ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ
صفحه 3 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 57
  1. #21
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيه 19)

    روح دين همان تسليم در برابر حق است !.


    بعد از بيان يگانگى معبود به يگانگى دين پرداخته مى فرمايد: ((دين در نزدخد، اسلام است)) (ان الدين عنداللّه الا سلام).
    يـعـنى آيين حقيقى در پيشگاه خدا همان تسليم در برابر فرمان اوست ، و درواقع روح دين در هر عصر و زمان چيزى جز تسليم در برابر حق نبوده و نخواهدبود.

    سـپـس به بيان سرچشمه اختلافهاى مذهبى كه على رغم وحدت حقيقى دين الهى به وجود آمده مى پردازد و مى فرمايد:
    ((آنها كه كتاب آسمانى به آنها داده شده بود در آن اختلاف نكردند مگر بعد از آن كه آگاهى و علم به سراغشان آمد و اين اختلاف به خاطر ظلم و ستم در ميان آنها بود))
    (وما اختلف الذين اوتوا الكتاب الا من بعد ما جاهم العلم بغيا بينهم).

    بـنـابـرايـن ظهور اختلاف اولا بعد از علم و آگاهى بود و ثانيا انگيزه اى جزطغيان و ظلم و حسد نداشت.

    مثلا پيامبراسلام (ص) علاوه بر معجزات آشكار، از جمله قرآن مجيد و دلايل روشنى كه در متن اين آيـيـن آمـده ، اوصـاف و مـشخصاتش در كتب آسمانى پيشين كه بخشهايى از آن در دست يهود و نـصـارى وجـود داشـت بـيـان شـده بود و به همين دليل دانشمندان آنها قبل از ظهور او بشارت ظـهورش را با شوق و تاكيد فراوان مى دادند،اما همين كه مبعوث شد چون منافع خود را در خطر مـى ديـدنـد از روى طـغـيـان و ظـلم و حسد همه را ناديده گرفتند به همين دليل در پايان آيه سرنوشت آنها و امثال آنهارا بيان كرده مى گويد:
    ((هر كس به آيات خدا كفر ورزد (خدا حساب او را مى رسدزيرا) خداوند حسابش سريع است))
    (ومن يكفر بيات اللّه فان اللّه سريع الحساب).

    آرى ! كـسـانى كه آيات الهى را بازيچه هوسهاى خود قرار دهند، نتيجه كارخود را در دنيا و آخرت مى بينند.


    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  2. تشكرها 4


  3. #22
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيـه 20)

    بـه دنـبال بيان سرچشمه اختلافات دينى به گوشه اى از اين اختلاف كه همان بحث و جـدال يـهود و نصارى ، با پيامبر اسلام (ص) بود در اين آيه اشاره مى كند مى فرمايد:
    ((اگر با تو، به گـفـتـگـو و سـتـيـز بـرخيزند (با آنها) مجادله نكن وبگو: من و پيروانم در برابر خداوند، تسليم شده ايم))
    (فان حاجوك فقل اسلمت وجهى للّه ومن اتبعن).

    خـداوند در اين آيه به پيامبرش دستور مى دهد كه از بحث و مجادله با آنهادورى كن و به جاى آن بـراى راهـنمايى و قطع مخاصمه ((بگو: به آنها كه اهل كتاب هستند (يهود و نصارى) و همچنين درس نـخـوانـده ها (مشركان) آيا شما هم (همچون من كه تسليم فرمان حقم) تسليم شده ايد))؟
    (وقل للذين اوتوا الكتاب والا ميين اسلمتم).

    ((اگـر براستى تسليم شوند هدايت يافته اند، و اگر روى گردان شوند و سرپيچى كنند بر تو ابلاغ (رسـالـت) اسـت)) و تـو مـسؤول اعمال آنها نيستى
    (فان اسلموا فقداهتدوا وان تولوا فانما عليك البلاغ).

    بديهى است منظور تسليم زبانى و ادعايى نيست ، بلكه منظور تسليم حقيقى و عملى در برابر حق است.
    و در پايان آيه مى فرمايد: ((خداوند به اعمال و افكار بندگان خود بيناست))
    (واللّه بصير بالعباد).

    از ايـن آيـه بـه خوبى روشن مى شود كه روش پيامبر(ص) هرگز تحميل فكر وعقيده نبوده است بـلـكـه كـوشـش و مجاهدت داشته كه حقايق بر مردم روشن شود
    وسپس آنان را به حال خود وا مى گذاشته كه خودشان تصميم لازم را در پيروى از حق بگيرند.


    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  4. تشكرها 4


  5. #23
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيـه 21)
    در تـعـقـيـب آيـه قـبـل كه بطور ضمنى نشان مى داد يهود و نصارى ومشركانى كه با پـيـامـبـراسـلام (ص) بـه گفتگو و ستيز برخاسته بودند تسليم حق نبودند
    در اين آيه به بعضى از نـشانه هاى اين مساله اشاره مى كند مى فرمايد: ((كسانى كه
    به آيات خدا كافر مى شوند، و پيامبران را بـه نـاحـق مـى كـشـنـد و (هـمچنين) كسانى را ازمردم كه امر به عدل و داد مى كنند به قتل مـى رسـانند، آنها را به مجازات دردناك (الهى) بشارت بده))
    (ان الذين يكفرون بيات اللّه ويقتلون النبيين بغير حق ويقتلون الذين يامرون بالقسط من الناس فبشرهم بعذاب اليم).

    در ايـن آيه به سه گناه بزرگ آنها اشاره شده كه ثابت مى كند آنها تسليم فرمان حق نيستند، بلكه صداى حق گويان را در گلو خفه مى كنند.

    (آيـه 22)
    در آيـه قـبل به يك كيفر آنها (عذاب اليم) اشاره شد، و در اين آيه به دو كيفر ديگر آنها اشـاره مـى فـرمايد:
    ((آنها كسانى هستند كه اعمال نيكشان در دنيا وآخرت نابود گشته)) و اگر اعـمـال نـيـكى انجام داده اند تحت تاثير گناهان بزرگ آنان اثرخود را از دست داده است
    (اولئك الذين حبطت اعمالهم فى الدنيا والا خرة).

    ديـگـر ايـن كه ((آنها در برابر مجازاتهاى سخت الهى هيچ يار و ياور (وشفاعت كننده اى) ندارند))
    (وما لهم من ناصرين).


    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  6. تشكرها 4


  7. #24
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آيه 23

    شان نزول :

    از ابن عباس نقل شده كه : در عصر پيامبر(ص) زن ومردى از يهود مرتكب زناى مـحصنه شدند با اين كه در تورات دستور مجازات سنگباران در باره اين چنين اشخاص داده شده بود،
    چون آنها از طبقه اشراف بودندبزرگان يهود از اجراى اين دستور در مورد آنها سر باز زدند و پيشنهاد شد كه به پيامبراسلام (ص) مراجعه كرده داورى طلبند.

    پـيـغمبر(ص) فرمود: همين تورات فعلى ميان من و شما داورى مى كند آنها پذيرفتند
    پيامبر(ص) دسـتـور داد قسمتى از تورات را كه آيه ((رجم)) (سنگباران) در آن بود پيش روى دانشمند يهود ((ابـن صوريا)) بگذارند

    او كه قبلا از جريان آگاه شده بود هنگامى كه به اين آيه رسيد دست روى آن گـذاشـت و جـمله هاى بعد را خواند
    ((عبداللّه بن سلام)) كه نخست از دانشمندان يهود بود و سـپـس اسلام اختيار كرده بود
    فورا متوجه پرده پوشى ((ابن صوريا)) شد و برخاست و دست او را از روى ايـن جـمـلـه بـرداشـت و آن را از مـتـن تـورات قـرائت كرد،

    سپس پيامبر(ص) دستور داد مجازات مزبور طبق آيين آنها در مورد اين دو مجرم اجرا شود جمعى از يهود خشمناك شدند و اين آيه در باره وضع آنها نازل گرديد.




    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ


  8. #25
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آیه 23

    تـفسير:

    به دنبال آيات گذشته كه سخن از محاجه و بحث و گفتگوهاى لجوجانه گروهى از اهل كـتـاب بـه مـيـان آورد،
    در ايـنـجـا روشن مى سازد كه آنها تسليم پيشنهادهاى منطقى نبودند و انگيزه هاى اين عمل و نتايج آن را نيز بازگو مى كند.

    آيه نخست مى فرمايد:
    ((آيا مشاهده نكردى كسانى را كه بهره اى از كتاب آسمانى داشتند و دعوت بـه سوى كتاب الهى شدند تا در ميان آنها داورى كند ولى عده اى از آنها روى گرداندند و از قبول حق اعراض نمودند))
    اين در حالى بود كه كتاب آسمانى آنها حكم الهى را بازگو كرده بود و آنها از آن آگـاهى داشتند
    (الم ترالى الذين اوتوا نصيبا من الكتاب يدعون الى كتاب اللّه ليحكم بينهم ثم يتولى فريق منهم وهم معرضون).

    از جمله ((اوتوا نصيبا من الكتاب)) بر مى آيد كه تورات و انجيلى كه در دست يهود و نصارى در آن عـصـر بود، تنها قسمتى از آن بود
    و احتمالا قسمت بيشتر از اين دو كتاب آسمانى ، از ميان رفته يا تحريف شده بود.

    آرى ! آنـهـا بـه هـمـان حكم موجود در كتاب مذهبى خويش نيز گردن ننهادند وبا بهانه جويى و مطالب بى اساس از اجراى حدود الهى سرپيچى كردند.


    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ


  9. #26
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيـه 24)

    در اين آيه دليل مخالفت و سرپيچى آنها را شرح مى دهد كه آنها براساس يك فكر باطل معتقد بودند از نژاد ممتازى هستند (همان گونه كه امروز نيزچنين فكر مى كنند)
    به همين دليل بـراى خـود مـصـونـيتى در مقابل مجازات الهى قائل بودند لذا قرآن مى گويد:
    اين اعمال و رفتار بـه خاطر آن است كه ((گفتند: جز چندروزى آتش دوزخ به ما نمى رسد)) و اگر مجازاتى داشته باشيم بسيار محدود است
    (ذلك بانهم قالوا لن تمسنا النار الا اياما معدودات).

    سـپس مى افزايد: آنها اين امتيازات دروغين را به خدا نسبت مى دادند ((و اين افترا و دروغى را كه به خدا بسته بودند آنها را در دينشان مغرور ساخته بود))
    (وغرهم فى دينهم ما كانوا يفترون).

    (آيـه 25)

    در اين آيه ، خط بطلان بر تمام اين ادعاهاى واهى و خيالات باطل مى كشد و مى گويد:
    ((پـس چـگـونه خواهد بود هنگامى كه آنها را در روزى كه درآن شكى نيست جمع كنيم ، و به هر كس آنچه را به دست آورده ، داده شود و به آنهاستم نخواهد شد))
    (فكيف اذا جمعناهم ليوم لا ريب فيه و وفيت كل نفس ما كسبت وهم لا يظلمون).

    آرى ! در آن روز هـمـه در دادگـاه عدل الهى حاضر خواهند شد، وهركس نتيجه كشته خود را درو مى كند، وآن روز است كه مى فهمند هيچ امتيازى بر ديگران ندارند.



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ


  10. #27
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آيـه 26

    شـان نـزول :
    هـنگامى كه پيغمبراكرم (ص) مكه را فتح نمود، به مسلمانان نويد داد كه به زودى كشور ايران و روم نيز زير پرچم اسلام قرار خواهدگرفت ،
    منافقان كه دلهايشان به نور ايمان روشـن نـشده بود وروح اسلام را درك نكرده بودند، اين مطلب را اغراق آميز تلقى كرده و با تعجب گفتند:
    محمد(ص) به مدينه ومكه قانع نيست و طمع در فتح ايران و روم دارد، در اين هنگام آيه نازل شد.

    تفسير:.

    همه چيز به دست اوست.

    در آيات قبل سخن از امتيازاتى بود كه اهل كتاب (يهود و نصارى) براى خودقائل بودند و خود را از خاصان خداوند مى پنداشتند،
    خداوند در اين آيه و آيه بعدادعاى باطل آنان را با اين بيان جالب ، رد مـى كـنـد مى فرمايد:
    ((بگو: بار الها! مالك ملكها تويى ، تو هستى كه به هر كس بخواهى و شايسته بـدانى حكومت مى بخشى واز هركس بخواهى حكومت را جدا مى سازى))
    (قل اللهم مالك الملك تؤتى الملك من تشا وتنزع الملك ممن تشا).

    ((هركس را بخواهى بر تخت عزت مى نشانى ، و هر كس را اراده كنى بر خاك مذلت قرار مى دهى))
    (وتعز من تشا وتذل من تشا).

    و در يك جمله ((كليد تمام خوبيها به دست تواناى توست ، زيرا تو به هر چيزتوانايى))
    (بيدك الخير انك على كل شى قدير).

    ناگفته پيداست كه منظور از اراده و مشيت الهى در اين آيه اين نيست كه بدون حساب و بى دليل چـيـزى را بـه كـسى مى بخشد و يا از او مى گيرد
    بلكه مشيت او ازروى حكمت و مراعات نظام و مـصـلـحت و حكمت جهان آفرينش و عالم انسانيت است و گاه اين حكومتها به خاطر شايستگيها است ،
    و گاه حكومت ظالمان هماهنگ ناشايستگى امتهاست.

    خـلاصـه ايـنـكه
    خواست خداوند همان است كه در عالم اسباب آفريده تاچگونه ما از عالم اسباب استفاده كنيم.


    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ


  11. #28
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض







    (آيـه 27)

    در ايـن آيـه براى تكميل معنى فوق و نشان دادن حاكميت خداوند بر تمام عالم هستى مى افزايد:
    ((شب را در روز داخل مى كنى و روز را درشب و موجودزنده را از مرده خارج مى سازى و مـرده را از زنـده ، و به هر كس اراده كنى بدون حساب روزى مى بخشى))
    (تولج الليل فى النهار وتولج النهار فى الليل وتخرج الحى من الميت وتخرج الميت من الحى وترزق من تشا بغير حساب)
    و اينهانشانه بارزى از قدرت مطلقه اوست.

    منظور از دخول شب در روز و روز در شب همان تغيير محسوسى است كه در شب و روز در طول سال مشاهده مى كنيم ،
    اين تغيير بر اثر انحراف محور كره زمين نسبت به مدار آن كه كمى بيش از 23 درجـه اسـت ، و تـفاوت زاويه تابش خورشيد مى باشد
    و اين تدريجى بودن تغيير شب و روز آثار سـودمـنـدى در زنـدگـانى انسان وموجودات كره زمين دارد
    زيرا پرورش گياهان و بسيارى از جانداران در پرتو نور وحرارت تدريجى آفتاب صورت مى گيرد.

    مـنظور از بيرون آوردن ((زنده)) از ((مرده)) همان پيدايش حيات از موجودات بى جان است ، زيرا مى دانيم آن روز كه زمين آماده پذيرش حيات شد موجودات زنده از مواد بى جان به وجود آمدند، از اين گذشته دائما در بدن ما و همه موجودات زنده عالم ، مواد بى جان ، جزو سلولها شده ، تبديل به موجودات زنده مى گردند.
    پيدايش مردگان از موجودات زنده ، نيز دائما در مقابل چشم ما مجسم است.



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  12. تشكرها 2


  13. #29
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيه 28)


    پيوند با بيگانگان ممنوع !.


    در آيـات گذشته سخن از اين بود كه عزت و ذلت و تمام خيرات به دست خداست و در اين آيه به همين مناسبت مؤمنان را از دوستى با كافران شديدا نهى مى كند، مى فرمايد:
    ((افراد با ايمان نبايد غـيـر از مـؤمـنـان (يعنى) كافران را دوست وولى و حامى خود انتخاب كنند))
    (لايتخذ المؤمنون الكافرين اوليا من دون المؤمنين).

    ((و هـر كـس چـنـيـن كند در هيچ چيز از خداوند نيست)) و رابطه خود را بكلى ازپروردگارش گسسته است
    (ومن يفعل ذلك فليس من اللّه فى شى).
    ايـن آيـه در واقـع يك درس مهم سياسى ـاجتماعى به مسلمانان مى دهد كه بيگانگان را به عنوان دوست و حامى و يار و ياور هرگز نپذيرند.

    سـپـس بـه عـنـوان يـك استثنا از اين قانون كلى مى فرمايد: ((مگر اين كه از آنهابپرهيزيد و تقيه كنيد))
    (الا ان تتقوا منهم تقية).
    هـمان تقيه اى كه براى حفظ نيروها و جلوگيرى از هدر رفتن قوا و امكانات وسرانجام پيروزى بر دشمن است.
    مساله تقيه در جاى خود يك حكم قاطع عقلى و موافق فطرت انسانى است.

    و در پـايـان آيـه ، هـشدارى به همه مسلمانان داده مى فرمايد: ((خداوند شما رااز (نافرمانى) خود برحذر مى دارد، و بازگشت (همه شما) به سوى خداست))
    (ويحذركم اللّه نفسه والى اللّه المصير).

    دو جـمـلـه فـوق بـر مـسـاله تحريم دوستى با دشمنان خدا تاكيد مى كند، از يك سو مى گويد از مـجـازات و خـشـم و غـضـب خـداوند بپرهيزيد، و از سوى ديگرمى فرمايد:
    ((اگر مخالفت كنيد بازگشت همه شما به سوى اوست و نتيجه اعمال خودرا خواهيد گرفت)).



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  14. تشكرها 2


  15. #30
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيـه 29)

    در آيه قبل ، دوستى و همكارى با كافران و دشمنان خدا شديدا مورد نهى واقع شده ، در اين آيه به كسانى كه ممكن است از حكم تقيه سؤاستفاده كنند، هشدار داده مى فرمايد:
    ((بگو: اگر آنچه را در سينه هاى شماست ، پنهان سازيديا آشكار كنيد، خداوند آن را مى داند))
    (قل ان تخفوا ما فى صدوركم او تبدوه يعلمه اللّه).

    نـه تـنـهـا اسرار درون شما را مى داند بلكه ((آنچه را كه در آسمانها و آنچه را درزمين است (نيز) مـى داند (و علاوه بر اين آگاهى وسيع) خداوند بر هر چيزى تواناست))
    (ويعلم ما فى السموات وما فى الا رض واللّه على كل شى قدير).

    (آيه 30)

    اين آيه تكميلى است بر آنچه در آيه قبل آمد، و از حضور اعمال نيك و بد در قيامت پرده بـر مـى دارد، مـى فـرمايد:
    ((به ياد آوريد روزى را كه هر كس آنچه را از كار نيك انجام داده حاضر مـى بـيـنـد و هـمچنين آنچه را از كار بد، انجام داده است))
    (يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا وما عملت من سؤ).

    ((در حـالى كه دوست مى دارد ميان او و آن اعمال بد فاصله زمانى زيادى باشد))
    (تود لو ان بينها وبينه امدا بعيدا).

    در پايان آيه ، باز براى تاكيد بيشتر مى فرمايد: ((خداوند شما را از (نافرمانى)خويش برحذر مى دارد و در عين حال خدا نسبت به همه بندگان مهربان است))
    (ويحذركم اللّه نفسه واللّه رؤف بالعباد).

    در واقـع اين جمله معجونى است از بيم و اميد، از يك سو اعلام خطر مى كندو هشدار مى دهد،
    از سوى ديگر بندگان را به لطفش اميدوار مى سازد تا تعادلى ميان خوف و رجا كه عامل مهم تربيت انسان است برقرار شود.



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  16. تشكرها 2


صفحه 3 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره توحید از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 20:17
  2. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره ناس از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 12:09
  3. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره کوثر از تفسیر نمونهܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 11:49
  4. روش پنهان کردن هویت در اینترنت
    توسط شهیده در انجمن آموزش
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 25-05-1391, 14:38
  5. ஜミ★ミܓܨ مردی که تمام عمرش را صرف قرآن کرد ܓܨミ★ミஜ
    توسط نرگس منتظر در انجمن فعالان قرآني
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 05-10-1390, 20:16

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •