عوامل تهدید کننده عفت و پاکدامنی در خانواده سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
عوامل تهدید کننده عفت و پاکدامنی در خانواده
صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 29 , از مجموع 29
  1. #21
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست ها
    فرهنگ چه تأثیری بر عفّت دارند؟
    به طور خلاصه در جواب این سوال باید گفت:

    اگر فرهنگ یک فرهنگ غربی و ضد دینی باشد عفت هم به تبع فرهنگ غیر دینی می شود,در فرهنگ غیر دینی عفت چیزی بی ارزش است

    درباره تاثیر فرهنگ غربی بر روی عفت, در قرآن می خوانیم که:

    وَ راوَدَتْهُ الَّتي‏ هُوَ في‏ بَيْتِها عَنْ نَفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَيْتَ لَكَ قالَ مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُون(یوسف آیه 23)و آن زن كه يوسف در خانه او بود، از او تمنّاى كامجويى كرد درها را بست و گفت: «بيا (بسوى آنچه براى تو مهياست!)» (يوسف) گفت: «پناه مى‏ برم به خدا! او [عزيز مصر] صاحب نعمت من است مقام مرا گرامى داشته (آيا ممكن است به او ظلم و خيانت كنم؟!) مسلّماً ظالمان رستگار نمى‏ شوند!

    در این آیه می خوانیم که زلیخا که تحت تاثیر فرهنگ ضد دینی قرار گرفته بود چه طور عفت خود را مخدوش ساخت

    اما اگر فرهنگ,فرهنگ اسلامی و دینی باشد,در این صورت عفت هم امری مقدس و دینی می شود

    قرآن درباره تاثیر فرهنگ دینی,بر عفت می فرماید:

    وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِن(نور آیه 31)و زينت خود را- جز آن مقدار كه نمايان است- آشكار ننمايند و (اطراف) روسرى‏ هاى خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود)

    این آیه فرهنگ اسلامی پوشش را برای زنان بیان می کند,اگر فرهنگ پوشش اسلامی رعایت شود تاثیر مثبتی بر حفظ جامعه از گناه دارد
    عوامل تهدید کننده عفت و پاکدامنی در خانواده


  2. #22
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    ب ـ حجاب در اصطلاح


    حجاب در کاربرد فقهی و اصطلاح فقیهان، قلمرو کوچک تر و معنای محدودتری دارد و مقصود از آن، پوشش ویژه ای است برای زنان که مانع و بازدارنده ی نگاه نامحرمان به او و یا مانع انگیزش تمایل جنسی مردان باشد.[19]


    می‌توان گفت حجاب، ثمره ی عفاف درونی است که تظاهر و نماد بیرونی یافته است و به نوع پوشش در ظهور اجتماعی افراد و در رویارویی با نامحرم گفته می‌شود.[20]




    عوامل تهدید کننده عفت و پاکدامنی در خانواده


  3. #23
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ج ـ تأثیر متقابل عفاف و حجاب:


    حجاب و عفاف به طور متقابل، بریکدیگر اثر می‌گذارند و از هم اثر می‌پذیرند.

    آنجا که قرآن کریم مؤمنان را به (حجاب رفتاری)غضّ بصر فرا می‌خواند و هم آنجا که دستور می‌دهد تا از پشت پرده، با زنان پیامبر سخن بگویند،آثار خلقی چنین رفتاری را در هر مورد بازگو می‌کند.

    در مورد نخست «تزکیه» را کار کرد و اثر فروبستن چشم و برآیند حجاب رفتاری می‌داند.
    «قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ؛[21]


    به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه‏تر است زيرا خدا به آنچه مى‏كنند آگاه است»


    در مورد دوم قلمرو بیشتری برای عفاف یاد می‌کند و حفظ حجاب در هنگام معاشرت مردان و زنان نامحرم را مایه ی پیدایش و یا افزایش طهارت و پاکی قلب برای هر دو سوی تعامل و معاشرت ارزیابی می‌کند.

    «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنكُمْ وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَن تَنكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمًا ؛[22]

    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد داخل اتاق‌هاى پيامبر مشويد مگر آنكه براى [خوردن] طعامى به شما اجازه داده شود [آن هم] بى‏آنكه در انتظار پخته‏شدن آن باشيد ولى هنگامى كه دعوت شديد داخل گرديد و وقتى غذا خورديد پراكنده شويد بى‏آنكه سرگرم سخنى گرديد اين [رفتار] شما پيامبر را مى‏رنجاند و[لى] از شما شرم مى‏دارد و حال آنكه خدا از حق[گويى] شرم نمى‏كند و چون از زنان [پيامبر] چيزى خواستيد از پشت پرده از آنان بخواهيد اين براى دل‌هاى شما و دل‌هاى آنان پاكيزه‏تر است و شما حق نداريد رسول خدا را برنجانيد و مطلقاً [نبايد] زنانش را پس از [مرگ] او به نكاح خود درآوريد چرا كه اين [كار] نزد خدا همواره [گناهى] بزرگ است»

    بدین سان، عفاف و حجاب ،هریک بر پیدایی و تداوم هم اثر می‌گذارند.[23]




    عوامل تهدید کننده عفت و پاکدامنی در خانواده


  4. #24
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    دـ اصول و پایه‌های عفاف و حجاب


    شناسایی ماهیّت هرپدیده (با توجّه به اصول و پایه‌های آن) در ژرف نگری، مؤثّر است. هر فرایندی دارای مبانی و اصولی است که موجب استواری آن در برابر تندباد شبهه‌ها و یورش‌ها می‌شود و عفاف از آن مستثنی نیست.دریک نگاه کلی، اصول زیر را می‌توان به عنوان پایه‌های اساسی در فرهنگ عفاف و حجاب برشمرد.

    1 : حجاب و به طریق اولی عفاف (که مقدّمه ی حجاب است) از مصادیق حق الله است و ادای این حق از واجبات است.[24]


    2:عفاف و حجاب حقّ نفس انسان بر او هم هست، پیش از آنکه تکلیفی شرعی و اجتماعی باشد.قراردادن نفس ـ با تمام شئون ـ برای پیروی از خدا به جز در سایه ی عفاف و نیرویی درونی که انسان را از گناه وحرام دور کند حاصل نخواهد شد.

    3: پدیده ی حجاب مانع حضور اجتماعی زنان نمی‌شود بلکه حکم حجاب و طرح آن در موارد متعدّدی درقرآن کریم نوعی امضای حضور اجتماعی زن است زیرا اگر بنا باشد زنان در خانه بنشینند و با نامحرم روبرو نشوند نیازی به حکم حجاب نخواهد بود.

    4: حجاب و عفاف موجب خود ارزشمندی افراد و در نتیجه استواری شخصیّت آن‌ها می‌گردد و سطح عزّت نفس را بالا می‌برد البته در صورتی که برای این رفتار ، دلایل محکمی‌آورده شود و آگاهانه گزینش گردد.

    5: عفاف و در پی آن حجاب بر اساس روایات مانع افسردگی و فرسودگی روحی و روانی میشود بنابراین افراد عفیف دارای نشاط خواهند بود. [25]

    امام علی (ع) فرمود: «ثمره و محصول عفاف کم شدن اندوه‌هاست.»[26]




    عوامل تهدید کننده عفت و پاکدامنی در خانواده


  5. #25
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    هـ :تمایز مفهومی‌» عفاف » و «حجاب »




    «حجاب» یک امر ظاهر و بیرونی است یعنی در حقیقت پوشش ظاهری افراد، به ویژه زنان را حجاب می‌گویند. امّا « عفاف » یک حالت درونی است که انسان را از گناه و حرام باز می‌دارد و آثار آن در گفتار و کردار انسان نمود پیدا می‌کند.حجاب در حقیقت همان نمود عفاف در نوع پوشش است.



    عفاف در آموزه‌های اسلامی‌از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و همواره از آن به عنوان قوی ترین نیروی تعدیل غرایز و شهوات انسانی یاد می‌شود آنچه تا کنون از مفهوم واژه ی عفاف به ذهن متبادر می‌شده و براساس تعالیم اخلاقی مذهبی شکل گرفته است استعمال این واژه در معنای خاص «حجاب» می‌باشد که این طریق استعمال از قبیل استعمال کل در جزء است.



    باید دانست معنا و مفهوم عفاف بسیار فراتر و گسترده تر از حصر آن در معنای پوشش و حجاب است، عفاف حالتی نفسانی و فطری است که انسان را از حرام باز می‌دارد اختصاص به جنسیّت خاص ندارد و نمودهای گوناگونی دارد در حالی که حجاب امری ظاهری و بیرونی است .

    در هر حال باید دانست که رعایت عفاف می‌تواند تعیین کننده ترین نقش را در حفظ مسیر اعتدال انسانی ایفا کند و آدمی‌را به کمال و سعادت حقیقی خویش نایل گرداند.







    عوامل تهدید کننده عفت و پاکدامنی در خانواده

  6. #26
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    2ـ حیا



    رابطه ی حیا و عفاف



    حیا در لغت به معنای شرم و آزرم آمده است. شرمی ‌برخاسته از ادراک خوبی‌ها و بدی‌های اختیاری، بدین جهت است که انسان برخی از کارها را نیکو و بعضی را زشت می‌داند.برخلاف حیوانات که چون فاقد ادراک می‌باشند شرم و حیا نیز ندارند.




    راغب اصفهانی گفته: «الحیا انقباض النفس عن القبائح و ترکه لذلک»

    حیا همان شرم و خجالتی است که نفس را از کارهای زشت وا می‌دارد و به ترک گناه منجر می‌شود.[27]


    امیر مؤمنان در مورد حیا می‌فرماید:
    «حیا از کار زشت جلوگیری می‌کند.»[28]


    هم چنین آن حضرت حیا را سبب «عفّت» می‌نامند:
    «سبب العفة الحیا»[29]


    و در روایت دیگر حیا را میوه و ثمره ی عفّت بیان می‌کند.[30]
    علّامه مجلسی در باره ی حیا می‌گوید:
    «ملکه ای است که موجب خودداری از کارهای قبیح می‌گردد.»[31]




    نیروی حجب و حیا که عنصری درونی و روحی است تدبیری از سوی خدا برای کنترل زنان برای استفاده درست از جمال و جذّابیّت خود در عرصه ی زندگی و جامعه است.




    البته بایددانست حیا و عفاف هم برای زنان لازم است و هم برای مردان تا گام از حریم اخلاق و اصول پذیرفته شده ی انسانی والهی بیرون ننهند، امّا به دلیل توانمندی‌ها و جاذبه‌های خاصی که خداوند درزن قرار داده ،عناصر حیا و عفاف در آن‌ها ضرورت بیشتری یافته است.



    یکی از زمینه‌های عفاف و در عین حال از ثمرات آن که از اصلی ترین موانع انحرافات اخلاقی شمرده می‌شود احساس شرم و حیا از کارهای زشت است.و هر قدر احساس شرم و آزرم در انسان بیشتر باشد عفّت او نیز بیشترخواهد بود. امام علی ( ع) در این باره فرمودند:

    «با عفّت ترین شما، با حیاترین شماست.»

    [32]


    رسول اکرم (ص) فرمود:

    «از سخنانی که در میان مردم است تنها یک جمله از انبیای گذشته باقی مانده است که می‌گویند اگر حیا نداری هر چه می‌خواهی انجام بده.»


    یعنی ترک حیا موجب ارتکاب جمیع قبایح می‌شود.[33] رسول خدا (ص) فرمود:

    «خداوند مرد با حیا و عفیف را دوست می‌دارد.»







    عوامل تهدید کننده عفت و پاکدامنی در خانواده

  7. #27
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    3ـ غیرت



    غیرت درلغت به معنای نفرت از شرکت دیگران درخواستنی‌های اختصاصی شخص است.و در اصطلاح یعنی محافظت از آن چه حفظش لازم است.



    یکی از خواستنی‌های اختصاصی که حفظش برمرد واجب است همسر اوست بنابراین بر مرد واجب است باب هرگونه فساد و بی بند و باری را بر همسر و خانواده اش ببندد.



    حضرت امام صادق u فرمودند: «خدای تبارک و تعالی غیرتمند است غیرت را دوست دارد و به خاطر غیرتش کارهای زشت را چه آشکارا و چه نهان تحریم نموده است.»


    حضرت محمّد (ص) نیز فرمودند:

    «ابراهیم (ع) غیرتمند بود و من از او غیورترم بریده باد بینی مسلمانی که غیرت نمی‌ورزد.»







    عوامل تهدید کننده عفت و پاکدامنی در خانواده

  8. #28
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    آثارافراط در غیرت




    حضرت امیرالمومنین علی (ع) فرمودند:

    « نسبت به خانواده ات زیاد غیرت نورز که به خاطر رفتار تو نسبت‌های بد به او ببندند.»


    و هم چنین فرمودند:

    «از غیرت نابه جا بپرهیز که زن‌های سالم را نیز به بیراهه می‌کشاند.»






    عوامل تهدید کننده عفت و پاکدامنی در خانواده

  9. #29
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    4ـ حدّ


    حد: فصل بین دو چیز است برای این که مخلوط نشود یکی از آن‌ها با دیگری یا تعدّی نکند یکی از آن‌ها با دیگری.



    فصل بین دو چیز حدّ میان آن دو است. منتهای هر چیز هم حدّ اوست.



    جمع حد حدود است.حد کاربردهای زیادی در زبان عرب دارد مثل حدّ خانه ، حدود حرم.
    [37]



    حد واژه ای است که ابتدا در محسوسات مثل مرز دو خانه و دو زمین و...به کار می‌رفت و بعد در اعمال، کاربرد پیدا کرد مثل حدّ سارق که مانع از انجام دوباره ی عمل او می‌شود و احداد زوجه که او را مانع می‌شود از زینت.



    عوامل تهدید کننده عفت و پاکدامنی در خانواده

صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •