۩۩ آزمون بصیرت در جنگ صفین ۩۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩۩ آزمون بصیرت در جنگ صفین ۩۩
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 17 , از مجموع 17
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    قرآن بر سر نيزه یا آزمون بصیرت

    قرآنها را بر سر نيزه ها بلند كردند كه: ای مردم! ما اهل قبله و قرآنيم، بياييد آن را در بين خويش حَكَم قرار دهيم. اين سخن تازه اى نبود كه آنها ابتكار كرده باشند؛ زیرا همان حرفى بود كه قبلاً امیرالمؤمنین على علیه السلام گفته بود و آنها نپذیرفته بودند، لذا حضرت علیه السلام فرياد برآورد: آنها را بزنيد! اينها صفحه و كاغذ قرآن را بهانه كرده، مى خواهند در پناه لفظ و كتابت قرآن خودشان را حفظ كنند و بعد به همان روش ضد قرآنى خود ادامه دهند. كاغذ و جلد قرآن در مقابل حقيقت آن ارزش و احترامى ندارد. حقيقت و جلوة راستين قرآن من هستم. اينها كاغذ و خط را دستاويز كرده اند تا حقيقت و معنا را نابود سازند.

    عده اى از دوستان نادان و مقدس نماهاى بى بصیرت كه جمعيت كثيرى را تشكيل مى دادند، به يكديگر اشاره كردند كه على چه مى گويد؟ پس فرياد برآوردند: ما با قرآن بجنگيم؟! جنگ ما به خاطر احياى قرآن است. آنها كه خود تسليم قرآنند، پس ديگر جنگ چرا؟ حضرت علیه السلام فرمود: من نيز مى گويم به خاطر قرآن بجنگيد؛ اما اينها با قرآن سر و كاری ندارند؛ بلکه لفظ و كتابت قرآن را وسيلة حفظ جان خود قرار داده اند.

    لازم به توضیح است که در فقه اسلامى، مبحث كتاب الجهاد مسئله اى تحت عنوان تَتَرُّس كفّار به مسلمين 15 مطرح است كه اگر دشمنان اسلام در حال جنگ با مسلمين، عده اى از اسراى مسلمان را در مقدّم جبهه سپر خويش قرار دهند و خود در پشت اين جبهه مشغول فعاليت و پيشروى باشند، به طورى كه اگر سپاه اسلام بخواهد از خود دفاع كند و يا به آنها حمله نماید و جلوی پيشروى آنها را بگيرد، چاره اى نيست جز اينكه برادران مسلمان خود را كه سپر واقع شده اند، به حكم ضرورت از ميان بردارد، در اينجا قتل مسلم به خاطر مصالح عالية اسلام و حفظ جان بقية مسلمين در قانون اسلام تجويز شده است؛چراکه آنها نيز در حقيقت سرباز اسلامند و در راه خدا شهيد شده اند،گرچه بايد خون بهاى آنان را به بازماندگانشان از بودجة اسلامى بپردازند.اين تنها از خصايص فقه اسلامى نيست؛بلكه در قوانين نظامى و جنگى جهان به عنوان يك قانون مسلّم است.

    در صورتى كه اسلام مى گويد: مسلمان زنده را بزن و بکش تا پيروزى اسلام به دست آيد، كاغذ و جلد كه ديگر جاى سخنی نداشت. بعلاوه، احترام كاغذ و كتاب قرآن به خاطر معنا و محتوای آن است. امروز نیز جنگ به خاطر محتواى قرآن است. آنها كاغذ را وسيله ای قرار داده اند تا معنا و محتواى قرآن را از بين ببرند.

    اما نادانى و بى خبرى همچون پرده اى سياه جلوی چشم عقلشان را گرفت و از حقيقت بازشان داشت، پس گفتند: ما علاوه بر اينكه با قرآن نمى جنگيم، جنگ با قرآن خود منكرى است و بايد براى نهى از آن بكوشيم و با كسانى كه با قرآن مى جنگند، بجنگيم.16 و این گونه بود که معاویه در جنگ نرم و فریفتن افراد جاهل و غافل موفق شد و همواره شیوۀ دشمنان حق در طول تاریخ چنین بوده است که برای رسیدن به مقاصد باطل خود از دین، مقدسات مذهبی و اعتقادات پاک مردم استفادۀ ابزاری می کنند.17


    ۩۩ آزمون بصیرت در جنگ صفین ۩۩
    ویرایش توسط حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* : 10-10-1392 در ساعت 05:04




  2. تشكرها 3


  3. #12
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    مصاف جهل و بصیرت

    با اين اقدام نيرنگ آميز، جنگجويان هشيار سپاه امام علیه السلام، مثل مالك اشتر و عمرو بن حمق18 فريب نخوردند و گفتند: شاميان به جزع و فزع دچار شده اند و نبايد به آنها فرصت داد؛ امّا اكثريت جاهل و نادان سپاه كه از ادامة جنگ به ستوه آمده بودند، گفتند:

    ما از جنگ خسته شده ايم و اكنون كه آنها قرآن را به حكميّت بر افراشته اند، ما هرگز با قرآن نخواهيم جنگيد! هر چه امام علیه السلام آنها را نصيحت كرد و به ايشان مژدة پيروزى داد، ثمرى نداشت و نيروى جهل و عصبيّت آنان قوي تر بود! تا آنجا كه امام علیه السلام به مالك نامه نوشت و در بخشی از آن چنین فرمود: اگر مى خواهى مرا زنده ببينى، نبرد را رها كن و به سوى من باز گرد.

    اين چنين بود كه در يك قدمى پيروزى، مكر و نيرنگ معاويه با جهل و نادانى سپاه كوفه دست به دست هم داد و باعث شد امام علیه السلام به حكميّت رضايت دهد.

    معاويه براى حكميّت عمرو عاص اين مكّار معروف را كه به طمع ولايت مصر همداستان او شده بود، به نمايندگى خود برگزيد، و در حالى كه امام عبداللَّه بن عباس را براى اين منظور انتخاب كرده بود، اشعث، سر كردة منافقان نفوذى سپاه امام علیه السلام، ابن عباس را ردّ كرد و بر انتخاب ابوموسى اشعرى پا فشارى نمود.

    ابوموسى مردى ساده لوح، سبك مغز و مغرض بود كه با اندكى تعريف و تمجيد مزوّرانه از جانب عمرو عاص به راحتى فريب خورد. او كسى بود كه كينة امام علیه السلام را در دل داشت و مردم را از يارى دادن آن حضرت منع مى كرد؛ امّا نيروى جهل و كفر حكميّت او را بر امام علیه السلام تحميل نمود و در جريان مقابلة او با عمرو عاص آن رسوايى تاريخى به بار آمد و به راحتىِ بيرون آوردن يك انگشتر آن خبيث سبك مغز امام علیه السلام را از خلافت بر كنار كرد و عمرو عاص حيله گر (على رغم توافق قبلى با ابوموسى) به راحتىِ در انگشت كردن يك انگشترى معاويه را بر خلافت منصوب نمود!

    بدين سان جنگ صفين به نفع معاويه و يارانش با پيمان صلح به پايان رسيد، در حالى كه امضاى اين پيمان صلح، سر آغاز وقوع فتنه اى ديگر براى حكومت نوپاى امام علیه السلام بود.19

    ۩۩ آزمون بصیرت در جنگ صفین ۩۩
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 06-10-1392 در ساعت 23:35




  4. تشكرها 3


  5. #13
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بصیرت حضرت ابوالفضل علیه السلام در صفین

    شناخت شخصیت بی بدیل حضرت عباس علیه السلام در حماسۀ عاشورا نیاز به پیشینۀ حماسه های آن یگانۀ دوران در جنگ صفین دارد. او در زمان جنگ صفين نوجوان بود؛ ولى قد رشيدش او را جوانی خوش اندام و قوی دست می نمود که هر بیننده ای چنين تصور مى كرد كه هجده يا بيست سال دارد. در يكى از روزهاى جنگ از پدر اجازه گرفت تا به ميدان برود، امام على علیه السلام نقابى بر روى او افكند و او را به عنوان رزمندة ناشناس به ميدان فرستاد. سپاه شام از حركتهاى پر صلابت او دريافت كه جوانى شجاع، پرجرأت و قوى دل به ميدان آمده است.

    مشاورين نظامى معاويه به مشورت پرداختند تا هم آورد رشيدى را به ميدان بفرستند؛ ولى به واسطة وحشت عجيبى كه بر آنها چيره شده بود، نتوانستند تصميم بگيرند. سرانجام معاويه يكى از شجاعان لشگرش به نام ابن شعثاء را كه مى گفتند: جرأت آن را دارد كه با ده هزار جنگجوى سواره بجنگند، به حضور طلبيد و به او گفت: به ميدان برو و با اين جوان ناشناس بجنگ.

    ابن شعثاء گفت: اى امير! مردم مرا به عنوان قهرمان در برابر ده هزار جنگنجو مى شناسند، چگونه شايسته است كه مرا به جنگ با اين كودك روانه سازى؟ معاويه گفت: پس چه كنم؟ ابن شعثاء گفت: من هفت پسر دارم، يكى از آنها را به جنگ او مى فرستم تا او را بكشد. معاويه گفت: چنين كن. ابن شعثاء يكى از فرزندانش را به ميدان او فرستاد، طولى نكشيد كه به دست آن جوان ناشناس كشته شد. او فرزند دومش را فرستاد، باز به دست او كشته شد. فرزند سوم و چهارم تا هفتمش را فرستاد، همة آنها به دست آن جوان به هلاكت رسيدند. در اين هنگام خود ابن شعثاء به ميدان تاخت و فرياد زد: ايها الشاب قتلت جميع اولادى والله لا ثكلن اباك و امك؛ اى جوان! تو همة پسرانم را كشتى، به خدا سوگند! قطعاً پدر و مادرت را به عزايت مى نشانم.

    او به آن رزمنده دلاور حمله كرد. بين آن دو چند ضربه رد و بدل شد، در اين هنگام آن جوان چنان ضربه ای بر ابن شعثاء زد كه او را دو نیم كرد و به پسرانش ملحق ساخت. حاضران از شجاعت او تعجب كردند. در اين هنگام اميرمؤمنان علیه السلام فرياد زد: اِرْجَعْ یَا بُنَیَّ فَاِنّی اَخَافُ اَنْ تُصِیبَکَ عُیُونُ الأَعْدَاءِ؛ پسرم! برگرد كه ترس دارم دشمنان تو را چشم زخم بزنند. او بازگشت و اميرالمؤمنين علیه السلام به استقبال او رفت و نقاب را از چهره اش رد كرد و بين دو چشمش را بوسيد. حاضران نگاه كردند، ديدند قمر بنى هاشم حضرت عباس علیه السلام است.20



    ۩۩ آزمون بصیرت در جنگ صفین ۩۩
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 06-10-1392 در ساعت 23:37




  6. تشكرها 3


  7. #14
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در فراق یاران بصیر

    اميرمؤمنان علي علیه السلام با تجليل بي نظير از یارانی با وفا همچون عمار بن یاسر و خزيمة بن ثابت حزن و اندوه خود را از فراق اين بزرگ مردان اين گونه ابراز مي دارد:

    أَيْنَ عَمَّارٌ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ وَ أَيْنَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ إِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ تَعَاقَدُوا عَلَى الْمَنِيَّةِ وَ أُبْرِدَ بِرُءُوسِهِمْ إِلَى الْفَجَرَة؛21

    كجاست عمار؟و كجاست ابن تيهان؟و كجاست ذوالشهادتين؟
    و كجايند همانند آنان كه پيمان جانبازي بستند و سرهايشان را براي ستم گران هديه فرستادند؟

    آنگاه اميرالمؤمنين علیه السلام دست خويش را بر محاسن شريفش كشيده و در فراق اين ياران مدتي طولاني اشک ريخت وسپس عادات پسنديده و نيك آنان را چنین برشمرد: أَوِّهِ عَلَى إِخْوَانِيَ الَّذِينَ تَلَوُا الْقُرْآنَ فَأَحْكَمُوهُ وَ تَدَبَّرُوا الْفَرْضَ فَأَقَامُوهُ أَحْيَوُا السُّنَّةَ وَ أَمَاتُوا الْبِدْعَةَ دُعُوا لِلْجِهَادِ فَأَجَابُوا وَ وَثِقُوا بِالْقَائِدِ فَاتَّبَعُوهُ؛ دريغا از برادرانم كه قرآن را خواندند و بر اساس آن قضاوت كردند و دستوراتش را به كار بستند. آنان در واجبات الهي انديشه كرده، آن را بر پا مي داشتند. سنتها را زنده مي كردند و بدعتها را از بين مي بردند. به جهاد دعوت شدند و آن را پذيرفتند و به رهبر [خود] اطمينان داشتند و صميمانه از او اطاعت مي كردند.

    فراریان از رکاب علی علیه السلام

    حكومت عادلة اميرمؤمنان علیه السلام براى مردم دنياپرست و مادى نگر طاقت فرسا بود. به گواهى تاريخ اسلام، در مدت كوتاهى كه به اصرار مردم امام على علیه السلام حكومت را به دست گرفت، بسيارى از مسلمان نماها كه طى سالهای بعد از پيغمبر صلی الله علیه و آله عوض شده بودند و دنيا را بر دين ترجيح مى دادند، تاب عدالت خواهى مولاى متقيان على علیه السلام را نياوردند. اين عده دسته دسته از پيرامون حضرتش پراكنده شدند و گروهی نیز در شام به معاويه پيوستند يا در نقاط ديگر تحت حمايت او قرار گرفتند.

    مردى از متنفذان قبيلة معروف بنى اسد به نام سمّاك بن مخرمة اسدى يكى از اين افراد بود كه به واسطة سوء باطن با صد نفر از مردان قبيلة خود، كوفه، مركز حكومت اميرالمؤمنين علیه السلام را ترك گفت و به معاويه پناهنده شد. سماك پس از مكاتبه با معاويه اجازه يافت كه در رقه شهر مرزى سوريه در ساحل فرات، واقع در مرز شمالى عراق سكونت گزيند. متعاقب آن هفتصد نفر ديگر از بنى اسد نیز از كوفه گريختند و به سماك پيوستند. اين عده كه از دشمنان اميرالمؤمنين علیه السلام و طرفدار عثمان، خليفة سوم بودند، همين كه متوجه شدند اميرمؤمنان علیه السلام در راه صفين به شهر آنها رسيده است، به درون شهر پناه بردند و در به روى امام على علیه السلام و سپاهيان او بستند!(22)

    ۩۩ آزمون بصیرت در جنگ صفین ۩۩
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 06-10-1392 در ساعت 23:39




  8. تشكرها 3


  9. #15
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    عبادت با علی علیه السلام و غذا با معاویه
    در جنگ صفین ابوهريره که غذای مضيره(23) را بسيار دوست مي داشت، موقع غذا نزد معاويه و سر سفرة او مي رفت و مضيره مي خورد، و موقع نماز نزد على علیه السلام رفته، در نماز به حضرت اقتدا مي كرد و چون اعتراض كردند، گفت: مضيرة معاوية أدسم و أطيب و الصلاة خلف عليّ أفضل ؛(24) مضيرۀ معاويه لذيذتر است و نماز پشت سر على علیه السلام افضل است.

    شَبَث مرد هزار چهره

    شبث بن ربعی از افراد هزار چهرۀ تاریخ است که در جنگ صفین در سپاه امام علی علیه السلام حضور داشت. او شخصی منافق و بى ثبات بود كه هر روز به رنگى مي افتاد و نان به نرخ(25) روز می خورد. او اول مؤذن سجاح بود، سپس مسلمان شد و در قتل عثمان شركت داشت، بعد در سپاه امام على علیه السلام آمد و حضرت او را با عدى بن حاتم براى دعوت نزد معاويه فرستاد، سپس به خوارج ملحق شد، و در حركت امام حسين علیه السلام از كسانى بود كه به آن حضرت دعوت نامه نوشت؛

    اما در كربلا جزء سپاه عمر سعد بود، و در زمان مختار از خون خواهان امام علیه السلام و رئيس كوفه بود، سپس به ميان قاتلان مختار درآمد و بالاخره حدود سال هشتاد هجرى از دنيا رفت. وى به معاويه گفت: تو را به خدا! آيا راضى مي شوى كه عمار بن ياسر را به دست تو بدهند كه او را بكشى؟ گفت: چرا راضى نشوم؟ به خدا سوگند! اگر على عمار را به دست من بدهد، او را در عوض عثمان نمي كشم، بلكه در عوض نائلِ غلام مي كشم. شبث گفت: به خدا قسم! عدالت نكردى و درست مقايسه ننمودى. هرگز دستت به عمار نخواهد رسيد، مگر اينكه سرها از تنها جدا شود و زمين با آن وسعتش بر تو تنگ گردد(26)

    شمر، رزمنده و جانباز پشيمان

    شمر بن ذى الجوشن در جنگ صفين کنار رزمندگان اسلام و در جبهة اميرالمؤمنين علیه السلام بود.(27) حتی او در مصاف با لشکر باطل از ناحیۀ سر و صورت مجروح شد(28) و كسى احتمال نمى داد كه او از اين صف جدا شده و در كنار دشمن قرار گیرد و با امام زمان خود بجنگد و كينه توزى را به حدى برساند كه در جبهة باطل سِمت فرماندهى كسب كند؛ اما او شایستگی نداشت که همچنان در کنار لشکر حق بماند و عاقبت به خیر شود. این چنین بود که افرادی مانند ابوهریره، شبث و شمر در ردیف زیانکاران قرار گرفتند. همان کسانی که خداوند در مورد امثال آنان فرمود:

    (وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ)؛(29) بعضى از مردم خدا را تنها با زبان مى پرستند (و ايمان قلبي شان بسيار ضعيف است)؛ همين كه خيرى به آنان برسد، حالت اطمينان پيدا مى كنند؛ اما اگر فتنه ای براى امتحان به آنها برسد، دگرگون مى شوند (و از باورهای خود دست می کشند و به كفر رو مى آورند)!

    به اين ترتيب هم دنيا را از دست داده اند، و هم آخرت را و اين همان خسران و زيان آشكار است!



    ۩۩ آزمون بصیرت در جنگ صفین ۩۩
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 06-10-1392 در ساعت 23:40




  10. تشكرها 3


  11. #16
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    سرکوب فتنه گران یا برادر کشی؟

    مردى از اهالى بصره نزد پیشوای چهارم امام سجاد علیه السلام آمد و عرض کرد: اى علىّ بن الحسين! جدّ شما علىّ بن ابى طالب علیه السلام أهل ايمان را در جنگ صفین به قتل رساند؟ با اين سخن اشك در ديدگان آن حضرت حلقه زد، آنگاه فرمود:

    یَا أَخَا أَهْلِ الْبَصْرَةِ لَا وَ اللَّهِ مَا قَتَلَ عَلِيٌّ مُؤْمِناً وَ لَا قَتَلَ مُسْلِماً وَ مَا أَسْلَمَ الْقَوْمُ وَ لَكِنِ اسْتَسْلَمُوا وَ كَتَمُوا الْكُفْرَ وَ أَظْهَرُوا الْإِسْلَامَ فَلَمَّا وَجَدُوا عَلَى الْكُفْرِ أَعْوَاناً أَظْهَرُوهُ وَ قَدْ عَلِمَتْ صَاحِبَةُ الْجَدْبِ وَ الْمُسْتَحْفَظُونَ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله أَنَّ أَصْحَابَ الْجَمَلِ وَ أَصْحَابَ صِفِّينَ وَ أَصْحَابَ النَّهْرَوَانِ لُعِنُوا عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ قَدْ خابَ مَنِ افْتَرى؛ اى برادر بصری! نه، به خدا اين گونه نيست. على علیه السلام هيچ مؤمنى را نكشت و خون هيچ مسلمانى را نريخت. آنان أهل اسلام نبودند؛ بلكه در دل كافر و در ظاهر مسلمان بودند. زمانى كه بر كفر خود يار و اعوانى يافتند، آن را آشكار ساختند. حال اينكه أهل خبره و حافظان آل محمّد نيك آگاهند كه أصحاب جمل و صفّين و نهروان از زبان رسول خدا علیه السلام لعن شده اند، پس رسوا باد آنكه بر خدا و رسولش افترا بست.

    شيخى از اهالى كوفه گفت: اى علىّ بن الحسين! جدّ تو (علىّ) مى گفت: برادرانمان بر ما ستم نمودند. امام علیه السلام فرمود: مگر اين آيه را تلاوت نكرده اى: (وَ إِلَى عَادٍ أَخَاهُمْ هُوداً)؛30

    و به قوم عاد برادرشان هود را فرستاديم. سپس فرمود:

    فَهُمْ مِثْلُهُمْ أَنْجَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ هُوداً وَ الَّذِينَ مَعَهُ وَ أَهْلَكَ عَاداً بِالرِّيحِ الْعَقِيم؛31

    و قوم عاد نيز مانند همان برادرانى هستند كه در كلام أميرالمؤمنين علیه السلام آمده، خداوند هود و يارانش را نجات داد، و قوم عاد را با باد عقيم هلاك ساخت.


    ۩۩ آزمون بصیرت در جنگ صفین ۩۩
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 06-10-1392 در ساعت 23:42




  12. تشكرها 3


  13. #17
    مدیر ارشد انجمن مهدویت و انتظار
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1390
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    نوشته : 6,708      تشکر : 44,869
    29,489 در 7,770 پست تشکر شده
    وبلاگ : 45
    دریافت : 16      آپلود : 10
    حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    پی نوشت

    1) نهج البلاغه، سیدرضی، هجرت، قم، حكمت 217.
    2) بقره/ 257.
    3) قصص الأنبياء، ترجمه نور المبين في قصص الأنبياء و المرسلين، محدّث سیدنعمت الله جزایری (ترجمه فاطمه مشایخ)،انتشارات فرهان، تهران، 1381ش،ص704.
    4)وقعة الصفّين، نصر بن مزاحم، مكتبة آيت اللَّه المرعشى، قم، 1403ق، ص 92.
    5) بحار الانوار، محمد باقر مجلسى، مؤسسۀ الوفاء، بيروت، 1403 ق، ج 6، ص238.
    6) نهج البلاغه، خطبه ۵۱.
    7) مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى رحمه الله، نشر صدرا، تهران، ج 16، ص 111.
    8) بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج 32، ص447؛ و شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 4، ص13.
    9) "عمار بن ياسر" از بزرگان اصحاب رسول خدا- و از تلاشگران مخلص راه اسلام بود که در جنگهای رسول اكرم شركت داشت، با مسلمانان به حبشه مهاجرت كرد و از آنجا به مدينه آمد. وى از كسانى بود كه خلیفه سوم، عثمان را نهی از منکر می ‌‌نمود و داراى فضایلی بی ‌‌شمار است. از اول به اميرالمؤمنين(ع) علاقه داشت؛ حتى در زمان رسول خدا از حضرت(ع) جدا نمي ‌‌شد. پس از رحلت پیامبر ، ملازم آن بزرگوار شد، و در جنگ صفين به يارى آن حضرت برخاست تا آنكه در ربيع الاخر 37 هجرى، در سن 94 سالگى در جنگ صفین به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
    10) البرهان في تفسير القرآن، سيد هاشم بحرانى، مؤسسة البعثة، بیروت، ج 3، ص 457.
    11) تفسير روح البيان، اسماعيل حقى بروسوى، نشر دار الفكر، بیروت، ج 5، ص 85؛ و بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج 43، ص 46.
    12) وقعة الصفّين، ابن مزاحم، ص320.
    13) الإنصاف فى النص على الأئمة ، سيد هاشم بحرانی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، قم، ص 407.
    14) احتجاج، احمد بن علي طبرسي، نشر مرتضي، مشهد، 1403، ج 1، ص 182، متن روایت رسول خدا چنین است: عَمَّارٌ تَقْتُلُهُ الْفِئَةُ الْبَاغِيَةُ .
    15) المبسوط، شيخ ابوجعفر محمد بن حسن طوسى، المكتبة المرتضويه، تهران، ج 2، ص11.
    16) مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج 16، ص297.
    17) در عصر ما نیز روشهای مزورانه شهید سازی، بهره گیری از رنگ سبز، سوء استفاده از علاقه مردم به سادات، تبلیغ یار غار امام رحمه الله بودن، سنگر گرفتن در پشت سر خانواده ‌‌های شهدای معروف و امثال اینها از ترفندهای فتنه ‌‌گران فتنه سال 1388 بود.
    18) عمرو بن حمق خزاعی در حجة الوداع نزد رسول خدا آمد و اسلام آورد و از اصحاب ایشان شد و احادیثی را از پیامبر فرا گرفت، سپس در زمره‌ شیعیان خالص امام علی درآمد. او در کوفه زندگی می‌کرد و در جنگهای جمل، صفین و نهروان در رکاب امام علی(ع) شمشیر زد. بعد از شهادت حضرت علی(ع) به حجر بن عدی که یاران امام را رهبری می کرد، پیوست و پس از شهادت حجر، در موصل، در غاری ساکن شد. به فرمان معاویه او را دستگیر کردند، سر از بدنش جدا ساخته و شهر به شهر گرداندند تا به نزد معاویه بردند و در اسلام این اولین سری بود که از شهری به شهری حمل می ‌‌شد.
    19) في قصص الأنبياء و المرسلين، سید نعمت الله جزائری، ترجمه فاطمه مشايخ، انتشارات فرحان، ص 707.
    20) معالی السبطین، شيخ محمدمهدى حائرى، نشر صبح صادق، قم، 1425ق، ص 402.
    21) نهج البلاغه، خطبه 182.
    22) شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج3، ص205.
    23) غذاى خوشمزه عربی است كه از شير درست می شود.
    24) مستدرك سفينة البحار، شيخ على نمازى شاهرودى، مؤسسه نشر الاسلامى، قم، 1405، ج 10، ص 530. استاد وارسته ما حضرت آیه الله انصاری شیرازی این ماجرا را در مورد ابو موسی اشعری نقل می کرد و اضافه می فرمود که هنگام جنگ وی بالای کوه می رفت و می گفت: هذا اسلم؛ اینجا امن و سالم ‌‌تر است.
    25) سجاح دختر حارث تمیمی از قبیله بنی تمیم، از کسانی است که در آخر عمر رسول خدا ادعای نبوت کرد. وی پیروانی گرد خود فراهم آورد و ملاقاتی بین او و مسیلمه که او نیز ادعای نبوت داشت، رخ داد. هنگامی که سجاح مسیلمه را دید، گفت: اوصاف حمیده تو را شنیدم و تو را برگزیدم. آمده ‌‌ام تحت اطاعت تو درآیم تا زن و شوهر با هم پیغمبر باشیم و به اتفاق هم عالم را مطیع گردانیم. به این ترتیب با هم ازدواج کردند. مسیلمه نیز در پاسخ پیروان سجاح گفت: مهر او این است که نماز خفتن و نماز بامداد را از امت سجاح برگرفتم! اما پس از مدتی سپاه مسلمانان به فرماندهی خالد بن ولید با پیروان آنها مواجه شدند و جنگ سختی که به یمامه معروف است، در گرفت. این جنگ با شکست سپاه مسیلمه و کشته شدن خود او پایان پذیرفت.
    26) شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج4، ص22.
    27) مستدرك سفينة البحار، شيخ على نمازى شاهرودى، ج 6، ص 43.
    28) وقعة الصفين، ابن مزاحم، ص 267.
    29). حج/ 11.
    30) اعراف/ 65.
    31) احتجاج، طبرسی، ج 2، ص 312.

    منبع: ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره148.



    ۩۩ آزمون بصیرت در جنگ صفین ۩۩
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 06-10-1392 در ساعت 23:43




  14. تشكرها 3


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •