(...◕✿◕◕✿◕   جایگاه زن در سیر و سلوك و مقامات معنوی  ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕   جایگاه زن در سیر و سلوك و مقامات معنوی  ◕✿◕◕✿◕...)
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض (...◕✿◕◕✿◕ جایگاه زن در سیر و سلوك و مقامات معنوی ◕✿◕◕✿◕...)









    " من عمل صالحا من ذكرا و انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبه و لنجزینهم اجرهم باحسن ما كانوا یعملون1 "

    هر كس كار شایسته ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، درحالی كه مومن است او را به حیاتی پاك، زنده می داریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالی كه انجام می دادند، خواهیم داد.

    بی شك زنان در صف اول خیل مشتاقان حقیقت ایستاده اند.

    اسلام در سیرو سلوك و طی طریقت و رسیدن به حق، تفاوتی بین زن و مرد قائل نشده است و در این راه هر دو را همسان و همراه می داند و چه بسا زنانی كه در این راه، گوی سبقت را از مردان ربوده اند. انسان كامل شدن و به حیات طیبه دست یافتن و خلیفه الله گردیدن، زن و مرد نمی طلبد بلكه تلاش و سعی می خواهد و تهذیب نفس. در آیه ای كه در طلیعه بحث مطرح شد قرآن راه را برای مرد و زن باز گذاشته است و یا در آنجا كه می فرماید:

    " قل هل یستوی الاعمی و البصیر ام هل تستوی الظلمات و النور2"بگو آیا كور و نابینا مساویند؛ یا تاریكی و نور مساوی اند؟

    آیا فقط مردانند كه باید از ظلمت و تاریكی و جهل خود را برهانند و زنان باید در تاریكی و نابینایی و جهل بمانند؟!این آیات و نظایر آن كه در قرآن مجید بسیار است، تخصیص بردار نیست و به حكم خرد، هر انسانی؛ نه تنها می تواند بلكه باید با سعی در طریق سیرالی الله تلاش كند تا به حقیقت ناب دست یابد.

    عرفان و معنویت كه عملش بندگی ، احساسش شرمندگی و نتیجه اش سازندگی است خاص گروه ویژه ای نمی باشد.

    ثابت نشده كه در طی طریق عرفان، مردان قوی تر از زنان باشند و آنچه كه در بادی امر و سپس در ژرفای بحث می توان بدان دست یافت این است كه زنان در بسیاری از موارد از مردان جلوتر بوده و قوی تر عمل كرده اند و به قول صاحبنظری مناجات و موعظه در زن كاری تر از مرد است.

    سنایی كه خود عارفی است بس ارجمند، با همه دید منفی كه در مواردی به زن دارد، عقیده دارد كه زن توان دارد به معرفت دست یابد و حكایتی را نقل می كند كه زن در شناخت حق، از مرد پیش قدم تر است.
    3

    و در جای دیگر اثبات می كند كه توكل زن كه یكی از مقامات مهم و دشوار است، گاهی از مرد بیشتر است و سپس برای اثبات مدعای خود، داستان مردی را نقل می كند كه می خواهد به حج خانه خدا برود و نفقه و آذوقه برای عیال و فرزندان نمی گذارد . زن نه تنها گلایه و شكوه نمی كند، بلكه توكل بر حق می كند.




    (...◕✿◕◕✿◕   جایگاه زن در سیر و سلوك و مقامات معنوی  ◕✿◕◕✿◕...)


  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    آنچه مسلم است این است كه هم بنا بر فرموده قرآن و هم به دلیل برهان، طی مدارج اعلای انسانیت خاص مرد یا زن نیست و هر دو باید بر اساس هدف آفرینش سیرو سلوك كنند و انصافا هر گاه شرایط به نحوی برای زنان آماده گردیده است و فضای باز برای فعالیت داشته اند، استعداد های شایانی را از خود نشان داده اند.


    ولایت و خلافت كه مقام معنوی بسیار والایی است، خاص زن و یا مرد نیست وابن عربی در رساله عقله المستوفز، پس از بیان این كه ملاك و معیار خلافت،نیابت انسان از خداوند در عالم، كمال و انسانیت و داشتن صورت الهی است و نه حیوانیت او، كه هر انسانی خلیفه الهی نیست، تاكید می كند كه مقام خلافت و نیابت الهی در انحصار مردان نیست، بلكه زنان نیز به این مقام والای معنوی نایل می گردند كه گفته شد، معیار، كمال و انسانیت است نه حیوانیت و ذكورت و انوثت ،كمال همانطور كه در مردان ظهور می یابد، در زنان نیز ظاهر می شود و انسانیت هم جامع ذكورت و انوثت است. و این دو از حقایق انسانیت نیستند، بلكه از اعراض آنند و لذا پیامبر(ص) به كمال زنان شهادت داد، همانطور كه به كمال مردان چنان كه فرمود:

    " كمل من الرجال كثیرون كملت من النساء مریم بنت عمران و آسیه امراه فرعون."4

    در فتوحات نیز روی این نكته تاكید می كند كه مردان و زنان در انسانیت با هم انبازند و مردان را بر زنان برتری نیست:


    "اعلم ایدك الله ان الانسانیه لما كانت خفیفه جامعه للرجال و المراة لم یكن للرجال علی النساء درجه من حیث الانسانیه"5

    بدان – خدا یاری ات كند- كه انسانیت حقیقت جامعی است برای مردان و زنان و اینطور نیست كه مردان برزنان از حیث انسانیت برتری داشته باشند.

    و جالب توجه این است كه نبوت را كمالی می داند كه مردان و زنان در آن با هم مشترك اند كه در مجلد اول فتوحات در صفحه 477 به آن پرداخته است و در جای دیگر از كتاب گرانسنگ خود ( فتوحات) با مطرح كردن سخنان پیامبر اسلام (ص) كه فرموده است:

    النساء شقایق الرجال ( زنان خواهران مردانند) خاطر نشان می كند كه زنان درهمه مراتب حتی در مرتبه قطبیت با مردان همسان و شریكند و البته به خواست و اراده خداوند متعال، هرآنچه را كه ممكن است مردان به آن دست یابند، زنان نیز امكان دستیابی بدان را دارا هستند و سپس برای رفع شبهه از حدیث نبوی:" لن یفلح قوم ولوا امرهم امراة" استفاده نموده و می گوید: این حدیث ،ناظر به عمل مردم است یعنی اگر مردم زنی را، ولی امر خود گردانند، نه این كه ناظر به مشیت و تولیت خداوند باشد.




    (...◕✿◕◕✿◕   جایگاه زن در سیر و سلوك و مقامات معنوی  ◕✿◕◕✿◕...)


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •