«حدیث شریف معرفت چه می گوید؟» سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
«حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»
صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 35
  1. #21
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    کمال خواهی نامحدود


    از جمله عطایای اختصاصی آفریدگار به انسان ها کمال خواهی نامحدود است و استعداد و قابلیت آدمی در پیمودن مدارج کمال،محدودیتی ندارد. از این رو تمنای وی نیز نامحدود است و هر قدردر راه کمال پیشتر رود عطش تعالی و تکامل در وی بیشتر می شود.

    این امتیاز بزرگ از این جهت به انسان اعطا شده است که ازآزادی خود بیشترین استفاده صحیح و مشروع را بنماید، در ایام عمر، هر قدر می تواند برای کسب کمال بکوشد، و موجبات تعالی معنوی خود را فراهم آورد.

    بدبختانه بعضی از افراد این خصیصه انسانی را در مجاری نادرست به کار می برند. و به جای این که از آن در راه تعالی انسان وکمال واقعی استفاده کنند آن را در مجرای حرص به کار می برند وتمنای نامحدود خویش را با دنیاپرستی و مال اندوزی اقناع می کنند.

    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  2. تشكرها 6


  3. #22
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    امام صادق(ع) در عبارتی کوتاه، کمال واقعی و کمال موهوم انسان ها را در کنار یکدیگر آورده و فرموده است:


    «منهومان لا یشبعان منهوم علم و منهوم مال ». (21)

    دو حریص گرسنه اند که هرگز سیر نمی شوند، یکی گرسنه علم است وآن دیگر گرسنه مال.
    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  4. تشكرها 7

    saba m (30-03-1392), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (21-05-1392), مدير اجرايي (01-02-1392), نرگس منتظر (01-02-1392), ال یاسین (29-03-1392), حیران (21-05-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-03-1392)

  5. #23
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بهره‏ورى از ديگر موجودات



    يكى ديگر از مزاياى بشر، اين است كه خداوند، تمام موجودات‏ارضى از معدن و نبات و حيوان را براى او آفريده و همه آن‏ها رامقهور وى ساخته است. قرآن شريف در اين باره مى‏فرمايد:

    (الذى خلق لكم ما فى الارض جميعا). [22]

    خداوندى كه تمام موجودات ارضى را براى شما آفريده است.

    انسان عاقل پس از آن كه از مزاياى آفرينش خود و به تفاوت‏هايى‏كه بين خلقت او و حيوانات است آگاه شد، و اهميت و ارزش هر يك‏از آن‏ها را شناخت. جا دارد از خود سؤال كند چرا خداوند حكيم‏اين مزايا را به او اختصاص داده و حيوانات را از آن‏ها بى‏نصيب‏كرده است؟

    بايد دانست كه او حكيم است و كار لغو نمى‏كند پس حتما در اين‏كار اراده و قصدى داشته است، از اين رو بايد از هر راهى كه‏ممكن است‏به اراده او پى برد و از خواسته‏اش آگاه گشت، و طبق‏دستور او عمل كرد. اين سومين عملى است كه در حديث امام‏كاظم(ع) آمده است.
    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  6. تشكرها 6

    saba m (30-03-1392), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (21-05-1392), مدير اجرايي (10-07-1392), یارمهدی (30-03-1392), حیران (21-05-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-03-1392)

  7. #24
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ان تعرف ما اراد منك

    سومين علم آن است كه بدانى پروردگار حكيم از آفرينش تو چه‏اراده‏اى داشته است. بشر تنها از راه وحى مى‏تواند به اراده‏حضرت بارى تعالى پى برد و از خواسته او آگاه شود.

    كسانى كه‏خود به مقام شامخ رسالت نايل آمده‏اند و از طرف حضرت بارى‏تعالى به هدايت مردم مبعوث شده‏اند، مى‏توانند از اراده الهى‏آگاه گردند، زيرا خداوند خواسته خود را از راه وحى به آنان‏اعلام مى‏فرمايد و كسانى كه پيامبر نيستند و به آنان وحى‏نمى‏شود، بايد تحقيق و جست‏جو كنند تا فرستاده خدا را در عصرخود بشناسند و از راه شواهد متقن و آيات محكم به رسالتش مطمئن‏شوند و به وى ايمان بياورند، و از اوامر و نواهى او كه‏دستورهاى الهى است، پيروى كنند و از اين راه اراده آفريدگاررا بشناسند و طبق خواسته‏هايش عمل نمايند.

    منصور بن حازم، ازاصحاب امام صادق(ع) است، او در مقام مناظره با مخالفين ازهمين منطق استفاده و با آنان بحث كرد، او گفته خود را براى‏امام صادق(ع) اين‏چنين شرح مى‏دهد:

    «قلت: ان من عرف ان له ربا فقد ينبغى له ان يعرف ان لذلك‏الرب رضا و سخطا و انه لا يعرف رضاه و سخطه الا بوحى او رسول‏فمن لم ياته الوحى فقد ينبغى له ان يطلب الرسل فاذا لقيهم‏عرف انهم الحجه و ان لهم الطاعه المفترضه‏». [23]



    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  8. تشكرها 6

    saba m (30-03-1392), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (21-05-1392), مدير اجرايي (10-07-1392), یارمهدی (30-03-1392), حیران (21-05-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-03-1392)

  9. #25
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    گفتم: كسى كه دانست او را خالق و مالكى است‏سزاوار است كه‏بداند براى آن مالك خشنودى و خشمى است و اين كه خشنودى و خشمش‏شناخته نمى‏شود جز از راه وحى يا به وسيله فرستاده او، كسى كه‏بر وى وحى نازل نمى‏شود شايسته است از پى رسولان الهى برود.


    موقعى كه آنان را ملاقات مى‏كند، از راه شواهد و دلايل متوجه‏مى‏شود اينان حجت الهى هستند و اطاعتشان بر مردم واجب است.


    آن كس كه فرستاده خدا را شناخت و به وى ايمان آورد، بايد بدون‏قيد و شرط مطيع اوامر و نواهى او باشد و تعاليمش را بدون چون‏و چرا به كار بندد زيرا اطاعت از رسول خدا اطاعت از خداونداست و دستورهايش چيزى جز اراده و خواسته حضرت بارى تعالى‏نيست.


    (من يطع الرسول فقد اطاع الله). [24]
    كسى كه رسول خدا را اطاعت كند بى گمان خدا را اطاعت نموده‏است.
    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  10. تشكرها 6

    saba m (30-03-1392), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (21-05-1392), مدير اجرايي (10-07-1392), یارمهدی (30-03-1392), حیران (21-05-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-03-1392)

  11. #26
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    ناتوانی عقل در درک علت همه احکام


    بعضی از افراد، اصرار دارند گفته های پیامبر را که احکام الهی است با عقل نارسای خود بسنجند و به سر هر حکمی واقف شوند واگر به آن پی نبردند از اطاعت شانه خالی کنند به این گروه باید گفت: دین به معنای اطاعت از باری تعالی است.

    شمامی خواهید از عقل کوتاه خود پیروی کنید و نام آن را دین خدابگذارید؟ اگر چنین بود در هیچ عصری فرستادن پیامبر ضرورت نمی داشت.

    امام رضا(ع) در این باره می فرماید:


    «انما امتحن الله عزوجل الناس بطاعته لما عقلوه و مالم یعقلوه ایجابا للحجه و قطعا للشبهه ». (25)
    حضرت رضا(ع) فرموده:
    خداوند، مردم را به طاعت و فرمانبری خودآزمایش می کند، خواه ماده آزمایش برای آنان قابل تعقل باشد یانباشد و هدف آزمایش، این است که حجت خدا بر مردم الزام آورباشد و جای شبهه در اطاعت و عدم طاعت باقی نماند.

    شناخت اراده الهی ایجاب می کند که بشر از پی انبیا برود و از راه وحی که بر آنان نازل می شود اراده خداوند را بشناسد، به رضا و غضبش واقف شود و وظایف دینی و تکالیف شرعی خود را بشناسد و بداندکه مهمل و خودسر آفریده نشده است.



    (ایحسب الانسان ان یترک سدی). (26)

    آیا انسان، گمان می کند که او مهمل و غیرمکلف رها شده است؟
    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»


  12. #27
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    قرآن شریف، کتاب وحی الهی است که بر پیامبر اسلام نازل شده است و خداوند اراده خود را در تکالیف مردم، در آیات متعددی بیان کرده است. اما در این کتاب آیات مجملی وجود دارد که مردم اراده الهی را از آن ها نمی فهمند، خداوند تبیین و توضیح آن آیات را به عهده نبی اکرم(ص) گذارده و فرموده است:


    (و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم). (27)
    ما قرآن کریم را بر تو نازل نمودیم تا برای مردم بیان کنی وتوضیح دهی آنچه را که خداوند به منظور تبیین اراده خود برآنان فرو فرستاده است.

    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»


  13. #28
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    تبیین کنندگان آیات الهی

    در حیات پیشوای اسلام، مبین کتاب وحی، ایشان بود. آن حضرت(ص)برای آن که بعد از مرگش حجت بر مردم تمام باشد و مسلمانان درشناخت اراده الهی دچار حیرت نشوند - به موجب روایات بسیاری که تمام علمای عامه و خاصه به طرق مختلف از پیشوای اسلام نقل کرده اند - تبیین کتاب وحی را بر عهده اهل بیت خود که عالم به دقایق در رموز قرآن اند واگذار کرد و کتاب و عترت را به صورت دو امانت بزرگ به آنان سپرد.


    عن النبی(ص) قال انی مخلف فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی 8اهل بیتی لن تضلوا ما تمسکتم بهما و انهما لن یفترقا حتی یرداعلی الحوض. (28)


    رسول اکرم(ص) فرمود:

    من دو امانت سنگین را بین شما به جای می گذارم: یکی کتاب خداست و آن دیگر عترتم. - یعنی اهل بیتم مادامی که به این دو متمسک هستید از گمراهی در امانید و این دو از هم جدا نمی شوند تا در کنار حوض، بر من وارد شوند.
    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  14. تشكرها 2


  15. #29
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    ابن اثیر که از علمای بزرگ عامه است متن حدیث را از رسول اکرم(ص) نقل کرده و در معنی کلمه ثقلین، چنین گفته است:

    «سماهما ثقلین لان الاخذ بهما والعمل بهما ثقیل ». (29)

    پیشوای اسلام در باره قرآن و عترت، کلمه ثقلین را به کار برده،از این جهت که اخذ آن دو و عمل به آن دو بسی ثقیل و سنگین است.

    و امیرالمؤمنین(ع) فرموده است:«یا کمیل! نحن الثقل الاصغر والقرآن الثقل الاکبر». (30)

    علی(ع) به کمیل بن زیاد فرموده است:

    ای کمیل! ما ثقل اصغریم وقرآن شریف ثقل اکبر.

    کسی که می خواهد بعد از رسول گرامی(ص) ، اراده خدا را از راه وحی بشناسد و طبق آن عمل نماید باید حتما از دو امانت بزرگ پیشوای اسلام استفاده کند و اراده الهی را از طریق کتاب و عترت بشناسد وگرنه از صراط مستقیم منحرف و دچار گمراهی و ضلالت می شود و این چهارمین علمی است که امام کاظم(ع) خاطرنشان فرموده است.
    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  16. تشكرها 2


  17. #30
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    ان تعرف ما یخرجک من دینک

    چهارمین علمی که فراگرفتنش لازم و ضروری است آن است که بدانی چه چیز تو را از دینت خارج می کند و به راه ضلالت و گمراهی سوق می دهد.

    قبلا آوردیم که منصوربن حارثه از اصحاب امام صادق(ع) در مناظره با مخالفین گفت که برای شناخت رضا و سخط خداوند باید از وحی استفاده کرد، بنابراین حجت خداوند بین مردم، حضرت رسول اکرم است. گفتند: بلی، سپس ادامه داد و گفت:

    «قلت فحین مضی رسول الله(ص) من کان الحجه علی خلقه؟ فقالوا:
    القرآن فنظرت فی القرآن فاذا هو یخاصم به المرجی والقدری والزندیق الذی لا یومن به حتی یغلب الرجال بخصومته فعرفت ان القرآن لا یکون حجه الا بقیم فما قال فیه من شی کان حقا، فقلت لهم:من قیم القرآن فقالوا ابن مسعود قد کان یعلم و عمر یعلم وحذیفه یعلم، قلت کله »؟قالوا: لا فلم اجد احدا یقال: انه یعرف ذلک کله الا علیا(ع) واذا کان الشی بین القوم فقال هذا: لا ادری و قال هذا: لا ادری وقال هذا: لا ادری و قال هذا: انا ادری فاشهد ان علیا(ع) کان قیم القرآن و کانت طاعته مفترضه و کان الحجه علی الناس بعدرسول الله(ص)و ان ما قال فی القرآن فهو حق فقال(ع): رحمک الله. (31)

    گفتم: موقعی که رسول گرامی(ص) از دنیا رفت، حجت خداوند بر خلق کیست؟ گفتند: قرآن.

    ....
    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  18. تشكرها 2


صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •