سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 14 , از مجموع 14

موضوع: ▐╫╫╫╫▐--چگونه قرآن بخوانیم -- ▐╫╫╫╫▐

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    چهارم:

    حضور قلب و ترك افكار دنيويّه و وسوسه های باطله در وقت تلاوت قرآن .

    پنجم:

    تدبّر در معانى قرآن.

    خداى - تعالى - مى‏فرمايد:
    «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ امْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها 47: 24».
    يعنى: «آيا تفكّر و تدبّر در معانى قرآن نمى‏كنند يا بر دلهاى ايشان قفلها زده‏اند؟».

    اگر نمی تواند در قرآن تدبّر كند مگر اينكه آيه راتکرار كند سزاوار آن است كه آیات را چندین بار تکرار نمايد.
    و بزرگان دین چه بسا هنگام تلاوت قرآن در يك آيه، مدّتى توقّف مى‏كرده‏ اند.
    امضاء


  2. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    ششم:

    به فهم معنى ظاهر اکتفا نکند، بلکه سعى کند تا حقیقت معنى بر او روشن شود. پس چون به آیه‏اى رسد که مشتمل بر صفات الهى است مثل:


    «وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ ۴۲: ۱۱». [۱]

    مثل: «هُوَ اللَّهُ الَّذى‏ لا الهَ الا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ ۵۹: ۲۳». [۲]

    در معانى این اسماء و صفات نیکو تأمّل کند و شاید که اسرار آنها بر او آشکار گردد.




    و چون به آیاتى رسد که افعال الهى در آنها ذکر شده از خلقت آسمان‏ها و زمین و ملائکه و ستارگان و کوهها و حیوانات و نباتات و ابر و باد و باران و غیر این‏ها پس از این‏امور ، عظمت و جلال الهى را یاد آورد. و در هر فعلى، فاعل آن را ملاحظه کند.



    و چون به آیه‏اى برسد که مشتمل بر وصف بهشت یا دوزخ و احوال آخرت باشد، متذکّر این مطلب گردد که آنچه در این عالم است از نعمتها و بلاها در پیش نعمت و بلاى آخرت ارزش و جایگاهی ندارد. پس از آن به عظمت خدا پى ببرد. و در دل، متوجه خدا شود، تا او را از عقوبات آن عالم نجات بخشد. و به نعیم و لذّات آن برساند.



    و چون به آیه‏ اى رسد که: بیان نصرت و یارى اهل حقّ در آن است متذکّر قدرت الهى و علوّ حقّ او گردد.





    امضاء

  3. تشكرها 5


  4. Top | #13

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    هفتم:

    خود را از آنچه مانع فهم معانى قرآن است نگاهدارد که آن چند امر است:


    و از آن جمله: جمود بر تفسیر ظاهر قرآن به گونه ای که معتقد باشد که غیر از این تفسیرى براى قرآن نیست. و از این رو در اخبار از آن منع شده است.

    بیش از اندازه همّت و ذهن و فهم خود را در تحقیق حروف و مخارج آن و سایر امورى که متداول میان قاریان است صرف نکند، زیرا اکتفا بر این امر، مانع از فهمیدن معانى آن است.


    اصرار بر گناهان ظاهریّه و باطنیّه و پیروى شهوات، که باعث تاریکى دل و محروم شدن از کشف اسرار حقایق و تابیدن انوار معارف حقّه است در آن پرهیز کند.






    امضاء


  5. Top | #14

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    هشتم:

    هر خطابى که در قرآن ملاحظه کند چنان تصوّر کند که:

    خطاب به اوست و او مقصود از آن خطاب است. و هر قصّه از قصص انبیاى سابقین را مشاهده نماید یقین کند که مقصود از آن، عبرت گرفتن اوست نه محض قصّه خوانى و حکایات، زیرا که جمیع قرآن، هدایت و ارشاد و رحمت و شفا و موعظه و نور و راهنمایى عالمیان است.









    منبع:

    حوزه/گردآوری:گروه قرآن سایت تبیان زنجان

    امضاء

  6. تشكرها 5


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی