(...◕✿◕   وحدت وجودی شیطان و إبلیس ◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕   وحدت وجودی شیطان و إبلیس ◕✿◕...)
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 12 , از مجموع 12
  1. #11
    عضو حرفه‌ ای
    مليکه آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 2,027      تشکر : 4,554
    7,553 در 1,896 پست تشکر شده
    وبلاگ : 6
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مليکه آنلاین نیست.

    پیش فرض




    شیطان و إبلیس در کتاب مقدس:

    با مراجعه به کتاب‌های عهد قدیم از جمله تورات درمی یابیم در این کتاب‌‌ها در بیان داستان حضرت آدم و حوا (علیهما السلام) و بیرون راندن آن‌ها از بهشت، به یکسان بودن شیطان و إبلیس اشاره شده است. در بخشی از کتاب تورات چنین آمده است: "إن اللّه أجاز لآدم أن یأکل من جمیع الأثمار إلا ثمرة شجرة معرفه الخیر و الشر. و قال له:لأنک یوم تأکل منها موتا تموت ثم خلق اللّه من آدم زوجته حواء و کانا عاریین فی الجنة لأنهما لا یدرکان الخیر و الشر، و جاءت الحیة و دلتهما على الشجرة، و حرضتهما على الأکل من ثمرها و قالت: إنکما لا تموتان بل إن اللّه عالم أنکما یوم تأکلان منه تنفتح أعینکما و تعرفان الخیر و الشر فلما أکلا منها انفتحت أعینهما، و عرفا أنهما عاریان. فصنعا لأنفسهما مئزرا فرآهما الرب و هو یتمشى فی الجنة، فاختبأ آدم و حواء منه فنادى اللّه آدم أین أنت؟ فقال آدم: سمعت صوتک فاختبأت لأنی عریان. فقال اللّه: من أعلمک بأنک عریان، هل أکلت من الشجرة؟ ثم إن اللّه بعد ما ظهر له أکل آدم من الشجرة. قال: هو ذا آدم صار کواحد منا عارف بالخیر و الشر، و الآن یمدّ یده فیأکل من شجرة الحیاة، و یعیش إلى الأبد، فأخرجه اللّه من الجنة، و جعل على شرقیّها ما یحرس طریق الشجرة."(64) دربخش دیگری از این کتاب، ماری که در داستان از او سخن به میان آمده و عامل انحراف آدم و حوا بوده همان شیطان و إبلیس دانسته شده که حقیقتی واحد و مایه کج‌روی همه موجودات جهان است: "الحیة القدیمة هو المدعو إبلیس، و الشیطان الذی یضل العالم کله."(65)

    نتیجه‌گیری:

    با توجه به نوشتار گذشته می توان به این نتیجه رسید که کلمه شیطان مفهوم وسیعى دارد و به معنى هر موجود سرکش و دارای گزند است و شامل همه سرکشان و وسوسه‌گران جن و انس مى‏شود، که یکی از مصادیق آن، روح شریری است که باعث انحراف آدم و حوا و خروج آن‌ها از بهشت شد و این صفت بعد از سرکشی آشکار در برابر خدا و فریب دادن آدم و حوا بر او اطلاق شده است. إبلیس نیز صفتی دیگر براى همان موجود است که حتی پیش از نافرمانی خدا و اجرا نکردن دستور سجده بر آدم به اعتبار کفر درونی او و ناامیدیش از رحمت خدا بر او اطلاق شده است. و حقیقت خارجی شیطان و إبلیس به عنوان دشمن آشکار و قسم خورده انسان بیش از یک موجود نیست.


    (...◕✿◕   وحدت وجودی شیطان و إبلیس ◕✿◕...)





  2. #12
    عضو حرفه‌ ای
    مليکه آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 2,027      تشکر : 4,554
    7,553 در 1,896 پست تشکر شده
    وبلاگ : 6
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مليکه آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پی‌نوشت‌ها:
    *کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث.
    1- بقره/ 39- 30
    2- مجمع البحرین، ج‏6، ص: 272و کتابهای العین، القاموس المحیط، الصاح، لسان العرب، ذیل ماده «ش ط ن»
    3- العین، ج‏6، ص 237
    4- القاموس المحیط، ج4، ص 240
    5- الصحاح، ج5، ص 2144
    6- لسان العرب، ج‏13، ص 238
    7- المفردات، ص 455
    8- مجمع البحرین، ج‏4، ص 54
    9- لسان العرب، ج‏6، ص 30
    10- العین، ج‏7، ص 263
    11- القاموس المحیط، ج2، ص 202
    12- الصحاح، ج3، ص 909 ؛ لسان العرب، ج‏6، ص 30
    13- العین، ج‏6، ص 237 - القاموس المحیط، ج4، ص240 - الصحاح، ج5، ص 2144 - لسان العرب، ج‏13، ص 238 -المفردات، ص 455
    14- مجمع البحرین، ج‏4، ص 54 - العین، ج‏7، ص 262 - لسان العرب، ج‏6، ص 29 - قاموس، ج‏1، ص 226
    15- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏60، ص 308
    16- بقره/ 34
    17- ترجمه المیزان، ج‏1، ص 188
    18- یوسف/ 87
    19- بقره/ 34
    20- اعراف/ 11
    21- حجر/ 30و31
    22- حجر/ 32
    23- إسرا/ 61
    24- کهف/ 50
    25- طه/ 16
    26- ص/ 74
    27- ص/ 75
    28- سبأ/ 20
    29- شعراء/ 94 و95
    30- بقره/ 36
    31- اعراف/ 20
    32- اعراف/ 22
    33- اعراف/ 27
    34- طه/ 120
    35- انعام/ 68 – انفال/ 11 – یوسف/ 5 – حجر/ 17- نحل/ 63 – مریم/ 68 – طه/ 120- حج/ 52 – مؤمنون/ 97 – نور/ 21 – فرقان/ 29 – شعراء/ 210 – نمل/ 24 – قصص/ 15و ....
    36- باز خوانی قصه خلقت، حسن یوسفی اشکوری، ص 96
    37- همان، ص 97
    38- بقره/ 8
    39- ترجمه المیزان، ج‏1، ص 88
    40- انعام/112
    41- ترجمه المیزان، ج‏7، ص 443
    42- ترجمه المیزان، ج‏8، ص 74 و ترجمه المیزان، ج‏12، ص 63 و ترجمه المیزان، ج‏13، ص 113 و ترجمه المیزان، ج‏14، ص 311
    43- بقره/36
    44- ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏20، ص 305 و ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏1، ص 137و ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏9، ص 68
    45- التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏1، ص 163و التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏3، ص 332 و التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏9،ص 123
    46- تفسیر الصافی، ج‏1، ص 42
    47-کتاب التفسیر، ج‏1، ص 13
    48- آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن، ج‏1، ص 87
    49- نساء/ 117
    50- روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، ج‏3، ص 143و نیز روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، ج‏7، ص 297
    51- ابراهیم/ 22
    52- تفسیر الجلالین، ص 101و نیز تفسیر الجلالین، ص 186و تفسیر الجلالین، ص 155
    53- آل عمران/ 175
    54- أنوار التنزیل و أسرار التأویل، ج‏2، ص50
    55- انفال/ 48
    56- جواهر الحسان فی تفسیر القرآن، ج‏3، ص 143
    57- البحر المحیط فی التفسیر، ج‏4، ص 601
    58- فی ظلال القرآن، ج‏3، ص 1281
    59- انعام/ 112
    60- تفسیر القمی، ج‏2، ص 450 و بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏60، ص 246
    61- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏63، ص 469
    62-کافى جلد 6 کتاب الاطعمة و الاشربة، باب الاوانى‏
    63- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏69، ص 195
    64- تورات، سفر تکوین، باب 2و3
    65- الإصحاح الثانی عشر، العدد التاسع
    منابع :
    1- فولادوند، محمد مهدی، (ترجمه قرآن)، تهران، دار القرآن الکریم(دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی)، چاپ اول، 1415هـ
    2- کتاب مقدس
    3- طریحى، فخرالدین؛ مجمع البحرین‏، تهران، کتابفروشى مرتضوى، چاپ سوم، 1375ش
    4- فراهیدى، خلیل بن احمد، کتاب العین‏، چاپ دوم، قم، هجرت‏، 1410ق
    5- ابن منظور، ابوالفضل، جمال الدین، محمد بن مکرم، لسان العرب، 15 جلد، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع - دار صادر، بیروت - لبنان، سوم، 1414 ه ق
    6- قرشى سید على اکبر، قاموس قرآن، دار الکتب الإسلامیة، تهران، ‏1371 ش‏
    7- راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ المفردات فی غریب القرآن، تحقیق صفوان عدنان داودی، دمشق بیروت، دارالعلم، چاپ اول، الدار الشامیه 1412ق.
    8- إسماعیل بن حماد الجوهری، الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، تحقیق أحمد بن عبدالغفور عطار، چاپ چهارم، بیروت، دار العلم للملایین، 1407
    9- فیروزآبادی، شیخ نصر هورینی(م.817 ه.ق)، القاموس المحیط، بی جا، بی تا.
    10- یوسفی اشکوری، حسن، باز خوانی قصه ¬خلقت، چاپ اول، تهران، انتشارات قلم، 1376
    11- طباطبایى، سید محمد حسین‏، المیزان فى تفسیر القرآن، چاپ پنجم‏، قم‏، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم، ‏1417 ق‏
    12- موسوى همدانى، سید محمد باقر، ترجمه تفسیر المیزان، چاپ پنجم‏، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم‏، 1374 ش‏
    13- طبرسى فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، انتشارات ناصر خسرو - تهران، چاپ سوم، 1372 ش
    14- مترجمان‏، ترجمه مجمع البیان فى تفسیر القرآن‏ ،تحقیق رضا ستوده،‏ چاپ اول،‏تهران‏: انتشارات فراهانى،‏1360 ش ‏
    15- طوسى، محمد بن حسن‏؛ التبیان فى تفسیرالقرآن‏، بیروت‏، دار احیاء التراث العربى‏، با مقدمه شیخ آغابزرگ تهرانى و تحقیق احمد قصیرعاملى، بی تا.
    16- فیض کاشانى، ملا محسن، تفسیر الصافى‏، چاپ دوم، تهران‏، انتشارات الصدر، ‏1415 ق‏
    17- بلاغى نجفى، محمد جواد، آلاء الرحمن فى تفسیر القرآن‏، تحقیق: واحد تحقیقات اسلامى بنیاد بعثت‏، چاپ اول‏، قم‏، بنیاد بعثت‏، 1420 ق‏
    18- خویى، سید ابو القاسم، البیان فى تفسیر القرآن، دار الزهراء، بیروت، 1395 ه.
    19- آلوسى، سید محمود، روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم‏، تحقیق: على عبدالبارى عطیة، بیروت، چاپ اول، دارالکتب العلمیه، 1415 ق‏
    20- محلى جلال الدین / جلال الدین سیوطى‏، تفسیر الجلالین‏، چاپ اول‏، بیروت، مؤسسه النور للمطبوعات،1416 ق.
    21- بیضاوى، عبدالله بن عمر، أنوار التنزیل و أسرار التأویل‏، تحقیق: محمد عبد الرحمن المرعشى،‏ چاپ اول‏، بیروت، ‏دار احیاء التراث العربى، 1418 ق
    22- ثعالبى، عبدالرحمن بن محمد، جواهر الحسان فى تفسیر القرآن‏، تحقیق: شیخ محمدعلى معوض و شیخ عادل احمد عبدالموجود، چاپ اول، بیروت، داراحیاء التراث العربى، ‏1418 ق‏
    23- سید بن قطب بن ابراهیم شاذلی‏، فى ظلال القرآن، چاپ هفدهم، بیروت، قاهره، دارالشروق، 1412 ق
    24- قمى، على بن ابراهیم، تفسیر قمى، تحقیق: سید طیب موسوى جزایرى، چاپ چهارم، قم‏، دار الکتاب‏، ‏1367 ش‏
    25- فرات کوفى ابوالقاسم فرات بن ابراهیم، تفسیر فرات الکوفى‏، تحقیق: محمد کاظم محمودى، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى، ‏1410 ق‏
    26- مجلسى‏، محمد باقر؛ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، چاپ مکرر، تهران‏، اسلامیه‏، سال چاپ مکرر
    27- شیخ کلینى‏، الکافی‏، چاپ دوم، تهران‏، اسلامیه، ‏1362 ش‏
    (...◕✿◕   وحدت وجودی شیطان و إبلیس ◕✿◕...)





صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •