«حدیث شریف معرفت چه می گوید؟» سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
«حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»
صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 35
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»







    « تبیین و تشریح حدیث شریف معرفت »

    « بر گرفته از تأليفات علامه محمد تقی فلسفی »


    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  2. تشكرها 11

    saba m (15-10-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (08-10-1391), قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (08-10-1391), آستان جانان (10-10-1391), حیران (08-10-1391), رهرو سراج دل (08-10-1391), سالک (07-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-10-1391), صافات (08-10-1391), عبدالله91 (20-01-1392)

  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    قال ابن حمدون فی تذکرته:
    «قال موسی بن جعفر(ع):

    وجدت علم الناس فی اربع. اولها: ان تعرف ربک، والثانیه: ان تعرف ما صنع بک، والثالثه: ان تعرف مااراد منک، والرابعه: ان تعرف ما یخرجک من دینک ». (1)
    امام کاظم(ع) فرموده است علم مردم را در چهار چیز یافته ام.
    اول: آن که خدایت را بشناسی دوم: آن که بدانی در تو چه صنایعی را به کار برده سوم: آن که بدانی در آفرینش تو چه اراده ای داشته چهارم: آن که بدانی چه چیز تو را از دینت بیرون می برد .


    این حدیث در کشف الغمه و روضه بحار و اعیان الشیعه به همین مضمون از امام کاظم(ع) آمده و در کتاب مسندالامام الکاظم(ع) (ج 1، ص 248) نیز نقل شده است و در بعضی از کتب این روایت بامختصر تفاوتی در عبارت، از امام صادق(ع) نیز آمده است.



    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  5. تشكرها 11

    saba m (15-10-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (08-10-1391), قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (08-10-1391), آستان جانان (10-10-1391), حیران (08-10-1391), رهرو سراج دل (08-10-1391), سالک (07-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-10-1391), صافات (08-10-1391), عبدالله91 (20-01-1392)

  6. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    اَن تُعرِفُ ربک
    می توان چهار علمی را که امام کاظم فرموده به این عبارت بیان کرد:

    اول خداشناسی،
    دوم خودشناسی،
    سوم وظیفه شناسی،
    چهارم انحراف شناسی.

    امام(ع) در این حدیث می خواهد بفرماید علمی که تمام مردم جهان در همه ادوار به آن نیاز دارند و باید آن را فرا گیرند و اساس سعادت مادی و معنوی خویش را بر آن استوار سازند چهار علم است.

    ايمان به آفريدگار جهان و پديد آورنده کيهان فطري همه انسان هاست و به قضای حکيمانه باری تعالی ، در نهاد همه آنان نهفته است و با کمترين توجه به آن پی مي برند. وابستگي مخلوق به خالق و ربط پديده ، به پديد آورنده آن روشن و بديهي است که هر انسان بدون ترديد آن را درک مي کند و بر همين اساس فرستادگان خداوند در سخنانی که به قوم خود مي گفتند وجود آفريدگار جهان را غير قابل تريد مي خواندند.





    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  7. تشكرها 11

    saba m (15-10-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (08-10-1391), قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (08-10-1391), آستان جانان (10-10-1391), حیران (08-10-1391), رهرو سراج دل (08-10-1391), سالک (07-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-10-1391), صافات (08-10-1391), عبدالله91 (20-01-1392)

  8. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض





    قرآن شريف در اين باره فرموده است:
    قالت رسلهم أفی الله شکٌ فاطر السماوات و الارض (ابراهيم 10)
    رسولان الهی به قوم خود می گفتند آيا در وجود آفريدگار که خالق آسمان ها و زمين است شک و ترديدي وجود دارد؟
    دانشمندان الهي امروز درباره آفريدگار جهان همانند پيامبران خدا سخن مي گويند. در سال 1873 م بعضی از فلاسفه آلمان در نامه ای به داروين از وي سوال کردند :
    با نظريه ای که درباره بنياد انواع ، ابراز کرده ای آيا جهان هستی را پديده ی مادی می دانی يا آن که خداوند حکيم را آفريده ی آن می شناسی؟


    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  9. تشكرها 11

    saba m (15-10-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (08-10-1391), قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (08-10-1391), آستان جانان (10-10-1391), حیران (10-10-1391), رهرو سراج دل (08-10-1391), سالک (07-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-10-1391), صافات (08-10-1391), عبدالله91 (20-01-1392)

  10. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    داروین در پاسخ نوشت:
    « عقل رشيد و فکر سليم ، کمترين شبهه ای ندارد که
    محال است اين جهان پهناور با اين همه آيات روشن و شواهد متقن ، با اين همه نفوس ناطقه و عقول مفکره بر اثر تصادف و اتفاق کور و نادان به وجود آمده باشد. زيرا تصادف نابينا قادر نيست نظام منظم بيافريند و سازمان حکيمانه بوجود آورد»
    اين بزرگترين برهان بر وجود ذات اقدس الهی است.
    بسياری از تفکرات و ترديداتی که در ذهن جويندگان حقيقت بوقوع پيوسته ، در تفکرات ماديون و پيروان مکتب مادی نيز چنين شک و ترديداتی نسبت به ماده که از کجا بوجود آمده و اينکه ماده را اول و ابتدايي هست و يا ازلی است و آغازی ندارد وجود داشته و دارد .

    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  11. تشكرها 11

    saba m (15-10-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (08-10-1391), قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (08-10-1391), آستان جانان (10-10-1391), حیران (08-10-1391), رهرو سراج دل (08-10-1391), سالک (07-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-10-1391), صافات (08-10-1391), عبدالله91 (20-01-1392)

  12. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در جواب اين سوال که اگر عالم از خدا بوجود آمده خدا از کجا بوجود آمده است می گوئيم حال اگر ما از اعتقاد به آفريدگار حکيم دست بر داريم و از مکتب مادی پيروی کنيم اين سوال پيش خواهد آمد که اگر عالم از ماده بوجود آمده ماده از کجا بوجود آمده است.

    حتماً
    پيروان ماده در جواب اين سوال خواهند گفت که ماده ازلی است و ابتدايي است ما نيز در جواب سوال اول که اگر عالم از وجود خداست خدا از کجاست می گوئيم خداوند ازلی است و آغاز ندارد و قطعاً واضح است که هرگز تصادف نادان و ماده بی شعور قادر نيست نظام حکيمانه بيافريند.



    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  13. تشكرها 9

    saba m (15-10-1391), قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (11-10-1391), آستان جانان (10-10-1391), حیران (10-10-1391), رهرو سراج دل (12-10-1391), سالک (10-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (11-10-1391), عبدالله91 (20-01-1392)

  14. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    آلبرت انيشتين می گويد:

    من در دنيا ماده و نيروی ازلی نمی بينم و آفرينش جهان را نتيجه تصادف و اتفاق نمی دانم من در آفرينش جهان مشيت قادر متعال را می بينم.
    آيا هيچ انسان عاقل و با اطلاعی مي تواند باور کند که ماده بی حس و بی شعور با تصادف خود را آغاز کرده و به خود نظم بخشيده و اين نظم برای وی باقيمانده باشد ؟

    جواب اين سوال منفی است. هنگامی که انرژی به ماده نو تبديل می شود اين تبديل مطابق قانونی صورت می گيرد و ماده ای که بدست می آيد از همان قوانيني پيروي می کند که ماده های موجود پيش از آن پيروي می کردند.
    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  15. تشكرها 9

    saba m (15-10-1391), قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (11-10-1391), آستان جانان (10-10-1391), حیران (10-10-1391), رهرو سراج دل (12-10-1391), سالک (10-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (11-10-1391), عبدالله91 (20-01-1392)

  16. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    کريسي موريس ، رييس آکادمی علوم در نيويو رک در باره حيات حيوانات و نباتات و رابطه و ضروری آن دو با يکديگر بحث گسترده ای مي کند. سپس برای نفی تصادف چنين می گويد : آيا مي توان گفت که فقط برحسب اتفاق ، يک سلول منشأ حيات حيوانات و سلول ديگر منشأ واصل حيات نباتات گرديده است؟
    در بسياری از مکاتب الهی و آسمانی وجود خالق حکيم امری قطعی و ترديد ناپذير است بگونه ای که بسياری از دانشمندان نيز عقيده ی قطعي و ترديد نا پذيری به وجود آفريدگار خالق حکيم دارند.
    معرفت آفريدگار ، آدمی را از صف ماديون جدا می کند و به گروه الهيين پيوند می دهد. معرفت باری تعالی در مکتب پيامبران پايه اصلی انسان سازی و زير بنای تمام مدارج کمال است.

    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  17. تشكرها 7

    saba m (15-10-1391), قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (28-10-1391), حیران (12-10-1391), رهرو سراج دل (12-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (15-10-1391), عبدالله91 (20-01-1392)

  18. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    اَن تُعرِف ما صُنُعُ بِک

    دومين مرحله علم که در حديث حضرت موسی بن جعفر عليه السلام آمده آن است که خود را بشناسی و بدانی که خداوند توانا به مشيت حکيمانه خود در ساختمان تو چه صنايعی را به کار برده و چه ذخاير گران قدری را در وجود تو به وديعه سپرده است.
    انسان برای رسيدن به اين علم لازم است عقل خود را به کار گيرد خويشتن را مطالعه و بررسی دقيق کند و صنايع و ذخايری که خداوند در وجود او قرار داده و به حيوانات قرار نداده است را شمارش کند ، سپس در خود بينديشد که از چه رو خداوند حکيم ، مرا به گونه ای خاص آفريده و از حيوانات ممتاز ساخته است.
    در ادامه بطور خلاصه اشاره ای به عطاياي اختصاصی خالق توانا به انسان خواهيم داشت.
    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  19. تشكرها 6

    saba m (15-10-1391), قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (28-10-1391), حیران (12-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (15-10-1391), عبدالله91 (20-01-1392)

  20. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    عقل

    محبوب ترين و شريف ترين مخلوق و حجت حضرت باری تعالی عقل است . عقل عالی ترين فضل است که انسان را از انواع حيوانات ممتاز می کند. عقل چراغ فروزان هدايت است.

    رسول اکرم می فرمايند :
    از عقل ، رهبری و رهنمايي بخواهيد تا هدايت شويد و از دستور عقل سرپيچي ننماييد که سر انجام نادم و پشيمان خواهيد شد.


    «حدیث شریف معرفت چه می گوید؟»

  21. تشكرها 7

    saba m (15-10-1391), قطره ای از دریای فاطمیه (21-01-1392), مدير اجرايي (28-10-1391), حیران (12-10-1391), رهرو سراج دل (12-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (15-10-1391), عبدالله91 (20-01-1392)

صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •