^*•♥•*^علم دینی ^*•♥•*^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^*•♥•*^علم دینی ^*•♥•*^
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض ^*•♥•*^علم دینی ^*•♥•*^










    علم دینی

    علم و عالمان در هر جامعه و مركز علمی، تابعیتی از هویت فرهنگی آن جامعه و مركزند و اصولا مؤسسه های آموزشی و پژوهشی، طبق فرهنگ و ایدئولوژی، اقدام به برنامه ریزی و سامان دهی می كنند و این تصور كه از طریق نظام آموزشی غربی می توان به اهداف اسلامی دست یافت، ادعایی فریب كارانه است؛ زیرا نظام مذكور با جهت گیری سكولار تدوین شده است و در نتیجه، با جهت گیری اسلامی در تعارض یا تزاحم خواهد بود.
    ادعای نوشتار فوق این است كه نه تنها عموم مردم، بلكه عالمان علوم تجربی نیز در تخصص و گرایش علمی خود از دین انتظار دارند و در تحقق فرایند علمی، به آموزه های دینی نیازمندند و اگر در بستر متافیزیك دینی نمو نیابند، اسیر متافیزیك سكولار خواهند شد.





    ^*•♥•*^علم دینی ^*•♥•*^

  2. تشكرها 8

    saba m (05-10-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (28-01-1392), مدير اجرايي (05-10-1391), مریم منتظر (28-01-1392), حیران (05-10-1391), رهرو سراج دل (05-10-1391), سالک (05-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-10-1391)

  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    مسئله ی علم دینی، مقوله ای نیست كه تنها در جهان اسلام مطرح شده باشد؛ در جهان مسیحیت نیز در دو دهه ی اخیر، این مسئله با قوّت، مورد بحث قرار گرفته و حتّی در خصوص آن كنفرانس هایی برگزار شده است كه آخرین آن ها، كنفرانس علم در یك زمینه ی خدا باورانه بود (Science in theistic content) كه در تابستان 1377.هـ . ش / 1998.م در كانادا برگزار شد.[1]

    علم جدید در دوران شكوفایی پوزیتویستی و روشن گری سكولار مآبانه، پای به سرزمین های اسلامی نهاد؛ علمی كه از متافیزیك خدا محور و دین گرا فاصله گرفت و تفكر بی دینی و گاه ضد دینی را با خود یدك می كشید. براین اساس، ایده ی تعارض علم و دین رواج یافت. آیا تا كنون از خود پرسیده ایم كه چرا جهان اسلام كه قرن ها پرچم دار علم و فلسفه بود، در این چند قرن اخیر، دچار انحطاط و عقب ماندگی شد؟
    مگر مسلمانان برای شش قرن رهبری علمی جهان را در دست نداشتند؟ (350 سال رهبری مطلق و 250 سال رهبری مشترك با مسیحیان). آیا جوامع اسلامی دانشمندان، ریاضی دانان، طبیعت شناسان پزشكان، شیمی دانان و جغرافی دانان بزرگی چون جابرین حیان، خوارزمی، رازی، مسعودی، بیرونی، ابوالوفا، خیام، ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی، ابن رشد و ابن طفیل نپرورانده است؟[2]
    هرمان راندال، در این باره می گوید: « مسلمین در قرون وسطا نماینده ی همان نوع تفكر علمی و زندگی صنعتی بودند كه ما امروزه به مردم آلمان نسبت می دهیم. مسلمین بر خلاف یونانیان از آزمایشگاه و آزمایش كردن با صبر و حوصله بیزار نبودند و در رشته های طب و مكانیك و در حقیقت در همه ی فنون، به نظر می رسد كه به حكم طبیعت خود، علوم را به خدمت بلا واسطه ی زندگی بشر گماشته اند؛ نه این كه علوم را به عنوان غایتی برای خود (بدون ارتباط با زندگی) در نظر بگیرند ».[3]





    ^*•♥•*^علم دینی ^*•♥•*^

  5. تشكرها 7


  6. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    پس حال چرا در مسیر قهقرایی به سر می بریم؟


    1-پاره ای علّت عقب ماندگی را فاصله گرفتن از دنیای غرب دانسته اند و راه چاره را در پیروی كامل از باورهای مغرب زمین منحصر ساخته اند.
    2-عده ای منشاء افول تمدن عظیم اسلامی را فقدان سودای سر بالا و نداشتن جسارت اندیشیدن معرفی كرده اند.
    3- برخی به فهم نادرست گزاره های دینی
    4- گروهی نیز به استعمار بیرونی یا استبداد درونی تمسك جسته اند؛

    بی شك تمام عوامل مذكور در پیدایش این پدیده ی نامیمون مؤثر بوده اند؛ ولی نباید از نفوذ علم سكولار در جوامع اسلامی و نقش آن در استمرار عقب ماندگی مسلمانان غفلت كرد؛ زیرا هم چنان كه در مباحث آینده ثابت خواهیم كرد، علمی كه خنثی بوده و فارغ از پارادیم و پیش فرض های معرفت شناختی، هستی شناختی، متافیزیكی و ایدئولوژیكی باشد، نداریم؛ بنا بر این گاهی فرایند علم در زمینه ای دینی و متافیزیك خداباورانه نضج می گیرد و گاهی پیش فرض های غیر دینی و ضد دینی آن را تحقق می بخشند.

    به نظر می رسد بحران هویت و دوگانگی ذهنی و روحی دانش پژوهان مسلمان و توده ی مردم را باید به همین عامل مهم برگرداند، زیرا جامعه ای كه به لحاظ فرهنگی و اجتماعی، اسلامی است، آن گاه كه با اندیشه های سكولار در دوران تحصیلی دانشگاهی آشنا شود، دچار بحران هویتی و دو شخصیتی می شود.
    برای توصیف و تبیین دقیق مقوله ی علم دینی، باید به توضیح اجمالی محورهایی چون تعریف علم، دین، متافیزیك، انواع رابطه ی علم و دین، تعریف علم دینی، انگیزه و اهمیّت طرح علم دینی و انواع تأثیرگذاری دین بر علم پرداخت.



    ^*•♥•*^علم دینی ^*•♥•*^

  7. تشكرها 7


  8. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    علم چیست؟


    واژه ى علم، مشترك لفظى است و در معانى متعددى به كار رفته است:
    1- كاربرد علم در مقابل جهل كه بر همه ى دانستنى ها اعم از تصورات و تصدیقات، علوم حصولى و علوم حضورى، علوم عقلى، حسى و شهودى و نقلى، تك گزاره ها یا رشته هاى علمى اطلاق مى شود.
    2- علم به معناى قطع و یقین و متعلق آن، گزاره هایى است كه مورد یقین آدمى باشد; اعم از این كه آن گزاره ى یقینى، صادق و مطابق با واقع باشد یا كاذب و خلاف واقع بوده باشد. علم در این كاربرد، مقابل شك و ظنّ و وهم قرار دارد.
    3- علم به معناى نظام و سیستمى از گزاره هاى حصولى ـ كه با روش هاى مختلف كسب معرفت به دست آمده اند ـ است; مانند علوم تجربى، فلسفى، تاریخى، عرفانى، ادبى و...
    4- علم به معناى نظام و سیستمى از گزاره هاى حصولى ـ نه حضورى ـ است كه با روش حسى و تجربى تحصیل شده و به صورت فنى، طبقه بندى شده اند; مانند علوم تجربى، طبیعى و انسانى. در این اطلاق، فقه، اصول، كلام، فلسفه، عرفان و علوم ادبى و تاریخى، علم به شمار نمى آیند.
    [4]

    علوم تجربى به لحاظ هاى مختلفى تقسیم شده است. به لحاظ موضوع و متعلق، به انسانى و طبیعى منشعب شده است. علوم و معارفى كه متعلق شناسایى و مطالعه ى آن ها، رفتارهاى فردى و جمعى، ارادى و غیر ارادى، آگاهانه و غیر آگاهانه ى انسانى باشد، علوم تجربى انسانى نام دارند. این دسته از علوم كه شامل روان شناسى، جامعه شناسى، علوم سیاسى، علوم تربیتى و اقتصاد و مدیریت مى شود، از ویژگى تجربى بودن و نظم تجربه پذیر برخوردارند; البتّه شایان ذكر است كه علوم انسانى با روش هاى دیگرى از جمله روش عقلى، شهودى و نقلى نیز تحقیق پذیرند و علوم انسانى فلسفى، عرفانى و دینى را شكل مى دهند; و امّا علومى كه متعلق شناسایى آن ها رفتار و پدیده هاى غیر انسانى است و در قالب هاى كمیت پذیر و نظم تجربى قرار مى گیرند، علوم تجربى طبیعى نامیده مى شوند; مانند فیزیك، شیمى، زیست شناسى و...





    ^*•♥•*^علم دینی ^*•♥•*^

  9. تشكرها 5

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (28-01-1392), مدير اجرايي (30-01-1392), مریم منتظر (28-01-1392), رهرو سراج دل (28-01-1392), سالک (29-01-1392)

  10. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    منظور ما از علم، در مقوله ی علم دینی، اطلاق چهارم از علم است؛ خواه به صورت دست آورد علمی ظاهر گردد یا فرایند پژوهشی علمی و یا اهداف علم و رفتارهای عالمان مدّ نظر باشد.
    علوم تجربی به لحاظ تولید كنندگی و مصرف كنندگی نیز به دو شاخه تقسیم می شوند:
    1-علوم تولید كننده یا تئوری ساز كه مولّد قوانین اند؛ مانند فیزیك نظری، شیمی، بیولوژی و...؛
    2-علوم مصرف كننده كه از قوانین علوم تئوری ساز بهره می گیرند؛ مانند مدیریت و طب.
    شایان ذكر است كه تئوری سازی و مصرف كنندگی تا حدودی نسبی است و تنها نسبت به درصد آن ها بر مصادیق علوم اطلاق می شوند.
    در یك تقسیم دیگر، علوم تجربی به دو شاخه ی علوم محض و علوم كاربردی نیز تقسیم پذیر است؛ علوم محض، در صدد كشف نظم های جهان مادی و پرده برداشتن از اسرار طبیعت است؛ ولی علوم كاربردی، در صدد تسلط بر عالم طبیعت و به خدمت گرفتن عناصر جهان است.






    ^*•♥•*^علم دینی ^*•♥•*^

  11. تشكرها 5

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (28-01-1392), مدير اجرايي (30-01-1392), مریم منتظر (28-01-1392), رهرو سراج دل (28-01-1392), سالک (29-01-1392)

  12. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    دین چیست؟


    در آغاز این نوشتار، به تعاریف و روی كردهای مختلف دین پرداختیم و مراد ما از دین در این گفتار عبارت است از گزاره های موجود در متون دینی و آموزه های دینی كه به دو صورت تعالیم توصیفی یا اخباری (Descriptive) و تعالیم هنجاری و ارزشی (Normative) ظاهر می گردند و نیز انگیزه ی دینی دین داران و هم چنین فهم و معرفت دینی، یعنی برداشت ضابطه مند و روش مندی كه از سوی عالمان دین، نسبت به متون دینی و نیز تصدیقات عقلی، نسبت به حقایق دینی تشكیل می گردد و به صورت شخصی و خصوصی یا همگانی و مشاع ظاهری می شود.




    ^*•♥•*^علم دینی ^*•♥•*^

  13. تشكرها 5

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (28-01-1392), مدير اجرايي (30-01-1392), مریم منتظر (28-01-1392), رهرو سراج دل (28-01-1392), سالک (29-01-1392)

  14. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض





    متافیزیك چیست؟


    متافیزیك، معرفتی است متعلق به تمام هستی و همه ی جهان ها؛ و نظامی است متشكل از گزاره هایی كه با روش تعقلی تبیین و توجیه شده اند؛ و گاه متافیزیك اطلاق دیگرش به تمام گزاره های نظری و توصیفی كه از طریق تجربه به دست نیامده اند به كار می رود؛ مانند اصل سادگی طبیعت كه نیوتن در طبیعت شناسی خود بدان تصریح می كند.

    انواع رابطه ی علم و دین

    ترابط علم و دین، از دیر باز موضوع اندیشه ورزی عالمان و حكیمان و متكلّمان بوده است. این مسئله از منظرهای مختلف در كلام وفلسفه ی علوم اجتماعی و فلسفه ی علم مطرح می گردد و به طور كلی می توان به انواع رابطه ی علم و دین اشاره كرد:
    ـ رابطه ی تعاون یا تعارض میان پیش فرض های علمی با پیش فرض های دینی.
    ـ رابطه ی (تعاون یا تعارض) میان معرفت علمی با معرفت دینی.
    ـ رابطه ی (تعاون یا تعارض) روحیه ی علمی با روحیه ی دینی.
    ـ رابطه ی (تعاون یا تعارض) گزاره های علمی با گزاره های دینی.
    ـ رابطه ی (تعاون یا تعارض) قلمرو علم با قلمرو دین.
    ـ رابطه ی (تعاون یا تعارض) زبان علم با زبان دین.
    ـ تأثیر پذیری معرفت دینی از علم.
    ـ تأثیر پذیری تئوری ها، اهداف و روش های علمی از دین و معرفت دینی.[5]


    ^*•♥•*^علم دینی ^*•♥•*^

  15. تشكرها 5

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (28-01-1392), مدير اجرايي (30-01-1392), مریم منتظر (28-01-1392), رهرو سراج دل (28-01-1392), سالک (29-01-1392)

  16. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض





    علم دینی چیست؟


    آیا می توان علم و دین را با یك دیگر در آمیخت و این دو را بر سر یك سفره نشاند، و به گونه ای این دو را با هم گره زد كه یك پدیده ی یك پارچه و یك سنتز مشترك پدید آید و در عین حال گرفتار التقاط نشویم و هویت علم و هویت دین را از استقلال ساقط نكنیم
    ؟ به نظر، جواب مثبت است و لیكن باید ابتدا به تعاریف مختلف علم دینی اشاره كرد و دیدگاه برگزیده را روشن ساخت:

    الف.علومی كه با هدف تبیین و تفسیر كتاب و سنّت تدوین می گردند؛ مانند اصول فقه، علوم قرآن، ادبیات، منطق، فلسفه، هرمنوتیك و....







    ^*•♥•*^علم دینی ^*•♥•*^

  17. تشكرها 5

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (28-01-1392), مدير اجرايي (30-01-1392), مریم منتظر (28-01-1392), رهرو سراج دل (28-01-1392), سالک (29-01-1392)

  18. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ب. علومی كه از تفسیر و تبیین كتاب و سنّت به دست می آیند؛ به عبارت دیگر، گزاره های توصیفی و اخباری موجود در متون دینی كه از عالم واقع خبر می دهند و یك منظومه ی معرفتی را تشكیل می دهند؛ مانند معارف قرآن، معارف سنّت، تفسیر قرآن و حدیث، فقه، كلام و....
    ج. علومی كه در فضای فرهنگ و تمدن و جوامع اسلامی نضج و رشد نموده اند؛ مانند طب، ریاضیات، نجوم و سایر علوم اسلامی.
    د. علومی كه به عنوان معجزات علمی از قرآن و سنّت استخراج می شوند و به تناسب محتوایی می توانند فرضیه های علوم تجربی را شامل شوند.
    هـ. گزاره های دینی كه بیان گر مبادی ما بعد الطبیعی علوم اند و به عنوان پایه ی پژوهش های تجربی مطرح می گردند.




    ^*•♥•*^علم دینی ^*•♥•*^

  19. تشكرها 5

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (28-01-1392), مدير اجرايي (30-01-1392), مریم منتظر (28-01-1392), رهرو سراج دل (28-01-1392), سالک (29-01-1392)

  20. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    و. هر معرفتی كه با روش تجربی، عقلی و دینی به دست آید؛[1] در زمینه ی فراهم آوردن دانشی تركیبی و ممزوج از روش های معرفتی مختلف، شاید نتوان به یك نقطه ی مشترك رسید؛ زیرا در مقام ارزیابی نتیجه ی فعالیت، باید به یك روش تحقیق رو آورد؛ بنا بر این، شاید روش تلفیقی عقل، تجربه و دین در مقام كشف مؤثر باشد؛ امّا در مقام داوری، تنها زمانی معنا پذیر است كه آخرین تعریف از علم دینی را بپذیریم و آن این كه باورها و رفتارهای دینی و غیر دینی نیز در گزینش تئوری و داوری آن مؤثر خواهد بود.

    ز. هر گونه علمی كه برای جامعه ی اسلامی مفید و لازم باشد؛ استاد مطهری در این باره می فرماید: « جامعیت و خاتمیت اسلام اقتضا می كند كه هر علم مفید و نافعی را كه برای جامعه ی اسلامی لازم و ضروری است، علم دینی بخوانیم».[2]




    ^*•♥•*^علم دینی ^*•♥•*^

  21. تشكرها 5

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (28-01-1392), مدير اجرايي (30-01-1392), مریم منتظر (28-01-1392), رهرو سراج دل (28-01-1392), سالک (29-01-1392)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •