ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ
صفحه 1 از 6 12345 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 57
  1. #1
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ








    سوره آل عمران


    اين سوره در مدينه نازل شده و داراى 200 آيه است.


    فضيلت تلاوت اين سوره:


    در حديثى از پيامبر اكرم (صلى‏الله‏عليه‏وآله ‏وسلّم‏) مى‏خوانيم :
    من قرء سورة آل عمران اعطى بكل آية منها امانا على جسر جهنم:هر كس سوره آل عمران را بخواند به تعداد آيات آن ، امانى بر پل دوزخ به او مى‏دهند.



    و در حديثى از امام صادق (عليه ‏السلام‏) مى‏خوانيم :
    من قرء البقرة و آل عمران جائا يوم القيامة يظلانه على رأسه مثل الغمامتين : كسى كه سوره بقره و آل عمران را بخواند ، در روز قيامت همچون دو ابر بر سر او سايه مى‏افكنند.

    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ


  2.  

  3. #2
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    محتواى سوره:


    به گفته بعضى از مفسران مشهور ، به نظر مى‏رسد كه اين سوره در خلال سالهاى جنگ بدر و جنگ احد ( سالهاى دوم و سوم هجرت ) نازل شده است و بخشى از طوفانى‏ترين دورانهاى زندگى مسلمين را در صدر اسلام منعكس مى‏كند .

    روى هم رفته محورهاى اصلى بحثهاى اين سوره ، محورهاى زير است:


    1 -بخش مهمى از آن از توحيد و صفات خداوند و معاد و معارف اسلامىبحث مى‏كند.

    2 -بخش ديگرى پيرامون جهاد و دستورات مهم و ظريفى در اين زمينه و همچنين درسهاى عبرتى كه در دو غزوه مهم اسلامى ( بدر و احد ) بود سخن مى‏گويد ،
    و همچنين
    شرح امدادهاى الهى نسبت به مؤمنان و حيات جاويدان شهيدان راه خدا.

    3 -در قسمتى از اين سوره ، به يك سلسله احكام اسلامى در زمينه لزوم وحدت صفوف مسلمين و خانه كعبه و فريضه حج و امر به معروف و نهى از منكر و تولى و تبرى ( دوستى با دوستان حق و دشمنى با دشمنان حق ) و مساله امانت ، و انفاق در راه خدا و ترك دروغ و مقاومت و پايمردى در مقابل دشمن و صبر و شكيبائى در مقابل مشكلات و آزمايشهاى مختلف الهى و ذكر خداوند در هر حال ، اشارات پر معنايى شده است .

    4 -براى تكميل اين بحثها ، بخشى از تاريخ انبياء از جمله : آدم و نوح و ابراهيم و موسى و عيسى و ساير انبياء (عليهم‏السلام‏) و داستان مريم و مقامات اين زن بزرگ و توطئه‏هاى پيروان متمرد حضرت موسى (عليه‏السلام‏) و مسيح (عليه‏السلام‏) در برابر اسلام ، نيز ذكر شده است .

    مطالب اين سوره چنان به هم مربوط و هماهنگ است كه گوئى همه آنها يك جا نازل شده است.
    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ


  4. #3
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    شـان نـزول :

    بـعـضـى از مفسران مى گويند: هشتاد و چند آيه از اين سوره در باره فرستادگان و مسيحيان نجران نازل شده است.
    فرستادگان شصت نفر بودند كه چهارده نفر آنان از اشراف و برجستگان نجران محسوب مى شدند،
    سه نفر از اين چهارده نفر سمت رياست داشتند ومسيحيان آن سامان در كارها و مشكلات خود به آن سه نفر مراجعه مى كردند.

    ايـن گـروه شـصت نفرى در لباس مردان قبيله بنى كعب به مدينه آمدند و به مسجد پيامبر(ص) وارد شـدنـد، مـوقعى كه آنها وارد مسجد شدند، هنگام نمازشان بود،
    طبق مراسم خود، ناقوس را نـواخـتـنـد و مشغول نماز شدند

    پس از نماز ((عاقب))و ((سيد)) كه اولى امير و رئيس قوم خود مـحـسـوب مى شد و ديگرى سرپرست تشريفات و تنظيم برنامه سفر و مورد اعتماد مسيحيان بود
    خـدمـت پـيـامبر رسيدند وبا او آغاز سخن كردند پيامبر(ص) به آنها پيشنهاد كرد: به آيين اسلام درآييد و درپيشگاه خداوند تسليم گرديد.
    عاقب و سيد گفتند: ما پيش از تو اسلام آورده و تسليم خداوند شده ايم !.

    پـيامبر(ص) فرمود: شما چگونه بر آيين حق هستيد، با اينكه اعمالتان حاكى از اين است كه تسليم خداوند نيستيد، چه اينكه براى خدا فرزند قائليد و عيسى راپسر خدا مى دانيد،
    و صليب را عبادت و پرستش مى كنيد و گوشت خوك مى خوريد، با اين كه تمام اين امور مخالف آيين حق است !.
    عاقب و سيد گفتند: اگر عيسى پسر خدا نيست ، پس پدرش كه بوده است ؟

    پيامبر(ص) فرمود: آيا شـما قبول داريد كه هر پسرى شباهتى به پدر خود دارد؟ گفتند آرى
    فرمود: آيا اينطور نيست كه خـداى ما به هر چيزى ، احاطه دارد و قيوم است و روزى موجودات با اوست ، گفتند: آرى ، همين طـور است ،

    فرمود: آيا عيسى اين اوصاف را داشت ، گفتند: نه
    فرمود: آيا چنين نيست كه عيسى را مـادرش مـانند ساير كودكان در رحم حمل كرد، و بعد همچون مادرهاى ديگر، او را به دنيا آورد؟
    وعيسى پس از ولادت ، چون اطفال ديگر غذا مى خورد ! گفتند: آرى چنين بود

    فرمود: پس چگونه عيسى پسر خداست با اين كه هيچ گونه شباهتى به پدرش ندارد؟!.

    سـخن كه به اينجا رسيد، همگى خاموش شدند،

    در اين هنگام ، هشتاد و چندآيه از اوايل اين سوره براى توضيح معارف و برنامه هاى اسلام نازل گرديد.



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  5. تشكرها 6


  6. #4
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض







    آیه 1: الم
    تحقيق در باره حروف مقطعه قرآن


    « الـم » درآغاز 29 سوره از قرآن با حروف مقطعه برخورد مى كنيم و اين حروف هميشه جز كـلـمـات اسـرار آمـيـز قرآن محسوب مى شده ,
    و با گذشت زمان وتحقيقات جديد دانشمندان , تـفـسـيـرهـاى تازه اى براى آن پيدا مى شود
    و جالب اينكه در هيچ يك از تواريخ نديده ايم كه عرب جاهلى و مشركان وجود حروف مقطعه رادر آغاز بسيارى از سوره هاى قرآن بر پيغمبر(ص ) خرده بگيرند,
    و آن را وسيله اى براى استهزا و سخريه قرار دهند و اين مى رساند كه گويا آنها نيز از اسرار وجـودحروف مقطعه كاملا بى خبر نبوده اند.

    اين حروف اشاره به اين است كه اين كتاب آسمانى با آن عظمت و اهميتى كه تمام سخنوران عرب و غـيـر عـرب را متحير ساخته ,
    و دانشمندان را از معارضه باآن عاجز نموده است , از نمونه همين حـروفـى اسـت كـه در اخـتـيار همگان قرار دارد
    درعين اينكه قرآن از همان حروف ( الفبا ) و كـلـمات معمولى تركيب يافته به قدرى كلمات آن موزون است و معانى بزرگى در بردارد,
    كه در اعماق دل و جان انسان نفوذ مى كند, روح را مملو از اعجاب و تحسين مى سازد, و افكار و عقول را در برابرخود وادار به تعظيم مى نمايد.

    درست همانطور كه خداوند بزرگ از خاك , موجوداتى همچون انسان , با آن ساختمان شگفت انگيز,
    و انواع پرندگان زيبا, و جانداران متنوع , و گياهان و گلهاى رنگارنگ , مى آفريند و ما از آن كاسه و كـوزه و مـانـند آن مى سازيم ,
    همچنين خداونداز حروف الفبا و كلمات معمولى ,مطالب ومعانى بـلـنـد را درقـالـب الـفـاظ زيـبـا وكـلـمات موزون ريخته و اسلوب خاصى در آن بكار برده ,

    آرى همين حروف دراختيار انسانها نيز هست ولى توانائى ندارند كه تركيبها وجمله بنديهائى بسان قرآن ابداع كنند.

    عصر طلائى ادبيات عرب :


    عصر جاهليت يك عصر طلائى از نظر ادبيات بود, همان اعراب باديه نشين ,همان پابرهنه ها با تمام مـحروميتهاى اقتصادى و اجتماعى
    دلهائى سرشار از ذوق ادبى و سخن سنجى داشتند,
    عربها در زمـان جـاهـليت يك بازار بزرگ سال به نام ( بازار عكاظ ) داشتند كه در عين حال يك ( مجمع مـهـم ادبـى ) و كـنـگـره سـياسى وقضائى نيز محسوب مى شد

    در اين بازار علاوه بر فعاليتهاى اقـتـصـادى عـالـيترين نمونه هاى نظم و نثر عربى از طرف شعرا و سخنسرايان توانا در اين كنگره عـرضـه مـى گرديد,
    و بهترين آنها به عنوان (شعر سال ) انتخاب مى شد, و البته موفقيت دراين مسابقه بزرگ ادبى افتخار بزرگى براى سراينده آن شعر و قبيله اش بود.

    در چـنـيـن عصرى قرآن آنها را دعوت به مقابله به مثل كرد و همه از آوردن مانند آن اظهار عجز كـردنـد, و در بـرابر آن زانو زدند,
    گواه زنده اين تفسير حديثى است كه از امام سجاد (ع ) رسيده آنـجـا كـه مـى فـرمايد:
    قريش و يهود به قرآن نسبت ناروا دادند گفتند: قرآن سحر است , آن را خـودش ساخته و به خدا نسبت داده است ,

    خداوند به آنها اعلام فرمود:
    «الم» يعنى : اى مـحـمد! كتابى كه برتو فرو فرستاديم از همين حروف مقطعه (الف لام ـ ميم ) و مانند آن است كه همان حروف الفباى شما است .



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  7. تشكرها 6


  8. #5
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَي الْقَيومُ(آل عمران/2)
    معبودي جز خداوند يگانه زنده و پايدار و نگهدارنده، نيست.


    مى‏فرمايد : خداوند هيچ معبودى جز او نيست ( الله لا اله الا هو ) .
    الله نام مخصوص خداوند و به معنى ذاتى است كه جامع همه صفات كمال و جلال و جمال است ، او پديد آورنده جهان هستى است ،
    به همين دليل هيچ معبودى شايستگى پرستش جز او ندارد ، و از آنجا كه در معنى الله يگانگى افتاده است ، جمله لا اله الا هو تاكيدى بر آن است.

    سپس مى‏افزايد :
    خداوندى كه زنده و قائم به ذات خويش است و موجودات ديگر عالم قائم به او هستند ( الحى القيوم).
    حى از ماده حيات به معنى زندگى است ، و اين واژه مانند هر صفت مشبهه ديگر دلالت بر دوام دارد و بديهى است كه حيات در خداوند حيات حقيقى است چرا كه حياتش عين ذات او است نه همچون موجودات زنده در عالم خلقت كه حيات آنها عارضى است و لذا گاهى زنده‏اند و سپس مى‏ميرند ، اما در خداوند چنين نيست، اين از يكسو ، از سوى ديگر حيات كامل ، حياتى است كه آميخته با مرگ نباشد ، بنابر اين حيات حقيقى حيات او است كه از ازل تا ابد ادامه دارد اما حيات انسان ، به خصوص در اين جهان كه آميخته با مرگ است نمى‏تواند حيات حقيقى بوده باشد

    زنده بودن خداوند چه مفهومى دارد ؟
    در تعبيرات معمولى ، موجود زنده به موجودى مى‏گويند كه داراى نمو - تغذيه - توليد مثل و جذب و دفع و احيانا داراى حس و حركت باشد ولى بايد به اين نكته توجه داشت كه ممكن است افراد كوته‏بين حيات را در مورد خداوند نيز چنين فرض كنند با اين كه مى‏دانيم او هيچ يك از اين صفات را ندارد و اين همان قياسى است كه بشر را در باره خداشناسى به اشتباه مى‏اندازد ، زيرا صفات خدا را با صفات خود مقايسه مى‏كند .
    ولى حيات به معنى وسيع و واقعى كلمه عبارت است از علم و قدرت بنابر اين وجودى كه داراى علم و قدرت بى پايان است حيات كامل دارد ، حيات خداوند مجموعه علم و قدرت اوست و در حقيقت به واسطه علم و قدرت موجود زنده از غير زنده تشخيص داده مى‏شود ، اما نمو و حركت و تغذيه و توليد مثل از آثار موجوداتى است كه ناقص و محدودند و داراى كمبودهائى هستند كه بوسيله تغذيه و توليد مثل و حركت آن را تامين مى‏كنند ، اما آن كس كه كمبودى ندارد اين امور هم در باره او مطرح نيست .

    و اما قيوم صيغه مبالغه از ماده قيام است ، به همين دليل به وجودى گفته مى‏شود كه قيام او به ذات او است ، و قيام همه موجودات به او مى‏باشد ،
    و علاوه بر اين قائم به تدبير امور مخلوقات نيز مى‏باشد.

    روشن است كه قيام به معنى ايستادن است و در گفتگوهاى روزمره به هيئت مخصوصى گفته مى‏شود كه مثلا انسان را به حالت عمودى بر زمين نشان مى‏دهد ، و از آنجا كه اين معنى در باره خداوند كه از جسم و صفات جسمانى منزه است مفهومى ندارد ، به معنى انجام كار خلقت و تدبير و نگهدارى است ، زيرا هنگامى كه انسان مى‏خواهد كارى را انجام دهد برمى‏خيزد ، آرى او است كه همه موجودات جهان را آفريده ، و تدبير و نگاهدارى و تربيت و پرورش آنها را به عهده گرفته است و به طور دائم و بدون هيچگونه وقفه قيام به اين امور دارد .
    از اين بيان روشن مى‏شود كه قيوم در واقع ، ريشه و اساس تمام صفات فعل الهى است ( منظور از صفات فعل ، صفاتى است كه رابطه خدا را با موجودات جهان بيان مى‏كند ) مانند آفريدگار ، روزى دهنده ، زنده كننده ، هدايت كننده ، و مانند اينها ، اوست كه روزى مى‏دهد ، اوست كه زنده مى‏كند و اوست كه مى‏ميراند و اوست كه هدايت مى‏كند بنابر اين صفات خالق و رازق و هادى و محيى و مميت ، همه در وصف قيوم جمع‏اند .
    و از اينجا روشن مى‏شود اينكه بعضى مفهوم آن را محدود به قيام به امر خلقت و يا فقط امر روزى دادن و مانند آن دانسته‏اند در واقع اشاره به يكى از مصداقهاى قيام كرده‏اند در حالى كه مفهوم آن گسترده است و همه آنها را شامل مى‏شود ، زيرا همانگونه كه گفتيم به معنى كسى است كه قائم به ذات است و ديگران قيام به او دارند و محتاج به اويند .

    در حقيقت حى ، تمام صفات الهى مانند علم و قدرت و سميع و بصير بودن و مانند آن را شامل مى‏شود و قيوم ، نياز تمام موجودات را به او بازگو مى‏كند
    و لذا گفته ‏اند اين دو با هم اسم اعظم الهى است.




    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  9. تشكرها 3


  10. #6
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض







    (آيه 3)ـ
    در اين آيه خطاب به پيامبر اسلام (ص) مى فرمايد:
    خداوندى كه پاينده و قيوم است ((قرآن را بر تو فرستاد كه با نشانه هاى كتب آسمانى پيشين كاملاتطبيق مى كند
    همان خدايى كه تورات و انـجيل را پيش از قرآن براى راهنمايى وهدايت بشر نازل كرد))
    (نزل عليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه وانزل التورية والا نجيل من قبل هدى للناس).


    (آيـه 4)ـ سـپس مى افزايد: ((همچنين قرآن را كه حق را از باطل جدا مى سازدنازل كرد)) (وانزل الفرقان).
    سپس مى افزايد: بعد از اتمام حجت و نزول آيات از سوى خداوند و گواهى فطرت و عقل بر صدق دعـوت پـيـامـبـران ، راهـى جز مجازات نيست ،
    و لذا در آيه مورد بحث به دنبال بحثى كه در باره حـقـانيت پيامبر(ص) و قرآن مجيد گذشت
    مى فرمايد: ((كسانى كه به آيات خدا كافر شدند كيفر شديدى دارند)) (ان الذين كفروابيات اللّه لهم عذاب شديد).
    و بـراى روشـن سـاخـتـن ايـن كه ، توانايى خداوند بر تحقق بخشيدن تهديداتش اى ترديد نيست ، مى افزايد: ((خداوند توانا و صاحب انتقام است)) (واللّه عزيزذوانتقام).




    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  11. تشكرها 3


  12. #7
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نكته ‏ها:

    1 -
    حق در اصل به معنى مطابقت و هماهنگى است و به همين دليل به آنچه با واقعيت موجود ، تطبيق مى‏كند ، حق گفته مى‏شود ،
    و
    اينكه به خداوند حق مى‏گويند به خاطر آن است كه ذات مقدس او بزرگ‏ترين واقعيت غير قابل انكار در عالم هستى است ،
    و به عبارت روشن‏تر : حق يعنى موضوع ثابت و پابرجائى كه باطل به آن راه ندارد .
    در آيه مورد بحث ، باء بالحق به اصطلاح براى مصاحبت است ، يعنى اى پيامبر ! خداوند ، قرآن را كه همراه با نشانه ‏هاى واقعيت است بر تو فرو فرستاد.

    2 -
    تورات در اصل يك لغت عبرى است كه به معنى شريعت و قانون مى‏باشد و سپس به كتابى كه از طرف خداوند بر موسى بن عمران (عليهماالسلام‏) نازل گرديد گفته شده ،
    و گاهى به مجموعه كتب عهد عتيق و گاهى به اسفار پنجگانه آن نيز گفته مى‏شود.

    3 -
    انجيل در اصل ، كلمه يونانى است كه به معنى بشارت يا آموزش جديد آمده است و نام كتابى است كه بر حضرت عيسى (عليه‏السلام‏) نازل شده است ،
    قابل توجه اينكه قرآن در آيه مورد بحث و هر جا كه از كتاب عيسى (عليه‏السلام‏) نام برده انجيل را به صورت مفرد آورده است ، و نزول آن را از طرف خدا معرفى مى‏كند ،
    بنابر اين اناجيل بسيارى كه بين مسيحيان متداول است ، حتى معروف‏ترين آنها يعنى انجيلهاى چهارگانه ( لوقا ، مرقس ، متى و يوحنا ) وحى الهى ، نيستند ،
    همانگونه كه خود مسيحيان نيز انكار نمى‏كنند كه اين انجيلهاى موجود ، همه به دست شاگردان ، يا شاگرد شاگردان ، حضرت مسيح (عليه‏السلام‏) و مدتها بعد از او نوشته شده است ،
    منتها آنان ادعا مى‏كنند كه شاگردان مسيح ، اين اناجيل را با الهام الهى نوشته ‏اند .

    4 -پس از ذكر تورات و انجيل چنانكه ديديم به نزول
    قرآن اشاره شده است آن هم به عنوان فرقان اما اينكه چرا قرآن ، فرقان ناميده شده ؟
    به خاطر اين است كه فرقان در لغت به معنى وسيله تميز حق از باطل است و بطور كلى هر چيزى كه حق را از باطل ، مشخص سازد ، فرقان نام دارد
    و لذا روز جنگ بدر در قرآن به عنوان يوم الفرقان ناميده شده زيرا در آن روز ارتش كوچكى كه فاقد هر گونه ساز و برگ جنگى بود
    بر ارتش نسبتا بزرگ و نيرومندى كه از هر جهت بر او برترى داشت ، پيروز شد ، همچنين به معجزات دهگانه موسى (عليه‏السلام‏) نيز فرقان اطلاق شده است .



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  13. تشكرها 3


  14. #8
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيـه 5)ـ ايـن آيـه در حقيقت ، تكميل آيات قبل است ، مى فرمايد: ((هيچ چيزدر زمين و آسمان بر خدا مخفى نمى ماند)) (ان اللّه لا يخفى عليه شى فى الا رض ولا فى السما).
    چگونه ممكن است چيزى بر او مخفى بماند در حالى كه او در همه جا حاضر و ناظر است
    و به حكم ايـن كـه وجـودش از هـر نـظـر بـى پايان و نامحدود است جايى از او خالى نيست و به ما از خود ما نزديكتر است ،
    بنابراين در عين اين كه محل و مكانى ندارد به همه چيز احاطه دارد و اين احاطه به معنى علم و آگاهى اوبر همه چيز است.


    (آيه 6)ـ سپس به گوشه اى از علم و قدرت خود كه در حقيقت يكى ازشاهكارهاى عالم آفرينش و از مظاهر بارز علم و قدرت خداست اشاره كرده است
    مى فرمايد: ((او كسى است كه شما را در رحم (مادران) آن گونه كه مى خواهد تصويرمى كند))
    (هوالذى يصوركم فى الا رحام كيف يشا)
    ((آرى ! هيچ معبودى جز آن خداوند توانا و حكيم نيست)) (لا اله الا هوالعزيز الحكيم).

    صـورتـبندى انسان در شكم مادر و نقش بر آب زدن در آن محيط تاريك ظلمانى آن هم نقشهاى بـديـع و عـجيب و پى درپى ، راستى شگفت آور است ،
    مخصوصا با آن همه تنوعى كه از نظر شكل و صـورت و جـنـسـيـت و انـواع استعدادهاى متفاوت و صفات مختلف وجود دارد
    و اگر مى بينيم معبودى جز اونيست به خاطر همين است ، كه شايسته عبوديت جز ذات پاك او نمى باشد.


    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  15. تشكرها 2


  16. #9
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (آيه 7)ـ
    شـان نـزول : در حـديـثـى از امام باقر(ع) نقل شده كه : چند نفر از يهود به اتفاق ((حى بن اخـطب)) و برادرش خدمت پيامبراسلام (ص) آمدند
    و حروف مقطعه ((الم)) را دستاويز خود قرار داده گـفتند: طبق حساب ابجد الف مساوى يك و لام مساوى 30 و ميم مساوى 40 مى باشد
    و به اين ترتيب خبر داده اى كه ، دوران بقاى امت تو بيش از هفتاد و يك سال نيست !.

    پـيـامـبر(ص) براى جلوگيرى از سؤاستفاده آنها فرمود: شما چرا تنها ((الم)) را محاسبه كرده ايد مـگـر در قرآن ((المص والر)) و ساير حروف مقطعه نيست ،
    اگر اين حروف اشاره به مدت بقا امت مـن باشد چرا همه را محاسبه نمى كنيد؟! (درصورتى كه منظور از اين حروف چيز ديگرى است) سپس آيه مورد بحث نازل شد.

    تفسير:.

    محكم و متشابه در قرآن.
    در آيـات پيشين سخن از نزول قرآن به عنوان يكى از دلايل آشكار نبوت پيامبراسلام (ص) به ميان آمده بود،
    و در اين آيه يكى از ويژگيهاى قرآن و چگونگى بيان مطلب در اين كتاب بزرگ آسمانى آمده است ،
    نخست مى فرمايد: ((او كسى است كه اين كتاب را بر تو نازل كرد كه بخشى از آن آيات مـحـكـم (صريح و روشن)است كه اساس و شالوده اين كتاب است
    (و آيات پيچيده ديگر را تفسير مـى كند) وبخشى از آن متشابه است)) آياتى كه به خاطر بالا بودن سطح مطلب يا جهات ديگر،در آغـاز پـيـچـيده بنظر مى رسد
    (هوالذى انزل عليك الكتاب منه آيات محكمات هن ام الكتاب واخر متشابهات).

    ايـن آيـات متشابه محكى است براى آزمايش افراد كه عالمان راستين وفتنه گران لجوج را از هم جـدا مـى سـازد، لـذا بـه دنـبال آن مى فرمايد:
    ((اما كسانى كه درقلوبشان انحراف است پيروى از متشابهات مى كنند تا فتنه انگيزى كنند و تفسير(نادرستى بر طبق اميال خود) براى آن مى طلبند (تـا مـردم را گـمراه سازند) در حالى كه تفسير آن را جز خدا و راسخان در علم نمى دانند))
    (فاما الـذيـن فـى قـلـوبـهـم زيـغ ‌فـيـتـبـعون ما تشابه منه ابتغا الفتنة وابتغا تاويله وما يعلم تاويله الا اللّه والراسخون فى العلم).

    سپس مى افزايد: آنها هستند كه بر اثر درك صحيح معنى محكمات ومتشابهات ((مى گويند ما به هـمـه آنها ايمان آورده ايم (چرا كه) همه از سوى پروردگارما است))
    (يقولون آمنا به كل من عند ربنا).

    آرى ! ((جز صاحبان فكر و خردمندان ، متذكر نمى شوند))
    (وما يذكر الا اولواالا لباب).


    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  17. تشكرها 2


  18. #10
    عضو كوشا
    منتظر یوسف زهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 244      تشکر : 655
    1,383 در 281 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظر یوسف زهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض







    از آيـه فـوق چـنـين استفاده مى شود كه :
    آيات قرآن بر دو دسته هستند مفهوم قسمتى از آيات آن چـنـان روشـن اسـت كـه جـاى هـيـچ گـونـه انكار و توجيه وسؤاستفاده در آن نيست ، و آنها را ((مـحـكمات)) گويند
    و قسمتى به خاطر بالا بودن سطح مطلب يا گفتگو در باره عوالمى كه از دسـتـرس ما بيرون است مانند عالم غيب ،و جهان رستاخيز و صفات خدا،
    چنان هستند كه معنى نهايى و اسرار و كنه حقيقت آنها نياز به سرمايه خاص علمى دارد كه آنها را
    ((متشابهات)) گويند.

    افـراد مـنحرف معمولا مى كوشند اين آيات را دستاويز قرار داده و تفسيرى برخلاف حق براى آنها درسـت كنند، تا در ميان مردم ، فتنه انگيزى نمايند، و آنها را ازراه حق گمراه سازند،
    اما خداوند و راسخان در علم ، اسرار اين آيات را مى دانند وبراى مردم تشريح مى كنند.
    الـبـتـه آنـها كه از نظر علم و دانش در رديف اولند (همچون پيامبر و ائمه هدى)از همه اسرار آن آگـاهند در حالى كه ديگران هر يك به اندازه دانش خود از آن چيزى مى فهمند،
    و همين حقيقت است كه مردم حتى دانشمندان را به دنبال معلمان الهى براى درك اسرار قرآن مى فرستد.


    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

  19. تشكرها 2


صفحه 1 از 6 12345 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره توحید از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 20:17
  2. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره ناس از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 12:09
  3. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره کوثر از تفسیر نمونهܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 11:49
  4. روش پنهان کردن هویت در اینترنت
    توسط شهیده در انجمن آموزش
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 25-05-1391, 14:38
  5. ஜミ★ミܓܨ مردی که تمام عمرش را صرف قرآن کرد ܓܨミ★ミஜ
    توسط نرگس منتظر در انجمن فعالان قرآني
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 05-10-1390, 20:16

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •