«حدیث شریف معرفت چه می گوید؟» سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
«حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»
صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 35
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    هوش
    يکی ديگر از مزاياي اختصاصی ، هوش سرشاری است که آفريدگار جهان به انسان عطا کرده است. آدمی در پرتو فطانت طبيعي و هوش فطری ، توانسته است به پاره ای از اسرار جهان آگاه شود و به زواياي تاريک طبيعت راه يابد، و از آنها به نفع زندگی خود بهره برداری کند .
    بشر بر اثر هوش خدادادی ، تا اندازه ای به علل و معاليل جهان خلقت واقف شده و به اعماق زمين و درياها دست يافته ، گنجينه های سطحی و معادن عمقی آنها را شناسايي کرده و به خواص و آثارشان پی برده ، و به گونه های مختلف از آنها استفاده نموده ، و به زندگی خويش بهبود بخشيده است .



    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  2. تشكرها 11

    قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (28-10-1391), مریم منتظر (05-12-1391), نرگس منتظر (04-12-1391), یاس بهشتی (27-10-1391), آستان جانان (26-10-1391), حیران (14-10-1391), دوست (15-10-1391), سالک (14-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (15-10-1391), عبدالله91 (20-01-1392)

  3. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    وجدان اخلاقى


    از جمله عنایات اختصاصى خداوند به انسان وجدان اخلاقى است، درپرتو وجدان اخلاقى، انسان بدون مربى و معلم فضایل و رذایل رامى‏فهمد و حسن و قبح آن‏ها را درک مى‏کند. قرآن شریف در این باره‏فرموده است:

    (و نفس و ما سویها فالهمها فجورها و تقویها) (10)

    قسم به جان بشر و قسم به خداوندى که آن را موزون و معتدل‏آفریده و خوبى‏ها و بدى‏هایش را از راه فیض تکوینى به وى الهام‏نموده است.

    تمام انسان‏ها بدون نیاز به مدرسه و آموزش مى‏دانند که راستگویى‏خوب است و دروغگویى بد، وفاى به عهد خوب است و عهدشکنى بد،اداى امانت‏خوب است و خیانت در امانت‏بد، انصاف خوب است و عمل‏خلاف انصاف بد.

    منشا شناخت این فضایل و رذایل اخلاقى، هدایت تکوینى آفریدگارحکیم است که به وسیله الهام فطرى، در ضمیر بشر نهاده و باسرشت همه انسان‏ها آمیخته است تا با پیروى از آن به تکامل‏برسند.

    «عن ابى عبدالله(ع) قال: فالهمها فجورها و تقواها، قال: بین‏لها ما تاتى و ما تترک‏». (11)
    امام صادق(ع) در تفسیر آیه (فالهمها فجورها و تقواها) فرموده‏است:

    خداوند بر بشر تبیین نموده آن را که خوب است‏باید انجام‏دهد و آن را که بد است‏باید ترک گوید.
    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  4. تشكرها 10

    قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (28-10-1391), مریم منتظر (05-12-1391), نرگس منتظر (04-12-1391), یاس بهشتی (27-10-1391), آستان جانان (26-10-1391), حیران (26-10-1391), رهرو سراج دل (26-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (26-10-1391), عبدالله91 (20-01-1392)

  5. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    رسول اکرم(ص) در حدیثی که از آن حضرت نقل شده است ودیعه فطری و وجدان اخلاقی را با تعبیر دیگری بیان فرموده است.
    مردی به نام وابصه بن سعید اسدی که از مخالفین اسلام و مسلمین بود، حضور پیشوای اسلام به منظور پرسشی شرفیاب شد. فقال لا ادع من البرو الاثم شیئا الا سئلته عنه فلما اتاه قال له بعض اصحابه الیک یا وابصه عن رسول الله فقال(ص) دعه ادن یاوابصه، فدنوت، فقال اسئل عما جئت له او اخبرک قال اخبرنی، قال جئت تسئل عن البرو الاثم، قال نعم، فضرب بیده علی صدره ثم قال یا وابصه البر ما اطمئنت به الصدر والاثم ما تردد فی الصدر وحال فی القلب و ان افتاک الناس. (12) گفت هیچ چیز از خوب و بد را ترک نمی گویم مگر آن که از آن حضرت سؤال کنم. وقتی حضور رسول خدا رسید و چون در باطن با آن حضرت دشمن بود بعضی از اصحاب به وی گفتند:

    ای وابصه نزدیک نرو و ازپیامبر فاصله بگیر.


    حضرت به آن صحابی فرمود: او را واگذارید وبه وابصه گفت: نزدیک بیا. می گوید نزدیک آمدم. آنگاه فرمود:

    آیا تو سؤال می کنی از آنچه برای آن آمده ای یا من به تو خبربدهم؟ وابصه گفت: شما بگویید که برای چه آمده ام؟ فرمود: آمده ای سؤال کنی از نیکی و گناه. گفت: بلی، به همین منظورآمدم. حضرت با دست خود به سینه وی زد و فرمود:


    ای وابصه نیکی آن است که دل در انجام آن مطمئن است و گناه چیزی است که دل درانجام آن بی قرار و مردد است، اگر چه مردم به تو گفته باشند آن عملی است خوب و روا.

    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  6. تشكرها 8

    قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (21-01-1392), مریم منتظر (05-12-1391), نرگس منتظر (04-12-1391), یاس بهشتی (04-12-1391), حیران (05-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-03-1392), عبدالله91 (20-01-1392)

  7. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    وجدان اخلاقی پاسدار نیکی ها


    خداوند برای حسن اجرای اوامر و نواهی، وجدان اخلاقی را ضامن اجرا قرار داده، وجدان مانع مهمی در تعدیات است و افراد متخلف را با سرزنش های درونی و شکنجه های طاقت فرسا کیفر می دهد.

    قرآن در این باره فرموده است:

    (لا اقسم بیوم القیامه ولا اقسم بالنفس اللوامه). (13) قسم به روز قیامت که روز مجازات گناهکاران است و قسم به نفس لوامه که آدمی را در باره گناهان ملامت می کند و با شکنجه دردناک، رنج و عذاب می دهد.

    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  8. تشكرها 8

    قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (21-01-1392), مریم منتظر (05-12-1391), نرگس منتظر (04-12-1391), یاس بهشتی (04-12-1391), حیران (05-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-03-1392), عبدالله91 (20-01-1392)

  9. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    تمایلات عالی انسانی


    از جمله مزایایی که آفریدگار حکیم به بشر عطا کرده تمایلات عالی انسانی از قبیل: دیگر دوستی، حمایت از مظلوم، ایثار و ازخودگذشتگی، تعاون و کمک به دیگران، همدردی با دردمندان، ودیگر صفات ارزنده است.

    هر یک از تمایلات به منزله شاخه باروری در بشر و انسانیت است واگر به خوبی مورد حمایت قرار گیرد و به درستی پرورش یابد،می تواند در شان رفیع انسانی اثر مفیدی بگذارد و دری را ازکمال و سعادت به روی آدمی بگشاید.

    عن النبی(ص): قال: لیس بمؤمن من بات ریان و جاره جائع ظمئان. (14)
    رسول خدا فرموده: مؤمن نیست آن کس که شب غذای کافی خورده وسیراب باشد در حالی که همسایه اش گرسنه و تشنه است.

    تمایلات عالی انسانی مظاهر مختلفی دارد و به کار بستن آن هامورد توصیه و تاکید اسلام. هر کس از راه خدمت به مردم این تمایلات را بیشتر اقناع کند در انسانیت به مقام رفیع تری نایل آمده است.

    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  10. تشكرها 8

    قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (21-01-1392), مریم منتظر (05-12-1391), نرگس منتظر (04-12-1391), یاس بهشتی (04-12-1391), حیران (05-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-03-1392), عبدالله91 (20-01-1392)

  11. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    قدرت تکلم


    یکی دیگر از مزایای اختصاصی انسان، قدرت تکلم است. خداوندآدمی را به گونه ای آفریده که می تواند تکلم کند و بهوسیله نطق، آنچه را که در ضمیر دارد برای دیگران بیان کند.

    قرآن شریف در این باره فرموده است:


    (خلق الانسان علمه البیان). (15)


    خداوند انسان را آفرید و به وی تعلیم بیان نموده است.
    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  12. تشكرها 8

    قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (21-01-1392), مریم منتظر (05-12-1391), نرگس منتظر (04-12-1391), یاس بهشتی (04-12-1391), حیران (05-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-03-1392), عبدالله91 (20-01-1392)

  13. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    بیان



    کلمه ای است که زبان و قلم را شامل می شود. این دو عامل وسیله بسیار مؤثری برای انتقال علوم از نسل های گذشته به نسل های بعدی است.


    حیوانات نیز صداهایی از گلو و حنجره بیرون می دهند و به وسیله آن مقاصدی را که دارند به افراد نوع خود یا فرزندان خویش می فهمانند ولی بین سخن گفتن انسان و اصوات حیوانات تفاوت هایی است از آن جمله:


    صوت حیوان ناشی از وراثت طبیعی و در چهار چوبه غرایز محدوداست و از آن حد فراتر نمی رود و اما سخن گفتن انسان، ناشی ازفکر و اندیشه است از این رو در باره هر چیز، خلق کلام می کند وآنچه در ذهن دارد را با ادای کلمات یا جملات برای دیگران بیان می کند.


    علی(ع) در این باره می فرماید:
    «ما الانسان لولا اللسان الا صوره ممثله او بهیمه مهمله ». (16)
    اگر انسان، گویا آفریده نشده بود و قدرت تکلم نداشت او چیزی جز تصویر ممثل یا حیوانی متروک و مهمل نبود.

    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  14. تشكرها 8

    قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (21-01-1392), مریم منتظر (05-12-1391), نرگس منتظر (04-12-1391), یاس بهشتی (04-12-1391), حیران (05-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-03-1392), عبدالله91 (20-01-1392)

  15. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    آزادی عمل


    يكى ديگر از مزاياى اختصاصى انسان، آزادى عمل است. خط مشى‏حيوان در شوون مختلف زندگى به وسيله غرايز ترسيم شده و طبق آن‏عمل مى‏كند. گرچه ممكن است، تصور شود حيوان نيز مانند انسان‏آزادى عمل دارد و غرايز را با اراده و اختيار خود به كارمى‏بندد اما در واقع چنين نيست. حيوان در محدوده غرايز خودمحبوس و محصور است و جز آن نمى‏تواند عملى را انجام دهد.

    اما انسان، در بعد انسانى خود در شوون معنوى و مادى، آزادى‏عمل دارد; از جهت ايمان مى‏تواند الهى باشد يا مادى، موحد باشديا مشرك، از جهت اخلاق مى‏تواند امين باشد يا خائن، راست‏بگويديا دروغ، وفادار به عهد يا عهدشكن باشد.
    از نظر مادى، نيز در ساختن مسكن و وسيله نقليه، تهيه لباس وغذا، و ديگر امور مربوط به زندگى آزادى عمل دارد.
    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»


  16. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    آزادى عمل و انتخاب در انسان ريشه فطرى دارد و پايه‏گذارى آن‏از زمانى است كه نطفه‏اش در رحم مستقر مى‏شود. قرآن شريف در اين‏باره فرموده است:

    (انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج نبتليه فجعلناه سميعابصيرا). [17]
    ما انسان را از نطفه مخلوط و ماده آفريده‏ايم به گونه‏اى كه‏شايسته آزمايش است و ما امتحانش مى‏كنيم از اين رو گوش دلش راشنوا و چشم دلش را بينا قرار داديم.

    انسان و تمام حيوانات از نطفه مخلوط آفريده شده‏اند اما چيزى‏كه همانند «فصل مميز»، انسان را از حيوانات جدا مى‏كندقابليت آزمايش و امتحان است.

    مى‏دانيم امتحان زمانى به موقع‏است كه شخص آزادى عمل و انتخاب داشته باشد و اگر موجودى دركارخود مجبور است، كلمه امتحان در باره‏اش به كار برده نمى‏شود وآزمودنش لغو و بيهوده است.

    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»


  17. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    خداوند در قرآن شريف آزادى عمل انسان را در زمينه هدايت‏تشريعى با عبارت‏هاى مختلفى بيان فرموده است:


    (و قل الحق من ربكم فمن شاء فليومن و من شاء فليكفر). [18]
    پيامبر، به مردم بگو دين حق همان است كه از طرف پروردگارتان‏آمده است هر كه مى‏خواهد ايمان بياورد و هر كه مى‏خواهد به آن‏كافر شود.

    ن هو الا ذكر للعالمين لمن شاء منكم ان‏يستقيم). [19]

    قرآن شريف جز ذكر و آگاهى براى عالميان نيست اما كسانى از آن‏بهره‏مند مى‏شوند كه بخواهند حركاتشان مستقيم باشد و در صراط حق‏قدم بردارند.

    (انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا). [20]

    ما راه هدايت را به انسان ارايه نموديم او است كه مى‏تواندهدايت ما را شاكر باشد و مى‏تواند نعمت هدايت را كفران نمايد.

    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»


صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •