيست. و اگر مهريه مانند خانه، زمين و امثال آنها باشد و در اختيار شوهر قرار داده باشد مى‏تواند رجوع كند و پس بگيرد.

    استفتاء.

    58- سؤال: اگر در عقد شرط شود پرداخت مهريه از ناحيه شوهر ((عندالاستطاعه)) باشد، آيا زن مى‏تواند على رغم عدم قدرت شوهر بر پرداخت مهر، آن را از او طلب كند؟

    جواب:
    فاضل: در صورت عدم قدرت زوج، زوجه نمى‏تواند مطالبه نمايد.


    استفتاء.
    تبريزى: در صورت عدم استطاعت، زن نمى‏تواند مهر را مطالبه كند حتى در ليله زفاف .

    استفتاء.


    (...◕✿◕◕✿◕  احكام روابط زن و شوهر   ◕✿◕◕✿◕...)


  2. تشكرها 2


  3. #12
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اختلافات زن و شوهر
    59- سؤال: اگر زنى در زندگى اولاً اطاعت از شوهر نكرد، ثانياً براى شوهرش ارزش قائل نبود، ثالثاً اسرار زندگى را در همه جا فاش نمود، رابعاً در زندگى مرتب دروغ گفت، تكليف مرد از نظر شرعى با چنين زنى چيست ؟

    جواب: بايد او را مر به معروف و نهى از منكر نماييد.

    امام: از كتاب استفتائات، ج 1، ص 481، سؤال 14.
    بهجت - تبريزى - فاضل - مكارم: استفتاء.


    60- مسأله: اگر هيچيك از زن و شوهر به وظايف خود عمل نكنند، به گونه‏اى كه ترس از جدا شدن آنها از يكديگر باشد، بايد يك نفر از خانواده مرد و يك نفر از خانواده زن برى اصلاح بين اين دو نفر تعيين شوند كه حكم بين اين دو باشند. و بر اين دو نفر حاكم واجب است درباره درگيرى اين زن و شوهر تحقيق به عمل آورند، سپس هر چه آن دو حكم رأى دادند در صورتى كه مشروع باشد، بر زن و شوهر لازم الاجراء مى‏شود و بايد بدان عمل كنند.

    مثلاً اگر با شوهر شرط كنند كه همسرش را در فلان خانه مخصوص، يا نزد پدر و مادر او مسكن دهد، و يا مادر و خواهر خود را با وى همخانه نكند، يا در فلان مدت مهريه يا ساير مطالباتش را بپردازد، شوهر بايد بپذيرد و آنها را انجام دهد، ولى هر گونه حكم غير مشروع لازم الاجراء نيست و نبايد زن و شوهر بدان ملتزم شوند. مثلاً شرط كنند شوهر حقوق ساير اعضاى خانواده را بپردازد و يا زن بتواند بدون اجازه شوهر از خانه خارج شود و...

    امام: تحرير الوسيله، ج 2، كتاب نكاح، فى النشوز، مسأله 4.

    61- مسأله: بنابر احتياط واجب، بايد يكى از دو حكم از خانواده مرد و ديگرى از خانواده زن باشد ولى اگر هر يك از زوجين كسى را از يكى بستگان خود نداشته باشند، يا كسى باشد ولى صلاحيت حكميت نداشته باشد، مى‏توانند از غير خانواده، كسى را برگزينند و شرط نيست كه از هر طرف تنها يك حكم باشد، بلكه در صورتى كه مصلحت اقتضاء كند، مى‏توانند چند نفر را حكم قرار دهند.

    امام، همان مدرك مسأله قبل .

    62- مسأله: دو حكم حق ندارند به جدايى بين زن و شوهر حكم كنند مگر اينكه در هنگام انتخاب، به آن دو شرط شود كه اگر بخواهند ميان آن دو اصلاح كنند و يا آنها را از هم جدا كنند، كه البته اگر رأى به جدايى دادند، اين حكم به غير از راه طلاق آنهم با جمع بودن تمام شرايطش ممكن نخواهد بود.

    امام: مدرك مسأله قبل.

    63- سؤال: آيا شوهر مى‏تواند در مقابل ديگران عيوب زنش را بگويد و او را تحقير كند، اگر چه به شوخى باشد؟
    جواب: تبريزى: غيبت كردن مؤمن و نيز تحقير مؤمن و كارى كه موجب اذيت او مى‏شود جايز نيست. استفتاء
    مكارم: در صورتى كه زن ناراحت مى‏شود جايز نيست و اگر ناراحت نمى‏شود بهتر است ترك شود. استفتاء.

    64- سؤال: آيا زن مى‏تواند در مقابل ديگران عيوب شوهرش را بگويد و يا او را تحقير كند؟ اعم از اينكه شوهر حضور داشته باشد يا نه و اعم از ينكه شوخى باشد يا جدى .

    جواب: تبريزى: غيبت كردن مؤمن ونيز كارى كه موحب اذيت او مى‏شود، جايز نيست. استفتاء.

    در نتيجه: بنابراين فتوا زن و شوهر نمى‏توانند يكديگر را تحقير نمايند به طور مثال مرد نمى‏تواند با به رخ كشيدن زنان ديگر، زن خود را تحقير كند و يا اجازه ندارد در مقابل ديگران كارى كند ويا حرفى بزند كه زنش تحقير شود. همچنين زن اجازه ندارد عيوب مرد را نزد زنهاى ديگر به گونه‏اى بيان كند كه يا غيبت شود و يا موجب تحقير شوهر گردد. بنابراين، ايراد گرفتن از يكديگر در مقابل ديگران، بى اعتنايى كردن به يكديگر، ترجيح بدون دليل ديگران به گونه‏
    اى كه موجب تحقير همسر گردد و مواردى نظير اينها، جايز نيست و زن و شوهر بايد به شدت از اينگونه امور خوددارى نمايند.

    65- سؤال:حكم توهين كردن زن به شوهر يا به عكس چيست ؟

    جواب: تبريزى: تحقير و توهين به مؤمن جايز نيست، زن باشد يا مرد.

    استفتاء.

    66- سؤال آيا زن اجازه دارد شوهر خود را كتك بزند؟

    جواب: زن چنين حقى ندارد.

    امام، تحريرالولسيله، القول ف
    ى النشوز، مسأله 2.

    بهجت - فاضل - مكارم: استفتاء
    تبريزى: (13)


    67- سؤال: آيا زن مى‏تواند اسرار و مسائل خانوادگى را كه بين خود و شوهرش هست، براى ديگران تعريف كند؟

    جواب: مكارم: افشاى اسرار مؤمن، جايز نيست. استفتاء.

    68- مسأله: زن تحت هيچ شرايطى حتى موقعى كه مرد حقوق او را نپردازد، حق قهر كردن با شوهر را ندارد.

    امام: با استفاده از تحرير الوسيله، القول فى النشوز، مسأله 2.

    در نتيجه: خانمهاى محترم بايد بدانند، جايز نيست تحت هيچ شرايطى با شوهر خود قهر كنند. يعنى با او صحبت نكنند و يا بستر خود را از شوهر جدا كنند و... البته در صورتى كه شوهر حق او را ادا نمى‏كند (همانگونه كه در بخش نشوز گفته خواهد شد) بايد به حاكم مراجعه نمايد. بنابراين اگر جايز نباشد زن يا مردى كه ناشزه شده قهر كند به طور اولى در اختلافاتى كه مربوط به سليقه و يا نظرات هر يك از زوجين است، حق قهر كردن را ندارد.





    (...◕✿◕◕✿◕  احكام روابط زن و شوهر   ◕✿◕◕✿◕...)


  4. تشكرها 3


  5. #13
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    حقوق و روابط زن و شوهر

    - حقوق زن نسبت به مرد
    - حقوق مرد نسبت به زن
    - نشوز


    حقوق زن نسبت به مرد

    69- مسأله: حقوق زن نسبت به شوهر عبارتند از:

    الف - تهيه غذا به اندازه متعارف.
    ب - تهيه پوشاك به اندازه شأن زن.
    ج - تهيه وسايل مورد لزوم خانه.
    د - تهيه مسكن متناسب با شأن و منزلت اجتماعى زن .
    ه - اگر زن از روى جهل، اشتباهى انجام داد مرد او را ببخشد.
    و - خوش رويى و خوش رفتارى با زن.
    ز - تعليم احكام و مسائل اعتقادى (به وجوب كفايى).
    ح - حداقل هر چهار ماه يكبار با او آميزش كند.






    (...◕✿◕◕✿◕  احكام روابط زن و شوهر   ◕✿◕◕✿◕...)


  6. تشكرها 3


  7. #14
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    الف :تهيه غذا

    70- مسأله: مقدار غذا و كميت آن به اندازه‏اى است كه زن را سير كند و در جنس آن بايد رجوع شود به آنچه كه براى امثال او در شهرش متعارف است.

    امام: تحريرالوسيله، كتاب نكاح، فصل فى النفقات، مسأله 8.

    71- مسأله: اگر غذايى متناسب با مزاج زن باشد و يا زن به خوردن آن عادت داشته باشد به گونه‏اى كه ترك آن موجب ضرر براى او گردد، بر مرد واجب است آن غذا را براى زن تهيه نمايد.

    امام: مدرك مسأله قبل.

    در نتيجه: اگر زن عادت كرده باشد در خانه پدرش نوع خاصى از غذا را بخورد و يا بياشامد مثلاً هميشه گوشت مى‏خورد و يا نوع خاصى از غذا و يا هر چيز ديگر به گونه‏اى كه اگر غير آن باشد به علت عادتى كه دارد برايش ضرر داشته باشد، بر مرد واجب است همان برنامه غذايى را برايش فراهم نمايد،مگر آن كه زن به غير آن راضى باشد.

    72- مسأله: بر مرد واجب است چيزهايى غير از غذا را كه زن عادت دارد استفاده نمايد، از قبيل چاى، قهوه، تنباكو و...را نيز اگر براى زن ترك آن ضرر دارد، تهيه نمايد.

    امام: تحرير الوسيله، نكاح، فصل فى النفقات، مسأله 8.

    73- مسأله: بر مرد واجب است آنچه كه از ميوه‏هاى مختلف در فصلها براى مثل زن متعارف است براى او فراهم نمايد.

    امام: مدرك مسأله قبل.

    74- مسأله: زن مى‏تواند به دو گونه غذا را از شوهر طلب نمايد يا به طور متعارف در خانه شوهر با همديگر بخورند و بر سر يك سفره باشند و يا اينكه فقط نفقه خودش را طلب نمايد و به تنهايى بخورد و يا هر كار ديگرى كه مى‏خواهد با آن بكند. و شوهرش حق ندارد زن را به شكل اول يا دوم ملزم نمايد.

    امام: تحريرالوسيله، كتاب نكاح، فصل فى‏النفقات، مسأله 12.

    75- مسأله: شوهر نيز مى‏تواند دو گونه غذا را به زن بدهد، غذايى كه آماده خوردن است مانند نان، خرما، غذاى پخته و يا هر چيزى كه آماده خوردن باشد و يا اينكه چيزى است كه براى خوردن بايد پخته شود و يا آماده گردد. و زن حق ندارد شوهر را به هركدام ملزم نمايد.

    امام: تحرير الوسيله، كتاب، نكاح، فصل فى النفقات، مسأله 13.

    76- مسأله: اگر براى طبخ غذا احتياج به هيزم، نفت و يا هر چيز ديگر مانند ادويه، نمك و... باشد بر مرد واجب است آن را نيز براى زن تهيه نمايد. البته نبايد آن چيز خلاف متعارف باشد.

    امام: مدرك مسأله قبل.


    77- مسأله: زن حق ندارد شوهر را ملزم كند به جاى غذا، پول آن را به او بدهد لكن اگر هر دو به دادن پول توافق كردند و زن آن را تحويل بگيرد مالكش مى‏شود و تكليف از شوهر ساقط مى‏گردد.

    امام: تحرير الوسيله، كتاب نكاح، فصل فى‏النفقات، مسأله 14.

    78- سؤال: زن من مرتب مى‏گويد بايد از فلان فروشگاه، مواد غذايى بخرم و يا بايد در فلان رستوران غذا بخوريم. با توجه به اينكه پرداخت هزينه اين غذاها براى من بسيار مشكل است، آيا بر من واجب است همانگونه كه او مى‏خواهد عمل نمايم؟

    جواب: شما مختاريد كه مواد اوليه غذا و يا غذاى طبخ شده و يا پول آن را به او بدهيد، البته بايد شؤونات او را رعايت نماييد. و بيش از آن چيزى به عهده شما نيست .

    امام: با استفاده از تحريرالوسيله، كتاب، نكاح، فصل فى النفقات، مسائل 8، 12، 13 و 14.








    (...◕✿◕◕✿◕  احكام روابط زن و شوهر   ◕✿◕◕✿◕...)



  8. #15
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ب: تهيه پوشاك

    79- مسأله: مقدار و نوع لباس نيز به علت تنوع و اختلاف زياد بين آنها، به اندازه‏اى بر مرد واجب است كه مناسب شأن زن باشد.
    بنابراين مرد بايد براى فصول مختلف لباسى متناسب حال زن و شؤونات خانوادگى او تهيه نمايد؛ و اگر زن از صاحبان تجمل باشد واجب است بر مرد علاوه بر لباس بدن لباسى ديگر به حسب حال امثال او برايش تهيه كند.

    امام: تحرير الوسيله، كتاب نكاح، فصل فى النفقات، مسأله 8.

    توجه: در صورتى بر مرد واجب است لباس متناسب با شأن و موقعيت اجتماعى زن تهيه كند كه اين كار منجر به فعل حرامى نگردد. مثلاً اگر زن قبل ازدواج لباس شهرت مى‏پوشيده و يا مثلاً در مقابل نامحرم جوراب نازك مى‏پوشيده و يا لباس را اگر چه متناسب شأن اوست براى خودنمايى به نامحرم استفاده مى‏كند و... و امثال آن بر مرد واجب نيست آنها را تهيه نمايد. بلكه واجب است بر مرد كه او را نهى از منكر بنمايد.
    همچنين نبايد تهيه لباس و لباسها براى زن منجر به اسراف گردد. كه اين نيز فعل حرامى است.
    بنابراين اگر خانمى بخواهد براى هر مهمانى كه مى‏رود لباس نو خاصى بپوشد و اين كار را همواره ادامه بدهد، به بهانه اينكه قبلاً در خانه پدرى همين كار را مى‏كرده و يا اينكه لباسهايى را طلب مى‏كند كه از لحاظ قيمت خيلى بيش از متعارف است، بر مرد واجب نيست آن را تهيه نمايد.

    80- مسأله: مرد بايد براى زن لباس تهيه كند، حال چه از مال خودش باشد يا به واسطه عاريه و يا اجازه كردن. و تا زمانى كه آن لباس موجود باشد و مندرس نشده باشد به طورى كه مناسب حال زن باشد، زن نمى‏تواند مطالبه پوشش ديگرى نمايد.

    امام: تحريرالوسيله، كتاب نكاح، فصل‏فى‏النفقات، مسأله 15.






    (...◕✿◕◕✿◕  احكام روابط زن و شوهر   ◕✿◕◕✿◕...)



  9. #16
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ج: تهيه وسايل مورد لزوم خانه

    81- مسأله: تهيه وسايل منزل مانند فرش، روانداز، پرده، لحاف، وسايل پخت و پز و آنچه كه زن براى نظافت نياز دارد نيز همگى به عهده مرد است و مقدار، جنس و كيفيت هر يك نيز بايد متناسب با شأن و منزلت زن باشد.

    امام: تحريرالوسيله، كتاب نكاح، فصل فى‏النفقات، مسأله 8.


    در نتيجه: اگر زن در خانه‏اى زندگى كرده است كه مثلاً از نوعى خاص فرش و رختخواب استفاده مى‏كرده، مثلاً هميشه روى تخت مى‏خوابيده و شأن او داشتن پرده‏هاى خاص و يا وسايل خاصى است، بر مرد واجب است آنها را تهيه نمايد. البته تا آنجا كه منجربه حرامى نگردد.



    د: تهيه مسكن

    82- مسأله: بر مرد واجب است خانه‏
    اى كه لايق همسرش است براى او تهيه كند، چه به صورت ملك يا اجاره يا عاريه و... و زن مى‏تواند از شوهر بخواهد هيچكس به غير از شوهر با او زندگى نكند. به گونه‏اى كه خانه يا اطاقى كه در آن زندگى مى‏كنند فقط از آن زن و شوهر باشد.

    امام: تحريرالوسيله، كتاب نكاح، فصل فى النفقات، مسأله 15.

    83- مسأله: بر مرد واجب است مواد سوختى منزل مثل نفت، گاز، هيزم، زغال، و امثال آن را براى زن تهيه نمايد. همچنين بايد داروهايى كه معمولاً در طول سال به آن نياز است را براى زن تهيه كند.

    امام: تحريرالوسيله ،كتاب نكاح، فصل فى النفقات، مسأله 9.

    84- مسأله: بر مرد واجب است تمام نفقات زن را بپردازد، چه زن نياز داشته باشد يا نداشته باشد. حتى اگر از ثروتمندترين مردم باشد.

    امام: تحريرالوسيله، كتاب نكاح، فصل فى النفقات، مسأله 19.

    ه: بخشيدن اشتباهات زن

    85- مسأله: اگر زن از روى جهل اشتباهى انجام داد مرد بايد او را ببخشد. امام: تحرير الوسيله، كتاب نكاح، فصل فى القسم و النشوز، قبل از مسأله 1.

    و: خوش رفتارى با زن

    86- مسأله: مرد بايد با زن خود خوش رفتار باشد و با او با روى گشاده برخورد كند.

    امام: تحرير الوسيله، كتاب نكاح، فصل فى‏القسم والنشوز، قبل از مسأله 1.

    در نتيجه: يكى از حقوق زن نسبت به مرد اين است كه مرد نبايد در خانه عصبانى مزاج و تند خو باشد، بلكه بايد خوش اخلاق و گشاده رو باشد.

    تذكر اين نكته بسيار ضرورى به نظر مى‏رسد كه خوش اخلاق بودن و خوشرو بودن به اين نيست كه وقتى همه چيز مطابق ميل بود انسان خوش برخورد باشد، بلكه خوشرفتارى زمانى است كه وقتى مسأله‏اى اتفاق مى‏افتد كه معمولاً مردان با روبرو شدن با آن عصبانى مى‏شوند، انسان بتواند جلو خشم خود را بگيرد و اخلاق نيكو را پيشه كند. بنابراين آقايان محترم بايد توجه داشته باشند عصبانى بودن در منزل و يا داشتن توقع زيادى از اهل منزل و يا امر ونهى كردن بيش از حد در خانه و... مواردى از اين قبيل موجب مى‏شود نتوانند به طور كامل به گونه اى كه خدا راضى باشد حق همسر و بچه‏
    هاى خود را بپردازد.

    87- مسأله: خادم گرفتن براى زن زمانى واجب است كه زن صاحب جلال و شأن بالايى باشد و يا از كسانى باشد كه همواره صاحب خدمتگزار بوده است. و اگر جلال و شأن او طورى باشد كه چند خدمتگزار داشته، بعيد نيست بگوييم بر مرد واجب است چند خدمتگزار براى او بگيرد.

    امام: تحريرالوسيله، كتاب نكاح، فصل‏فى‏النفقات، مسأله 8.



    (...◕✿◕◕✿◕  احكام روابط زن و شوهر   ◕✿◕◕✿◕...)



  10. #17
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ز: تعليم احكام و مسائل اعتقادى

    88- مسأله: بر مرد واجب است احكام مورد لزوم زن، و يا مسائل اعتقادى را به او تعليم دهد، همانگونه كه برزن واجب است آنها را فرا بگيرد لكن اين وجوب براى مرد كفايى است.

    تبريزى: صراط النجاة با استفاده از سؤالهاى 867 و 868.

    فاضل: استفتاء

    در نتيجه: اگر زن مثلاً احكام عادت ماهانه خود را نمى دانست و يا احكام نماز و روزه و... بر مرد واجب است آنها را به زن تعليم دهد، البته اگر كس ديگرى آن احكام را به زن بياموزد و يا مرد از كسى بخواهد كه به زن آموزش دهد كفايت مى‏كند.

    89- سؤال: آيا مرد واجب است كتب تاريخى كلامى را براى همسر خود تهيه نمايد؟

    جواب: تبريزى: اگر تعليم احكام و مسائل اعتقادى به زن منحصر در خريد كتاب باشد و نشود به گونه‏اى ديگر ويا به واسطه كسى ديگر مسائل را به زن تعليم نمود، بر مرد واجب است تهيه نمايد.

    صراط النجاة، با استفاده از سؤالات 867، 868 و 869

    90- سؤال: شوهر من احكام شرعى را نمى‏داند و به من نيز اجازه نمى‏دهد براى فراگيرى آن از خانه خارج شوم، آيا مى‏توانم بدون اجازه شوهرم براى فراگيرى مسائل شرعى از خانه خارج بشوم و يا مثلاً به مسجد و يا نماز جمعه بروم ؟

    جواب:
    تبريزى: اگر ممكن نيست در خانه احكام شرعيه را فرا بگيريد نمى‏تواند جلوگيرى نمايد. ولى براى مسجد و غير آن بنابر احتياط واجب بدون اجازه نمى‏تواند خارج شود. استفتاء

    فاضل: اگر فراگيرى مسائل شرعى از واجبات زن باشد و راهى براى فراگيرى ندارد جز به خروج از منزل، به اندازه ضرورت وبه قدر واجب مى‏تواند خارج شود. ولى براى مسجد و غيره بدون اجازه، نه. استفتاء.

    91- مسأله: مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور كند.

    امام: توضيح المسائل، مسأله 2414.
    تبريزى: (14)
    فاضل، توضيح المسائل، مسأله 2482.
    مكارم: توضيح المسائل، مسأله 2064.

    در نتيجه: انجام امور منزل به عهده زن نيست و مرد حق ندارد زن را مثلاً مجبور به تميز كردن خانه، غذا پختن، شستن لباس و... نمايد.

    92- سؤال: آيا مرد مى‏تواند خريد مايحتاج منزل را به عهده زن بگذارد و او را مجبور به تهيه آن كند؟

    جواب: تهيه مايحتاج منزل به عهده مرد است و نمى‏تواند زن را به تهيه كردن آن مجبور سازد.

    امام - بهجت - تبريزى - فاضل - مكارم: استفتاء

    93- سؤال: آيا زن مى‏تواند در منزل وظايف خود را انجام ندهد. مثلاً غذا نپزد، خانه را مرتب نكند و يا مرد مى‏تواند زن را مجبور به انجام اينگونه امور نمايد؟

    جواب: مرد حق ندارد زن خود را مجبور به كار خانه كند.

    امام: با استفاده از توضيح المسائل، مسأله 2414.
    فاضل: با استفاده از توضيح المسائل، مسأله 2482.
    تبريزى و مكارم: (15)





    (...◕✿◕◕✿◕  احكام روابط زن و شوهر   ◕✿◕◕✿◕...)


  11. تشكرها 3


  12. #18
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    94- مسأله: در جميع موارد ذكر شده، مستحب است مقدار و كيفيت نفقه به عرف و عادت شهر و محل سكونت كنونى زن اكتفا شود.

    امام: تحريرالوسيله، كتاب نكاح، فصل النفقات، مسأله 8.

    95- مسأله: اگر زن د رعقد با مرد شرط كند كه او را از شهرى بيرون نبرد، و يا فلان شهر وى را سكونت دهد و يا منزل مخصوصى برايش تهيه كند،و مرد هم قبول كند، بايد مرد به آن شرط عمل كند.

    امام: با استفاده از توضيح المسائل، مسأله 2451 و تحرير الوسيله، ج 2 ص 297.

    فاضل: توضيح المسائل، مسأله 2517.
    بهجت: توضيح المسائل، مسأله 1950 .
    تبريزى: توضيح المسائل، مسأله 2460.
    مكارم: توضيح المسائل، مسأله 2098.


    96- سؤال: اگر زنى در عقد با شوهر خود شرط كند كه او را از شهرى بيرون نبرد، ولى بعداً راضى شد و به شهر ديگرى رفت و مدتى همراه شوهرش در آنجا زندگى كرد و دوباره به شهر اول بازگشت، آيا شرط ضمن عقد ساقط مى‏شود؟ (يعنى آيا همچنان مرد حق ندارد زن را به شهر ديگرى ببرد، يا شرط ساقط شده است و مرد مى‏تواند زن را به هر كجا مى‏خواهد ببرد؟)

    جواب: تبريزى: اگر زن براى اقامت خود در شهر دوم وقت معين كند( مثلاً بگويد فقط براى يكسال يا كمتر و يا بيشتر) شرط ساقط نمى‏شود و در غير اين صورت شرط ساقط است

    صراط النجاة، سؤال 871.

    97- سؤال: زن من همواره مرا مجبور مى‏كند به خانه مادرش و يا خواهرش و يا بستگان خودش بروم، آيا بر من واجب است از او اطاعت كنم ؟

    جواب: اطاعت از او واجب نيست.

    امام - بهجت - فاضل - مكارم: استفتاء.

    98- سؤال: آيا شوهر حق دارد زن را مجبور كند كه به منزل فلان فاميل برود، در حالى كه زن به هيچ وجه راضى نيست به منزل آنها برود، آيا اطاعت از او در اين امر واجب است؟

    جواب: شوهر حق دارد از خارج شدن زن از خانه ممانعت نمايد ولى در اينگونه موارد بهتر است زن رضايت شوهر را به دست آورد.

    امام - بهجت - تبريزى - فاضل - مكارم: استفتاء.




    (...◕✿◕◕✿◕  احكام روابط زن و شوهر   ◕✿◕◕✿◕...)



  13. #19
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ح: حق آميزش زن

    99- مسأله: شوهر نمى‏تواندبيش از چهار ماه نزديكى با عيال دائمى خود را ترك كند.خواه همسر او جوان باشد يا نباشد.

    امام: توضيح المسائل، مسأله 2418 و تحريرالوسيله، كتاب نكاح، فصل فى القسم و النشوز،مسأله 1 و كتاب نكاح، مسأله 13.

    امام - فاضل - مكارم: عروةالوثقى، نكاح، فيما يتعلق باحكام الدخول، مسأله 7.
    تبريزى (16)

    فاضل: توضيح المسائل، مسأله 2486.

    100- سؤال: اگر زن در كمتر از چهار ماه از شوهر طلب آميزش كند، آيا بر مرد واجب است او را اجابت كند؟

    جواب: چنانچه زن به گونه‏اى است كه مرد با او آميزش نكند به معصيت خواهد افتاد بنابراين احتياط واجب مرد بايد درخواست زن را اجابت كند.

    امام - فاضل - مكارم: عروةالوثقى، نكاح، فيما يتعلق باحكام الدخول مسأله 8.
    تبريزى: (17)


    101- سؤال: اگر مرد بخواهد به مسافرتى بيش از چهار ماه برود،

    الف: آيا بايد از همسرش اجازه بگيرد؟

    ب: در صورتى كه بايد اجازه بگيرد اگر زن اجازه نداد مسافرت او حرام است ؟

    جواب: فاضل: اجازه گرفتن از همسر فى نفسه لازم نيست، اما چون زن هر چهار ماه يكبار حق مواقعه (آميزش) دارد، لذا در فرض سؤال لازم است اجازه بگيرد كه در حقيقت به معناى طلب اسقاط حقش است و اگر بدون اجازه سفر كرد، در صورتى كه سفر او به قصد ادا نكردن حق زوجه و ترك واجب باشد، سفر او معصيت و حرام است و بايد نماز را تمام بخواند.ولكن اگر به اين قصد نباشد، حرام نيست. هر چند كه در اين صورت احوط جمع بين قصر و اتمام است.


    بله در خصوص سفر واجب شرعى تكليف ساقط است، و نيز در سفرهاى ضرورى ولو عرفاً، مثل سفر تجارت يا زيارت يا تحصيل علم و نحو آنها، تكليف ساقط است و سفر حرام نيست. استفتاء

    102-سؤال: اگر مردى نذر كند كه در زمانى بيش از چهار ماه باهمسر خود نزديكى نكند آيا نذر او صحيح است؟(مثلاً نذر كند هر شش ماه يكبار آميزش كند) جواب: صحيح نيست.

    امام - بهجت - تبريزى - فاضل - مكارم: استفتاء

    103- مسأله: اگر مرد براى امر واجب شرعى و يا براى امر ضرورى ولو ضرورت آن عرفى باشد مانند: تجارت يا تحصيل و غيره... لازم نيست قبل از چهار ماه نزد همسر خود باز گردد. ولى اگر سفر او ضرورتى نداشته باشد، مثلاً براى تفريح باشد، بنابراين احتياط واجب بايد قبل از چهار ماه نزد همسر خود باز گردد.

    امام - فاضل: عروةالوثقى، نكاح، فصل فيمايتعلق باحكام الدخول، مسأله 7.

    تبريزى - مكارم: (18)

    104- سؤال: اگر مردى قسم بخورد كه به كمتر از چهار ماه با زن نزديكى نكند قسم او صحيح است؟

    جواب:
    تبريزى: مادامى كه مرجعى بر ترك نباشد، نمى‏تواند قسم بخورد. استفتاء
    فاضل: صحيح نيست استفتاء





    (...◕✿◕◕✿◕  احكام روابط زن و شوهر   ◕✿◕◕✿◕...)



  14. #20
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    105- مسأله: در موارد ذيل مرد مى‏تواند آميزش با همسرش خود را حتى بيش از چهار ماه ترك كند:


    1- اگر زن رضايت داشته باشد.
    2- در ضمن عقد شرط كرده باشند زن اين حق را ساقط كند.
    3- در صورتى كه مرد توانايى آميزش نداشته باشد.
    4- به جهت بيمارى براى مرد يا زن ضرر داشته باشد.
    5- زن نزد همسر نباشد.
    6- زن ناشزه باشد.
    7- زن داراى عذر شرعى باشد( مثلاً در زمان قاعدگى باشد).


    امام - فاضل - مكارم: عروةالوثقى،نكاح، فصل فيما يتعلق باحكام الدخول، مسأله 8.

    106- مسأله: در صورتى كه مرد به دليل وجود مانعى مانند حيض بودن زن و يا هر يك از موارد ذكر شده در مسائل قبل و يا از روى عصيان، آميزش با زن را در مدت چهار ماه ترك كند،بر او واجب نيست قضاى آن را بجا آورد. اگر چه بنابر احتياط بايد زن را ارضاء كند، در هر حال مبدأ احتساب چهار ماه، آميزش قبلى است نه گذشت چهار ماه قمرى .

    امام - فاضل - مكارم: فصل فيمايتعلق باحكام الدخول، مسأله 9.

    107- مسأله: چنانچه دختر باكره باشد، مرد بايد در هفت شب اول عروسى او همراه بخوابد، و اگر باكره نباشد در سه شب اول بايد نزد او باشد، مگر آنكه زن از حق خود صرفنظر كند.

    امام: تحرير الوسيله، كتاب نكاح ،فصل فى القسم والنشوز و النفاق، مسأله 4.

    108- مسأله: اگر مردى هر يك از حقوق واجب زن را ادا نكند حكم نشوز پيدا مى‏كند.

    امام - بهجت - تبريزى - فاضل - مكارم: استفتاء

    توجه: احكام نشوز در انتهاى همين فصل به تفصيل خواهد آمد.

    109- مسأله: مرد نمى‏تواند زن دائمى خود را به طورى ترك كند كه نه مثل زن شوهردار باشد نه مثل زن بى شوهر، لكن واجب نيست كه هر چهار شب يك شب را نزد او بماند.

    امام: توضيح المسائل: مسأله 2417 و تحرير الوسيله، كتاب نكاح، فى النشوز، مسأله 1.
    مكارم: توضيح المسائل، مسأله 2066.






    (...◕✿◕◕✿◕  احكام روابط زن و شوهر   ◕✿◕◕✿◕...)



صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •