ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ
صفحه 5 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 57
  1. #41
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيـه 50)

    ايـن آيـه نيز ادامه سخنان حضرت مسيح است ، و در واقع بخشى ازاهداف بعثت خود را شرح مى دهد مى گويد:
    ((من آمده ام تورات را تصديق كنم ومبانى و اصول آن را تحكيم بخشم))
    (ومصدقا لما بين يدى من التورية).

    و نـيـز آمـده ام تا پاره اى از چيزهايى كه (بر اثر ظلم و گناه) بر شما تحريم شده بود (مانند ممنوع بـودن گـوشـت شـتر و پاره اى از چربيهاى حيوانات و بعضى ازپرندگان و ماهيها)
    بر شما حلال كنم))
    (ولا حل لكم بعض الذى حرم عليكم).

    سپس مى افزايد: ((من نشانه اى از سوى پروردگارتان براى شما آورده ام))
    (وجئتكم بية من ربكم).
    و در پـايان آيه چنين نتيجه گيرى مى كند: ((بنابراين ، از (مخالفت) خداوندبترسيد و مرا اطاعت كنيد))
    (فاتقوا اللّه واطيعون).

    (آيـه 51)

    در ايـن آيه ، از زبان حضرت مسيح براى رفع هرگونه ابهام و اشتباه و براى اين كه تولد اسـتـثـنـايـى او را دسـتـاويـزى براى الوهيت او قرار ندهند چنين نقل مى كند:
    ((مسلما خداوند پـروردگـار مـن و پـروردگار شماست ، پس او را پرستش كنيد(نه من و نه چيز ديگر را) اين راه مـسـتـقيم است))
    راه توحيد و يكتاپرستى نه راه شرك و دوگانه و چندگانه پرستى
    (ان اللّه ربى وربكم فاعبدوه هذا صراط مستقيم).

    در آيـات ديگر قرآن نيز كرارا مى خوانيم كه حضرت مسيح (ع) روى مساله عبوديت و بندگى خود در پـيـشـگـاه خـد، تـكيه مى فرمود، و بر خلاف آنچه درانجيلهاى تحريف يافته كنونى كه از زبان مـسـيـح (ع) نقل شده كه او غالبا كلمه پدر رادر باره خدا به كار مى برد قرآن مجيد كلمه ((رب)) (پـروردگـار) و مـانند آن را از او نقل مى كند كه دليلى است بر نهايت توجه او نسبت به مبارزه با شـرك ، و يـا دعـوى الـوهـيـت حـضرت مسيح و لذا تا زمانى كه حضرت مسيح (ع) در ميان مردم بـود هـيـچ كـس جرات پيدا نكرد او را يكى از خدايان معرفى كند بلكه به اعتراف محققان مسيحى مساله تثليث و اعتقاد به خدايان سه گانه از قرن سوم ميلادى پيدا شد.



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  2. تشكرها 3


  3. #42
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيـه 52)


    مـطـابـق پـيشگويى و بشارت موسى (ع)، جمعيت يهود قبل ازآمدن عيسى (ع) منتظر ظـهـور او بـودند اما هنگامى كه ظاهر گشت و منافع نامشروع جمعى از منحرفان بنى اسرائيل به خـطـر افـتـاد، تـنـهـا گـروه محدودى گرد مسيح (ع) راگرفتند آيه مى گويد:
    ((هنگامى كه عـيـسـى (ع) احـساس كفر (و مخالفت) از آنها كرد،گفت : چه كسانى ياور من به سوى خدا (براى تبليغ آيين او) خواهند بود؟))
    (فلمااحس عيسى منهم الكفر قال من انصارى الى اللّه).

    در اينجا تنها گروه اندكى به اين دعوت پاسخ مثبت دادند، قرآن از اين افرادپاك به عنوان ((حواريون)) نـام بـرده اسـت ((حـواريون (شاگردان ويژه مسيح) گفتند: ما ياوران (آيين) خداهستيم ، به او ايـمان آورديم و تو گواه باش كه ما اسلام آورده و تسليم آيين حق شده ايم))
    (قال الحواريون نحن انصار اللّه آمنا باللّه واشهد بانا مسلمون).


    حـواريون براى اثبات اخلاص خود در پاسخ گفتند: ما ياوران خداييم و آيين او را يارى مى كنيم و نگفتند ما ياور توايم !.

    (آيه 53)

    در اين آيه جمله هايى نقل شده كه بيانگر نهايت توحيد واخلاص حواريون است آنها ايمان خويش را به پيشگاه خداوند چنين عرضه داشتند و گفتند: ((پروردگارا ! ما به آنچه نازل كرده اى ايمان آورديم و از فرستاده (توحضرت مسيح) پيروى نموديم ، پس ما را در زمره گواهان بنويس))
    (ربنا آمنا بماانزلت واتبعنا الرسول فاكتبنا مع الشاهدين).

    (آيه 54)

    پس از شرح ايمان حواريون ، در اين آيه اشاره به نقشه هاى شيطانى يهودكرده مى گويد: ((آنـها (يهود و ساير دشمنان مسيح براى نابودى او و آئينش) نقشه كشيدند و خداوند (براى حفظ او و آئيـنـش) چـاره جـويـى كـرد، و خـداونـد بـهترين چاره جويان است))
    (ومكروا ومكراللّه واللّه خيرالماكرين).

    بديهى است نقشه هاى خدا بر نقشه هاى همه پيشى مى گيرد، چرا كه آنهامعلوماتى اندك و قدرتى محدود دارند و علم و قدرت خداوند بى پايان است.



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  4. تشكرها 2


  5. #43
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيـه 55)

    اين آيه همچنان ادامه آيات مربوط به زندگى حضرت مسيح (ع)است معروف در ميان مفسران اسلام ، به استناد آيه 157 سوره نس، اين است كه مسيح (ع) هرگز كشته نشد و خداوند او را به آسمان برد; آيه مورد بحث ناظر به همين معنى است ، مى فرمايد: به ياد آوريد!
    ((هنگامى را كه خـدا بـه عـيسى گفت من تو را بر مى گيرم و به سوى خود بالا مى برم))
    (اذ قال اللّه يا عيسى انى مـتـوفـيـك ورافـعـك الـى)

    سـپـس مـى افـزايـد: ((و تـو را از كـسـانـى كـه كـافـر شـدند پاك مى سازم))
    (ومطهرك من الذين كفروا).
    مـنـظـور از ايـن پاكيزگى ، يا نجات او از چنگال افراد پليد و بى ايمان است و يا ازتهمتهاى ناروا و توطئه هاى ناجوانمردانه ، كه در سايه پيروزى آيين او حاصل شد.

    سـپـس مـى افـزايـد: ((ما پيروان تو را تا روز رستاخيز بر كافران برترى مى دهيم))
    (وجاعل الذين اتبعوك فوق الذين كفروا الى يوم القيمة).
    ايـن آيه يكى از آيات اعجازآميز و از پيشگوييها و اخبار غيبى قرآن است كه مى گويد پيروان مسيح همواره بر يهود كه مخالف مسيح بودند برترى خواهند داشت.

    و در پايان آيه مى فرمايد: ((سپس بازگشت همه شما به سوى من است ، و من در ميان شما در آنچه اختلاف داشتيد داورى مى كنم))
    (ثم الى مرجعكم فاحكم بينكم فيـما كنتم فيه تختلفون).
    يعنى آنچه از پيروزيها گفته شد مربوط به اين جهان است محاكمه نهايى وگرفتن نتيجه اعمال چيزى است كه در آخرت خواهد آمد.


    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  6. تشكرها 2


  7. #44
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيه 56)

    اين آيه و آيه بعد خطاب به حضرت مسيح (ع) است مى فرمايد:بعد از آن كه مردم به سوى خـدا بـازگـشـتند و او در ميان آنان داورى كرد، صفوف از هم جدا مى شود
    ((اما كسانى كه كافر شـدنـد (و حـق را شـناختند و انكار كردند) آنها رامجازات شديدى در دنيا و آخرت خواهم كرد و ياورانى ندارند))
    (فاما الذين كفروافاعذبهم عذابا شديدا فى الدنيا والا خرة وما لهم من ناصرين).

    (آيه 57)

    سپس به گروه دوم اشاره كرده مى فرمايد: ((اما كسانى كه ايمان آوردند و اعمال صالح انـجـام دادنـد، خـداونـد پاداش آنها را بطوركامل خواهد داد))
    (واما الذين آمنوا وعملوا الصالحات فـيـوفيهم اجورهم)

    و باز تاكيد مى كند((خداوند هرگز ستمگران را دوست ندارد)) (واللّه لايحب الظالمين).
    بنابراين ، خدايى كه ظالمان را دوست ندارد هرگز در حق بندگان ستم نخواهد كرد و اجر آنها را بطوركامل خواهد داد.

    (آيـه 58)

    پـس از شـرح داسـتـان مـسيح (ع)، در اين آيه روى سخن را به پيامبراسلام (ص) كرده مـى گـويـد: ((ايـنها را كه بر تو مى خوانيم از نشانه هاى حقانيت تو و يادآورى حكيمانه است))
    كه به صورت آيات قرآن بر تو نازل گرديده و خالى ازهرگونه باطل و خرافه است
    (ذلك نتلوه عليك من الا يات والذكر الحكيم).

    ايـن در حـالـى اسـت كـه ديگران سرگذشت اين پيامبر بزرگ را به هزار گونه افسانه دروغين و خرافات و بدعتها آلوده اند.



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  8. تشكرها 3


  9. #45
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آيـه 59

    شـان نـزول :
    قبلا گفتيم مقدار زيادى از آيات اين سوره در پاسخ ‌گفتگوهاى مسيحيان نـجـران نـازل شده است ، آنها در يك هيات شصت نفرى براى گفتگو با پيامبر(ص) به مدينه وارد شـده بـودنـد از جـمـله مسائلى كه در اين گفتگو مطرح شد اين بود كه آنها از پيامبراسلام (ص) پرسيدند ما را به چه چيز دعوت مى كنى ،
    پيامبر(ص) فرمود: به سوى خداوند يگانه و اين كه مسيح بـنـده اى از بـنـدگـان اوسـت و حـالات بـشـرى داشت ، آنها اين سخن را نپذيرفتند و به ولادت عيسى (ع)بدون پدر اشاره كرده و آن را دليل بر الوهيت او خواندند آيه نازل شد و به آنها پاسخ ‌داد و چون حاضر به قبول پاسخ نشدند آنها را دعوت به مباهله كرد.

    تـفـسـيـر:
    آيه ناظر به كسانى است كه ولادت حضرت مسيح (ع) را بدون پدر،دليل بر فرزندى او نـسـبت به خد، و يا الوهيتش مى گرفتند، آيه مى گويد:
    ((مثل عيسى نزد خدا همچون مثل آدم است كه او را از خاك آفريد، سپس به او فرمود:موجود باش ، او نيز بلافاصله موجود شد))
    (ان مثل عيسى عنداللّه كمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له كن فيكون).

    بـنـابـرايـن ، اگـر مسيح بدون پدر به دنيا آمد، جاى تعجب نيست ، زيرا موضوع آدم (ع) از اين هم شگفت انگيزتر بود، او بدون پدر و مادر به دنيا آمد، سپس به غافلان مى فهماند كه هر كارى در برابر اراده حق ، سهل و آسان است تنها كافى است بفرمايد: موجود باش آن هم موجود مى شود!.

    (آيـه 60)

    در ايـن آيه براى تاكيد آنچه در آيات قبل آمد، مى فرمايد: ((اينها را(كه در باره حضرت مـسـيـح (ع) و چگونگى ولادت او و مقاماتش) بر تو مى خوانيم حقى است از سوى پروردگارت ،
    و چون حق است ، هرگز از ترديدكنندگان در آن مباش))
    (الحق من ربك فلاتكن من الممترين).



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ


  10. #46
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آيـه 61

    شـان نـزول :
    ايـن آيه و دو آيه قبل از آن در باره هيات نجرانى نازل شده است آنها خدمت پيامبر(ص) رسيدند و عرض كرند: آيا هرگز ديده اى فرزندى بدون پدر متولد شود؟
    در اين هنگام آيـه ان مـثل عيسى عنداللّه نازل شد و هنگامى كه پيامبر(ص) آنها را به مباهله
    دعوت كرد آنـهـا تـا فرداى آن روز از حضرتش مهلت خواستند فردا كه شد پيامبر(ص) آمد در حالى كه دست على بن ابيطالب (ع)را گرفته بود و حسن و حسين (ع) در پيش روى او راه مى رفتند و فاطمه (ع) پشت سرش بود.

    در روايتى آمده است اسقف مسيحيان به آنها گفت : ((من صورتهايى رامى بينم كه اگر از خداوند تـقـاضا كنند كوهها را از جا بر كند چنين خواهد كرد; هرگز باآنها مباهله نكنيد كه هلاك خواهيد شد، و يك نصرانى تا روز قيامت بر صفحه زمين نخواهد ماند.

    تـفـسير:
    اين آيه به دنبال آيات قبل و استدلالى كه در آنها بر نفى خدا بودن مسيح (ع) شده بود، به پـيامبر(ص) دستور مى دهد:

    ((هرگاه بعد از علم و دانشى كه (در باره مسيح) براى تو آمده (باز) كـسـانـى بـا تـو در آن بـه مـحاجه و ستيز برخاستند، به آنها بگو:
    بياييد ما فرزندان خود را دعوت مى كنيم و شما هم فرزندان خود ر، مازنان خويش را دعوت مى نماييم ، شما هم زنان خود را، ما از نـفـوس خـود (كسانى كه به منزله جان ما هستند) دعوت مى كنيم ، شما هم از نفوس خود دعوت كـنـيد، سپس مباهله مى كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار مى دهيم))

    (فمن حاجك فيه من بعد ما جاك من العلم فقل تعالوا ندع ابنانا وابناكم ونسانا ونساكم وانفسنا وانفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنت اللّه على الكاذبين).



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  11. #47
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيـه 62)

    پـس از شـرح زندگى مسيح در اين آيه به عنوان تاكيد هرچه بيشترمى فرمايد: ((اينها سـرگـذشت واقعى (مسيح) است)) نه ادعاهايى همچون الوهيت مسيح يا فرزند خدا بودنش
    (ان هذا لهو القصص الحق).

    نه مدعيان خدايى او سخن حقى مى گفتند و نه آنهايى كه العياذباللّه فرزند نامشروعش مى خوانند حـق آن اسـت كـه تـو آوردى
    و تو گفتى او بنده خدا و پيامبربود كه با يك معجزه الهى از مادرى پاك ، بدون پدر تولد يافت.

    باز براى تاكيد بيشتر مى افزايد: ((و هيچ معبودى جز خداوند يگانه نيست))
    (وما من اله الا اللّه).

    ((و خـداوند يگانه قدرتمند و توانا و حكيم است)) و تولد فرزندى بدون پدر دربرابر قدرتش مساله مهمى نيست
    (وان اللّه لهو العزيز الحكيم).
    آرى ! چنين كسى سزاوار پرستش است نه غير او.

    (آيـه 63)

    در ايـن آيـه كـسـانـى را كه از پذيرش اين حقايق سر باز مى زنند مورد تهديد قرار داده مى فرمايد:
    ((اگر (با اين همه دلايل و شواهد روشن باز هم) روى بگردانند (بدان كه در جستجوى حـق نـيـسـتـند و فاسد و مفسدند) زيرا خداوند ازمفسدان آگاه است))
    (فان تولوا فان اللّه عليم بالمفسدين).



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ


  12. #48
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيه 64)
    دعوت به سوى وحدت !.

    در آيـات گذشته دعوت به سوى اسلام با تمام خصوصيات بود ولى در اين آيه دعوت به نقطه هاى مـشترك ميان اسلام و آيينهاى اهل كتاب است روى سخن رابه پيامبر كرده مى فرمايد:

    ((بگو: اى اهل كتاب ! بياييد به سوى سخنى كه ميان ما وشما مشترك است كه جز خداوند يگانه را نپرستيم و چـيزى را شريك او قرار ندهيم و بعضى از ما بعضى ديگر را غير از خداوند يگانه به خدايى نپذيرد))
    (قـل يـا اهـل الـكـتاب تعالوا الى كلمة سوا بيننا وبينكم الا نعبد الا اللّه ولا نشرك به شيئا ولا يتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون اللّه).

    بـا ايـن طـرز اسـتـدلال بـه مـا مى آموزد اگر كسانى حاضر نبودند در تمام اهداف مقدس با شما هـمـكـارى كـنند بكوشيد لااقل در اهداف مهم مشترك همكارى آنها را جلب كنيد و آن را پايه اى براى پيشبرد اهداف مقدستان قرار دهيد.

    سـپـس درپـايان آيه مى فرمايد:
    ((اگر آنها (بعد ازاين دعوت منطقى به سوى نقطه مشترك توحيد باز) سر تابند و روى گردان شوند بگوييد گواه باشيد كه مامسلمانيم))و تسليم حق هستيم و شما نيستيد
    (فان تولوا فقولوا اشهدوا بانا مسلمون).

    بـنابراين دورى شما از حق در روح ما كمترين اثرى نمى گذارد و ما همچون به راه خود يعنى راه اسـلام ادامـه خـواهـيـم داد تـنـها خدا را مى پرستيم و تنها قوانين او را به رسميت مى شناسيم و بشرپرستى به هر شكل و صورت درميان ما نخواهد بود.



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ


  13. #49
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آيـه 65

    شـان نـزول :
    در اخـبـار اسـلامـى آمـده اسـت كه دانشمندان يهود ونصاراى نجران نزد پـيـامبر(ص) به گفتگو و نزاع در باره حضرت ابراهيم برخاستند،
    يهود مى گفتند: او تنها يهودى بود و نصارى مى گفتند: او فقط نصرانى بود (به اين ترتيب هر كدام مدعى بودند كه او از ما است)
    اين آيه و سه آيه بعد از آن نازل شد وآنها را در اين ادعاهاى بى اساس تكذيب كرد.

    تـفـسـيـر:
    در ادامه بحثهاى مربوط به اهل كتاب در اين آيه روى سخن را به آنهاكرده مى فرمايد: ((اى اهـل كتاب چرا در باره ابراهيم به گفتگو و نزاع مى پردازيد (وهركدام او را از خود مى دانيد) در حـالـى كه تورات و انجيل بعد از او نازل شده (ودوران او قبل از موسى و مسيح بود) آيا انديشه نـمـى كـنيد؟))
    (يا اهل الكتاب لم تحاجون فى ابرهيم وما انزلت التورية والا نجيل الا من بعده افلا تعقلون).

    (آيـه 66)

    در ايـن آيـه از طـريـق ديگرى آنها را مورد سرزنش قرار داده مى فرمايد:
    ((شما كسانى هـستيد كه در باره آنچه نسبت به آن آگاهى داشتيد بحث وگفتگو كرديد ولى چرا در باره آنچه بـه آن آگـاهـى نـداريد، بحث و گفتگو مى كنيد))؟
    (هاانتم هؤلا حاججتم فيـما لكم به علم فلم تحاجون فيـما ليس لكم به علم).

    يـعـنى شما در مسائل مربوط به مذهب خودتان كه از آن آگاهى داشتيد بحث و گفتگو كرديد و ديـديـد كه حتى در اين مباحث گرفتار چه اشتباهات بزرگى شده ايدو چه اندازه از حقيقت دور افتاده ايد (و در واقع علم شما جهل مركب بود) با اين حال چگونه در چيزى كه از آن اطلاع نداريد بحث و گفتگو مى كنيد!.

    سپس براى تاكيد مطالب گذشته و آماده ساختن براى بحث آينده مى گويد:((خدا مى داند و شما نمى دانيد))
    (واللّه يعلم وانتم لاتعلمون).
    آرى ، او مى داند كه در چه تاريخى آيين خود را بر ابراهيم نازل كرده !.


    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ


  14. #50
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيـه 67)

    سـپس با صراحت تمام به اين مدعيان پاسخ مى گويد كه : ((ابراهيم نه يهودى بود و نه نـصرانى ، بلكه موحد خالص و مسلمان (پاك نهادى) بود))
    (ما كان ابراهيم يهوديا ولا نصرانيا ولكن كان حنيفا مسلما).

    خـداونـد پـس از تـوصيف ابراهيم (ع) به عنوان حنيف و مسلم ، مى فرمايد: ((اوهرگز از مشركان نبود))
    (وما كان من المشركين).
    تا هرگونه ارتباطى ميان ابراهيم و بت پرستان عرب را نفى كند.

    (آيـه 68)

    بنابر آنچه گفته شد معلوم شد كه ابراهيم پيرو هيچ يك از اين آيينها نبوده ، تنها چيزى كه در اينجا باقى مى ماند اين است كه چگونه مى توان خودرا پيرو اين پيامبر بزرگ كه همه پيروان اديـان الـهـى بـراى او عـظـمـت قـائل هستند دانست ! در آيه مورد بحث به اين معنى پرداخته و مـى گـويـد:

    ((سـزاوارتـريـن مـردم بـه ابـراهـيم آنها هستند كه از او پيروى كردند و اين پيامبر (پـيـامبراسلام) و كسانى كه به اوايمان آورده اند مى باشند))
    (ان اولى الناس بابراهيم للذين اتبعوه وهذا النبى والذين آمنوا).

    اهـل كـتـاب بـا عقايد شرك آميز خود كه اساسى ترين اصل دعوت ابراهيم (ع)يعنى توحيد را زير پا گذارده اند، و يا بت پرستان عرب كه درست در نقطه مقابل آيين ابراهيم (ع) قرار گرفته اند چگونه مى توانند خود را پيرو ابراهيم و در خط او بدانند!.

    و در پايان آيه به آنها كه پيرو واقعى مكتب پيامبران بزرگ خدا بودند بشارت مى دهد كه ((خداوند ولى و سرپرست مؤمنان است))
    (واللّه ولى المؤمنين).



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ


صفحه 5 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره توحید از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 20:17
  2. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره ناس از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 12:09
  3. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره کوثر از تفسیر نمونهܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 11:49
  4. روش پنهان کردن هویت در اینترنت
    توسط شهیده در انجمن آموزش
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 25-05-1391, 14:38
  5. ஜミ★ミܓܨ مردی که تمام عمرش را صرف قرآن کرد ܓܨミ★ミஜ
    توسط نرگس منتظر در انجمن فعالان قرآني
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 05-10-1390, 20:16

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •