๑۩๑ --عرفان الحق در آیات الهی--๑۩๑ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
๑۩๑ --عرفان الحق در آیات الهی--๑۩๑
صفحه 5 از 5 نخستنخست 12345
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 44 , از مجموع 44
  1. #41
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    حالاتى كه براى سالك در اثر مراقبت و مجاهده دست مى‏دهد و گاه و بيگاه انوارى و آثارى بر او مشهود مى‏گردد همه مقدّمه تحصيل ملكه است زيرا مجرّد ترتّب آثار و تغيّر حال فى الجمله كافى نيست بلكه بايد سالك سعى كند كه با مجاهده بقاياى عالم سافل را كه در ذاتش كامن و مخفى است به كلّى رفع كند، و تا با پاكان عالم سنخيّت پيدا نكند وصول به مراتب ايشان براى او غير ميسور است بلكه در اثر اندك لغزشى در سلوك و جهاد، او را دوباره به عالم سافل تنزّل خواهند داد،

    كريمه شريفه:
    وَ ما مُحَمَّدٌ الا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإنْ ماتَ أوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أعْقابِكُمْ39

    بر اين دقيقه دلالت دارد.

    پس سالك بايد ظاهر و باطن خويش را بالمرّة پاكيزه نمايد و زوايا و بيغوله‏ هاى دل خويش را كاملا پاك كند تا توفيق صحبت با ارواح طيّبه و همنشينى با پاكان ملأ اعلى نصيب او گردد. وَ ذَرُوا ظاهِرَ الْإثْمِ وَ باطِنَهُ40








    ๑۩๑ --عرفان الحق در آیات الهی--๑۩๑


  2. #42
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    ذكر اجمالي عوالم مقدم بر عالم خلوص در قرآن


    بنابراين بايد كاملا عوالم مقدّمه بر عالم خلوص را طىّ كند، و اجمال آن را خداوند تبارك و تعالى در اين آيه مباركه فرموده است:


    الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا في سَبيلِ اللّهِ بِامْوالِهِمْ وَ أنْفُسِهِمْ أعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللّهِ وَ اولَئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ - يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَ جَنّاتٍ لَهُمْ فيها نَعِيمٌ مُقِيمٌ خالِدينَ فِيها ابَدا انَّ اللَهَ عِنْدَهُ أجْرٌ عَظيمٌ 41


    بنابراين عوالم مقدّم بر عالم خلوص چهار است:
    اوّل: اسلام،
    دوّم: ايمان،
    سوّم: هجرت،
    چهارم: جهاد في سبيل الله.

    و چون جهاد اين مسافر جهاد اكبر است لقوله صلّى اللّه عليه و آله:
    رجعنا من الجهاد الأصغر إلى الجهاد الأكبر42،

    پس شرط در اين سفر است كه اسلام و ايمان مجاهد، اسلام و ايمان اكبر باشد. و بعد از آن طالب را سزد كه دامن همّت بر كمر زده با رسول باطن به معاونت رسول ظاهر يا خليفه آن مهاجرت كرده و سپس قدم در ميدان مجاهده نهد تا به فوز قتل في سبيل الله فائز گردد.






    ๑۩๑ --عرفان الحق در آیات الهی--๑۩๑

  3. تشكرها 2


  4. #43
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    ولى بايد سالك بر اين نكته واقف باشد كه از ابتداى سلوك تا اين مرحله از جهاد موانع انسى و شيطانى زياد بود ولى چون به فوز اين قتل نائل گردد و از عوالم اسلام و ايمان اكبر عبور نموده و در مجاهده نيز فائق و كشته شود ابتداى عوالم اسلام اعظم و ايمان اعظم و هجرت عظمى و جهاد اعظم است، و موانع آن كفر اعظم و نفاق اعظم است.


    و در اين وادى ديگر جنود شيطان را قدرت بر غلبه و دسترسى بدانجا نيست بلكه خود شيطان كه رئيس ابالسه است راه را بر سالك خواهد گرفت. بنابراين هرگز سالك نبايد چنين تصوّر كند كه چون از اين عوالم گذشت از مخاطره رسته و گوهر مقصود را جسته است بلكه بايد ملتفت باشد كه پس از عوالم سابقه اگر اين عوالم اعظم را طىّ نكند گرفتار ابليس شده و شيطان او را از وصول به سر منزل مقصود منع خواهد نمود، ولى بايد سالك همّتى عالى داشته و نگذارد كه ابليس او را به كفر اعظم يا به نفاق اعظم گرفتار كند.


    بلكه پس از اسلام اعظم و ايمان اعظم هجرت عظمى نموده و با مجاهده اعظم از قيامت عظماى انفسيّه عبور و در وادى مخلصين وارد گردد. رزقنا اللّه ان شاء الله تعالى.







    ๑۩๑ --عرفان الحق در آیات الهی--๑۩๑

  5. تشكرها 2


  6. #44
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    پی نوشت ها:

    -------------------------
    1 -آيه 53 و 54، از سوره 41: فصّلت:
    بزودى نشانه‏هاى خود را در آفاق)آسمان‏ها و زمين و طبيعت(و در وجود خودشان به آنان نشان دهيم تا بر ايشان روشن شود كه او حق است و بس، آيا همين كافى نيست كه پروردگارت بر هر چيز شاهد و حاضر است. هان كه ايشان نسبت به ديدار پروردگارشان در شك‏اند، آگاه باشيد كه او به هر چيز احاطه دارد
    2 -بدانيد و آگاه باشيد كه پروردگارتان را در ايّام روزگار شما نسيمهائى است، هان بكوشيد كه خود را در معرض آنها قرار دهيد و از آنها روى نگردانيد
    3 -آيه 169، از سوره 3: آل عمران: و البته مپندار آنان را كه در راه خدا كشته شده‏اند، مرده‏اند، بلكه زنده‏اند و نزد پروردگارشان به آنان روزى داده مى‏شود
    4 -آيه 88، از سوره 28: قصص: همه چيز نابود است مگر وجه خدا
    5 -آيه 96، از سوره 16: نحل: آنچه در نزد شماست پايان مى‏پذيرد، و آنچه نزد خدا است باقى است
    6 -آيه 26 و 27، از سوره 55: الرحمن: هر كس بر روى آن)زمين(است فنا پذيرد و باقى مى‏ماند وجه پروردگارت، كه آن وجه داراى صفت جلال و جمال است
    7 -169:3
    8 -ما اسامى و نشانه‏هاى خدا هستيم
    9 -زيرا سالك صبح مى‏كند و جز خداى متعال قادر و عالم و زنده‏اى نمى‏بيند
    10 -خدا بود و چيزى با او نبود
    11 -شرح احوال»بابا فرج مجذوب«در كتاب»تاريخ حشرى«كه در احوال بزرگان و عرفاء متوفاى تبريز نگاشته شده موجود است و گفتار بابافرج را در آن كتاب به شعر درآورده است از آن جمله همين گفتار اوست كه به شعر درآورده است:
    كه فرج تا كه ديده بگشادست چشم او بر جهان نيفتاده است
    و نظير اين گفتار از حافظ وارد است آنجا كه گويد:
    منم كه شهره شهرم به عشق ورزيدن منم كه ديده نيالوده‏ام به بد ديدن»
    وابن فارض«فرموده است:
    و حياة أشواقى إليك و تربة الصّبر الجميل ما استحسنت عينى سواك و لا صبوت إلى خليل
    و از او نقل شده است كه فرموده: من اين بيت را در عالم خواب سروده ‏ام.
    12 -مرا با خداوند حالاتى است كه هيچ فرشته مقرّبى ياراى تحمّل آن را ندارد
    13 -آيه 110، از سوره 18: كهف: من مثل شما بشرى هستم
    14 -آيه 21، از سوره 33: احزاب و براى شما در وجود رسول خدا صلّى الله عليه و آله الگوى نيكوئى است، براى آن كس كه اميد به)ديدار(خدا و روز قيامت دارد و فراوان ياد خدا كند.
    15 -آيه 47، از سوره 22: حجّ: و حقّا يك روز نزد پروردگار تو مانند هزار سال از سالهائى است كه شما مى‏شماريد.
    16 -ما گروه انبياء مأموريم با مردم به اندازه خردهاشان سخن گوئيم‏
    17 -آنچه نه چشمى ديده است و نه گوشى شنيده است و نه بر قلب بشرى خطور كرده است‏
    18 -آيه 5، از سوره 98: بيّنة: و مأمور نشده‏اند جز اينكه خداوند را به گونه‏اى بپرستند كه دين را براى وى خالص كرده باشند.
    19 -آيه 40، از سوره 37: صافّات: جز بندگان پاك شده و خالص شده خدا.
    20 - هر كس چهل روز (خود و عمل خود را) براى خدا خالص كند، چشمه‏هاى حكمت از قلبش به سوى زبانش جريان يافته و ظاهر شود.
    21 -آيه 97، از سوره 16: نحل: هر كس عمل صالحى را كند.
    22 -آيه 70، از سوره 25: فرقان: هر كس عمل كند عمل صالحى ر.
    23 -آيه 29، از سوره 13: رعد: آنان كه ايمان آورده و اعمال صالحه بجاى آورده‏اند.
    24 -آيه 75، از سوره 21: انبياء: او از صالحان بود.
    25 -آيه 4، از سوره 66: تحريم: و صالح از مؤمنان‏.
    26 -آيه 10، از سوره 35: فاطر: كلمه طيّبه به سوى او بالا مى‏رود، و عمل شايسته آن را بالا مى‏برد.
    27 -آيه 83، از سوره 38: ص: پس به عزّتت سوگند مى‏خورم كه البتّه همه را گمراه مى‏كنم جز بندگان پاك شده و خالص شده تور.
    28 -آيه 68، از سوره 39: زمر: و در صور دميده شود، پس هر كه در آسمان‏ها و زمين است بميرد و هلاك شود مگر آن كس كه خدا بخواهد.
    29 -آيه 127، 128، از سوره 37: صافّات: پس بدرستى كه آنها البتّه احضار شدگانند مگر بندگان مخلص خد.
    30 -ترجمه در ص 28 گذشت.
    31 - 3: 169
    32 -آيه 39 و 40، از سوره 37: صافّات: و جزاء داده نمى‏شويد جز همان را كه كرده‏ايد، مگر بندگان برگزيده خد.
    33 -آيه 35، از سوره 50: ق: و از براى آنها در بهشت هر چه بخواهند هست، و علاوه بر مقدار خواست آنها، در نزد ما زيادتى‏هائى هست كه به آنها مى‏دهيم‏.
    34 -آيه 160، از سوره 37: صافّات: خداوند منزّه است از هر چه وصف كنند، مگر (وصف) بندگان پاك شده و خالص شده م.
    35 -آيه 23، از سوره 57: حديد: تا بر آنچه از دست داده‏ايد غمگين مباشيد، و به آنچه به شما داده است خوشحال نگرديد.
    36 -آيه 23، از سوره 45: جاثيه: آيا ديدى آن كسى را كه هواى نفس خود را معبود خويش ساخته است‏؟
    37 -و بزودى به خواست خداى متعال در اين زمينه گفتگو خواهد شد.
    38 -آيه 2، از سوره 48 فتح: تا خداوند گناهان گذشته و آينده تو را بيامرزد.
    39 -آيه 144، از سوره 3: آل عمران: محمّد صلّى اللّه عليه و آله جز يك پيامبر نيست كه پيش از او نيز پيامبرانى بوده‏اند، پس آيا اگر بميرد يا كشته شود شما به گذشته خودتان با پاشنه پاى خود واژگون مى‏شويد؟.
    40 -آيه 120، از سوره 6: انعام: واگذاريد و رها سازيد چه ظاهر گناه را و چه باطن آن ر.
    41 -آيه 20 تا 22، از سوره 9: توبه: آنانكه ايمان آورده‏اند و هجرت كرده‏اند و در راه خدا با اموال و جانهاى خود مجاهده كرده‏اند نزد خداوند مقام بزرگترى دارند، و اينان البتّه رستگارانند. پروردگارشان به رحمت و خشنوديى از سوى خود و به بهشتهائى كه نعمتى پايدار براى آنان در آنست و در آن جاودان خواهند بود بشارتشان مى‏دهد، بدرستى كه پاداش بزرگ نزد خداست‏.
    42 -ما از جهاد كوچكتر بازگشته به سوى جهاد بزرگتر در حركتيم‏







    ๑۩๑ --عرفان الحق در آیات الهی--๑۩๑

  7. تشكرها 2


صفحه 5 از 5 نخستنخست 12345

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

divine wisdom, irfan haq e, knowledg, قطع علاقه از ذات خود, كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ, كُلُّ شَىْ‏ءٍ هالِكٌ الا وَجْهه, لو لا أنّ الشّياطين يحومون حول قلوب بنى آدم, لزوم متابعت كامل از جميع احكام شرعيه در تمام مراحل سلوك, لزوم عنايت خاصّه الهي در غلبه كامل در جنگ انفسي, مقام توجه به عالم كثرت در عين شهود عوالم ربوبي, مقصود عرفاء از "مِي", مقصد سالك ملازمت به وجه الله است, موجودات خياليّه نفسانيّه, ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللّهِ باقٍ., مجاهده, مراقبه و مراتب و آثار آن, مشاهده سالك نفس خود را, مشاهده سالك اسماء و صفات ذات حق را, معرفت, معرفت الهی, چه مبارك سحرى بود و چه فرخنده شبى, وارستگي از عوالم كثرت از لوازم ابتدايي سلوك است, ورود سالك به عالم روح, گرفتاري بشر درظلمت ماديّت, versicular mystical koran, آثار و لوازم لا ينفكّ مادّه, ایات عرفانی قران, استغراق در ذات ربوبي و بقاء‌به معبود, تاثير تلاوت قرآن در مشاهده اسماء‌و صفات ذات باري تعالي, حاج ميرزا على آقاى قاضى, خصوصيات وآثار خلوص ذاتي, ذكر اجمالي عوالم مقدم بر عالم خلوص در قرآن, رياضت نفسانى, سير و سلوك, سيرو سلوك در اصطلاح عرفاء, سَنُرِيهِمْ آياتِنَا فِى الْآفَاقِ وَ فِى أنْفُسِهِمْ, صعوبت عبور از عالم برزخ و كثرات انفسيّه, علاقه به مال و ثروت, علت عدم وصول همگان به كمالات انساني, عالم كثرت, عالم خلوص و اخلاص و اقسام آن, عرفان پروردگار, عرفان الحق, عرفان الحق در ایات

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •