ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ
صفحه 6 از 6 نخستنخست ... 23456
نمایش نتایج: از شماره 51 تا 57 , از مجموع 57
  1. #51
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض







    آيـه 69


    شـان نـزول :
    جمعى از يهود كوشش داشتند افراد سرشناس و مبارزى از مسلمانان پاكدل چون ((معاذ)) و ((عمار)) و بعضى ديگر را به سوى آيين خود دعوت كنند و با وسوسه هاى شيطانى از اسلام بازگردانند آيه نازل شد و به همه مسلمانان در اين زمينه اخطار كرد!.

    تفسير:
    اين آيه ضمن افشاى نقشه دشمنان اسلام براى دور ساختن تازه مسلمانان از اسلام ، به آنها يـادآور مى شود كه دست از كوشش بيهوده خود بردارند،مى فرمايد:
    ((جمعى از اهل كتاب دوست داشتند شما را گمراه كنند))
    (ودت طائفة من اهل الكتاب لو يضلونكم).

    غـافـل از اين كه تربيت مسلمانان در مكتب پيامبر(ص) به اندازه اى حساب شده و آگاهانه بود كه احـتـمال بازگشت وجود نداشت ، آنها اسلام را با تمام هستى خود دريافته بودند بنابراين دشمنان نـمـى تـوانـستند آنها را گمراه سازند، بلكه به گفته قرآن در ادامه اين آيه ((آنها تنها خودشان را گمراه مى كنند و نمى فهمند))
    (وما يضلون الا انفسهم وما يشعرون).

    زيـرا آنـهـا بـا القا شبهات و نسبت دادن خلافها به اسلام و پيامبر(ص) روح بدبينى را در روح خود پرورش مى دادند.

    (آيه 70)

    در ادامه گفتگو در باره فعاليتهاى تخريبى اهل كتاب در اين آيه وآيه بعد روى سخن را بـه آنـهـا كـرده ، و بـه خاطر كتمان حق و عدم تسليم در برابر آن ،آنها را شديدا مورد سرزنش قرار مى دهد، مى فرمايد: ((اى اهل كتاب چرا به آيات خدا كافر مى شويد در حالى كه (به صحت و صدق آن) گواهى مى دهيد)) (يا اهل الكتاب لم تكفرون بيات اللّه وانتم تشهدون).

    شـما نشانه هاى پيامبراسلام (ص) را در تورات و انجيل خوانده ايد و نسبت به آن آگاهى داريد، چرا راه انكار را در پيش مى گيريد؟.



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ


  2. #52
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيه 71)

    در اين آيه بار ديگر آنها را مخاطب ساخته مى گويد: ((اى اهل كتاب ! چرا حق را با باطل مـى آمـيزيد و مشتبه مى كنيد (تا مردم را به گمراهى بكشانيدو خودتان نيز گمراه شويد) و چرا حـق را پنهان مى داريد در حالى كه مى دانيد))! (يااهل الكتاب لم تلبسون الحق بالباطل وتكتمون الحق وانتم تعلمون).

    آيـه 72
    شان نزول :
    نقل شده كه : دوازده نفر از يهود با يكديگر تبانى كردندكه صبحگاهان خدمت پـيـامـبـراكـرم (ص) بـرسـند و ظاهرا ايمان بياورند و مسلمان شوند، ولى در آخر روز از اين آيين بـرگـردنـد و هنگامى كه از آنها سؤال شود چراچنين كرده اند بگويند: ما صفات محمد(ص) را از نـزديـك مـشاهده كرديم و ديديم صفات و روش او با آنچه در كتب ما است تطبيق نمى كند و لذا برگشتيم ، و به اين وسيله بعضى از مؤمنان متزلزل مى گردند.

    تـفـسـيـر:
    يـهـود براى متزلزل ساختن ايمان مسلمانان از هر وسيله اى استفاده مى كردند، تهاجم نـظـامـى ، سـيـاسـى و اقـتـصادى اين آيه اشاره به بخشى از تهاجم فرهنگى آنها دارد مى فرمايد:
    ((گـروهـى از اهل كتاب گفتند: (برويد و ظاهرا) به آنچه بر مؤمنان نازل شده در آغاز روز ايمان بياوريد و در پايان روز كافر شويد (و كفر خودرا آشكار سازيد) شايد آنها (مؤمنان) نيز متزلزل شده بـازگـردنـد))
    (وقالت طائفة من اهل الكتاب آمنوا بالذى انزل على الذين آمنوا وجه النهار واكفروا آخره لعلهم يرجعون).

    ايـن توطئه در افراد ضعيف النفس اثر قابل ملاحظه اى خواهد داشت به خصوص اين كه عده مزبور از دانـشـمـندان يهود بودند، و همه مى دانستند كه آنها نسبت به كتب آسمانى و نشانه هاى آخرين پيامبر، آشنايى كامل دارند و اين امرلااقل پايه هاى ايمان تازه مسلمانان را متزلزل مى سازد.



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ


  3. #53
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيه 73)

    ولى براى اين كه پيروان خود را از دست ندهند تاكيد كردند كه ايمان شما بايد تنها جنبه صـورى داشته و كاملا محرمانه باشد ((شما جز به كسى كه ازآيينتان پيروى مى كند (واقعا) ايمان نياوريد)) (ولا تؤمنوا الا لمن تبع دينكم).

    سپس در يك جمله معترضه كه از كلام خداوند است ، مى فرمايد:
    ((به آنهابگو: هدايت تنها هدايت الهى است)) و اين توطئه هاى شما در برابر آن بى اثر است
    (قل ان الهدى هدى اللّه).

    بار ديگر به ادامه سخنان يهود باز مى گردد، و مى فرمايد: آنها گفتند ((هرگز باورنكنيد به كسى هـمـانند شما (كتاب آسمانى) داده شود، (بلكه نبوت مخصوص شماست) و همچنين تصور نكنيد آنـها مى توانند در پيشگاه پروردگارتان با شمابحث و گفتگو كنند))
    (ان يؤتى احد مثل ما اوتيتم او يحاجوكم عند ربكم).

    بـه اين ترتيب روشن مى شود كه آنها گرفتار خود برتربينى عجيبى بودند; خودرا بهترين نژادهاى جهان مى پنداشتند و هميشه در اين فكر بودند كه براى خودمزيتى بر ديگران قائل شوند.

    در پـايـان آيـه خـداونـد جـواب مـحـكـمى به آنها مى دهد و با بى اعتنايى به آنهاروى سخن را به پيامبر(ص) كرده مى فرمايد: ((بگو: فضل و موهبت به دست خداست و به هركس بخواهد و شايسته ببيند مى دهد و خداوند واسع (داراى مواهب گسترده) و آگاه (از موارد شايسته) مى باشد))
    (قل ان الفضل بيداللّه يؤتيه من يشا واللّه واسع عليم).

    يـعنى بگو مواهب الهى اعم از مقام والاى نبوت و همچنين موهبت عقل ومنطق و افتخارات ديگر همه از ناحيه اوست ، و به شايستگان مى بخشد.



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ


  4. #54
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيـه 74)

    در ايـن آيه براى تاكيد بيشتر مى افزايد: ((خدا هركس را بخواهد (وشايسته بداند) ويژه رحمت خود مى كند و خداوند داراى فضل عظيم است)) و هيچ كس نمى تواند مواهب او را محدود سازد
    (يختص برحمته من يشا واللّه ذوالفضل العظيم).

    بنابراين ، اگر فضل و موهبت الهى شامل بعضى مى شود نه بعضى ديگر، به خاطر محدود بودن آن نيست بلكه به خاطر تفاوت شايستگيهاست.

    توطئه هاى كهن !.


    آيـات فوق كه از آيات اعجازآميز قرآن بوده و پرده از روى اسرار يهود ودشمنان اسلام برمى داشت امـروز هـم بـه مـسـلمانان در برابر اين جريان هشدارمى دهد، زيرا در عصر ما نيز وسايل تبليغاتى دشـمـن كـه از مجهزترين وسايل تبليغاتى جهان است در اين جهت به كار گرفته شده كه عقايد اسلامى را در افكار مسلمين مخصوصا نسل جوان ويران سازند.

    آنها در اين راه از هر وسيله و هركس در لـبـاسـهـاى ((دانـشـمـنـد، خـاورشـنـاس ، مـورخ و روزنامه نگار و حتى بازيگران سينما و)) اسـتـفاده مى كنند و اين حقيقت را مكتوم نمى دارند كه هدفشان اين نيست كه مسلمانان به آيين مسيح يا يهود درآيند; بلكه
    هدف آنها ويرانى افكار و بى علاقه ساختن جوانان نسبت به مفاخر آيين و سنتشان است !.


    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  5. #55
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آيه 75

    شان نزول :

    اين آيه در باره دو نفر از يهود نازل گرديده كه يكى امين ودرستكار و ديگرى خائن و پست بود نفر اول ((عبداللّه بن سلام)) بود كه مردثروتمندى 1200 اوقيه
    ((27)) طلا نزد او به امانت گذارد، عبداللّه همه آن را به موقع به صاحبش رد كرد و به واسطه امانت دارى خداوند او را در آيـه مورد بحث مى ستايدنفر دوم ((فنحاص)) است كه مردى از قريش يك دينار به او امانت سپرد ((فنحاص))در آن خيانت كرد خداوند او را بواسطه خيانت در امانت نكوهش مى كند تفسير:.

    خائنان و امينان.


    جـمـعى از يهود عقيده داشتند كه مسؤول حفظ امانتهاى ديگران نيستند،منطق آنها اين بود كه مـى گـفـتند ما اهل كتابيم ! و پيامبرالهى و كتاب آسمانى او درميان ما بوده است ، ولى در مقابل اينها گروهى از آنان خود را موظف به پرداخت حقوق ديگران مى دانستند.

    در ايـن آيه قرآن به هر دو گروه اشاره كرده حق هركدام را ادا مى كند،مى فرمايد:
    ((در ميان اهل كـتاب كسانى هستند كه اگر ثروت زيادى به رسم امانت به آنها بسپارى به تو باز مى گردانند (و بـه عـكس) كسانى هستند كه اگر يك دينار به عنوان امانت به آنها بسپارى به تو باز نمى گردانند مـگـر تـا زمـانى كه بالاى سر آنهاايستاده (و بر آنها مسلط) باشى))
    (ومن اهل الكتاب من ان تامنه بقنطار يؤده اليك ومنهم من ان تامنه بدينار لا يؤده اليك الا مادمت عليه قائما).

    به اين ترتيب قرآن مجيد به خاطر غلط كارى گروهى از آنه، همه آنها رامحكوم نمى كند و اين يك درس مهم اخلاقى به همه مسلمين است.

    ضـمـنـا نـشـان مـى دهـد آن گروهى كه خود را در تصرف و غصب اموال ديگران مجاز و ماذون مـى دانستند هيچ منطقى جز منطق زور و سلطه را پذيرا نيستند ونمونه آن را بطور گسترده در دنـيـاى امـروز در صـهـيونيستها مشاهده مى كنيم و اين درحقيقت از مسائل جالبى است كه در قرآن مجيد در آيه فوق پيشگويى شده ، و به همين دليل مسلمانان براى استيفاى حقوق خود از آنان هيچ راهى جز كسب قدرت ندارند.

    سپس در ادامه آيه منطق اين گروه را در مورد غصب اموال ديگران بيان مى كند، مى فرمايد:
    ((اين بـه خـاطـر آن اسـت كـه آنها مى گويند ما در برابر ((اميين)) (غيراهل كتاب) مسؤول نيستيم))
    (ذلك بانهم قالوا ليس علينا فى الا ميين سبيل).

    آرى ! آنها با اين خود برتربينى و امتياز دروغين به خود حق مى دادند كه اموال ديگران را به هر اسم و عنوان تملك كنند، و اين منطق از اصل خيانت آنها در امانت ،به مراتب بدتر و خطرناكتر بود.
    قـرآن مجيد در پاسخ آنها در پايان همين آيه با صراحت مى گويد: ((آنها به خدادروغ مى بندند در حالى كه مى دانند))
    (ويقولون على اللّه الكذب وهم يعلمون).

    آنـها به خوبى مى دانستند كه در كتب آسمانيشان به هيچ وجه اجازه خيانت درامانتهاى ديگران به آنان داده نشده ، در حالى كه آنها براى توجيه اعمال ننگين خويش چنين دروغهايى را مى ساختند و به خدا نسبت مى دادند.



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  6. #56
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيـه 76)


    اين آيه ضمن نفى كلام اهل كتاب كه مى گفتند: خوردن اموال غيراهل كتاب براى ما حـرام نـيـسـت ! و بـه همين دليل براى خود آزادى عمل قائل بودند همان آزادى كه امروز هم در اعـمـال بـسـيارى از آنها مى بينيم كه هرگونه تعدى و تجاوزبه حقوق ديگران را براى خود مجاز مـى دانـند،

    مى فرمايد: ((آرى ، كسى كه به پيمان خود وفا كند و پرهيزكارى پيشه نمايد (خدا او را دوسـت دارد زيـرا) خـداونـدپرهيزكاران را دوست مى دارد))
    (بلى من اوفى بعهده واتقى فان اللّه يحب المتقين).

    يعنى معيار برترى انسان و مقياس شخصيت و ارزش آدمى ، وفاى به عهد وعدم خيانت در امانت و تقوا و پرهيزكارى به طور عام است.

    آيـه 77

    شـان نزول :

    جمعى از دانشمندان يهود به هنگامى كه موقعيت اجتماعى خود را در ميان يهود در خطر ديدند كوشش كردند كه نشانه هايى كه درتورات در باره آخرين پيامبر وجود داشت و شخصا در نسخى از تورات با دست خود نگاشته بودند تحريف نمايند و حتى سوگند ياد كنند كه آن جمله هاى تحريف شده از ناحيه خداست ! آيه نازل شد و شديدا به آنها اخطار كرد.

    تـفـسـيـر:
    در ايـن آيـه بـه بخش ديگرى از خلافكاريهاى يهود و اهل كتاب اشاره شده مى فرمايد: ((كـسـانـى كه پيمان الهى و سوگندهاى خود را (به نام مقدس او) بابهاى كمى معامله مى كنند بهره اى در آخرت نخواهند داشت))
    (ان الذين يشترون بعهداللّه وايمانهم ثمنا قليلا اولئك لا خلاق لهم فى الا خرة).

    البته آيه به صورت كلى ذكر شده هر چند شان نزول آن گروهى از علماى اهل كتاب است و قرآن در ايـن آيـه ، پـنـج مجازات براى آنها ذكر مى كند;
    نخست اين كه آنهااز مواهب بى پايان عالم ديگر بهره اى نخواهند داشت ـچنانكه در بالا ذكر شد.
    ديگر اين كه ((خداوند در قيامت با آنها سخن نخواهد گفت)) (ولا يكلمهم اللّه)
    و نيز
    ((نظر لطف خود را در آن روز از آنها بر مى گيرد و نگاهى به آنها نمى كند))(ولا ينظر اليهم يوم القيمة).

    روشن است كه منظور از سخن گفتن خداوند سخن گفتن با زبان نيست زيراخداوند از جسم و جـسمانيات پاك و منزه است بلكه منظور سخن گفتن از طريق الهام قلبى و يا ايجاد امواج صوتى در فـضا است همانند سخنانى كه موسى (ع) ازشجره طور شنيد و همچنين نظر كردن خداوند به آنـان اشـاره بـه تـوجه و عنايت خاص اوست نه نگاه با چشم جسمانى ـنچنان كه بعضى ناآگاهان پـنـداشـتـه انـد

    وبـالاخـره مجازات چهارم و پنجم آنان اين است ((خداوند آنان را (از گناه) پاك نمى كندو براى آنها عذاب دردناكى است)) (ولا يزكيهم ولهم عذاب اليم).
    و از اينجا روشن مى شود كه گناه پنهان ساختن آيات الهى و شكستن عهد وپيمان او و استفاده از سوگندهاى دروغين تا چه حد سنگين است كه تهديد به اين همه مجازاتهاى روحانى و جسمانى و محروميت كامل از الطاف و عنايات الهى شده است.



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  7. #57
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آيه 78

    شان نزول :
    اين آيه نيز در باره گروهى از علما يهود نازل شده كه بادست خود چيزهايى بر خـلاف آنـچه در تورات آمده بود در باره صفات پيامبراسلام (ص) مى نوشتند و آن را به خدا نسبت مى دادند (و با زبان خود حقايق تورات را تحريف مى كردند).

    تـفـسـيـر:
    بـاز در اين آيه سخن از بخش ديگرى از خلافكاريهاى بعضى ازعلماى اهل كتاب است مـى فـرمـايـد: ((بـعضى از آنها زبان خود را به هنگام تلاوت كتاب خدا چنان مى پيچند و منحرف مـى كـنند كه گمان كنيد آنچه را مى خوانند ازكتاب خداست در حالى كه از كتاب الهى نيست))

    (وان منهم لفريقا يلوون السنتهم بالكتاب لتحسبوه من الكتاب وما هو من الكتاب).


    آنها به اين كار نيز قناعت نمى كردند بلكه صريحا ((مى گفتند اين از سوى خدانازل شده در حالى كه از سوى خدا نبود))
    (ويقولون هو من عنداللّه وما هو من عنداللّه).

    سپس قرآن بر اين امر تاكيد مى كند كه اين كار به خاطر اين نبود كه گرفتار اشتباهى شده باشند بـلـكـه
    ((بـه خـدا دروغ مـى بـندند در حالى كه عالم و آگاهند))
    (ويقولون على اللّه الكذب وهم يعلمون).

    ضـمـنـا از ايـن آيـه و آيات قبل خطر مهم علما و دانشمندان منحرف براى يك امت و ملت روشن مى شود.



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

صفحه 6 از 6 نخستنخست ... 23456

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره توحید از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 20:17
  2. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره ناس از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 12:09
  3. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره کوثر از تفسیر نمونهܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 11:49
  4. روش پنهان کردن هویت در اینترنت
    توسط شهیده در انجمن آموزش
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 25-05-1391, 14:38
  5. ஜミ★ミܓܨ مردی که تمام عمرش را صرف قرآن کرد ܓܨミ★ミஜ
    توسط نرگس منتظر در انجمن فعالان قرآني
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 05-10-1390, 20:16

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •