««تحلیل مبناى تاریخى اربعین حسینى»» سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
««تحلیل مبناى تاریخى اربعین حسینى»»
صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 33 , از مجموع 33
  1. #31
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    بررسی این دیدگاه


    1- اگر مراسم بزرگداشت و تجدید خاطره، هیچ ریشه مذهبی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی نداشته باشد چرا روز چهلم انتخاب شد و قبل و بعد نشد؟

    «ثلاثین » یهودیان چه نقصی داشت که متروک و مهجور شد؟

    و چرا آنان «اربعین » را انتخاب نکردند با این که
    «فتم میقات ربه اربعین لیلة » . (60)
    در مورد آنان است و همچنین آیه:
    «و اذ واعدنا موسی اربعین لیلة ثم اتخذتم العجل » . (61)

    خطاب مستقیم به یهودیان است.



    2- چه شاهدی از قبل یا بعد از اسلام بر رسم و سنت بودن بزرگداشت اموات در چهلم وجود دارد؟ آیا برای پدر و جد پیغمبر (ص) قبل از اسلام مراسم اربعین انجام شد؟ و آیا مشرکان عرب برای مردگان خود در روز چهلم اطعام می کردند؟ یا سر خاک می رفتند؟ یا تجدید عزا می کردند؟



    ملت یهود - به گفته خود سید - روز سی ام مراسم برگزار می کنند که آن هم معلوم نیست از چه تاریخی و با چه انگیزه ای مرسوم شد؟ مسیحیان که به یاد مردگان خود روز چهلم مرگ، مراسم عبادت برپامی کنند آیا سابقه دار است؟ و آیا متخذ و برخاسته از سنت حسنه رایج در میان مسلمانان نیست که به نام و به یاد مراسم تدفین سر مطهر امام (ع) و همیاری با عزاداری خاندان داغدیده اش برگزار می شود؟






    ««تحلیل مبناى تاریخى اربعین حسینى»»

  2. تشكرها 3


  3. #32
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    مراسم امام حسین (ع) محکوم و تابع آداب و رسوم عرفیات رایج بین یهود و نصاری و جاهلیت نیست بلکه سنت شکن و حاکم بر سنتها و خود بنیانگذار سنتهای حسنه است.


    اگر در ملت مسلمان، برگزاری مراسم اربعین سنت ضروری الانعقاد است یکی از خیرات و برکات بازتاب حرکت و قیام الهی امام حسین (ع) و یکی از آثار حسنه آن بزرگوار است. نه از این جهت که چون بر هر مرده ممدوح و مذموم، مراسم اربعین برگزار می شود، بر امام حسین (ع) نیز چنین رفتار می شود.


    اگر این گونه بود چرا برای امامان دیگر، مراسم اربعین انجام نمی شود؟ و نیز اگر چنان بود چرا اربعین امام حسین (ع) هر سال تکرار می شود در حالی که برای اموات و شهدا - حتی برای معصومان (ع) - مراسم اربعین تکرار نمی شود؟


    و نیز می بینیم برای مردگان، رسم و عادت نیست که هر سال مراسم اربعین تکرار شود.


    پس به خوبی می توان چنین نتیجه گیری نمود که اربعین امام حسین (ع) مانند بقیه مراسم و سنتهای مذهبی، همگی دارای محتوای حقیقی و پیام آموزنده و مشتمل بر رمز و راز قابل توجیه و تصدیق و شایسته پیروی همه جوامع و طوایف بشری است; نه این که مراسم امام (ع) ریشه در آداب و رسوم یهود و نصاری و جاهلیت اعراب داشته باشد.







    ««تحلیل مبناى تاریخى اربعین حسینى»»

  4. تشكرها 3


  5. #33
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    پی نوشت ها:
    1) شعرانی، ترجمه نفس المهموم، ص 269.
    2) شهید مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص 30 و ج 2، ص 255.
    3) سید بن طاوس، اقبال، ص 589.
    4) حاج میرزا حسین نوری، لؤلؤ و مرجان، ص 149.
    5) مقتل ابو مخنف، به نقل از مرحوم حاج میرزا حسین نوری، لؤلؤ و مرجان، ص 157.
    6) شیخ صدوق، امالی، 1349 ش.، ص 168، مجلس 31.
    7) شهید قاضی طباطبایی، تحقیق اربعین، ص 341، چاپ دوم، به نقل از مناقب شهر آشوب، ج 2، ص 200 و نیز نقل شیخ طبرسی در اعلام الوری، ص 250، ج بیروت 1399ق.
    8) همان، ص 344 به نقل از الاثار الباقیه، ص 331 چاپ اروپا، و نیز ص 22 ج دوم به نقل از ترجمه الاثار الباقیه ص 392، تهران 1321.
    9) به نقل از مرحوم محدث قمی، نفس المهموم، ص 466، و شهید قاضی، پیشین، ص 341.
    10) سید بن طاووس، اقبال، ص 58.
    11) شیخ فتال نیشابوری، روضة الواعظین، ص 230.
    12) بشارة المصطفی، به نقل سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج 4، ص 47.
    13) اعلام الوری، چاپ بیروت، 1399ق.، ص 250.
    14) به نقل از سید مقرم، مقتل الحسین، ص 469.
    15) شهید قاضی طباطبایی، تحقیق اربعین، ص 342و349 چاپ 2، به نقل از تذکرة الخواص، و نیز مقتل مقرم ص 470 به نقل از تذکرة الخواص ص 150 همچنین اعیان الشیعه ج 1، ص 626، ق 2.
    16) ص 588.
    17) مثیر الاحزان » ، 1318ق، ص 59، به نقل از شهید قاضی، پیشین، ج 2، ص 20، و نیز سید مقرم، پیشین، ص 469.
    18) مقصود از این اصطلاح، اجازه نقل روایت است که تا چندی پیش میان دانشمندان اهل حدیث رایج بوده است.
    19) ج 19، ص 349.
    20) خواند میر، حبیب السیر، ج 2، ص 60.
    21) مقتل مقرم، ص 469 به نقل از الاتحاف بحب الاشراف ص 12.
    22) سید محسن امین عاملی، اعیان الشیعه، ج 1، ص 617.
    23) عبد الرزاق مقرم، مقتل الحسین، ص 467، چ 1383 ق
    24) همان، ص 469.
    25) همان.
    26) شهید قاضی، تحقیق اربعین، ص 260.
    27) ابن اثیر، الکامل ج 4، ص 84.
    28) شیخ مفید، ارشاد، ص 261.
    29) شیخ مفید، ارشاد، ص 261.
    30) قاضی طباطبایی، تحقیق اربعین، ص 42.
    31) سید بن طاووس، اقبال، ص 589.
    32) ابن اثیر، الکامل، ج 4، ص 87.
    33) شیخ مفید، ارشاد، 1308، صص 261- 263.
    34) تاریخ طبری، ج 4، ص 293.
    35) همان، ص 353.
    36) البدایه و النهایه ج 8، ص 9- 198، به نقل از شهید قاضی طباطبایی، پیشین، ص 370.
    37) همان، ص 33 و 34 چ دوم به نقل از سید محسن امین عاملی دمشقی.
    38) رجال کشی، ص 75، تنقیح المقال، ج 3، نفس المهموم، ص 129، تحقیق اربعین، ص 34.
    39) فاضل قزوینی، تظلم الزهرا، ص 172.
    40) نفس المهموم، محدث قمی، ص 463.
    41) دکتر سید رضا پاک نژاد، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج 6، ص 33.
    42) تاریخ طبری، ج 4 (ده جلدی)، ص 127، استقامت، مصر و ج 6، ص 96.
    43) مقتل الحسین، پاورقی ص 344.
    44) فاضل قزوینی، تظلم الزهرا، ص 172.
    45) اعیان الشیعه، ج 1، ص 626 ق 2، مقتل مقرم ص 470 به نقل از تذکرة الخواص تالیف سبط بن الجوزی 150 و تحقیق اربعین شهید قاضی، ص 342 و 349، چ دوم.
    46) مقتل مقرم، ص 363، چ قم به نقل از «مثیر الاحزان » ص 58.
    47) سید بن طاووس، لهوف، قم، 1378، ص 232.
    48) بحار، ج 45، ص 145.
    49) مصائب الهداة، به نقل از شهید قاضی طباطبایی، تحقیق اربعین، چ دوم، ص 337.
    50) نفس المهموم، ص 466.
    51) مقتل مقرم، ص 470 به نقل از الکواکب الدریة، ج 1.
    52) زاد المعاد، اعمال روز بیستم صفر.
    53) جلاء العیون، علامه مجلسی.
    54) ال عمران/169.
    55) سید بن طاووس، اقبال، ص 58.
    56) چون مسلم شد «اربعین » ویژگی و امتیاز خاصی از روزهای قبل و بعد از خود ندارد.
    57) شیخ طوسی، التهذیب، ج 6، ص 52.
    58) کامل الزیارات.
    59) مقتل مقرم، چاپ قم، ص 354 و 365.
    60) اعراف/142.
    61) بقره/51.

    منبع:پایگاه اطلاع رسانی حوزه






    ««تحلیل مبناى تاریخى اربعین حسینى»»

  6. تشكرها 3


صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •