سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 12 , از مجموع 12

موضوع: ❀❀❀ حمایت‏‌های غیبی در زندگی پیامبر(ص) ❀❀❀

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید    ❀❀❀ حمایت‏‌های غیبی در زندگی پیامبر(ص) ❀❀❀ ❀❀❀ حمایت‏‌های غیبی در زندگی پیامبر(ص) ❀❀❀ ❀❀❀ حمایت‏‌های غیبی در زندگی پیامبر(ص) ❀❀❀ ❀❀❀ حمایت‏‌های غیبی در زندگی پیامبر(ص) ❀❀❀ ❀❀❀ حمایت‏‌های غیبی در زندگی پیامبر(ص) ❀❀❀ ❀❀❀ حمایت‏‌های غیبی در زندگی پیامبر(ص) ❀❀❀ ❀❀❀ حمایت‏‌های غیبی در زندگی پیامبر(ص) ❀❀❀ محبوب کن - فیس نما
  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    عضو صمیمی
    تاریخ عضویت
    تیر 1397
    شماره عضویت
    2403
    نوشته
    6,619
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    تشکر
    44,869
    مورد تشکر
    29,511 در 7,770
    وبلاگ
    45
    دریافت
    16
    آپلود
    10

    پیش فرض






    <<نتیجه>>

    از بدو خلقت انسان، خداوند پیامبرانی برای هدایت بشر مبعوث کرد تا راه‌های هدایت را به ایشان بنمایانند. در این راه، خداوند متعال از راه‌های مختلفی فرستادگانش را حمایت‌ می‌کرد. یکی از این روش‌ها، حمایت‌های غیبی بود. این‌گونه حمایت‌ها شامل همة انبیای الهی شده،اما حضرت محمد‌(ص) ازحمایت‌های ویژه برخوردار بوده است.

    براساس آنچه در این مقاله بیان شد، پیامبر(ص) در دوره‌های مختلف زندگی‌اش از حمایت‌های غیبی بهره‌مند بود؛ البته حمایت‌های غیبی خداوند تنها مربوط به زمینه‌های هدایت بشر می‌شد که بعضی از این زمینه‌ها در زمان کودکی، و برخی دیگر در زمان رسالت ایشان به گونه‌های مختلف انجام می‌شد؛ مانند: شرح صدر و تقویت روحی پیامبر، مژدة پیروزی و مصونیت پیامبر از کید دشمنان، نزول سکینه و آرامش بر پیامبر، اطمینان دادن به پیامبر از درستی راه و یادآوری نعمت‌ها. برخی از حمایت‌های خداوند متعال نیز به صورت مباشری صورت می‌گرفت؛ مانند: امدادهای غیبی در جنگ بدر.

    بنابراین، پیامبر از حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار بوده است. در بررسی شواهد این موضوع، توجه خاصی به آیات قرآن کریم کردیم که خداوند متعال در این آیات، به ذکر حمایت‌های غیبی خود از آخرین فرستاده و پیامبرش پرداخته، و از این طریق، زمینه‌های گسترش دین نوظهور جزیرة‌العرب را فراهم کرده است.







    امضاء




  2. تشكر

    آستان جانان (08-11-1391)

  3. Top | #12

    عنوان کاربر
    عضو صمیمی
    تاریخ عضویت
    تیر 1397
    شماره عضویت
    2403
    نوشته
    6,619
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    تشکر
    44,869
    مورد تشکر
    29,511 در 7,770
    وبلاگ
    45
    دریافت
    16
    آپلود
    10

    پیش فرض







    پی نوشت:
    1 شیخ صدوق، علل الشرایع، ج 1، ص 131.
    2. همو، عیون اخبار الرضا(ع)، ص 210.
    3. مجلسی، بحارالانوار، ج 16، ص 210.
    4. ابن اثیر، اسدالغابه، ج 5، ص 264.
    5. فخر رازی مفاتیح الغیب، ج32، ص2.
    6. این جریان در کتاب‌های معتبر اهل‌سنت آمده، از جمله: محمدبن مسلم،صحیح مسلم، ج1، ص101 / ابن هشام، السیرة النبویه،‌ ج 1، ص164. البته در منابع شیعی نیامده است و مرحوم مجلسی آن را در بحار از مغازی واقدی که از اهل سنت است نقل کرده است (محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 15، ص 352).
    7. ابن شهر آشوب، المناقب، ج1، ص33.
    8. ابن هشام در سیره خود ذیل عنوان «کفایة اللّه‏ المستهزئین» از کسانی که آن حضرت را مسخره می‏کردند، نام ‏برده و سران آن‏ها را پنج نفر معرفی می‏کند: اسود بن المطلب از بنی اسد، اسود بن عبد یغوث از بنی زهره، ولید بن مغیره از بنی مخزوم، عاص بن وائل از بنی سهم و حارث بن طلاطله از بنی خزاعه که همگی سرنوشت شومی پیدا کردند. رک: ابن هشام، السیرة النبویه، ج2، ص277.
    9. رک: طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج2، ص58 / ابن کثیر،البدایة و النهایة، ج6، ص22/طبرانی،المعجم الکبیر، ج10، ص183.
    10. برخی مفسران آیه: «إِنّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحًا مُبینًا» (فتح:1) را ناظر به فتح مکه دانسته‏اند (مانند طبرسی، مجمع البیان، ج9، ص 166 /المواهب اللدنیه، ج1، ص 510.) ولی قول راجح این است که این آیه در جریان صلح حدیبیه نازل شده است.
    به گفته سیوطی سوره فتح هنگام مراجعت پیامبر(ص) از حدیبیه به مدینه در منطقه کراع الغمیم نازل شد و چون پیامبر خدا آن را بر مردم خواند شخصی گفت: یا رسول‌‌‌اللّه‏ واقعاً این یک پیروزی بود؟ حضرت فرمود: سوگند به کسی که جان محمد در دست اوست، که آن یک پیروزی بود. و از براء نقل می‏کند که بعدها می‏گفت: شماها فتح مکه را فتح می‏دانید، ولی ما فتح اصلی را روز حدیبیه می‏دانیم (جلال‌الدین سیوطی، الدرالمنثور، ج 6، ص 68) و به گفته واقدی، در اسلام فتحی بزرگ‌تر از حدیبیه نبود.(محمدبن عمر واقدی، المغازی، ج 1، ص 607).
    این پیمان برای مسلمانان بسیار سودمند بود، چون تا ده سال فکر آنها از طرف بزرگ‌ترین دشمن، راحت می‏شد. پیامبر با این پیمان به نتیجه‏ای رسید که با جنگ‏های متعدد به آن دست نیافته بود و به حق باید آن را پیروزی بزرگی برای مسلمانان دانست که زمینه را برای پیروزی‏های بعدی فراهم ساخت.
    11. بقره: 350.
    12. اعراف: 143.
    13. درباره گردهمایی سران قریش در دارالندوه و اظهار نظرهای گوناگونِ حاضران و پذیرش پیشنهاد قتل پیامبر ازسوی شخص ناشناسی که خود را شیخ نجدی معرفی می‏کرد، رک: ابن هشام، السیرة النبویه، ج 2، ص 126 و ابن سعد،الطبقات الکبری، ج 1، ص 227.
    14. برای آگاهی از مشروح این داستان، ر.ک: طبرسی، مجمع البیان، ج 5، ص 58 / سیوطی، الدر المنثور، ج 3، ص 244 / ابن سعد، الطبقات الکبری،‌ ج 1، ص 229.
    15. شیخ طوسی،تفسیر التّبیان، ج5، ص99.
    16. سیدمحمدحسین طباطبائی،المیزان، ج4، ص6.
    17. واقدی،المغازی، ج 2، ص 895 / زاد المعاد، ج 2، ص 186.
    18. ابن سعد،الطبقات الکبری، ج 2، ص 151 / واقدیِ، المغازی، ج 2، ص 898-899.
    یعقوب جعفری/استاد و پژوهشگر در علوم قرآن و تاریخ اسلام.
    منبع: فصلنامه تاریخ در آئینه پژوهش شماره 24




    امضاء




  4. تشكر

    آستان جانان (08-11-1391)

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی