«««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»» سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
«««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 22
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»








    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »


    (أية الله مجتبى تهرانى «ره»)



    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  2. تشكرها 9

    saba m (15-10-1391), tamana (24-11-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (16-10-1391), قطره ای از دریای فاطمیه (16-10-1391), مدير اجرايي (24-10-1391), یاس بهشتی (16-10-1391), حیران (15-10-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (16-10-1391)

  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    آثار فردى و اجتماعى ايمان


    ايمان آثار فردى و درونى، و اجتماعى و برونى بسيارى دارد كه در اينجا به برخى از آنها اشاره مى‏كنيم:

    آثار فردى ايمان




    1. لذت معنوى و انبساط روحى: ايمان در وجود انسان، لذتى وصف ناپذير ايجاد مى‏كند البته هر مرتبه از ايمان با چنين لذتى همراه نيست. لذات انسان در عالم دنيا دو دسته است:

    الف: لذاتى كه اعضا و جوارح ظاهرى از ارتباط با عالم ماده كسب مى‏كنند. چشم از ديدن زيباييها، گوش از شنيدن صداى خوش و شامه از رايحه دل انگيز لذت مى‏برد.

    ب: لذاتى كه مادى نيستند و ابزار و آلاتشان نيز اعضاى محسوس نيست. مانند لذت شهرت و مقام، احساس موفقيت و در بعد انسانى خدمت به همنوع. گاه دلبستگى به خدا و رسول (ص) و اولياى الهى به مرتبه‏اى مى‏رسد كه در انسان لذت شعف انگيز و ويژه‏اى پديد مى‏آورد. اين لذت با لذتهاى بالا متفاوت است.




    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  5. تشكرها 8

    saba m (15-10-1391), tamana (24-11-1391), قطره ای از دریای فاطمیه (16-10-1391), مدير اجرايي (24-10-1391), یاس بهشتی (16-10-1391), حیران (15-10-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (16-10-1391)

  6. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ميان لذتهاى مادى و معنوى از دو جهت اختلاف است:

    1. لذات معنوى قوى‏تر و ژرف‏تر از لذايذ مادى هستند.


    2. لذتهاى معنوى پايدارترند.

    در روايات از اين لذات گاهى به «طعم ايمان يا حلاوت ايمان» تعبير كرده‏اند و اين البته از باب تشبيه معقول به محسوس است و الا حقيقت آن، فوق اين معانى است.

    طعم و شيرينى ناشى از ايمان براى هر كسى قابل ادراك نيست. اين لذت از آن كسانى است كه هم به لحاظ درونى و نفسانى و هم به لحاظ اعمال بيرونى شرايط خاصى دارند.

    امام صادق (ع) فرموده‏اند:
    حرام على قلوبكم ان تعرف حلاوة الايمان حتى تزهد فى الدنيا [1]


    بر دلهاى شما درك حلاوت ايمان حرام شده است مگر آنكه نسبت به دنيا زهد بورزيد.





    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  7. تشكرها 7

    saba m (15-10-1391), tamana (24-11-1391), مدير اجرايي (24-10-1391), یاس بهشتی (16-10-1391), حیران (15-10-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (16-10-1391)

  8. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    زهد امرى درونى است. در روايتى ديگر، نمونه‏اى از اعمال بيرونى ذكر شده است:

    قال على عليه السلام: لا يجد عبد طعم الايمان حتى يترك الكذب، هزله و جده. [2]
    بنده طعم ايمان را نمى‏چشد مگر آنكه از دروغ، به صورت شوخى و جديش احتراز كند.


    اما ما چرا طعم ايمان را نمى‏چشيم؟ پاسخ، يك كلمه است: «دلبستگى به دنيا!» و كسى كه حلاوت ايمان را درك كرد، با گرايش به دنيا به تدريج طعم ايمان در ذائقه‏اش محو مى‏شود . نمونه اين افراد مؤمنانى هستند كه با پوشش شرعى، به نحو گسترده‏اى به خواسته‏هاى نفسانى پاسخ مى‏دهند.

    رسول الله (ص) فرمودند:

    من كان اكثر همه ميل الشهوات نزع من قلبه حلاوة الايمان
    كسى كه بيشترين همتش اطفاى شهوات است، حلاوت ايمان از دلش كنده مى‏شود.

    از ظاهر روايت مى‏توان دريافت كه «ميل به شهوات» ناظر به امر حرام نيست، شهوات حلال نيز درك طعم ايمان را از بين مى‏برد. آنكه وقتش در اغلب موارد صرف خوشگذرانيهاى حلال و مباح مى‏شود، در نهايت نعمت درك طعم و لذت معنويات را از كف مى‏دهد.





    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  9. تشكرها 7

    saba m (15-10-1391), tamana (24-11-1391), مدير اجرايي (24-10-1391), یاس بهشتی (16-10-1391), حیران (15-10-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (16-10-1391)

  10. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    2. تغيير نگرش:

    انسانى كه به مراتبى از ايمان دست مى‏يابد، نگرش به اشيا و اشخاص با نگرش اهل دنيا متفاوت مى‏شود. نفع و ضرر در نزد او غير آن است كه در نزد اهل دنيا است.


    امام صادق (ع) فرمودند: اهل دنیا رسیدن به قدرت را از هر راهی نفع می شمارند و حال آنکه مؤمن آن را ضررمحض می بیند.

    ان من حقيقة الايمان ان تؤثر الحق، و ان اضرك، على الباطل و ان نفعك [3]

    بدرستيكه از حقيقت ايمان آن است كه مقدم بدارى حق را بر باطل اگر حق تو را ضرر رساند و باطل تو را نفع رساند.



    امير المؤمنين (ع) فرمود:
    لا يجد عبد طعم الايمان حتى يعلم. . . و أن الضار النافع هو الله عز و جل [4]


    مؤمن طعم ايمان را نمى‏چشد. . . به درستى كه ضار و نافع را حضرت حق تعالى بداند.





    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  11. تشكرها 6

    saba m (19-10-1391), tamana (24-11-1391), مدير اجرايي (24-10-1391), حیران (16-10-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (16-10-1391)

  12. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    3. آرامش روح:


    آنگاه كه مؤمن به درجه‏اى از ايمان واصل شد، تكاليف و دستورهاى محبوب را با قلبى مطمئن انجام داد، به آرامش روحى خاصى دست مى‏يابد.

    قرآن شريف مى‏فرمايد:

    «هو الذى انزل السكينة في قلوب المؤمنين ليزدادوا ايمانا مع ايمانهم و لله جنود السماوات و الأرض و كان الله عليما حكيما». [5]
    اوست كسى كه آرامش را در قلوب مؤمنان نازل فرمود، براى آنكه ايمانى بر ايمانشان بيفزايد و براى خداست سپاه آسمانها و زمين، و خداوند، عليم و حكيم است.





    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  13. تشكرها 6

    saba m (19-10-1391), tamana (24-11-1391), مدير اجرايي (24-10-1391), حیران (19-10-1391), سالک (18-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (19-10-1391)

  14. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    مفسران درباره «سكينه» بحث كرده‏اند كه آيا سكينه غير از روح ايمان است كه خداوند مؤمن را به سبب آن روح تأييد مى‏كند؟

    در سوره مجادله آمده است:

    «لا تجد قوما يؤمنون بالله و اليوم الآخر يوادون من حاد الله و رسوله و لو كان آباءهم او ابناءهم او اخوانهم او عشيرتهم، اولئك كتب في قلوبهم الايمان و ايدهم بروح منه» [6] .

    نمى‏يابى كسانى را كه خدا و روز واپسين را باور كرده‏اند، دوست داشته باشند كسانى را كه با خدا و رسول او دشمنى مى‏ورزند، هر چند آنان پدران يا فرزندان يا برادران يا عشيره آنها باشند، اينان كسانى‏اند كه خدا بر دلهايشان ايمان را رقم زده و به روحى از خود تاييدشان فرموده است.





    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  15. تشكرها 6

    saba m (19-10-1391), tamana (24-11-1391), مدير اجرايي (24-10-1391), حیران (19-10-1391), سالک (18-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (19-10-1391)

  16. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    مطابق اين آيه، روح، غير از ايمان است. خداوند در قلوب مؤمنان ايمان را نگاشت و آن را تأييد كرد به روحى از ناحيه خودش كه روح ايمانى است. عده‏اى گفته‏اند سكينه، خلق جديدى است در قلب مؤمن، اين روح جديد، آرامش بخش دل مؤمنان است.

    در آيه شريفه قبلى فرمود:

    ليزدادوا ايمانا مع ايمانهم.
    معلوم مى‏شود كه اين آرامش از سنخ ايمان است. اين معنا، در روايات متعدد تأكيد شده است .

    از امام صادق (ع) درباره سكينه پرسيدند. فرمود:

    السكينة الايمان [7] .


    معلوم مى‏شود كه سكينه ايمان را محكم مى‏كند به طورى كه اضطرابى باقى نمى‏ماند. ذيل آيه قبلى آمده بود:
    «و لله جنود السماوات و الارض و كان الله عليما حكيما» [8] .

    اين قسمت آيه، با قسمت قبلى چه نسبتى دارد؟ (سپاه آسمانها و زمين از آن خداست و خداوند عليم و حكيم است)





    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  17. تشكرها 6

    saba m (19-10-1391), tamana (24-11-1391), مدير اجرايي (24-10-1391), حیران (19-10-1391), سالک (18-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (19-10-1391)

  18. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    مطابق اين آيه، روح، غير از ايمان است. خداوند در قلوب مؤمنان ايمان را نگاشت و آن را تأييد كرد به روحى از ناحيه خودش كه روح ايمانى است. عده‏اى گفته‏اند سكينه، خلق جديدى است در قلب مؤمن، اين روح جديد، آرامش بخش دل مؤمنان است.

    در آيه شريفه قبلى فرمود:

    ليزدادوا ايمانا مع ايمانهم.
    معلوم مى‏شود كه اين آرامش از سنخ ايمان است. اين معنا، در روايات متعدد تأكيد شده است .

    از امام صادق (ع) درباره سكينه پرسيدند. فرمود:

    السكينة الايمان [7] .


    معلوم مى‏شود كه سكينه ايمان را محكم مى‏كند به طورى كه اضطرابى باقى نمى‏ماند. ذيل آيه قبلى آمده بود:
    «و لله جنود السماوات و الارض و كان الله عليما حكيما» [8] .

    اين قسمت آيه، با قسمت قبلى چه نسبتى دارد؟ (سپاه آسمانها و زمين از آن خداست و خداوند عليم و حكيم است)





    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  19. تشكرها 6

    saba m (19-10-1391), tamana (24-11-1391), مدير اجرايي (24-10-1391), حیران (19-10-1391), سالک (18-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (19-10-1391)

  20. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    جنود، به گروهى گويند كه با يكديگر پيوندى خاص دارند و هدف واحدى دارند.

    برخى گفته‏اند لشكريان آسمانها و زمين مؤيد مومن مى‏شوند. اين سخن درست است لكن مقصود قرآن بالاتر از اين معناست.

    هر انسانى مجموعه‏اى از عوالم وجود است، از ناسوت تا لاهوت. عوالم ارضى و سماوى يا عوالم سفلى و علوى.


    مقصود از «و لله جنود السماوات و الارض» ، اشاره به اين مطلب است كه «اى انسان تو معجونى از همه عوالم وجود هستى، و براى هر يك از اين عوالم با جنود خود در نسبت با ايمان سكينه‏اى است» .




    «««آثار فردى و اجتماعى ايمان»»»

  21. تشكرها 5

    saba m (19-10-1391), tamana (24-11-1391), مدير اجرايي (24-10-1391), سالک (18-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (19-10-1391)

صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •