(...◕✿◕◕✿◕ مرد، زن و مدیریت خانواده   ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕ مرد، زن و مدیریت خانواده   ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 25
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض (...◕✿◕◕✿◕ مرد، زن و مدیریت خانواده ◕✿◕◕✿◕...)









    خانواده، عشق، استواری(10)


    خانواده و ضرورت وجود مدیر

    خانواده اولین واحد اجتماعی است که با پیوند زن و مرد تشکیل می شود و با تولد فرزندان بر تعداد اعضای آن افزوده می گردد. این واحد اجتماعی به طور طبیعی دارای غایت و هدف است و سرمایه و توان انسانی اعضای آن برای رسیدن به هدف صرف می گردد. هدف خانواده (همچنان که بارها یادآوری گردید) ایجاد محیط انس، لذت، آرامش و صمیمیت برای همسران است تا به کمک یکدیگر کاستی های خود را رفع کنند و نیازهای طبیعی یکدیگر را برآورده سازند؛ نیز زمینه رشد و تعالی مادی و معنوی برای دو طرف ایجاد گردد و بتوانند نسلی پاک تولید و تربیت کنند.

    هر مجموعه ای اگر دارای نظام، سازماندهی و مدیریت باشد، بهتر می تواند به اهداف خود برسد و با صرف هزینه کمتر، نتایج بهتری به دست آوَرَد. با به کارگیری مدیریت، از هرج و مرج و هدر رفتن نیروها و سرمایه های هر مجموعه جلوگیری خواهد شد. مدیر در هر مجموعه با هماهنگ کردن اجزا، برنامه ریزی، هدایت و کارکرد صحیح مجموعه را تضمین می کند اما نبودن مدیر به هرز رفتن، ناهمگونی و هرج و مرج می انجامد و در نهایت ازهم فروپاشیدگی مجموعه را در پی دارد.

    اعمال مدیریت یک اصل عقلایی و پذیرفته شده در همه مجموعه های کوچک و بزرگ است و در ضرورت آن تردیدی وجود ندارد. مجموعه هایی که مدیریت و اصول آن را پذیرفته و بدان گردن نهاده اند، موفق بوده و کارنامه ای درخشان ارائه داده اند. در روایتی از رسول خدا(ص) دستور داده شده که حتی اگر در یک مسافرت سه نفر همراه شدند، یکی از آنها باید مسئولیت و مدیریت جمع را عهده دار گردد.(1)

    ضرورت مدیریت در خانواده هم جزئی از ضرورت مدیریت هر مجموعه هدفدار می باشد که باید اعضای خانواده بدان پای بند باشند تا در سلوک و پیشرفت مادی و معنوی موفق تر گردند.

    اگر خانواده مدیر نداشته باشد و زن و مرد در اداره امور آن برابر باشند، ناچار باید برای حل اختلاف خود در هر مورد به دادگاه مراجعه کنند، یعنی ریاست فردی خارج از مجموعه را بپذیرند که به آسانی در دسترس نیست. این وضع سبب کُند شدن حل امور خانواده می گردد.



    (...◕✿◕◕✿◕ مرد، زن و مدیریت خانواده   ◕✿◕◕✿◕...)



  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    مدیریت مرد



    اصل و قاعده عقلایی


    اصل عقلایی در تعیین مدیر، گماردن اصلح و فرد شایسته تر بدین مسئولیت می باشد. در هر جمعی باید توانمندترین، صالح ترین و عالم ترین آنان مسئولیت اداره جمع را به عهده بگیرد. با وجود فرد اصلح، گماردن دیگری بدین مسئولیت صحیح نیست. در جمع خانواده که در ابتدا از زن و مرد تشکیل می شود نیز باید آن که برای به عهده گرفتن مدیریت شایستگی بیشتری دارد، معیّن شود. از آنجا که در بیشتر موارد امتیاز و توانمندی مرد برای به عهده گرفتن مسئولیت خانواده بیشتر است، به طور کلی مردان به عنوان سرپرست خانواده، معرفی شده اند.

    قرآن در یک اصل کلی می فرماید:

    «المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر؛(2)

    مردان و زنان مؤمن، بعضی از آنان ولیّ برخی دیگرند که به معروف امر و از منکر نهی می کنند.»

    این آیه ناظر به ارتباط اجتماعی افراد مؤمن می باشد که زن و مرد مؤمن نسبت به یکدیگر وظیفه و تعهد دارند و باید همدیگر را امر به معروف و نهی از منکر کنند و بی اعتنایی را کنار بگذارند. در این آیه مردان ولیّ زنان یا بالعکس شمرده نشده بلکه تعهد و مسئولیت متقابل برای همه افراد مؤمن (زن و مرد) تعیین شده است اما در خانواده با اینکه این رابطه ولایی بین زن و مرد به عنوان دو مؤمن وجود دارد و هر کدام از آنان در برابر دیگری وظیفه و مسئولیت دارد، با این وجود تعیین یک مدیر و سرپرست و اداره کننده از بین آن دو لازم است. قرآن و اسلام مرد را برای این مسئولیت معین کرده اند:

    «الرجال قوّامون علی النساء بما فضّل اللّه بعضهم علی بعض و بما انفقوا من اموالهم؛(3)

    مردان سرپرست زنان هستند به خاطر مزیت هایی که خداوند برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است و به خاطر آنکه از اموال شان برای آنان هزینه می نمایند.»




    (...◕✿◕◕✿◕ مرد، زن و مدیریت خانواده   ◕✿◕◕✿◕...)



  4. #3
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در آیه بالا برای سرپرست قرار دادن مردان دو دلیل ذکر شده است:


    1. مردان از جهت تدبیر اقتصادی و اجتماعی برای خانواده، نیز قدرت دفاع و برنامه ریزی، اغلب بر زنان برتری دارند. البته این برتری دلیل فضیلت ذاتی نیست، زیرا ذات زن و مرد در انسانیت شریک است و در جهت تقرب به خدا هم آنچه ملاک می باشد، تقوا و بندگی است که بسته به عمل، عقیده و اخلاق افراد است و جنسیت در آن دخیل نیست، گرچه زنان هم در جهاتی دیگر بر مردان برتری دارند، از این رو در آیه فوق نفرمود: به خاطر آنکه مردان بر زنان برتری دارند، بلکه فرمود: «بعضی بر برخی دیگر برتری دارند» و این بیان توانمندی هایی است که گاه در مرد بیشتر است و برخی وقت ها در زن، که تفاضل (برتری) متقابل می باشد، نه فاضل و مفضولی مطلق.

    2. جهت دومی که آیه برای تعیین مرد در سمت مدیریت بیان کرده، تعهدات مالی وی نسبت به همسرش می باشد. چون مرد وظیفه تأمین هزینه زندگی را دارد، تدبیر کلی امر خانواده به او سپرده شده است. شهید مطهری در این زمینه می گوید:

    «ازدواج یک شرکت سهامی است که مرد در آن بیشتر سرمایه گذاری کرده است (و در شرکت سهامی اگر کسی سهم بیشتر دارد، مدیریت با اوست). درست است که زن و مرد هر دو در سرمایه گذاری جسمی و روحی به طور متساوی سهیم هستند، ولی مرد از نظر مالی هم سرمایه گذاری کرده است، علاوه که مرد از نظر ویژگی های جسمی برای مدیریت مناسب تر است و با فطرت و طبیعت او سازگارتر است.»(4)

    علاوه بر این مدیریت با مشغولیت ذهنی، خستگی روحی و گرفتاری اجتماعی همراه است، چنان که تلاش فراوان می طلبد و سبب فرسودگی زودرس می گردد. در نظام خانوادگی

    اسلام، مصلحت زن و مرد بر این است که بانوان تا حد ممکن از چنین صحنه هایی دور باشند تا بتوانند آسوده خاطر وظایف همسری و مادری را به خوبی ادا کنند و سرزندگی، شادابی و بالندگی کانون خانواده حفظ گردد.




    (...◕✿◕◕✿◕ مرد، زن و مدیریت خانواده   ◕✿◕◕✿◕...)



  5. #4
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    روحیات طبیعی زن و مرد هم اقتضای همین حکم را دارد، زیرا روحیات آن دو را این گونه توصیف کرده اند:


    زنان دارای لطافت جسمی، حس انقیاد و تسلیم و علاقه بیشتر به خانه هستند.(5) مردان خشن تر، عضلانی و قوی ترند. احساسات مرد مبارزانه و جنگی است. احساسات زن مادرانه است و این احساسات از دوران کودکی در او نمودار می شود. علاقه زن به خانواده و توجه ناآگاهانه او به اهمیت کانون خانوادگی بیش از مرد است. مرد می خواهد شخص زن را تصاحب کند و در اختیار بگیرد

    و زن می خواهد دل مرد را مسخّر کند و از راه دل بر او مسلط شود. مرد می خواهد از بالای سر زن بر او مسلط شود و زن می خواهد از درون قلبِ مرد بر او نفوذ کند. مرد می خواهد زن را بگیرد و زن می خواهد او را بگیرند. زن از مرد شجاعت و دلیری می خواهد و مرد از زن دلربایی و زیبایی. زن حمایت مرد را گرانبهاترین چیزها برای خود می شمارد.(6)

    قدرت خلاقیت و ابتکار مردان بیش از زنان است (نسبت آن دو نُه به پنج است.) مردان بهتر از عهده کارهای صنعتی، تجاری، کشاورزی، سیاسی و جنگی برمی آیند.(7)

    با توجه به مجموعه روحیات برشمرده ـ خواه آنها را نتیجه اوضاع اجتماعی بدانیم یا فطری و طبیعی بشماریم ـ مرد برای تصدی مدیریت خانواده مناسب تر است و اسلام مرد را عهده دار امور خانواده شمرده است.




    (...◕✿◕◕✿◕ مرد، زن و مدیریت خانواده   ◕✿◕◕✿◕...)



  6. #5
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    «رياست» در نگاه دينى به معناى خدمتگزارى است نه رياست.

    در ماده 1105 قانون مدنى جمهورى اسلامى ايران، مرد به عنوان رئيس خانواده معين شده است. يك حقوقدان و مدرس دانشگاه در تبيين و تفسير كلمه رياست در اين ماده مى‏گويد:

    در بادى امر براى رياست دو تفسير جداگانه مى‏ توان در نظر گرفت: يكى رياست را به معناى مطلقه دانستن، يعنى دستورات زوج بدون هيچ شرطى، از طرف زن بايد به مورد اجرا گذاشته شود. در اين صورت اطاعت زن از فرمان شوهر واجب است و در صورت سرپيچى از فرمان شوهر در هر مورد، مثل آن است كه زن معصيتى انجام داده است و علاوه بر مجازات حقوقى و عرفى (كه مثلاً مى‏تواند عدم استحقاق زوج به نفقه كه ضمانت اجراى مادى و دنيوى محسوب مى‏شود، باشد) از نظر شرعى و اخروى نيز قابل مؤاخذه است.

    معنى ديگر رياست، رياست ادارى و مديريت خانه است به اين معنا كه مرد سرپرست و مدير خانواده است.
    اينكه در ماده فوق گفته شده
    «رياست از خصايص شوهر است»، در واقع با ذكر اين كلمه تكليف اداره و سرپرستى منزل و تأمين معيشت به او واگذار شده و اين مسئله حق حاكميت نسبت به زن و خانواده را به شوهر نمى‏ دهد.

    اين ماده حاوى بار تكليفى براى شوهر است و جنبه رياستى و حاكميتى ندارد، به اين دليل واضح كه قاعده فقهى مهمى با اين مضمون «بنده كسى مباش، كه خداوند تو را آزاد آفريده است» وجود دارد كه اگر براى مرد جايگاهى به عنوان رئيس به معناى عام كلمه در نظر بگيريم، اين امر از يك طرف با قاعده فقهى فوق‏ الذكر منافات پيدا مى‏ كند و از طرف ديگر مخالف هم ‏طراز بودن زن و شوهر در رابطه زناشويى مى‏ گردد.

    رابطه زن و شوهر با ذكر اين كلمه به رابطه حاكم و محكوم يا رئيس و مرئوس تبديل نمى‏ شود، بلكه اين كلمه تكليف اداره زندگى و تأمين مخارج را به عهده مرد قرار مى‏دهد.(9)

    [در فقه چنين قاعده‏ اى نداريم كه مورد استناد فقها باشد. آنچه هست اين روايت شريف است كه «لا تكن عبد غيرك، فقد جعلك اللَّه حرّاً؛ بنده ديگرى نباش، چرا كه خداوند تو را آزاد آفريده و قرار داده است.» اينكه از اين جمله، يك قاعده فقهى استخراج شود نياز به بحث و بررسى دارد. - سردبير]

    رياست به معناى دنيوى، نوعى قدرت و سلطه بر ديگران داشتن است كه مطيع و فرمانبر باشند. دستيابى بر رياست جز براى افراد داراى شرايط، در محدوده شرعى و براى برپايى قسط و عدل و خدمت به ديگران، نكوهيده مى‏ باشد. در روايت آمده است: «ملعون من ترأّس؛(10) كسى كه [به ناحق ]رياست‏ طلبى كند [و خواهان تسلط و چيرگى بر ديگران براى رسيدن به خواسته‏ هاى نفسانى‏ اش باشد] مورد لعن و نفرين خداوند است.»

    بنا بر بينش دنياگرايانه، رئيس از ويژگى‏ ها و امتيازات بيشترى برخوردار است، اما در بينش دينى چنين نيست.



    (...◕✿◕◕✿◕ مرد، زن و مدیریت خانواده   ◕✿◕◕✿◕...)



  7. #6
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    الف) مردسالارى با نشانه‏ هاى:

    1- به كارگيرى انواع خشونت توسط مرد بر ضد زن و ديگر افراد خانواده.

    2- محصور كردن زن در خانه و جلوگيرى از بيرون رفتن منطقى و مشروع او.

    3- جهت‏ دهى اجبارگونه نوع خوراك و رفتار و منش زن و فرزندان مطابق ميل و خواست مرد گرچه غير منطقى يا حتى غير مشروع باشد.

    4- تحميل كارهاى دشوار و طاقت‏ فرسا بر زن و وظيفه دانستن رسيدگى بى‏عيب و نقص و بى‏كم و كاست به امور مختلف منزل براى زن.

    5- جلوگيرى غير معقولانه و مستبدانه از اشتغال سالم و مورد نياز و مشروع زن در بيرون از خانه.

    6- بى‏ توجهى به حقوق مالى زن و قائل نشدن حق حاكميت براى او و خوددارى از پرداختن حقوق او حتى مهري ه‏اش به رغم درخواست وى.(11)


    تعاليم اسلامى پر از آموزه‏ ها و فرآينده ايى است كه بر عكس مشخصه‏ هاى برشمرده در باره رياست و مديريت منزل است. با كمى توجه به طور يقين به نكوهيده و ناروا بودن اين شيوه مديريت در اسلام حكم مى‏ شود. در آيات و روايات هيچ گاه به مرد اجازه تنبيه بدنى زن و توسل به قهر و زور براى وا داشتن او به اطاعت داده نشده است. تنها در مورد نشوز و سرپيچى زن از اداى وظايف زناشويى (آن هم بعد از بى‏اثر بودن اندرز و قهر، به فتواى مشهور فقيهان با استناد به آيه 34 سوره بقره) اجازه تنبيه بدنى داده شده كه با محدوديت و قيدهاى فراوانى همراه است.

    اطاعت زن از شوهر گرچه لازم و پسنديده است، ولى فقط در حوزه امور شرعى و مباحات است و هيچ گاه به زن اجازه داده نشده و موظف نگرديده دستور خلاف شرع شوهر را اطاعت كند. سرپيچى زن از انجام دستورها و خواسته‏ هاى ناشرعى، نكوهيده نيست. اين اصل كلى در همه اطاعت‏ هاست كه:


    «لا طاعة لمخلوق فى معصية الخالق؛(12) اطاعت از مخلوق اگر معصيت آفريدگار باشد، جايز نيست.»

    در روايات به زنان توصيه شده كه براى بيرون رفتن از خانه جهت كارهاى مباح و مشروع از شوهر خود اجازه بگيرند، البته مردها تنها در دو مورد حق دارند به زن اجازه بيرون رفتن از منزل را ندهند:




    (...◕✿◕◕✿◕ مرد، زن و مدیریت خانواده   ◕✿◕◕✿◕...)



  8. #7
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    1ـ اگر بیرون رفتن زن با حق استمتاع مرد منافات داشته باشد، مثلاً در ساعاتی که مرد آسوده از کار است و برای استراحت به منزل می آید و می خواهد کنار همسرش باشد، اگر زن تقاضای بیرون رفتن در آن ساعت را داشته باشد، شوهر حق منع کردن دارد.

    2ـ اگر خارج شدن زن سبب فتنه و انحراف خودش یا دیگران گردد و به کرامت و شخصیت همسرش خدشه وارد کند.

    در روایتی زنان بد این گونه معرفی شده اند:


    «و امرأة ولاّجة و هی المتبرجة التی لا تستر عن الرجال و لا تلزم بیتها متی ما طلبها زوجها کانت خارجة؛(13) زن های «ولاّج» یعنی زنانی متظاهر و خودنما که از مردان نامحرم خود را نمی پوشانند و پای بند خانه نیستند، به گونه ای که هر گاه شوهر آنان را بخواهد، بیرون از منزل می باشند.»

    در غیر این دو صورت گرچه زن باید از شوهر اجازه بگیرد، ولی شوهر حق منع او را ندارد و نباید بدون دلیل معقول و مشروع از اجازه دادن خودداری ورزد [مشهور فقهاء اجازه گرفتن زن را تکلیف وی و حقی مطلق برای مرد می دانند. البته لزوم خروج برای انجام واجبات مثل حج شرعا مشروط به اذن شوهر نیست. و به هر حال تکلیف به اجازه بدون حق منع توسط شوهر، مفهومی بی معناست. ـ سردبیر] اما در این موارد اجازه گرفتن زن از دو جهت برای استحکام نظام خانوادگی مفید و مؤثر است:

    اوّل اینکه حرمت و کرامت مرد (که عنوان ریاست و مدیریت خانواده را دارد) محفوظ می ماند؛ دوم اینکه مرد این امکان را پیدا می کند که زن را از خارج شدن در موارد مشکوک منع نماید و از پیش آمدن اختلاف و خطر جلوگیری کند.(14) بنابراین مرد حق ندارد زن را از دیدار با خویشاوندان، صله رحم، رفتن به زیارت های مستحبی و ... در صورتی که مصداق دو مورد بالا نباشد، منع کند.




    (...◕✿◕◕✿◕ مرد، زن و مدیریت خانواده   ◕✿◕◕✿◕...)



  9. #8
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    همان گونه که پیشتر یادآوری شد، اسلام به رعایت «خودمیزانی» در معاشرت با دیگران از جمله همسر دستور داده است. کسی که به همسرش دستوری می دهد یا او را از کاری منع می کند، باید خود را جای همسرش بگذارد و ببیند اگر چنین دستوری به او داده می شد یا این گونه از کاری منع می گردید، اطاعت می کرد. به یک نمونه توجه کنید:

    ـ من در سال 76 در رشته زبان انگلیسی دانشگاه آزاد قبول شدم ... قبول شدن همزمان بود با نامزد شدن من و آقای ... و چون او با رفتن من به دانشگاه مخالف بود، با وجود علاقه بسیاری که به ادامه تحصیل داشتم، از یکی از بزرگ ترین آرزوهایم چشم پوشی کردم.

    ـ علت مخالفت ایشان چه بود؟

    ـ دقیقا نمی دانم. حتما برای خودش دلایل قانع کننده ای داشته که در باره آنها با من صحبت نکرد. تنها چیزی که گفت این بود که دوست ندارد من به دانشگاه بروم.

    ـ شما هم قبول کردید؟

    ـ با نظر او مخالفتی نکردم تا روزهای نخستین زندگی مشترک مان با کشمکش همراه نشود.

    در مورد بالا گرچه همسر پیروی و اطاعت کرده و برای استواری نظام خانواده، از خواسته و علاقه قلبی خود چشم پوشیده، ولی آیا این شرط انصاف است؟ اگر مرد به جای همسرش بود، از چنین دستوری راضی بود؟ آیا انتظار نداشت دست کم یک توجیه منطقی برای این نهی ارائه گردد؟

    مرد باید مدیر خانواده باشد ولی روشن است که دستورهای مرد هم باید از روی عقل، دین و مصلحت سنجی عاقلانه گفته شود. زورگویی مرد در خانه نسبت به همسر و فرزندانش، مردی و توان نیست، بلکه نشانه ضعف اراده در برابر شیطان است.





    (...◕✿◕◕✿◕ مرد، زن و مدیریت خانواده   ◕✿◕◕✿◕...)



  10. #9
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در نمونه ای دیگر خانمی اظهار می کند: شوهرم به مدت پنج سال مرا از ملاقات با خانواده ام محروم کرد و حق ملاقات با آنها را به من نداد. ده سال در منزل شوهرم، بیست و هفت تخته فرش بافتم، با تنی خسته و مریض، ولی از این زحمات ریالی نصیبم نشد!

    مرد باید مدیر خانواده باشد (و خواسته هایش توسط افراد خانواده به ویژه همسرش اطاعت گردد، چنان که در روایات به اطاعت زن از شوهر بسیار توصیه شده) ولی روشن است که دستورهای مرد هم باید از روی عقل، دین و مصلحت سنجی عاقلانه گفته شود. زورگویی مرد در خانه نسبت به همسر و فرزندانش، مردی و توان نیست، بلکه نشانه ضعف اراده در برابر شیطان است. قرآن می فرماید:

    «و اصبر علی ما أصابک إنّ ذلک مِنْ عزم الاُمُور؛(15)

    بر سختی ها و خلاف خواست ها تحمل کن که این از کارهایی است که عزم قوی لازم دارد.»

    رسول خدا(ص) فرمود: «شجاع و قوی کسی است که در مقابل خشم و غضب یا هوا و هوس خود، ایستادگی و مقاومت کند و از جاده عدل و انصاف بیرون نرود.»(16)

    وقتی آیه «قوا انفسکم و اهلیکم نارا؛ خود و خانواده تان را از آتش جهنم نگه دارید.» نازل شد، جمعی خدمت رسول خدا رسیدند و عرض کردند: چگونه اهل و عیال خود را حفظ کنیم؟ حضرت فرمود: «آنان را امر و نهی کنید. هر گاه آنان را [به واجبات و وظایف [امر کنید و [از محرمات و ناپسندها [نهی نمایید، وظیفه خود را انجام داده اید.»(17)

    حتی دستور داده شده مرد خانه در خوراک، مطابق میل اهل خانه رفتار کند، نه مطابق میل خودش.(18)

    با توجه به روایات فراوان، مردسالاری با مشخصه های پیش گفته، کاملاً ناپسند و مردود است.




    (...◕✿◕◕✿◕ مرد، زن و مدیریت خانواده   ◕✿◕◕✿◕...)



  11. #10
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ب) زن سالاری هم با مشخصه های زیر شناخته می شود:


    1ـ نادیده گرفتن حقوق و مدیریت کلی مرد.


    2ـ وا داشتن مرد به کار اضافی و اشتغال طاقت فرسا و گاهی غیر قانونی و جرم آلود برای کسب درآمد بیشتر و رفاه افزون تر.


    3ـ وادار شدن مرد به خرید و تهیه اسباب و لوازم زندگی که چندان به مصلحت یا ضرورت یا در توان مالی او نیست، به صرف اینکه خانم دستور تهیه آن را داده است!


    4ـ تأثیرگذاری شدید در روابط اجتماعی حتی قطع رابطه با کسانی که زن بدان رضایت نمی دهد، گرچه از خویشاوندان نزدیک شوهر باشد.(19)


    روایات معصومین علیهم السلام ردّکننده زن سالاری می باشد. رسول خدا(ص) فرمود: «هر زنی که با همسرش همراهی نکند و او را بر بیش از توان وا دارد، خداوند حسنات او را نمی پذیرد و در حالی خدا را ملاقات می کند که بر او خشمناک است.»(20) در وصف زنان صالح و ارزشمند آمده است:


    «زنی که فرزند بیاورد، دوستدار شوهر باشد و همسرش را در برابر روزگار [و سختی های آن] یاور باشد، نه اینکه با روزگار بر ضد شوهرش همدست شود!»(21)


    چون هزینه زندگی و مدیریت خانواده به عهده مرد است، بنابراین زمانه به اندازه کافی برای او مشکل به بار می آورد و درست نیست زن نیز بر مشکلات بیفزاید!




    (...◕✿◕◕✿◕ مرد، زن و مدیریت خانواده   ◕✿◕◕✿◕...)



صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •