۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 19
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩








    <<مقدمه>>
    هر عقل و فطرت سالمي پنج پيام به صاحبش مي‌دهد و با طرح پنج سؤال، او را به سوي دين و وحي راهنمايي می‌كند؛
    چرا كه خداوند دو حجت دارد:حجت باطني (عقل) و حجت بيروني (وحي و پيامبران)

    امام كاظم(ع) فرموده است:«إِنَّ للهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ(ع) وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُولُ؛(1)
    به راستي براي خدا بر مردم دو حجّت است: يكي ظاهري و ديگري باطني؛ اما حجت ظاهري، رسولان و انبيا و امامان‌اند و اما حجّت باطني عقلها.»

    عقل انسان از وحي الهي بي‌نياز نيست؛ زيرا وحي، تعاليمي را مي‌آورد كه عقل بشري به آن راه ندارد؛ چنان كه خداوند متعال مي‌فرمايد: «وَ عَلَّمَکَ مَالَمْ تَکُنْ تَعْلَم»؛(2)
    «[با وحي] به تو آموختيم [اي پيامبر و اي عقل كل!] چيزي را كه نمي‌دانستي [و با عقل به آن راه نمي‌يافتي].»

    همچنين خطاب به كل بشر نيز فرمود: «فَاذْكُرُوا اللهَ كَما عَلَّمَكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ»(3)؛«خدا را ياد كنيد همان گونه كه خداوند، چيزهايي را كه نمي‌دانستيد [و هرگز به آن نمي‌رسيديد] به شما تعليم داد.»

    از آيات فوق استفاده مي‌شود كه آنچه بر پيامبران نازل شده است، معارفي است كه بخشي از آن در توان عقل نيست و اگر خداوند آنها را نازل و انسانها را از علم غيبش و وحي بهره‌مند نمي‌كرد، انسانها براي هميشه از آن معارف محروم بودند؛ حتي «اگر جن و انس جمع شوند، همانند قرآن را نمي‌توانند بياورند.»(4)






    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩





  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    <<پيامهاي عقل فطري>>

    عقل سالم و فطري هر انساني اين پيامها را به انسان مي‌دهد:
    1. هر وجودي (كه نبوده و به وجود آمده) مبدأ و آغازي براي آن متصور است.
    2. هر مبدأ، مقصد و هدفي دارد.
    3. بين هر مبدأ و مقصدي تنها يك صراط مستقيم وجود دارد.
    4. هر راه و صراطي ضرورتاً راهنمايي دارد.
    5. هر راه و صراطي، راهزني دارد.
    در روايات نيز گاهي به اين پيامهاي عقل اشاره شده است؛ از جمله:

    امام علي(ع) فرموده است: «رَحِمَ اللهُ امرءً اَعَدَّ لِنَفسِهِ و استقد لِرَئسِهِ وَ عَلِمَ مِن اَینَ؟ فی اَینَ و وَلیَ اَینَ؛(5)
    خداوند رحمت كند آن انساني را كه آنچه لازم است، براي نفس خود تهيه و خويشتن را براي قبر، مستعد و آماده سازد.
    آن انساني كه بداند از كجا آمده و در كدام راه است و به سوي كدام مقصد بازمي‌گردد.»


    مولوي چه زيبا گفته است:
    روزها فكر من اين است و هم شب سخنم
    كه چرا غافل از احوال دل خويشتنم
    زكجا آمده‌ام (مِن أَینَ) آمدنم بهره چه بود (في اين)
    به كجا مي‌روم آخر ننمايي وطنم؟ (الي اين)


    وژان فوارستي، دانشمند آلماني خوب گفته است؛ آنجا كه مي‌گويد:
    «هر چه بشريت ترقي مي‌كند، اين سؤال بيشتر مطرح مي‌شود كه چرا بايد بميرد و منظور از آمدن و رفتن چيست؟


    و به قول سقراط «زندگي بررسي نشده، ارزش زيستن ندارد.»

    هر چند سؤالات فطري عقل، اول متوجه خود اوست؛ ولي براي حل معما بايد عقل در مقابل وحي الهي و اديان آسماني زانو بزند
    تا پاسخ صحيح را دريافت كند.


    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩




  4. تشكرها 4


  5. #3
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    <<سؤالهاي عقل فطري از دين و پاسخهاي دين>>

    1. مبدأ همه وجود و عالم هستي كيست؟
    2. مقصد عالم هستي و دنيا كجاست؟
    3. صراط مستقيم بين اين مبدأ و مقصد چيست؟
    4. راهنما و يا راهنمايان چه كساني‌اند؟
    5. راهزن و يا راهزنان چه افرادي‌اند؟
    جالب اين است كه خود دين، قبل از اينكه به اين سؤالات پاسخ بگويد،
    بشر و عقل فطري او را تشويق مي‌كند كه بايد پاسخهاي سؤالات فطري خود را از دين بيابد.

    امام صادق(ع) فرمود:
    «وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ كُلَّهُ فِي أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ الثَّانِي أَنْ تَعْرِفَ
    مَا صَنَعَ بِكَ وَ الثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ؛(7)
    تمام علم مردم را در چهار (چيز) يافتم: اول آن، اين است كه خدايت را بشناسي؛ دوم اينكه خود را بشناسي؛

    سوم اينكه آنچه از تو اراده کرده (و هدف خلقتت) را بشناسي و چهارم اينكه آنچه تو را از دينت خارج مي‌کند (يعني راهزن را) بشناسي.»
    دين در پاسخ پرسش اول مي‌گويد كه خداوند مبدأ و خالق تمام هستي است: «اِنَّا لله»؛(8) «از خداييم»

    و در جاي ديگر فرمود: «قُلِ اللهُ خالِقُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُوَ الْواحِدُ الْقَهَّار»؛[9] (9)خداوند است.
    دين در پاسخ به پرسش دوم مي‌گويد كه قيامت و لقا(11) «آگاه باشيد كه همة كارها تنها به سوي خدا باز‌مي‌گردد.»

    فعل مضارع، استمرار را افاده مي‌كند؛ يعني برگشت امور به خداي متعال، دائمي است.(12)
    پس تمامي هستي به سوي او در سيلان و جريان‌اند و ما، چه بخواهيم و چه نخواهيم، چه بدانيم و چه ندانيم، رو به سوي آن هدف و غايت داريم.

    دل، سراپردۀ محبت اوست ديده آيينه دار طلعت اوست
    هر گل نو كه شد چمن آراي زائر رنگ و بوي صحبت اوست(13)

    دين در پاسخ به پرسش سوم مي‌گويد: دين اسلام و رفتار پيامبر و امامان، صراط مستقيم است.




    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩




  6. تشكرها 2


  7. #4
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    خداوند متعال مي‌فرمايد: «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلامُ»؛(14)

    «دين (مجموعة قوانين روش زندگي) نزد خداوند، اسلام (و تسليم بودن در برابر حق) است.»
    همچنين در جاي ديگر فرموده است: «أَ فَغَيْرَ دِينِ اللهِ يَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُون»؛(15)

    «آيا آنها غير از آيين خدا مي‌طلبند [آيين او همين اسلام است] و تمام كساني كه در آسمانها و زمين‌اند با اختيار يا اجبار،در برابر [فرمان] او تسليم‌اند، و همه به سوي او بازگردانده مي‌شوند.»

    آيه ديگر مي‌فرمايد:
    «الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ، صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ»؛(16)
    «صراط مستقيم، راه كساني كه مشمول نعمت خود ساختي»

    و در سورة نسأ، بندگان مشمول نعمت را چنين معرفي مي‌كند:
    «وَ مَنْ يُطِعِ اللهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً»؛(17)

    «و كسي كه خدا و پيامبر را اطاعت كند [در روز رستاخيز] همنشين كساني خواهد بود كه خدا،نعمت خود را بر آنان تمام كرده است، از پيامبران و صديقان و شهدا و صالحان و آنها رفيقهاي خوبي هستند.»

    از مجموع آنچه در اين قسمت بيان شد، به دست آمد كه دين اسلام و رفتار انبيا، امامان، شهدا و صالحان به عنوان صراط مستقيم الهي مطرح است. خداوند در پاسخ پرسش چهارم، يعني راهنمايان اين راه، انبيا، به ويژه پيامبر اكرم(ص) و امامان را معرفي مي‌كند.

    پروردگار بي‌همتا دربارة انبيا مي‌فرمايد:
    «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّنات»؛(18)
    «به راستي رسولان ما با معجزات آمدند» و يا فرمود: «وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَيِّنات.» (19)

    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 06-10-1392 در ساعت 23:53




  8. تشكرها 2


  9. #5
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    همچنين خداوند متعال دربارة شخص رسول اكرم(ص) فرمود:
    «وَ إِنَّكَ لَتَهْدِي إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»(20)«به راستي تو مردم را به صراط مستقيم هدايت مي‌كني»

    و درباره امامان معصوم(ع) فرمود: «أَطِيعُوا اللهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»(21)
    «از خدا اطاعت كنيد و از رسول او و صاحبان امر (امامان) اطاعت كنيد.»

    روايت پيشين، انبيا و امامان را حجت الهي معرفي كرد: «اَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّۀُ»(22)
    امام باقر(ع) ذيل آية «وَ أَنَّ هذا صِراطِي مُسْتَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ»؛ «اين صراط مستقيم من است، پس پيروي كنيد»
    فرمود: «طَرِيقُ الْإِمَامَةِ فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ أَيْ طُرُقاً غَيْرَهَا(23)

    مقصود طريق امامت است كه از آن پيروي كنيد و از راههاي ديگر پيروي نكنيد.»

    رسول خدا(ص) دربارة علما فرموده است: «اَلعُلَماءُ أُمَنَاءُ اللهِ عَلَى خَلْقِهِ(24)علما امينهاي خدا بر خلق اويند.»
    امام زمان(ع) در توقيعي مي‌فرمايد: «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللهِ عَلَيْهِمْ؛
    اما در حوادثي كه پيش مي‌آيد [و مسائلي كه نياز به آن پيدا مي‌شود] به راويان [و صاحب‌نظران در] حديث ما رجوع كنيد؛
    زيرا آنان (فقها) حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنان هستم.»(25)

    قرآن دربارة پرسش پنجم، راهزنان طريق مستقيم الهي را شياطين جن و انس مي‌داند.شيطان با تهديد گفت: «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ»(26) «من بر سر راه مستقيم تو در برابر آنها كمين مي‌كنم»

    و خداوند هم فرمود: «يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ(27)
    «اي فرزند آدم! شيطان را نپرستيد كه او براي شما دشمن آشكاري است»
    و دربارة شياطين انسي و جني فرمود:«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ* مَلِكِ النَّاسِ*إِلهِ النَّاسِ*
    مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ*الَّذي يُوَسْوِسُ في‏ صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ»؛(28)

    «بگو پناه مي‌برم به پروردگار، حاكم و مالك و معبود مردم
    از شر وسوسه گر پنهانكار كه در درون سينة انسانها وسوسه مي‌كند؛ خواه از جن باشد يا انسان.»

    امام صادق(ع) مي‌فرمايد:«عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثَّغْرِ الَّذِي يَلِي إِبْلِيسُ وَ عَفَارِيتُهُ يَمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ وَ شِيعَتُهُ(29)
    علماي شيعيان ما مرزداران مرزهايي هستند كه ابليس و عفريتهاي او در آنجا حضور دارندو آنها را از وارد شدن بر شيعيان ناتوان و مسلط شدن شيطان و پيروان او بر آنان محافظت مي‌كنند.»


    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 06-10-1392 در ساعت 23:55




  10. تشكرها 2


  11. #6
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    اين روايت، عالمان را راهنمايان و شياطين جنّي و انسي را راهزنان معرفي مي‌كند.
    نتيجه: با همين بيان كوتاه، نكات ذيل قابل نتيجه‌گيري است:
    1. مهم‌ترين بصيرتها، مبدأشناسي (خداشناسي)، مقصد شناسي (معاد شناسي)،
    دين و صراط مستقيم شناسي (اسلام شناسي)،
    راهنما شناسي (ولايت شناسي)،
    راهزن شناسي (دشمن شناسي) است.

    2. در ميان اين بصيرتها، آنچه نقش محوري دارد، راهنما شناسي است؛ يعني ولايت‌شناسي و ولايت‌مداري كه امام باقر(ع) فرمود:
    «وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ؛(30) براي هيچ امري به اندازة امر ولايت، فرياد زده نشد.»

    3. مهم‌ترين مسئله كه نتيجة بصيرت دقيق، عميق و مداوم محسوب مي‌شود اين است كه تكليف،يعني همان اصلي‌ترين رابطه با عالم هستي و زيباترين مصداق بندگي شناخته و درست و دقيق، اجرا و بر تداوم آن، استقامت شود.

    4. اصلي‌ترين ضربۀ شياطين جنّ و انس (راهزنان) اين است كه يا تكليف شناخته نشود و يا انجام نشود و يا تداوم نيابد؛از اينرو اين مبناي درگيري و تقابل حق و باطل در طول تاريخ بشر بوده است.


    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 06-10-1392 در ساعت 23:57




  12. تشكرها 2


  13. #7
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    تكليف چيست؟

    تكليف؛ رمز بندگي، زيباترين رابطه با عالم هستي (خالق و مخلوق)، تنها راه تعالي،
    بهترين توشه و برداشت از فرصت زندگي، همچنين پرسودترين معامله هستي است؛ چرا كه تكليف، جاده‌اي دو طرفه است:

    الف. تكاليف خدا، مولا و خالق؛
    ب. تكاليف عبد و بنده.

    از جمله تكاليف الهي،رحمت«كَتَبَ عَلَى نَفْسِهِ لرَّحْمَۀَ»

    مغفرت،نصرت،عزّت،هدايت،معي شت،شفاعت،حيات طيبه،سعادت و رستگاري،حمايت، امنيت،بركت است.

    هركس تكليف بندگي خود را انجام دهد به تمام اين فيوضات مي‌رسد؛ پس شيطان و لشگريانش،همه همّت خود را گمارده‌اند كه انسان به تكليف عمل نكند يا با نشناختن يا با عمل نكردن و يا با تباه كردن.



    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 06-10-1392 در ساعت 23:58




  14. تشكرها 2


  15. #8
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    چرا تكليف؟

    از بيان فوق كاملاً روشن مي‌شود كه رابطه درست با عالم هستي (خالق و مخلوق)، سعادت و درك همه فيوضات، در گرو انجام درست و دقيق تكليف است و راهي براي نيل به كمال بي‌نهايت كه در فطرت انسان نهاده شده است، جز انجام تكليف نيست.
    همۀ امتياز رستگاران تاريخ، اعم از انبيا، اوصيا، شهدا، صلحا و علما در تشخيص و انجام درست تكاليفشان به اقتضاي شرايط و زمان بوده است و تنها راه سعادت براي رهروان طريق حقيقت نيز همين تكليف ‌مداري است:
    «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلاً»؛(31)

    «در ميان مؤمنان، مرداني هستند كه بر سر عهدي كه با خدا بستند صادقانه ايستاده‌اند.بعضي پيمان خود را به آخر بردند [و در راه او شربت شهادت نوشيدند] و بعضي ديگر در انتظارند و هرگز تغيير و تبديل در عهد و پيمان خود ندارند.»





    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 06-10-1392 در ساعت 23:59




  16. تشكرها 2


  17. #9
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    چگونگي تكليف؟

    اولين مرحله، چگونگي تشخيص تكليف است كه بصيرتي دقيق، عميق و مداوم مي‌طلبد؛ وگرنه انسان به سعادت انجام تكليف نخواهد رسيد؛
    بصيرت اول در تشخيص تكليف؛ بصيرت در تشخيص شرايط زماني، مكاني، فردي، خانوادگي و... است.

    «لا يُكَلِّفُ اللهُ نَفْساً إِلَّا ما آتاها»؛(32) «خداوند هيچ كس را جز به مقدار توانايي كه به او داده تكليف نمي‌كند.»
    «لا يُكَلِّفُ اللهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها»؛(
    33) «خداوند هيچ كس را جز به اندازه توانايي‌اش تكليف نمي‌كند.»
    امام صادق(ع): «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِسُ؛(
    34) هر كس زمان شناس باشد شبهات به او هجوم نمي‌آورند.»

    بصيرت نسبت به شرايط فردي، خانوادگي، زماني، مكاني، سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي كه نتيجه‌اش تعريف و شناخت ديني از موضوعات در زندگي انسان است، اولين گام براي تشخيص درست و دقيق تكليف محسوب مي‌شود.
    موضوعات زندگي را بايد درست ديد، كامل ديد، ظاهر و باطنش را ديد، اول و وسط و آخرش را ديد، عميق و دقيق و وسيع ديد، با خدا ديد، با آخرت ديد، كه همه اين ديدنها منوط به اين است كه موضوعات زندگي را از دريچة دين ببينيم و از زبان اهل دين - كه همان صاحبان ولايت‌اند - بشنويم و بشناسيم؛ و گرنه اگر تنها بُعد دنيوي، ظاهري و مادي موضوعات زندگي ديده شود و از زبان شياطين شناخته شود قطعاً به تشخيص درست تكليف نخواهيم رسيد و تلاش شيطان، شناخت ناقص،غلطو تك بعدي موضوعات است. نماز نشسته و نماز ايستاده هر دو نمازند؛ ولي يكي تكليف انساني است كه موضوعش سلامت است و ديگري تكليف انساني است كه موضوعش بيماري است.

    صلح امام حسن(ع) و قيام امام حسين(ع) هر دو احياي دين و افشاي باطل است؛اما يكي تكليف بنابر موضوع و شرايط زمان معاويه است و ديگري تكليف بنابر موضوع و شرايط يزيد است. بصيرت دوم در تشخيص تكليف؛ بصيرت در تشخيص وليّ الهي و اهل ذكر است:

    «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُون»؛(35) «از اهل ذكر بپرسيد اگر نمي‌دانيد.»
    بعد از تشخيص درست موضوع، براي تشخيص تكليف بايد سراغ اهل ذكر رفت كه همان اهل بيت باشند. از صادقين(ع) نقل شده است كه مراد از اهل ذكر، آل محمد(ص) است(36) و همين طور اهل بيت(ع) اهل ولايت الهيه‌اند.

    امام صادق(ع) فرمود كه منظور از ذكري در آية«وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً»ولايت الهيه اهل بيت(ع) و ولايت امير مؤمنان است.(37)

    دستگاه ابليس تلاش كرده و مي‌كند كه اين نياز فطري بشر يعني پرسش را در مسير انحرافي قرار دهد؛ از اينرو پيامبر قلابي درست مي‌كند (سامري در زمان حضرت موسي(ع)، قرآن قلابي درست مي‌كند در جنگ صفين، امام زمان قلابي درست مي‌كند، كارشناس دين قلابي درست مي‌كند تا با مراجعة به وليّ قلابي، مردم به تشخيص درست تكاليف و در نتيجه به بندگي خدا نرسند.



    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 06-10-1392 در ساعت 23:59




  18. تشكرها 2


  19. #10
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    جنگ صفين

    همه مي‌دانند كه امام علي(ع) مصداق دهها آيه قرآن و احاديث پيامبر اكرم(ص)، وليّ خدا، جانشين الهي پيامبر و واسطه تكميل دين و نعمت است.

    «أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً»؛(38) اما اين امام برحق،بعد از رحلت رسول خدا(ص) بنابر مكر شياطين جنّ و انس،خانه‌نشين شد و حدود 25 سال به نوعي در غيبت به سر بردند تا اينكه مردم از ظلم حكومت خسته شدند و سراغ حضرت آمدند؛ نه به خاطر حقيقت ولايت حضرت، بلكه براي منفعت خويش كه آن را در خطر ميديدند.

    منتظران امام علي(ع) كه باعث شدند حضرت از خانه نشيني خارج شود، در مدت كوتاهي به چند گروه تبديل شدند و نه تنها حضرت را در ادامه راه، ياري نكردند كه به مخالفت و دشمني هم پرداختند:

    الف. عافيت‌طلبان، مرفهين بي‌درد، جهادگريزان در قالب حزب قاعدين، حضرت را تنها گذاشتند.

    ب. ويژه خواران، سابقه داراني كه بهاي تلاش خود را از حكومت مي‌خواستند در قالب حزب ناكثين و جنگ جمل، به جنگ با حضرت پرداختند.

    ج. ساده لوحان، هجده ماه از جنگ صفين را كنار امام رزميدند؛ ولي با مكر عمروعاص و معاويه و قرآن بالاي نيزه رفتن دچار شبهه و ترديد شدند. خواص هم امام را تنها گذاشتند و حتي امام را در صورت ادامه جنگ، تهديد كردند.

    د. خود محوران و مغروران به عبادت و تهجّد، با شعار « حَسْبُنَا كِتَابُ اللهِ» از طريق مستقيم خارج شدند و جنگ نهروان را راه اندازي كردند.

    تنها گروه اندكي در ياري امام خويش ثابت قدم ماندند و با افشاگري مكر شياطين، به بصيرت دهي پرداختند. در دعاي ندبه مي‌خوانيم:

    «اِلَّا الْقَلِیلَ مِمَّنْ وفی لِرعایۀ الحقّ فیهم؛(39) جز اندكي از مؤمنان حقيقي كه حق اولاد رسول را رعايت كردند.»

    وجه مشترك تمام كساني كه امام را تنها گذاشتند، دنيا گرايي و ولايت گريزي است.دو عنصري كه لازم و ملزوم يكديگرند و شيطان با زينت دادن دنيا
    «لَاُزَيِّنَنَّ لَهُمْ»(40)براي زمينه داران، آنها را از صراط مستقيم ولايت جدا مي‌كند؛ گروهي را با عافيت طلبي، گروهي را با فرصت طلبي و قدرت پرستي و ثروت اندوزي، گروهي را با شبهه افكني و ترديد در حق و مشتبه كردن امر، گروهي را هم با خود بزرگ‌بيني، غرور، نخوت و تكبر نسبت به عبادت.

    در جنگ صفين، ثقل اكبر را بالاي نيزه بردند؛ در حالي كه روح ثقل اكبر، ثقل اصغر يعني امامت و ولايت است؛ چون پيامبر اكرم(ص) فرموده بود:«عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ مَعَهُ حَيْثُ مَا دَار؛(41) علي با حق و حق با علي است و حق بر محور او مي‌چرخد.»

    مردم را در امر ولايت مردد كردند و امر ولايت را كه الهي است و بر اساس لياقت است، بر امور ظاهري و بشري مترتب كردند، غافل از اينكه
    «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»؛(42) «وليّ و سرپرست شما فقط خدا و رسولش و كساني هستند كه ايمان آورده‌اند؛ همان كساني كه اقامه نماز كردند و در حال ركوع زكات [و صدقه] دادند.




    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 07-10-1392 در ساعت 00:00




  20. تشكرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •