●●*^*●●---تحلیل وصیت امام علی به حسنین (ع)-----●●*^*●● سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
●●*^*●●---تحلیل وصیت امام علی به حسنین (ع)-----●●*^*●●
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 20
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    فقط طرفدار مظلوم نباش؛ به او کمک کن
    «و للمظلوم عوناً.» هرجا مظلومى هست، به او کمک کن. نمی‌گوید «طرفدارش باش». نه! باید کمکش کنى. هرچه می‌توانى و به هر نحو که می‌توانى.تا این‌جا وصیت حضرت، خطاب به امام حسن و امام حسین علیهما السلام است. البته این حرف‌ها مخصوص امام حسن و امام حسین علیهما السّلام هم نیست. خطاب به آنهاست؛ اما اختصاص به همه دارد.

    جملات بعدى وصیت را، امیرالمؤمنین علیها لصّلاة و السّلام، عمومى می‌فرماید: «اوصیکما و جمیع ولدى.» به شما دو پسرم و به همه فرزندانم وصیت می‌کنم. «و اهلى.» و به همه اهل و کسانم. « ومن بلغه کتابى.» و به هرکس که این نامه من به او برسد.

    با این حساب، شما که این‌جا نشسته‌اید و من که این وصیت‌نامه را براى شما می‌خوانم، همه مخاطب کلام امیرالمؤمنین علیها لصّلاة و السلام هستیم. می‌فرماید: «همه شما را وصیت می‌کنم.» به چه چیز؟ باز «بتقوى اللَّه.» مجدداً «تقوا». اولین و آخرین کلمه امیرالمؤمنین، علیهالسّلام تقواست.





    ●●*^*●●---تحلیل وصیت امام علی به حسنین (ع)-----●●*^*●●


  2. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    نظم امرکم یعنی اقامه نظام و حکومت

    به دنبال آن: «و نظم امرکم.» نظم امرتان. یعنى چه؟

    یعنى همه کارهایى که در زندگى می‌کنید، منظّم باشد؟ معنایش این است؟ ممکن است معنایش این هم باشد. نفرمود «نظم امورکم.» کارهایتان را منظم کنید. فرمود «نظم امرکم.» آن چیزى که باید منظم و محکوم نظم و انضباط باشد، «یک چیز» است.

    «نظم امور» نفرموده است. فرموده است: «ونظم امرکم.» انسان می‌فهمد که این نظم امر، عبارت است از امرى مشترک بین همه است. به نظر من می‌رسد که «نظم امرکم» عبارت از اقامه نظام و حکومت و ولایت اسلامى باشد. معنایش این است که با قضیه حکومت و نظام، منطبق با نظم و انضباط رفتار کنید و بلبشو نباشد.




    ●●*^*●●---تحلیل وصیت امام علی به حسنین (ع)-----●●*^*●●


  3. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    دنیاى اسلام بر اثر همان بلبشوها وبه خودخوانی‌ها بود که به آن روزگار رسید.

    اگر آن روز که امیرالمؤمنین علیهالسلام زمام امور دنیاى اسلام را به دست گرفت و امّت اسلام، همه در آن روز با او بیعت کردند، بر آن بیعت می‌ماندند، کار به نابسامانی‌ها و تلخ کامی‌ها نمی‌کشید.

    پیغمبر فرموده بود:

    «اگر کسى امام شد و مردم او را پذیرفتند و مورد رضاى خدا بود، کسى حق ندارد با او مخالفت کند.» اگر به همین جمله پیغمبر عمل می‌شد، آن جنگ‌ها پیش نمی‌آمد؛ نه جنگ جمل، نه جنگ صفیّن و نه جنگ نهروان. این که افرادى به میل و براى دل خود، مردم را متزلزل کنند (از این طرف بِکش؛ ازآن طرف بِکش) و نظام حکومت را به هم بزنند و انضباط عمومى کشور را مختل کنند، همان بدبختى بزرگى است که امیرالمؤمنین علیهالسّلام دراین عبارت از وصیتنامه، ازآن نهى می‌کند و به خلاف آن امر می‌فرماید: «ونظم امرکم و صلاح ذات بینکم.»



    ●●*^*●●---تحلیل وصیت امام علی به حسنین (ع)-----●●*^*●●


  4. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    سومین اصل اتفاق کلمه است
    سومین اصلى که در بخش دوم وصیت می‌فرماید، «صلاح ذات بین» است. یعنى با هم خوب باشید. دل‌ها باهم صاف باشد. اتّفاق کلمه داشته باشید و اختلاف و جدایى میان‌تان نباشد.


    این جمله را که بیان می‌فرماید، یک شاهد نیز از کلام پیغمبر می‌آورد. پیداست که روى آن خیلى تکیه دارد و از آن می‌ترسد. نه اینکه صلاح ذات بین، اهمیتش بیشتر از نظم امر است؛ ازباب این‌که صلاح ذات بین، آسیب پذیرتر است.


    لذاست که این عبارت را از پیغمبر نقل می‌کند: «فانى سمعت جدکما، صلى اللَّه علیه و آله و سلم» یقول: از جدتان شنیدم که فرمود: «صلاح ذات البین افضل من عامّة الصّلاة و الصّیام.» صلاح ذات بین و صفاى میان مردم از هر نماز و روزه‌اى بهتر است.


    نمی‌گوید «از همه نمازها و روزه‌ها بهتر است.» می‌فرماید «از هر نماز و روزه‌اى بهتر است.» شما می‌خواهید، دنبال نماز و روزه خود بروید. امّا کارى هست که از هر دوى این‌ها، فضیلتش بیشتر است. آن چیست؟ آن، «اصلاح ذات البین» است. اگر دیدید جایى، در بین امّت اسلامى، اختلاف و شکافى وجود دارد، بروید آن شکاف را پرکنید. این، از نماز و روزه، فضیلتش بیشتر است.




    ●●*^*●●---تحلیل وصیت امام علی به حسنین (ع)-----●●*^*●●


  5. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    بعد که این چند جمله را بیان فرمود، کلمات کوتاه، پر مغز و جانسوزى بیان کرد:
    رسیدگی به یتیمان فقط ترحم شخصی و عاطفه نیست

    «واللَّه اللَّه فى الایتام.» یعنى «اى مخاطبین من! اللَّه اللَّه دریتیمان.» «اللَّه اللَّه» ترجمه فارسى ندارد. ما در زبان فارسى، برایش معادل نداریم. اگر بخواهیم ترجمه کنیم، باید بگوییم «جان تو و جان خدا، در یتیمان.»

    یعنى «هر چه می‌توانید، به یتیمان برسید. مبادا فراموششان کنید!» خیلى مهم است. ببینید چقدر این انسان شناسِ خداشناسِ روانشناسِ دلسوز، نکته‌هاى ریز را می‌بیند! بله! رسیدگى به وضع یتیمان، فقط یک ترحّم شخصى و عاطفه‌اى معمولى نیست.


    کودکى که پدرش را ازدست داده، انسانى است که یکى از اساسى‌ترین نیازهایش را از دست داده است و آن، نیاز به پدر است. باید به گونه‌اى جبران کنید. گرچه نمی‌شود جبران کرد، اما باید مواظب باشید که جوان، نوجوان یا کودکِ پدر از دست داده، ضایع نشود.

    «واللَّه اللَّه فی‌الایتام. فلا تغّبوا افواههم.» مبادا بگذارید این‌ها گرسنگى بکشند! این طور نباشد که گاهى چیزى به این‌ها برسد و گاهى نرسد!

    «لاتغّبوا» معنایش این است. از لحاظ وضع زندگى، به اینها برسید. «ولایضیعوا بحضرتکم.» مبادا این‌ها ضایع بمانند و با بودن شما، مورد بی‌اعتنایى قرار گیرند! اگر حضور نداشته باشید، بی‌اطّلاعید؛ اما مبادا حضور داشته باشید و یتیمى – هر یتیمى – مورد بی‌اعتنایى و اهمال قرار گیرد! نباید هرکسى فقط دنبال کار خودش باشد و کودک یتیم، تنها بماند.




    ●●*^*●●---تحلیل وصیت امام علی به حسنین (ع)-----●●*^*●●


  6. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    موضوع همسایگى را کوچک نگیرید

    جمله بعد: «واللَّه اللَّه فى جیرانکم.» یعنى «اللَّه اللَّه درهمسایگانتان!» موضوع همسایگى را کوچک نگیرید. امرِ بسیار مهمى است. یک پیوند عظیم اجتماعى است که اسلام به آن توجّه دارد و طبق فطرت انسان‌هاست.

    منتها در پیچ و خم تمدّن‌هاى دور از فطرت انسانى، این ارزش‌ها گم شده است. بهمان فرد، چند سال در خانه‌اى زندگى می‌کند و نمی‌داند در همسایگی‌اش چه کسى ساکن است و چگونه زندگى را می‌گذراند! به نیازها و ضرورت‌ها و اضطرارها و بیچارگی‌هاى افراد در هنگام بلاها و مشکلات، چه کسى باید رسیدگى کند؟






    ●●*^*●●---تحلیل وصیت امام علی به حسنین (ع)-----●●*^*●●


  7. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    باید همسایگانتان را رعایت کنید. نه فقط از لحاظ بُعد اقتصادى و مالى – که آن هم البته مهم است – بلکه ازهمه جهات انسانى. آن وقت ببینید چه الفتى در جامعه به وجود می‌آید و چطور دردهاى لاعلاج، دوا پیدا می‌کند.

    «فانهم وصیّة نبیّکم.» این، وصیت پیغمبر است، که: «ما زال یوصى بهم حتى ظنّنا انه سیورّثهم.» پیغمبر آن قدر سفارش همسایه را کرد که ما خیال می‌کردیم برایشان ارث معیّن خواهدشد!

    «واللَّه اللَّه فىالقرآن.» اللَّه اللَّه در قرآن. «لایسبقکم بالعمل به غیرکم.» مبادا دیگران مفاهیم قرآن را که اعتقاد به آن ندارند، عمل کنند و جلو بیفتند و شما که اعتقاد دارید، عمل نکنید و عقب بیفتید! یعنى همین امرى که اتّفاق افتاد!

    آن‌هایى که در دنیا جلو افتادند، با پشتکار، با دنبالگیرى کار، باخوب انجام دادن کار، با صفاتى که خداى متعال آن صفات را دوست می‌دارد جلو افتادند، نه با فسادشان، با شرب خمرشان و یا با ظلم‌هایى که می‌کنند.






    ●●*^*●●---تحلیل وصیت امام علی به حسنین (ع)-----●●*^*●●


  8. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    من مکرّر عرض کرده‌ام:

    اگربرخى از صفات خوب و پسندیده در این کشورهاى غربى، که علم را در دنیا پیشرفت دادند، نبود، آن پیشرفت‌ها پیدا نمی‌شد و همین ظلمى که به دیگران روا می‌دارند، نابودشان می‌کرد.


    صفات خوب، باعث ماندگارى و پیشرفت آن‌هاست. ما آن صفات را رها کرده‌ایم. آن‌ها کارها را دنبال می‌کنند.
    براى وقت،ارزش قائلند، و به محصولى که می‌خواهند تولید کنند، اهمیت می‌دهند.

    اگر کارگر ما، محصّل ما، استاد ما، روحانى ما، بازارى ما، کشاورز ما و سایر اقشار، به خصوصیات مثبت و خوب عمل کنند، کشور یکباره گلستان خواهد شد.

    باید به صفات خوب و خصوصیات مثبت روى آوریم که این همان عمل به قرآن است. می‌فرماید:

    «مبادا دیگران درعمل به قرآن، از شما جلو بیفتند!»

    نه این‌که امیرالمؤمنین علیهالسّلام نمی‌خواهد کسى به قرآن عمل کند. بلکه اگر همه دنیا به قرآن عمل کنند، آن حضرت، خوشحال‌تر است. می‌گوید مبادا آن‌هایى که به قرآن عقیده ندارند، به مفاهیم قرآن عمل کنند و بعد برشما مسلّط شوند. آنها جلو بیفتند و شما عقب بمانید.
    ●●*^*●●---تحلیل وصیت امام علی به حسنین (ع)-----●●*^*●●


  9. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نگذارید خانه خدا خالى بماند



    «واللَّه اللَّه فی‌الصّلاة. فانّها عمود دینکم.» نماز پایه دین شماست. «و اللَّه اللَّه فى بیت ربّکم.» درباره خانه خدا، «لاتخلّوه مابقیتم.» تا هستید، نگذارید خانه خدا خالى بماند. «فانه ان ترک لم تناظروا.» اگر خانه خدا ترک شود، شما مهلت داده نمی‌شوید (یا امکان زندگى نمىیابید).

    از این عبارت، معانى مختلفى کرده‌اند.



    وقتی امت اسلام جهاد نداشت ذلیل شد



    «واللَّه اللَّه فى الجهاد باموالکم وانفسکم والسنتکم فى سبیل‌اللَّه.» یعنى اللَّه اللَّه در جهاد. مبادا جهاد در راه خدا را با مال و جان و زبان ترک کنید. این جهاد، همان جهادى است که امّت اسلامى تا آن را داشت، ملت نمونه دنیا بود و وقتى آن را از دست داد، ذلیل شد.


    نویسندگان مسیحى که در انجیلشان از قول مسیح نقل کرده‌اند که «اگر کسى به این طرف صورتت سیلى زد، آن طرف را جلو بیار»، یعنى که «ما اصلاً اهل جنگ نیستیم و اهل صلح و سازش مطلق و مهربانى هستیم» – اینها شعارهایشان است. هنوز هم می‌گویند.


    هنوز هم ازرو نرفته‌اند – شروع کردند به مسلمانان طعن زدن که «شما اهل جهادید. شما اهل جنگید. شما اهل شمشیرید. شما اهل خونریزى هستید.» آنقدر گفتند و گفتند که مسلمانان را از رو بردند!


    آن وقت نویسندگان و دانشمندان مسلمان گفتند که «ما جهاد نداریم! در حقیقت جهاد ما، دفاع است!» خداى متعال می‌گوید:

    «جهاد کن!» دانشمند مسلمان می‌گوید:

    «جهاد، دفاع است!» خدا می‌گوید:

    «…اذا لقیتم الذین کفروا زحفاً فلا تولوهم الادبار.(۳)»؛ به اینها پشت نکنید. با اینها مقاتله کنید: «قاتلواالذین یلونکم منالکفار.(۴)»
    ●●*^*●●---تحلیل وصیت امام علی به حسنین (ع)-----●●*^*●●


  10. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نویسنده مسلمان می‌گوید:

    «جهاد فی‌سبیل اللَّه، جهاد نیست. تهاجمى نیست؛ تدافعى است!»

    این همه، عکس‌العمل تبلیغات مسیحیان است که از بس اسم «صلح و سازش» را آوردند و گفتند «جنگ و شمشیرکشى بد است و به کسى حمله نکنید»، مسلمانان اهل جهاد و عزّتمند از جهاد را خانه نشین کردند.

    آن وقت خودِ آن آقایانِ اهل صلح، هر جا توانستند دمار از روزگار مسلمانان در آوردند! کسانى که امروز در بوسنى هرزگوین و در حرم ابراهیمى – مسجد خلیل الرّحمن – در فلسطین اشغالى، به کشتار مسلمانان کمر بسته‌اند، همان‌ها هستند که از امریکا و اروپا آمدند.

    همین اروپایی‌ها و امریکایی‌ها و غربی‌هایى هستند که یک عمر با مسلمانان سر و کلّه زدند که «شما اهل جهادید. جهاد بد است.» آن وقت از جنگ‌هاى صلیبى به این طرف، مسیحیان به یک نحو، آن‌هاى دیگر هم نحوى، هر چه توانستند با مسلمانان مبارزه کردند و جنگیدند و کشتند.
    ●●*^*●●---تحلیل وصیت امام علی به حسنین (ع)-----●●*^*●●


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •