*********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه********** سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********
صفحه 4 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 46
  1. #31
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 526      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ابن ابي‌الحديد نوشته است:


    «هوامّ تنها بر حشره‌هاي ترسناك اطلاق مي‌شود.»

    مرحوم خويي نيز نوشته است:

    «هوام هر خزندة سمّي كشنده است امّا زنبور كه كشنده نيست سامّه نام دارد.»

    در نهج‌البلاغة دوبار نام «هوامّ» آمده كه در نخست از گسترة دانش الهي و علمخداوندي به مخفي‌گاه‌هاي زمستاني آنان سخن به ميان آمده؛ و ديگر بار از استعداد زمين براي زندگي حتّي چهارپايان و خزندگان سخن رفته است.

    حضرت فرمودند:


    «[خداوند] داناي درون‌ور از دل نهفتگان و آگاه از سخن پنهان گويندگان است ... و آن‌چه پرده‌هاي دل از آن را پوشد و اعماق غيب آن را نهان دارد و آن‌‌چه كه گوش‌هاي پنهاني استماع كنند و آن چه درون لانه‌هاي تابستاني مورچگان است و آن‌چه در زمستان جاي خزندگان است و... .»


    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  2. تشكرها 3


  3. #32
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 526      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض





    حضرت به هنگام عزيمت براي نبرد صفين در دعايي بلند و عرشي، خداوند را براي ياري رزمندگان چنين مي‌خواند:


    « اللّهم ربّ‌اسقف المرفوع و الجوّ المكفوف... و ربّ هذه الارض التي جعلتها قراراً للانام و مدرجاً للهوامّ و الانعام و ما لا يحصي ممّا يري و ممّا لاي يري ... .»

    «اي خداي آسمان افراشته و فضاي نگه داشته ... واي پروردگار اين زمين كه آن را جايگاه مردم كرده‌اي و جاي رفت و آمد خزندگان و چهارپايان و آن‌چه به شمار نيايد از چيزي كه ديده شود يا نمي‌توان آن را ديد ... اگر ما را بر دشمنان‌مانپيروز كردي ما را از ستم بر كنار دار و در راه حق استوار، و اگر آنان را پيروزي دادي، شهادت را روزي ما كن و از فتنه نگه دارمان.»


    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  4. تشكرها 3


  5. #33
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 526      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض چارپايان(بهائم، انعام)






    در زبان تازي به شتر، گاو و گوسفند انعام و نَعَم و به هر چارپايي كه وحشي نباشد بهيمه اطلاق مي‌شود. واژه‌هاي انعام و نعم چهار بار و بهايم دوبار در نهج‌البلاغة آمده است.
    الف: انعام
    حضرت در دعايي بلند و عرشي خداوند را براي امداد مجاهدان و رزم‌آوران چنين خوانده است: «اللّهم ربّ السقف المرفوع و ... و ربّ هذه الارض التي جعلتها قراراً للأنام و مدرجاً للهوام والأنعام ... .» «اي خداي آسمان افراشته! و ... اي پروردگار اين زمين! كه ان را آرام جاي آفريدگان كرده‌اي و جاي رفت و آمد خزندگان و چارپايان.»



    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  6. تشكرها 2


  7. #34
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 526      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض





    حضرت در خطبه‌اي شكايت‌آلود از مردمان عصرش، غفلت و بي‌خبري آنان را مطرح و آنان را به چارپاياني تشبيه كرده كه در كشتزاري و با خيز رها شده‌اند و سود و زيان خويش نشناسند.




    حضرت فرمودند:

    «ايها الغافلون غيرالمغفول عنهم... كأنّكم نَعَم أراح بها سائم إلي مرعي وبّي و مشرب دوي... .»

    «اي بي‌خبران كه شما را وانگذاشته‌اند واي واگذارندگان فرمان بازخواست بر آنان نوشته‌اند چرا مي‌بينم كه از خدا روي گردانيد و جز او را خواهانيد؟ شماچارپاياني را مانيد كه شبان آن‌‌ها را در كشتزاري رها كند و با خيز، و آبشخوري دردانگيز، گوسفندي را مانيد كه چَرَد تا فربه شود و زير كارد رود و نداند از آن چه خواهند و با او چه كنند! ! ... .»



    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  8. تشكرها 2


  9. #35
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 526      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض





    مرحوم خويي در شرح اين خطبه، به اختلاف ابن ابي‌الحديد و مرحوم بحراني در تفسير «سائم» اشاره كرده و نوشته است:


    «ابن ابي‌الحديد سائم را حيواني دانسته كه همراه با چريدن، چارپايان ديگر را به سوي كشتزاري پيش برد و چارپايان بر اثر نهايت غفلت و بي‌خبري، از چرنده‌اي ديگر تبعيت كنند؛ ولي مرحوم بحراني سائم را به معناي چوپان دانسته و نوشته است: اين غافلان همانند چارپاياني‌اند كه چوپانشان نفس امّاره است و آنان را به سوي آلودگي‌ها سوق مي‌دهد.»


    مرحوم خويي سپس تفسير مرحوم بحراني را از جهت لفظي و تفسير ابن ابي‌الحديد را از جهت معنوي به واقع نزديك‌تر دانسته است؛ زيرا براساس تفسير ابن ابي‌الحديد بايد قبل از سائم واژة حيوان را مقدّر فرض كنيم، و بر پايه شرح مرحوم بحراني گرچه به تقدير چيزي نياز نيست ولي سائم به معناي چوپان در لغت نيامده است.



    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  10. تشكرها 2


  11. #36
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 526      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ايشان نوشته است:


    «به هر حال، مقصود در اين خطبه تشبيه عدّه‌اي است به چارپاياني كه به آب و علف مشغول شده و از باطن آن كه سمّ و درد است بي‌خبرند.»

    حضرت در وصيت‌نامه‌اي حكيمانه و دلسوزانه خطاب به فرزندش امام مجتبي- عليه‌السلام - كه آن را پس از بازگشت از صفين نگاشته پس از بيان نصيحت‌هاي بلند و عرشي و موعظه‌هايي بليغ در مورد جهان آخرت و مذّمت دنيا فرمودند:

    «يا بنّي! اكثر من ذكر الموت و ذكر تهجم عليه و تفضي بعدالموت إليه ... نَعَم معقّلة و أخري مهملة قد اضلّت عقولها و ركبت مجهولها ... .»

    «پسركم! فراوان به ياد مردن باش و ياد آن‌چه با آن پنجه درخواهي افكند و آن‌چه پس از مردن روي بدان خواهي نمود ... مبادا فريفته شوي كه بيني دنياداران به دنيا دل مي‌نهند ... همانا دنياپرستان ... دسته‌اي چارپاياني باشند بسته، و دسته‌اي ديگر رها و مهار گسيخته، خِرَد خود را از دست داده و در كار خويش سرگردان‌اند ... .»

    حضرت در اين نوشته بليغ به گونه‌اي زيبا و رسا دنيا و اهل آن را معرّفي كرده و عاقبت سخت دنياطلبان و سرگرداني و هلاكت ابدي آنان را ترسيم فرموده است. نكته مورد توجّه اين كه حضرت اهل دنيا را به چارپايان بسته يا مهارگسيخته تشبيه كرده است.



    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  12. تشكرها 2


  13. #37
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 526      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض





    حضرت در خطبه ملاحم پس از سپاس خداوند، پيامبر اسلام - صلّي‌الله‌عليه و آله وسلّم- را چنين توصيف مي‌كنند:


    «آن حضرت طبيبي است كه به سراغ بيماران مي‌رود [بيماران را پيگردي مي‌كند و منتظر نمي‌ماند كه بيماران به سراغ او بيايند]مرهم او بيماري را بهترين درمان است و داغ او سوزان (او مرهم‌هاي شفابخش خود را محكم و وسايل داغ كردن را گرم كرده است، بشارت‌هاي او براي دل‌هاي خسته چون مرهم است و ترساندن او را عذاب قيامت براي غافلان چون داغ فراهم آمده، چرا كه آخر الدواء الكلّي.

    هر كجا داغ بايدت فرمود چون تو مرهم نهي ندارد سود

    سنايي

    ... آن حضرت در جست و جوي بيماران روحي، موارد غفلت و جايگاه‌هاي حيرت را مي‌جويد. آنان كه از چراغ دانش بهره‌اي نيندوخته‌اند و آتش‌زنه علم را براي روشني جان نيافروخته‌اند و آنان در ميان اين تاريكي‌ها - حيرت و شكّ و غفلت- همانند چارپاياني چرنده و صخره‌هاي بسيار سخت‌اند - فهم كالأنعام السائمة و الصخور القاسية-.»


    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  14. تشكرها 2


  15. #38
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 526      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض





    علامه جعفري نوشته است:


    «بيماري حيرت و ترديد، مخرّب‌ترين بيماري است كه مي‌تواند انسان را بيچاره و تباه سازد ... حيوان بودن صخره نه تنها بيماري نيست بلكه عين هويت سالم آن دو موجود است در صورتي كه موجودي كه انسان است بدون نقص و سقوط اختياري به درجه حيوانيت و سنگ خارا تنزّل نمي‌‌كند و اين نقص و سقوط بيماريي است كه فقط دواي ربّاني علم و معرفت و آگاهي و حكمت مي‌تواند آن را بهبود بخشد.»



    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

  16. تشكرها 2


  17. #39
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 526      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ب: بهايم


    1- حضرت در خطبه‌اي در بيان توحيد الهي پس از برشمردن نشانه‌هاي قدرت هميشگي الهي به ضعف و ناتواني تمام موجودات در مقابل خداوند متعال اشاره كرده و فرمودند:

    «اگر همه جانداران جهان از پرندگان و چهارپايان ... و نادانان از مردم و يا زيركان فراهم آيند تا پشه‌اي را پديد آورند بر آفريدن آن توانا نيستند ... .»

    2- حضرت در پايان خطبه‌اي تمام همّت چارپايان را شكم دانسته‌اند:

    « ... إنّ البهائم همّها بطونها ... .»

    « ... چهارپايان در بند شكم‌اند ... .»

    حضرت در اين جمله، به افراط قوّة شهواني در چارپايان اشاره كرده‌اند كه باعث اهتمام شديد آن‌ها به آب و علوفه شده است و طبيعي است اگر انساني نيز چنين شد از درجه انساني سقوط خواهد كرد. مراد حضرت توجّه انسان‌ها به كمال و ارزش انساني خويش و تبعيت نكردن از حيوانات انسان‌نما و كنايه به سران «جمل» است.



    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********


  18. #40
    <b>عضو ماندگار</b>
    محب الزهرا آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1391
    نوشته : 526      تشکر : 295
    2,468 در 627 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الزهرا آنلاین نیست.

    پیش فرض درازگوش (حمار)






    درازگوش چارپايي معروف است كه در كنار انسان همواره زندگي كرده، مركب‌ سواري او بوده و بارهاي سنگين او را بر دوش كشيده است.


    گرچه وسايل نقليه مردن امروزي از كاربرد اين حيوان زحمت‌كش تا حدودي كاسته است ولي در طول ساليان درازي در كنار انسان‌ها و در مزارع و محلّ كار آن‌ها متحمّل مشقّات فراوان شده و بارهاي بسياري را از دوش انسان‌ها برداشته و به آساني به عنوان مركب سواري مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.


    اكنون نيز در جامعه‌هاي روستايي و مناطق كوهستاني اين حيوان هم‌چنان به انسان خدمت مي‌كند. از شگفتي‌هاي زندگي اين حيوان نوشته‌اند كه وقتي بوي شير به مشامش بخورد از شدّت ترس و وحشت به طرف شير فرار مي‌كند و خود را در معرض چنگالگ هاي قوي شير قرار مي‌دهد.


    *********یادکرد حیوانات در  نهج البلاغه**********

صفحه 4 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •