آیا به نظر عرفا عبادت هر چیزی عبادت خداست؟ (  پاسخ به یک شبهه عارفانه  ) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آیا به نظر عرفا عبادت هر چیزی عبادت خداست؟ (  پاسخ به یک شبهه عارفانه  )
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 12
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض آیا به نظر عرفا عبادت هر چیزی عبادت خداست؟ ( پاسخ به یک شبهه عارفانه )










    آیا به نظر عرفا عبادت هر چیزی عبادت خداست؟


    پاسخ به یک شبهه عارفانه


    اگر کسی بگوید:

    «عرفا می‌گویند عبادت هر چیزی عبادة الله است و بر اساس بینش عرفانی، ارسال رسل و انزال کتب، عبث و بیهوده خواهد بود و دیگر مرزی بین کافر و منافق و مشرک و مؤمن نخواهد بود چون هر گروه از آنان به شکلی عبادت خاصّ دارند».

    پاسخش این است:

    .....



    آیا به نظر عرفا عبادت هر چیزی عبادت خداست؟ (  پاسخ به یک شبهه عارفانه  )

  2. تشكرها 9

    saba m (27-10-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (28-10-1391), مدير محتوايي (05-12-1391), مدير اجرايي (27-10-1391), مریم منتظر (24-11-1391), حیران (23-11-1391), رهرو سراج دل (27-10-1391), سالک (27-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (28-10-1391)

  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    اساس این اعتراض نفهمیدن یا فرق قائل نشدن بین تفاوت عبادت تشریعی و عبادت تکوینی در کلام و مراد عرفاست.

    همه موجودات در سراسر عالم همیشه عبد محض خداوند بوده و به سوی او در حرکت می باشند، همه مخلوقات از جماد و نبات و انسان، چه کافر و چه مسلمان، فطرتاً متوجه به سوی خداوند می باشند و همه طوعا و کرهاً عبادت و بندگی وی مشغول می باشند.

    خداوند متعال می فرماید: «إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمنِ عَبْداً».[2] «همه کسانی که در آسمان و زمین می باشند در حال آمدن به سوی خداوند رحمن با حال بندگی می باشند».

    این آیه شریفه به عموم خود، مسلم و کافر و مؤمن و منافق، همه را در بر می گیرد و به مقتضای ظهور و به قرینه سیاق، آیه اختصاصی به روز قیامت ندارد،[3] همه در حال توجه و رو آوردن به خداوند می باشند و مملوکیت و عبودیت لازمه ذات آنهاست.



    آیا به نظر عرفا عبادت هر چیزی عبادت خداست؟ (  پاسخ به یک شبهه عارفانه  )

  5. تشكرها 9

    saba m (27-10-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (28-10-1391), مدير محتوايي (05-12-1391), مدير اجرايي (27-10-1391), مریم منتظر (24-11-1391), حیران (23-11-1391), رهرو سراج دل (27-10-1391), سالک (27-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (28-10-1391)

  6. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    چنانکه درباره خصوص انسان می فرماید: «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيه‏».

    «ای انسان تو با رنج و سختی به سوی پروردگارت در حرکت می باشی و به ملاقات او خواهی رسید».

    و بر همین اساس می فرماید: «وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْها»[4] و می فرماید:

    «لله یسجد ما فی السموات و الارض»[5] و می فرماید:

    « یسأله من فی السموات و الارض»[6] و می فرماید:

    «إن من شیء إلا یسبح بحمده»[7] و می فرماید: « له ما فی السموات و الارض کل له قانتون»[8]



    آیا به نظر عرفا عبادت هر چیزی عبادت خداست؟ (  پاسخ به یک شبهه عارفانه  )

  7. تشكرها 9

    saba m (07-12-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (28-10-1391), مدير محتوايي (05-12-1391), مدير اجرايي (29-10-1391), مریم منتظر (24-11-1391), حیران (23-11-1391), رهرو سراج دل (28-10-1391), سالک (28-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (28-10-1391)

  8. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    از دید قرآن کریم همه موجودات و همه انسانها (مؤمن و کافر) برای خداوند سجده می کنند و همه مشغول تسبیح وی می باشند و همه مشغول عبادت و قنوت برای او می باشند و روی نیاز و درخواست به وی دارند.
    ممکن است پرسیده شود:
    پس این همه کفار و ملحدین و بت پرستان و شیطان پرستان و دیگران چه می شود؟ آیا اینها نیز به عبادت خداوند مشغولند؟ و آیا خداوند همان بت و شیطان می باشد؟

    جواب این است که عبادت بر دو قسم است: عبادت تکوینی و عبادت تشریعی.


    آیا به نظر عرفا عبادت هر چیزی عبادت خداست؟ (  پاسخ به یک شبهه عارفانه  )

  9. تشكرها 9

    saba m (07-12-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (28-10-1391), مدير محتوايي (05-12-1391), مدير اجرايي (29-10-1391), مریم منتظر (24-11-1391), حیران (04-12-1391), رهرو سراج دل (28-10-1391), سالک (28-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (28-10-1391)

  10. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    در نظام عالم تکوین و وجود، همه فقط و فقط خداوند را می پرستند و برای وی سجده می کنند و بنده وی می باشند و از دایره اراده و إفاضه وی خارج نمی گردند. همه واله و سرگردان او می باشند و همراه هم، همگی به سوی او در حرکتند که «إلیه المصیر»[9] و «إلی الله ترجع الأمور».[10]

    ولی از دیدگاه عالم تشریع و نظام علم و اراده، موجودات دارای اراده و اختیار گاه انسانی که واقعاً فطرتاً و تکویناً طالب خداوند است و به دنبال کمال مطلق می گردد، در هیاهوی این عالم گم شده و مخلوقی محدود را با آن جمال و کمال مطلق اشتباه می گیرد. «ای بسا کس را که صورت راه زد».


    آیا به نظر عرفا عبادت هر چیزی عبادت خداست؟ (  پاسخ به یک شبهه عارفانه  )

  11. تشكرها 8

    saba m (07-12-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (23-11-1391), مدير محتوايي (05-12-1391), مدير اجرايي (01-12-1391), مریم منتظر (24-11-1391), حیران (23-11-1391), سالک (24-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-12-1391)

  12. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    موجودی که طالب خداوند است صورتی وی را از راه کمال بیرون می برد و به خود مشغول می کند. او که باید با موجود مطلق و نامتناهی مشغول می بوده و انس می گرفت و در برابر وی به خضوع و خشوع می نشست، به خطا در برابر مخلوقی همچون خود زانوی عبادت می زند و کرنش می نماید و از این رو از رسیدن به آن کمال نامتناهی و نظر بر وجه وی محروم می گردد و کال و نارس از عالم دنیا رخت بر می بندند.

    ولی نکته بسیار دقیق اینجاست که این موجود گر چه از صراط مستقیم خارج شده و نسبت به خود راه خطا می پیماید ولی باز هم از عموم «لله یسجد من فی السموات و الارض» و «کل له قانتون» (عبودیت تکوینی) خارج نگشته است. باز هم تحت اراده ازلی الهی بوده و عبد محض وی و مطیع و منقاد وی است.



    آیا به نظر عرفا عبادت هر چیزی عبادت خداست؟ (  پاسخ به یک شبهه عارفانه  )

  13. تشكرها 8

    saba m (07-12-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (23-11-1391), مدير محتوايي (05-12-1391), مدير اجرايي (01-12-1391), مریم منتظر (24-11-1391), حیران (23-11-1391), سالک (24-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-12-1391)

  14. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    «طوعاً أو کرهاً» همه موجودات در هر مسیری گام بردارند، باز هم به سوی او در حرکتند و «ءاتی الرحمن عبداً» می باشند و اراده أزلی و قضاء نافذ إلهی همه جای عالم را پر کرده است.

    همان کسی نیز که در مقابل بتی سجده کرده است، گر چه تشریعاً مرتکب حرام گردیده و اشتباه می‌کند و در غفلت و جهالت است و گر چه هادیان الهی که خیر او را می طلبند، او را نهی نموده و به عبادت خدا دعوت می نمایند، ولی باز هم در سجده تکوینی به سوی خداوند سجده نموده است و عبد او و مقهور اوست و آن بت و استقلالش جز خیالی و وهمی و «اسماء سمیتموها إنتم و ءاباؤکم» نمی باشد.




    آیا به نظر عرفا عبادت هر چیزی عبادت خداست؟ (  پاسخ به یک شبهه عارفانه  )

  15. تشكرها 8

    saba m (07-12-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (23-11-1391), مدير محتوايي (05-12-1391), مدير اجرايي (01-12-1391), مریم منتظر (24-11-1391), حیران (23-11-1391), سالک (24-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-12-1391)

  16. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    بشریت چوب جهل و غفلت خود را خواهد خورد.


    از همین رو در هنگامه قیامت که حقایق طلوع نموده و سراب توهمات و خیالات عالم کثرت به کنرا می رود، وقتی از کفار می پرسند، «أین ما کنتم تشرکون من دون الله» در پاسخ می گویند: «ضلوا عنا بل لم نکن ندعوا من قبل شیئاً» آنچه می پرستیم از دست ما رفت بلکه در حقیقت ما چیزی را نمی پرستیدیم.

    علامه طباطبایی در ذیل آیه می فرمایند:

    «می گویند ما پیش از روز قیامت غیر از خدا را نخواندیم و شریکی برای او را عبادت ننمودیم و این عبارت ظهور این حقیقت است که ایشان در دنیا به سراب آن فریفته شده بودند.» [11]
    آری، قرآن کریم نه فقط تأکید می فرماید که برّ و فاجر و مؤمن و کافر همگی عبد خداوند و ساجد وی می باشند، بلکه نسبت بندگی و عبادت را با غیر خداوند مطلقاً نفی می فرماید و آن را امری وهمی و پنداری شمرده که در عالم آخرت که ظهور حقایق است ، محو می گردد.




    آیا به نظر عرفا عبادت هر چیزی عبادت خداست؟ (  پاسخ به یک شبهه عارفانه  )

  17. تشكرها 5

    saba m (07-12-1391), مدير محتوايي (05-12-1391), مریم منتظر (05-12-1391), حیران (04-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-12-1391)

  18. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    وَ يَوْمَ نحَْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثمُ‏َّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُواْ مَكاَنَكُمْ أَنتُمْ وَ شُرَكاَؤُكمُ‏ْ فَزَيَّلْنَا بَيْنهَُمْ وَ قَالَ شُرَكاَؤُهُم مَّا كُنتُمْ إِيَّانَا تَعْبُدُونَ* فَكَفَى‏ بِاللَّهِ شهَِيدَا بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ إِن كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَفِلِينَ‌ * هُنَالِكَ تَبْلُواْ كلُ‏ُّ نَفْسٍ مَّا أَسْلَفَتْ وَ رُدُّواْ إِلىَ اللَّهِ مَوْلَئهُمُ الْحَقّ‏ِ وَ ضَلَّ عَنهُْم مَّا كاَنُواْ يَفْترَُون* [12]
    «روزی که همگی مؤمنین و کافرین را گرد می آوریم سپس به کسانی که شرک ورزیدند می گوییم: شما در جای خود باشید و شریکانی که برای خدا قرار داده بودید نیز در جای خود باشند و رابطه آنها را از هم می بریم و شرکای ایشان می گویند:

    «شما ما را عبادت نمی کردید و خداوند برای شهادت بین ما و شما کافی است و حقاً ما از عبادت شما غافل بودیم» در آنجا هر نفسی آنچه را پیش فرستاده است آزمایش نموده و حقیقتش را مشاهده می کند و به سوی پروردگار که مولای حق ایشان است باز گردانده می شوند و آنچه که بر اساس اوهام و أهواء خود افتراء می بستند از دستشان می ورد و گم می گردد».

    آری، ظهور آیه شریفه – چنانکه حضرت علامه نیز در المیزان إثبات فرموده اند - [13] این است که حقیقت عبادت هرگز برای غیر خداوند واقع نمی گردد و کسانی که می پندارند مشغول عبادت غیر خدا می باشند در آخرت به بطلان پندار خود واقف می گردند.

    آری همه مشکلات از این پندارها و نادانی‌ ها و کج فهمی ‌ها و غفلت ها سرچشمه می‌گیرد.





    آیا به نظر عرفا عبادت هر چیزی عبادت خداست؟ (  پاسخ به یک شبهه عارفانه  )

  19. تشكرها 5

    saba m (07-12-1391), مدير محتوايي (05-12-1391), مریم منتظر (05-12-1391), حیران (05-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-12-1391)

  20. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    تفکیک بین عالم تشریع و عالم تکوین و جدا نمودن مسیر حقیقی موجدات از مسیری که در عالم إدراک و إراده خود دارند، از اساسی ترین کلیدهای فهم معارف قرآنی است.

    ... عرفاء بالله اگر گاه می گویند: «هر کس غیر خداوند را عبادت کند، در حقیقت خداوند را عبادت کرده است» چنانکه خودشان توضیح می دهند، در عبادت اول مراد عبادت تشریعی است و در مورد دوم مراد عبادت تکوینی است.

    چون موجودات عالم همه مرائی و مجالی خداوند و آیات وی می باشند، و از خود وجود استقلالی ندارند و همه استقلالها وهم و پندار است؛ هر کس به غیر خدا در عبادت تشریعی خود توجه کند، در واقع به خود خداوند روی آورده و باز هم مصداق «ءاتی الرحمن عبدا» می باشد و به عبادت تکوینی وی مشغول است و آن توهم غیریت استقلالی و عبادت غیر خدا، توهمی پوچ و بی واقعیت بوده است و هرگز هیچ موجودی در عالم به سوی غیر خدا روی نمی آورد و بنده غیر او نمی تواند باشد. همگی مسخر دست قدرت اویند و در تحت تدبیر او در حرکتند.




    آیا به نظر عرفا عبادت هر چیزی عبادت خداست؟ (  پاسخ به یک شبهه عارفانه  )

  21. تشكرها 5

    saba m (07-12-1391), مدير محتوايي (05-12-1391), مریم منتظر (05-12-1391), حیران (04-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-12-1391)

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •