*********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه********** سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********
صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 46
  1. #11
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 525      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض -پرندگان (طير، طيور، طائر)





    در نهج‌البلاغه افزون بر ذكر پرندگاني همچون طاووس، كلاغ، كبوتر، عقاب و ... عنوان كلّي «طير، طيور و طائر» نيز بكار رفته است.

    در اين مقاله نام پرندگان خاص بر طبق فهرست الفبايي مطرح خواهد شد و در اين جا تنها به مواردي اشاره مي‌كنيم كه در آن‌ها عنوان كلّي «پرنده» و «پرندگان» وجود دارد.
    1- مولاي متقيان و رئيس موحّدان حضرت علي- عليه السّلام- در پايان خطبه‌اي رسا پس از بيان نحوة آفرينش برخي گونه‌هاي جانداران و توصيف قدرت لايزال الهي در خلقت آن‌ها، خداوند را چنين مي‌ستايد:


    «فتبارك الله الذي يسجد له من في السماوات و الارض طوعاً و كرهاً ... فالطير مسخّرة لامره أحصي عدد الريش منها و النَفَس... .»

    «پس بزرگ است خدايي كه آن چه در آسمان‌ها و زمين است، خواه و ناخواه او را سجده نمايند... و پرنده رام فرمان اوست پرها و دَمْ زدن آن را شمرده است... .»

    مرحوم ميرزا حبيب‌الله خويي در شرح آن نوشته است: اين جمله حضرت كه پرنده رام فرمان اوست در قرآن نيز آمده استآن جا كه فرموده‌اند:

    «أولم يروا إلي الطير مسخّرات في جوّالسماء ما يمسكهنّ إلّا الله»

    « آيا به پرندگان ننگريسته‌اند كه در فضاي آسمان رام شده‌اند و كسي جز خداوند آن‌ها را [درآن حالي] نگاه نمي‌دارد.»

    مرحوم طبرسي در تفسير اين كريمه فرموده است:

    «آيا نمي‌انديشيد كه خداوند چگونه پرنده را آفريده است كه در جوّ آسمان بدون تكيه بر چيزي پرواز مي‌كند و هوا مانع سقوط اوست. چنان كه آب مانع غرق شدن، شناكننده است ولي در حقيقت، امساك از سقوط، كار خداوند است [ما يمسكهنّ إلّا الله] و به واقع، پرنده، مسخّر فرمان الهي است.»

    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  2. تشكرها 3


  3. #12
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 525      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    2- حضرت در خطبه‌اي بليغ و عميق دربار? توحيد الهي [كه سيد رضي در وصف آن نوشته است: اين خطبه از اصول علم چيزي را فراهم آورده كه در هيچ خطبه نيست] سخن را به كمال رسانده و پس از بيان اين كه فناء عالم همانند ايجاد آن در دست قدرت اوست در ضعف و ناتواني تمامي موجودات در برابر قدرت عظيم پروردگار، فرمودند:

    «ليس فناء الدنيا بعد ابتداعها باعجب من انشائها و اختراعها و كيف ولو اجتمع جميع حيوانها من طيرها و بهائمها ... علي احداث بعوضة ما قَدَرَتْ علي احداثها... .»

    «سپري شدن دنيا پس از ايجاد آن، شگفت‌تر نيست از آفريدن آن و چه‌گونه كه اگر همه جاندارانِ جهان از پرندگان و چهارپايان ... و نادانان از مردمان و يا زيركان فراهم آيند تا پشه‌اي را هست نمايند بر آفريدن آن توانا نيستند و راه پديد آوردن آن را ندانند... .»

    شرح و تفصيل اين جمله را در بخش «چهارم» بيان خواهيم كرد ان شاء الله.



    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  4. تشكرها 3


  5. #13
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 525      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض





    3- حضرت در خطبه قاصعه پس از نكوهش تكبّر و عصبيت و تمجيد از فروتني به بيان حالات فروتنانه پيامبران الهي پرداخته، سپس فرمودند:


    «ولو أراد الله سبحانه بأنبيائه حيث بعثهم أن يفتح لهم كنوز الذهبان و معادن العقبان و مفارس الجنان وأن يحشر معهم طيور السماء و وحوش الأرض لفعل ولو فعل لسقط البلاء و بطل الجزاء ... .»

    «اگر خداوند سبحان اراده مي‌فرمود آن هنگام كه پيامبران خود را مبعوث كرد تا براي آنان گنج‌هاي زر را بگشايد و كان‌هاي طلاي ناب را آشكار نمايد و باغستان‌ها و حيوانات وحشي و پرندگان آسمان را بر آن جمله بيافزايد چنين مي‌كرد و اگر كرده بود نه پاداش مانده بود و نه امتحان ... [زيرا در آن صورت ايمان آوردن مردم به آنان يا از بيم جان بود و يا به طمع نان، و نيت خالص يافت نمي‌شد].»

    مرحوم خويي در بيان جمله «و إن يحشر معهم طيور السماء» نوشته است:

    «همراه بودن پرندگان آسمان و حيوانات وحشي با انبياي الهي باعث بزرگي، هيبت و عظمت پيامبران در چشم مردم مي‌شد ولي به دليل در پي داشتن مفاسد فراوان اراد? خداوند بر آن تعلّق نگرفت.»


    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  6. تشكرها 3


  7. #14
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 525      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض





    4- حضرت، در بياني كوتاه، آفرينش، گونه‌گوني و رنگارنگي پرندگان را مورد دقّت قرار داده و با طرح مقدمه‌اي دربار? آفرينش شگفت‌آور موجودات فرمودند:

    «قدرت عظيم خداوندي چنان در خلقت آنان به كار رفت كه، خردها حكم او را گردن نهادند و بانگ دليل‌هاي يكتاي او در گوش ما پيچيد، او پرندگاني گونه‌گون آفريد و آنان را در شكاف‌هاي زمين و رخنه درّه‌هاي زمين و رخنه درّه‌ها و فراز كوه‌ها ساكن گردانيد. انواع گوناگون، با هيأتي جدا از هيأت ديگري و برعهد? هر يك كاري نهاد كه در خور او بود ... دسته‌اي از پرندگان را كه فربه بودند از بالا رفتن و سبك پريدن بازداشت و به پرواز در نزديكي زمين واداشت، ... بر دسته‌اي از آن‌ها يك رنگ ريخته و بر دسته‌اي رنگ گردن و تن مختلف... .»

    مرحوم خويي در شرح اين بيان حضرت، به حديث مفضّل از امام صادق -عليه السلام- اشاره كرده كه در آن به تفصيل از ويژگي‌ها، شگفتي‌ها و حالات و چه‌گونگي اعضاي گوناگون پرندگان
    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  8. تشكرها 3


  9. #15
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 525      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض





    5- حضرت در پايان خطبه قاصعه حركت شديد شاخه‌هاي درخت را به بال زدن پرندگان تشبيه كرده و پس از بيان همراهي هميشگي با پيامبر اسلام_ صلّي الله عليه و آله و سلّم_و ديدن نور وحي و استشمام بوي نبوّت از حضرت ختمي مرتبت، و استماع ناله شيطان به هنگام نزول وحي به نقل يكي از معجزه‌هاي روشن پيامبر خدا _ صلّي الله عليه و آله و سلّم_پرداخته و آن را چنين ترسيم مي‌كند:


    «... من با او بودم هنگامي كه بزرگان قريش نزد وي آمدند و گفتند: اي محمّد _ صلّي الله عليه و آله و سلّم_! تو دعوي كاري بزرگ مي‌كني كه نه پدرانت چنان دعويي داشتند و نه كسي از خاندانت. ما چيزي را از تو مي‌خواهيم اگر آن را پذيرفتي و به ما نماياندي، مي‌دانيم تو پيامبر و فرستاده‌اي وگرنه مي‌دانيم جادوگري دروغگويي. گفت_ صلّي الله عليه و آله و سلّم_: چه مي‌خواهيد؟ گفتند: اين درخت را براي ما بخوان تا با رگ و ريشه برآيد و پيش روي تو درآيد. گفت_صلّي الله عليه و آله و سلّم_ :خدا بر هر چيز تواناست. اگر خداوند براي شما چنين كرد مي‌گرويد و به حق گواهي مي‌دهيد؟ گفتند: آري! گفت_ صلّي الله عليه و آله و سلّم_: من آن چه را مي‌خواهيد به شما نشان خواهم داد و مي‌دانم شما به راه خير باز نمي‌گرديد و در ميان شما كسي است كه در چاه افكنده شود و كسي است كه گروه‌ها را به هم پيوندد و لشكر فراهم آورد.

    سپس گفت_ صلّي الله عليه و آله و سلّم_:اي درخت اگر به خدا و روز رستاخيز گرويده‌اي و مي‌داني من فرستاده خدايم با رگ و ريشه از جاي برآي و پيش روي من درآي به فرمان خداي پس به خدايي كه او را به راستي برانگيخت، رگ و ريشه درخت از هم گسيخت و از جاي برآمد همراه با بانگي سخت و چونان پرندگان پرزنان تا پيش روي رسول خدا_ صلّي الله عليه و آله و سلّم_ بيامد و شاخه فرازين خود را بر رسول خدا_ صلّي الله عليه و آله و سلّم_ گسترد و يكي از شاخه‌هايش را بر دوش من آورد و من در سوي راست او _ صلّي الله عليه و آله و سلّم_ بودم... .»


    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  10. تشكرها 3


  11. #16
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 525      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض





    - مالك اشتر شجاع‌ترين و مهم‌ترين فرمانده سپاه علي _عليه السلام_ است. حضرت عظمت مقام وي را بسان كوهي بلند مي‌داند كه هيچ پرنده‌اي نمي‌تواند بر فراز آن پرواز كند.


    امام علي_عليه السلام_ چون خبر وفات مالك اشتر بدو رسيد، فرمود:

    «مالك! مالك چه بود! به خدا اگر كوه بود جدا از ديگر كوه‌ها و اگر سنگ بود سنگي بود خارا كه سُمِ هيچ ستور به ستيغ آن نرسد و هيچ پرنده بر فراز آن نپرد [ولايوفي عليه الطائر].»

    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  12. تشكرها 3


  13. #17
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 525      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض پشه (بعوض، بعوضة)





    پشه حشره‌اي است كه ضرب المثل كوچكي است ولي در عين خردي جثّه، آفرينشي همچون فيل دارد.


    دميري خلقت پشه و فيل را مورد دقّت قرار داده و نوشته است: پشه افزون بر اعضاي تشكيل‌دهندة فيل، داراي اعضايي افزون بر فيل است، فيل داراي چهار دست و پا و خرطوم و دُم است، پشه افزون بر اين‌ها داراي دو پاي اضافه و چهار بال است خرطوم پشه برخلاف فيل توخالي و قابل نفوذ در بدن انسان و حيوانات ديگر، است. پشه با همه كوچكي، مي‌تواند قاتل انسان و فيل و شتر باشد، برخي از حاكمان عراق، دست و پاي مخالفان خويش را بسته و در بيشه‌اي رها مي‌كردند و آنان در كم‌ترين زمان به وسيله پشه به هلاكت مي‌رسيدند. ابوالفتح بستي مي‌گويد:

    لا تستخفّنّ الفتي بعداوة أبداً و إن كان العدوّ ضئيلاً

    إنّ القذي يؤذي العيون قليلة و لربّما جرح البعوض الفيلا

    شاعر ديگري چه لطيف گفته است:

    لا تحقرنّ صغيراً في عداوته إنّ البعوضة تامي مضلة الاسد

    در روايات اسلامي از ضعف بشر_ علي رغم غرور بسيار وي_ در برابر موجودي همچون پشه و نابودي نمرود توسط آن سخن به ميان آمده و پشه و نيز بال آن ضرب‌المثل و نماد كمي و كوچكي دانسته شده و خون آن از جهت پاكي و نجاست در فقه مطرح شده است.

    واژه بعوض و بعوضة كه به ترتيب جمع و مفرد مي‌باشند سه بار در نهج‌البلاغه به كار رفته است كه در يك مورد، پشه به عنوان موجودي كوچك مطرح و از عجز و ناتواني بشر در خلقت حتّي يك پشه سخن رفته است.

    در دو مورد نيز ميزان علم و آگاهي خداوند و ابعاد گسترده آن در اطلاع از مقدار قوت لازم براي هر پشه و لانه‌هاي ريز پشه مادر درون درختان، بيان شده است.



    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  14. تشكر

    آستان جانان (19-10-1391)

  15. #18
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 525      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض





    1- حضرت پس از بيان توحيد الهي و قدرت كامله خداوند متعال به ضعف و ناتواني، قدرت‌هاي ديگر اشاره كرده، فرمودند:


    «اگر تمام جانداران جهان از پرندگان و چهارپايان ... از هر جنس و ريشه و بن نادانان از مردم و يا زيركان، فراهم آيند تا پشه‌اي ؟؟؟؟؟؟؟ توانا نخواهند بود و راه پديد آوردن آن را ندانند و خردهايشان سرگشته شود و در شناخت آن سرگردان مانند؛ نيروي آن‌ها سست شده و به پايان رسد ... آن‌گاه دانند كه شكست خورده‌اند و به ناتواني و درماندگي خويش اعتراف كنند ... .»

    در اين قسمت حضرت، ضمن اشاره به خردي و كوچكي پشه، خلقت عجيب و پيچيد? آن را مطرح كرده‌اند كه تمامي مغزهاي بشري و تمامي امكانات و استعدادهاي جانداران روي زمين قادر به خلقت حتي يك نمونه از آن نيست.


    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  16. #19
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 525      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    - حضرت در حمد و ثناي الهي فرمودند:

    «فسبحان من لا يخفي عليه سواد غسق داج و لاليل ساج ... .» «پس پاك و منزّه است خدايي كه بر او پوشيده نيست سياهي تيره و تار و نه شب آرام و پايدار ... و نيز برگي كه [از درختان] فرو ريزد بر اثر بادهاي تند و ريزش باران از آسمان؛ او مي‌داند كه افتادنگاه هر قطره [باران] كجاست و در كجا استقرار خواهد يافت و ... و مي‌داند آن چه را كه پشه را زنده نگه مي‌دارد و آن چه مادينه در شكم دارد ... [و ما يكفي البعوضة من قوتها و ما تحمل الانثي في بطنها].»


    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  17. تشكر

    آستان جانان (19-10-1391)

  18. #20
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 525      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض





    - حضرت در خطبه اشباح در مورد علم الهي فرمودند:





    «داناي درون و راز دل نهفتگان است و آگاه از سخن پنهان گويندگان و آن چه از گمان‌ها كه در دل مي‌گذرد ... و آن چه درون لانه‌هاي تابستاني مورچگان است ... و نهان جاي ددان در كوه‌ها و بيابان‌ها و جايي كه پشه‌ها پنهانند در ساق و پوست درخت‌ها ... .»

    حضرت در اين دو بيان عميق و فصيح گسترة علم الهي را متذكر شده و به ابعاد وسيع، دانش بي منتهاي خداوندي اشاره فرموده است.

    ابن ابي الحديد معتزلي در مورد بيان نخست نوشته است:

    «اين فصل از سخنان فصيح و نادر است كه توحيد الهي و مدح و ثناي خداوندي را دربردارد به گونه‌اي كه خود شاهد اين مدّعاست ... .»


    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  19. تشكر

    آستان جانان (19-10-1391)

صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •