..◕✿◕◕✿◕- زبان دین - ◕✿◕◕✿◕.. سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
..◕✿◕◕✿◕- زبان دین - ◕✿◕◕✿◕..
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض ..◕✿◕◕✿◕- زبان دین - ◕✿◕◕✿◕..









    زبان دین
    یكی از پرسش های دیرین در علم كلام و الهیات، چگونگی فهم و تحلیلِ معانی اوصافی است كه بین انسان و خدا مشترك بوده و یا به موجودات جسمانی نسبت داده می شود. آیا این اوصاف، معانی عادی و متعارف دارند و با معانی انسانی به خداوند حمل می شوند؟ یا این كه واجد معنای دیگری هستند؟
    این پرسش ها كه ناظر به اوصاف الهی بود، بعدها گسترش یافت و همه ی گزاره های دینی را در برگرفت و دغدغه ها و مشكلات جدیدی مطرح گردید؛ از جمله این كه گزاره ها و باورهای دینی معنا دارند یا فاقد هر گونه معنایی هستند؟ معنای شناختاری دارند یا غیر شناختاری؟ معنای نمادین و سمبلیك دارند یا معنای كاركردی و ابراز احساسات و مانند این ها؟
    در این مقال به این موضوعات نظر می شود.




    ..◕✿◕◕✿◕- زبان دین - ◕✿◕◕✿◕..

  2. تشكرها 6

    منتظر یوسف زهرا (05-10-1391), مدير اجرايي (05-10-1391), حیران (05-10-1391), رهرو سراج دل (05-10-1391), سالک (05-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-10-1391)

  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    با این مطالب، روشن می گردد كه متكلّمان اسلامی و غیر اسلامی، به پنج دلیل عمده، زبان دینی را مورد توجه قرار دادند:

    1-آن كه كشف معانی گزاره های دینی و الفاظ راجع به خداوند متعال، بسیار اهمیّت دارد.
    2-این است كه در متون دینی، صفات خبریه (مانند ید، وجه، علو و...) ذكر شده است و كشف معانی آن ها، جهت پرهیز از تشبیه و تعطیل ضرورت دارد.
    3- كشف معانی صفات مشترك بین انسان و خداوند است؛ صفاتی مانند علم و قدرت و....
    4- تعارض علم و دین است كه پاره ای از فیلسوفان جهت حل تعارض، مسئله ی زبان دینی را مطرح ساختند.
    5-آخرین دلیلی كه فیلسوفان به مسئله ی زبان دینی علاقه نشان دادند، تحلیل و ارزیابی اعتقادات و گزاره های دینی است.





    ..◕✿◕◕✿◕- زبان دین - ◕✿◕◕✿◕..

  5. تشكرها 6

    منتظر یوسف زهرا (05-10-1391), مدير اجرايي (05-10-1391), حیران (05-10-1391), رهرو سراج دل (05-10-1391), سالک (05-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-10-1391)

  6. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    روی كردهای مختلف پیرامون زبان دین


    1. نظریه های متفكران اسلامی [1]


    متكلّمان اسلامی، صفات الهی را به
    ذاتیه و خبریهتقسیم كرده اند و صفاتی مانند علم و قدرت و حیات را صفات ذاتیه، و صفاتی مانند علوّ، وجه و ید را صفات خبریه نامیده اند و در تفسیر و تحلیل صفات خبریه به چند گروه منشعب شدند.

    1-مجسّمه و مشبّهه، صفات خبریه را با معانی و كیفیت انسانی به خداوند نسبت داده اند؛ ولی عموم مسلمانان با دلایل عقلی و نقلی به نقد آن ها پرداختند؛ زیرا كیفیت های انسانی، جنبه ی مخلوقیت و معلولیت دارند و نسبت آن ها به خداوند واجب الوجود، ممتنع است.

    2-اشاعره نیز این صفات را با معانی متبادر و عرفی بر حقّ تعالی حمل می كنند؛ امّا برای فرار از تشبیه می گویند:
    « ا
    ِنَّ لِلّهِ سُبحانَهُ و تعالی وجهاً و یداً بلا تشبیه و لا تكییف ». شافعی و ابوحنیفه نیز بر این رأی اعتقاد داشتند؛ ولی این تحلیل نیز معنای محصلی را برای ما به ارمغان نمی آورد.

    3-گروه دیگری از اشاعره، ضمن انتساب این صفات به حقّ تعالی، معنای این صفات را به خداوند تفویض و واگذار نمودند؛ بدین معنا كه انسان ها از درك معانی صفات خبریه عاجزند. این تحلیل نیز با لزوم ایمان گرایی و شرط درك و آگاهی از باورهای دینی در ایمان، ناسازگار است و به تعطیل درك آیات و صفات الهی می انجامد.

    4-معتزله، نظریه ی تأویل را مطرح ساخته و صفات خبریه را به معانی خلاف معانی ظاهری حمل نمودند، برای نمونه، ید را به معنای نعمت و قدرت تأویل برده اند. نظریه ی تأویل معتزله ناتمام است؛ زیرا تأویل به معنای عدول از معنای ظاهری و رجوع به معنایی خلاف معنای ظاهری است؛ در حالی كه قدرت، یكی از معانی ظاهری ید است.





    ..◕✿◕◕✿◕- زبان دین - ◕✿◕◕✿◕..

  7. تشكرها 6

    منتظر یوسف زهرا (05-10-1391), مدير اجرايي (05-10-1391), حیران (05-10-1391), رهرو سراج دل (05-10-1391), سالک (05-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-10-1391)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •