«««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»» سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
«««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 22
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    عالم عقلى سكينه‏اى متناسب با خود دارد، و عالم روح و قلب و نفس نيز هر يك سكينه متناسب با عالم خويش دارند.

    مؤمنى كه در مرتبه‏اى عالى از ايمان قرار دارد در طريق اداى تكاليف الهى نه عقلش انحراف پيدا مى‏كند و نه در تشخيص دچار اشتباه مى‏شود و نه قلبش و نه حتى اعصابش دچار كژى و كاستى مى‏گردد.

    چون در همه مراتب وجود خود سپاهيانى دارد. «جنود السماوات و الارض» الهى به سراسر وجود انسان مؤمن، آرامش و امنيت مى‏بخشد.





    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  2. تشكرها 10

    saba m (06-11-1391), tamana (24-11-1391), منتظر یوسف زهرا (24-10-1391), مدير اجرايي (24-10-1391), مریم منتظر (24-11-1391), یاس بهشتی (24-10-1391), حیران (24-10-1391), رهرو سراج دل (24-10-1391), سالک (06-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (24-10-1391)

  3. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    4. رضامندى از حق و خود مقصر انگارى:


    مؤمن در مراتب بالاى ايمان، هر آنچه به او مى‏رسد را خير و به صلاح خويش مى‏بيند. در طريقت، هر چه پيش سالك آيد خير اوست.


    اين اثر، حاصل بينش عميق
    مؤمن در نسبت ميان خالق و مخلوق است. در اين مسير اگر نقصى ديد متوجه خويش مى‏داند و اگر كمالى مشاهده كرد به خالق بر مى‏گرداند. به عبارت ديگر، مؤمن در حوادث و سوانح، همواره خويش را محاكمه مى‏كند كه چه كرده‏ام كه ثمره‏اش چنين شد؟ نه اينكه چرا او با من چنين كرد.


    مؤمن همواره با نظر سوء به نفسش نگاه مى‏كند و نظر حسن به خداى متعال دارد. رسول خدا (ص) فرمود:

    اعلموا عباد الله إن المؤمن لا يمسى و لا يصبح الا و نفسه مظنون عنده. [9]
    بدانيد بندگان خدا كه مؤمن شب را به صبح و صبح را به شب نمى‏آورد مگر آنكه در باره نفسش بدگمان باشد.




    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  4. تشكرها 10

    saba m (06-11-1391), tamana (24-11-1391), منتظر یوسف زهرا (24-10-1391), مدير اجرايي (24-10-1391), مریم منتظر (24-11-1391), یاس بهشتی (28-10-1391), حیران (24-10-1391), رهرو سراج دل (24-10-1391), سالک (06-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (24-10-1391)

  5. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    در اينجا اشكالى رخ مى‏نمايد. گاهى اعمال مؤمن زيباست اما ثمره‏اى به دنبال ندارد. يعنى وعده الهى را درباره آن عمل متحقق نمى‏بيند. در اين موارد آيا مؤمن باز حسن ظن به خدا و سوء ظن به خود دارد؟ پاسخ مثبت است.

    زيرا بسيارى از اعمال ما حسن «فعلى» دارد اما چون حسن فاعلى ندارد نا تمام است. ممكن است از بشر اعمال نيك صادر شود اما بى بهره از حسن فاعلى باشد، شرط قبولى اعمال خلوص نيت است. اخلاص نيت از مراحلى است كه بسيار ظريف و خطير است و شيطان، در اين مرحله حساس و مراقب است و در صدد بر هم زدن نيت خالصانه است .

    على (ع) مى‏فرمايد:
    لن يستكمل العبد حقيقة الايمان حتى يؤثر دينه على شهوته و لن يهلك حتى يؤثر شهوته على دينه. [10]
    بنده حقيقت ايمان را به كمال نمى‏رساند مگر آنكه دينش را بر شهوتش مقدم‏كند. و هلاك نمى‏شود مگر آنكه شهوات را بر دينش مقدم سازد.




    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  6. تشكرها 9

    saba m (06-11-1391), tamana (24-11-1391), مدير اجرايي (06-11-1391), مریم منتظر (24-11-1391), یاس بهشتی (28-10-1391), حیران (07-11-1391), رهرو سراج دل (28-10-1391), سالک (06-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (28-10-1391)

  7. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    در روايات، استقامت مؤمن در دين را فوق تحمل كوه تصوير كرده‏اند چون كوه را مى‏توان كند، اما بر ايمان مؤمن نمى‏توان نقصان وارد كرد.

    المؤمن نفسه اصلب [ من جبل [11] ]

    نفس مؤمن [ از كوه ] سخت‏تر است.

    روايات ديگرى، مؤمن را از «زبر الحديد» يعنى پاره‏هاى آهن سخت‏تر دانسته است. چون پاره‏هاى آهن را مى‏توان در اثر حرارت نرم كرد اما دين مؤمن را نمى‏توان سست نمود.

    قال الصادق عليه السلام:

    إن المؤمن اشد من زبر الحديد ان زبر الحديد اذا دخل النار تغير و إن المؤمن لو قتل ثم نشر ثم قتل لم يتغير قلبه. [12]
    مؤمن از پاره‏هاى آهن سخت‏تر است زيرا پاره‏هاى آهن بر اثر حرارت تغيير مى‏كند اما اگر مؤمن را بكشند و زنده كنند و باز بكشند، دلش عوض نمى‏شود.



    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  8. تشكرها 7

    saba m (06-11-1391), tamana (24-11-1391), مدير اجرايي (06-11-1391), یاس بهشتی (28-10-1391), رهرو سراج دل (28-10-1391), سالک (06-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (28-10-1391)

  9. #15
    عضو وفادار
    سالک آواتار ها

    تاریخ عضویت : آذر 1391
    نوشته : 294      تشکر : 4,241
    2,176 در 356 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سالک آنلاین نیست.

    پیش فرض




    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  10. تشكرها 5

    saba m (06-11-1391), مدير اجرايي (06-11-1391), مریم منتظر (24-11-1391), یاس بهشتی (06-11-1391), کنیز فاطمه(سلام الله علیها) (06-11-1391)

  11. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    5.احساس عزت و غلبه:


    آیا کسی که دلش با حق تعالی پیوند خورده است، ممکن است که ترس و بیم داشته باشد؟ پاسخ منفی است.خوف از چه چیز؟ او با همه کاره عالم سروکار دارد، پس، از چه بترسد؟ مؤمن همیشه خود را غالب می داند، چون با موجودی پیوند دارد که همه عوالم وجود مسخر او هستند.درآیات قرآن صفت «عزت» اختصاصا برای مؤمن به کار رفته است.عزت حالتی است برای روح که خویش را غالب می بیند.چه کسی می ترسد؟ آنکه خود را مغلوب می نگرد.آنگاه که از جنود نفس که دشمنان درونی اند شکست خورد، از همه موجودات بیرونی نیز می ترسد.امام صادق (ع) در این زمینه فرموده اند:


    [/ان المؤمن من یخافه کل شی ء.و ذلک انه عزیز فی دین الله.و لا یخاف من شی ء و هو علامة کل مؤمن/] (13)
    همانا همه موجودات از مؤمن می ترسند، زیرا که او به دین عزت یافته است [یعنی محکوم هواهای نفسانی نیست ] و از چیزی نمی هراسد و این نشانه هر مؤمنی است.





    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  12. تشكرها 7

    tamana (24-11-1391), مدير اجرايي (06-11-1391), مریم منتظر (24-11-1391), یاس بهشتی (06-11-1391), حیران (07-11-1391), سالک (06-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-11-1391)

  13. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    آیا ما مؤمنیم؟ ! آیا در مسیر دین، بدون هراس هستیم؟ ! در روایتی دیگر، همین مضمون با تعبیری دیگر آمده است.امام صادق (ع) فرمودند:
    [/إن المؤمن یخشع له کل شی ء حتی الوحوش و طیر السماء/] (14)همانا همه موجودات در برابر مؤمن فروتن هستند.حتی درندگان و پرندگان.
    این اثر ایمانی موجب می شود که اهل دنیا در تاریخ همواره از اولیای الهی در اضطراب و رعب باشند.
    آثار اجتماعی ایمان

    علاوه بر آثار فردی که بر شمردیم، ایمان آثار اجتماعی بسیاری نیز دارد..تحکیم وحدت: ایمان می تواند میان مؤمنان محبت بر قرار سازد.محبت پایه و محور ایمان است. «فضیل بن یسار» از امام صادق (ع) سؤال کرد که آیا حب و بغض جزو ایمان است.حضرت فرمودند:

    [/و هل الایمان الا الحب و البغض/] (15)آیا ایمان جز حب و بغض چیز دیگری است؟ !




    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  14. تشكرها 7

    tamana (24-11-1391), مدير اجرايي (06-11-1391), مریم منتظر (24-11-1391), یاس بهشتی (06-11-1391), حیران (07-11-1391), سالک (06-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-11-1391)

  15. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    در حقيقت، ايمان تحت جاذبه‏اى قرار گرفتن و از نفوذ جاذبه‏اى روى گردان شدن است. سپس، حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند: «و حبب اليكم الايمان». [16]

    و به اين ترتيب، خواستند استشهاد كنند كه سنخ ايمان از سنخ محبت است.
    من احب كافرا فقد ابغض الله و من ابغض كافرا فقد احب الله. [17]
    كسى كه كافرى را دوست بدارد خدا را دشمن داشته است و كسى كه كافرى را به دشمنى برگزيند پس خدا را به دوستى برگزيده است.


    سپس حضرت اين كلام را به صورت قاعده‏اى بيان فرمودند:
    صديق عدو الله عدو الله. [18]
    دوست دشمن خدا، دشمن خداست.


    بنابراين، مهمترين اثر اجتماعى ايمان، تنظيم حب و بغضهاى اجتماعى است.






    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  16. تشكرها 4

    tamana (24-11-1391), مریم منتظر (24-11-1391), حیران (23-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-12-1391)

  17. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    همانا از محكمترين دستگيره‏هاى ايمان، دوستى و دشمنى در راه خدا و عطا و امساك كردن در راه اوست.


    قرآن كريم مى‏فرمايد: «لا تجد قوما يؤمنون بالله و اليوم الاخر يوادون من حاد الله و رسوله و لو كان اباء هم او أبناءهم أو اخوانهم أو عشيرتهم». [19]


    [ اى رسول ما ] ! هرگز نمى‏يابى قومى را كه به خدا و روز جزا ايمان آورده باشند اما به دشمنان خدا و رسول مهر بورزند. اگر چه آنها پدران، فرزندان، برادران و اقوامشان باشند .

    روشن است كه بحث ايمان و محبت مطرح است و نه روابط اجتماعى اقتصادى كه انسان مؤمن با غير مؤمنان دارد. چون ارتباط لزوما با محبت توأم نيست. اين اثر موجب مى‏شود كه مؤمنان در برابر كافران دفاع كنند و ايمان مؤمن را بر همين مبنا بايد سنجيد.

    قال الصادق عليه السلام: ان من اوثق عرى الايمان أن تحب فى الله و تبغض فى الله و تعطى فى الله و تمنع فى الله عز و جل. [20]

    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  18. تشكرها 3

    tamana (24-11-1391), مریم منتظر (24-11-1391), حیران (23-11-1391)

  19. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    قال الصادق عليه السلام: لا و الله لا يكون المؤمن مؤمنا ابدا حتى يكون لاخيه مثل الجسد. [21]

    مؤمن، از ايمان بهره ندارد مگر آنكه نسبت به برادر مؤمنش همچون پيكر باشد. يعنى ايمان، جامعه را به صورت يك پيكر واحد در مى‏آورد كه دردى در يك عضو، اعضاى ديگر را نيز به درد مى‏آورد.



    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  20. تشكرها 5

    tamana (24-11-1391), مليکه (24-11-1391), مریم منتظر (24-11-1391), حیران (23-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-12-1391)

صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •